Voi pee!
Taas pää kipee, ärsyttää ja vihastuttaa.
Lastenhuone on ollu jo toista viikkoa siivoomatta, ku sen asukit ei tee asialle , ei yhtään mitään. Pari viikkoa sitten laitoin kakarat pihalle, jotta sain siivottua huoneen. Kaikki oli tip-top kunnossa. Mutta en tajua mikä nuitten päässä oikein riivaa, kun ei minkäänlainen sana tai teko auta. Penikat ei sitte millään ala tekee asialle mitään! Leikkien jälkeen mitään lelua ei millään voi viiä paikalleen. Raivostuttaa kun niitten oma huone on romuja täynä ja sitte ne niitä vielä levittelee munki makkariin!
Mulla hajoo pää, vihaan sotkua! Tuntuu, etten voi tehä yhtään mitään jos talo on sekasi. Suoraan sanottuna kiehun!
Monesti on tehny mieli soittaa jollekki sosiaalityöntekijälle, että hakis nuo kakarat pois.
siivous, painajainen!
15
3324
Vastaukset
- Cloete
viesti tuli aivan väärään kohtaan
- TI-mies
Otat mustan jätesäkin, tai niin monta kuin tarvitset. Keräät kaikki lelut siihen, ja kannat roskalaatikkoon.
Sekin riittää, että vie jätesäkit leluineen pihavarastoon vaikka pariksi kuukaudeksi, niin saa pään korjattu sinä aikana.- yhdyn..
edelliseen mielipiteeseen.Poika,9v,oli aika laiska siivoamaan huonettaan,eikä useista kehotuksista huolimatta siihen mielellään ryhtynyt.Aika tehokas keino on takavarikoida tavarat joksikin aikaa pois,ja jos tämäkään ei tehoa,niin tavarat vain roskiin(olevinaan),ja uusia ei tietenkään tilalle.Meillä on kyllä jonkin asteinen kaaos sallittua pojan huoneessa,mutta kun kulkemaan ei pääse rikkomatta jotakin,niin siinä on raja ylitetty.Sen olen myös koittanut opettaa että,tavaroistaan kuuluu huolehtia niin että,pysyvät ehjinä pitkään.Tää takavarikointi ja oma esimerkki ovat aika hyviä tapoja siisteyden opettelussa.
- sillä poikkeuksella,
että jätesäkki on lähtenyt Ämmässuolle. Turha niitä rojuja on varastoida, kun isovanhemmat, kummit ja muut tutut syytävät sitä roinaa joulut ja synttärit läpeensä, vaikka ollaan ilmoitettu, että ei tarvita.
- olen
sillä poikkeuksella, kirjoitti:
että jätesäkki on lähtenyt Ämmässuolle. Turha niitä rojuja on varastoida, kun isovanhemmat, kummit ja muut tutut syytävät sitä roinaa joulut ja synttärit läpeensä, vaikka ollaan ilmoitettu, että ei tarvita.
kyllästynyt siihen, että muut raijaavat lapsille jos jonkinmoista rihkamaa ja turhaa rompetta (jotka jaksaa kiinnostaa ehkä vartin, ja useinmiten hajoavatkin siinä ajassa).
Äidilläni on tapana siivota romuja omista kaapeistaan, ja kun ei raaski heittää poi, tuo ne lapsenlapsilleen!
- on pitkään
ollut sääntönä, että viisi lelua lasta kohti saa kerralla olla käytössä ja loput on vaatehuoneen kaapissa (ja loput varastossa tai roskissa). Lapset saavat sitten vanhempien avustuksella ja luvalla vaihtaa tavaroitaan tarpeen mukaan ja hyvin ovat oppineet, että tulevat pyytämään tyyliin "mä tartten sen vihreen rekka-auton ja tämä tulee vaihdossa laatikkoon". Meillä on siis maksimissaan 15 lelua lattioilla (kolme lasta). Joskus annan legot käyttöön ja ne pitää leikin jälkeen heti kerätä laatikkoon ja takaisin komeroon. Jos vieraat tuo tavaraa, niin heti vieraiden lähdettyä mietitään yhdessä, laitetaanko uusia vai vanhoja leluja laatikkoon.
Mitä tulee siivoukseen, niin yleensä se hoituu kivuttomimmin niin, että otetaan kilpailu, kuka siivoaa tietyn alueen ensimmäisenä. Voittaja saa sitten päättää, mitä tehdään yhdessä perheenä kun koko talo on siivottu. Lapset siivoavat omat huoneensa, isä esimerkiksi meidän makuuhuoneen ja minä keittiön ja olohuone sitten yhdessä lopuksi. Yleensä lapset voittavat, koska ovat oikein innolla siivoamassa, että saavat päättää seuraavan homman. Yleensä he haluavat pelata ulkona jalkapalloa, rakentaa lumilinnan tai syödä jätskin. Itse haluan aina mennä päiväunille, mikä tarkoittaa, että minun ei anneta voittaa.
Siivoomisesta voi tehdä hauskan leikin tai todellisen painajaisen. Meillä lapset 6-, 5- ja 1-vuotiaita (nuorin ei suuremmin vielä osallistu siivoomiseen).- äiti*3
Hyviä ideoita!
Heti käyttöön tänään.
Kiitos, oppii ajattelemaan siivoustakin jotenkin muuten kuin yökkinä.
Eli eipä ihme, että meillä on aina sekaista! - sotkea, osaa siivota
äiti*3 kirjoitti:
Hyviä ideoita!
Heti käyttöön tänään.
Kiitos, oppii ajattelemaan siivoustakin jotenkin muuten kuin yökkinä.
Eli eipä ihme, että meillä on aina sekaista!Mä aattelen niin että jos osaa ottaa lelut laatikosta, osaa laittaa nem yös takas.. mutta kun se ei toimi niin jätesäkki on ehdoton!!
Kun olin itte lapsi, meijän perheen penskoilla oli kausi nimeltä "en siivoo". Iskä kerran sano että jos kamat ei oo paikoillaan sillon ja sillon, hää laittaa lelut mustaan jätesäkkiin ja roskikseen.
Noo eipä siivottu ja poissaollessa oli lelut lähteny ja jätesäkki oli ison ulkoroskiksen vieressä ikäänkun odottamassa roska-autoa.. Huijui mikä hätä meille tuli ja käytiin kysymässä saadaanko lelut takas jos laitetaan ne paikoilleen eikä enää jätetä pitkin poikin. Ja tietty saatiin :) Eikä muuten jääny enää kamat mihin sattuu :D
Mun vanhemmat teki mielestäni oikein ettei leluja pidetty pidempään pois koska ymmärrettiin asia heti kun lelut oli viety. - Anneli 33
sotkea, osaa siivota kirjoitti:
Mä aattelen niin että jos osaa ottaa lelut laatikosta, osaa laittaa nem yös takas.. mutta kun se ei toimi niin jätesäkki on ehdoton!!
Kun olin itte lapsi, meijän perheen penskoilla oli kausi nimeltä "en siivoo". Iskä kerran sano että jos kamat ei oo paikoillaan sillon ja sillon, hää laittaa lelut mustaan jätesäkkiin ja roskikseen.
Noo eipä siivottu ja poissaollessa oli lelut lähteny ja jätesäkki oli ison ulkoroskiksen vieressä ikäänkun odottamassa roska-autoa.. Huijui mikä hätä meille tuli ja käytiin kysymässä saadaanko lelut takas jos laitetaan ne paikoilleen eikä enää jätetä pitkin poikin. Ja tietty saatiin :) Eikä muuten jääny enää kamat mihin sattuu :D
Mun vanhemmat teki mielestäni oikein ettei leluja pidetty pidempään pois koska ymmärrettiin asia heti kun lelut oli viety.Hei
Nyt täytyy ihan pikkasen ihmetellä koko juttua..
Nämä perusjutut oppii vain kotoa ja sillä että ne vaaditaan.
Minun 9 v poika on jo monta vuotta siivonnut omat tavaransa ja huoneensa. Kun täytti 8 tuli kuvaan myös se että huone imuroidaan ja kun täytti 9v hän pesee oman käyttämänsä WC.n eli karhunkielellä lavuaarin ja pöntön.
Viikonloppu ei ala jos omat jutut ei ole tehty ja viikkorahaa millä hän itse ostaa viikonloppukarkit ei tule jos hommat ei ole tehty.
Asiaa toki auttaa se että säännöllisesti käydään tavarat yhdessä läpi.. mitä käytetään ja mitä ei. Ne mitä ei käytetä pakataan laatikoihin ja viedään varastoon mutta huom! niin että hän päättää mitä ei enää käytä.
Minusta vanhempi voi vaatia huoneen siivousta ja kun se on rutiini sen osaa lapsikin. Sitä en hyväksy että eka itse siivotaan ja kun pimahtaa lastataan lapsen lelut kaatopaikalle. Haluaisimpa nähdä mitä itse tykkäisitte jos kotoa pois ollessanne joku löisi omat juttunne kaatopaikalle.
Vanhemmat opettaa lapsen perussiisteyden ja meillä on sovittu esim. jo vuosia sitten että jokainen kun nousee pöydästä vie oman lautasen tiskikoneeseen ja pyyhkii oman kohdan pöydästään. Viimeinen laittaa aina maidot jääkaappiin... Voi kuulostaa vaikealta mutta homma toimii kun on pelisäännöt ja ne pidetään aina..
Anneli - Puhut asiaa
Anneli 33 kirjoitti:
Hei
Nyt täytyy ihan pikkasen ihmetellä koko juttua..
Nämä perusjutut oppii vain kotoa ja sillä että ne vaaditaan.
Minun 9 v poika on jo monta vuotta siivonnut omat tavaransa ja huoneensa. Kun täytti 8 tuli kuvaan myös se että huone imuroidaan ja kun täytti 9v hän pesee oman käyttämänsä WC.n eli karhunkielellä lavuaarin ja pöntön.
Viikonloppu ei ala jos omat jutut ei ole tehty ja viikkorahaa millä hän itse ostaa viikonloppukarkit ei tule jos hommat ei ole tehty.
Asiaa toki auttaa se että säännöllisesti käydään tavarat yhdessä läpi.. mitä käytetään ja mitä ei. Ne mitä ei käytetä pakataan laatikoihin ja viedään varastoon mutta huom! niin että hän päättää mitä ei enää käytä.
Minusta vanhempi voi vaatia huoneen siivousta ja kun se on rutiini sen osaa lapsikin. Sitä en hyväksy että eka itse siivotaan ja kun pimahtaa lastataan lapsen lelut kaatopaikalle. Haluaisimpa nähdä mitä itse tykkäisitte jos kotoa pois ollessanne joku löisi omat juttunne kaatopaikalle.
Vanhemmat opettaa lapsen perussiisteyden ja meillä on sovittu esim. jo vuosia sitten että jokainen kun nousee pöydästä vie oman lautasen tiskikoneeseen ja pyyhkii oman kohdan pöydästään. Viimeinen laittaa aina maidot jääkaappiin... Voi kuulostaa vaikealta mutta homma toimii kun on pelisäännöt ja ne pidetään aina..
AnneliMinäkään en ymmärrä tätä pelottelutaktiikkaa..
pahimman olen kuullut, että erään perheen tytärtä oli peloteltu poliisilla tyyliin, et poliisi vie vankilaan jos et siivoa huonettas.
Jo tavaroiden vieminen tuntuu ylivallan käytöltä.
On se niin helppoa vanhempana... Mutta niin väärin.
Meillä toimii vähän samaan tapaan kuin Annelilla.
Pienestä pitäen on tehty ns.ikävät siivoushommat ja nyt ne sujuu ihan automaattisesti. Mutta vanhemmat auttaa vaikeimmissa jutuissa.
Myös tuo kisa kuullosti ihan kivalta idealta.
- vaan
laita ovi kiinni. Lapsen sisäinen maailma on sillälailla rakennettu, että heidän kuuluu tehdä sotkua. Heidän siisteyskäsityksensä tulee muuttumaan aikaa myöten. Onko sinulle tärkeää, että lapsetkin viihtyvät kotona, vai se, että kotia pidetään siistinä mahd. vieraiden varalta kaiken aikaa?
Pidä keittiö, vc:t ja eteinen siistinä ja puhtaana, silloin koti on kunnossa. Lapset tehkööt mitä tahtovat huoneissaan, vaihda sinne lakanat kahden-kolmen viikon välein, ja anna muun olla.
Muuten tuntuu siltä, että sinun pitäisi ehdottomasti hakea apua olotilaasi, lapset eivät ole siihen syyllisiä. Rauhoitu!- Epätäydellinen äiti
Äidit ja isät, joilla on ainainen siivousmania, voisivat vaikka välillä lähteä kaljalle tuulettamaan päätään. Heillä on itsellään olleet turhan tarkat vanhemmat.
Kun vanhempi poika muutti pois kotoa, oli hienoa katsoa, kun hän vihdoinkin alkoi pitää huolta omasta kämpästään.
Lasten huoneethan ovat heidän yksityistä aluettaan, joihin vanhemmilla ei ole mitään asiaa.
Itsellänikin on romua, jota en malta heittää pois, vanhoista stereoista alkaen. Omat vanhempani eivät minua liiemmin tavaroilla lellineet, siksi hankin stereot vasta omilla rahoillani, siksi ne ovat niin rakkaat minulle vieläkin. - äittärä
Meillä oli lastenhuone täydessä kaaoksessa 4 viikkoa. Kaikki oli lattialla kirjoista lähtien. Lapset yrittivät tulla leikkimään olkkariin, mutta sanoin heille ettei onnistu jos huone on sen näköinen kun oli. Neljän viikon jälkeen siivottiin huone lasten kanssa. He itse pistivät kaikki lelut joilla eivät enää leiki pusseihin ja vietiin kellariin. Huone on pysynyt tämän jälkeen siistinä ja muistavat joka leikkikerran jälkeen siivota. =) lapset oppivat kokemuksien kautta eikä ole hauskaa kun ei ole paikkaa missä leikkiä!
siivousongelma on monessa perheessä ja yhtä vaikeeta saada lapsi/lapset siivoomaan.
Mieluiten ottaisi välillä roskapussin ja kantaisi osan ainakin kellarikomeroon. Pahalta tuntuu, kun saa kaiken kuntoon ja parin tunnin päästä näyttää siltä että mitään ei oo koskaan tehty. Siksi on hyvä että lapsen tai lasten huoneessa on ovi. Sen saa kiinni.- painajainen.
Olen usein ajatellut meillä olevan sekaista ja epäsiistiä, mutta kun olen katsellut tv:sta niitä siivousohjelmia,
ja varsinkin se viimeinen ! Voi kamala, asuvatko kaikki espoolaiset sillain.
Sen ohjelman katseltuani en enää yhtään ajattele meillä olevan siivotonta. Ja aion pitää siivoomisessa parin viikon tauon.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.32879651 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit02340Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662216- 1771886
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161462- 1121307
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91301Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181731260RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601240Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421107