VHS:ltä siirto / ongelma

Videospede

Hei!

Osaako joku kertoa, mistä seuraava ongelma johtuu ja miten sen voi korjata:

- Hommasin viikko pari sitten Pinnacle Studio 10:n, jonka mukana tuli välikappale, jolla siirretään analogista kuvaa tietokoneelle.
- tämä onnistuu paikoin oikein hyvin, mutta joissakin on häiriöitä kiusallisen paljon.
- häiriöt ovat räpsähdyksiä, frameja, joissa kuva on T-kirjaimen muotoisesti jakautunut kolmeen osaan ja osat ovat väärässä järjestyksessä
- häiriöt näkyvät Pinnaclen esikatseluruudussa vain silloin kuin tallennus on käynnissä, muuten kuva on hyvälaatuinen. Samaan aikaan tv-ruudussa kuva on moitteeton = vhs-nauhassa ei pitäisi olla vikaa.
- jostain syystä häiriöt tulevat vain ulkokuviin, ei sisällä otettuihin otoksiin! Miten tämä voi olla mahdollista?
- tämä kokemus on jo useiden nauhoitustuntien aikana huomattua...
- häiriöt tulevat, vaikka scart-porttia vaihtaisi (vhs-nauhurissani on kaksi porttia ja televisiossa yksi)

Vielä vähän tarkemmin tuosta siirrosta:
- vhs pyörii yhdistetyssä vhs/dvd-soittimessa, joka on yhdistetty scartilla televisioon
- vhs-nauhurissa on scart-adapteri, josta 1 videojohto ja 2 audiojohtoa menee tähän Pinnaclen muuntimeen (?), joka taas USB:llä tietokoneeseen.

Yhdestä arvokkaimmasta vanhasta vhs-nauhastani teetin ammattilaisella (Hgin Lasipalatsin Reel Onessa) dvd-kopion, jossa noita häiriöitä ei esiinny - nauhassa siis ei tosiaankaan vikaa.

Kuten näette, en löydä ihan oikeita teknisiä sanoja kun olen vasta vuoden verran harrastanut lajia itseopiskelemalla.

Suuret kiitokset, jos joku voi valaista asiaa!

10

3779

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todennut

      miljoona kertaa sen että jos haluaa ottaa hyvät kopiot VHS kaseteista niin kannattaa hankkia tallentava DVD soitin. On se semmoista pelleilyä tietokoneen ja vhs nauhurin välillä että voi kristus sentään... Tuohon vikaan on vaikea kyllä antaa mitään ohjetta mistä johtuu.

    • Digiootti

      Kerroit että häiriöt näkyy vain Pinnaclen esikatselu ikkunassa vain tallennuksen aikana. Tarkoittaako tämä, että tallennuksen jälkeen video näkyy pinnaclella toistettaessa moitteetta?
      Jos noin on, niin silloin kaikki on kunnossa.
      Minullakin esiintyy ajoittain videokuvan pysähtelyä Pinnaclen esikatseluikkunassa tallennuksen aikan, mutta video menee kuitenkin normaalisti kovalevylle. Mutta jos eskatseluikkunan alapulella olevassa Frames Dopper laskurissa lukema on jotain muuta kuin nolla, niin videosta on jäänyt ruutuja tallentumatta.
      Kuvailemiasi räpsähdyksiä voi aiheuttaa viallinen Scart kaapelikin, tai adapteri.
      Onhan se Scart adapteri in-out kytkimellä varustettu malli? http://www.digivideo.fi/wiki/images/7/72/SCART_in_out.jpg

      • Videospede

        Ei, vaan häiriö on myös tallennuksessa ja Frames Dropper juoksee pahimmillaan kuin pieni eläin. Eli freimejä jää väliin ja se harmittaa.
        Scart-adapteri on ihan uusi ja itse asiassa ihan sama mikä tuossa linkissäsikin. Voihan siinäkin silti vikaa olla.
        Eniten epäilen Pinnaclea. Siirsin videota myös Windows MovieMakeriin, jolloin häiriöitä ei tullut. Sillä en kuitenkaan saanut klippejä avi-muotoon enkä jaksanut enää yrittää, kun kone kaatui joka kerralla kun MovieMakerilla tallentamiini pätkiin yritin edes koskea.
        Kiitoksia vastauksesta, hieman valaistusta tuli!

        Ja todenneelle kaverille:
        Tiedän, että saan nauhani kyllä siirrettyä joko tallentavan dvd:n hankkimalla tai hankkimalla sellaisen omistavan kaverin. Kysyin kuitenkin nimenomaan neuvoa ongelmaan joka koski tietokoneelle siirtoa. Luulisi tämän nyt olevan mahdollista näinkin.


