Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lisää vartioiden väkivaltaa

ajantasalla.

Iltalehti 16.11.2006 kirjoittaa eräästä toisesta
vartioiden väkivaltaan sortumisesta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200611165370532_uu.shtml

Näitä juttuja alkaa tulemaan julkisuuteen varmasti enemmänkin. On hyvä, että nyt tuuletetaan kunnolla, jotta jouluun mennessä saadaan asia pois päiväjärjestyksestä.

211

44787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan

      Selvästi tilanne missä tyyppi on vastustanut kiinniottoa. Laissa lukee että, vartijalla oikeus voimankäyttöön mikäli kohde tekemällä vastarintaa yrittää vältää kiinniottamisen.

      Ja aiemmin tehty kunnianloukkaus (rikoslaki 9 pykälä) kondiitoria (virkamies ei parane mennä soittamaan suuta.) kohtaan on kiinnioton peruste. Kiinniottoon riittää oikeudeksi rikos josta voi tulla vankeutta. Kunnianloukkausksesta voidaan tuomita vankeutta ja tälläisessa tilanteessa on kenellä tahansa jokamiehen kiinniotto-oikeus kyseisen kunnianloukkauksen tekijästä.
      Turhaan yrittää asianomainen hakea julkisuutta tuolla asialla, hän vain pahensi omaa tilannettaan vastarintaa tekemällä.

      Näitä juttuja tulee varmasti lisää ja lisää jos ihmiset kuvittelee että, vartijalla ei ole toimilleen oikeutta tai että voi vittulla ja sylkeä päin näköä.

      • ammattilainen

        Jaahas tääl on taas joku syrjäytynyt oikeistonuori.
        Toi sun teksti on melkoista paskaa.
        Toivottavasti sunlaiset saatais jo pikkuhiljaa kuriin kun näitä esimerkkejä alkaa putkahdella päivänvaloon.
        Jonain päivänä toivottavasti tämäkin ala muuttuu sellaiseksi,että porukasta tipahtaa häviäjät,sekä kaikenmaailman liikaa elokuvia kattoneet wannabeet pois.


      • ammittimies
        ammattilainen kirjoitti:

        Jaahas tääl on taas joku syrjäytynyt oikeistonuori.
        Toi sun teksti on melkoista paskaa.
        Toivottavasti sunlaiset saatais jo pikkuhiljaa kuriin kun näitä esimerkkejä alkaa putkahdella päivänvaloon.
        Jonain päivänä toivottavasti tämäkin ala muuttuu sellaiseksi,että porukasta tipahtaa häviäjät,sekä kaikenmaailman liikaa elokuvia kattoneet wannabeet pois.

        sinä olet? Itse olen hyvin menestynyt työssäni, kertaakaan en ole turvautunut voimaan tai välineisiin. Annoin vain esimerkin mitä laissa lukee. Ja aina olen äänestänyt vasemmistoa, sori vaan:) joten voit rauhassa tunkea hernettä nenääsi.


      • ammattilainen
        ammittimies kirjoitti:

        sinä olet? Itse olen hyvin menestynyt työssäni, kertaakaan en ole turvautunut voimaan tai välineisiin. Annoin vain esimerkin mitä laissa lukee. Ja aina olen äänestänyt vasemmistoa, sori vaan:) joten voit rauhassa tunkea hernettä nenääsi.

        Jospa arvon pösilö lukisit sitä lakia hieman tarkemmin.
        Jos et siitä vielä ymmärrä,niin soitappa vaikka poliisilaitokselle asiasta niin ne selvittää sulle mistä laissa on kysymys.
        On tietysti täysin ymmärrettävää ettei pikku kurssitus selvennä lakia riittävällä tavalla.

        Jos tulen ja sanon sulle,että olet harvinaisen vittumainen mies,ja pidät sitä kiinnioton perusteena,niin se olen minä joka käräjillä voittaa.

        Ja jos et vielä ole huomannut,niin ei vartijan duunissa voi "menestyä"


      • Lakia

        Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste.
        Kun alat miettiä perusteita niin vertaa aina tilannetta siihen, että siinä olisi "jokamies" paikalla tekemässä kiinniottoa.
        Vartijalla EI ole yhtään enempää voiman käyttöön kuin sulla tai mulla.

        -peksi


      • että näin
        ammattilainen kirjoitti:

        Jospa arvon pösilö lukisit sitä lakia hieman tarkemmin.
        Jos et siitä vielä ymmärrä,niin soitappa vaikka poliisilaitokselle asiasta niin ne selvittää sulle mistä laissa on kysymys.
        On tietysti täysin ymmärrettävää ettei pikku kurssitus selvennä lakia riittävällä tavalla.

        Jos tulen ja sanon sulle,että olet harvinaisen vittumainen mies,ja pidät sitä kiinnioton perusteena,niin se olen minä joka käräjillä voittaa.

        Ja jos et vielä ole huomannut,niin ei vartijan duunissa voi "menestyä"

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*


      • ammattilainen
        että näin kirjoitti:

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*

        On se nyt jumalauta..soita nyt sinne poliisilaitokselle,tai johonkin sellaseen neuvovaan lakipalveluun,ja kysy sieltä sen konduktöörin asemasta virkamiehenä työtä tehdessään ni ei tarvii vääntää tollasta typerää tarinaa.

        Toivottavasti jonain päivänä saadaan alalle soveltuvuustesti,että saadaan karsittua vähä-älyiset,sekä palveluammattiin soveltumattomat pois.
        Alalla on liikaa jengiä joilla on väärä käsitys vartijan työstä.


      • vai läpsäisi
        että näin kirjoitti:

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*

        Niin, vaikka konduktööri olisi virkamies, niin ei se lainsuoja taida kuitenkaan silti oikeuttaa/velvoittaa vartijoita ottamaan kiinni. Tai minä nyt en voi tietää MITÄ siinä tapahtui. Toinen sanoo, että "läpsäisi" toinen sanoo sanoneensa "harvinaisen V:mäinen mies"
        Ja laki sanoo... :)
        Lukekaa alta ja toimikaa tuomareina ja purkakaa paineet tälle palstalle :)

        -Peksi

        "Lain mukaan jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Kaikilla on myös oikeus ottaa kiinni se, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava. On silti muistettava, kenellä tahansa ei ole oikeutta säilyttää kiinniotettua, vaan että kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

        Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin. Mahdollisten voimakeinojen tulee olla kiinnioton kannalta tarpeellisia, eikä minkäänlaisia ylilyöntejä voimakeinojen käytön suhteen sallita. "


      • Minä Ite
        vai läpsäisi kirjoitti:

        Niin, vaikka konduktööri olisi virkamies, niin ei se lainsuoja taida kuitenkaan silti oikeuttaa/velvoittaa vartijoita ottamaan kiinni. Tai minä nyt en voi tietää MITÄ siinä tapahtui. Toinen sanoo, että "läpsäisi" toinen sanoo sanoneensa "harvinaisen V:mäinen mies"
        Ja laki sanoo... :)
        Lukekaa alta ja toimikaa tuomareina ja purkakaa paineet tälle palstalle :)

        -Peksi

        "Lain mukaan jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos. Kaikilla on myös oikeus ottaa kiinni se, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava. On silti muistettava, kenellä tahansa ei ole oikeutta säilyttää kiinniotettua, vaan että kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

        Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin. Mahdollisten voimakeinojen tulee olla kiinnioton kannalta tarpeellisia, eikä minkäänlaisia ylilyöntejä voimakeinojen käytön suhteen sallita. "

        Eiköhän tuo läpsäisy ole kuitenkin lievä pahoinpitely, eikä mikään kunnianloukkaus XD

        Ja siksi toisekseen, vaikka kaveri varmasti on selkään ansainnutkin, niin raudoitetun kaverin potkiminen (vaikkakin melko heikosti) ja nyrkkien käyttö voimankäyttövälineenä ei ihan taida sopia lain tarkoittamiin vartijan tai jokamiehen kiinniotto-oikeuksiin...


      • ;-)
        ammattilainen kirjoitti:

        On se nyt jumalauta..soita nyt sinne poliisilaitokselle,tai johonkin sellaseen neuvovaan lakipalveluun,ja kysy sieltä sen konduktöörin asemasta virkamiehenä työtä tehdessään ni ei tarvii vääntää tollasta typerää tarinaa.

        Toivottavasti jonain päivänä saadaan alalle soveltuvuustesti,että saadaan karsittua vähä-älyiset,sekä palveluammattiin soveltumattomat pois.
        Alalla on liikaa jengiä joilla on väärä käsitys vartijan työstä.

        Minkä alan ammattilainen muuten olitkaan....näppäri/skeittari?


      • Jokamieskö
        ammattilainen kirjoitti:

        On se nyt jumalauta..soita nyt sinne poliisilaitokselle,tai johonkin sellaseen neuvovaan lakipalveluun,ja kysy sieltä sen konduktöörin asemasta virkamiehenä työtä tehdessään ni ei tarvii vääntää tollasta typerää tarinaa.

        Toivottavasti jonain päivänä saadaan alalle soveltuvuustesti,että saadaan karsittua vähä-älyiset,sekä palveluammattiin soveltumattomat pois.
        Alalla on liikaa jengiä joilla on väärä käsitys vartijan työstä.

        Tuohon Peksin viittaamaan lainpätkään:

        Jos lievän pahoinpitelyntekijän saa ottaa kiinni, niin entä tilanne, jossa minua vedetään turpaan nakkarilla:

        Otan kaverin kiinni pienen painin jälkeen ja odotan poliisien tuloa pitäen kaveria maassa.

        Kumpi on todennäköisempää?

        1) Molemmat putkaan ja mahdollisesti syyte tappelusta yleisellä paikalla

        2) Kiinniottamaltani kaverilta otetaan tiedot ylös ja juttu menee yleiselle syyttäjälle, kaveri viedään säilöön ja minä kävelen paikalta pois?

        :-)

        Raaka-Arska

        ps. mikä on retorinen kysymys...


      • :-D
        Minä Ite kirjoitti:

        Eiköhän tuo läpsäisy ole kuitenkin lievä pahoinpitely, eikä mikään kunnianloukkaus XD

        Ja siksi toisekseen, vaikka kaveri varmasti on selkään ansainnutkin, niin raudoitetun kaverin potkiminen (vaikkakin melko heikosti) ja nyrkkien käyttö voimankäyttövälineenä ei ihan taida sopia lain tarkoittamiin vartijan tai jokamiehen kiinniotto-oikeuksiin...

        ihan eri jutusta kuin Kontulasta....kannattaisi lukea viestiketjut alusta lähtien jos tänne alkaa vastailemaan :D PÖSILÖT :D :D


      • Pösilö / Pasila :)
        :-D kirjoitti:

        ihan eri jutusta kuin Kontulasta....kannattaisi lukea viestiketjut alusta lähtien jos tänne alkaa vastailemaan :D PÖSILÖT :D :D

        Joo, ihan kyllä tuosta rautatieaseman tapauksesta puhuin. Alunperin tämä keskustelu alkoi kuitenkin Kontulasta, joten miksei edellinen kaveri saisi siihenkin viitata?

        -Peksi


      • ?????
        Jokamieskö kirjoitti:

        Tuohon Peksin viittaamaan lainpätkään:

        Jos lievän pahoinpitelyntekijän saa ottaa kiinni, niin entä tilanne, jossa minua vedetään turpaan nakkarilla:

        Otan kaverin kiinni pienen painin jälkeen ja odotan poliisien tuloa pitäen kaveria maassa.

        Kumpi on todennäköisempää?

        1) Molemmat putkaan ja mahdollisesti syyte tappelusta yleisellä paikalla

        2) Kiinniottamaltani kaverilta otetaan tiedot ylös ja juttu menee yleiselle syyttäjälle, kaveri viedään säilöön ja minä kävelen paikalta pois?

        :-)

        Raaka-Arska

        ps. mikä on retorinen kysymys...

        katsokaapas sieltä lakikirjoistanne mitä kaikkea se kertoo valtion virkamiehistä (jollainen konnarikin on) onko ihan vain ja ainoastaan jokamiehen oikeuksilla varustettu....ja ennenkuin joku ääliö alkaa taas kontula-tapaukseen vastaamaan, niin lue ihan ensimmäinen viesti tässä ketjussa....vartija taas ei ole virkamies....koska joku toinen pösilö alkaa väittää minun niin kirjoittaneen, jos en sitä tänne itse kirjoita.


      • hihittelijä
        Jokamieskö kirjoitti:

        Tuohon Peksin viittaamaan lainpätkään:

        Jos lievän pahoinpitelyntekijän saa ottaa kiinni, niin entä tilanne, jossa minua vedetään turpaan nakkarilla:

        Otan kaverin kiinni pienen painin jälkeen ja odotan poliisien tuloa pitäen kaveria maassa.

        Kumpi on todennäköisempää?

        1) Molemmat putkaan ja mahdollisesti syyte tappelusta yleisellä paikalla

        2) Kiinniottamaltani kaverilta otetaan tiedot ylös ja juttu menee yleiselle syyttäjälle, kaveri viedään säilöön ja minä kävelen paikalta pois?

        :-)

        Raaka-Arska

        ps. mikä on retorinen kysymys...

        Jos se jonka kanssa olet tapellut siellä nakkarilla on vaikkapa kyseisen kaupungin, jossa nakkari sijaitsee kaupunginhallituksen jäsen...arvaa kumpi sinne lähtee....sinä tai sitten molemmat...mutta kuitenkin sinä jäät sinne putkaan se toinen ei...ja saat vielä sakot päälle....asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia, kuin miltä sinä näytät.


      • kaikenlaista
        että näin kirjoitti:

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*

        Sanoin lapseni opettajalle,että hän on vittumainen.
        Paikalla oli ilmeisesti vain huonoja kansalaisia,koska kukaan ei ottanut minua kiinni.
        Vartija olisi varmasti ottanut minut kiinni,ja pahoinpidellyt minut lapseni edessä,jos olisin ollut eri mieltä vartijan kanssa siitä mitä on tarpeen tehdä.


      • -----------
        Pösilö / Pasila :) kirjoitti:

        Joo, ihan kyllä tuosta rautatieaseman tapauksesta puhuin. Alunperin tämä keskustelu alkoi kuitenkin Kontulasta, joten miksei edellinen kaveri saisi siihenkin viitata?

        -Peksi

        ei kaiketi ollut raudoissa....tuosta saa tyhmempi (esim. minä) kuten joku sinulle kertoi käsityksen että sekin heppu oli jo raudoissa....sitähän ei iltalehden mukaan saatu rautoihin kun oli niin kova taistelulajitaustan omaava rambo. :D


      • Peksitaas
        ????? kirjoitti:

        katsokaapas sieltä lakikirjoistanne mitä kaikkea se kertoo valtion virkamiehistä (jollainen konnarikin on) onko ihan vain ja ainoastaan jokamiehen oikeuksilla varustettu....ja ennenkuin joku ääliö alkaa taas kontula-tapaukseen vastaamaan, niin lue ihan ensimmäinen viesti tässä ketjussa....vartija taas ei ole virkamies....koska joku toinen pösilö alkaa väittää minun niin kirjoittaneen, jos en sitä tänne itse kirjoita.

        "katsokaapas sieltä lakikirjoistanne mitä kaikkea se kertoo valtion virkamiehistä (jollainen konnarikin on) onko ihan vain ja ainoastaan jokamiehen oikeuksilla "

        Ei nyt satu lakikirjaa olemaan esillä, mutta olettaisin (huom vain oletus) , että V:n haistattaminen virkamiehelle ei ole sen luokan rikos, että tuo taparikollinen voidaan ottaa kiinni.
        Ja kyllä - ymmärsin eron virkamiehen ja jokamiehen oikeukisista :)

        -Peksi


      • kaikenlaista
        kaikenlaista kirjoitti:

        Sanoin lapseni opettajalle,että hän on vittumainen.
        Paikalla oli ilmeisesti vain huonoja kansalaisia,koska kukaan ei ottanut minua kiinni.
        Vartija olisi varmasti ottanut minut kiinni,ja pahoinpidellyt minut lapseni edessä,jos olisin ollut eri mieltä vartijan kanssa siitä mitä on tarpeen tehdä.

        Pakko tarkentaa etä opettajalla on tuo virkamiehensuoja kun ette sitä kummiskaan tiedä


      • ..tuleex Reeeeinikaíne?
        kaikenlaista kirjoitti:

        Sanoin lapseni opettajalle,että hän on vittumainen.
        Paikalla oli ilmeisesti vain huonoja kansalaisia,koska kukaan ei ottanut minua kiinni.
        Vartija olisi varmasti ottanut minut kiinni,ja pahoinpidellyt minut lapseni edessä,jos olisin ollut eri mieltä vartijan kanssa siitä mitä on tarpeen tehdä.

        ...yleistämistä, osasit ottaa mukaan jopa toisen valtion virkamiehen, opettajan...itse asiassa voisi olla hyvä kun joku (ei vartija) tulisi vittuilemaan sinulle siellä assalla tai jossain muualla ja jäisit alakynteen, eikä vartijat ehtisi sinua auttamaan poliisista puhumattakaan ja saisit turpiisi....kuka/ketkä olisivat silloin ne joita taas olisit kiroamassa täällä?


      • nyt en ymmärrä
        hihittelijä kirjoitti:

        Jos se jonka kanssa olet tapellut siellä nakkarilla on vaikkapa kyseisen kaupungin, jossa nakkari sijaitsee kaupunginhallituksen jäsen...arvaa kumpi sinne lähtee....sinä tai sitten molemmat...mutta kuitenkin sinä jäät sinne putkaan se toinen ei...ja saat vielä sakot päälle....asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia, kuin miltä sinä näytät.

        No, entä jos isänmaallinen skinijengi olisi ottanut väkivaltaan syyllistyneet vartijat kiinni ja pitänyt heitä paikallaan "sopivaa" voimaa käyttäen poliisien tuloon asti :)


      • se mahtaa
        ammattilainen kirjoitti:

        On se nyt jumalauta..soita nyt sinne poliisilaitokselle,tai johonkin sellaseen neuvovaan lakipalveluun,ja kysy sieltä sen konduktöörin asemasta virkamiehenä työtä tehdessään ni ei tarvii vääntää tollasta typerää tarinaa.

        Toivottavasti jonain päivänä saadaan alalle soveltuvuustesti,että saadaan karsittua vähä-älyiset,sekä palveluammattiin soveltumattomat pois.
        Alalla on liikaa jengiä joilla on väärä käsitys vartijan työstä.

        olla pösilömpi? Pösilö vai se joka pösilön kanssa tinkaa?
        Kumma luuseri oot jos annat työssäsi kaikkien vittuilla sulle tai edustajille.

        t. Pösilö


      • vaksilla
        Lakia kirjoitti:

        Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste.
        Kun alat miettiä perusteita niin vertaa aina tilannetta siihen, että siinä olisi "jokamies" paikalla tekemässä kiinniottoa.
        Vartijalla EI ole yhtään enempää voiman käyttöön kuin sulla tai mulla.

        -peksi

        olekkaan enenpää oikeuksia ja jos tilanne on se että vastassa jannu jolle ei pärjää on voimakeinoista silloin luovuttava.

        Kovasti herättänyt keskustelua tämä esimerkkini, ehkä olisi aluksi pitänyt selkeämmin laittaa se kiinnioton peruste. Elikkä tarkoitin tilannetta missä kunniaa oli loukattu pikkuisen enemmän kuin sanomalla "vittumaiseksi mieheksi" (sehän totta ja koskee meitä kaikkia) ja mahdollisesti läpsäissyt hanskalla, niinkuin jossain jutussa viitattiin.

        Oikeus kuitenkin kiinniottoon on jos rikoksesta voi saada vankeutta ja kunnianloukkauksesta tai lievästä voi saada vankeutta, vaikka todellisuudessa noista ei ikinä tuomita vankeutta.

        pösilö


      • Räkä

        Joku lukion keskeyttänyt ja tuleva wannabe-vartija kirjoittelee mitä sattuu. Oikeus mielipiteeseen sallitaan!

        1. En tiedä onko "uhri" läpsäissyt konduktööriä. Kondiittori on sokerileipuri. Jos on läpsäissyt, se muuttaa tilanteen.

        2. Vartijoilla oli yliaktiivinen hype päällä. Miksi he eivät neuvotelleet "uhrin" kanssa ennen kuin alkoivat leikkiä rautojen kanssa? Kukaan perheellinen mies ei lastensa nähden ala leikkiä sankari ellei aihetta anneta.

        3. Kun en tiedä läpsäisystä, pysyn sanassa v:mäinen mies. Jos se aiheuttaisi syytteen kunnianloukkauksesta, olisi poliisilaitos ylikuormittunut päivittäin tapahtuvista tuhansista nimittelyistä kouluissa, kaupoissa ja kaikkialla missä asiakas kohtaa asiakaspalvelijan. Konduktööri ei ole virkamies vaan liikelaitoksen työntekijä.

        4. Törkeästä kunnianloukkauksesta saa vankeutta. Rikos-syytteet ovat hävinneet mm. Jari Räsänen ja Isometsä ennen doping-skandaalina. V:mäiseksi nimittäminen ei ole peruste edes tutkinnalle vaan kunianloukkaus vaatii painetun sanan ja siinä on selkeästi tultava esille aihe.

        5. Jokamiehen kiinniottotilanne vaatii poliisin antaman etsintäkuulutuksen.

        Ketjua lukien ja Iltalehden artikkelin antamien tietojen valossa olen vakuuttunut vartijoiden käyttäneen liikaa voimaa ja tarpeetonta voimankäyttöä. Nämä nuoret ramboilijat ovat valmiita hakkaamaan vaikka oman äitinsä jos luulevat nähneensä hänen pistävän ylimääräisen omenan muovipussiin. En tiedä onko "uhri" oikeassa. Vartijat eivät ainakaan olleet. Keskustelu on parempi aloitus kuin suora voimankäyttö tässä tilanteessa.


      • niinhän...

        Olettaisin kyllä että kyseisessä tapauksessa ei kyseessä ole vartija vaan JLJV, joka toimii järjestyslain puitteissa eikä LYTP:n mukaan. Ja JLJV:llä on hiukan laajemmat toimintavaltuudet kuin vartijalla ja kyseisessä tapauksessahan on täyttynyt jo JL:n 3§, jolloin tulee poistoperuste, mutta jos kerran idioottina laittanut vastaan niin seuraavaksi täyttyy RL:n 17 luvun 6§. Siinä nyt suuntaa antavaa perustetta tapahtuneelle...


      • olet
        Räkä kirjoitti:

        Joku lukion keskeyttänyt ja tuleva wannabe-vartija kirjoittelee mitä sattuu. Oikeus mielipiteeseen sallitaan!

        1. En tiedä onko "uhri" läpsäissyt konduktööriä. Kondiittori on sokerileipuri. Jos on läpsäissyt, se muuttaa tilanteen.

        2. Vartijoilla oli yliaktiivinen hype päällä. Miksi he eivät neuvotelleet "uhrin" kanssa ennen kuin alkoivat leikkiä rautojen kanssa? Kukaan perheellinen mies ei lastensa nähden ala leikkiä sankari ellei aihetta anneta.

        3. Kun en tiedä läpsäisystä, pysyn sanassa v:mäinen mies. Jos se aiheuttaisi syytteen kunnianloukkauksesta, olisi poliisilaitos ylikuormittunut päivittäin tapahtuvista tuhansista nimittelyistä kouluissa, kaupoissa ja kaikkialla missä asiakas kohtaa asiakaspalvelijan. Konduktööri ei ole virkamies vaan liikelaitoksen työntekijä.

        4. Törkeästä kunnianloukkauksesta saa vankeutta. Rikos-syytteet ovat hävinneet mm. Jari Räsänen ja Isometsä ennen doping-skandaalina. V:mäiseksi nimittäminen ei ole peruste edes tutkinnalle vaan kunianloukkaus vaatii painetun sanan ja siinä on selkeästi tultava esille aihe.

        5. Jokamiehen kiinniottotilanne vaatii poliisin antaman etsintäkuulutuksen.

        Ketjua lukien ja Iltalehden artikkelin antamien tietojen valossa olen vakuuttunut vartijoiden käyttäneen liikaa voimaa ja tarpeetonta voimankäyttöä. Nämä nuoret ramboilijat ovat valmiita hakkaamaan vaikka oman äitinsä jos luulevat nähneensä hänen pistävän ylimääräisen omenan muovipussiin. En tiedä onko "uhri" oikeassa. Vartijat eivät ainakaan olleet. Keskustelu on parempi aloitus kuin suora voimankäyttö tässä tilanteessa.

        ei tartte soittaa poliisille todellakaan ottaakseen kiinni rikoksentekijän!
        Ei kannata alkaa sössöttään jos ei tiedä asioista mitäään. Pidä vain huoli että osaat tehdä omat työsi, ennenko alat neuvomaan muita.

        -pösilö


      • tku-jn
        olet kirjoitti:

        ei tartte soittaa poliisille todellakaan ottaakseen kiinni rikoksentekijän!
        Ei kannata alkaa sössöttään jos ei tiedä asioista mitäään. Pidä vain huoli että osaat tehdä omat työsi, ennenko alat neuvomaan muita.

        -pösilö

        Kiinniottotilanteissa usein vartijoiden harkintakontrolli ja tilanneanalyysi pettää. Näen että ei saa aiheuttaa ulkopuolisille vaara/uhkatilannetta missä joutuu hengenvaaraan. Selkeästi näen jos itse olen vartija ja isosta ostoskeskuksesta varastetaan ja varas pakenee, niin en lähtisi kovinkaan paljon siinä "ramboilemaan" sillä koskaan ei voi tietää mihin tilanne johtaa ja mitkä ovat seuraukset. Kyllä se varas aina kiinni saadaan viranomaisten toimesta. Ymmärtääkseni vartijoiden tulee tämäntapaisissa tilanteissa ilmoittaa ensisijaisesti poliisille. Pitää se poliisi pyytää paikalle, jos epäillään varkaudesta jotta laukku esim. voidaan poliisin toimesta huom. tutkia. Rikoksentekijän kiinniottaminen tulee jättää poliisille pääsääntöisesti. Nykypäivänä yhteiskuntamme on muuttunut kovemmaksi ja itsekkääksi eli vastuu ja välittäminen sekä toisen huomioonottaminen kadonnut. Nykyään paljon kaduilla epävakaata ja epäsosiaalista ainesta eli ihmiset käytökseltään arvaamattomia. On tullut paljon muualta tulleita joille esim. idästä ja balkan yms. kriisialueet missä tappaminen arkipäivää ja ihmishenki ei minkään arvoinen. Pikkupojilla ja tytöilläkin saattaa olla stiletit yms. pistimet.
        Joten selkeästi poliisin yms. viranomaisten tulee ensisijaisesti taata kansalaisten turvallisuus. Määrärahoja on lisättävä sekä henkilöstä. Vartija nimikkeenä kertoo jo sen että tulee vartioida ja valvoa määrättyä asiaa tai aluetta, mutta toiminta valtuudet puuttua tilanteisiin on rajoitetut, sillä ensisijaisesti paikalle on saatava poliisi. Kysymys on kansalaisoikeuksista jotka määritellään lakikirjassa missä poliisi on käsittääkseni yksi viranomainen turvaamaan oikeudet. Maksulliset ja yksityistenfirmoja vartijat eivät ole näitä vaan he tekevät työtänsä niille yrityksille jotka palvelunsa ostavat ja näin turvaavat yrityksen tarpeita. Ei nämä vartijat ole meidän kansalaisten turvallisuutta turvaamasssa vaan siis tämän palvelunostajan. Hyvä esimerkki ravintolat, kaupat, yms. paljon.


      • kylläkylläjoo
        Lakia kirjoitti:

        Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste.
        Kun alat miettiä perusteita niin vertaa aina tilannetta siihen, että siinä olisi "jokamies" paikalla tekemässä kiinniottoa.
        Vartijalla EI ole yhtään enempää voiman käyttöön kuin sulla tai mulla.

        -peksi

        "Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste."

        Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on rikos, josta voi seurata vankeutta. Täten se on siis kiinnioton peruste.


      • PoLiisi on aino oikea varti...

        Kyllä sinun tunnukstuksella huomasi miten on vartiointi liikkeiden toiminnan ideologia pahasti mädäntynyt ja terveen yhteiskunnan parantamiseen tarkoitetut motiivit pahasti kieroutuneet. JOs mies seisoo paikallaan tilanteessa jossa häntä syyttömänä syytetään ja revitään ja koitetaan alistaa häntä laittamalla vastoin tahtoen maahaan ja tehden julkista häpeä niin ei vartijoilla voi olla oikeutta väkisin tehdä tämä häväistys hänelle. Pakko olla humaani vaihtoehto missä ensin kuulustellaan ja koitetaan selvittää asia ennen yht´äkkistä voimankäyttöä.

        Tilanteessa käy selvästi ilmi ammattimaisuuden puuttumisesta ja väkivallan hyväksymisestä. sairasta, toivottavasti sinunlaisesi vartijat poistetaan mahdollsiimman nopeasti tehtävästä!


      • muka

        kondiittori olisi virkamies! Kondiittorihan on leipuri joka tekee leipomossa konditoria-alan tuotteita eli täytekakkuja, leivoksia ja muuta sellaista makeaa herkkua. Tarkoittanet viisas ystävämme konduktööriä joka toimii junassa lipuntarkastajana/lipunmyyjänä/järjestyksenvalvojana.
        Sitäpaitsi vartijalla on tasan samat oikeudet niinkuin muillakin kansalaisilla, ei sen enempää eikä vähempää, suurempaa voimankäyttöoikeutta ei vartijanpukua käyttävällä ole kuin mikä on sellaisella kansalaisella joka ei esiiny vartijan puvussa! Myöskään kiinniotto-oikeus ei ole sen suurempi kuin mikä on jokaisella kansalaisella. Myöskään poliisilla ei ole oikeutta mukiloida kiinniotettua/kiinniotettavaa vaikka tämä olisi minkälainen konna tai tehnyt mitä hyvänsä. Voimankäytössä on aina käytettävä pienimmän haitan periaatetta ja se on aika monimutkainen tulkinta joten lyöminen on viisainta jättää kokonaan tekemättä ettei vain syyllisty pahoinpitelyyn!


      • sivusta seuraaja

        Kyllä siinä vartijan hermot palaa, kun hörhöjä turpoaa joka suunnasta. Jos joku on käynyt Kontulassa, tietää, että siellä on satamäärin työttömiä juoppoja, jotka onnellisena "palkkapäivänä" vievät kaikki rahansa ulkolaisten pitämiin halvan oluen kapakkaan. Kontula on todella villiä keidasta. Siellä vartijana oleminen ei varmasti ole herkkua! Kyllä siinä hermo palaa, kun toinen toistaan hullumpaa hörhöä turpoaa ravintolasta ulos. Ja heidän keskinäiset kamppailunsa ovat todella raakoja; henki pois vaikka pikkuasiasta. Luulen, että vaikka vartijat ylireagoivat, samainen tyyppi oli jo aiemmin aiheuttanut ongelmia. Tutustukaa Kontulan menoon. Käykää vaikka Merirosvo -baarissa parhaaseen ilta-aikaan, perjantaina kello n. 21-01.30, voitte itse pohtia, olisiko mukava vartioida näitä hulluja??? Että sillä lailla vaan...


      • ei oo pakko!
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Kyllä siinä vartijan hermot palaa, kun hörhöjä turpoaa joka suunnasta. Jos joku on käynyt Kontulassa, tietää, että siellä on satamäärin työttömiä juoppoja, jotka onnellisena "palkkapäivänä" vievät kaikki rahansa ulkolaisten pitämiin halvan oluen kapakkaan. Kontula on todella villiä keidasta. Siellä vartijana oleminen ei varmasti ole herkkua! Kyllä siinä hermo palaa, kun toinen toistaan hullumpaa hörhöä turpoaa ravintolasta ulos. Ja heidän keskinäiset kamppailunsa ovat todella raakoja; henki pois vaikka pikkuasiasta. Luulen, että vaikka vartijat ylireagoivat, samainen tyyppi oli jo aiemmin aiheuttanut ongelmia. Tutustukaa Kontulan menoon. Käykää vaikka Merirosvo -baarissa parhaaseen ilta-aikaan, perjantaina kello n. 21-01.30, voitte itse pohtia, olisiko mukava vartioida näitä hulluja??? Että sillä lailla vaan...

        Se on siä ostarilla ihan omasta valinnastaan. menis vaikka keskolle lajitteleen omenoita jos vituttaa. Vartijan ammatti on palvelu ammatti ei mikään kukko tunkiolla. jos ahdistaa kontulan meno muuttaa ja vaihtaa työtä eikä poraa. Vai ottaako se sit omantunnon päälle ku itte on sit työtön ja ku tulee baarista saa kolleegan pampusta.


      • marjan poimijoita!
        Lakia kirjoitti:

        Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste.
        Kun alat miettiä perusteita niin vertaa aina tilannetta siihen, että siinä olisi "jokamies" paikalla tekemässä kiinniottoa.
        Vartijalla EI ole yhtään enempää voiman käyttöön kuin sulla tai mulla.

        -peksi

        Tuntuu vähän siltä et savitakkien pitäs vaan poimia marjoja ja mato-onkia. Siinä on jo ihan tarpeeks oikeuksia niille. Voipi olla et sillonki tulee jokunen hakattua korilla/mato-ongella. Eikä nämä tapaukset tulisi julki ikinä ellei joku satu sitä kuvaamaan, ja silti viä on pakko ettiä joku tekosyy joka oikeuttaisi "hormooni hermojen" menetykseen ja ylilyöntiin.

        P.S. Henkilö on asiakas ei kohde.


      • prius
        ????? kirjoitti:

        katsokaapas sieltä lakikirjoistanne mitä kaikkea se kertoo valtion virkamiehistä (jollainen konnarikin on) onko ihan vain ja ainoastaan jokamiehen oikeuksilla varustettu....ja ennenkuin joku ääliö alkaa taas kontula-tapaukseen vastaamaan, niin lue ihan ensimmäinen viesti tässä ketjussa....vartija taas ei ole virkamies....koska joku toinen pösilö alkaa väittää minun niin kirjoittaneen, jos en sitä tänne itse kirjoita.

        Eikös VR ole nykyään enemmän tai vähemmän yksityinen laitos?


      • vaikea asia kaiken kaikkiaan
        ammattilainen kirjoitti:

        Jaahas tääl on taas joku syrjäytynyt oikeistonuori.
        Toi sun teksti on melkoista paskaa.
        Toivottavasti sunlaiset saatais jo pikkuhiljaa kuriin kun näitä esimerkkejä alkaa putkahdella päivänvaloon.
        Jonain päivänä toivottavasti tämäkin ala muuttuu sellaiseksi,että porukasta tipahtaa häviäjät,sekä kaikenmaailman liikaa elokuvia kattoneet wannabeet pois.

        Mies jonka pahoinpitelyyn Kontulassa vartijat näyttävät syyllistyneen, oli pahoinpitelemässä naista kun nämä menivät väliin. Saiko tämä vartijoiden veret kiehumaan?? Voimattomat ja huonon itsetunnon omaavat naistenhakkaajat ovat pahinta pohjasakkaa. Tämä ei koskaan, toistan ei koskaan, tee tekoa hyväksyttäväksi, mutta tilanteet joissa vartijat tekevät töitä, eivät ole normaaliolosuhteita vaan vaara on läsnä jatkuvasti. Totta kai koulutusta tulee lisätä ettei tällaista tapahtuisi, mutta, herää kysymys: saako pahoinpitelijää pahoinpidellä?


      • Ei tällaista saa tapahtua

        Ei vartijoilla ole oikeutta mihin tahansa. Kertomuksesta päätellen henkilö oli poistumassa paikalta. Ei siinä kukaan ollut vaarassa.

        Me veronmaksajat lopulta maksamme myös vartioinnista, joten jonkinlaista tasoa saanee vaatia. Herää epäily, että tilanteet, joissa vartioita todella tarvitaan jäävät hoitamatta kun vartioiden toiminta keskittyy tällaisiinkin tapauksiin.


      • sprg
        sivusta seuraaja kirjoitti:

        Kyllä siinä vartijan hermot palaa, kun hörhöjä turpoaa joka suunnasta. Jos joku on käynyt Kontulassa, tietää, että siellä on satamäärin työttömiä juoppoja, jotka onnellisena "palkkapäivänä" vievät kaikki rahansa ulkolaisten pitämiin halvan oluen kapakkaan. Kontula on todella villiä keidasta. Siellä vartijana oleminen ei varmasti ole herkkua! Kyllä siinä hermo palaa, kun toinen toistaan hullumpaa hörhöä turpoaa ravintolasta ulos. Ja heidän keskinäiset kamppailunsa ovat todella raakoja; henki pois vaikka pikkuasiasta. Luulen, että vaikka vartijat ylireagoivat, samainen tyyppi oli jo aiemmin aiheuttanut ongelmia. Tutustukaa Kontulan menoon. Käykää vaikka Merirosvo -baarissa parhaaseen ilta-aikaan, perjantaina kello n. 21-01.30, voitte itse pohtia, olisiko mukava vartioida näitä hulluja??? Että sillä lailla vaan...

        sehän siinä onkin. ei tuollaiseen työhön voi laittaa mitään hermoheikkoja. Jos ei kestä paineita ja jonkun juopon vittuilua niin toisiin töihin. Sairasta tässä onkin että parin viikon kurssin käytyään jokainen pikkunatsi saa pampun ja "oikeuden" piestä kenet lystää.. vartijoille pitäisi järjestää ihan oikea koulutus ja pääsykoe.
        kummastuttaa myös vartijoiden taipumus kaljuun...


      • on selvää:
        vaikea asia kaiken kaikkiaan kirjoitti:

        Mies jonka pahoinpitelyyn Kontulassa vartijat näyttävät syyllistyneen, oli pahoinpitelemässä naista kun nämä menivät väliin. Saiko tämä vartijoiden veret kiehumaan?? Voimattomat ja huonon itsetunnon omaavat naistenhakkaajat ovat pahinta pohjasakkaa. Tämä ei koskaan, toistan ei koskaan, tee tekoa hyväksyttäväksi, mutta tilanteet joissa vartijat tekevät töitä, eivät ole normaaliolosuhteita vaan vaara on läsnä jatkuvasti. Totta kai koulutusta tulee lisätä ettei tällaista tapahtuisi, mutta, herää kysymys: saako pahoinpitelijää pahoinpidellä?

        ei saa hakata. Kiinniottaminen ei ole potkimista maassa makavaa. Naistenhakkaajista olen samaa mieltä, mutta heitäkään ei 'vahvempi' saa hakata.
        OK?


      • hattuun

        Vartioiden turha mennä väliin, jos aikuiset miehet sanailevat keskenään.
        Ei pidä olla yli-innokas, vaan käyttää järkeä (jos sellaista on).
        Kuumakallet niin muihin hommiin!

        Jos tämä tahti jatkuu, on meillä gestapo piakkoin vallassa tässä maassa!


      • vaikea vastata
        vaikea asia kaiken kaikkiaan kirjoitti:

        Mies jonka pahoinpitelyyn Kontulassa vartijat näyttävät syyllistyneen, oli pahoinpitelemässä naista kun nämä menivät väliin. Saiko tämä vartijoiden veret kiehumaan?? Voimattomat ja huonon itsetunnon omaavat naistenhakkaajat ovat pahinta pohjasakkaa. Tämä ei koskaan, toistan ei koskaan, tee tekoa hyväksyttäväksi, mutta tilanteet joissa vartijat tekevät töitä, eivät ole normaaliolosuhteita vaan vaara on läsnä jatkuvasti. Totta kai koulutusta tulee lisätä ettei tällaista tapahtuisi, mutta, herää kysymys: saako pahoinpitelijää pahoinpidellä?

        Jos joku on puolustuskyvyttömän naisen kimpussa niin kyllä siinä on vaikea pysyä tyynenä.
        Miehillä kun tuntuu niin lahjakkaasti unohtuvan että kun ollaan naisia vahvempia niin vastuun siitä (vahvuudesta) tulisi kasvaa myös!

        Hyvä että vartija puolusti heikommassa asemassa ollutta!


      • arvaukset
        että näin kirjoitti:

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*

        >Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että >ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on >virkamies.

        Ei oo. VR EI ole enää virasto.

        Konnarilla silti aika hyvä laillinen asema junassa.


      • gonamies
        että näin kirjoitti:

        Jos osaisit ite edes lukea, niin siellä luki että ei sovi soittaa suutaan konnarille, se on virkamies....virkamiehillä on hivenen parempi lain suoja kuin meillä tavallisilla vartija ym. pulliaisilla...vartijalla taas sitten on tuollaisen tilanteen kohdatessaan velvollisuus tehdä jotakin mutta kuitenkin lain sallimissa rajoissa, niin ja tuollaisessa paikassa vartija kaiketi on järjestystä ylläpitävä henkilö...sellaisenkin hlö:n vastustamisesta laki muistaakseni sanoo jotakin. :D : D KYLLÄ TÄÄ FOORUMI ON OIKEE YX PÖSILÖIDEN KESKITTYMÄ, SIKS KAI ITEKIN TÄÄLLÄ HILLUN *NAURAA*

        Ensinnäkin konnari ei ole virkamies.

        Toisekseen jokamiehen kiinniotto-oikeus ei takuulla koske suunsoittajien niputtamista. Voit kokeilla asiaa menemällä siviilit päällä nakkikioskille ja pistämällä rautoihin jonkun suunsoittajan ja katsomalla, mitä oikeudessa tapahtuu.

        Kolmannekseen tuossa perheenisän ja konduktöörin tapauksessa oli kyse sana sanaa vastaan tilanteesta, jossa siis edes tätä ns kunnianloukkausta ei ollut toteennäytetty. Toisin sanoen perheenisä oli siihen lain edessä syytön, kunnes se toteen näytettäisiin.

        Neljänneksi vielä, minä olen virkamies, eli per(u)skoulun lehtori. Ja vaikka oppilas sanoisi minulle mitä tahansa julkisessa opetustilantessa, todistajien läsnäollessa, minulla ei olisi oikeutta pistää häntä nipusiteisiin jonkun kunnialoukkausasian perusteella. Ei edes silloin, vaikka hän yrittäisi tuon jälkeen poistua paikalta. Mieli kyllä tekisi pätkiä turpaan, mutta mielitekomme eivät ole yhtä kuin laki.


      • ääritapauksissa
        vaikea asia kaiken kaikkiaan kirjoitti:

        Mies jonka pahoinpitelyyn Kontulassa vartijat näyttävät syyllistyneen, oli pahoinpitelemässä naista kun nämä menivät väliin. Saiko tämä vartijoiden veret kiehumaan?? Voimattomat ja huonon itsetunnon omaavat naistenhakkaajat ovat pahinta pohjasakkaa. Tämä ei koskaan, toistan ei koskaan, tee tekoa hyväksyttäväksi, mutta tilanteet joissa vartijat tekevät töitä, eivät ole normaaliolosuhteita vaan vaara on läsnä jatkuvasti. Totta kai koulutusta tulee lisätä ettei tällaista tapahtuisi, mutta, herää kysymys: saako pahoinpitelijää pahoinpidellä?

        Ai että kyseessä oli naisten hakkaaja?
        Silloin potku tai pari vain auttaa muistamaan miltä pahoinpitely toisesta tuntuu. Ei tällaisille paljoa auta vaikka kuinka painokkaasti sanoisi "hyi hyi, ei saa". Pienet potkut ja iskut moiselle pikkurikolliselle ihan ok.


      • Lakiin luottava
        ääritapauksissa kirjoitti:

        Ai että kyseessä oli naisten hakkaaja?
        Silloin potku tai pari vain auttaa muistamaan miltä pahoinpitely toisesta tuntuu. Ei tällaisille paljoa auta vaikka kuinka painokkaasti sanoisi "hyi hyi, ei saa". Pienet potkut ja iskut moiselle pikkurikolliselle ihan ok.

        Ymmärrän vartijoiden käyöksen hyvin, mutta ymmärtäminen ei silti ole hhyväksyntää. niin kauan kuin Suomessa on laki, joka antaa tuomiovallan oikeuslaitokselle, eikä kenellekään muulle, niin tuo on väärin - ja hyvä niin!

        -Peksi


      • äätelmä
        kylläkylläjoo kirjoitti:

        "Kiinnioton vastustamista vastaan voi käyttää voimaa, mutta kiinniottoon pitää olla peruste."

        Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on rikos, josta voi seurata vankeutta. Täten se on siis kiinnioton peruste.

        vai vitsi?

        Kiinnioton vastustaminen on rikos, josta voi seurata vankeutta, eli se on silloin kiinnioton peruste :-)
        Päivän paras..


      • Pleksiinvaan
        kaikenlaista kirjoitti:

        Sanoin lapseni opettajalle,että hän on vittumainen.
        Paikalla oli ilmeisesti vain huonoja kansalaisia,koska kukaan ei ottanut minua kiinni.
        Vartija olisi varmasti ottanut minut kiinni,ja pahoinpidellyt minut lapseni edessä,jos olisin ollut eri mieltä vartijan kanssa siitä mitä on tarpeen tehdä.

        Niin. Äitihän tietää ettei oma kullanmuru ole se joka terrorisoi luokassa koulusta puhumattakaan! Niin just! Open vika kun muksu on levoton ADHD kakara.. Onnea vaan jatkoon!


        p.s Sanoithan että naapurin pekka on syyllinen?


      • aale elenius

        Nuista kumpikaan ei ole virkamiehiä, he ovat pelkästään toimessa. Virkamies mm. Poliisi ei saa menetää malttia missään tapauksessa että sais esim ruveta huutaan suu vaahossa. Kiinniotolla ei suinkaan tarkoteta potkimista yms. Ei se tyyppi saa mitään tuomiota virkavallan vastustamisesta mikä ite sai monoa. Sylkekää vartijoita joka paikassa kun luulevat olevansa poliisin tehtävissä.


      • ninjoja

        tyypillistä touhua,taas näitä minähän en lähde minnekään yms.ja jos vielä joskus harrastanut jotain kamppailulajeja niin soppa on valmis.eiköhän tässäkin olisi"uhri"selvinnyt paljon vähemmällä kun ei alunperinkään olisi soittanut suutaan konnarille ja vartijoille eikä olisi pistänyt hanttiin.asia olisi varmasti selvinnyt puhumalla.mitä enemmän laitetan vastaan sitä enemmän sattuu.


      • Oikeusvaltio pah

        Pitää kyllä olla ihan videotodisteet ja kaikki et järkkäreitä vois uskoo. Ne on kaikki istuneet väkivaltarikoksista, steroideilla järkensä menettäneitä salakujettajia jotka nuolee vapaa-aikanaan poliisin aluvaatteet ja kengänpohjat. Saatanallinen symbioosi niillä on niinku paskovatukolla ja hiivasienellä.

        Poliisi ja järjestysmiehet voivat upeanoikeusvaltiomme lakien mukaan käyttää omaa harkintavaltaa, mikä taas tarkoittaa TÄYDELLISTÄ MIELIVALTAA. Tuhannet suomalaiset ovat joutuneet selvinpäin ja jotkut jopa keskellä kirkasta päivää omakohtaisesti todistamaan ja kokemaan tätä sisäsiittoista ja äärimmäisen irvokasta aktia, missä patalaiskaa järkkäriä kiinnostaa vain viattomien hakkaaminen ja poliisin huostaan heittäminen. Asian rauhanomainen selvitys ei kiinnostaa näistä tahoista ketään ei edes eduskunnanoikeusmiehenkehotuksesta. Ja jos asiakas vaikka onnistuu kuolemaan putkaan; järjestetään yhteissaunailta niiloylivainion hengessä ja
        kiillotetaan hepitperseessä kuusimetristä Pamppujumal Isän ihmeitätekevää toteemia.

        Nyt vielä kun saatu tämä EUn loputon byrokratian suo tekosyineen sotkettua kuvioon mukaan myös presidentti ja sisäpontiuspilatusministeri voivat pestä kätensä, jotta kiiltokuvakylttyyrijuhlat ja pankakkashöy voivat jatkua ja Suomi-kuva säästyy nöyryyttävältä häpeän helvetiltä.


      • SeCuVar
        ;-) kirjoitti:

        Minkä alan ammattilainen muuten olitkaan....näppäri/skeittari?

        Ja ottakaa ny asiat omalla painollaan???

        Jos joku soittaa vähä suutaan ja on sitte lähössä taksiin PERHEENSÄ kanssa niin tarviiko siinä mennä väliin millään muulla tavalla ku puhumalla??

        No eipä tarvii..


    • yleistä

      Vartijan on helppo käyttää asemaansa väärin.
      Yleensä syytetilanteessa ei kiinniotetun henkilön kertomusta uskota oli asia miten vain.

      • kannattaa totella

        ethän sä sano poliisillekkaan että et lähe niitten mukaan. Vartijalla/JV:llä on kohteessa lähes samat oikeudet. Eli ne voi potkii sut sieltä vittuun ja jos vastustelet ni ne antaa kovemmin! erehdyt tekee jotain tyhmää kuten esim yrität lyödä tai jotain niin se on aivan varma että meet tonttiin ja sit rautoihin ja se voi vähän sattuu, mut hei itsehän et suostunu kuuntelee niiden käskyjä. eli se siis voimankäytön kaava: neuvot, kehotukset, käskyt, fyysinen voima ja sit tuleekin jo välineet, jokainen voi päätellä järjestyksen ihan ite.


      • kyseenalaista sitä...
        kannattaa totella kirjoitti:

        ethän sä sano poliisillekkaan että et lähe niitten mukaan. Vartijalla/JV:llä on kohteessa lähes samat oikeudet. Eli ne voi potkii sut sieltä vittuun ja jos vastustelet ni ne antaa kovemmin! erehdyt tekee jotain tyhmää kuten esim yrität lyödä tai jotain niin se on aivan varma että meet tonttiin ja sit rautoihin ja se voi vähän sattuu, mut hei itsehän et suostunu kuuntelee niiden käskyjä. eli se siis voimankäytön kaava: neuvot, kehotukset, käskyt, fyysinen voima ja sit tuleekin jo välineet, jokainen voi päätellä järjestyksen ihan ite.

        että Vartija tai Poliisi sais käyttää väkivaltaa taltuttaakseen "asiakkaan", joka ei tottele tai väkivaltaisesti vastustaa.
        Kyse on vaan siitä, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Vartijat täällä "jeesustelee", että mitään ei saa tehdä vaikka oma henki on uhattuna ja järjestystä pitäis valvoa!
        Suurin osa vartijoista on ihan varmasti kunnon työmiehiä jotka hoitaa työnsä asiallisella linjalla, mutta sitten vaan joukkoon eksyy näitä hermoheikkoja, jotka tilaisuuden tullen purkaa myös omat agressionsa näihin "asiakkaisiin".


      • Naurettava
        kannattaa totella kirjoitti:

        ethän sä sano poliisillekkaan että et lähe niitten mukaan. Vartijalla/JV:llä on kohteessa lähes samat oikeudet. Eli ne voi potkii sut sieltä vittuun ja jos vastustelet ni ne antaa kovemmin! erehdyt tekee jotain tyhmää kuten esim yrität lyödä tai jotain niin se on aivan varma että meet tonttiin ja sit rautoihin ja se voi vähän sattuu, mut hei itsehän et suostunu kuuntelee niiden käskyjä. eli se siis voimankäytön kaava: neuvot, kehotukset, käskyt, fyysinen voima ja sit tuleekin jo välineet, jokainen voi päätellä järjestyksen ihan ite.

        "ethän sä sano poliisillekkaan että et lähe niitten mukaan. Vartijalla/JV:llä on kohteessa lähes samat oikeudet. Eli ne voi potkii sut sieltä vittuun ja "

        Ota edes vähän asioista selvää ennenkuin alat kirjoittaa!!!

        -P


      • Ei väkivaltaa
        kyseenalaista sitä... kirjoitti:

        että Vartija tai Poliisi sais käyttää väkivaltaa taltuttaakseen "asiakkaan", joka ei tottele tai väkivaltaisesti vastustaa.
        Kyse on vaan siitä, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Vartijat täällä "jeesustelee", että mitään ei saa tehdä vaikka oma henki on uhattuna ja järjestystä pitäis valvoa!
        Suurin osa vartijoista on ihan varmasti kunnon työmiehiä jotka hoitaa työnsä asiallisella linjalla, mutta sitten vaan joukkoon eksyy näitä hermoheikkoja, jotka tilaisuuden tullen purkaa myös omat agressionsa näihin "asiakkaisiin".

        Poliisi ei käytä väkivaltaa vaan voimaa
        Vartija kirjoitetaan vartija, eikä vartia
        Joutui tässäkin tapauksessa varmasti vartijapari pelkäämään henkensä edestä?


      • Ex-vartija, Tre
        Ei väkivaltaa kirjoitti:

        Poliisi ei käytä väkivaltaa vaan voimaa
        Vartija kirjoitetaan vartija, eikä vartia
        Joutui tässäkin tapauksessa varmasti vartijapari pelkäämään henkensä edestä?

        Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 28§ 4 mom. määrittelee vartijan voimankäytöstä seuraavaa:
        Jos poistettava, kiinni otettava tai turvallisuustarkastuksen kohteeksi joutunut koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, kiinni ottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen, vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet.


      • Niin se vaan on...
        Ex-vartija, Tre kirjoitti:

        Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista 28§ 4 mom. määrittelee vartijan voimankäytöstä seuraavaa:
        Jos poistettava, kiinni otettava tai turvallisuustarkastuksen kohteeksi joutunut koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, kiinni ottamisen tai turvallisuustarkastuksen suorittamisen, vartijalla on oikeus käyttää sellaisia henkilön poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka turvallisuustarkastuksen suorittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon henkilön käyttäytyminen ja muut olosuhteet.

        Mutta kun se järki ei oikein aina tahdo pysyä vartialla mukana... En nyt tietenkään yleistä, että näin olisi kaikilla vartioilla, mutta hyvin monella on. Vartiaksi pääsy on todella helppoa. Vaatimuksia ei käytännössä ole minkäänlaisia. Koulutus on olematon ja psyykkisiä testejä ei ole käytännössä minkäänlaisia. Niinpä vartioiksi pääsee myös sellaisia tyyppejä, jotka nauttivat mm. väkivallan käytöstä.


      • aito ihmetteliä
        Niin se vaan on... kirjoitti:

        Mutta kun se järki ei oikein aina tahdo pysyä vartialla mukana... En nyt tietenkään yleistä, että näin olisi kaikilla vartioilla, mutta hyvin monella on. Vartiaksi pääsy on todella helppoa. Vaatimuksia ei käytännössä ole minkäänlaisia. Koulutus on olematon ja psyykkisiä testejä ei ole käytännössä minkäänlaisia. Niinpä vartioiksi pääsee myös sellaisia tyyppejä, jotka nauttivat mm. väkivallan käytöstä.

        koulutettavaksi pitäisi tosiaan olla vähintään yhtä tiukat bsykolokiset testit kuin poliisikoulussa,kun poliisikoulunkin testeistä läpäisee alalle sopimatonta ainesta. Täällä joku kirjoitti että vartija oli heittänyt 15 vuotiaan töhertäjän alas portaita, minun mielestä se vartija ei ole henkisesti edes 15 vuotiaan tasolla..


      • kiukuttaa
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        koulutettavaksi pitäisi tosiaan olla vähintään yhtä tiukat bsykolokiset testit kuin poliisikoulussa,kun poliisikoulunkin testeistä läpäisee alalle sopimatonta ainesta. Täällä joku kirjoitti että vartija oli heittänyt 15 vuotiaan töhertäjän alas portaita, minun mielestä se vartija ei ole henkisesti edes 15 vuotiaan tasolla..

        Eihän niitä testejä ny tarvi, muuten tulee työntekijä pula. Samalla lailla ku jenkeissä et vanhat linnakundit jokka ei voi muuta tehä pistetään vartijaks/vanginvartijaks. Ja hyvinhän ne hommat siä sujuu :DDDD.


      • akima
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        koulutettavaksi pitäisi tosiaan olla vähintään yhtä tiukat bsykolokiset testit kuin poliisikoulussa,kun poliisikoulunkin testeistä läpäisee alalle sopimatonta ainesta. Täällä joku kirjoitti että vartija oli heittänyt 15 vuotiaan töhertäjän alas portaita, minun mielestä se vartija ei ole henkisesti edes 15 vuotiaan tasolla..

        Ei kai vartijoiden palkoilla täyspäinen edes viitti ajatellakkaan töihin lähtöä kun muissa hommissa saa jo kahessa viikossa saman kun nuo ns, olit koko kuukaudessa.


      • Falk akim
        aito ihmetteliä kirjoitti:

        koulutettavaksi pitäisi tosiaan olla vähintään yhtä tiukat bsykolokiset testit kuin poliisikoulussa,kun poliisikoulunkin testeistä läpäisee alalle sopimatonta ainesta. Täällä joku kirjoitti että vartija oli heittänyt 15 vuotiaan töhertäjän alas portaita, minun mielestä se vartija ei ole henkisesti edes 15 vuotiaan tasolla..

        Ei kai vartijoiden palkoilla täyspäinen edes viitti ajatellakkaan töihin lähtöä kun muissa hommissa saa jo kahessa viikossa saman kun nuo ns, oliot koko kuukaudessa.


    • Raisa =)

      Luulisin, että poliisin ja vartijan tehtävissä on joskus aika vaikea määritellä, missä menee raja ku käytetään väkivaltaa. Ja virkavaltaisia vastaan on vaikea nostaa syytettä, joten ei sitä kannate sitte varmaan pahemmin vastustaa....

      • ..hyvä nimi.

        Ei muuta :)


    • tytön tylleröinen...

      Luulisin, että poliisin ja vartijan tehtävissä on joskus aika vaikea määritellä, missä menee raja kun joutuu käyttämään väkivaltaa. Ja virkavaltaisia vastaan on vaikea nostaa syytettä, joten ei sitä kannate sitte varmaan pahemmin vastustaa....

      • Juha.-

        Vartijat ei ole viranomaisia eikä heillä ole viranomaisten oikeuksia. Jokamiehen oikeudella he saavat ottaa kiinni rikoksesta epäillyn henkilön. Vartijan oikeuksiin kuuluu mm. henkilön poistaminen alueelta.


    • lähteä ...

      oikeuteen.

      Soitti suutaan ja sai mitä ansaitsi.

      Oikeuteen ei lähtenyt koska ei ollut
      varma miten käy.

      Sen pituinen se satu.

      Iltalehdet kirjoittelee mitä paskaa tahansa.

      • Kaukolainen

        Olet säälittävä lutka! Toivottavasti, arvon fasistivartija, kuolet syöpään. Pian!


      • oikeudella

        Pyydän sinut mukaani kun näen seuraavalla kerralla asemalla. Jos et lähde, niin tulee pampusta?
        Voi vitun ääliö. Välitön rangaistus suunsoitosta. Kyllä sen ymmärrän, että saisin nakkarilla turpaani, jos "en lähde meneen" kun parimetrinen hormonihirviö uhoaa, mutta en silti hyväksyisi sitä.
        Ja tässä tapauksessa ei ollut mitään perusteita kiinniottoon.


      • jalka poikki

        Kaverilleni ei tarjoiltu ravintolassa. Poistui pyynnöstä. Ovella ollessaan sanoi "haistakaa kaikki vittu!"

        Portsari juoksi perään ja potkaisi sääriluun paskaksi takaapäin.
        Ei muita silminnäkijöitä, poke väitti jo ambulanssimiehille kaverin kaatuneen portaikossa.
        Hävittiin oikeudessa: ei tarpeeksi näyttöä.

        Sai mitä tilasi?

        Timo


      • mies 22v

        sehä ite sano et se huuteli ja ei totellu. vartia yritti laittaa mahan,mutta ei totellu ja laitto vastaa. sehä kerto että on harrastnut itsepuolustus lajia/lajeja. eli varmana on käyttänyt voima keinoja. ja ei halunnu mennä oikeuteen kun tiesi häviävän. itse tiedän tapauksen jossa pidätetty löi oman päänsä auton oven kulmaa jotta voisi syyttää poliisia väkivaltaisuuksista. mut eipä onnistunu ku oli sen verran todistajia paikalla=)


      • eisamaamielta
        mies 22v kirjoitti:

        sehä ite sano et se huuteli ja ei totellu. vartia yritti laittaa mahan,mutta ei totellu ja laitto vastaa. sehä kerto että on harrastnut itsepuolustus lajia/lajeja. eli varmana on käyttänyt voima keinoja. ja ei halunnu mennä oikeuteen kun tiesi häviävän. itse tiedän tapauksen jossa pidätetty löi oman päänsä auton oven kulmaa jotta voisi syyttää poliisia väkivaltaisuuksista. mut eipä onnistunu ku oli sen verran todistajia paikalla=)

        Sanoi myös, että oli poistumassa taksille. Juttu ei kertonut sitä minne vartijat olisivat hänet vieneet. Olisihan mies voitu saattaa sinne taksille ilman kiinniottoakin. Todistajat olivat paikalla ja konduktööri varmaan halutessaan olisi vienyt asian oikeuteen jos häntä kerran oli läpsäisty.

        Se nyt vaan on niin, että joiltain vartijoilta puuttuu maalaisjärjenkäyttö ja tilannetaju, jonka vuoksi joudumme lukemaan lehdistä tällaisia juttuja.


      • jojo78
        mies 22v kirjoitti:

        sehä ite sano et se huuteli ja ei totellu. vartia yritti laittaa mahan,mutta ei totellu ja laitto vastaa. sehä kerto että on harrastnut itsepuolustus lajia/lajeja. eli varmana on käyttänyt voima keinoja. ja ei halunnu mennä oikeuteen kun tiesi häviävän. itse tiedän tapauksen jossa pidätetty löi oman päänsä auton oven kulmaa jotta voisi syyttää poliisia väkivaltaisuuksista. mut eipä onnistunu ku oli sen verran todistajia paikalla=)

        kuinka moni on "törmännyt oveen" tai "kaatunut rappusissa" kun v....lut poliisille!! olen nähnyt myös monta tapausta missä hormoni poke on hermostunut ja piessyt jonkun kännisen " vittuilusta/väittelystä ...

        monesti tapauksissa ei ole mitään syytä "antaa opetusta".

        monet h-poket ei pysty edes kuuntelemaan mitään kun on pinna niin kireellä ja ollaan heti vetämässä solmuun "asiakasta"

        yleensä nämä ihmiset ketkä käyttävät näitä mömmöjä on päässä valmiiksi jo vikaa.. (kiusattuja pienenä) pakko olla iso ja vahva..(henkisesti heikko luonne)

        mielestäni pääsykokeita näihin pitäisi tiukentaa.. järjestys miehen kortin saa liian helposti !!


      • olkaat hyvä
        oikeudella kirjoitti:

        Pyydän sinut mukaani kun näen seuraavalla kerralla asemalla. Jos et lähde, niin tulee pampusta?
        Voi vitun ääliö. Välitön rangaistus suunsoitosta. Kyllä sen ymmärrän, että saisin nakkarilla turpaani, jos "en lähde meneen" kun parimetrinen hormonihirviö uhoaa, mutta en silti hyväksyisi sitä.
        Ja tässä tapauksessa ei ollut mitään perusteita kiinniottoon.

        "Ja tässä tapauksessa ei ollut mitään perusteita kiinniottoon."

        6 § (24.7.1998/563) Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen. Joka käyttämällä tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa estää tai yrittää estää järjestystä ylläpitävää henkilöä suorittamasta hänelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa tehtävää tai muuten vaikeuttaa sanotun tehtävän suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sakkoon tai VANKEUTEEN enintään kuudeksi kuukaudeksi.

        Jokamiehen kiinniotto-oikeus

        Jokainen SAA OTTAA KIINNI verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, JOS RIKOSESTA SAATTAA SEURATA VANKEUTTA tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.


      • Sundqvist
        jalka poikki kirjoitti:

        Kaverilleni ei tarjoiltu ravintolassa. Poistui pyynnöstä. Ovella ollessaan sanoi "haistakaa kaikki vittu!"

        Portsari juoksi perään ja potkaisi sääriluun paskaksi takaapäin.
        Ei muita silminnäkijöitä, poke väitti jo ambulanssimiehille kaverin kaatuneen portaikossa.
        Hävittiin oikeudessa: ei tarpeeksi näyttöä.

        Sai mitä tilasi?

        Timo

        En ymmärrä enkä hyväksy kyseistä toimintaa mitä kaverisi teki.

        Jos ei tarjoilla niin sitten mennään seuraavaan kapakkaan.

        Oikeasti, kaverisi voi syyttää ihan itseään siitä että sattui. Hänen oli ilmeisesti pakko saada se "viimeinen sana". Toivottavasti hän on nyt ylpeä itsestään.


      • Kysymykseen
        Sundqvist kirjoitti:

        En ymmärrä enkä hyväksy kyseistä toimintaa mitä kaverisi teki.

        Jos ei tarjoilla niin sitten mennään seuraavaan kapakkaan.

        Oikeasti, kaverisi voi syyttää ihan itseään siitä että sattui. Hänen oli ilmeisesti pakko saada se "viimeinen sana". Toivottavasti hän on nyt ylpeä itsestään.

        toinen kysymys:
        Olisiko kenellä tahansa ohikulkijalla ollut oikeus
        sun mielestäsi tehdä tuo sama temppu ja veen haistattamista yleisesti aiheuttaa elinikäinen vamma ja lopettaa urheilu-ura.
        Ei, vaikka tämä tapahtuiJyväskylässä, kyseessä ei olut mäkihyppy :)


    • MInä ite

      Hyvä, että näitä tapauksia tulee julki, eihän tuollaiset vartiJoiksi kuulukaan. Mutta voisi sitä opetella täälläkin edes suomen alkeet:

      Vartija - vartijoiden

    • varmasti...

      tulee, ei ollut ensimmäinen eikä viimenen tapaus tuo. Vartijaks hakee kaikki pienenä päähän potkitut tai muuten vajarit ni kyllähän sen tietää mitä siitä tulee..

    • asiaan muutosta

      Pitää olla vähän silmää tilanteisiin että ei mennä hakkaamaan veret ulos mistä tahansa.

      Sairaankuljetuksella/ensihoitajat yms, on ihan samanlaisia tilanteita, ei nekään tinttaa ketään katuun ja potki vielä maassakin! Huomaatteko järjen käytön eron. Ihmisellä on tietty koskemattomuus suoja aina.

      Olen ensihoitaja tekimisissä myös vartijoidenkin kanssa usein.

    • mies22v

      oha tossa miehessäki ollu vikaa,kun pitää aukoa päätään.siinä ihmettelen kun hän valitteli sitä kun lapset joutuivat katsomaa kun häntä muokattiin. olisi hän voinut valita sanatkin vähän sivistyneemmin eikä huudella ja haistatella. mitäs ne lapset siitä tykkää kun isä huutelee ku pahanen kakara. mutta se on totta että suomi on täynnä virka intosia vartioita/poliiseja jotka luulee olevansa jotain mitä todellisuudessa ova ja esittävät kovista!

    • Vartija699778

      Äijä puhuu paskaa ja sai mitä ansaitsi ja sitten kehtaa tulla itkemään.

      Kannattaa miettiä kenelle käy aukomaan.

      • kansalainen_

        Hyvä esimerkki vartijan sairaasta asenteesta, olet väärällä alalla, poju.

        Olisiko kannattanut käydä koulut loppuun?


      • kannattanut....
        kansalainen_ kirjoitti:

        Hyvä esimerkki vartijan sairaasta asenteesta, olet väärällä alalla, poju.

        Olisiko kannattanut käydä koulut loppuun?

        ... mutta ehkäpä ilkeä opettaja "aukoi" sielläkin ja levytankoidiootilla paloivat päreet ja hän luovutti ja meni stevariksi.


      • sivustaseurailija

        "Kannattaa miettiä kenelle käy aukomaan."

        Tätä fraasia kuulee yleensä 8-12 vuotiaiden pikkupoikien suusta. Joillakin se jää näköjään päälle vielä ala-asteen jälkeenkin. Ymmärrän toki, että siihen saattaa olla syynsä. Lapsuuden käsittelemättömiä traumoja jne.

        Mitä itse tapaukseen tulee, niin psykiatrisen hoidon tarpeessa tuommoiset "vartijat" olisivat, mutta harmi kun yhteiskunta pikemminkin kunnioittaa väkivaltaa ja palkkaa pois raiteiltaan olevia nuorukaisia vastuullisiin töihin.


    • toni.f

      katsoa myös asioita toiselta näkökulmalta. Tällainen sormin ja sanoin osoittelu ei auta eikä rakenna ketään, mutta mitä jos antaisimme vartijoille heille kuuluvaa positiivista palautettakin joskus. Kyllä asia nimittäin on niin, että jos vartijat lopettaisivat hommansa ja menisivät vaikka heseen myymään hampurilaisia, niin kyllä olis heitä ikävä kadulla ja kaupoissa.
      Joskus sattuu kaikille erehdyksiä ja yliampumisia, mutta niistä voimme vain oppia. Monessa tarinassa olen kumminkin täälläkin lukenut siitä, että kun vartija teki sitä ja tätä, niin sitte vedettiin sitä turpaan ja huolella. Noissa teksteissä ei olla nähty omaa napaa pitemmälle. Nähdään vain toisen virheet, mutta omilta virheiltä peitetään silmät, sillä olenhan minä täydellinen isänmaata rakastava veronmaksaja?!
      Tämä iltasanomien teksteissä ollut isäkään ei käyttäytynyt niin, että vartija pitkän, raskaan ja väsyttävän työn jälkeen olisi jaksanut edes kuunnella aikuiselta mieheltä suun soittamista. Eipä välittänyt kyseinen isä siitä, että lapset kuulivat hänen mesoovan aseman virkailijoille.
      Näyttää olevan niinku yleensäkkin, että sitte itketään poliisien ja vartijoiden perään, ku on jo peet housussa, mutta sitä ennen kyllä jaksetaan motkottaa kyllä joka asiasta!

      • Ktmmm

        Juuri äin se on kun kirjoitat .Ylilyöntejä sattuu jokaiselle, se on selvää.

        Mutta tosiaan olispa mukavaa nähdä jos Vartijat tosiaan poistetaan kontulasta tai vaikka rautatieasemalta yms niin miten sitten kävisi .

        Poliisit eivät tosiaan jouda jokapaikkaan millään apuun ja se on selvää että hulinaksihan se meni täysin jokapaikassa.

        Ei menis kauaa kun laettaisiin kirjoittaa että eikö näitä öykkäreitä saada millään kuriin yms.


      • Ajatteleva

        >katsoa myös asioita toiselta näkökulmalta.
        >...
        >Joskus sattuu kaikille erehdyksiä ja
        >yliampumisia, mutta niistä voimme vain oppia.
        >Noissa teksteissä ei olla nähty omaa napaa >pitemmälle. Nähdään vain toisen virheet,
        >mutta omilta virheiltä peitetään silmät, sillä
        >olenhan minä täydellinen isänmaata rakastava
        >veronmaksaja?!

        Vartijaryhmä on kerran pelastanut minut joutumasta pahoin potkituksi. Muutenkin kunnioitan heidän työtään.

        Silti tähän on sanottava yksi asia: Vallan mukana seuraa - ja on seurattava - vastuu. Ison Vallan mukana on seurattava Iso Vastuu. Vartijalla on tietyissä tilanteissa oikeus käyttää voimaa (=väkivaltaa), joka on todella Iso Valta.

        Siitä seuraa Iso Vastuu. Suurempi kuin moni Vartija ilmeisesti ymmärtääkään. Vartijoiden väkivallan käyttöön sovelletaan tietysti ankarampaa vastuuta kuin tavalliseen tallaajaan. Tätä se Iso Vastuu tarkoittaa.

        On minusta epäreilua, jos tällaista vastuuta joutuu kantamaan nuorena parikymppisenä, vähäisellä koulutuksella ja kokemuksella. Ison Vastuun kantaminen hyvin kun on aina vaikeaa ja raskasta. Ei Vartijan työ ole ollenkaan vähän vaativaa - se on hyvin vaativaa henkisesti. Pitää osata olla vetämättä turpiin kuolaavia suunsoittajia juuri silloin kun tietää, että voisi sen tehdä, eikä todennäköisesti jäisi kiinni.

        Se tosiasia ei muutu, että vartijoiden väkivallankäytön arvioinnissa ollaan ankaria ja tarkkoja. Näinhän se pitää ollakin, muutenhan tavallinen tallaaja saa räkänokkien lisäksi pelätä kohta myös vartijoita. "Liipasinherkät" vartijathan selvästi vähentävät ihmisten turvallisuutta. Mitä väliä sillä on saanko helposti turpiini vartijalta vai räkänokalta?

        Opettelu ja virheiden tekeminen on inhimillistä. Virheitä ei kuitenkaan suvaita väkivaltaasioissa julkisuudessa - eikä pidäkään. Vartijoiksi pitäisi ehdottomasti päästää vain ihmisiä, joilla suuri osa "opettelusta" on jo takanapäin. Muuten tällainen vartija vähentää opetellessaan kaikkien turvallisuutta - eikä vain vähennä - vaan vähentää merkittävämmin kuin mikään yksittäinen räkänokka. Hänellä kun on vartijakunnan yhteinen uskottavuus puolellaan. Kuitenkin vartija on olemassa vain turvallisuuden lisäämiseksi.

        Pahinta on se, että vartijakollegat yrittävät tietysti "ymmärtää" alalle sopimatonta ihmisiä hakkaavaa testosteronikimppua viimeiseen asti. Kokeneet vartijat kun tietävät, että jos väkivallan väärinkäyttö tulee näytetyksi toteen, ei kaveria pelasta mikään: kukaan ei osoita yhtään ymmärtämystä. Huono juttu.

        Yksityiset turvattomuuspalvelut vaatisivat ehdottomasti tarkempaa sääntelyä: tärkeintä olisi estää alalle sopimattomien ihmisten palkkaaminen. Poliisin pitäisi osallistua alan ihmisten valintaan teettämällä edes psykologisia testejä.


      • toni.f
        Ajatteleva kirjoitti:

        >katsoa myös asioita toiselta näkökulmalta.
        >...
        >Joskus sattuu kaikille erehdyksiä ja
        >yliampumisia, mutta niistä voimme vain oppia.
        >Noissa teksteissä ei olla nähty omaa napaa >pitemmälle. Nähdään vain toisen virheet,
        >mutta omilta virheiltä peitetään silmät, sillä
        >olenhan minä täydellinen isänmaata rakastava
        >veronmaksaja?!

        Vartijaryhmä on kerran pelastanut minut joutumasta pahoin potkituksi. Muutenkin kunnioitan heidän työtään.

        Silti tähän on sanottava yksi asia: Vallan mukana seuraa - ja on seurattava - vastuu. Ison Vallan mukana on seurattava Iso Vastuu. Vartijalla on tietyissä tilanteissa oikeus käyttää voimaa (=väkivaltaa), joka on todella Iso Valta.

        Siitä seuraa Iso Vastuu. Suurempi kuin moni Vartija ilmeisesti ymmärtääkään. Vartijoiden väkivallan käyttöön sovelletaan tietysti ankarampaa vastuuta kuin tavalliseen tallaajaan. Tätä se Iso Vastuu tarkoittaa.

        On minusta epäreilua, jos tällaista vastuuta joutuu kantamaan nuorena parikymppisenä, vähäisellä koulutuksella ja kokemuksella. Ison Vastuun kantaminen hyvin kun on aina vaikeaa ja raskasta. Ei Vartijan työ ole ollenkaan vähän vaativaa - se on hyvin vaativaa henkisesti. Pitää osata olla vetämättä turpiin kuolaavia suunsoittajia juuri silloin kun tietää, että voisi sen tehdä, eikä todennäköisesti jäisi kiinni.

        Se tosiasia ei muutu, että vartijoiden väkivallankäytön arvioinnissa ollaan ankaria ja tarkkoja. Näinhän se pitää ollakin, muutenhan tavallinen tallaaja saa räkänokkien lisäksi pelätä kohta myös vartijoita. "Liipasinherkät" vartijathan selvästi vähentävät ihmisten turvallisuutta. Mitä väliä sillä on saanko helposti turpiini vartijalta vai räkänokalta?

        Opettelu ja virheiden tekeminen on inhimillistä. Virheitä ei kuitenkaan suvaita väkivaltaasioissa julkisuudessa - eikä pidäkään. Vartijoiksi pitäisi ehdottomasti päästää vain ihmisiä, joilla suuri osa "opettelusta" on jo takanapäin. Muuten tällainen vartija vähentää opetellessaan kaikkien turvallisuutta - eikä vain vähennä - vaan vähentää merkittävämmin kuin mikään yksittäinen räkänokka. Hänellä kun on vartijakunnan yhteinen uskottavuus puolellaan. Kuitenkin vartija on olemassa vain turvallisuuden lisäämiseksi.

        Pahinta on se, että vartijakollegat yrittävät tietysti "ymmärtää" alalle sopimatonta ihmisiä hakkaavaa testosteronikimppua viimeiseen asti. Kokeneet vartijat kun tietävät, että jos väkivallan väärinkäyttö tulee näytetyksi toteen, ei kaveria pelasta mikään: kukaan ei osoita yhtään ymmärtämystä. Huono juttu.

        Yksityiset turvattomuuspalvelut vaatisivat ehdottomasti tarkempaa sääntelyä: tärkeintä olisi estää alalle sopimattomien ihmisten palkkaaminen. Poliisin pitäisi osallistua alan ihmisten valintaan teettämällä edes psykologisia testejä.

        kirjoitus. Kiitän sinua tästä ja toivon, että moni muukin lukisi sen, sillä siinä oli mietitty ja käytetty niin sydäntä, kuin järkeäkin.
        Jumalan siunausta elämääsi!


      • fiksujakin
        Ajatteleva kirjoitti:

        >katsoa myös asioita toiselta näkökulmalta.
        >...
        >Joskus sattuu kaikille erehdyksiä ja
        >yliampumisia, mutta niistä voimme vain oppia.
        >Noissa teksteissä ei olla nähty omaa napaa >pitemmälle. Nähdään vain toisen virheet,
        >mutta omilta virheiltä peitetään silmät, sillä
        >olenhan minä täydellinen isänmaata rakastava
        >veronmaksaja?!

        Vartijaryhmä on kerran pelastanut minut joutumasta pahoin potkituksi. Muutenkin kunnioitan heidän työtään.

        Silti tähän on sanottava yksi asia: Vallan mukana seuraa - ja on seurattava - vastuu. Ison Vallan mukana on seurattava Iso Vastuu. Vartijalla on tietyissä tilanteissa oikeus käyttää voimaa (=väkivaltaa), joka on todella Iso Valta.

        Siitä seuraa Iso Vastuu. Suurempi kuin moni Vartija ilmeisesti ymmärtääkään. Vartijoiden väkivallan käyttöön sovelletaan tietysti ankarampaa vastuuta kuin tavalliseen tallaajaan. Tätä se Iso Vastuu tarkoittaa.

        On minusta epäreilua, jos tällaista vastuuta joutuu kantamaan nuorena parikymppisenä, vähäisellä koulutuksella ja kokemuksella. Ison Vastuun kantaminen hyvin kun on aina vaikeaa ja raskasta. Ei Vartijan työ ole ollenkaan vähän vaativaa - se on hyvin vaativaa henkisesti. Pitää osata olla vetämättä turpiin kuolaavia suunsoittajia juuri silloin kun tietää, että voisi sen tehdä, eikä todennäköisesti jäisi kiinni.

        Se tosiasia ei muutu, että vartijoiden väkivallankäytön arvioinnissa ollaan ankaria ja tarkkoja. Näinhän se pitää ollakin, muutenhan tavallinen tallaaja saa räkänokkien lisäksi pelätä kohta myös vartijoita. "Liipasinherkät" vartijathan selvästi vähentävät ihmisten turvallisuutta. Mitä väliä sillä on saanko helposti turpiini vartijalta vai räkänokalta?

        Opettelu ja virheiden tekeminen on inhimillistä. Virheitä ei kuitenkaan suvaita väkivaltaasioissa julkisuudessa - eikä pidäkään. Vartijoiksi pitäisi ehdottomasti päästää vain ihmisiä, joilla suuri osa "opettelusta" on jo takanapäin. Muuten tällainen vartija vähentää opetellessaan kaikkien turvallisuutta - eikä vain vähennä - vaan vähentää merkittävämmin kuin mikään yksittäinen räkänokka. Hänellä kun on vartijakunnan yhteinen uskottavuus puolellaan. Kuitenkin vartija on olemassa vain turvallisuuden lisäämiseksi.

        Pahinta on se, että vartijakollegat yrittävät tietysti "ymmärtää" alalle sopimatonta ihmisiä hakkaavaa testosteronikimppua viimeiseen asti. Kokeneet vartijat kun tietävät, että jos väkivallan väärinkäyttö tulee näytetyksi toteen, ei kaveria pelasta mikään: kukaan ei osoita yhtään ymmärtämystä. Huono juttu.

        Yksityiset turvattomuuspalvelut vaatisivat ehdottomasti tarkempaa sääntelyä: tärkeintä olisi estää alalle sopimattomien ihmisten palkkaaminen. Poliisin pitäisi osallistua alan ihmisten valintaan teettämällä edes psykologisia testejä.

        Keskustelua seuranneena alkoi mennä vähän usko ihmisiin. Tämä viesti kuului siihen prosenttiin, jotka olivat asiallisia.
        Valitettavasti vartijat eivät ole psykologeja, vaikka usein siinä hommassa tarvisi noita taitoja - kuten vaikka taksikuskina.
        Jos taas koulutus olisi korkeampi, niin se myös maksaisi liikkeille paljon enemmän.
        Jonkinlaisen hinnan turvallisuudesta joudumme maksamaan. Ylilyönnit ovat ymmärrettäviä, mutta silti eivät hyväksyttäviä, kuten Peksi tuolla aikaisemmin kirjoitti.

        Tinke


    • ..jotkut ihmiset tuntuvat jotenkin asettuvan noiden kiinniotettujen puolelle. Minä samaistun kyllä ehdottomasti enemmän vartijoiden puolelle, heillähän on vaikea tehtävä pitää väestön keskellä liikkuvat sekopäät aisoissa.
      Kaduilla liikkuu sellaisia öykkäreitä että niille tekee vain hyvää saada välillä hieman kurinpalautusta.
      Vartijan työssä ei taida olla muita kuin normaali suoritus ja 'huono' suoritus, koskaan ei mitään erityiskiitoksia jaella.

      • ei kuulu....

        ... kurinpaulautukset, vaan järjestyksen ylläpitäminen. Huolimatta siitä, onko "asiakas" ansainnut turpaansa tai ei.


      • Räkä

        Muutama vuosi sitten olin käymässä vieraalla paikkakunnalla ja paikallisessa isommassa ostoskeskuksessa menin kysymään vartijalta lähimmän pankkiautomaatin sijaintia. Ensireaktio näytti pupillien laajentumisesta ja liahasten värinästä olleen "sekopää tulee tappamaan" mutta rauhallisella äänellä esitetyn kysymyksen jälkeen sain asiallisen vastauksen. Tuolla asenteella maassamme on 5,2 miljoonaa potentiaalista häirikköä jotka on poistettava katukuvaa pilaamasta. Miten ikinä voimme kulkea vapaasti?


      • heebo

        Ei nuilla vartijoilla ole olleet kaikki kottaraiset tallella.. pienet lapset joutuu katsomaan pahoinpitelyä..
        Itse en nostaisi juttua vaan kävisin antaan opetuksen kaikille yksitellen....


      • Liver
        heebo kirjoitti:

        Ei nuilla vartijoilla ole olleet kaikki kottaraiset tallella.. pienet lapset joutuu katsomaan pahoinpitelyä..
        Itse en nostaisi juttua vaan kävisin antaan opetuksen kaikille yksitellen....

        joo ja todellaki noi paskiaiset on jo joutunu kokee ihan kiitettävää vastarintaa.. paskat ne on housussa jos tulee joku kunnon sälli potkimaan niilt leegot suuhun. Petri "raukka" Lokka vaihto nimensäkin ku pelkää niin paljon.. eikä syyttä. Noi tulee viel kärsii, pätevät pellet


      • asenteesi
        Räkä kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten olin käymässä vieraalla paikkakunnalla ja paikallisessa isommassa ostoskeskuksessa menin kysymään vartijalta lähimmän pankkiautomaatin sijaintia. Ensireaktio näytti pupillien laajentumisesta ja liahasten värinästä olleen "sekopää tulee tappamaan" mutta rauhallisella äänellä esitetyn kysymyksen jälkeen sain asiallisen vastauksen. Tuolla asenteella maassamme on 5,2 miljoonaa potentiaalista häirikköä jotka on poistettava katukuvaa pilaamasta. Miten ikinä voimme kulkea vapaasti?

        on todella vaarallinen. Katso peiliin ja mieti omia asenteitasi ja ennakkoluulojasi.


    • vartijoillekin

      ettei heti tarvitse käydä kiinni. Puhumalla on ensin yritettävä selvittää tilanne.Väkivaltaa on AINA vältettävä. Tässäkin olisi voinut käydä pahemminkin ja mites sitten suu olisi pantu;vartija olisi saanut syytteen hätävarjelun liiottelusta.
      Väkivalta on opittu telkkarista ja elokuvista.
      Esim. tässä juuri ulos tulleessa kotimaisessakin "poliisi ei laula" -sarjassa roolihenkilo Suhosta potkittiin ja hakattiin pahemman kerran ja seuraavana päivänä se van vähän lenkkasi, kun todellisuudessa olisi henki lähtenyt sisäiseen verenvuotoon tai ainakin jäänyt vihannekseksi.

    • tku-jn

      Tämä vartijoiden koulutus on puutteellista, jos riittää että käy jonkun 100-tunnin opiskelut. Olisi selkeästi yksi paikka missä suoritetaan vartijoiden koulutusta ja vähintäin pituus ainakin 1-vuosi ja lisäksi jatkuvaa koulutusta. Nyt näyttää selkeästi siltä ja mitä on tullut seurattua, niin vartijat näyttävät aika sekalaiselta joukolta. Onko olemassa edes selkeitä yhtenäisiä toimintatapoja ja -ohjeita. Lisäksi vartijoissa on selkeästi ainesta joka putoaisi pois psykologisissa testeissä. Siellä on nyt semmoista ainesta paljon, joista kiva kulkea näissä haalareissa ja pamput sekä sumuttimet yms. mukana. Ajatella mitä jälkeä tulisi jos niillä olisi oikeat pistoolit mukana....??! On ilmeisesti aikapaljon vartijoita joita ei ole otettu poliisikouluun kun eivät ole läpäisseet soveltuvuuskokeita. Työnkuva taitaa olla monelle epäselvä. Näkisin että työ on rakentavaa ja sovittelevaa tuolla missä liikutaan kansanparissa. Nyt se on enempi mennyt "poliisisteluksi" ja "elvistelyksi". Eli aloittaisin karsimaan heti tämän "epäsosiaalisen" aineksen pois. Nyt siellä työskentelee aikapaljon näitä äärioikeistolaisia "natseja". Hormooneja syöviä kuntosalityyppejä eli joilla psyyke pettää ja kontrolli ei toimi.
      Eli koko vartija ja vartiointiliike järjestelmä uusiksi.

      • ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

        Hei meeppäs muutamaksi viikonlopuksi töihin vaikka rautatieasemalle,metroon taikka kontulan ostoskeskukseen Vartijaksi ,epäilen jos edes uskaltaisit olla siellä töissä ja kirjoittele sitten uudestaan vartijoista.

        Ps:Tiedätkö muuten miksi poliiseja pitää olla kaksi yhtäaikaa työtehtävissä. Oothan sinä varmaan sen vitsin kuullut :)


      • Räkä

        Kun näin kolmen järjestysmiehen vievän erittäin rajuin ottein nuoremparin ylos yökerhosta. Mielestäni he vain istuivat, en tiedä tuliko äielle moka ja olivat päästäneet sisään porttikiellon omaavan tyypin, tai jotain.

        Kuitenkin tilanteesta olisi selvitty puhumallakin. He eivät tehneet vastarintaa. Johtopäätös oli: päivän voimankäyttö annos oli kesken ja joku piti saada uhriksi. Kusipäitä on monelaisia! Kerroin asiasta sähköpostilla ravintolapäällikölle enkä ole myöhemmin käynyt paikassa.


      • jojo78
        Räkä kirjoitti:

        Kun näin kolmen järjestysmiehen vievän erittäin rajuin ottein nuoremparin ylos yökerhosta. Mielestäni he vain istuivat, en tiedä tuliko äielle moka ja olivat päästäneet sisään porttikiellon omaavan tyypin, tai jotain.

        Kuitenkin tilanteesta olisi selvitty puhumallakin. He eivät tehneet vastarintaa. Johtopäätös oli: päivän voimankäyttö annos oli kesken ja joku piti saada uhriksi. Kusipäitä on monelaisia! Kerroin asiasta sähköpostilla ravintolapäällikölle enkä ole myöhemmin käynyt paikassa.

        tapauksia missä on todellakin joutunut viaton henkilö hakatuksi/ heitellyksi/kuristetuksi mitään tekemättä..

        asiaa puhuu toi ketä kirjoittaa :

        -vartijoiden koulutus-


      • höööööööö
        jojo78 kirjoitti:

        tapauksia missä on todellakin joutunut viaton henkilö hakatuksi/ heitellyksi/kuristetuksi mitään tekemättä..

        asiaa puhuu toi ketä kirjoittaa :

        -vartijoiden koulutus-

        mites poliisilla meni asem-kokouksen yhteydessä voimankäyttö ja viattomien ihmisten kiinniottaminen ?

        huh taisi mennä hiukan sekaisin syyttömät ja syylliset ja se voimakäyttö......


      • mutta...
        jojo78 kirjoitti:

        tapauksia missä on todellakin joutunut viaton henkilö hakatuksi/ heitellyksi/kuristetuksi mitään tekemättä..

        asiaa puhuu toi ketä kirjoittaa :

        -vartijoiden koulutus-

        se on tuo sama räkänokka, joka näitä kirjoittelee koko ajan. "Näin sitä ja tätä siellä ja täällä, vartija hakkasi, poliisi potki, portsari pahoinpiteli..."

        Taitaa olla harvinaisen raukkamainen yksilö kun aina vain katsoo vierestä kun kaveria pahoinpidellään.

        Oikeastihan homma on näin, että täällä provoilee vaan muutamat anarkistinulikat. Sama homma kun asem-hässäkässä. Naskalit ovat kiukuissaan kun eivät saa rauhassa töhriä ja rötöstellä. Vastustavat siis kaikenlaista järjestyksenvalvontaa. Eivät pysty muuhun kuin nettiuhoamiseen.


      • vaan totuus

        vartiaksi aikovan pitäsi ottaa todistus muutamalta ulkopuoliselta henkilöltä jotka tuntee hänet entuudestaan jotka todistaa ettei hänellä ole taipumusta väkivaltaan ei poliisi voi tietää hänen oikeaa taustaa. päästetään liian hepposin perustein esim onko srmeija käyty ,hmm armeijahan kasvattaa väkivaltaan ja toisen ihmisen alistamiseen.
        pitäskö ottaa homma uusiksi.ja valita tosiaan oikeat henkilöt.esm sivareista voi kouluttaa hyviä vartioita suomeen sillä hehän vastustavat väkivaltaa ja toisten ihmisten alistamista. turha kenekään kapiaisen vastailla.olen itse käynyt armeijan ja eikä minulla ole mitään vastaa jos sivareista koulutetaan vartiota.12 kuukautta on hyvä aika kouluttaa heitä ja tulis varmaan hyviä vartioita sillä aseitahan vartian ammatisa ei käytetä.mutta kun ei ,tietenkin joku läskipää herra puistelee päätää. mutta pääseehän poliisikouluun nykyään sivari pikkasen tasa arvoa touhuun.


      • ...todellakin
        jojo78 kirjoitti:

        tapauksia missä on todellakin joutunut viaton henkilö hakatuksi/ heitellyksi/kuristetuksi mitään tekemättä..

        asiaa puhuu toi ketä kirjoittaa :

        -vartijoiden koulutus-

        Yleensä vaan hakkaajana on joku muu kuin vartija tai jv....ja kun näin on käynyt on jouduttu ottamaan ne vartijat sinne, koska kansa ei pysy kurissa ilman niitä, jos sittenkään...eli itsepä olette aiheuttaneet sen että niitä vartijoita katukuvassa näkyy....ihmisten pitäisi osata käyttäytyä ja noudattaa lakia jne...*nauraa*


      • Sundqvist
        ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

        Hei meeppäs muutamaksi viikonlopuksi töihin vaikka rautatieasemalle,metroon taikka kontulan ostoskeskukseen Vartijaksi ,epäilen jos edes uskaltaisit olla siellä töissä ja kirjoittele sitten uudestaan vartijoista.

        Ps:Tiedätkö muuten miksi poliiseja pitää olla kaksi yhtäaikaa työtehtävissä. Oothan sinä varmaan sen vitsin kuullut :)

        Toinen osaa lukea ja toinen kirjoittaa. Ruotsissa on vielä kolmas joka pitää näitä kahta älykköä silmällä.


      • perseestä

        Onko kukaan nähnyt pitkätukkaista vartijaa


      • itse lukemaan ;)
        ÖÖÖÖÖÖÖÖÖ kirjoitti:

        Hei meeppäs muutamaksi viikonlopuksi töihin vaikka rautatieasemalle,metroon taikka kontulan ostoskeskukseen Vartijaksi ,epäilen jos edes uskaltaisit olla siellä töissä ja kirjoittele sitten uudestaan vartijoista.

        Ps:Tiedätkö muuten miksi poliiseja pitää olla kaksi yhtäaikaa työtehtävissä. Oothan sinä varmaan sen vitsin kuullut :)

        jos ymmärsit, mitä edellinen kaveri halusi sanoa on, että vartijoita tarvitaan ja koulutusta lisättävä. Mainitsemasi paikat eivät varmasti ole helppoja, muta olisiko siitä lisäkoulutuksesta mielestäsi sielläkään haittaa?


      • eräs vain
        höööööööö kirjoitti:

        mites poliisilla meni asem-kokouksen yhteydessä voimankäyttö ja viattomien ihmisten kiinniottaminen ?

        huh taisi mennä hiukan sekaisin syyttömät ja syylliset ja se voimakäyttö......

        Täällä puhutaan paljon vartijoiden ärhäkkyydestä käyttää fyysistä väkivaltaa, mutta käyttävät poliisitkin, ottavat pidätetyltä saappaat tai kengät pois ja läimivät pampulla jalkapohjiin, tekee gutaa mutta ei jää todisteita elikä jälkiä. Ja vain ja ainoastaan että pidätetty on ns."fittuillut".

        Tämän ja näiden faktojen taustoista en voi puhua lähemmin, sillä olen vaitiolovelvollinen.
        Ylilyöntejä tapahtuu, niistä vain ei puhuta ja jos ihminen käyttäytyy kriminaalisti tai hänellä on sellainen tausta on se muka oikeutettua.
        Ymmärrän jos toimessa olevaa uhkaa vaaratilanne, mutta nyt en puhu sellaisista.


      • eräs vain
        mutta... kirjoitti:

        se on tuo sama räkänokka, joka näitä kirjoittelee koko ajan. "Näin sitä ja tätä siellä ja täällä, vartija hakkasi, poliisi potki, portsari pahoinpiteli..."

        Taitaa olla harvinaisen raukkamainen yksilö kun aina vain katsoo vierestä kun kaveria pahoinpidellään.

        Oikeastihan homma on näin, että täällä provoilee vaan muutamat anarkistinulikat. Sama homma kun asem-hässäkässä. Naskalit ovat kiukuissaan kun eivät saa rauhassa töhriä ja rötöstellä. Vastustavat siis kaikenlaista järjestyksenvalvontaa. Eivät pysty muuhun kuin nettiuhoamiseen.

        Niin , no minä räkänokka olen 51vee ;)), lapset työssäkäyviä, kunnollisia, kasvatettuja.
        Mutta se mitä olen näitä palstoja seurannut, ihmiset eivät arvosta oikeita mielipiteitä ja häiriköt on erikseen, elikä ei nähdä metsää puilta, vaan annetaan tunteiden vaikuttaa.
        Asiallista keskustelua harvoin


    • CaroLuna

      ..Että ihan takaapäin tullaan kimppuun. Varsinkin jos tilanteen ajattelee näin muuten yleisellä tasolla, niin isähän ei käynyt keneenkään käsiksi, eli pitäisi tässäkin suhteessa toimia intimiteettisuoja.
      Mahtaa vartijoilla olla mukava olo, mikäli siellä aivolohkossa on muutakin kuin VirkaIntoa :(

    • NomeD

      Nyt on muotia kertoa että vartijat teki sitä ja tätä. Nostan hattua kaikille jotka jaksavat tehdä vartijan tai portsarin hommia. Yleensä liksat huonot ja työ stressaavaa. Itse olin 12 vuotta vartijana ja portsarina, joten luulen tietäväni mistä puhun. Nämä ylilyönnit tuovat alalle huonon maineen , mutta pitäisi muistaa että nämä ovat yksittäistapauksia. En muista lukeneeni lehdistä koskaan kiitosta vartijoille tai portsareille kun on taltutettu joku aseen tai puukon kanssa riehuva kansalainen. Toisaalta ei suomessa saa mitään tuomioita mistään. Sosiaaliyhteiskunta huokaus. Kaikkien kannattaisi oikeastaan ryhtyä rikollisiksi koska suomessa tuomiot ovat niin naurettavia.
      Nostan kyllä hattua joka ikiselle vartijalle , poliisille tai pertsarille joka jaksaa tehdä työtään tässä yhteiskunnassa jossa rikolliset oikeasti nauraa tuomioilleen.

      • nauraa...aikansa

        kerron että espoonlahden sosiaalitoimistossa ei tehty päätöstä oli jo 4 kk menossa ja sanoin että odotan sitten päätöstä...kun tämä vahtimestari alkoi riehumaan ja käsiä kääntämään ja vaikka vain istuin enkä sanonut muuta kuin että älä koske märännös minuun kun olin ollut jo puoli vuotta sairaslomalla kun synnytyksen jälkeen ilmeni komlikaatioita epiduraalipuudutuksessa ja jalat meni alta...mutta tämähän riuhtoi ja repi ja siihen tuli sosiaalityöntekijätkin jotka uhkaili miten he soittaa poliisit ja minä en tehnyt mitään vain huusin kivusta ja kaikki muut näki muttei kukaan uskaltanut sanoa mitään ...täällä kaikki pelkää heitä niitä sosiaalityöntekijöitä ja sitä hurjaa vahtimestaria...olen sanonutkin kaikille että hakatkaa pois se vahtimestari sittenpähän tietää miltä tuntuu kun käy pienempien ja vaittomien ihmisten kimppuun...mutta täällä heillä on sellainen valta että kaikki jopa tuomarit pelkää näitä eikä kukaan puutu...viralta joutaisivat ja maksamaan kipu rahoja...kaikille joille ovat väkivaltaa tehneet...


      • hyvänen aika
        nauraa...aikansa kirjoitti:

        kerron että espoonlahden sosiaalitoimistossa ei tehty päätöstä oli jo 4 kk menossa ja sanoin että odotan sitten päätöstä...kun tämä vahtimestari alkoi riehumaan ja käsiä kääntämään ja vaikka vain istuin enkä sanonut muuta kuin että älä koske märännös minuun kun olin ollut jo puoli vuotta sairaslomalla kun synnytyksen jälkeen ilmeni komlikaatioita epiduraalipuudutuksessa ja jalat meni alta...mutta tämähän riuhtoi ja repi ja siihen tuli sosiaalityöntekijätkin jotka uhkaili miten he soittaa poliisit ja minä en tehnyt mitään vain huusin kivusta ja kaikki muut näki muttei kukaan uskaltanut sanoa mitään ...täällä kaikki pelkää heitä niitä sosiaalityöntekijöitä ja sitä hurjaa vahtimestaria...olen sanonutkin kaikille että hakatkaa pois se vahtimestari sittenpähän tietää miltä tuntuu kun käy pienempien ja vaittomien ihmisten kimppuun...mutta täällä heillä on sellainen valta että kaikki jopa tuomarit pelkää näitä eikä kukaan puutu...viralta joutaisivat ja maksamaan kipu rahoja...kaikille joille ovat väkivaltaa tehneet...

        Miksi se pitää aina alkaa hankalaksi? Arvaa onko mukavaa hommaa jossain sossun toimistossa virkailijoilla tai vakseilla? Öykkäröitsijöitä on varmasti ihan tarpeeksi joka päivä. Jos kaikkien annettais oikutella tuolla tavoin kuin sinä, niin eihän siitä hommasta tulis yhtään mitään! Opetelkaa ottamaan muutkin huomioon, älkääkä vain tuijoittako sitä omaa napaa!


      • NomeD
        nauraa...aikansa kirjoitti:

        kerron että espoonlahden sosiaalitoimistossa ei tehty päätöstä oli jo 4 kk menossa ja sanoin että odotan sitten päätöstä...kun tämä vahtimestari alkoi riehumaan ja käsiä kääntämään ja vaikka vain istuin enkä sanonut muuta kuin että älä koske märännös minuun kun olin ollut jo puoli vuotta sairaslomalla kun synnytyksen jälkeen ilmeni komlikaatioita epiduraalipuudutuksessa ja jalat meni alta...mutta tämähän riuhtoi ja repi ja siihen tuli sosiaalityöntekijätkin jotka uhkaili miten he soittaa poliisit ja minä en tehnyt mitään vain huusin kivusta ja kaikki muut näki muttei kukaan uskaltanut sanoa mitään ...täällä kaikki pelkää heitä niitä sosiaalityöntekijöitä ja sitä hurjaa vahtimestaria...olen sanonutkin kaikille että hakatkaa pois se vahtimestari sittenpähän tietää miltä tuntuu kun käy pienempien ja vaittomien ihmisten kimppuun...mutta täällä heillä on sellainen valta että kaikki jopa tuomarit pelkää näitä eikä kukaan puutu...viralta joutaisivat ja maksamaan kipu rahoja...kaikille joille ovat väkivaltaa tehneet...

        A) Vahtimestari ei ole Järjestyksenvalvoja
        B) Vahtimestari ei ole Vartija
        C) Vahtimestarilla ei ole kuin jokamiehen oikeudet ja hänellä ei ole virkamiesvastuuta.
        Korostan yhä että alalla työskentelee tuhansia ihmisiä huonolla palkalla tehden hyvää työtä. Tälläiset tapaukset on poikkeuksia ja kokonaisuutta katsoen nämä ikävät tapaukset ovat 1% tai alle.Kiteytän tämän näin Jv:t ja vartijat ovat ammattilaisia ja vahtimestarit ovat koristeena koska vahtimestarilta ei vaadita koulutusta. Jos vahtimestari olisi koulutettu hänellä olisi JV oikeudet ja velvoitteet.


      • Nimetön
        hyvänen aika kirjoitti:

        Miksi se pitää aina alkaa hankalaksi? Arvaa onko mukavaa hommaa jossain sossun toimistossa virkailijoilla tai vakseilla? Öykkäröitsijöitä on varmasti ihan tarpeeksi joka päivä. Jos kaikkien annettais oikutella tuolla tavoin kuin sinä, niin eihän siitä hommasta tulis yhtään mitään! Opetelkaa ottamaan muutkin huomioon, älkääkä vain tuijoittako sitä omaa napaa!

        hiljaa heillä on vain lupa pahoinpidellä...ei ollut öykkäröintiä oli muutaman kuun ikäinen lapsi jota imetin...mutta joku muu riehui jota muut ihmiset todisti...mutta kukas heille hirviöille voi mitään vain mafia joka voi hakata ei he muuten tokene ennen kuin omaan nilkkaan sattuu...kallistun sinne päin sieltä tulee oikeus...töästä valtiuosta ei saa oikeutta vain pahoinpitelyjä joita viranomaiset suojelee...


      • Nimetön
        NomeD kirjoitti:

        A) Vahtimestari ei ole Järjestyksenvalvoja
        B) Vahtimestari ei ole Vartija
        C) Vahtimestarilla ei ole kuin jokamiehen oikeudet ja hänellä ei ole virkamiesvastuuta.
        Korostan yhä että alalla työskentelee tuhansia ihmisiä huonolla palkalla tehden hyvää työtä. Tälläiset tapaukset on poikkeuksia ja kokonaisuutta katsoen nämä ikävät tapaukset ovat 1% tai alle.Kiteytän tämän näin Jv:t ja vartijat ovat ammattilaisia ja vahtimestarit ovat koristeena koska vahtimestarilta ei vaadita koulutusta. Jos vahtimestari olisi koulutettu hänellä olisi JV oikeudet ja velvoitteet.

        myöhemmin autonsa kaa ja joka kerran sylkäisen perään ja jos tulee kadulla sylkäisen päin...tasan arvostan häntä ihminen joka istui penkillä ja jutteli muiden kaa sosiaaliviranomaisten touhuista hiljaa niin tulee repimään ja riuhtomaan kun oli niin kipeä selkä ja sen jälkeen olikin seuraavat puoli vuotta mutta mitäs se heitä koskee kun se on köyhän ihmisen kipeä...ja toivon että kansa nousee heitä vastaan eikä anna kyykyttää.. ryyppääminen ei auta vaan näkyvä nouseminen meitä on paljon ja mafioosat auttaa muuta kautta ei saa suomessa enää oikeutta...heille ei kannata enää antaa päivääkään valtaa vaan kansalle...


    • Niin se vaan on...

      Suomessa pääsee vartiaksi käytännössä kuka hyväänsä. Osa vartioista on sellaisia, joiden pääsy poliisiopistoon on evätty syystä taikka toisesta. Hyvin useasti eväämisen syy on ollut äkkipikainen käyttäytyminen. Kun ei päästä poliisiin, mennään vartiaksi. Siellä pääsee pätemään ja kokemaan "virallista valtaa". Toinen ryhmä sekopää vartioita on puntteja nostelleet, hormooneja käyttäneet miehet.
      Vartioiden väkivaltaisesta käyttäytymisestä on kokemuksia varmasti hyvin monella. Jopa niinpaljon, että ne ihmiset, jotka ei ole joutunut kokemaan mitään tälläista, ei tahdo uskoa todeksi. Nämä typerästi käyttäytyvät vartiat ovat ikäviä esimerkkejä koko ammattikunnasta. Täytyy kuitenkin muistaa myös se, että kunnollisia ja sääntöjä noudattaviakin vartioita on hyvin paljon... Heille kunnia tekemästään työstä.

      • NomeD

        Vartijalta vaaditaan nuhteettomuutta, eli ei saa olla rikosrekisteriä. Osa poliiseista on ollut vartijana ennen poliisiksi siirtymistä.En ole 12 aikana tavannut yhtään vartijaa joka halusi vartijaksi kun ei päässyt poliisiksi. Yleensäkin hormonit ja viina missä tahansa ammatissa sotkevat ihmisen. Nykyään vartijan koulutus kestää 6 kuukautta. Eli tämä käytännössä kuka tahansa vartijaksi ei pidä paikkaansa. Jos ei tiedä jotain asiaa kannattaa ottaa selvää, sillä tieto avartaa.


      • hohhoija

        eikö toi poliisikoululäppä on jo aika kulunut...
        uskotko tosiaan et ku joku ei pääsee poliisiks nii hakee vartijaks...??

        eikö ois hyvä rekrytöintimainos vartioimis liikelle...

        JOS ET OLE PÄÄSSYT POLIISIKOULUUN NIIN TULE MEILLE TÖIHIN !!!

        ja sit viel kerran

        vartiJa ei vartia


      • Kalliosuon...
        NomeD kirjoitti:

        Vartijalta vaaditaan nuhteettomuutta, eli ei saa olla rikosrekisteriä. Osa poliiseista on ollut vartijana ennen poliisiksi siirtymistä.En ole 12 aikana tavannut yhtään vartijaa joka halusi vartijaksi kun ei päässyt poliisiksi. Yleensäkin hormonit ja viina missä tahansa ammatissa sotkevat ihmisen. Nykyään vartijan koulutus kestää 6 kuukautta. Eli tämä käytännössä kuka tahansa vartijaksi ei pidä paikkaansa. Jos ei tiedä jotain asiaa kannattaa ottaa selvää, sillä tieto avartaa.

        No täällä sitä taas tiedetään kaikennäköstä. Millanenhan äijä se nuhteeton oikein on? Mä olen ite lusinnu kakskertaa, toinen väkivalta rikoksesta, ja olen ollut ja olen edelleen erään vartiointiliikkeen leivissä. Nykysin kylläkin vaan raflan ovella. Se firma missä olin alunperin jokunen vuosi sitten, oli täynä koijareita. Jopa omistajat oli. Sitten seudulle tuli Falk, ja osti kyseisen firman. Samat häiskät jatkaa samoja hommia... Että se siitä nuhteettomuudesta...


    • kaveria kiinni takaapäin

      jotta säästyttiin isommilta vaurioilta puolin ja toisin. Siis ainut mikä tässä on ollut mukamas väärin niin se, että lapset näkee. Onkohan ISÄ myös kiroillut ja huutanut konnarille lasten nähden? Itse asiassa aika noloa ISÄLTÄ edes ottaa asiaa tapetille kun on itse hölmöillyt ja näyttänyt huonoa esimerkkiä.

      • pera

        Raukat ne takaapäin tulee, tulisi vaan itsellekin joskus tilanne jossa vartijat kävisivät syyttäsuotta kimppuun. Pari kolme ensimmäistä saisi ainakin kerätä legojaan kentältä, sen jälkeen voisi olla tiukempaa.


      • 13 ???
        pera kirjoitti:

        Raukat ne takaapäin tulee, tulisi vaan itsellekin joskus tilanne jossa vartijat kävisivät syyttäsuotta kimppuun. Pari kolme ensimmäistä saisi ainakin kerätä legojaan kentältä, sen jälkeen voisi olla tiukempaa.

        ainaki uho on sen mukainen...


    • vittuuntunut

      että vartiat kurittaa noita helvetin hörhöjä joita on joka paikka täynnä,,turpaan vaan ja onnea!!!jos poliisi tai muu lain edustaja jotain tekee niin aina naristaan,,poliisinkin pitäis saada heti ampua jos joku huumepelle asella osottelee!!!

      • Tenu

        Hei mene hoitoon kun noin kiristää nuppia joka on täynnä sitä itseään.


    • seikku

      Nuoret innokkaat vartijat käyttävät oikeuksiaan väärin , pitäisi olla tarkka seulonta, kuka on sovelias tähän vaativaan tehtävään,jo valinta vaiheessa ja onko edes mitään koulutusta vartijan tehtäviin ?

    • PaleBoy

      Edellinen SUURI UUTINEN missä vartiointiliikkeen äijät pahoinpitelee viatonta miestä..
      Mitäs se mies olikaan tehnyt? Käsitinkö oikein että oli pahoinpidellyt jossain raflassa tms. naista ja lentänyt pihalle? Näin voisin kuvitella sit tulee vähän runtua.

      Kuka voittaa jos vartijat tuomitaan? ns. uhri eli pahoinpidelty, saa ison tukun rahaa ja varmana pahoinpitelee seuraavankin kerran naisia - siitä kun saa rahaa..

      p.s En hyväksy väkivaltaa mutta kaikissa ammateissa on väkivaltaisia ihmisiä - ei niihin auta .. kuin korkeintaan niskalaukaus.

      p.s.s Mutten kuitenkaan ole järkyttynyt uutisesta - itsekin ko. alalla. 7000 ihmistä ja pyöreästi 100 valitusta vuodessa; 1:70 .. aika vähäistä!

      • ..!

        Itseasiassa tuo on aika korkea luku jos vertaa esimerkiksi poliisien ja heistä tehtyjen valitusten määrään.

        Vartijoiden koulutuksessa on vakavia puutteita, ja pelottaa tosiaan ajatella että joidenkin mielestä tuliase kuuluisi myös varustukseen tulevaisuudessa.

        Kunnioitan ja kiitän hyviä vartijoita jotka ymmärtävät tehdä työnsä rauhallisesti ja edistääkseen turvallisuutta eikä päinvastoin.

        Kuitenkin nuo 100 valitusta ovat aivan liikaa.


      • NomeD
        ..! kirjoitti:

        Itseasiassa tuo on aika korkea luku jos vertaa esimerkiksi poliisien ja heistä tehtyjen valitusten määrään.

        Vartijoiden koulutuksessa on vakavia puutteita, ja pelottaa tosiaan ajatella että joidenkin mielestä tuliase kuuluisi myös varustukseen tulevaisuudessa.

        Kunnioitan ja kiitän hyviä vartijoita jotka ymmärtävät tehdä työnsä rauhallisesti ja edistääkseen turvallisuutta eikä päinvastoin.

        Kuitenkin nuo 100 valitusta ovat aivan liikaa.

        Kaikki ylilyönnit on liikaa ja pilaanko sun päivän jos kerron että tietyissä tehtävissä vartijat voivat kantaa asetta. On olemassa esimerkiksi arvokuljetusyksiköitä joissa on oikeus kantaa asetta. Eikä asiat ole mustavalkoisia. Harva valittaa poliiseista on paljon helpompi valittaa vartijoista. Poliisilla on laki enemmän suojana kuin vartijoilla. Juuri tämän kynnyseron johdosta osittain vartijoista tehtävät valitusluvut ovat korkeampia.


      • zocca
        ..! kirjoitti:

        Itseasiassa tuo on aika korkea luku jos vertaa esimerkiksi poliisien ja heistä tehtyjen valitusten määrään.

        Vartijoiden koulutuksessa on vakavia puutteita, ja pelottaa tosiaan ajatella että joidenkin mielestä tuliase kuuluisi myös varustukseen tulevaisuudessa.

        Kunnioitan ja kiitän hyviä vartijoita jotka ymmärtävät tehdä työnsä rauhallisesti ja edistääkseen turvallisuutta eikä päinvastoin.

        Kuitenkin nuo 100 valitusta ovat aivan liikaa.

        Nyt olisi otollista ottaa esille mahdollisimman paljon tällaisia virkamiesten ylilyöntejä, koska niitä tapahtuu päivittäin aivan liikaa. Lisäksi mikäli ikinä uhri edes pääsee oikeuteen asti, on hänen mahdollisuutensa saada oikeutta virkamiehen väärinkäytöksiä vastaan 0, tällaiseen on pakko saada muutos!! Haluan kerätä aineistoa TV-ohjelmaa varten, ilmoittautukaa kaikki uhrit!!!


    • Laskettuaikainmyass

      Heheheh hehehehehhe
      mikä juttu!

      Varmaan oli ..sellainen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva varmasti sairas n. 40v mies. Autona Corolla ja naisilla isot hameet.
      Ei oikeuteen.. ei tietenkään rikosrekisteri pitkä kuin nälkä vuosi.

    • Laki ja järjestys

      Niin, onhan se totta että tapausta on vaikea arvioida kun ei ole ollut paikalla. Joko journalismin vääristi asiaa tai sitten se meni noin jolloin kyllä, oli laki mikä tahansa, vartijat mielestäni olisivat väärässä koska ei suunsoittamisen takia tarvitse rautoihin laittaa. Sellaista kutsutaan poliisivaltioksi jossa ei saa soittaa suutaan. Ja virkamiestä joka ei kestä sitä kutsutaan työhön sopimattomaksi ja liian herkäksi.

      Jos taas kaveri potki ja tappeli niin tottakai saa viedä rauhoittumaan. Mielestäni tuossa tilanteessa kannattaisi lähteä mukaan ja myöhemmin sitten tehdä valitus tai tehdä rikosilmoitus jos tuntuu että kohdeltiin väärin. Potkimalla ja riehumalla saa harvoin oikeutta.

      Toisaalta kyllä tiedän monta tapausta joissa vartijat ovat käyttäneet aivan liikaa väkivaltaa yrittäessään päteä tai jotain muuta mitä en voi käsittää. En ymmärrä KENEN etu on että vartijoilla olisi oikeus kurittaa jos siltä tuntuu. Poistakoot alueelta narkkarit ja humalaiset mutta siinä se.

      • "töissä vain"

        ole oikeutta käyttä voimmakenoja jos tilanteeseen
        ei liity väkivaltaa tai muuta esim. varkaus, paikkojen rikkomista ja tunkeutuminen kielletylle alueelle jota hän vartioi.
        Eli suunsoitto ei ole kiinnioton peruste, saatika ei edellytä voimmakenojen käyttöä.
        Tämän tietää jokainen maalais järkeä käyttävä tavallinen ihminen.
        Ihmettelenkin mistä vartijat on saanut päähänsä että heillä on oikeus huutaa jollekin että maahan ja jos ei tottele niin se olis lupa käyttää voimmakenoja.
        Täysin itse keksittyä juttua.
        Esimerkiksi kontulan tapauksessa kävi molemmille vartioille tässä kohtaa virhe.
        Näin ollen he saivat molemmat potkut.
        Tosin jokainenhan jo tajuaa ettei ketään eroteta jos ei ole tehnyt virkavirhettä.
        se ei selityksiä tarvi keltään tai puollusteluja jos pomokin myntää että virhe on tapahtunut ja tänpäivän uutiset.
        Enitehän tässä harmittaa se kun ne kunnolliset vartijat saa huonon maineen muutamien pullistelijoitten takia.
        Myöskin tavallisella ihmisellä on oikeus puollustaa jos joku hyökkää kimpuun tahtomallaan tavalla.
        Erikoisesti katsotaan oikeutta puollustaa itseään jos olet poistumassa paikalta ja sinun päälle hyökätään takaapäin.
        Suosittelenkin kännyköitten käyttämistä niinkuin kontulassa niin saamme tilanteen vielä hallintaan.


    • juupaseipäs06

      Kaverilla on video jossa minun aikuinen tuttuni sanoi vartijaa sikaniskaksi. Tämän jälkeen vartija kaasutti tuttuani. Päätä painettiin polvella huolella. Kun kaverini rupesi kyselemään että oliko moinen väkivalta tarpeellista suunsoitosta niin tuli hänellekkin kaasua. Reilua jengiä toi FPS Oy.

      • sssssssssssssssssssssika

        se on ihan oikein että kaltaisiasi kusipäitä kurmootetaan , tulkaa uudestaan huuteleen niin saatte lisää kaasua ja ehkä patukkakin viuhuu ja saadaan taas ittelle koulutusvideoita siitä kuinka persläpiä tulee käsitellä.


      • se video

        vaika YouTubee, Flickriin tai Voxiin.
        Miksi ette tehneet rikosilmoitusta?


    • Termiini

      Vartijat ja ravintoloiden vahtimestarit ovat kaikki tuollaisia aivottomia väkivaltaisia idiootteja. Kun ei aivot muuhun riitä, niin punttisalin/hormonien kautta vaan töihin mukiloimaan ihmisiä (nämähän itse eivät olee ihmisiä vaan hormonihirviöitä).

      Halveksin suuresti teitä kaikkia vartijoita ja portsareita! Olette elämässänne täysiä nollia.

      • LAIN KUULIAINEN

        ET TAIDA OIKEIN YMMÄRTÄÄ KYSEISTEN IHMISTEN TÖITÄ.JA ET VOI YLEISTÄÄ JOS JOKU VOIMAMIES EHKÄ ON KÄYTTÄNYT HORMOONEJA EI TARKOITA ETTÄ POKET VARTIJAT JA POLIISIT KÄYTTÄVÄT TAIDAT OLLA KYSEISEN AMMATTIKUNNAN LIHAKSILLE KATEELLINEN KUN ET ITSE VIITSI NÄHDÄ SITÄ KOVAA TYÖTÄ MITEN LIHAKSET SAADAAN SIIS LENKKEILLEN JA5-6 KERTAA SALILLA KÄYNTIÄ JA TARKKAA RUOKAVALIOTA SITÄ KESTÄÄ VAAN TOSI MIES.MIETI MITÄ OLISI JOS VARTIJAT POKET JA POLIISIT OLISIVAT VIIKON LAKOSSA JOKAINEN TERVE IHMINEN VOI VAAN KUVITELLA MITEN HÖRHÖT MELLASTAIS.


    • ///

      Jos otetaan samaan soppaan portsarit rupee tulemaan juttua ihan riittävästi. Eihän noi oikeesti monikaan osaa toimia lain puitteissa vaan pullistelevat olemattomalla toimivallallaan.

    • tku-jn

      Huom!.... ---Haluan korostaa ja tarkentaa tuota aiemmin kirjoittamaani klo 16.21 (Harkintaa...) tku-jn. Vartijat eivät minun oikeustajuni mukaan toimi ja suorita tehtäviään kansalaisten turvallisuuden takia. Yksityiset vartiointiliikkeet myyvät vartiointipalvelujaan yksityisille firmoille ja yms. yrityksille esim. marketit, ravintolat jne. Näin voidaan nähdä esim. että kaksi vartijaa käy kahvilla toisessa marketissa ja matkalla kohtaavat kaksi kinastelevaa humalaista eli vartijat puuttuvat asiaan josta tulee isompi tappelu. Ymmärtäisin varsin selkeästi että vartijoiden toimintatavat ja valtuudet eivät päde tässä tilanteessa. Heidän toiminta-alue on se market mistä lähtivät kahville. Eli kuinka paljon on näitä tyyppejä jotka eivät ymmärrä millaista työtä suorittavat sekä vastuuta.
      Toiminta-tavoissa ja ohjeistuksessa yms. on todella paljon korjaamista.
      Poliisille kuuluu kansalaisten turvallisuuden turvaaminen. Vartiointiliikkeiden vartijat vartioivat esim. näitä markettien karkkihyllyjä.

      • Pahoinpidelty

        ...useimmat vartijat. Tulin aika törkeästi pahoinpidellyksi ilman mitään kunnon syytä. Poliisi yritti selvittää asiaa, mutta vartijat olivat tuhonneet osan valvontakameran nauhasta, jossa olisi näkynyt kuka aloitti koko tapahtuman. Onneksi osa nauhasta jäi heiltä vahingossa tuhoamattta ja muutamassa kuvassa näkyi miten 3 kaveria kävi takaapäin kimppuuni. Poliisi vain levitteli käsiä hävinneelle nauhalle. Onneksi sentään käräjäoikeudelle löytyi pieni pätkä, josta kopsahti kaverille muutaman sadan euron rapsut. Itse jouduin olemaan terveyden takia jonkun viikon pois töistä. Oikeudessa oli muuten todistamassa satuja oikein kööri samasta vartiointifirmasta. Osa heistä ei ollut edes nähnyt tapahtumaa. Tiedustelin poliisilta, josko kyseinen henkilö on vielä alalla, johon poliisi: ettei voi kertoa.


      • hassua
        Pahoinpidelty kirjoitti:

        ...useimmat vartijat. Tulin aika törkeästi pahoinpidellyksi ilman mitään kunnon syytä. Poliisi yritti selvittää asiaa, mutta vartijat olivat tuhonneet osan valvontakameran nauhasta, jossa olisi näkynyt kuka aloitti koko tapahtuman. Onneksi osa nauhasta jäi heiltä vahingossa tuhoamattta ja muutamassa kuvassa näkyi miten 3 kaveria kävi takaapäin kimppuuni. Poliisi vain levitteli käsiä hävinneelle nauhalle. Onneksi sentään käräjäoikeudelle löytyi pieni pätkä, josta kopsahti kaverille muutaman sadan euron rapsut. Itse jouduin olemaan terveyden takia jonkun viikon pois töistä. Oikeudessa oli muuten todistamassa satuja oikein kööri samasta vartiointifirmasta. Osa heistä ei ollut edes nähnyt tapahtumaa. Tiedustelin poliisilta, josko kyseinen henkilö on vielä alalla, johon poliisi: ettei voi kertoa.

        vaikea kuvitella, miten kolmella vartijalla olisi syytä käydä ilman syytä kimppuusi takaanpäin.

        Toisekseen, ne saman kohteen vartijat toimittaa tallenteet viranomaisille, niin outoa, että oikeus löytää, niistä jotain uutta.

        Kaikkea sitä voikaan kuvitella tapahtuvan.


      • Kauppakeskusjv

        Kauppakeskuksissa ja liikenneasemilla on järjestyksenvalvojat(esim rautatieasemat,isot kauppakeskukset), joiden tehtävä on nimenomaan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen kyseisessä kohteessa. Tämä on poliisin vaatimus, koska heillä ei riitä resurssit itse sitä hoitaa. Sinänsä tappeluunhan voi mennä jokamiehenoikeuksin(hätävarjelu/kiinniotto)) kuka vaan väliin ja vartijat ovat niitä harvoja, jotka näin uskaltavat tehdä ja se on mielestäni vain ja ainoastaan hyvä asia.:)


    • hevimies

      Pojat vaan jäi kiinni "rysän"päältä.
      Yleisesti on tiedossa, ettei nämä poliisikouluun hakeneet mutteivat päässeet purkavat fustraatioitaan muihin. Ymmärtäkää mikä tuska heidän sisällään on ja antakaa anteeksi.

      • Blackkis

        Minkäs tuskaa hevimies yrittää musiikkiaan kuunnellen poistaa?

        Kaikkea voi yleistää.


      • aito ihmetteliä

        tosiaan näin että vartijaksi pääsee sellainen henkilö joka ei ole läpäisyt poliisikoulun bsykologisia testejä, sitten kyllä vastuu voidaan sälyttää niille jotka ottaa sellaisen vartijakoulutukseen. Sehän on sama kun pyromaani vartioisi ruutivarastoa. Jos tämä tosiaan pitää paikkansa, niin nyt pitäisi puhaltaa peli poikki ottaa kaikilta vartiakortti pois ja aloittaa puhtaalta pöydältä, ja testein selvitetäis kuka on kypsä vartiakoulutukseen..


    • >>>

      Ja mikähän tässä keississä olikaan SE POINTTI, minkä vuoksi "konnarille haistatellut" tuli poistaa? Ja olivathan he jo poistumassa taksiasemalle... Missä uhka- tai vaaratilanne?

      Jos vartijoiden tehtävä on panna rautoihin kaikki suutuspäissään tai humalassa yleisillä paikoilla työtään tekeville haistattelevat ihmiset, olemme toooosi pulassa!

      Eikös tässä tapauksessa vartijoiden ainoa tehtävä olisi ollut katsoa, että kyseinen mies perheineen tosiaan poistuu paikalta?

    • Petri Lokka

      Fps toiminta pitäisi muutenkin laittaa poliisitutkintaan, kyseisen firman vartijoilla on turhan usein liiallisen voimankäytön takia nostettu asia mediaan. Mutta koskaan ei ole pitävää näyttöä saatu millä syytettä olisi voitu nostaa. Ongelmana on kun vartija pahoinpitelee kiinniotettua niin poliisia ei edes kiinnosta kiinnioton yhteydessä rikoksesta epäillyn tila, vaan ainoastaan pidetään huolta ettei vartijoille ole sattunutt mitään. MM kannelmäessä fps vartijat pahoinpitelivät 15vuotiaan töhertelijän heittämällä tämän rappusista alas, ja tämä nuorukainen saa maksaa sakkonsa pitämällä rautakehikkoa päässään loppuikänsä. On hyvä että meillä suomessa on vartiointi liikkeitä joiden motiivi on suojella kansalaisia. Mutta tämä fps vartiointi liikkeen toiminta, hormooneja käyttävien vartijoidensa lupa pahoinpidellä rikoksista "epäiltyjä" on saatava loppumaan. Kaduilla rikolliset ottavat kiinne rikollisia?

      • juuuuuuuuuuudas

        onpahan yksi pikku paskiainen saanut kunnon opin laittomuuksistaan


      • minulle....
        juuuuuuuuuuudas kirjoitti:

        onpahan yksi pikku paskiainen saanut kunnon opin laittomuuksistaan

        kun vartija tuli aukomaan päätään otin sen kiinni, nappasin sen pussukasta käsiraudat ja kytkin sen nulikan niillä omilla raudoillaan sillankaiteeseen ja heitin avaimet sinne veteen. Oli kuulemma ollut siinä pari tuntia ennenkuin kukaan auttoi sankarin pois häpeäpaalusta. Tämä samainen taapero on aivan liian innokas hoitamaan virkaansa eli luulee olevansa kukko tunkiolla. Sattui tuossa muuten eräänä päivänä samaan kuppilaan kahville, ei ollut tuntevinaan vaikka moikkasin.


      • =)(=
        minulle.... kirjoitti:

        kun vartija tuli aukomaan päätään otin sen kiinni, nappasin sen pussukasta käsiraudat ja kytkin sen nulikan niillä omilla raudoillaan sillankaiteeseen ja heitin avaimet sinne veteen. Oli kuulemma ollut siinä pari tuntia ennenkuin kukaan auttoi sankarin pois häpeäpaalusta. Tämä samainen taapero on aivan liian innokas hoitamaan virkaansa eli luulee olevansa kukko tunkiolla. Sattui tuossa muuten eräänä päivänä samaan kuppilaan kahville, ei ollut tuntevinaan vaikka moikkasin.

        lisää taistelutarinoita... please.. on niin kiva lukea ku (juttujen perusteella 11-15v) hakkaavat tyhmiä hormoonipelleja ja niputtavat ja kaasuttavat ja patukoivat heidät heidän omilla välineillä...=)=)=)=)

        ku satun olemaan ite savitakki nii voin kokemuksella sanoa et melkein joka pvä joku kakara niputtaa mut mun omilla raudoilla.
        pitäisköhä ostaa jostaki seksiliikkest sellaset raudat jossa on pehmusteet... ei sattuis niin paljon... ku nyt neljän vuoden jälkeen alkaa olla ranteet sökönä...


      • juuuuuuuuudas
        minulle.... kirjoitti:

        kun vartija tuli aukomaan päätään otin sen kiinni, nappasin sen pussukasta käsiraudat ja kytkin sen nulikan niillä omilla raudoillaan sillankaiteeseen ja heitin avaimet sinne veteen. Oli kuulemma ollut siinä pari tuntia ennenkuin kukaan auttoi sankarin pois häpeäpaalusta. Tämä samainen taapero on aivan liian innokas hoitamaan virkaansa eli luulee olevansa kukko tunkiolla. Sattui tuossa muuten eräänä päivänä samaan kuppilaan kahville, ei ollut tuntevinaan vaikka moikkasin.

        ja sitten sä heräsit ja huomasit että taas oli tullut kustua housuun.


      • Täysin oikein

        Täysin oikein tuolla 15-vuotiaalle töhertelijälle, eipähän töhertele enää.

        Hahh hhaha haa


    • aito ihmetteliä

      on hyvä asia rauhattomissa tiloissa, jos vartijat osaa suhtautua tilanteihin oikein.Nyt vain vartijaksi koulutettavia ei testata bsykologisesti tarpeeksi tiheällä seulalla,valitettavasti alalle pääsee sellaisia, jotka siihen ei ole henkisesti "aikuisia", vaan tosiaankin he ovat katsoneet liikaa C luokan filmejä ja poliisisarjoja. Tilanne varmaan johtuu vartiointiliikkeiden voitontavoittelusta, koska ammattiin kolutaminen maksaa ja sopivaa ainesta joka on henkisesti kypsää on todella vähän, jos henkisenpuolen testaus on tarpeekksi tiukkaa niinkuin vartijan tehtävässä ehdottomasti pitäisi olla..

    • just tätä
      • talvipaarma

        Kyllä on ihme ininää. Taitaa suurin osa olla täällä kirjoittavista marisijoista olla näitä jokapaikkaan puuttuvia,itse näpistelijöitä ja uhoajia, jotka vastustavat kaikkea ja jotka ovat olleet vaikeuksissa asenteensa, tekojensa puolesta koko ajan tai aikaisemmin. Ikä haarukka varmaan se 15-20. Ulkonäkö todennäköisesti kuin lintukirjasta.
        Kyllä Suomessa aikalailla lain mukaan toimitaan. Tuskin turvallisuus alalla toimiva huvikseen alkaa mätkiä. Aina niissä taitaa jokin syy olla takana. Totta on että ylilyöntiä sattuu, mutta sitäkin sattuu joka alalla omalla tavallaan.


      • silminäkiä
        talvipaarma kirjoitti:

        Kyllä on ihme ininää. Taitaa suurin osa olla täällä kirjoittavista marisijoista olla näitä jokapaikkaan puuttuvia,itse näpistelijöitä ja uhoajia, jotka vastustavat kaikkea ja jotka ovat olleet vaikeuksissa asenteensa, tekojensa puolesta koko ajan tai aikaisemmin. Ikä haarukka varmaan se 15-20. Ulkonäkö todennäköisesti kuin lintukirjasta.
        Kyllä Suomessa aikalailla lain mukaan toimitaan. Tuskin turvallisuus alalla toimiva huvikseen alkaa mätkiä. Aina niissä taitaa jokin syy olla takana. Totta on että ylilyöntiä sattuu, mutta sitäkin sattuu joka alalla omalla tavallaan.

        Kyllä niitä ylilyöntiä satun muta liikakiin oon kuulut sekä nähnyt.Oon itse nähnyt et poliisi on varastanut mut meepäs tavalinen ihminen sanomaan siihen mitään.


      • aito ihmetteliä
        talvipaarma kirjoitti:

        Kyllä on ihme ininää. Taitaa suurin osa olla täällä kirjoittavista marisijoista olla näitä jokapaikkaan puuttuvia,itse näpistelijöitä ja uhoajia, jotka vastustavat kaikkea ja jotka ovat olleet vaikeuksissa asenteensa, tekojensa puolesta koko ajan tai aikaisemmin. Ikä haarukka varmaan se 15-20. Ulkonäkö todennäköisesti kuin lintukirjasta.
        Kyllä Suomessa aikalailla lain mukaan toimitaan. Tuskin turvallisuus alalla toimiva huvikseen alkaa mätkiä. Aina niissä taitaa jokin syy olla takana. Totta on että ylilyöntiä sattuu, mutta sitäkin sattuu joka alalla omalla tavallaan.

        kyllä yli viisikymppinen mies eikä ole tarvinnut varastaa, työlläni oon tienannut ja ostanut mitä tarvitsen. Mutta osa vartioista taitaa olla henkisesti 10 vuotiaan tasolla..


    • Nimetön

      Ensinnäkin vartija nimen edessä pitäisi käyttää vaikka piiri tai alue. Ettei sekoiteta esim. vanginvartijoihin joilla 2 vuoden koulutus ammattiin,näillä pelleillä 40 tunnin pikakurssi. Ja se näkyy.. Vartija haalari ja rensselit pykälässä luullaan että ollaan kovia jätkiä ja melkein poliiseja...saatana mulle ei vittuilla !!!. Koulutusta, ja taas lisää koulutusta, se on ainoa tie ammatinhallintaan.. Ramboja ei alalle lainkaan. Ne on kyllä työhaastattelussa helppo huomata, jos näitä haastatteluja nyt yleensä tehdään.
      Tämä ala täysin villi ja onneton.Tutkikaa nyt kaikki firmat ja tapaukset , näitä on kaikenlaista yrittäjää.
      Ite ne turpaan tarvisi...

    • GRRRRRR

      Kyllä on uutisaiheet vähissä taas iltalehdillä! Eivät ne vartijat ketään huvikseen mukiloi!!! Alkaa olemaan muutenkin noilla laitapuolen kulkijoilla liian hyvät oltavat ja rikoskset sen kuin raaistuu.
      Tuollakin kulkee sellaisia sekopäitä että moni ei ole nähnytkään!!! Suuri kumarrus niille vartijoille jotka jaksavat tehdä siellä työtään joka päivä! Itse en uskaltaisi! Just niin, en uskaltaisi!

      Nyt on ihan pakottava tarve huutaa:
      KUKA HELV**** VAHTII SITTEN SELUSTAASI JOS VARTIJOIDEN TYÖRAUHA VIEDÄÄN???? ILTALEHDET JOUTAVAT SAMAAN KASTIIN SEISKAN KANSSA.

      En osta, en lue ja jos jossain on adressi millä sensaatiohakuiset paskalehdet saadaan pois niin allekirjoitan mielelläni!!!

      • GRRRRRR

        Kyllä näillä suurimmalla osalla kyseessä olevilla on rautainen ammattitaito, monella on vuosien ulkomaankokemusta siinä päällä. Ja vuosien kokemus taistelulajeista. Ja ulkomailla monessa paikassa pelataan vähän kovemmilla panoksilla.
        Sitä paitsi heillä on nuo taidot sen verran hyppysissä että suurinpaa osaa kiinniotoista ei tavallinen pulliainen edes älyä, kun kiinniotettu näyttää kävelevän kauniisti vieressä, vaikka todellisuudessa sillä on joku kiva sormilukko. Eikä siitä saa niin kivaa videokuvaa...

        Sitten nämä tavallistä hölmömmät sekopäät luulevat että voivat jotenkin muka vastustaa kiinniottoa ja aiheuttavat vaaratilanteen sivullisille. Kun kiinniotto on alkanut se viedään loppuun, joko hyvällä tai pahalla. JA SE TAAS ON KIINNI TÄYSIN SIITÄ HÖRHÖSTÄ! Anteeksi, oli pakko karjua....


    • Kysyn vaan

      Seiska-lehden tv-mainoksessa kaksi vartijaa retuuttaa väkivaltaisesti Vesa-Matti Loiria, vaikka hän vain vähän nojaili koristekasviin! Vaadin, että tämäkin tapaus otetaan poliisitutkintaan!

      • kontulan

        tapauksesta, tämä sälli, jonka vartijat kiinni ottivat oli otettu kiinni siksi, että hän oli hakannu ja potkinu daijuun naista. Tämmönen paska tarviikin rautoja ja monotusta.
        -Liisa


    • Tyydytetty

      Kontulan ostarilla on vartijat sekoillu ennenkin, nyt jäi vihdoin kiinni pari jätkää!Näimme kerran kun vartija oli vanhan naisen kimpussa!Nainen oli vissiin ottanut pari drinksua liikaa mutta käydä nyt kiinni naiseen!

    • tilanteita !

      Tulin muutama vuosi sitten alladinista sen sulkeuduttua. Yks vartija tuli heti soittaan suuta ja yritti ajaa mua pois kaivopihalta. alkoi vielä tönimään.

      Sanoin hänelle, että kaivopihalla saa kulkea yöllä. Just tulin ravintolasta ja ei ois kiinnostusta alkaa heti hakkaan sua.

      No tämä vartija oli vaan hyvin pulleeta poikaa. Suun soitto vaan jatkui. Olin pitkätukka yms. Hymyili vielä oikeen maireesti.

      Sitte ajattelin, ettei kai tässä nyt muu auta ku hakata tää tyyppi, että saa olla rauhassa. En ehtinyt ku kahdesti potkasta häntä kylkeen, niin silloin tää pullistelija alkoi änkyttää jotain ja juoksi kohti asemaa

      Oli se vartijalle nolo paikka kun vähä ennen rautatieasemaa vartija juoksee pamppuineneen karkuun "pitkätukkaa". Poliisit vielä huuteli sille, tarviiko hän apua ja hän ihan paniikissa että joo joo. Lopulta kävi niin että 4 poliisia vei mut putkaan.

      Kyllä se vaksi oli aika hiljainen ja punainen keskusteltaessa poliisien kanssa.

      • Joulupukkikin on uskottavampi

        Pääsiäispupu ja joulupukki ovat uskottavampaa satua kuin tuo kirjoitus.


    • s.ta

      se työvoimapula teettää.8 euron tuntipalkalla ja työ täysin pyllystä.Alalla on kova vaihtuvuus ja sinne hakevat etupäässä nuoret joilla on väärä käsitys alasta.Joillain vartijoilla tuntuu olevan tuo verbaalinen taito täysin uusi käsite.

      • Vartija..

        Täällä joku perusteli että kun soitti konnarille suutaan, niin sen perusteella voitiin ottaa kiinni..

        Jos jokaisen suunsoittajan ottaisi kiinni, ei tarvitsisi paljon muuta tehdäkään. Ja sekö on vartijoiden päätehtävä, ottaa kiinni suunsoittajat??

        Mieshenkilö, perheensä kanssa oli poistumassa paikalta, mutta kävikin niin että vartijat estivät häntä poistumasta, täysin typerän syyn perusteella.

        Eiköhän tässä ole käynyt niin että vartijat hakivat tilannetta jossa päästään vääntämään..

        Jotkut vartijat joissain tilanteessa kuvittelevat olevansa poliiseja, sen lisäksi ottaa kiinni ihmisiä omasta mielestään pätevällä syyllä, lisäksi pitää järjestystä yllä kovilla otteilla..

        Onneksi asiat ovat tulleet julkisuuteen. Ehkä sitä kautta saataisiin kitkettyä huonoa ainesta porukasta ja lisäämään koulutusta. Erityisesti asioiden hoitamista ihan puhumalla.


    • Ruttis

      Mistähän sitten johtuu, että minä olen tavannut vain hyvin asiallisia ja ammattitaitoisia asiakaspalvelijoita vittumaisissa kohteissa.
      Olen ollut kännissä, haissut pahalle ja hoippunut pitkin seiniä ja vartijat vain katsoneet päältä, etten telo itseäni..
      Ainiin minähän osaan käyttäytyä: en vittuile,huuda, hajota paikkoja, en häiritse muita kanssaihmisiä, en kuseksi minne sattuu-käyttäydyn siis kuin aikuinen ihminen jolle hyvät tavat ja muitten huomioon ottaminen on normaalia.

    • go vartijat go!!

      Tosi vakuuttavaa jos perheenisän taltuttamiseen tarvitaan neljä vartijaa. Montas vartijaa sitten tarvitaan kun kyseessä onkin suivaantunut bandidos?

    • jep jep

      nykyään vartiaksi pääsee melkein jokainen pelle joka haluaa pätee jollain tavalla ja sitten ne ei edes tiedä mitä ne saa tehdä lain puitteissa. en väitä etteikö vartioissa ole kunnon ammattilaisia seassa mutta valitettavasti näihin pässeihin törmää liian usein.

    • ...

      Että on tossa perheenisän lausunnossa epäkohta.

      "Hän ei kertomansa mukaan vastustellut, vaan seisoi jäykästi paikallaan."
      "Minulla on pitkä kamppailulajitausta, joten he eivät saaneet minua rautoihin molemmista käsistä."

      Vastusteluahan tuo on, selvästi. Olis vaan selvittäny asiat kiltisti, ni homma ois ehkä ollu ok. Vaan en myöskään hyväksy vartijoiden toimenpiteitä, homma pitäisi hoitaa ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin, käskyin ja sitten vasta tarpeen vaatiessa käyttää voimakeinoja.

      Molempien osapuolten käyttäytymisellä vaikutusta lopputulokseen. Asialliseti puhumalla olisi voinut selvittää koko hässäkän ilman sen kummempaa.

    • asiakas

      Ensi ostat liput ja sitten kun menet kysymään miksi et saa kyseistä palvelua, niin saat suunsoittoa ja lopuksi nuijitaan vähän.
      Tämäkö on sitä palvelua

    • minna24

      on se kumma kun katsotaan että mitä vartijat/järkkärit on tehny..... jos se VITUN poka laittaa kunnolla vastaan....kun vaikka yrittää raudoittaa niin pakkohan siinä on itsekkin laittaa samalla tavalla takaisin.....oma on mokansa....turha on itkee seuraavana aamuna....!!!! ei ne poliisitkaan yhtään sen enempi sääliä tietyissä tilanteissa tunne....!!!! eikä kukaan muukaan alalla oleva....!!! kattokaa asiakkaat ensin omaan napaanne....!!! "se on myöhästä katua kun paskat on housuissa...."

      • Tajua

        oikeen tajuu sun asiakas käsitystä.............
        Eks se ollut ite asiakas joka kyseli miks ei saanut ostamaansa palvelua.
        Ei siis ole ihme jos on näin lyhyt järjenjuoksu palvelujen antajalla.............
        Kyllä nyt olisi liikenne ministerillä paljon töitä................................


      • minna24
        Tajua kirjoitti:

        oikeen tajuu sun asiakas käsitystä.............
        Eks se ollut ite asiakas joka kyseli miks ei saanut ostamaansa palvelua.
        Ei siis ole ihme jos on näin lyhyt järjenjuoksu palvelujen antajalla.............
        Kyllä nyt olisi liikenne ministerillä paljon töitä................................

        haloo...tarkoitin niin kun yleisesti.....!!!! aijon ainakin itse jatkaa alalla sammalla tavalla...!!!!!


      • Hei :::::::::::::::::::::
        minna24 kirjoitti:

        haloo...tarkoitin niin kun yleisesti.....!!!! aijon ainakin itse jatkaa alalla sammalla tavalla...!!!!!

        siis jos olet vartija ja teet työtä, niin älä sitten toimi väärin.
        Eli olet jo toiminut väärin kun puutuot tähän aseman tapaukseen ja sitten kumminkin kerrot ettet tarkoittanut sitä.
        Vai oletko jokin joka on alalla taas pullistelemassa.


    • Mietin vaan

      Miksi ei uhri aikaisemmin ottanu asiaa esiin jos kerran oli niin lyöty?
      Mikä tarkoitus on vartijoilla, ellei voimakeinoja saa käyttää häirikköihin?
      j*malauta vieköön kun on nössöjä ihmisiä. Ottakaa opiks ja eläkää ihmisiks ja antaa muiden ihmisten tehdä töitäsä. Ketä vittu kiinnostaa uikuttelu jonka oot iha ite aiheuttanu...

    • Krav Magaan

      niin että saatais ees kunnon jälkeä, mistä puhua!!!!!!!!

      • rekku

        otetaan kiinni kempolla kevyemmin


      • haisee

        provosoinnilta. Ammatinvalintakysymys, ehkä olisi alan vaihdon paikka


    • asiat niin kuin on

      ensin vartian koulutus, kysyttään onko armeija käyty ei sen parempia vaatimuksia!.Kysyn nytten Mitä merkitystä armeijan käynnillä vartian amattin?.
      Et tarvi aseita Etkä väkivaltaa vartian ammatissa ,vai?
      parempi ois naapurien todistus nuhteettomuudesta että onko ollut nuoruudessa ongelmia,esim taipumusta väkivaltaan.
      Meistä jokainen haluaa turvata maamme ilman aseita ja väkivaltaa ,koska emme halua kostoa koston perään niinkuin on lähi-idässä.!
      kysymys miksi esim osasta sivareista ei voi käyttää apuna maanpuolustukseen tai kouluttaa heitä vartian ammattiin!!!!!
      Missä vika .? No asenteessa .
      Meidän pitäs luoda maahamme aseellien puolustus jäjestelmä sekä aseeton .Yksinkertaista vai?
      Eli ulkopuolinen maanpuolustus eli aseelinen turva ja sisäpuolinen aseeton johon vois käyttää ja kouluttaa sivareita vaikka vartioden ammateihin niin saatas maahamme kadut sekä rajat turvalliseksi .näin yksinkertaista se ois. mutta varmaan asia pitäs tulla joltain professorilta yliopistolta ennenkuin se on edes mahdollista. vai?

    • KUSTAVUS45

      Mielestäni monet vartijoista ovat nousukkaita, jotka eivät ole päässeet poliisiopistoon vaan ovat jääneet tontuiksi vartioiksi.
      Ja mihinkäs muuhun kun ei kerran pukiksi ole ainesta?
      Olisin aina luullut vartijoilla olevan ammattitaitoa ja pitkää pinnaa sekä neuvottelukykyä.......missä ne ominaisuudet ovat?
      Onko heille mitään soveltuvuustestiä alalle, ilmeisesti ei vaan työvoimaviranomaisten haastattelu!

    • Tomtom

      Niin poistetaanpa vartijat kauppakeskuksista, myymälöistä, yövartioinnista, sairaaloista, rautatieasemilta----hmm, ja jokapaikasta. Siinähän sitä sitten ollaan turvallisesti töissä itsekukin missäkin. Ei se aineissa heiluva henkilö sen puukon kanssa niin vaarallinen ole etteikö sitä paljain käsin poliisia sen kanssa odottele 45 minuuttia....
      eli johonkin perspektiiviin nyt tämäkin kekskustule, on tapahtunut YKSITTÄINEN ylilyönti, eipä yleistetä ennenkuin eletään arkipäivää itsekkin.

    • Herätys

      Selvästi tilanne missä tyyppi on vastustanut kiinniottoa. Laissa lukee että, vartijalla oikeus voimankäyttöön mikäli kohde tekemällä vastarintaa tai yrittää vältää kiinniottamisen (nimittelee virkamiestä, ei usko käskyä - varmasti sanottu, että ne kädet selän taakse nyt jne, seisoo jäkittäen vastaan, pistää vastaan käsirautojen kanssa, uhkaa - en lähde mihinkään jne) Kaverilla paha päivä perheen kanssa?, ehkä pari tuoppia ja kamppailulaji taustaa jne...

      KERTAKAIKKISESTI TÄSSÄ ASIASSA EI OLE MITÄÄN VÄÄRÄÄ! EI MITÄÄN! JA TÄSTÄ SITTEN REVITÄÄ LÖÖPPEJÄ JA TIETYLLÄ TAPAA "HERJATAAN JULKISESTI" KOKO KOVAA JA TÄRKEÄÄ TYÖTÄ P***A PALKALLA TEKEVÄÄ VARTIJOIDEN AMMATTIKUNTAA.

      SUOMI ALKAA OLLA TÄYSIN PILALLA TÄMÄN FEMINISTIEN LUOMAN YLTIÖSUVAITSEVAISUUDEN KANSSA! SITTEN IHMETELLÄÄN SEURAAVASSA "LÖÖPISSÄ", ETTÄ MIKSI OPPILAAT KÄYVÄT OPETTAJIEN KIMPPUUN KOULUSSA, HOITOHENKILÖKUNTA PELKÄÄ, VANHUKSET PELKÄÄ LIIKKUA KAUPUNGILLA ILTAISIN YNM.

      • ei maksa mitään

        Ensiksi se on päättäjistä kiinni, annetaanko ihmisille tarpeeksi aikaa, voimia ja rahaa kasvattaa lapsensa
        Kun em. on toteutunut, tarvitaan tuntuvasti vähemmän resursseja "vartiointi" ym. tehtäviin

        Niinkuin huomaamme, laman seuraukset näkyvät vielä pitkään


      • fgfdgfgfdgfdg
        ei maksa mitään kirjoitti:

        Ensiksi se on päättäjistä kiinni, annetaanko ihmisille tarpeeksi aikaa, voimia ja rahaa kasvattaa lapsensa
        Kun em. on toteutunut, tarvitaan tuntuvasti vähemmän resursseja "vartiointi" ym. tehtäviin

        Niinkuin huomaamme, laman seuraukset näkyvät vielä pitkään

        Väitteesi on vasurimainen vale ja "feministipropagandaa" tyypillisimmiillään.

        Tieteellisenä ja historiallisena faktana - Suomessa on kirjoitetun historian lyhimmät työviikot, parhaimmat työolot ja palkka/ostovoima.

        Lastesi kasvattaminen moraaliseksi ei varsinkaan näissä olosuhteissa, eikä muutenkaan, ole pätkääkään päättäjien tehtävä. Se on vanhempien tehtävä. Jos joku on päättäjien tehtävä, niin luoda voimakkaampi moraali yhteiskuntaan, ettei vanhempien luoma kasvatus "pilaannu" esim. yltiösuvaitsevaisten koulujen ja viihteen ansiosta - ja etteivät feministit saa ajaa rappiota yhteiskuntaan lisää mm. nostamalla avioeroprosentin jo yli 50%, tekemällä itse näistä eroista lähes 3/4 jne.

        Eli tuo "työteesi" on selkeää, oikean syyllisen piilottamista ja "kohteen siirtoa"...


      • lääkitys?
        fgfdgfgfdgfdg kirjoitti:

        Väitteesi on vasurimainen vale ja "feministipropagandaa" tyypillisimmiillään.

        Tieteellisenä ja historiallisena faktana - Suomessa on kirjoitetun historian lyhimmät työviikot, parhaimmat työolot ja palkka/ostovoima.

        Lastesi kasvattaminen moraaliseksi ei varsinkaan näissä olosuhteissa, eikä muutenkaan, ole pätkääkään päättäjien tehtävä. Se on vanhempien tehtävä. Jos joku on päättäjien tehtävä, niin luoda voimakkaampi moraali yhteiskuntaan, ettei vanhempien luoma kasvatus "pilaannu" esim. yltiösuvaitsevaisten koulujen ja viihteen ansiosta - ja etteivät feministit saa ajaa rappiota yhteiskuntaan lisää mm. nostamalla avioeroprosentin jo yli 50%, tekemällä itse näistä eroista lähes 3/4 jne.

        Eli tuo "työteesi" on selkeää, oikean syyllisen piilottamista ja "kohteen siirtoa"...

        Lasten kasvattaminen on NIMENOMAAN vanhempien tehtävä.
        Päättäjien, siis kansanedustajien on luotava sellaiset puitteet ja raamit, että työ voidaan tehdä.
        Pelkkä moraali ei riitä mihinkään. Lapset tarvitsevat aikaa, rakkautta ja hyvän kansalaisen mallin (molemmat vanhemmat).

        Sossareilla ja feministeillä liikaa valtaa.!


    • sikaniskat

      paikallisen hotelli-ravintolan järjestysmiehiksi palkatut dopingdemonit vievät syyttä asiakkaita alakerran autotalliin ja pahoinpitelevät heitä. Poliisi on sanonut, että tällaisia juttuja kuuluu...

    • Tavallinen Xyz

      Hyvä että meillä on noita vartijoita. Jotka jaksavat päivisin syynätä myymälävarkaita ja yöllä autella eksyneitä. Eivät he varmaan hakkaa ketään huvikseen.

      Kaupunkien nuorisolle näyttävät vartijat olevan hirveä murheenkryyni. Kun vanhemmat eivät näitä teinejä paimenna niin jonkun sekin on tehtävä. Jotakin kertoo pieleenmenemisestä se.

      Toinen murheenkryyni on videopötköt, joita aina putkahtaa ilmoille. Milloin usassa valkoinen jeppe pieksää mustan kansalaisen, milloin mustat kansalaiset pieksävät valkoisen kansalaisen.

      Onpa Suomessa nähty sellainenkin pätkä missä huppupäinen nuoriso pieksää heille epämieluisan henkilön. Mitä tästä voimme oppia?

      Lisää videoita niin MAAILMA PELASTUU!

      • talvipaarma

        Täällä ei selvästi ole usealla mitään hajua mitä vartijaksi pääseminen vaatii. Ja mihin se 40h oikeuttaa. Ottakaahan selvää asioista. Sitten on helpompi laittaa niitä totuuksia :)
        Koulutus skaala on 40h-3v. Usea käy ammattitutkinnon ja se on hyvä asia. Sen suorittaneet ovat lain pykälistä ja toimenkuvastaan aika hyvin jo perillä. Sitten on nämä turvallisuusvalvojalaiset jotka käy pitkän kaavan mukaan, pari kolme vuotta.
        Nuorisolla on erikoinen kuva vartioista. Nuoriso pyrkii tahallaan haastamaan vääntöä vartijoiden kanssa. Näyttää olevan muotia että 12-16v nassikat tulevat aukoon niille turpaa. Ainakin helsinkin suunnalla tätä näkee. Sitten kun vartijat laittaa kovan kovaa vastaan, niin on älytön ininä päällä. Vartijoillakin on ihan riittävä määrä oikeuksia toimia tällaisia vastaan, jos se tapahtuu kohteessa jossa ovat töissä. Jotkut ovat kieltämättä liiankin kärkkäitä puuttumaan, mutta pääasiassa homma näyttää toimivan.
        Suurimmat inisijät kautta Suomen näyttää olevan nämä lintukirja tyypit. Kait ne vastustaa kaikkea normaalia elämää. Näin se ainakin näyttää ja tuntuu. Ollaan hampputukka päässä. Iso kangaslaukku kainalon alla. Merkkiä ja korua joka paikka täynnä. Tässä siis esimerkki vain.


      • Silmä
        talvipaarma kirjoitti:

        Täällä ei selvästi ole usealla mitään hajua mitä vartijaksi pääseminen vaatii. Ja mihin se 40h oikeuttaa. Ottakaahan selvää asioista. Sitten on helpompi laittaa niitä totuuksia :)
        Koulutus skaala on 40h-3v. Usea käy ammattitutkinnon ja se on hyvä asia. Sen suorittaneet ovat lain pykälistä ja toimenkuvastaan aika hyvin jo perillä. Sitten on nämä turvallisuusvalvojalaiset jotka käy pitkän kaavan mukaan, pari kolme vuotta.
        Nuorisolla on erikoinen kuva vartioista. Nuoriso pyrkii tahallaan haastamaan vääntöä vartijoiden kanssa. Näyttää olevan muotia että 12-16v nassikat tulevat aukoon niille turpaa. Ainakin helsinkin suunnalla tätä näkee. Sitten kun vartijat laittaa kovan kovaa vastaan, niin on älytön ininä päällä. Vartijoillakin on ihan riittävä määrä oikeuksia toimia tällaisia vastaan, jos se tapahtuu kohteessa jossa ovat töissä. Jotkut ovat kieltämättä liiankin kärkkäitä puuttumaan, mutta pääasiassa homma näyttää toimivan.
        Suurimmat inisijät kautta Suomen näyttää olevan nämä lintukirja tyypit. Kait ne vastustaa kaikkea normaalia elämää. Näin se ainakin näyttää ja tuntuu. Ollaan hampputukka päässä. Iso kangaslaukku kainalon alla. Merkkiä ja korua joka paikka täynnä. Tässä siis esimerkki vain.

        Tavallinen vartia on kalju riidanhaluinen väkivaltainen vain rippikoulun käynyt täysi luuseri joka luulee,että hänellä on ääretön valta jota ei ole.


      • tavallinen tallaaja

        Löysin tälläisen jutun netistä.

        Tässä jutussa olisi hiukan tilastoa mukana v2004 mihin kontulassa on vartijat joutuneet .Kontulan ostoskeskus on iso ja vanhanaikainen alue ja sinne on monta reittiä. Ostoskeskuksessa sijaitsee metroasema, useita ravintoloita, Alko, monia eri liikkeitä ja myös sosiaaliviraston ja Kelan toimipisteet.....

        Olisi mielenkiintoista tietää että mitkä ovat tilastot nyt tällä hetkellä v2006.

        Mutta jos ajatellaan noita lukuja ,4500 poistoa alueelta niin huh huh mikä paikka.....
        *************************************************
        PAM -Lehti 30.1.2004 (palvelualan lehti )

        Suomen vaarallisin työkohde?

        Falck Securityn työsuojeluvaltuutettu Teemu Lindberg sanoo, että Kontulan ostoskeskus on vartijoille ehkä Suomen vaarallisin työkohde. Vartijat Kontulan ostoskeskuksen alueella ovat kovilla.

        Alueella on jatkuvasti ollut hyvin rauhatonta, erityisesti sosiaalitukien maksupäivät ja juhlapyhien aatot ovat olleet vartijoille riskiaikaa.

        *Reilu vuosi sitten puukotettiin kolmen- neljän kuukauden sisällä kahta vartijaa, joista toisen henki oli hiuskarvan varassa.

        Vartijoiden kimppuun on käyty lukemattomia kertoja, heitä on uhkailtu ja heidän turvallisuutensa on jatkuvasti ollut vaarassa.

        *Vartijat ovat kirjanneet tapahtumia ja siellä on ollut puolen vuoden aikana pelkkiä poistoja noin 4 500.*

        Voimakeinoja on jouduttu käyttämään päivittäin, Lindberg kertoo ja selittää, että poistot tarkoittavat ihmisten poistamista alueelta.
        *************************************************
        Niimpä niin.....
        Täytyy sanoa että on sairas ja levoton paikka koko kontula.

        Ajatelkaa kaikki nyyhkäilijät, itkijät jotka ette edes tiedä ettekä osaa ajatellakkaan että mitä on tehdä tuolla alueella työtä päivittäin väkivaltaisten häiriköoden kanssa,että jos vartiointi alueella lopetetaan niin miten siinä kävisi silloin ?.

        Nyt on pikkujoulujuhlat taas käsillä ja on varmasti alueella rauhatonta.

        Tässäpä olisi vielä näin pikkujoulujen aikaan ja joulun lähestyessä meille pikku muistutus !!!!

        ******
        Joulunviettomme alkaa jo toukokuussa
        Porsailla silloin on herkut suussa, se lihoo
        se kasvaa se vahvistuu.
        Ja sitten kun koittaa marraskuu
        niin lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, se kuulan kalloon saa
        Sika, sen setä teurastaa
        Sika, ja setä verta juo
        Sika, se joulumielen tuo

        Minä läävässä lojuvaa karjua katsoin
        kärsivin ilmein, vellovin vatsoin
        Jouluna sikaa mä muista en
        Vain kinkkua vahtaan himoiten
        Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, kun sitä suolataan
        Sika, yhdessä kuolataan
        Sika, ja isi mielellään
        Sika, on vesi kielellään

        Jouluruuhkassa ihminen sokkona ryntää
        Kadulla adventti sohjoa kyntää
        Joku ihmisistä katsoo, kääntää päätään
        Kun ihminen rypee läävässään
        Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, se kohta paistetaan
        Sika, sen perää maistetaan
        Sika, on sähköuunissa
        Sika, on mutsi duunissa

        Kato äiti on laittanut kystä kyllä
        Sinappi huntu on sialla yllä
        Isoveli veistänsä teroittaa
        Ja luistansa porsaan erottaa
        Lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, lopulta tappoi sen
        Sika, ympäristä vatsanhappoisen
        Sika, voi kuinka isi syö
        Sika, isiltä loppuu vyö********

        Joulu täynnä on kinkkua ,kylkeä potkaa,
        läskiä niskaa ja tietenkin votkaa
        Kun loppuu aatto ja alkaa yö
        Ihminen on sitä mitä hän syö .


      • Juicea
        tavallinen tallaaja kirjoitti:

        Löysin tälläisen jutun netistä.

        Tässä jutussa olisi hiukan tilastoa mukana v2004 mihin kontulassa on vartijat joutuneet .Kontulan ostoskeskus on iso ja vanhanaikainen alue ja sinne on monta reittiä. Ostoskeskuksessa sijaitsee metroasema, useita ravintoloita, Alko, monia eri liikkeitä ja myös sosiaaliviraston ja Kelan toimipisteet.....

        Olisi mielenkiintoista tietää että mitkä ovat tilastot nyt tällä hetkellä v2006.

        Mutta jos ajatellaan noita lukuja ,4500 poistoa alueelta niin huh huh mikä paikka.....
        *************************************************
        PAM -Lehti 30.1.2004 (palvelualan lehti )

        Suomen vaarallisin työkohde?

        Falck Securityn työsuojeluvaltuutettu Teemu Lindberg sanoo, että Kontulan ostoskeskus on vartijoille ehkä Suomen vaarallisin työkohde. Vartijat Kontulan ostoskeskuksen alueella ovat kovilla.

        Alueella on jatkuvasti ollut hyvin rauhatonta, erityisesti sosiaalitukien maksupäivät ja juhlapyhien aatot ovat olleet vartijoille riskiaikaa.

        *Reilu vuosi sitten puukotettiin kolmen- neljän kuukauden sisällä kahta vartijaa, joista toisen henki oli hiuskarvan varassa.

        Vartijoiden kimppuun on käyty lukemattomia kertoja, heitä on uhkailtu ja heidän turvallisuutensa on jatkuvasti ollut vaarassa.

        *Vartijat ovat kirjanneet tapahtumia ja siellä on ollut puolen vuoden aikana pelkkiä poistoja noin 4 500.*

        Voimakeinoja on jouduttu käyttämään päivittäin, Lindberg kertoo ja selittää, että poistot tarkoittavat ihmisten poistamista alueelta.
        *************************************************
        Niimpä niin.....
        Täytyy sanoa että on sairas ja levoton paikka koko kontula.

        Ajatelkaa kaikki nyyhkäilijät, itkijät jotka ette edes tiedä ettekä osaa ajatellakkaan että mitä on tehdä tuolla alueella työtä päivittäin väkivaltaisten häiriköoden kanssa,että jos vartiointi alueella lopetetaan niin miten siinä kävisi silloin ?.

        Nyt on pikkujoulujuhlat taas käsillä ja on varmasti alueella rauhatonta.

        Tässäpä olisi vielä näin pikkujoulujen aikaan ja joulun lähestyessä meille pikku muistutus !!!!

        ******
        Joulunviettomme alkaa jo toukokuussa
        Porsailla silloin on herkut suussa, se lihoo
        se kasvaa se vahvistuu.
        Ja sitten kun koittaa marraskuu
        niin lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, se kuulan kalloon saa
        Sika, sen setä teurastaa
        Sika, ja setä verta juo
        Sika, se joulumielen tuo

        Minä läävässä lojuvaa karjua katsoin
        kärsivin ilmein, vellovin vatsoin
        Jouluna sikaa mä muista en
        Vain kinkkua vahtaan himoiten
        Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, kun sitä suolataan
        Sika, yhdessä kuolataan
        Sika, ja isi mielellään
        Sika, on vesi kielellään

        Jouluruuhkassa ihminen sokkona ryntää
        Kadulla adventti sohjoa kyntää
        Joku ihmisistä katsoo, kääntää päätään
        Kun ihminen rypee läävässään
        Ja lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, se kohta paistetaan
        Sika, sen perää maistetaan
        Sika, on sähköuunissa
        Sika, on mutsi duunissa

        Kato äiti on laittanut kystä kyllä
        Sinappi huntu on sialla yllä
        Isoveli veistänsä teroittaa
        Ja luistansa porsaan erottaa
        Lapset laulaa: jouluntähti on ehdoton

        Sika, lopulta tappoi sen
        Sika, ympäristä vatsanhappoisen
        Sika, voi kuinka isi syö
        Sika, isiltä loppuu vyö********

        Joulu täynnä on kinkkua ,kylkeä potkaa,
        läskiä niskaa ja tietenkin votkaa
        Kun loppuu aatto ja alkaa yö
        Ihminen on sitä mitä hän syö .

        Niin opettele yhdyssanat!


    • Olen aivan varma ettei vartijat käy tuosta vain suinpäin kenenkään kimppuun, jollei ole jotain aihetta. Tuonkin tapauksen taustalla on aivan varmasti jotain jota ei videopätkässä nähdä.

      • MegaMassaMössö

        Nämä "megamassamössö" vartijat jotka ovat aineittensa takia apinan kehitys tasolla, niin ymmärtäähän sen että tällästä tapahtuu.


      • peksi67

        mutta se on laitonta. PISTE!


      • aito ihmetteliä

        voisi ajatella, että tuo vartija voisi syyllistyä samallaiseen naisen pahoinpitelyyn kuin tuo jota hän potkii "avuttomassa" tilassa rauroissa makaavaa. Koska siitä on matala kynnys potkia myös puollustuskyvytöntä naista, koska kummassakin tapauksessa on kysymys heikon itsetunnon omaavasta, myös pelkurista, jollainen ihminen on täysin "arvaamaton"..


    • "kyllästynyt"

      Eiköhän jo lopeteta vartijoista jauhaminen. Kaikissa ammattiryhmissä on työhönsä soveltumattomia ihmisiä.
      Vartijoiden työ on vaikeaa ja haastavaa, niinkuin monen muunkin työ. Mietin, miten vaikeaa olisi suhtautua puolueettomasti juuri tapahtuneeseen naisen kasvoihin potkimiseen. He joutuvat useimmin kuin kukaan muu kohtaamaan väkivaltaa, haistattelua, kasvoihin sylkemistä, kiinnikäymistä jne.
      Me tavalliset kadun tallaajat olemme vääriä henkilöitä syyllistämään mitään ammattiryhmää sen kummemmin.
      mitäs, jos vaan käyttäydytään itse hyvin.

    • nikke48

      Muaki yks vilkas silmäkulmastaan ja yskäs merkitsevästi,että sattu!

    • kansa vaatii

      se on OK, kunnioitusta pitää olla

    • vihdoinkin

      vartijat on huomattu ja sekin että, saattaa tulla lättyyn jos alkaa urputtaan.
      Antaa vain kaikkien tuulimyllynlämmittäjien valittaa mutta, negatiivista julkisuutta ei ole!
      :D

    • Ajattelua lisää

      Minua ei huoleta tuo mies joka sai köniinsä eikä se, että vartijat käyvät työnsä puolesta käsiksi, mutta se on tuomittavaa, että vartijat käyttäytyvät päälle käyvästi lasten edessä.
      Vartijat olisivat voineet hoitaa asian ystävällisestikin, mikä opetetaan jo alakoulussa, mutta ei.
      Lapset alkavat itkeä ja heidän tulee paha ole, koska he näkevät isojen, pahojen vartijoiden käyvän heidän isänsä kimppuun.
      Vartijat voisivat ajatella sen verran, että veisivät lapset pois näkemästä, jos kerran pakko on käydä kovakouraiseksi. En ihmettele, että nuorison keskuudessa ovat kamppailulajit nousseet suureen huutoon, kun tällaista tämä on.
      Oli syy kenen tahansa ei kaupungilla voi liikkua ilman puollustusta edes vartijoiden seurassa.

      • talvipaarma

        Eiköhän tuo isä ole itse provonnut vartijoita laittamalla hanttiin. Vaikka ei se vartijoidenkaa puolesta ole median mukaan ihan parasta asiakaspalvelua ollut. Ehkä homman oisi voinut esittää muutenkin. Mutta kirjoitusten perusteella juuri tämä isä on saanut homman karkaan käsistään. Ollut niin voiman tunnoissaan, niinhän hän kehuu että on harrastanut kauan. eli selkee kokeilu siltäkin.
        En tiedä sitten millainen ohjeistus noilla vartijoilla on, mutta ehkä ne yrittää toimia sen mukaan. Vaikea sanoa. Siellä toimivat varmaan tietävät miten asianlaita on ja mitä ohjeistus sanoo.


    • Rauhallinen kansalainen

      Voi voi kun iso paha vartija setä taas tuli ojentamaan kansalaista joka alkoi itse ensin riehumaan ja soittamaan suutaan konduktöörille joka hoiti tehtäviään ohjeiden mukaisesti. Eiköhän tuossa kyseisessä tapauksessa tämä mies saanut juuri sitä mitä tilasikin, vaikkakin on ikävää että se sattui lasten nähden. Tosin olisi mies itsekin voinut vähän miettiä mitä siinä lastensa läsnäollessa menee sanomaan. Juuri tuon kaltaisia tyyppejä varten ne vartijat sinne asemille ja vastaaviin paikkoihin on palkattu. HYVÄ HYVÄ !!!

      • blaKout

        On mennyt vartijoiden työ typeräksi provosoinniksi, en saa käydä missään ruokakaupassa (joissa vartijoita sattuu olemaan) rauhassa, vaan aina soitetaan vartija kyttäämään ja perässä hiihtelemään, ilmeisesti kameroista kyttäävät minne menen, tullut sähköpostiinkin "roskapostia" että on kytätty missä käyn tai mitä ostan, ympyrätalossa oli jopa kolmen kopla joka uskalsi huudella ohi kävellessäni, yksittäiset vartijat eivät uskalla kuin kaukaisuudesta katsella, tuntuu että suomessa ei puhe mene jakeluun vaan pitäisi jaella tappouhkauksia. Typerämpikin tajuaa että tällainen voi johtaa siihen että joku vartija saa kärsiä nahoissaan pitkään jatkuneen kiusaamisen seuraukset, sen verran kauan on provosoitu että saattaa joku päivä loppua huumorintaju.


      • blaKout
        blaKout kirjoitti:

        On mennyt vartijoiden työ typeräksi provosoinniksi, en saa käydä missään ruokakaupassa (joissa vartijoita sattuu olemaan) rauhassa, vaan aina soitetaan vartija kyttäämään ja perässä hiihtelemään, ilmeisesti kameroista kyttäävät minne menen, tullut sähköpostiinkin "roskapostia" että on kytätty missä käyn tai mitä ostan, ympyrätalossa oli jopa kolmen kopla joka uskalsi huudella ohi kävellessäni, yksittäiset vartijat eivät uskalla kuin kaukaisuudesta katsella, tuntuu että suomessa ei puhe mene jakeluun vaan pitäisi jaella tappouhkauksia. Typerämpikin tajuaa että tällainen voi johtaa siihen että joku vartija saa kärsiä nahoissaan pitkään jatkuneen kiusaamisen seuraukset, sen verran kauan on provosoitu että saattaa joku päivä loppua huumorintaju.

        ymmärtäisin tämän jos olisin vaarallinen rikollinen tai kleptomaani mutta ovat vaan ottaneet yhden ihmisen kiusaamisen kohteeksi, saatanan pelkurit, joukossa on voimaa mutta helvetisti typeryyttä


      • demexxs
        blaKout kirjoitti:

        ymmärtäisin tämän jos olisin vaarallinen rikollinen tai kleptomaani mutta ovat vaan ottaneet yhden ihmisen kiusaamisen kohteeksi, saatanan pelkurit, joukossa on voimaa mutta helvetisti typeryyttä

        Itse en ole koskaan kaupassa asioidessani "joutunut" vartijan kyttäämäksi. Voi teitä raukkoja.


    • SeCuVar

      - Menin kyselemään konnarilta, että mitä tämä nyt on. Hän soitti suutaan takaisin ja minä vastasin rumasti, että olet säkin harvinaisen veemäinen jätkä, isä muistelee.

      - Sanoin vaimolle, että lähdetään ja otetaan taksi. Kaverit tulivat takaapäin ja ottivat käsistäni kiinni ja sanoi, että nyt lähdetään. Pysähdyin ja sanoin, että minä en mene minnekään.

      Ihan on turhatiimin nohevilla JLJV:eillä mitään oikeutta mennä tossa tekee yhtää mitää.

      Voi vittu että vituttaa niitte touhu!!!

      Se joiden mielestä toi isä oli tehny jotain väärin niin olkaapa ny rehellisiä.

      Turhatiimin porukka on vaan niin kusipäistä ja ammattitaidotonta porukkaa ku olla ja voi.

    • yks

      Jokin on mennyt vikaan kun yksittäisen vartijan turhautuminen muuttuu JÄRJESTELMÄN SIUNAAMAKSI omankäden oikeudeksi ja kontroloimattomaksi väkivallaksi.

      Miksi vartijaväkivalta on tabu ? Mistä yhteiskunnassamme oleva asenne johtuu ?
      Mielipiteet ja moralisointi ovat tilanteesta riippuvaa ja moralisoinnin syy ei ole aito paheksunta,vaan toisten ihmisten kalastelu.
      Rehellinen lause on häviävä poikkeus VARTIJALLA

      • Kommentoi

        Niissä vartijoissa, järjestyksenvalvojissa sekä myös poliisissa on omat kjusipäänsä, joiden rikolliselle käytökselle annetaan lupa oikeusjärjestelmää myöten. Hallinto on suurelta osin korruptoitunut. Olen lukuisat kerrat kuullut muiden kertomuksia niistä voiman ja vallan väärinkäytöksistä, joita voisi jopa virkavallan anastamiseksi kutsua. Toisaalta myöskään virkavaltaan ei kuulu asiaton voimankäyttö.

        Käyttävät asiatonta kieltä, käskytystä ja voimaa, ja kun kehtaat jotain takaisin sanoa alkaa entistä kovempi tylytys, älykääpiöitä kun ovat. Odottavat itselleen kunnioitusta, mutta kohtelevat muita kuin karjaa. Rikollisten kanssa voi toki toisinaan joutua koviin otteisiin, mutta heidän omaa käytöstäänkin voisi toisinaan kutsua rikolliseksi. Valitettavasti käyttävät järjestelmän suomia porsaanreikiä edukseen ja valehetelevat, minkä kerkiävät. Ei tylytttäminen takahuoneessa mikään poikkeustapaus ole. Toiset hakeutuvat alalle vallan ja voimankätön ihailun vuoksi, siitä sikiää kusipäisyys.


        En tietenkään toivo mitään pahaa asiallisesti asiansa työnsä hoitavalle, mutta ne kusipäät vaarantavat myös niiden asiallisesti työnsä hoitavien turvallisuuden. Liian usein kusipää poliisi tylyttää rehellistä kansalaista, kun taas rehellinen poliisi saa siltä kusipää kansalaiselta turpaansa. Ehkä se on luonnonlaki. Vahvempi syö heikomman ja teennäismoralistinen oikeusjärjestelmä siunaa järjestelmän mielettömyyden.


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe