Muistan jostain lukeneeni että LEPPÄ linkoja sais nyt alennus vaihteellaki.Onkos kenelläkään vielä kokemuksia kyseisestä laitteesta.Kun nämä muut valmistajat saa kyllä unohtaa jos metsäteille poikkeepi,eli Kunto Huki tai Leppä ois suunnitelmissa.
Lumi pöllyää
17
20436
Vastaukset
- korjailija...
itsellä on ollu vähän vaikka minkälaisia linkoja ja kyllä huki on ylivoimainen näistä kaikista siitä menee aika nuoskalumikin läpi ja mikä parasta että voit laittaa lingon pyörimään olipa siinä lunta tai vaikka kiviä niin jaksaa lähteä pyörimään eikä säre mitään,lepästä ei mee nuoskalumi ollenkaan läpi ja kiviä jos menee niin tulee kyllä ajan kans vaurioita vaik ois levykytkin välissä ja huki on kuitenkin rungoltaankin vahva vaik on kyllä leppäkin,jos kokeilet hukia niin et pety! Esko on sit hyvä taajama linkouksissa ja hyvillä teillä,mut metsäteillä huki.
- se on mullakin
ainut ongelma on siinä toi kolina joka tulee linkoo sammuttaessa! pikusen sain ääntä ja kitinää pois kun laitoin rasvanipat noihin keskipako siipiin ja pumpasin ne rasvaa täyteen!
tarvis kehitellä vielä sinne jonkinlaiset kummit ettei osu rauta rautaa vasten! ja toi oli vika ostos ostaa levykytkin akseli se palo heti ja nyt kytkin veretty niin piukkaa ettei taatusti luista. kannatas varmaan ottaa pulttikytkin akseli jos varokken haluu, mut en tiiä onko ees tarpeellinen!
muuten kestävä ja hyvä linko.
Laita vaan huki.Sen jälkeen on pitkästi välimatkaa ennenkuin tulee lähellekään vastaavaa ominaisuuksiltaan.Tuo mainitsemasi kunto - älä sekaannu sellaiseen tai laita heti verkonpainoksi.Siinä ei ole mitään suurta kuin koko vaikka suurteholinkona kehuvat.Tai käy suvella kokeilemassa,niin näet "tehon" - linko kyllä pyörii,mutta lumi on traktorin alla paakkuna eikä lumi lennä.Pakkaslunta se kyllä pöllyttää kopin täyteen.Niin hyvä lehti kuin koneviesti onkin,se jaksaa piristää vuosittain noilla "vaativilla" linko testeillä,jotka tehdään jossain koskemattomalla pellolla tai järven jäällä,jossa ei todellakaan jyvät erotu akanoista.No,niissä saadaan keskon lingotkin näyttämään hyviltä.Ajaisivatpa joskus teitä joita on koko talvi aurattu,ja siinä päällä 5cm suvilunta.. Toisaalta silloin se on myös tekniikkalaji eikä teoriat toimi,mutta huki toimii silloinkin,kuin myös vanhat runnin ja keslan tekemät lingot.Kokemusta ei tuosta hommasta paljoa ole - vain vähän yli 20v urakointia kaupungille sekä yksityisille.
- Huki!
Onko Huki lingosta mitään esitettä tai tietoa netissä?
Googlella ei löydy kuin urheiluseuroja ja tuloksia:( - korjailija...
Huki! kirjoitti:
Onko Huki lingosta mitään esitettä tai tietoa netissä?
Googlella ei löydy kuin urheiluseuroja ja tuloksia:(olis tietoo hukista, http://www.oulaistenmetallityo.fi/lumilinko.htm tai jos ei sivu aukee niin kirjoita googleen (huki lumilinko) ja sieltä sit oulaisten metalli.
- korjailija
Huki! kirjoitti:
Onko Huki lingosta mitään esitettä tai tietoa netissä?
Googlella ei löydy kuin urheiluseuroja ja tuloksia:(olis tietoo hukista, http://www.oulaistenmetallityo.fi/lumilinko.htm tai jos ei sivu aukee niin kirjoita googleen (huki lumilinko) ja sieltä sit oulaisten metalli.
- korjailija....
Huki! kirjoitti:
Onko Huki lingosta mitään esitettä tai tietoa netissä?
Googlella ei löydy kuin urheiluseuroja ja tuloksia:(olis tietoo hukista, http://www.oulaistenmetallityo.fi/lumilinko.htm tai jos ei sivu aukee niin kirjoita googleen (huki lumilinko) ja sieltä sit oulaisten metalli.
- korjailija...
korjailija.... kirjoitti:
olis tietoo hukista, http://www.oulaistenmetallityo.fi/lumilinko.htm tai jos ei sivu aukee niin kirjoita googleen (huki lumilinko) ja sieltä sit oulaisten metalli.
tuli monesti sama kun tökkii vähän tää suomi 24.
- kyssäri!
ootko kehittänyt noihin ritilöihin mitään muutosta, kun tuppaa suojalumi joskus kasaantuun siihe ritilän päälle. ite aattelin ottaa ne vallan pois ja laittaa vaan jotku 40mm 2 kpl latat tueksi tms. niitä suoja pellejä ei kannata varmaankaan poistaa ettei ala viskoon kiviä takalasii!
- Maanviljelijän tytär
Meillä on lumilinkona ainaki Ala-Talkkari...se on toiminu hyvin ja avaa tien mukavan leveäksiki.
Kokemattomalle kuskille etukuormaaja traktori (lumikauha edes) lumilinko on mahdoton tehtävä :D
Heh, oon tottunu ajamaan -88 Golfilla ja viime talvena mä sain kokeilla ajaa justiin tollasta "yhdistelmää"...oli lähellä etten törmänny lumikauhalla mäntyyn :0- Anonyymi
No ite viime talvel vedin tän yksityis tien ja pihat oli new holland ts 115 ja sit oli kauha ja hukin linko tänää koulun jälkeen on semmone ku new holland tm155 ja lumi aura kuormaajas ja hukin linko
- kokemusta
tällä hetkellä on linkona vuoden vanha leppä hd, ja on kaikista kestävin linko mitä oon ikinä nähnyt ja käyttänyt... eskon alennusvaihde linko oli hyvä vetämään lunta, mut sit kestävyys mitä lie... no huki alkoi jo olla jotain, mut ei sekään sit ihan noille metsäautoteille soveltunut.. alatalkkarin poikittais ruuvilla oleva linko on hienopeli, mut odotas ku löyty kivi nii ruuvvi väänty ja meni vakuutusyhtiön koneeksi, olisi sen verta kallis remontti ollut... sit tr mitä oon kokeillut nii ei ollut yhtä hyvä vetämään lunta ja eikä näytä niin kestävältä kuin leppä hd.. et kyllä se varmaan alennusvaihteellakin on asiallinen peli...
- Esko 225
Isäukko on aurannut tietä talvisin n.15km ja tusinanverran mökkipihoja. lumilinkona joku 60-70-luvun Vippa-merkkinen linko. eli aurauskeikalla meni jopa tunteja. traktorina ford 5000.
kesät hän on puolivakituisesti harrastanut kenttäsirkkelisahausta.
nivelakseli on ollut koko tuon traktorin ajan sama bondioli kokoa 5, ilman minkäänlaisia suojakytkimiä ja jos kivi meni väliin ni kone sammui suoraan ajosta kuin seinään muutaman kerran.
Tuona 18 vuoden aikana jonka tehtäviä kyseisillä koneilla hoidellut. ni hänellä ei ole ollut mitään kestävyysongelmia.
noh traktorivaihdettiin DB 1394:ksi ja lingoksi tuli alatalkkari 220 uutena! levykytkinakselilla EG 105 uutena.
kytkin paloi ekoilla ajoilla. kierrettiin se täysin jumiin ja koko akseli käytännössä räjähti käsiin. putket ei vääntyillyt vaan ne halkeili kappaleiksi.
ostin bondioli 106 akselin jossa ei minkäänlaisia suojakytkimiä. kai jo yli 80hv traktoreille. (taavetti on 73hv, ei viritetty)
lingosta katkesi booriakseli, eli akselin tumppi jäi nivelakseliin.
perinteistä ajotyyliä hiljennettiin ja kiinitettiin huomiota että suojakelillä ajeltaan varovaisemmin ja pihassa lumikasoja varovaisemmin ja ei koskaan linkoa sammuteta lunta täynnä.
ei auttanut mtn. hitaammalla ajolla bondioli 106 vääntyi putkistaan, laitoin sisäputkeksi bondioli 107 putken joka milliä paksumpaa rautaa.
lingosta vääntyi boori mut ei katkennut
kaiken kaikkiaan huolia oli paljon ja aurauksesta ei hankkinut mtn. ku kaikki rahat meni remonttiin, vaikka varsinaisiavahinkoja ei edes sattunut, tuntu että huonouttaan hajoavat.
vaihdettiin linko uuteen Esko 225, ku tuntu että ala-talkkari hajoaa käsiin.
sama meno jatkuu. eskosta katkeilee akselin pää ja akseli vaihdettu 3 krt.
todellakin ajo on ollut säädyllistä ja traktori on vakiotehoinen tavallinen takaveto taavetti. perässä ei kestä mikään jos käyttää koneesta yli puolta tehoa. aurata pitää siis säälien.
olen koulutukseltani maatalouskoneasentaja ja aloinkin miettiä mikä on vikojen syy.
ekaksi ajattelin että jos lingon pyörimisnopeutta pidetään maksimissa niin vääntövoimat ovat pienimmillään koska lumi poistuu lingosta ripeästi jos ajonopeus sama ni linko toimii vajaampana ja niinkuin osateholla. eli isoilla kierroksilla pienellä vaihteella.
lopputulos sama joku pettää. taisi mennä akselista niveliä ja kaikkee mut putket ei vääntyilly, mut lngon akselinpää vääntyili ja katkeili.
sitten tulin johtopäätökseen että traktorin ulosottoakseli on kovin korkealla verrattuna lingon akseliin ja tuo korkeusero aiheittaa sen että voima tulee lingonakselia kohden liian yliviistosta ja tavallaan aksilit eivät välitäkkään suoria voimia vaan vinoja voimia ja tuo voimien vinous vääntää lingonakselia sivusta ja akseli katkeaa koska voima on liian sivulta vääntävä.
tuossahan ei laajakulma-akseli juurikaan auttaisi koska itse akseli ollut vahvempi kuin linko ja laajakulma akaseli kumminkin vääntäisi aika samallalailla linkoa yläviistosta.
joten eskoon rakennettiin ketjuvälitys. eli lingon oman akselin yläpuolelle tuli akseli josta ketju välittää voiman suoraan lingonakselille alapuolelleen.
ketju ja ketjupyörät ovat erittäin järeitä ja niin isoja kuin tilaan vain mahtuvat. välitystä ei muutettu koska luotamme että valmistajan määrittämä lingon pyörimisnopeus on oikea ja varma ratkaisu.
rakenteesta tuli tukeva ja siisti ja työ teetettiin konepajalla.
mutta linko ei vain kestä, nimittäin akselinpää jälleen katkesi. tälläkertaa niin että kun booriakselin tumppihan on sorvattu ja lingonakseliin porattureikä niin että ne menevät siististi toisiinsa kuten isi äitiin ja hitsisaumalla sit sidotaan, ni tuo paketti purkaantui eli booriakselin tumppi alkoi puörimään lingonakselissa, eli se hitsaus petti, ja se oli jo uusittu tehdastekoinen alkuperäinen akseli.
kyllä tulee auraukselle hintaa. ei o vuoteen aurattu kuin oma ja naapurin piha, mut halvemmaksi tulisi tuokin teettää urakoitsijalla.
kyllä syö miestä kun aurausta on yli 20v tehty urakointi mielessä.
missä vika?
mitähän sellanen HUKI-linko maksaa? 3000e?- esko 225
tuo jo nykyisin yli 20v. vanha bondioli 5 on yhä täysin käyttökunnossa, siihen jouduttiin vaihtamaan putket ja ristikot, mutta akselin haarukat ovat niin vahvat että akseli on yhä herkkä ja kunnossa. nykyisiin uusiin akseleihin ei kannnata ristikoita vaihtaa jos nivel jäykköä koska ristikon lisäksi haarukat vääntyvät ja ristikon vaihto ei siis auta vaan koko nivel uusittava.
hämmästyttävää kuinkä tuo nykyistä bondioli 106/107 akseli ulkonäöltään noin puolet pienempi 5
on käytännössä yhtä vahva kuin isompi uusi akseli...
nykyinen laatu vain niin surkeaa. ihan tinaa nuo akselit
ja kyl ala-talkkarin linkokin aika tinaa. esko on paljon sirompi mutta vahvempi. vaikkakin akselit siinäkin heikot.
ei varmaan uskalla isomman traktorin perään edes laittaa.
eikä se ford 5000 mikään ihan mopo ku siit oli koneremontis syöttöjä nostettu. siin kai jotain 68hv ja 13000h sillä ajettiin, et käyttö on täytynyt olla ihan asiallista kun valmetin kautta vaihdettiin ni ford meni heti ekalle katsojalle.
onko tämä oikein mahdollista tällainen remonttin teko, aurauksessa ei ole mtn mieltä kun pitää joka kinosta varoa.
sehän pitäisi olla päinvastoin et kun kinos tulee ni urut auki ja turbo viheltämään, nyt alettava pientä kepittämään et saa tien auki kalusto ehjänä.
täytyyhän näitä ongelmia muillakin olla!!! - Maanviljelijän tyttären isä
Olen ajanut 2 kpl 225 Eskoja loppuun. Ensimmäisestä sain syöttökierukan poikki, toinen onnistui pysymään ehjänä noon kauan että koko linko oli niin kulunut, että se oli syytä vaihtaa. Viimeistä vein linkoon nähden isollakin traktorilla(n.100hv. Jatkuvaa raskasta rasitusta eivät nivelakselit kestä, vaikka kuinka vahvan ostaisi. Ne kulmat paistavat vaseliinit pois nivelistä, jotka isolla murrolla kuumenevat. Vaihdoinkin muutama vuosi sitten Ala-Talkkarin 260:een. Se vie nuoskalumenkin melko hyvin ja on tehokas kummankin luukun auki ollessa umpihangessakin. Ongelmana ovat luukkujen salpasysteemit mekaanisella ohjauksella. Toinen ikävä puoli on, kun pakkaskelillä tulee mukaan märkää lunta tai vettä: silloin lingon perä jäätyy umpeen ja linko on jumissa
- akselista
Maanviljelijän tyttären isä kirjoitti:
Olen ajanut 2 kpl 225 Eskoja loppuun. Ensimmäisestä sain syöttökierukan poikki, toinen onnistui pysymään ehjänä noon kauan että koko linko oli niin kulunut, että se oli syytä vaihtaa. Viimeistä vein linkoon nähden isollakin traktorilla(n.100hv. Jatkuvaa raskasta rasitusta eivät nivelakselit kestä, vaikka kuinka vahvan ostaisi. Ne kulmat paistavat vaseliinit pois nivelistä, jotka isolla murrolla kuumenevat. Vaihdoinkin muutama vuosi sitten Ala-Talkkarin 260:een. Se vie nuoskalumenkin melko hyvin ja on tehokas kummankin luukun auki ollessa umpihangessakin. Ongelmana ovat luukkujen salpasysteemit mekaanisella ohjauksella. Toinen ikävä puoli on, kun pakkaskelillä tulee mukaan märkää lunta tai vettä: silloin lingon perä jäätyy umpeen ja linko on jumissa
huonoja kokemuksia, putki hitsattu haarukkaan kiinni josta irtosi. warldesleitissä on tapilla ja kestää.
ei nivelakselit kestä jyrkkiä kulmia, laajakulma-akseli lienee ratkaisu, ei kokemusta.
olen käyttänyt vain suurteholinkoja, niitä isoja tuulimyllynsiipi malleja. ne kestävät metsässäkin ja paksussa lumessa ei muilla teekään mitään kun ei enää rattori kulje etuperin, niitä kun voi ajaa pakilla.
nuoskalumi kyllä paatuu lingon eteen, mutta aina on tie auennut kun aikansa on äheltänyt. - Anonyymi
esko 225 kirjoitti:
tuo jo nykyisin yli 20v. vanha bondioli 5 on yhä täysin käyttökunnossa, siihen jouduttiin vaihtamaan putket ja ristikot, mutta akselin haarukat ovat niin vahvat että akseli on yhä herkkä ja kunnossa. nykyisiin uusiin akseleihin ei kannnata ristikoita vaihtaa jos nivel jäykköä koska ristikon lisäksi haarukat vääntyvät ja ristikon vaihto ei siis auta vaan koko nivel uusittava.
hämmästyttävää kuinkä tuo nykyistä bondioli 106/107 akseli ulkonäöltään noin puolet pienempi 5
on käytännössä yhtä vahva kuin isompi uusi akseli...
nykyinen laatu vain niin surkeaa. ihan tinaa nuo akselit
ja kyl ala-talkkarin linkokin aika tinaa. esko on paljon sirompi mutta vahvempi. vaikkakin akselit siinäkin heikot.
ei varmaan uskalla isomman traktorin perään edes laittaa.
eikä se ford 5000 mikään ihan mopo ku siit oli koneremontis syöttöjä nostettu. siin kai jotain 68hv ja 13000h sillä ajettiin, et käyttö on täytynyt olla ihan asiallista kun valmetin kautta vaihdettiin ni ford meni heti ekalle katsojalle.
onko tämä oikein mahdollista tällainen remonttin teko, aurauksessa ei ole mtn mieltä kun pitää joka kinosta varoa.
sehän pitäisi olla päinvastoin et kun kinos tulee ni urut auki ja turbo viheltämään, nyt alettava pientä kepittämään et saa tien auki kalusto ehjänä.
täytyyhän näitä ongelmia muillakin olla!!!Ford 5000 vm 1975 on ainakin meillä ohjekirjansa mukaan 83 hv ( se 5000 mallisarjansa viimeinen versio ) , eikä sammu lingon kanssa koska siinä on perän sisällä hydraulipakka (kuten jo muutamaa vuotta vanhemmissakin) joka laukeaa jos linko menee jumiin mutta ensin kylläkin katkeaa murtopultit lingosta jos ovat murtolujuudeltaan 8.8 , kovempia en enää laita hätätilassakaan kun linko kärsii . Eskolingoista vääntyy muuten huonoissa paikoissa reunat jos tulee kivien tai vastaavien hipaisuja .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387725Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802