      • Digiootti
        Videospede kirjoitti:

        Ei, vaan häiriö on myös tallennuksessa ja Frames Dropper juoksee pahimmillaan kuin pieni eläin. Eli freimejä jää väliin ja se harmittaa.
        Scart-adapteri on ihan uusi ja itse asiassa ihan sama mikä tuossa linkissäsikin. Voihan siinäkin silti vikaa olla.
        Eniten epäilen Pinnaclea. Siirsin videota myös Windows MovieMakeriin, jolloin häiriöitä ei tullut. Sillä en kuitenkaan saanut klippejä avi-muotoon enkä jaksanut enää yrittää, kun kone kaatui joka kerralla kun MovieMakerilla tallentamiini pätkiin yritin edes koskea.
        Kiitoksia vastauksesta, hieman valaistusta tuli!

        Ja todenneelle kaverille:
        Tiedän, että saan nauhani kyllä siirrettyä joko tallentavan dvd:n hankkimalla tai hankkimalla sellaisen omistavan kaverin. Kysyin kuitenkin nimenomaan neuvoa ongelmaan joka koski tietokoneelle siirtoa. Luulisi tämän nyt olevan mahdollista näinkin.

        Tuo Frames Dopperien vilinä viittaa kovalevyn tallennusnopeuden alhaisuuteen.
        Eheytä kovalevy, jolle tallennat videon.
        Kovalevyn kirjoitusnopeuden voi testata Pinnaclen astuksissa. Eli yläreunan tehtäväpalkin asetukset ja väliledeltä kaappauslähde, on nappi jolla voi testata siirtonopeuden. Minun koneeni kovalevylle se antaa kirjoitus sekä lukunpeudeksi, yli 60000 kb/sek.
        Koneessani on kaksi kovalevyä, toinen (C levy on järjestelmälle ja ohjelmille. Levy D on pelkästään videoille.
        Koneen videokaappaus ominaisuutta voi tehostaa myös rauhoittamalla kone kaappauksen ajaksi pelkästään kaappaukseen.
        Myös nettyteys pitäisi katkaista ja virustorjunta ottaa pois käytöstä.


      • Videospede
        Digiootti kirjoitti:

        Tuo Frames Dopperien vilinä viittaa kovalevyn tallennusnopeuden alhaisuuteen.
        Eheytä kovalevy, jolle tallennat videon.
        Kovalevyn kirjoitusnopeuden voi testata Pinnaclen astuksissa. Eli yläreunan tehtäväpalkin asetukset ja väliledeltä kaappauslähde, on nappi jolla voi testata siirtonopeuden. Minun koneeni kovalevylle se antaa kirjoitus sekä lukunpeudeksi, yli 60000 kb/sek.
        Koneessani on kaksi kovalevyä, toinen (C levy on järjestelmälle ja ohjelmille. Levy D on pelkästään videoille.
        Koneen videokaappaus ominaisuutta voi tehostaa myös rauhoittamalla kone kaappauksen ajaksi pelkästään kaappaukseen.
        Myös nettyteys pitäisi katkaista ja virustorjunta ottaa pois käytöstä.

        Kiitos paljon, kokeilen heti keritessäni!

        Sama mullakin on: D-asema on pyhitetty kokonaan kaappaukseen.
        Yritin aluksi siirtää tavaraa suoraan erilliselle Lacien 300-gigaiselle kovalevylle, mutta laite häiritsi videoliikennettä niin pahasti, ettei sitä missään tapauksessa voinut pitää päällä.


    • Tomppa G.

      Itsellänikin oli noita samansuuntaisia ongelmia ja tuskailin nauhojen siirron kanssa. Lainasin sitten erääksi viikonlopuksi ystävältäni tallentavan kiintolevyllisen DVD:n ja urakoin sen viikonlopun. Ensin vhs-materiaali DVD-soittimen kovalevylle, editointi siellä ja lopuksi poltto DVD RAM-levylle. Olin lopputulokseen erittäin tyytyväinen ja luulempa, että en olisi saanut tietokoneella tehtyä tuon tasoista jälkeä..

      • Videospede

        Kiitos, harkitsen tuota samaa, sillä koneeni ei jaksa virheettömästi pyörittää kaikkia nauhoja.


      • Tomppa G.
        Videospede kirjoitti:

        Kiitos, harkitsen tuota samaa, sillä koneeni ei jaksa virheettömästi pyörittää kaikkia nauhoja.

        Olen tässä harkinnut itsekin ostavani sen kiintolevyllisen DVD-tallentimen, kun siihen sain rauhassa tutustua..


      • Digiootti
        Tomppa G. kirjoitti:

        Olen tässä harkinnut itsekin ostavani sen kiintolevyllisen DVD-tallentimen, kun siihen sain rauhassa tutustua..

        Suosittelen digivirittimellistä kovalevy DVD tallenninta, niin ei tarvitse ensisyksyn jälkeen digiboksia viritellä seuraksi.


      • Tomppa G.
        Digiootti kirjoitti:

        Suosittelen digivirittimellistä kovalevy DVD tallenninta, niin ei tarvitse ensisyksyn jälkeen digiboksia viritellä seuraksi.

        Ne tulevat digivirittimellä varustetut mallit tulevat olemaan ekana vuonna sen hintaisia, että saan ostettua ko. laitteen analogivirittimella pienen digiboxin ja rahaa jää silti ylikin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe