paras fantasiakirja?

pöh

Mikä on ollut paras fantasiakirja jonka ootte lukeneet?
Itse en osaa oikeen sanoa, kun niitä on luettu vain muutama vasta ja paras ei ole viellä tupsahtanut silmieni alle ;)

109

21878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Friikki

      en itsekkään osaa sanoa, niitä on niin monta hyvää... Parhaimpia ovat kuitenkin Pimäe nousee-sarja, taru sormusten herrasta ja Dragonlancesta Kronikat (syyshämärän, talviyön ja kevätaamun lohikäärmeet)

      • $itruuna

        Jaa nyt heitit vaikean... En tiiä osaanko kunnolla vastata mut Game of Thrones (vai miten se kirjotettiin mul on luki häiriö) oli loistava samoin Pimeä nousee-kirjoihin hullaannuin tyystin. Sitten on vielä tämä Tulen ja jään laulu joka oli myös hyvä. Mut pakko sanoo et voittaja on kuiteski aito ja alkuperäinen Taru sormusten herrasta, kaikkien fantasiakirjojen perusta!


      • Nymeria~
        $itruuna kirjoitti:

        Jaa nyt heitit vaikean... En tiiä osaanko kunnolla vastata mut Game of Thrones (vai miten se kirjotettiin mul on luki häiriö) oli loistava samoin Pimeä nousee-kirjoihin hullaannuin tyystin. Sitten on vielä tämä Tulen ja jään laulu joka oli myös hyvä. Mut pakko sanoo et voittaja on kuiteski aito ja alkuperäinen Taru sormusten herrasta, kaikkien fantasiakirjojen perusta!

        Siis tiesitkö että A Game of Thrones on Tulen ja Jään Laulu-sarjan ensimmäinen osa..?
        Mutta, parasta fantasiaa mitä olen ikinä lukenut.


      • Anonyymi
        $itruuna kirjoitti:

        Jaa nyt heitit vaikean... En tiiä osaanko kunnolla vastata mut Game of Thrones (vai miten se kirjotettiin mul on luki häiriö) oli loistava samoin Pimeä nousee-kirjoihin hullaannuin tyystin. Sitten on vielä tämä Tulen ja jään laulu joka oli myös hyvä. Mut pakko sanoo et voittaja on kuiteski aito ja alkuperäinen Taru sormusten herrasta, kaikkien fantasiakirjojen perusta!

        Kannattaa ehdottomasti lukea salamurhaajat..


    • Fantasyfan

      Sitä on kysytty usein ja nykyään pidättäydyn vastaamasta siihen, koska suosisikit vaihtelevat eikä niistä yksikään ole ylivoimanen.

      Toisia suurempia nimiä kyllä on, kuten Tolkien ja Robin Hobb

      • pöh

        Tolkien on varmaan ollut yksi suosituimpia fantasiakirjoja.
        Mutta jostain syystä se ei ole viellä kovin suosittu, aluksi on se elokuva buumi ja sitten on se kirja buumi. Kaikenlaista sitä tapahtuukin nykyään...


      • Anonyymi

        Tolkien, Robin Hobb ja George R .R. Martin.


    • Anger

      Tähän mennessä parhaita ovat olleet Dragonlancet ja Taru.
      Eiköhän niitä kuitenkin tule lisää hyviä, ja parempiakin (?)

    • Aredhel

      Parhaita, mitä minä olen lukenut, ovat olleet Robin Hobbin Näkijän taru, Tolkienin Sormusten herra, ja Anne McCaffreyn Pernin lohikäärmeritarit-sarja.

    • Nenuial*

      No nämä ovat olleet vaikuttavimmat:

      *Weis&Hickman-Kuolemanportti -sarja
      *Marion Zimmer Bradley-Avalonin Usvat
      *Terry Pratchett-Valkoparta Karjupukki
      *Sormusten herra

      Mutta oikeastaan kaikki fantasiakirjat jotka olen lukenut ovat olleet, elleivät loistavia, niin vähintäänkin hyviä. Yhtään huonoa en osaa sanoa :)

    • Varislintu

      ...paras fantasiakirja-sarja jonka olen tähän mennessä lukenut on kyllä tuo Robin Hobbin "The Liveship Traders". Ja lähelle tulee samaisen kirjailijan toinen sarja Näkijän taru.

      • Hyvä on - olen lukenut nyt kaksi kolmesta kirjasta, ja kolmannen aloitin juuri tänään. Mukavaa kuulla, että muutkin ovat tykänneet! LOTR ja David Eddingsin tuotanto on myös tullut tahkottua läpi, hyviä nekin.


    • Sametti

      Taru Sormusten Herrasta on ykkönen ja sitten tulee Tulisydän(taru ja tarmo väyrynen)

    • Maya

      Michael Enden "Tarina vailla loppua". Siitä löytyy tosi monia tasoja: esim. filosofiaa, psykologiaa, päähenkilön kasvukertomus, ironiaa, symboliikkaa, yhteiskuntakritiikkiä... Kirjasta tehty amerikkalainen elokuva, suomennettu nimellä "Päättymätön tarina" on aivan surkea ja vääristelevä.

      • Silkki

        Mä alotin lukemaan sitä kirjaa, mutta jätin kesken ku se oli mun mielestä niin kuiva..
        ...tosin tsh:kin on mun mielestä kuiva. :( vaikkakin hyvä silti.


      • harakka

        Tykkäsin ainakin lapsena paljon siitä ensimmäisestä Päättymätön tarina elokuvasta. Lastenelokuvana se onkin mielestäni hyvä, vaikka onkin kieltämättä vähän erilainen kuin kirja (muisti pätkii sen kirjan suhteen, kun sen lukemisesta on kulunut varmaan jo kymmenen vuotta).

        On muuten tehty Länsi-Saksassa vuonna 1984, mutta myös englantilaisilla on ollut sormensa mukana tuotannossa.


      • finallylife
        harakka kirjoitti:

        Tykkäsin ainakin lapsena paljon siitä ensimmäisestä Päättymätön tarina elokuvasta. Lastenelokuvana se onkin mielestäni hyvä, vaikka onkin kieltämättä vähän erilainen kuin kirja (muisti pätkii sen kirjan suhteen, kun sen lukemisesta on kulunut varmaan jo kymmenen vuotta).

        On muuten tehty Länsi-Saksassa vuonna 1984, mutta myös englantilaisilla on ollut sormensa mukana tuotannossa.

        Hmm...vaikea sanoa kun melkein kaikki on hyviä mutta ehkä sormusten herra on kuitenkin paras.....


      • Anonyymi

        Ai niin, tämä. Ainakin ala-asteella se tuntui tosi hyvältä ja luin sen varmaan yhdeltä istumalta.


    • €uro

      Taru Sormusten Herrasta, mutta Hobitti, sinne ja takaisin on kanssa IHAN sairaan ihana kirja :)

    • redwall fani

      parhaat fantasiakirjat, jotka oon lukenu, on Brian Jacquesin kirjottamat Redwallin tarut!

      • Silkki

        Mä myös oon lukenu sen ekan kirjan ja se oli tosi hyvä. Ruoska-Cluny oli aivan mahtava. Harmi että Varjo kuoli. (eikös se yks ollu nimeltään Varjo..? Se lumikko.. vai oliks se hilleri..? [on nääs vähä pitemmän aikaa siitä ku luin sen])


      • Silkki

        ..on mun mielestä kaikki DragonLancet, joissa on Raistlin..
        Ja Salvatoren kirjoittamat Musta Haltia-trilogia ja Jäätuulenlaakso-trilogia. (On muutkin Salvatoret hyviä, mut nää on parhaita.)
        Myös Eddingsin koko tuotant on tullut luettua, mut niistä on parhaita Belgarionin taru ja Mallorean taru.
        Prachetin kirjat on mun mielestä vähä sekavia, vaikka esim. Viikatemies ja Mort on kyllä tosi hauskoja. :D

        Onks joku lukenu Anu Holopaisen kirjoja? Neki on ihan hyviä.

        Musta tuntuu, että mä unohdin jotain tärkeetä, mut mä kirjotan sitte myöhemmin lisää, jos tulee mieleen.


      • Silkki
        Silkki kirjoitti:

        ..on mun mielestä kaikki DragonLancet, joissa on Raistlin..
        Ja Salvatoren kirjoittamat Musta Haltia-trilogia ja Jäätuulenlaakso-trilogia. (On muutkin Salvatoret hyviä, mut nää on parhaita.)
        Myös Eddingsin koko tuotant on tullut luettua, mut niistä on parhaita Belgarionin taru ja Mallorean taru.
        Prachetin kirjat on mun mielestä vähä sekavia, vaikka esim. Viikatemies ja Mort on kyllä tosi hauskoja. :D

        Onks joku lukenu Anu Holopaisen kirjoja? Neki on ihan hyviä.

        Musta tuntuu, että mä unohdin jotain tärkeetä, mut mä kirjotan sitte myöhemmin lisää, jos tulee mieleen.

        Ton äskösen viestin ei ollu tarkotus tulla sen toisen perään..


      • redwall-fani
        Silkki kirjoitti:

        Mä myös oon lukenu sen ekan kirjan ja se oli tosi hyvä. Ruoska-Cluny oli aivan mahtava. Harmi että Varjo kuoli. (eikös se yks ollu nimeltään Varjo..? Se lumikko.. vai oliks se hilleri..? [on nääs vähä pitemmän aikaa siitä ku luin sen])

        mut ootkos lukenut sen kuutos osan? Se on aivan paras kirja... Sitä lukiessa tuli "voimakkaita tunteita" laidasta laitaan ;D no joo...


    • Asrana

      Minun lempikirjani on ehdottomasti David Eddingsin Polgara- Velhottaren taru

      • Eddings-fani

        Koko Eddingsin tuotanto on ihan huippua! Hirvee edes tunnustaa, et löysin fantasia-kirjat vasta 25 vuotiaana!! nyt oon lukenu Eddingsin kirjat kahdesti ja aivan ihania ovat!!!
        Toinen kirjasarja mitä rakastan löytyy kaunokirjallisuuden puolelta: Tim LaHaye ja Jerry B. Jenkins :Viimeisten päivien vaellus. Sarja ei ole vielä kokonaisuudessaan ilmestynyt suomeksi, pari kirjaa puuttuu vielä, ja niitä ilmestyy vain kerran vuodessa joulun aikoihin... Elokuva on jo valmistunut ja on saatavissa suomessakin, mutta se kertoo vain ensimmäisestä kirjasta.... :o(


    • Gaia

      Pyydät valitsemaan lempi tähteä taivaalta...

    • Tuike

      Pitäisikö sanoa, että pidän suurimmilta osin näistä omaperäisimmistä ja mahdollisimman erilaisista fantasiakirjoista. Tolkienin TSH oli kaikista ensimmäinen ja paras fantasia sarja mitä on tehty, ja sen jälkeen useissa kirjoissa on ollut selvää matkimista. Ursula Le Guinin kirjat ja Philip Pullmanin kirjat saivat niiden loputtua aika surullisen olon, kun kirja loppui... Heh..
      R.A.Salvatoren kirjat menevät jo vähän liian rahan takia tehdyksi... tai riippuu miten ajattelee. Nykyään kaipaa hieman enemmän syvällisyyttä moniin kirjoihin. Tulisydän ja Boreaksen lapset ovat tietenkin parhaimmat suomalaiset teokset...

    • angels dont kill....

      tsh on paras!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • jatkoa

        Siihen lumoutuu.Odotan...


    • joujou

      Eli nuo jakavat kärkisijan. Kolmantena majailee vielä julkaisematon parodia ensimmäisestä, eli "Mahtavat saaga-kronikat noista leippoisan kesäillan Louhikäärmeistä" (työnimi).

    • Arwen

      Taru Sormusten Herrasta on tottakai paras!!!!!Se on maailman fantastisin fantasiakirja!!!!Jos jotain inspaa niin vois skriivata mulle!Asiaa kyllä riittää,varsinkin TSH:sta!!!!Oon 14wee!
      Mun [email protected]

      JA hyvät joulut kaikille TSH-faneille!!!!!!

      • Glowena

        Taru sormusten herrasta on aivan varmasti paras!!!!!! Olen lukenut satoja fantasia kirjoja joista löytyy kyllä hyviä mutta TSH on ihan relesti paras!!!!! Se on myös maailman paras kirja.


    • apinaqqq

      Tota noin mielestäni parhaat fantasia kirjat ovat universumin tomun ja taru sormusten herrasta trilogiat. Nämä ovat meilkenpä toistensa vastakohtia ,mutta molemmat kertovat päähenkilön uhrautumisesta jonkun asian puolesta.

    • LUE

      ihan parhaat on:
      -ennen kuin kuolen (jenny downham),
      kertoo tytöstä joka tekee listan asioista joita tahtoo tehdä ennen kuin kuolee
      -metro 2033 (dmitry glukhovsky),
      kertoo venäjän ihmisistä jotka asuu metrotunneleissa, sairaan hyvä!
      -nälkäpeli sarja (suzanne collins),
      kertoo tytöstä joka joutuu taistelemaan areenalla muita vastaan selvitäkseen, tosi jännä!
      Kannattaa lukea! :)

    • viisi vatrijaa

      Anthony horowitzin viisi vartijaa sarja on ehdottamasti paras!!!

    • Winter Is Coming

      Martinin Tulen ja Jään Laulu -sarja. Ihan ehdoton, jos on kiinnostunut realistisesta keskiaikaisesta maailmasta, ihmisluonnon tummemmasta puolesta ja jaksaa lukea tarinaa useammasta näkökulmasta.

      Lisäksi Abercombien Ase itse on myös hyvä, eikä ihan perinteistä miekka ja magia sälää.

      • > jos on kiinnostunut realistisesta keskiaikaisesta maailmasta

        Noh, realistisemmasta ehkä kuin useassa kirjassa, mutta en minä sitä ehkä ihan realistiseksi erehtyisi kuvaamaan. Enkä vertaamaan keskiaikaan, kun on vähän rusinoita pullasta keräilemällä kasattu (elementtejä toki löytyy keskiajalta, muttei kaikkia läheskään samalta aikajaksolta).

        Mutta hyvä se on. Joskin päähenkilöitä on minun makuuni liikaa. Silti yksi parhaista viime aikoina kirjoitetuista.

        Jos perinteisempää fantasiaa haluaa, niin minä suosittelen King Killer Chroniclea, eli Rothfussin trilogiaa. Kaksi osaa ilmestynyt (ensimmäinen kyllä parempi). Suomennettukin kai eka osa.


    • 5+5=10

      Parhaita ovat tähän asti lukemistani olleet:

      *Paul Stewart - Sysimetsän poika (ja jatkot)
      *Cornelia Funke - Mustesydän-trilogia
      *Pratchettin alkupään tuotanto

    • Taru sormusten herrasta ja Uinuvien kirjojen kaupunki.

      • Ja tottakai Redwallin tarut.


    • eragon fani

      paras fantasia kirja on eragon
      se on välillä vähän tylsä mutta muuten hyvä

    • jjulieeea

      ilki ihana

    • Ymirou

      A Song of Ice and Fire kirjailijalta George R. R. Martin

    • hobittiiiiiiiiiiiiii

      no niitä riitää:)
      Taru Sormusten Herrasta- trigologia
      Terry Pratchetin koko tuotanto on hyvää luettavaa
      Potterit
      Lumotun metsän kronikat, ei kyllä taida olla kovin tunnettu kirjasarja :D
      Eoin Colferin Artemis Fowlit on hyviä myös
      Ja Anu Holopaisen Syysmaa- sarja kannattaa lukea myös läpi
      Cassandra Claren Varjojen Kaupungit
      hehez olisin lisääki keksiny viellä:D

    • Beric Dondarrion

      Paras fantasiakirja on Taru Sormusten Herrasta, mutta paras fantasiakirjasarja on ehdottomasti Tulen ja Jään laulut :)

    • lady of lannister

      Ei ole Martinin voittanutta eli Tulen ja jään laulu -saaga. Suosittelen!

    • lue englanniks

      Robin Hobbin salamurhaaja sarja, mutta parempi samantapainen on Brent Weeksin night angel trilogia

    • vampyyri fani

      Anne Ricen vampyyrikronikat. Olen vain lukenut Interview with the vampire, The vampire Lestat, The queen of the damned ja menossa the tale of the body thief. Olen myös lukenut hänen novellinsa The master of Rampling Gate. Suosittelen lämpimästi.

      Ja onhan kaikki twilight kirjat ihania (toisin kuin elokuvat)

    • Brandon Sandersson

      Miten tämmöstä keskustelua voi käydä näinkin pitkään ilman, että Robert Jordanin Ajan pyörää ei ole mainittu kertaakaan? Siinä vasta kirjasarja!

      • Onhan se sarja. Pitkä ainakin...

        Luin itse jotain 5 osaa englanniksi. Lopetin, kun tajusin ettei siihen mennessä ollut oikein tapahtunut mitään. Vielä samojen teiniongelmien kanssa päähenkilöt painivat. Ei niin, että minulla mitään teiniongelmia vastaan sinänsä olisi. :)


    • hyvä!

      tykkään myös dean loren painajais akatemiasta

      • jokuvaan.

        Kaikkien aikojen paras fantasiakirjasarja on kiistattomasti suzanne collinsin nälkäpeli ja jatkikset. Vielä kolmatta osaa vailla ja kolme vikkoo on ollu varauksessa. Myös harry potter oli vaikutyava.


      • jokuvaan.

        Kaikkien aikojen paras fantasiakirjasarja on kiistattomasti suzanne collinsin nälkäpeli ja jatkikset. Vielä kolmatta osaa vailla ja kolme vikkoo on ollu varauksessa. Myös harry potter oli vaikutyava.


    • Eiköhän tuo taru sormusten herrasta ole. Kesti kyllä kauan ennenkuin sain sen aikoinaan aloitettua vaikka Tolkienilta olin lukenut entuudestaan jo Hobitin, joka on myös hyvä kirja. Robert E. Howardin Conania luen myös mielelläni. Tuli joskus ostettua kaikki Conan-tarinat pakettina ja niitä on kyllä tullut kulutettua paaaljon. Harmi, kun niitä ei ole suomennettu :-( Joskus miettinyt, että pitäisi tehdä palvelus ihmiskunnalle ja kääntää ne itse :-) Just äsken laitoin tilaukseen Bran Mak Morin, kuningas Kullin :-D ja Solomon Kanen kaikki tarinat, kun en ole niitä lukenut kuin muutamia. En itse jotenkin oikein tykkää nykyisistä fantasiakirjailijoiden teoksista. Niistä puuttuu vedessä ja kurassa rämpimisen tuntu, ehkä siksi kun sieltä kirjoituspöydän takaa ei ole nähty tarpeeksi sitä elämää, mikä fantasiamaailmoiden todellisuuteen myös luontaisesti kuuluisi. dragonlancea kyllä aikoinaan luin.

    • Ngoro

      Aiemminkin mainitut R. R. Martinin Tulen ja jään laulu (paras sarja ikinä) ja Joe Abercrombien The Blade Itself ( The Heroes ja Best Served Cold).

      Jotta heittäisin kuitenkin jotain uutta niin kokeile
      The Way of Kings (stormlight Archieve) Brandon Sandersonilta...
      Samalta mieheltä
      Usvasyntynyt ? (Mistborn trilogy) ja Warbreaker. Rakentaa jänniä maailmoja, eikä huijaa lukijaa keksimällä uutta taikaa tai vastaavaa heti kun sankari joutuu pulaan (toisinkuin Potterit).

    • Pöhkö:P

      Varmaankaan ei kovinkaan tuttu, mutta semmonen kun " Demonin merkitsemät " on varmaankin yksi parhaimmistä kirjoista mitä oon lukenut. :D Kannustan sen lukemista!

    • Kimmerialainen

      Robert E. Howardin tuotanto

    • 12345fyhu

      Smaragdiatlas on kyl se kaikkein parhain :)) haluis kauheesti et siit tehtäis elokuva . Kannattaa lukee!

    • fantasiafani

      Nälkäpeli ja Viima

    • *RoosaV*

      Itse pidän parhaimpina fantasia kirjoina Brandon Mullin Myyttihovi -kirjasarjan kirjoja. Harlequinin Julie Kagawan Rauta saaga on myös aivan loistava.

      • Tips

        Tuo rautasaaga on kyllä ihan paras! Kannattaa lukea.


    • Velma/

      Omat ykkössuosikkini:
      * Potterit
      * Hobitti
      * Diana Wynne Jonesin kirjat
      * Walter Moers: Uinuvien kirjojen kaupunki

    • fantasiaa

      Kirkas ykkönen... Perillinen sarja. Kirjat: Eragon, Esikoinen, Brisingr. Jää Sormuksen herratkin noiden kirjojen varjoon...

      • Legolas superfan

        Nimimerkille fantasiaa: Sormusten herrat ei jää minkään varjoon sivistä itteäs.


      • Fantasiafani
        Legolas superfan kirjoitti:

        Nimimerkille fantasiaa: Sormusten herrat ei jää minkään varjoon sivistä itteäs.

        Mä tykkään molemmista ja mun mielestä ne on tasavertaisia.


    • Robin Jarvisin Oaken Throne ja Deptfordin hiiret trilogia
      Silmarillion (sormusten herrasta en pidä ollenkaan)
      Musta Haltia trilogia

    • BlackIsTheNight

      Mainitsematta taitaa olla vielä Steven Eriksonin Malazan - Book of the Fallen sarja. Kivan kimurantti ja eri kirjat erikoisesti aikajanalla lomittain toisiinsa nähden..

    • SähköMunkki Dirk

      Miten tätä keskustelua voidaan käydä ilman D. Adamsin tuotantoa???

      Dirk Gentlyn Holistinen Etsivätoimisto jo jyrää moniulotteisuudellaan kaikki muun tuotannon, ja varsinkin huumorinsa kanssa, jo ensimmäiset sivut sähkömunkin aionien kanssa koukuttavat lukemaan. Sitten Adamsin päätuotanto Linnunrata-sarja on scifin ja sadun sellaista ilotulitusta, että kun aikoinaan yritin Hobitteja niin ei vaan jaksanut lukea, teksti on jotenkin tosi kuivaa. Muutenkin scifi-kirjallisuutta yleensä kiusaa kuivuus, ideat ja maailmat joissa liikutaan voivat olla tosi kiehtovia mutta kirjoitustyyli yleensä kuolettavan tylsää. Tarina vailla Loppua koukutti jo erivärisen kirjoitusfonttinsa takia, on olemassa siis maailma ja toinen maailma jotka käyvät samaan aikaan vuoropuhelua ja kohtaavat toisensa lopussa. Upeaa.

      Mutta tutustukaa ihmeessä Douglagsen tuotantoon, tämä ihmemies humoristisella tekstillään osaa irrottaa maan painovoimasta, ja leffa Käsikirja Linnunradasta pitäisikin sitten olla tuttu kaikille.

    • Lumette

      Taru sormusten herrasta!
      Tottakai!
      Tulin kun haluaisin tietää, onko se Hobitti yhtä hyvä(vai parempi?).
      Höm, tulin siihen tulokseen että melkein(keskustelun perusteella).

    • Otus
    • neverwhere1

      paras fantasia kirjailia on Neil gaiman

    • t k

      Top 3 tällä hetkellä
      -Joe Abercrombien kirjat
      -R Scott Bakkerin kirjat
      -George R R Martinin kirjat

    • Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan on paras fantasiakirja ikänä ja sen kummalliset suraajat Daniil Harms ja Viktor Pelevin. Niitä ei vain itseoikeutetusti lueta genreen.
      Jos scifi lasketaan mukaan (Adams kun mainittiin, mitähän sillä kirjailijalla on sohvia vastaan) niin sitten Stanislav Lem.
      Tykkään Pratchettin humaanisuudesta.
      Sitten pidän todella paljon Diana Wynne Jonesin kirjoista! Niissä on anarkistinen tunnelma.

      Nyt luin aivan uuden fantasiakirjan, amerikkalaisen historianprofessori Deborah Harknessin "Lumottu". Se on ihan perusaineksista kasattu, noitia, vamppyyreja, demoneja, läkähdyttävän romanttinen kirja. Olen aivan myyty. Suosittelen kaikille, jotka eivät pelkää suuria tunteita! Tai jos alkemia sattuu kiinnostamaan.

      • Oho, kone sensuroikin sen olennon nimen, joka saapuu Moskovaan. Ässän jälkeen on kaksi aata ja sitten tana, hihihi!


    • Dragonoid

      EHDOTTOMASTI Perillinen sarja(Christopher Paolini)
      Ja Myyttihovit 1-5 (Brandon Mull)

    • jeaj

      Philip Pullmanin Universumien Tomu-trilogia on aivan ihana. Oon lukenu sen jo kahesti :) ja tuun varmasti lukemaan vielä uudestaan.

    • jeeeeee1

      Jos fantasiaa tykkää lukea niin suosittelen Christopher Paolinin Perillinen-kirjasarjaa johon kuuluu 4 osaa: Eragon, Esikoinen, Brisingr ja Perillinen. Myös Taru sormusten herrasta on hyvä ja suosittelen myös Pimeä nousee-kirjasarjaa.

    • No......

      Ehdottomasti Brandon Mullin Myyttihovi-sarja!!!! Ihan paras!!! Myös Rick Riordanin Kanen aikakirjat on tosi hyvä.

    • trianlye

      Ensimmäisenä tulee ehdottomasti Perillinen-sarja Christopher Paolinilta (eli Eragon, Esikoinen, Brisingr ja Perillinen)! Lukenut nuo kirjat jo moneen kertaan läpi, paitsi tuota viimeistä, kun se on vähän uudempi :D

      Toisena taitaapi tulla David Eddingsin Belgarionin taru ja tämän "jatkosarja" eli Mallorean taru. Nämäkin tultu luettua moneen otteeseen, vaikka onkin melko pitkä sarja.. (10 kirjaa) Näiden yhteydessä on tultu luettua noi Polgaran ja Belgarathin "elämäntarina".. En muista nimiä, mutta ne kertovat enemmän noiden kahden velhon menneisyydestä, eli ajasta ennen Belgarionin ja Mallorean taruja :D

      Kolmantena on sitten sellanen sarja kuin Varjojen kaupungit, kirjoittaja Cassandra Clare. Siitä ilmestyi vähän aikaa sitten uusi kirja, jota aloittelin lukemaan vähän aikaa sitten.. :D Ensimmäiset kolme kirjaa olen lukenut pari kertaa läpi, ja nyt sitten neljättä kirjaa lukemassa. Tykkään tästä sarjasta, koska se on aika erilaista, kun nuo kaksi aikaisempaa sarjaa. Esim. tässä sarjassa ei ole piirretty mitään karttaa ja keksitty omaa maailmaa vaan siinä liikutaan ainakin New Yorkissa, ja siellä on tietenkin sitten vähän fiktiota mukana, kuten "Luukaupunki" joka sijaitsee New Yorkin alla, mutta kukaan normaaleista ihmisistä (eli Maallikkoista) ei siitä tiedä. Tässä on myös vähän romantiikkaa mukana.. :D

      Tämän jälkeen tulee varmaankin Hobitti, sitä en ole kerennyt lukemaan kuin yhden kerran, mutta tykkäsin oikein paljon! Enpä tiedä voiko siitä sanoa sen enempää, se on hyvä kirja, jos haluutte tietää enemmän, niin lukekaa se :D

    • sukupolvesta toiseen
    • nuori

      Parhaat fantasia kirjat jotka on tehty niin on twilight ja harry potter

      • FotR, tTT, RotK=Lotr

        Sille jonka nimimerkki on nuori. KUVITTELETKO SINÄ ETTÄ TWILIGHT ON FANTASIAA NÄHNYTKÄÄN????!!!!!


    • kristiina1

      Mikä on teidän mielestä paras fantasikirja nuorille/aikuisille?

      • kirjahylly

        Vaikea päättää, mikä on paras, koska kaikilla on tietysti omat kirjamakunsa, eikä niistä voida kiistellä. Jokainen lukija on omanlaisensa lukija, ja kokee lukemansa niin erilailla. Tässä kuitenkin muutamia kirjavinkkejä

        -Helena Waris: Uniin piirretty polku, Sudenlapset ja Talviverinen (tässä järjestyksessä, kyseessä trilogia) Vaikkakin kotimainen niin tykkään kovasti, ja sopii ihan varmasti myös nuorille aikuisille luettavaksi.
        -Neil Gaiman: Neverwhere -maanalainen lontoo ja Tähtisumua, aivan huipputeoksia.
        Connie Willis: Tuomiopäivänkirja, tykkään
        Justin Cronin: Ensimmäinen siirtokunta ja sille jatkoa Linnake. Tosi paksuja kirjoja, aikaajoin raskastakin luettavaa, mutta aivan loistavia, vähän toisenlainen vampyyritarina.

        Olen jo hieman päälle kolmenkymmenen, mutta silti luen aina välillä Susan Cooperin Pimeä nousee-sarjan, tykkään valtavasti.
        Melissa Marrin Ilki ihana ja Salakavala ovat kiehtovia kirjoja, keijuja uudessa valossa, ja Maggie Stiefvaterin Väristys-sarja haikean kaunis.


    • merellinen

      Kyllä tsh on niin maailman paras kirja voittaa relesti jotku potterit ei ole fantasiaa nähnytkään.

      • rick riordan

        Rick Riordanin
        •Percy Jackson -sarja (5 kirjaa)
        •Olympoksen sankarit -sarja ( jatkoa edellisestä)
        •Kanen aikakirjat
        Jokainen kirja parasta fantasiaa.


    • Squirrelflight

      Soturikissat, ihan koko sarja :*

    • jeeejejejeee

      Michelle Paverin Muinainen pimeys -sarja. Ehkä enemmän nuoremmille suunnattu, mutta silti todella kiehtovaa luettavaa. Ensimmäinen osa "Suden veli" ehkä hieman tylsä ja yksinkertainen ja omasta mielestäni sarjan huonoin kirja, joten ei kannata jättää sarjaa kesken jos eka osa vaikuttaa tylsältä.

    • Smarre

      David ja Leigh Eddings Althalus: Matka maailman ääriin on mun ehoton suosikki ja joskus ylä-aste ikäsenä tuli luettua Jordanin ajan pyörä sarjaa se oli kans hyvä...

    • Hulluna57777

      Manalan Vartiat -Gena showalter
      Langennut enkeli -j.r. Ward
      Mustan tikarin veljeskunta - j.r. ward


      Nää o parhaita!!

    • 13v posetiivarivaari

      Parhaihiin lukemiini fantasiateoksiin kuuluvat tietenkin:
      -Tolkienin Silmarillion ja TSH
      -Le Guinin Maameren tarinat
      -Paolinin Perillinen-sarja

      Nöyrä mielipiteeni.

    • Seljasauva

      1. George R.R. Martin, A song of fire and ice
      2. Margaret Weis ja Tracy Hickman, Kuolemanportti
      3. Margaret Weis ja Tracy Hickman, Dragonlance kronikat ja legendat
      4. J.K. Rowling, Harry Potter
      5. J.R.R. Tolkien, Taru sormusten herrasta

    • fkkfkkf

      Alismaan tarinat, kirjoittanut Suzanne Collins. Ehdottomasti

    • alismaantarinat

      Kaikki alismaan tarinat..!!!

    • Soturikissat sarja (ensimmäinen osa Villiin luontoon) ja Septimus Heap sarja (ensimmäinen osa Magiaa).
      En pystynyt kuukausiin lukemaan mitään kirjaa Septimus Heapin viimeisen osan jälkeen. Oli niin mukaansa tempaava sarja.

    • ASOIAF

      Tulen ja jään laulu-sarja on todella hyvä, etenkin 1. osa, Valtaistuinpeli, ja 3. osa, Miekkamyrsky. Ne kuvaavat realistisesti sotaa ja aatelissukujen valtakamppailua, ja lisäävät mukaan fantasiaa kuten lohikäärmeet ja pohjoisessa elävät jääolennot joita kirjoissa kutsutaan Muukalaisiksi. Kirjoista on tehty TV-sarja, Game of Thrones, joka on parhaita näkemiäni draamasarjoja.

    • anzku95

      En osaa kyllä sanoa yksittäistä kirjaa, mutta Robert Jordanin Ajan Pyörä -sarja on ollut aivan ylivoimainen. Niitä on vaan hankala saada kaikkia hommatua, kun suomeksi on ilmestynyt 25 osaa. Suurimman osan oon ostanut http://www.finlandiakirja.fi antikvariaatista, jossa on enemmän fantasiaa kuin muissa divareissa. Joskus siellä oli koko sarjakin myynnissä, en tiedä onko enää

    • Kirjahirmu

      Tässä kuukauden aikana oon lukenu ehkä 6 kirjaa ja paras niistä oli night school sarja, se vaan vei mukanaan. Suosittelen lämpimästi lukemaan nämä kaksi kirjaa. ;)

    • Ville0

      Mun mielestä parhaita on david eddingsin belgarionin tarut ja J.K Rowlingsin harry potterit

    • moivaamoivaa

      Paras on ehdottomasti Puoliksi paha- Sally Green <3

    • Anonyymi

      Noitahan on paljon, haiska oli lukea kommentteja täältä . 1) Taru sormusten herrasta on todella huono minusta, muuta varmaan vaikuttaa se että olin jo aika vanha kun luin(21) ni se tuntui todella lapselliselta ja tylsältä vs. muu fantasia mitä olen lukenut. Mutta asiaan, sanon vaikka forgotten realms koska en huomanut että sitä olisi mainittu.

    • Anonyymi

      Lukekaapa jotain vanhempaakin.

      Edgar Rice Burroughs Mars-kirjat. Mahtavaa seikkailushittiä. Luulenpa että Conan-barbaari on lähtöisin Marssista? Conanissa ei tosin vaihdeta aivoja eri kehoon!

      Vanha kunnon Jules Verne. Nämä menevät Yksillä silmillä. Jänskiä seikkailuita. Jos steampunk kiinnostaa niin täällä sitä on tarjolla aitona versiona!

    • Anonyymi

      Pornhub

    • Anonyymi

      No ite ainaski oon lukenu vaikka mitä kirjoja mutta kyllä toi perillinen kirjasarja on ollu yks suosikeista samoin kun toi myyttihovi myös, Nälkäpeli ei nyt oo fantasiaa mutta kai sekin lasketaan, Harry Potterit on kyllä ollu suosikki pienestä lähtien, Nevermoor ei nyt niitä isoja nimiä ole mutta sekin kannattaa lukea itse ainakin odotin kaksi vuotta että kolmas osa tulee suomennettuna, kultainen kompassi on suositumpi ja sekin kyllä jokaisen fantasiakirjallisuuden fanin kannattaa lukea, siitä on myös muuten sarja HBO lla :D ite oo pienestä lähtien lukenu:)

      • Anonyymi

        No oletko lukenut tuon "tulevaisuuden lyhyt historia"-kirjan. Onhan tuo tulevaisuutta käsittelevä fantasia melkoista , kun tuhon jälkeinen elämä on eriytnyt teknologiauskovaisten maailmaan ja luonnon kanssa sopusoinnussa elävien maailmaan olosuhteissa joissa inhimillinen elämä on kähes mahdotonta. Viimekädessä siis päädytään tilanteeseen jossa ratkeaa, onko ihmisen äly vahvempi kuin luontoäidin äly. Kamppailun tuloksena saadaan aikaan evoluution kautta parempi ihminen, mutta kumpi sen luo.ihminen vai luontoäiti?
        kannattaaa lukea!


    • onpa tosi vaikea kysymys no jos laskettaan mangat niin ehkä maaginen suklaapuoti ja demon slayer, mutta kirjoista ehkä harry potter ja sitte selviytyjät

    • Anonyymi

      Grishavesumit on aivan upeita. Ideana on enemmän kärsimys ja rakkaus, jotka ei toimis ilman 'taikuutta'

    • Anonyymi

      Tsh paras! Ite 13v ja lukenu kolme kertaa.
      Kaiiki Tolkien tuotanto👌
      Myös Narnia on hyvä.
      Harry Potteri ehkä kolmosena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe