mulla tuli tuossa aamusella tämmönen ajatus päähän... miten nämä lestadiolais ihmiset toimii, jos niiltä kuolee puoliso, tai eoaa? vai eroaako ne ees koskaan? etsiikö ne uuden miehen/naisen? kun meillä muilla ihmisillähän se on ihan normaalia, että perustetaan uusio perheitä, mutta miten se sit on niillä?
en yhtään tiedä miten mulla tuollanen ajatus tuli päähän, vaikkei se mua liikuta yhtään.
miten nämä
7
885
Vastaukset
- htrawerarsg
Käsittääkseni menevät kyllä uudestaan naimisiin, jos jäävät leskeksi. Ero tuskin on heille mahdollinen.
- ihmeessä...
sitten täälä tommosta kyselet jos ei kerran liikuta yhtään niin ku itte sanoit??????????
Sitäpaitsi eikö ole aika loukkaavaa puhua toisista niin kuin puhut: "lestadiolais ihmiset" ... on todella inhottavaa luokitella ihmiset noin... samoin kun "meillä muilla ihmisillähän".. ihan niin kuin olisimme jossain eri sarjoissa uskontojen mukaan!
Hävetä saisit ittees!!!!!- ei kysyvä tieltä eksy
Minä taas olen kyllä sitä mieltä, että tällaiset joidenkin silmin "typerät viestit" avaavat meidän muiden silmiä täydelliseltä stereotypioihin uskomiselta. Ihan hyvä kysymys oli; toivottavasti joku asiallinen uskova vastaa, ja poistaa mahdollisia vääriä tai vajaita käsityksiä meiltä taviksilta. Alkuperäinen kysyjä ei varmaankaan ketään loukata tahtonut, osoittipa vaan juuri niitä tiettyjä stereotypioita, mitä uskovaisiin liitetään. Kyllä minullekin tulee välillä halu tietää outojakin juttuja. Kysyä aina saa, eri asia, saako asiallisia vastauksia.
- pipi
Tietysti voi erota, Suomen laki sen sallii. Se on kyllä tosi harvinaista eikä siihen todellakaan kannusteta.
En tiedä kuinka yleistä on eronneen uusi liitto.
Leski voi tietysti mennä naimisiin uudestaan, jos tahtoo.- ex-lessu
Minulle opetettiin aikoinaan, että avioero ei ole missään nimessä sallittua. Ja että avioero on aina synti Jumalan silmien edessä. Ja jos eronnut avioituu uudestaan, niin se on huorintekemistä ja synti. Tietysti asioista joustetaan vähän tapauskohtaisesti, mutta oli avioeroon johtaneet syyt mitkä tahansa niin uudelleen avioitumista pidetään syntinä, pahana sellaisena.
Pitää kuitenkin muistaa ettei kaikki lestadiolaiset/itseään lestadiolaisiksi kutsuvat pidä näin tiukkaa linjaa. Ja että sielläkin ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät omia valintojaan.
Leski voi toki avioitua uudestaan, koska avioliitto lestadiolaisen näkemyksen mukaan päättyy kuolemaan.
Avoliitot ovat heidän mukaansa myöskin huoruutta ja suuri synti. - yksi tulkinta
ex-lessu kirjoitti:
Minulle opetettiin aikoinaan, että avioero ei ole missään nimessä sallittua. Ja että avioero on aina synti Jumalan silmien edessä. Ja jos eronnut avioituu uudestaan, niin se on huorintekemistä ja synti. Tietysti asioista joustetaan vähän tapauskohtaisesti, mutta oli avioeroon johtaneet syyt mitkä tahansa niin uudelleen avioitumista pidetään syntinä, pahana sellaisena.
Pitää kuitenkin muistaa ettei kaikki lestadiolaiset/itseään lestadiolaisiksi kutsuvat pidä näin tiukkaa linjaa. Ja että sielläkin ihmiset ovat yksilöitä ja tekevät omia valintojaan.
Leski voi toki avioitua uudestaan, koska avioliitto lestadiolaisen näkemyksen mukaan päättyy kuolemaan.
Avoliitot ovat heidän mukaansa myöskin huoruutta ja suuri synti.Eli ei ole niin suuri synti, jos tulee jätetyksi. Sellaisia uusioperheitä on olemassa lestadiolaistenkin kesken. Muistaakseni se joka jättää "tekee huorin", mutta jätetyn ei tarvitse elää yksin jättäjän kuolemaan asti.
Avioeroon ei kannusteta. Eikä uusiin liittoihin, jos ei ole kyse leskestä. Eroja on eri Rauhanyhdistysten alueilla myös kovasti. Yksilötasolle kun mennään, niin toiset hyväksyvät ja toiset eivät. Tällainen tilanne herättää paljon takanakuiskuttelua, ainakin oman kokemukseni mukaan.
Tällaisia aiheita on muitakin, esimerkiksi hedelmällisyyshoidot ja ehkäisy, joiden tulkinta vaihtelee paljon. Tiedän, että näitäkin kyllä käytetään, mutta esimerkiksi ehkäisyä vain sairauden hoitoon, tai jos naisen terveys kertakaikkisesti vaarantuu. Näistä vaan harva uskaltaa julkisesti puhua mitään.
Itse en ole lestadiolainen, vaikka lapsuuden perheeni ja sukuni onkin.
...varmaan kysästä tuolta lestaadiolaisuuspalstalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt912110Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1392040Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236943371773Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2871738Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1891327Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.461210- 2131129
- 1041128
Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm2641084Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös3061079