Jenkkirekat hienoja!

Miksi rumia vaan täällä..

Kuka keksi että Suomessa rekkojen pitää olla noita rumia kenkälaatikkomallisia,siis tollasia kun olisi norsuun törmätty(keula sisällä) ja muutenkin aika rumia kapistuksia. Noi jenkkirekat on toista maata, on vähän laitettu laatuunkin rahaa,on kromia ja hieno rekan nokka kuten pitääkin olla. Kaikenlisäksi voimaahan noissa jenkeissä on vielä paljon enemmän kuin näissä kenkälaatikoissa,tuttu joka ajelee rekkoja sanoi että kunnon jenkkinupin saa sutimaan miten tahtoo millä vaihteella tahtoo kun volvoissa ja scanioissa tuppaa löyly loppumaan..

No,eikö Suomi ollut vielä vähän aikaa sitten NL:n sateelliittimaa,että kaiketi kalusto muuttuu Volgista länsilaitteisiin sitten ajan kanssa.

19

4526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YrjöJurri

      Tarkoitit varmaan Euroopassa. En oikein innostu noista joulukuusista, kyllä tämä eurooppalainen linja on parempi jossa auto on muutakin himmeli huoltamon pihalla...toki makuasioista on turha kinata...tämä oli vain oma mielipiteeni.

    • Toisintietäjä

      Kehitys on täällä kulkenut nokallisista nokattomiin aivan järkisyistä. Isompi osuus kokonaisuudesta saadaan hyötykuorman käyttöön. Paluuta nokallisiin ei ole.

      Eikä se tavara kromikoreilulla mihinkään kulje! Kuorma-autojen tehtävänä on kuljettaa kuormaa ja tuoda rahaa isännän taskuun. Asiapohjalla on oltava liikkeellä, joulukuusilla leikkijät jäävät rahanjaossa vähemmälle.

      Jenkkilän raskaan kaluston moottoritehot pyörivät samoissa lukemissa kuin täälläkin, ehkäpä keskimäärin vähän alempanakin. Perävaunut ovat puolikkaita ja kokonaispainot pienemmät kuin täällä. Hevosvoimia voi täten olla himpun verran enemmänkin kokonaispainotonnia kohden.

      Tekniikka on yksinkertaisempaa, vanhanaikaisempaa ja alkeellisempaa. Jos jenkkien kuorma-autotekniikka olisi todella kilpailukykyistä, niin pelithän tekisivät kauppaansa täälläkin! Vaan kun ei ole.

      • ristiin menee

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.


      • maailmaa nähnyt
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        tiesitkö ettö Kiina omistaa kohta suurimman osan USA:aa.

        On jenkeille vakava paikka kun Kiinassa määrätään mitä he tekevät.


      • pitkää linjaa
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Eurooppalainen kotirouva ajaa kauppaan Micralla, amerikkalainen ajaa isolla katumaasturilla, jossa on V8-moottori. Kumpi on tyhmempi?

        USA on maailman suurin saastuttaja.


      • viherpiipitystä
        pitkää linjaa kirjoitti:

        Eurooppalainen kotirouva ajaa kauppaan Micralla, amerikkalainen ajaa isolla katumaasturilla, jossa on V8-moottori. Kumpi on tyhmempi?

        USA on maailman suurin saastuttaja.

        Juuri tuli dokumentti jossa todettiin että oikeasti maapallo ei ole lämpenemässä normaalista poikkeavasti. Se siitä kasvihuoneilmiöstä(joka muuten kuuluu luontoon sellaisenaan).

        Jos jenkkityttö tahtoo ajaa turvallisella,luxusvarustellulla,tehokkaalla,tilavalla,tyylikkäällä autolla niin mikäs siinä. Antaa tuulikkien tuulipuvuissaan kammeta sitä litrasta mircaansa pakkasesta käyntiin jos siltä tuntuu.


      • tulossa.
        viherpiipitystä kirjoitti:

        Juuri tuli dokumentti jossa todettiin että oikeasti maapallo ei ole lämpenemässä normaalista poikkeavasti. Se siitä kasvihuoneilmiöstä(joka muuten kuuluu luontoon sellaisenaan).

        Jos jenkkityttö tahtoo ajaa turvallisella,luxusvarustellulla,tehokkaalla,tilavalla,tyylikkäällä autolla niin mikäs siinä. Antaa tuulikkien tuulipuvuissaan kammeta sitä litrasta mircaansa pakkasesta käyntiin jos siltä tuntuu.

        Päivitähän tietolähteesi.
        Kyllä ne jenkit joutuvat vielä ottamaan lusikan kauniiseen käteen!


      • Rukkikuski
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Ei se maailman suurin talousalue vielä mitään takaa. Juuri luin eilisen Hesarista miten pohjois-amerikkalaiset autonvalmistajat ovat taas kärttämässä tukea ja verohelpotuksia hallitukselta. Ei kai siinä muukaan auta kun oma talous on kuralla ja japanilaiset valtaavat markkinat. Kovasti kuulemma valittavat sitäkin, että Etelä-Koreassa markkinat ovat suljettuja. Mitä tekee asialle maailman suurin talousmahti? Ei mitään, kun ei voi.

        Niin pitkään kuin rekkojen kokonaispituus lasketaan Euroopassa keulasta perään, ei jenkkinuppeja täällä nähdä. Kukaan (no ok, useimmat) ei hanki pitkänokkaista autoa, jos sen vuoksi joutuu lyhentämään kuormatilaa parilla metrillä. Mitä suuremmissa yksiköissä tavaraa kuljetetaan, sen halvemmaksi se tulee. Tottumus vaikuttaa varmasti myös; täällä on totuttu lättänokkaiseen, Amerikassa pitkään. Kai Paccar-DAF myisi jenkkimalleja Euroopassa jos niille olisi markkinoita. Tuote tehdään kysynnän mukaan.

        Tehoista sen verran, että jos puuta pystyy ajamaan metsästä 500 hevosella, niin kappaletavara-ajossa oleva puolikas kyllä varmasti liikkuu samalla ihan riittävästi. Ne joilla rahaa on saavat minun puolestani hankkia ihan millaiset pelit ja vehkeet lystäävät.

        Peterbiltin sivuilla muuten mainittiin, että 379:ään saa moottoreita 600 hv tehoon asti. Eihän semmosta nyt kehtaa esitellä edes ruotsalaiselle!


      • Että se
        ristiin menee kirjoitti:

        Vai jenkkirekka joulukuusi joka seisoo huoltamon pihassa ja tehty yksinkertaisesta vanhasta tekniikasta.

        Kyllä kokemuksien mukaan yksinkertainen tekniikka on ajossa silloin kun se uusin tietokonesiruhimmelöity turbotekniikka lakoaa ja seisoo virrat pois joulukuusen valoista-periaatteella sen huoltamon pihassa.

        Koettakaa nyt päättä millä ylistätte sitä kenkälaatikkoanne. Se että jenkki tekee samalla rekkansa vielä hyvännäköiseksi ei pitäisi ongelma,voithan sä vaikka maalata kromimaskin muovinväriseksi jos tuntuu kodikkaammalta. Tää taitaa olla sama asia kun autojen maailmassa, omasta Ladasta survotaan maanteiden ykkönen vaikka millä saduilla. Tiedoksi että maailman suurin talousalue,maailman rikkain alue ja vaikutusvaltaisin alue,on yksi maa,USA. Sen talous on voimakkaampi kuin koko EU:n yhteensä, ja te pidätte saavutuksena kun Euroopassa myydään paljon jotain litrasta Micraa(Micra on nyt sitten paras auto vai?) verrattuna USAahan jossa on totuttu että alla on vähän enemmän varustelua,luxusta ja voimaa.

        Hieno Ameriikka on yksi maailman velkaantuneimmista valtiosta.


    • rumuuteen

      Olisikohan tuo aloitus kuitenkin ollut vain provo!
      Kauneus on katsojan silmissä.
      Mutta varsinainen vastaus kysymykseesi on eurooppalaisten järkevämpi lainsäädäntö.

      • Raipe.

        Esim nykyiset Sisun uudet mallit on helvetin rumia
        siitä ei pääse mihinkään. Ainoastaan Volvolla on tyylikkäitä rekkoja euroopan valmistajista. Ja Volvon jenkkirekatkin on upeita eivät häviä yhtään
        jenkkien omille merkeille. Mutta tosi on että nuo seinään ajetun malliset nupit ei ole mitään hienoja.


      • stycke
        Raipe. kirjoitti:

        Esim nykyiset Sisun uudet mallit on helvetin rumia
        siitä ei pääse mihinkään. Ainoastaan Volvolla on tyylikkäitä rekkoja euroopan valmistajista. Ja Volvon jenkkirekatkin on upeita eivät häviä yhtään
        jenkkien omille merkeille. Mutta tosi on että nuo seinään ajetun malliset nupit ei ole mitään hienoja.

        Kauneus on katsojan silmässä. Tuohon kauneuteen voi vaikuttaa paljon pelkkä värin valinta, vaikka auto olisi ihan yksivärinen.

        Jollekulle se pitkä nokka voi tarkoittaa komeaa ulkonäköä. No massiivinenhan se on, mutta varsinaista hyötyä en siitä nokasta löydä. Kerran olen ajanut nokallista kuorma-autoa, T470 Scanialla heitin pienen lenkin. En keksinyt mitään iloa sille nokalle; kyseessä oli maansiirtoauto, ja jos ideana on saada kuorman paino sopivaan kohtaan, on vaihtoehtona nokan tilalle makuuohjaamo, jonka valitsisin itse paljon mieluummin. Vaikkei siellä autossa asuisikaan, niin on siellä makuuhytissä säilytystilaa esim. sadevaatteille ja kumisaappaille yms. paljon paremmin kuin pystyhytissä.

        Makuasia on myös ameuikkalainen ergonomia, joku voi tykätä kun kojetaulussa on 20 analogista mittaria, itse arvostan enemmän sitä että tähdellisimmät tiedot on analogisina mittareina ja loput keskusnäytölle haettavissa.


      • Rukkikuski
        stycke kirjoitti:

        Kauneus on katsojan silmässä. Tuohon kauneuteen voi vaikuttaa paljon pelkkä värin valinta, vaikka auto olisi ihan yksivärinen.

        Jollekulle se pitkä nokka voi tarkoittaa komeaa ulkonäköä. No massiivinenhan se on, mutta varsinaista hyötyä en siitä nokasta löydä. Kerran olen ajanut nokallista kuorma-autoa, T470 Scanialla heitin pienen lenkin. En keksinyt mitään iloa sille nokalle; kyseessä oli maansiirtoauto, ja jos ideana on saada kuorman paino sopivaan kohtaan, on vaihtoehtona nokan tilalle makuuohjaamo, jonka valitsisin itse paljon mieluummin. Vaikkei siellä autossa asuisikaan, niin on siellä makuuhytissä säilytystilaa esim. sadevaatteille ja kumisaappaille yms. paljon paremmin kuin pystyhytissä.

        Makuasia on myös ameuikkalainen ergonomia, joku voi tykätä kun kojetaulussa on 20 analogista mittaria, itse arvostan enemmän sitä että tähdellisimmät tiedot on analogisina mittareina ja loput keskusnäytölle haettavissa.

        En tiedä jenkkimallien kolariturvallisuudesta mitään, mutta eiköhän se nokka ole ainakin uudemmissa autoissa suunniteltu ottamaan vastaan törmäyksestä aiheutuvia voimia. Itse ainakin olisin mieluummin kolmen kuin puolen metrin päässä kallioleikkauksesta kun puskuri siihen osuu, jos sillä sitten enää on väliä... Eikös Scaniallakin ollut joku parinkymmenen sentin nokka näyttelyautossa juuri turvallisuussyistä?

        Se hyvä puoli pitkässä nokassa on, että konehuoneen puolelle päästäkseen ei tarvitse kipata koko hyttiä, vaan pelkkä konepeitto. Tasainen lattia on tietty mukava, eikä ohjaamo silti ole kovin korkealla.


      • ajaneena

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.


      • jenkeistä
        ajaneena kirjoitti:

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.

        Ulkonäöltään nuo vanhemmat jenkkivetäjät ovat 100x tyylikkäämpiä kun nämä eurooppalaiset vehkeet.

        Tehoja noista vehkeistä löytyy lähes poikkeuksetta saman verran kuin meidän normi "moduulin vetäjistä" eli n 400-500 hp, ja noilla jenkkivehkeillä vedetään pääsäntöisesti vain puolikkaita.

        Näissä vehkeissä myöskin nämä "sleeperit"= nukkumatilat ovat aivan omaa luokkaansa.

        Lisäksi nämä jenkkipelit (ainakin vanhemmat) kulkevat välityksistään johtuen helposti n. 130-140 km/h.

        Mutta toisaalta... näissä vehkeissä ohjaamon suunnittelu hallintalaitteineen on varmasti napattu jostain venäläisestä sotilasajoneuvosta

        Ja luultavastikin vain jossain intin Krazissa on yhtä huono näkyvyys ulos kun näissä vehkeissä.


      • jenkkimies
        ajaneena kirjoitti:

        ensiksi oikaisu et nuo jenkkiveturit n 300-400 hv ja nämä meidän auton 450 -650 hv ja vastaavana autona ns meidän autot on n 2000-3000 kg kevyempiä ja huomattavan paljon tilavampia kuin nuo jenkit. Onhan ne jenkit tosi nättiä, mut ei ne työkaluiksi sovi meikäläisille.

        Euro rekat on tosi ahtaita kokemuksen kera. Jenkeissähän saa jopa niin ison makuu boxin että siellä on jopa suihku ja vessa.


    • Kraz rules

      Mä en käsitä, että miten ne jenkkirekat on jonkun silmään komeita. Vastaavia sotakoneita pitkällä nokalla, samalla tekniikalla, samalla ergonomialla, mutta vähemmillä kromiosilla on käytetty puolustusvoimissamme toisesta maailmansodasta lähtien (tosin venäläisvalmisteisena).

      • Russiaa

        Kyllä venäjän rekat on kaikkein hienoimmat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1914
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1660
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1266
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      53
      1145
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      988
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      886
    8. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      852
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe