sappikivileikkausta

tähystys edessä

vähätellään eli se on muka helppo juttu.

Onko näin?

18

3262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

En tiedä onko se helppo juttu, mutta avoleikkausta paljon helpompi ainakin.

Minulle tehtiin 5 pientä reikää mahaan. Pari päivää olin sairaalassa, nykyään kuulemma tehdään päiväkirurgiassakin. Joitain päiviä olin kipeä, mutta kivut helpottivat pian. Pahinta oli olkapääkipu, joka johtui tutkimuskaasusta. Leikkauksen aikana vatsaan puhallettiin kaasua, joka painoi hermoa ja sai olkapään särkemään.
      Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvä kokemus.

Ei enää sappikohtauksia :)

• thänk!

tietää ja tärkeintähän minullekkin on että sappikivut loppuu sillä ne on kovia ja tulee niin yllättäen.

• ..........
        thänk! kirjoitti:

tietää ja tärkeintähän minullekkin on että sappikivut loppuu sillä ne on kovia ja tulee niin yllättäen.

Minullakin oli kovia sappikipuja, leikkauksen jälkeen vaivat loppuivat. Jotkut eivät enää koskaan voi syödä esim. omenaa vaan saavat siitä kipuja, mutta minä voin syödä mitä vain eikä kipuja ole. Sappileikkauksen jälkeen ruoansulatuksenikin toimii paremmin. Ennen oli kaikenlaista närästystä ja muuta, mutta jostain syystä leikkaus helpotti sitäkin.

Ainahan leikkauksessa on kipuja, vaikka kyse olisikin vain 5 reiästä, mutta pahempaakin olisi voinut olla.

Olin 2 viikkoa sairaslomalla ja nukuin paljon. Yskiminen oli kivuliasta, mutta kannattaa muistaa painaa tyynyä mahaa vasten yskiessä, se helpottaa.

Tsemppiä!

• Jarkko17

Olin itse eilen sappikivi/rakko leikkauksessa ja tosiaan tänään alko aivan kusipäinen olkapää kipu oikeassa olkapäässä. En tiedä tuolla oikealla puolella jotain tekemistä sen kanssa että kivethän oli myös oikealla puolella. Oxynormista ei hevon paskan apua, mutta onneksi saan makuu asennon missä ei satu.

• täällä,

Helppoa oli :) Muutaman päivän toki arasti, mutta heti pääsi jalkeille kun liikkui varoen. Nauramista kannattaa välttää ekat päivät, se sattuu :DD , eikun :((

Muhun tehtiin vain neljä reikää...

• Neljä reikää

Mut leikattiin tähystyksellä kuukausi sitten,neljä reikää vatsassa ja yksi yö sairaalassa.Heti vain pystyyn ja kävelyä hiljakseen voimien mukaan ettei tuu veritulppaa.Ei se mikään pikkujuttu ole,mutta ei niin kipeä kuin jos koko vatsa avattaisi.Kaasusta kyllä tulee olkapää kipeäksi,mutta sekään ei kestä kauaa.Mä olin kolme viikkoa sairaslomalla.Tsemppiä sinulle.

• parin päivän päästä

onkohan tuo aika yleistä että jäädään yön yli sinne? kun lääkäreiltä saanu sen käsityksen että suurin osa pääsis samana päivänä pois ja itekki jo siihen varautunut..no, sen näkee sitten..
        sairaslomaa miettinyt kans kun yleisimmäksi sanotaan se 2 vkoa mut osa sit 3 vkoa..et mistä se ero johtuu? jotkut tervehtyy hitaammin ja ne saa sit yhden lisäviikon? vai työpaikan fyysisyyden mukaan?
        kipuja ei oo nyt onneksi ollut paljon näiden 3kk aikana, ennen sitä onnistuin saamaan sappirakontulehduksen. sen jälkeen ollut tosi varovainen syömisten suhteen ja paino laskenu yli 20kg. että jotain positiivista ;)
        toki olis kiva kun ei tarvis enää leikkauksen jälkeen stressata uskaltaako syödä vai eikö..

• tsemppiä!

muuten niin leikkaus tehdään tähystyksellä ja samana päivänä pääsee pois,näin minulla.

Mutta leikkaus vasta edessä ja lääkäri sano että pitää olla saattaja kun kotiin lähtee myös ensimmäisenä yönä ei saa olla yksin.

Mutta itse haluaisin jäädä sairaalaan yöksi,kysyn vielä sitä.

• tähystys
        tsemppiä! kirjoitti:

muuten niin leikkaus tehdään tähystyksellä ja samana päivänä pääsee pois,näin minulla.

Mutta leikkaus vasta edessä ja lääkäri sano että pitää olla saattaja kun kotiin lähtee myös ensimmäisenä yönä ei saa olla yksin.

Itselläni leikattiin tähystyksellä päiväkirurgisesti kaksi kuukautta sitten. Aluksi ajattelin, että olisin mielelläni jäänyt sairaalaan yöksi, mutta päiväkirurginen homma toimi aika näppärästi ja loppujen lopuksi olikin hyvä homma, että päästivät kotiin. Kun ei ollut pahempia kipuja, pahoinvointia tms. Jos ei ole kotiutuskunnossa leikkauksen jälkeen, niin eihän ne sieltä väkisin tyrkkää ulos..:)

Mulla oli hartiapistosta vielä puolitoista viikkoa leikkausen jälkeenkin, se oli hieman tukalaa.
        2 vkoa sairaslomaa oli minimi kotona oloa, toipumista se kolmaskin viikko vielä kuitenkin oli. Kevyttä siirtymää takaisin arkeen.
        Arvetkin näyttää paranevan hyvin, eikä niitä välttämättä ensi kesänä juuri edes iholla näy!

Suositten päiväkirurgista tähystystä, mikäli muu terveys vain sen sallii.Leikkaus oli hieno juttu, en enää koskaan haluaisi palata niihin karmeisiin kipuihin...

• sairaslomasta
        tähystys kirjoitti:

Itselläni leikattiin tähystyksellä päiväkirurgisesti kaksi kuukautta sitten. Aluksi ajattelin, että olisin mielelläni jäänyt sairaalaan yöksi, mutta päiväkirurginen homma toimi aika näppärästi ja loppujen lopuksi olikin hyvä homma, että päästivät kotiin. Kun ei ollut pahempia kipuja, pahoinvointia tms. Jos ei ole kotiutuskunnossa leikkauksen jälkeen, niin eihän ne sieltä väkisin tyrkkää ulos..:)

Mulla oli hartiapistosta vielä puolitoista viikkoa leikkausen jälkeenkin, se oli hieman tukalaa.
        2 vkoa sairaslomaa oli minimi kotona oloa, toipumista se kolmaskin viikko vielä kuitenkin oli. Kevyttä siirtymää takaisin arkeen.
        Arvetkin näyttää paranevan hyvin, eikä niitä välttämättä ensi kesänä juuri edes iholla näy!

Suositten päiväkirurgista tähystystä, mikäli muu terveys vain sen sallii.Leikkaus oli hieno juttu, en enää koskaan haluaisi palata niihin karmeisiin kipuihin...

kysyykö ne lomaa kirjottaessa mitä työtä tekee vai laittako ne eka sen 2 vkoa ja sit pitää käydä arvauskeskuksessa rukoilemassa tarvittaessa lisälomaa?
        mulla kun työ ei hirveän kevyttä oo ja jos se pistoskin kestää melkeen koko sairasloman.. joudun työssä nostelemaan painavia laatikoita ja muutenki on aika fyysistä, käsillä tehtävää.
        ajattelin vaan ku viime sairasloma jalkaleikkauksen jälkeen mut laitettiin liian aikaisin töihin, hyvä jos kengät vielä jalkaan mahtu. arvauskeskuksessa vaan sanottiin että alota kevyellä työllä:no eipä siihen saanu oikeen ite vaikuttaa, heti eka päivä 8h jalkojen päällä ja jalka turvoksissa.
        sillä kyselen siitä lomasta että saako siitäkään toipua kunnolla vai pitääkö yrittää toipua siinä kahden viikon aikana vaan pakolla

• .............
        sairaslomasta kirjoitti:

kysyykö ne lomaa kirjottaessa mitä työtä tekee vai laittako ne eka sen 2 vkoa ja sit pitää käydä arvauskeskuksessa rukoilemassa tarvittaessa lisälomaa?
        mulla kun työ ei hirveän kevyttä oo ja jos se pistoskin kestää melkeen koko sairasloman.. joudun työssä nostelemaan painavia laatikoita ja muutenki on aika fyysistä, käsillä tehtävää.
        ajattelin vaan ku viime sairasloma jalkaleikkauksen jälkeen mut laitettiin liian aikaisin töihin, hyvä jos kengät vielä jalkaan mahtu. arvauskeskuksessa vaan sanottiin että alota kevyellä työllä:no eipä siihen saanu oikeen ite vaikuttaa, heti eka päivä 8h jalkojen päällä ja jalka turvoksissa.
        sillä kyselen siitä lomasta että saako siitäkään toipua kunnolla vai pitääkö yrittää toipua siinä kahden viikon aikana vaan pakolla

Mut leikattiin 6v sitten tähystyksellä, mutta olin sairaalassa tosiaan muutamia päiviä. Silloin ei vielä tehty sappileikkauksia päiväkirurgiana.

Multa ainakin lääkäri kysyi millaista työtä teen ja sen perusteella laittoi lomaa. Kannattaa kyllä sanoa, että työ on raskasta, jotta lääkäri voi suoraan kirjoittaa enemmän.

Itselleni muuten kävely helpotti sitä hartiapistosta. Ja muutenkin kannattaa liikuskella miten vaan pystyy, ehkäisee tosiaan niitä tulppia.
        Se kaasu sieltä mahasta haihtuu itsekseen, mutta voi tosiaan kestää jonkin aikaa.

• ....
        tsemppiä! kirjoitti:

ketään ja on yksin yön mutta ainahan soi soitella läheisille.

Yksinasuja ei aina saa saattajia ja varsinkin kun ei asu lähellä sukulaisia.

Saa kai sitä yöksi sairaalaan jäädä tässä tapauksessa.

• että sitten
        .... kirjoitti:

pitää jäädä sairaalaan ellei oo saattajaa. lapussa nimenomaan lukee että joku aikuinen _pitää_ olla kotona yön yli, eli ellei semmosta saa niin totta ne jemmaa sairaalaan siksi aikaa

• edessä
        .... kirjoitti:

Itselläni on myös tulossa sappileikkaus ja se tehdään päiväkirurgiassa, mutta minulle on jo nyt varattuna yöpaikka, niin tämä hoitaja kertoi kun soitti sitä leikkausaikaa, ilmeisesti johtuu siitä, että minulla on diabetes ja astma. Eli kyllä siellä varmaan muutkin saa tarpeen vaatiessa jäädä yöksi, itse on ole kovinkaan innostunut kun pitää jäädä. :/

• ne melkein...
        edessä kirjoitti:

Itselläni on myös tulossa sappileikkaus ja se tehdään päiväkirurgiassa, mutta minulle on jo nyt varattuna yöpaikka, niin tämä hoitaja kertoi kun soitti sitä leikkausaikaa, ilmeisesti johtuu siitä, että minulla on diabetes ja astma. Eli kyllä siellä varmaan muutkin saa tarpeen vaatiessa jäädä yöksi, itse on ole kovinkaan innostunut kun pitää jäädä. :/

yön yli pitää siellä sairaalassa,ainakin minä olin.Lääkäri kysyi sairaslomaa kirjoittaessaan minkälaista työtä teen,ja sen mukaan tuli lomakin sitten.Ei muuta kuin arvauskeskukseen hakemaan lisää saikkua,jos siltä tuntuu ettei töihin pysty,turha sinne on liian aikaisin mennä rehkimään.Ja tosiaan,nyt saa taas syödä normaalisti kaikkea,ei pitäisi enää sappikohtaksia tulla.Itsellä putosi paino yli 15kg kivien aikana,tosin olin kyllä niin kipeäkin että ei paljon uskaltanut muuta syödä kun kaurapuuroa :) Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille,kyllä se vielä iloksi muuttuu.

• yksilö..
        ne melkein... kirjoitti:

yön yli pitää siellä sairaalassa,ainakin minä olin.Lääkäri kysyi sairaslomaa kirjoittaessaan minkälaista työtä teen,ja sen mukaan tuli lomakin sitten.Ei muuta kuin arvauskeskukseen hakemaan lisää saikkua,jos siltä tuntuu ettei töihin pysty,turha sinne on liian aikaisin mennä rehkimään.Ja tosiaan,nyt saa taas syödä normaalisti kaikkea,ei pitäisi enää sappikohtaksia tulla.Itsellä putosi paino yli 15kg kivien aikana,tosin olin kyllä niin kipeäkin että ei paljon uskaltanut muuta syödä kun kaurapuuroa :) Tsemppiä kaikille leikkaukseen menijöille,kyllä se vielä iloksi muuttuu.

eli minä pääsin tuossa pari päivää sitte pois. yön yli ei pidetty, pääsin jo päivällä pois ku sain syötyä ja jalottelu onnistu. pari ekaa päivää oli todella inhottavia hartiapistoksen vuoksi, nyt alkaa se helpottaa vähän ja voi keskittyä tuohon itse mahaan :P
        työstä kyllä kysyttiin vaikka lääkäri sanoki että paranen varmaan viikossa, 2 vkoa sain kumminki lomaa. itse en kyllä osaa olla niin varma siitä että se riittää.
        toivon vaan nyt että kohtauksia ei enää tuu :)

• cat70
        yksilö.. kirjoitti:

eli minä pääsin tuossa pari päivää sitte pois. yön yli ei pidetty, pääsin jo päivällä pois ku sain syötyä ja jalottelu onnistu. pari ekaa päivää oli todella inhottavia hartiapistoksen vuoksi, nyt alkaa se helpottaa vähän ja voi keskittyä tuohon itse mahaan :P
        työstä kyllä kysyttiin vaikka lääkäri sanoki että paranen varmaan viikossa, 2 vkoa sain kumminki lomaa. itse en kyllä osaa olla niin varma siitä että se riittää.
        toivon vaan nyt että kohtauksia ei enää tuu :)

minulta leikattiin tulehtunut sappi, avoleikkauksena 20 niittiä. 6 päivää sairaalassa, sen jälkeen ollu kaks viikkoa kotona tekemättä juuri mitään, kun heti vihloo jos yrittää. Sängystä nousu ei ekan kahden viikon aikana meinannut onnistua ollenkaan. Nyt on hieman helpottanut, vieläkin väsyy helposti. Sairaslomaa kaikkiaan 4 viikkoa. ei mikään kiva operaatio, ja kaikki vain siksi ettei toinen sairaala ottanut ajoissa ultraa missä olisi nähty tilanne, vaan laittoivat kotiin.

• kesti asiat
        cat70 kirjoitti:

minulta leikattiin tulehtunut sappi, avoleikkauksena 20 niittiä. 6 päivää sairaalassa, sen jälkeen ollu kaks viikkoa kotona tekemättä juuri mitään, kun heti vihloo jos yrittää. Sängystä nousu ei ekan kahden viikon aikana meinannut onnistua ollenkaan. Nyt on hieman helpottanut, vieläkin väsyy helposti. Sairaslomaa kaikkiaan 4 viikkoa. ei mikään kiva operaatio, ja kaikki vain siksi ettei toinen sairaala ottanut ajoissa ultraa missä olisi nähty tilanne, vaan laittoivat kotiin.

ja piti todella myös sappirakon tulehtua ennenkuin arvauskeskuksen lääkäri edes uskoi että ne löytyneet sappikivet edes vaivaa siellä. sairaalassa 4 päivää, ja mietin siellä kummin tehdään. kivut oli hirveitä mutta lääkärit suositteli tähystystä, joten eikun sitten kotiin ja 3kk myöhemmin operaatioon.
        sen ajan olin kyllä älyttömän varovainen kun pelkäsin jo niitä kipuja, tein ruokapäiväkirjaaki pari viikkoa ja punnitsin kaikki etten vaan syö liikaa. no, se meni suht helposti ja oon ihan tyytyväinen etten valinnut avoleikkausta. nyt myös sairaslomalla, ainoa mikä mietityttää on että riittääkö 2vkoa toipumiseen kun työ on raskasta sekä se että auttoiko leikkaus loppupeleissä, vai pitääkö jatkossakin varoa syömisiään..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5340
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      21
      2367
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      113
      1592
    4. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      231
      1550
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      93
      1477
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1416
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1175
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      9
      1143
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      302
      1105
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      1047
    Aihe