Mulla tuli läksyksi näinki yksinkertanen lasku: Urheilukentän päät ovat puoli ympyröitä, joiden kaarteiden pituudet ovat 100m. Suora pituus on 100m. Laske kentän pinta-ala.
Voiskos joku auttaa? Yritin vaikka mitä, mutta ei onnistu, ei sitten millään. Nyt vaivaa jossen tiiä miten se tehdään.
MATIKKANEROT: AUTTAKAA!
5
3966
Vastaukset
- Antsa
Ympyrän kehän pituuden kaavahan on 2*pii*r eli pii*r=100metriä (jaetaan se kahdella koska on vain puoliympyrä kyseessä). tällöin siitä saa r:n eli säteen joka kerrottuna kahdella on halkaisija joka on myös urheilukentän leveys. tsemppiä jatkoon!
- ei edes matemaatikko (vielä)
sillä lailla!!!!!!! NIIN YKSINKERTAISET ASIAT VOIVAT OLLA TOISILLE NIIN VAIKEITA! JA MÄ KUN JO HETKEN PIDIN ITSEÄNI TYHMÄNÄ, MUTTA EN TÄMÄN KYSYMYKSEN JÄLKEEN, KIITOS SINULLE! MINKÄ IKÄNEN MUUTEN OOT?? pS EI KANNATA AINAKAAN HAKEUTUA LÄÄKIKSEEN, LUONNONTIETEELLISEEN, TEKINILLISEEN TAI MIHINKÄÄN JOS NÄIN HELPON LASKUN TUOTTAMINE TUOTTAA VAIKEUKSIA. MINÄ KUN LUIN KYSYMYKSESI, YMMÄRSIN 5 SEKUNNIN SISÄLLÄ MITEN LASKU LASKETAAN...........HÄH HÄH!!!!!
- Joku
Moro!
Huomaatko itse kuinka typerää tekstiä kirjoitat.
"Hetken pidit itseäsi jo tyhmänä ja todistit sen 5 sekunnin sisällä"
- opettaja
Urheilukenttä muodostuu neliöstä ja kahdesta puoliympyrästä. Nelion pinta-ala on 100*100 m^2 ja kahden puoliympyrän pii* 100m^2. Siis pinta-ala on
(pii 1)* 100^2 m^2- Anonyymi
Tosi vanha kysymys, mutta pakko kommentoida kun tuli vastaan ja tuo nimimerkin opettaja vastaus oli väärin. Eli siis kaarteen pituus oli 100 metriä, eli ei se yleisurheilukentän laatikko ole 100*100 m².
Kaarre on 100 metriä, joten, eli kun ne molempien päätyjen kaarteet laittaa vastaikkain siitä tulee ympyrä, jonka säde voidaan laskea seuraavasti:
2*pi*r = 200
pi*r = 100
r=100/pi
Urheilukentän pinta-ala olisi siis se "laatikko" 2 kaarretta
laatikon pinta-ala on pituus (100m) * leveys (2*r)
100 * 2 * 100/pi
20000/pi
kaarteen sisään jäävä ala (puolet ympyrän pinta-alasta) on
½*pi*r²
½*pi*(100/pi)²
½*pi*10000/pi²
½*10000/pi
Kaarteita oli 2 kpl (molemmissa päädyissä), joten kaarteiden yhteispinta-ala on
2*½*10000/pi
10000/pi
Koko kentän pinta-ala (keskiosan "laatikko" 2 kpl kaarteita on siis)
20000/pi 10000/pi
30000/pi
noin 9549 m²
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1802190- 1751811
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1701682Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1081492Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise251469- 1051165
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1621085Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771063Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,57910Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud234903