Purkkiruuat

onko muita?

Niin, onko muita jotka antavat vauvalle pelkkiä kaupan purkkiruokia? En ole ikinä tästä syyllisyytä tuntenut, mutta nyt tuntuu että KAIKKI tekevät soseet itse, ja hyi, minä vaan ostan valmista.

48

4366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nepsun äiti

Meidän tenava, tyttö 7,5 kk, saa myös pelkkiä kaupan ruokia, soseita ja puuroja. Syyllisyyttä en ole tuntenut hetkeäkään. Miksi olisin? Niissä on kaikkea, mitä kasvava lapseni tarvitsee ja makuja löytyy jos mitäkin. Niitä on helppo käyttää ja pystyn tarjoamaan lapselleni monipuolista ravintoa.

Monet ovat kieroon katsoneet, kun olen kertonut, etten tee ruokia itse. Jokainen mielestäni tehköön miten parhaaksi näkee. Meidän perheessä näin on hyvä :)

Mukavaa joulun odotusta!

• ~helinä~

Nykyään kaupan vauvanruuat on tosi tarkkaan valvottuja laadultaan ja muutenkin, ja varmasti turvallisia käyttää vaikka ihan pelkästäänkin, myös ravitsemuksellisesti. :) Ja käteviä etenkin kylässä ja matkalla, kun ruoka säilyy varmasti hyvänä perille asti. :)

• teen...

Itse ja ostan myös kaupasta kun siltä tuntuu. Annan itse tehtyä sen takia, että tottuu sitten äidinkin tekemiin ruokiin! (Ei tule shokkina sitten joskus meikäläisen tekemän ruuan maku.. : ))
      Samahan se on millaista antaa, pääasia että saa syödäkseen ja tarpeeksi!! Hyvät jatkot teille!!

• kans yks

joka ostaa kaupasta purkkiruokaa. niissähän on kaikki mitä lapsi tarvii ei sit tarvii miettiä mitä lisää. oon kyl muutaman kerran tehny ite soseet, mut sitä sit joutuu syöttään monta päivää putkeen samaa ruokaa. kaupanruuvilla saa hyvin vaihtelua ruokaan.

• etne

purkkiruokaa syötetään vauvalle ja hyvin maistuu. Saa monipuolista ja itselleen sopivaa ruokaa. Miehen kanssa syödään itse todella usein etnisiä ruokia, aasialaista keittiötä ja muuta hyvin maustettua, jotka yleensä maustetaan jo ruuan teon alkuvaiheessa. En jaksa ruveta erikseen vauvalle väsäilemään suolatonta ja vähemmän mausteista, joten purkista saa ja on tyytyväinen.

• sanottakoon

että siinä äitiyspakkauksen väestöliiton esitteessä sanotaan: teollisesti valmistettu lastenruoka on hyvä vaihtoehto matkoilla tai ELLEI ITSELLÄ OLE INTOA VALMISTAA RUOKIA ITSE.

Siis sitä ei pidetä yhtään pahana. Saat anteeksi. :o)

• purkkiruuan kuluttaja...

Ostan kaikki kasvis- ja hedelmäsoseet valmiina. Useimmat lihasoseet myös, mutta joskus olen lihasosetta tehnyt ja lisännyt valmiiseen kasvis-soseeseen, ihan siksi että lihasoseet ovat ihan tolkuttoman kalliita!

Kasvis- ja hedelmäsoseet maksavat muuten täälläpäin tarjouksessa 0,13€, joten tuntuu aika turhalta ruveta itse keittelemään!

• mä vaan

Itselleen väsäillään ruoat hartaudella alusta saakka, mutta vauva saa tyytyä purkkiruokaan!!

Siis ostakaa itsellenne vaikka einesmakaroonilaatikkoa ja säästyneellä ajalla voisitte tehdä vauvalle ravitsevaa ja HYVÄÄ ruokaa. Kuinka monimutkaista/aikaa vievää esim. perunan keitto voi olla?

Jopa pelkkä keitetty peruna voittaa maussakin purkkiruoan. Miltä itsestä tuntuisi syödä purkkiruokaa joka päivä???

Vauva kasvaa ja kehittyy, myös makuaisti. Ei ihme että myöhemmin nyrpistetään naamaa ruoalle, kun ei olla totuttu puhtaisiin aitoihin makuihin.

Maistakaa hyvät ihmiset niitä purkkiruokia ja miettikää itse haluaisitteko syödä sellaista JOKA PÄIVÄ.

Ja jos syyllisyys painaa, voisi ihan itse miettiä mistä se johtuu. Ettei vain siitä tosiasiasta että omatunto soimaa, kun laiskuus todellinen syy siihen että tyytyy antamaan lapselle huonompaa ruokaa.

• ----------

Niin onhan se hassua, että jos itselle tekee ruokaa monta tuntia niin miksei vauvalle. Mutta minä en tee itsellenikään ruokaa kovin hartaudella enkä kovin monipuolisesti, ajan myötä kun vauva kasvaa niin on tietty ruvettava tekemään. Enkä todellakaan koe mitään syyllisyyttä siitä että ostan valmiina kaupasta, ne ovat erittäin hyviä ruokia vauvalle. Eikä mielestäni tässä ketjussa kukaan muukaan ole mitään syyllisyyden tunteita kirjannut. Aina vaan kuvitellaan, että asian (tässä tapauksessa ruoka) täytyy olla parempi kun siihen uhrataan paljon aikaa.

• mä vaan
        ---------- kirjoitti:

Niin onhan se hassua, että jos itselle tekee ruokaa monta tuntia niin miksei vauvalle. Mutta minä en tee itsellenikään ruokaa kovin hartaudella enkä kovin monipuolisesti, ajan myötä kun vauva kasvaa niin on tietty ruvettava tekemään. Enkä todellakaan koe mitään syyllisyyttä siitä että ostan valmiina kaupasta, ne ovat erittäin hyviä ruokia vauvalle. Eikä mielestäni tässä ketjussa kukaan muukaan ole mitään syyllisyyden tunteita kirjannut. Aina vaan kuvitellaan, että asian (tässä tapauksessa ruoka) täytyy olla parempi kun siihen uhrataan paljon aikaa.

Siis kyllähän alkuperäinen kirjoittaja syyllisyyttä tunsi.

Ja hyvää ravitsevaa ruokaa saa tehtyä nopeasti. Sitähän juuri ihmettelin kuinka paljon esim. perunan keitto vie aikaa/vaivaa....

Ja sehän nyt on taas toinen juttu mihin sitä aikaa saa mennä yli 2 minuuttia, ja mitä säästetyllä ajalla tekee.

• etne

sitä purkkiruokaa niin toteat ettei se ole ollenkaan pahaa ;) Itselleen sitä ruokaa ei todellakaan aina väsätä hartaudella monta tuntia alusta saakka, vaan joskus silloin tällöin koska enimmäkseen syömme ulkona. Syömme myös einesmakaroonilaatikkoa jos sitä tekee mieli. Vauva saa puhtaita ja aitoja makuja siitä vauvan ruuasta, koska niitä ei ole pilattu liioilla mausteilla ja suolalla, siitä se makuaisti kehittyy ihan normaalisti eikä kukaan ainakaan meidän lapsista ole ikinä nirsoillut. Päinvastoin, syövät mielellään kaikkea uutta kuten meidän perheen aikuisetkin tekevät. Syyllisyys ei paina ainakaan minua, lapsi saa varmasti monipuolista ruokaa niistä purkeista ja sellaista mikä vauvalle sopii. Se joka haluaa tehdä itse niin tehkööt. Minä en tee, enkä usko sen purkkiruuan olevan yhtään sen huonompaa.

• kysymykseen

Alkuperäinen kirjoittaja kysyi, onko muita jotka antavat vauvalle vain kaupan purkkiruokia. Hän ei varmastikaan halunnut mitään syyllistäviä kommentteja, vaan ihan asiallisia vastauksia muilta äideiltä.

Sinulle "mä vaan" vielä tiedoksi, että minä ainakin maistan jokaisesta purkista ensin itse, ennen kuin tarjoan ruokaa vauvalleni.

Miten niin huonompaa ruokaa?! Kyllä ne ovat todella hyviä, niihin kun on tarpeen mukaan lisätty esim. vitamiineja, rautaa yms. Itse olen sitä mieltä, että minun lapsi saa ainakin yhtä hyvää ruokaa valmiista purkeista kuin sinun lapsesi. Ellei jopa parempaa ;)

• mä vaan
        kysymykseen kirjoitti:

Alkuperäinen kirjoittaja kysyi, onko muita jotka antavat vauvalle vain kaupan purkkiruokia. Hän ei varmastikaan halunnut mitään syyllistäviä kommentteja, vaan ihan asiallisia vastauksia muilta äideiltä.

Sinulle "mä vaan" vielä tiedoksi, että minä ainakin maistan jokaisesta purkista ensin itse, ennen kuin tarjoan ruokaa vauvalleni.

Miten niin huonompaa ruokaa?! Kyllä ne ovat todella hyviä, niihin kun on tarpeen mukaan lisätty esim. vitamiineja, rautaa yms. Itse olen sitä mieltä, että minun lapsi saa ainakin yhtä hyvää ruokaa valmiista purkeista kuin sinun lapsesi. Ellei jopa parempaa ;)

ja lueppa se eka viesti, miksi sitten soimata itseään että "hyi mä vaan ostan purkkiruokaa",
        jos asiassa ei näe mitään ongelmaa itsellä????

Näillä keskustelupalstoilla on yleisestikin se ongelma että ensin joku kysyy mielipidettä, ja kun sen saa ja se onkin vastakkainen kysyjän mielipiteen kanssa, niin ollaan sitten niiiin verisen loukkaantuneita.

Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ilmeisesti alkuperäinen kysyjä ole ottanut nokkiinsa vaan kanssakeskustelija..

Älkää ottako niin itseenne aina, jos mielipiteitä tai toimintatapoja kysyy niitä myös saa, kaikenlaisia.

• omat ruuatkin

on lähinnä mikrokaurapuuroa tai pikanuudeleita... Usein syödään vauvan kanssa yhdessä kumpikin omasta purkista hedelmäsosetta! Ja olen syönyt myös vauvan kasvis/lihasosetta, minusta on ihan hyvää!

Sekin aika mikä soseiden keittelystä säästyy, on aikaa olla yhdessä vauvan kanssa!

• kysymykseen
        mä vaan kirjoitti:

ja lueppa se eka viesti, miksi sitten soimata itseään että "hyi mä vaan ostan purkkiruokaa",
        jos asiassa ei näe mitään ongelmaa itsellä????

Näillä keskustelupalstoilla on yleisestikin se ongelma että ensin joku kysyy mielipidettä, ja kun sen saa ja se onkin vastakkainen kysyjän mielipiteen kanssa, niin ollaan sitten niiiin verisen loukkaantuneita.

Tässä tapauksessa ei kuitenkaan ilmeisesti alkuperäinen kysyjä ole ottanut nokkiinsa vaan kanssakeskustelija..

Älkää ottako niin itseenne aina, jos mielipiteitä tai toimintatapoja kysyy niitä myös saa, kaikenlaisia.

Alkuperäinen kysyi selvästi, onko muita jotka antavat vauvalle purkkiruokaa. Hän ei kysynyt keneltäkään mitään mielipidettä asiaan!

Eikä tässä kukaan nokkiinsa ottanut, pisti vain silmään kun et vastannut kysymykseen vaan aloit puhumaan itse tehdyn ruoan puolesta.

Täällä on usein juuri tällaisia keskusteluja, joissa ihmiset vastailevat, mutta eivät ollenkaan siihen mitä alkuperäinen kysyjä kysyi.

• mä vaan
        kysymykseen kirjoitti:

Alkuperäinen kysyi selvästi, onko muita jotka antavat vauvalle purkkiruokaa. Hän ei kysynyt keneltäkään mitään mielipidettä asiaan!

Eikä tässä kukaan nokkiinsa ottanut, pisti vain silmään kun et vastannut kysymykseen vaan aloit puhumaan itse tehdyn ruoan puolesta.

Täällä on usein juuri tällaisia keskusteluja, joissa ihmiset vastailevat, mutta eivät ollenkaan siihen mitä alkuperäinen kysyjä kysyi.

Ja eipä muutkaan vastaukset ole tyylin: annan purkkiruokaa tai: en anna purkkiruokaa.

Kyllä purkkiruokamyönteiset vastaajatkin ovat perustelleet ja kirjoittaneet mielipiteitään purkkiruoista.

Eli taas tullaan tähän: jos ei vastaus tai mielipide jotakuta miellytä, se pitäisi olla tuomatta julki.

Ja muuten, jos se purkkiruoka on niin erinomaista, miksi siihen pitää LISÄTÄ vitamiinit ym.? Ei tavalliseen kotiruokaan tarvitse mitän lisäillä.

En ole väittänyt että purkkiruoka olisi tysin huonoa, kyllä silläkin varmaan terveitä lapsia saa kasvatettua. Mietinkin vaan että kun aina halutaan vauvalle kaikessa parasta, niin miksei niin oleellinen asia kuin ravinto ole sitten tärkeää olla parasta mahdollista?

• Vierailija
        mä vaan kirjoitti:

Ja eipä muutkaan vastaukset ole tyylin: annan purkkiruokaa tai: en anna purkkiruokaa.

Kyllä purkkiruokamyönteiset vastaajatkin ovat perustelleet ja kirjoittaneet mielipiteitään purkkiruoista.

Eli taas tullaan tähän: jos ei vastaus tai mielipide jotakuta miellytä, se pitäisi olla tuomatta julki.

Ja muuten, jos se purkkiruoka on niin erinomaista, miksi siihen pitää LISÄTÄ vitamiinit ym.? Ei tavalliseen kotiruokaan tarvitse mitän lisäillä.

En ole väittänyt että purkkiruoka olisi tysin huonoa, kyllä silläkin varmaan terveitä lapsia saa kasvatettua. Mietinkin vaan että kun aina halutaan vauvalle kaikessa parasta, niin miksei niin oleellinen asia kuin ravinto ole sitten tärkeää olla parasta mahdollista?

sitkeä inttäjä. Todellakin veisaat asian vierestä ja yrität esittää jotain superäitiä, joita tällä palstalla on aivan riittämiin.
        Syötä sinä sitä pottua jos se on sun mielestä tarpeeksi riittävää ravintoa lapsellesi.
        Meillä ainakin vauva syö purkkiruokaa, se on hyvää.

• ...
        mä vaan kirjoitti:

Ymmärsin kysymyksen näköjään vähän eri tavalla kuin sinä. Käsitin, että kysyjä halusi sellaisilta kommentteja jotka antavat pelkkää purkkiruokaa.

Vastauksesi oli erittäin hyvä ja mielipiteitä täytyy tuoda julki, mutta oikeassa kohdassa :)

• ....

siis mitä teitä "haukkuja äidit" vaivaa..onko teillä noin vaikee muksu ku pitää jonnekki päästä purkaamaan raivonsa..hanki ystävä tai mene töihin,älä tänne tule haukkumaan...
        jeesus,kaikennäköstä sitä lukee....

• mä vaan
        Vierailija kirjoitti:

sitkeä inttäjä. Todellakin veisaat asian vierestä ja yrität esittää jotain superäitiä, joita tällä palstalla on aivan riittämiin.
        Syötä sinä sitä pottua jos se on sun mielestä tarpeeksi riittävää ravintoa lapsellesi.
        Meillä ainakin vauva syö purkkiruokaa, se on hyvää.

Odotinkin jo koska tulee toi "oo sä vaan joku superäiti" -virsi. Keksisit edes jotain omaperäisempää.

Kyllä on herkkä hipiä tai vastaavasti huono itsetunto jos ei kestä sitä että joku tosiaan syöttää ihan vaan sitä itse tehtyä ruokaa.

Tämän kai pitäisi olla keskustelupalsta, eikä mikään "esitä ainoastaan myötäilevä mielipide"-palsta.
        Keskustelua käydään vastavuoroisesti, ei se ole inttämistä jos vastaa.

Minä teen omalla tavalla ja sinä omallasi. Jokainen saa mielestäni myös perustella ja kyseenalaistaa asioita, se ei ole superäidin leikkimistä.

Jotenkin haiskahtaa vierailijan kommentti tosi katkeralta.

• ensin
        mä vaan kirjoitti:

Odotinkin jo koska tulee toi "oo sä vaan joku superäiti" -virsi. Keksisit edes jotain omaperäisempää.

Kyllä on herkkä hipiä tai vastaavasti huono itsetunto jos ei kestä sitä että joku tosiaan syöttää ihan vaan sitä itse tehtyä ruokaa.

Tämän kai pitäisi olla keskustelupalsta, eikä mikään "esitä ainoastaan myötäilevä mielipide"-palsta.
        Keskustelua käydään vastavuoroisesti, ei se ole inttämistä jos vastaa.

Minä teen omalla tavalla ja sinä omallasi. Jokainen saa mielestäni myös perustella ja kyseenalaistaa asioita, se ei ole superäidin leikkimistä.

Jotenkin haiskahtaa vierailijan kommentti tosi katkeralta.

ja vastata sitten vasta. Nimim. *Vierailija* on ihan oikeassa, nuotin vierestä nyt virttäsi veisaat ja pahasti!

Minä ainakin olen maailman paras äiti omalle lapselleni :)

Jos kysymys olisi ollut esim. "Annatko purkkiruokaa vai teetkö itse" niin sitten vastauksesi olisi vastannut kysymykseen. Nyt haettiin äitejä, jotka antavat purkkiruokaa, ei mitään kotiruoan puolestapuhujia.

Omia mielipiteitä ja toimintatapoja ei kannata ihan joka väliin tyrkyttää. Mutta tee sinä ihan rauhassa vauvallesi ruoat itse. Minäkin annan purkkiruokaa ja pian 10 kk poikani on sillä kasvanut hyvin ja pysynyt terveenä. Ei edes flunssaa ole vielä sairastanut :)

• mä vaan
        ensin kirjoitti:

ja vastata sitten vasta. Nimim. *Vierailija* on ihan oikeassa, nuotin vierestä nyt virttäsi veisaat ja pahasti!

Minä ainakin olen maailman paras äiti omalle lapselleni :)

Jos kysymys olisi ollut esim. "Annatko purkkiruokaa vai teetkö itse" niin sitten vastauksesi olisi vastannut kysymykseen. Nyt haettiin äitejä, jotka antavat purkkiruokaa, ei mitään kotiruoan puolestapuhujia.

Omia mielipiteitä ja toimintatapoja ei kannata ihan joka väliin tyrkyttää. Mutta tee sinä ihan rauhassa vauvallesi ruoat itse. Minäkin annan purkkiruokaa ja pian 10 kk poikani on sillä kasvanut hyvin ja pysynyt terveenä. Ei edes flunssaa ole vielä sairastanut :)

Joo teen ihan rauhassa itse ruoat, ja syötä sinä purkkiruokaa lapsellesi, myöskin aivan levollisin mielin!

Leppoisaa viikonloppua äipät! Nauttikkaa elämästä, hyvä ruoka on osa sitä!

Lopetan veisaamisen tähän.

• eikö

purkkiruuissa olekaan aitoja puhtaita makuja? Mielestäni ihan samaa siitä tulee jos itsekin keittää esim.perunaa ja parsakaalia kuin mitä on purkissa. Itse keitettynä saattaa vielä keittää liikaa , jolloin vitamiinit häviävät...
        meidän poika söi paljon huonommin itse tehtyjä ruokia, kun en niitä saanut koskaan niin hienoksi. eri asia sitten kun voi syödä kokkareisempaa, niin sit kyllä saa perheen ruokaa...

• Nepsun äiti
        eikö kirjoitti:

purkkiruuissa olekaan aitoja puhtaita makuja? Mielestäni ihan samaa siitä tulee jos itsekin keittää esim.perunaa ja parsakaalia kuin mitä on purkissa. Itse keitettynä saattaa vielä keittää liikaa , jolloin vitamiinit häviävät...
        meidän poika söi paljon huonommin itse tehtyjä ruokia, kun en niitä saanut koskaan niin hienoksi. eri asia sitten kun voi syödä kokkareisempaa, niin sit kyllä saa perheen ruokaa...

Minulla on sama käsitys kuin sinullakin, että aitoja puhtaita makuja purkkiruoissa on. Alan myös sitten antamaan itse tehtyä kun neiti saa kasvatettua vähän hampaita ja osaa pureskella :)

Näköjään arka aihe tämä ruoka... Muistetaan silti kaikki syöttää vauvojamme, oli se ruoka sitten purkista tai itse tehtyä :)

• kotiruuasta

Anopin painostuksesta aloin tehdä soseita. No lapsi ei niistä tykännyt, syöminen hirveetä takkuamista. Neuvolassa sitten tuloksena painokäyrässä loikka alaspäin (lapsi muutenkin hoikka)- opettelee tosin juuri liikkumaan. Anyway, syytän osin omia pöperöitäni - enempi luottaisin teollisten lastenruokien varmasti oikeisiin ravintoarvoihin ja ne siis lapsellekin paremmin maistuu.

• Elfarran

ne kaupan jutut ainakin on. Liha-versioita en kylläkään ole maistanut. Ja varmasti on käyneet melkoiset syynit ja tarkastukset.

Me ollaan vielä peruna-porkkana -linjalla, joten teen itse kun on tuo sauvasekoitinkin. Paremminkin uskon, että kaupan soseiden jälkeen ei äidin pöperöt enää kelpaiskaan.

Jos joistakin tuntuu, että joka päivä ei kaupan soseita tekis mieli syödä, niin ei kyllä sitä äidin vastaavaakaan. Eihän niihin sen kummemmin saa ainakaan alussa mausteita laittaa makua antamaan.

Valmishedelmäsoseet on kyllä nameja, niitä osti itselleenkin matkaevääksi joskus kauan ennen raskautta ja vauvaa.

• Matamix

On meitä muitakin, helppoa ja kätevää.
      Kyllä minuakin on yrittänyt anoppi syyllistää, mutta eipä kannataa välittää. Pääasia että lapsi saa riittävästi ruokaa. Kalliimmaksihan ne kaupan soseet tulee, kuin jos tekee itse.

• kalliimpaa

Itseasiassa laskien kaupan ruuat tulevat halvemmiksi, kuin itsetehty ruoka. Ja aika paljonkin kalliimmaksi, jos käyttää luomukasviksia ja -lihaa. Toki purkkiruuissakin luomut taitaa olla kaalliimpia...

• Jihuuu
        kalliimpaa kirjoitti:

Itseasiassa laskien kaupan ruuat tulevat halvemmiksi, kuin itsetehty ruoka. Ja aika paljonkin kalliimmaksi, jos käyttää luomukasviksia ja -lihaa. Toki purkkiruuissakin luomut taitaa olla kaalliimpia...

Kyllä se on halvempaa tehdä vauvankin ruoat jos muutkin ruoat kotona tekee, niin siinä sivussa ja samoja raaka-aineita käyttäen omissakin ruoissa niin rutkasti edullisemmaksi tulee, niin vauvan kuin omatkin ruoat :)

• vertailuja tehnyt
        kalliimpaa kirjoitti:

Ystäväni kanssa juuri jokin aika sitten tehtiin vertailua, että kumpi tulee edullisemmaksi. Tulos: valmiit kaupasta ostetut soseet

Ostimme kaikkia perusraaka-aineita mistä soseetkin ovat tehty ja teimme soseet. Sitten laitettiin soseet purkkeihin ja laskettiin kuinka monta purkkia mitäkin tuli. Siihen rinnalle sitten kaupasta ostetut.

Tulos: kaupan purkkiruoat paljon edullisimpia, melkein 40 %! Emme ottaneet testissämme huomioon sähkön kulutusta. Raaka-aineet ostettu keskikokoisesta ruokakaupasta.

Osa perusraaka-aineista oli luomua, osa tavallista.

• Matamix
        vertailuja tehnyt kirjoitti:

Ystäväni kanssa juuri jokin aika sitten tehtiin vertailua, että kumpi tulee edullisemmaksi. Tulos: valmiit kaupasta ostetut soseet

Ostimme kaikkia perusraaka-aineita mistä soseetkin ovat tehty ja teimme soseet. Sitten laitettiin soseet purkkeihin ja laskettiin kuinka monta purkkia mitäkin tuli. Siihen rinnalle sitten kaupasta ostetut.

Tulos: kaupan purkkiruoat paljon edullisimpia, melkein 40 %! Emme ottaneet testissämme huomioon sähkön kulutusta. Raaka-aineet ostettu keskikokoisesta ruokakaupasta.

Hauskaa että olette vertaileet hintoja aivan oikeasti. Kiva tietää että olenkin säästänyt ja runsaasti. :)

• elikäs
        Jihuuu kirjoitti:

Kyllä se on halvempaa tehdä vauvankin ruoat jos muutkin ruoat kotona tekee, niin siinä sivussa ja samoja raaka-aineita käyttäen omissakin ruoissa niin rutkasti edullisemmaksi tulee, niin vauvan kuin omatkin ruoat :)

varsinkin isomman lapsen ruuat on halvempi tehdä itse. Liha- ja kalasoseet teen itse, mutta monipuolistamisen vuoksi ostan myös kaupan soseita, esim. lammas on aika kallista ostaa ja tehdä itse. Sen sijaan tuoreet kasvikset kuten parsakaali ym. on aika hintavia ja kasvissoseet samoin kuin hedelmäsoseet ostan kaupasta. Joskus keitin itse jotain päärynää ja omenaa soseeksi, mutta yhdestä hedelmästä ei tule juuri minkään vertaa sosetta, joten sekin on halvempi ostaa kaupasta, kun ei valmiina maksa kuin se 30 senttiä purkki.

• kalliimpaa
        Jihuuu kirjoitti:

Kyllä mä ne ruuat ihan oikeasti laskin ja sain tulokseksi kotiruuasta kalliimpaa kuin kaupan soseet. Sähkö ei ole mukana laskelmassa. En edes tehnyt mitään pieniä määriä ruokaa, vaan 5-8-10l kattiloissa perunaa, kukkakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, parsaa ja lihat kanaa ja nautaa.

Oli yllätys itsellekin.

• Mammaksi_maaliskuussa_06
        vertailuja tehnyt kirjoitti:

oli päinvastainen. Tein itse spagettia ja jauhelihakastiketta (paljon erilaisia kasviksia) sekä lohimuhennosta (tässäkin monia eri raaka-aineita). Minäkin laitoin omatekemät ruokani purkkeihin ja laskin tuloksen: omatekemä ruoka oli "tutkimukseni" mukaan hieman halvempaa kuin kaupan valmiit purkkiruoat. Kymmenen ison purkillisen erässä hintaero oli kahden euron luokkaa kun vertailuna käytin purkkiruokien keskihintaa. Raaka-aineet ostin paikallisesta Citymarketista kerralla.

Ai niin, ja vastaus aloittajan kysymykseen: enimmäkseen annan vauvallemme omatekemääni ruokaa, mutta kylään mukaan otamme valmiin purkkiruoan kuljetuksen/tekemisen helppouden takia.

• Jihuuu

..että suurin osa antaa nimenomaan purkkiruokia, niin kova haloo siitä joskus syntyy jos joku sanoo itse tekevänsä.

• ..täällä nyt muutenkin puhutaan aiheen vierestä, niin sanonpa omankin kommenttini. :D itse olen siis tehnyt aina vauvan kasvis- ja lihasoseet itse siitä yksinkertaisesta syystä, että alussa tuntui kyllä hölmöltä edes harkita jonkun perunasosepurkin ostamista (onko sitä edes?), kun sen voi keittää itsekin hetkessä. myöhemmin taas allergiaepäilyjen takia oli huomattavasti helpompaa tehdä itse ruoat sopivilla/kokeilussa olevilla raaka-aineilla, kuin lähteä kauppaan tuoteselosteita tiirailemaan. :) ja nyt, kun tyttö on 9,5kk, en oikein edes osaa ostaa valmisruokia, kun en ole siihen tottunut. joskus toki matkalla tms. niitä syödään, mutta hyvin harvoin.

mutta: joku tuossa sanoi, että sekin aika mitä kokkaamisesta jää pois purkkiruokien kanssa, on aikaa vauvalle. no, minusta tuo on kyllä vähän hassu väittämä. ruoan teko kun tosiaan kestää sen pari minuuttia - sehän toki kiehuu itsekseen. kukaan ei ole maininnut tässä vielä sitä pointtia, mikä itselleni on tärkeä: haluan näyttää lapselleni pienestä asti, että ruokaa lapselle/aikuisille voi tehdä myös ihan itse, puhtaista raaka-aineista jne.. ei sillä, että nykyinen eineskulttuuri ihan hengenvaarallista mielestäni olisi, mutta onhan se nyt aika "köyhää" jos lapsi ei ennen kouluikää edes näe esim. keitettyjä perunoita - nehän ovat jonkun mielestä niiiin tylsiä kuoria. ;) eikä siinä mitään jos välillä haluaa päästä helpolla, mutta joka päivä.. ei kyllä uppoaisi einesruoka kovin kauaa itsellekään päivittäin syötynä.

• yks vaan

annan kyllä purkista mitä sitä kieltämään. Ja sen takia että meillä menis paljon enemmän rahaa jos alkaisin tekee vauvalle ruoat itse,koska ollaan miehen kanssa molemmat aika nirsoja ruoan suhteen niin joutus ostaa pelkästään vauvalle esim.. jonkin kukkakaalin tai maissin. Kun kukaan muu niitä ei söis. Muutenkin on käteviä ottaa esim.kylään mukaan.

• mitä liioittelua

"mutta onhan se nyt aika "köyhää" jos lapsi ei ennen kouluikää edes näe esim. keitettyjä perunoita"

Siis tuskin nyt kukaan syöttää sinne ikään asti sitä purkkiruokaa. Ei nyt ihan noin paljoa tarvii liioitella. Se, että syöttää vauvalle purkkiruokaa, ei tarkoita sitä, että loppuelämäkin syödään sitten valmiseineksiä.

• Miksuliini

***mutta onhan se nyt aika "köyhää" jos lapsi ei ennen kouluikää edes näe esim. keitettyjä perunoita***

Eiköhän jokainen purkkiruoan antaja ala antamaan n. vuoden ikäisenä suurimmaksi osaksi samaa ruokaa mitä itse syöpi... Eiköhän siis kuitenkin se keitetty peruna tule tutuksi jo hyvissä ajoin ennen koulun aloittamista.

Minäkin luotan suurimmaksi osaksi purkkiruokiin. Niissä kun on kaikki mitä kasvava lapseni missäkin iässä tarvitsee.

• mitä liioittelua kirjoitti:

"mutta onhan se nyt aika "köyhää" jos lapsi ei ennen kouluikää edes näe esim. keitettyjä perunoita"

Siis tuskin nyt kukaan syöttää sinne ikään asti sitä purkkiruokaa. Ei nyt ihan noin paljoa tarvii liioitella. Se, että syöttää vauvalle purkkiruokaa, ei tarkoita sitä, että loppuelämäkin syödään sitten valmiseineksiä.

tuskin kaikilla, mutta tosi paljonhan nykyään on näitä mäkkäri-mikroruoka -ihmisiä. ja edelleen: kukin tyylillään, mutta nuo mainitsemani asiat ovat itselle vain ihan itsestäänselvyyksiä.

ja toisaalta: jos perunan keittäminen ja kuoriminen on liian vaivalloista, niin.. no, hymiö riittänee tuohon kommentiksi. ;)

• Miksuliini kirjoitti:

***mutta onhan se nyt aika "köyhää" jos lapsi ei ennen kouluikää edes näe esim. keitettyjä perunoita***

Eiköhän jokainen purkkiruoan antaja ala antamaan n. vuoden ikäisenä suurimmaksi osaksi samaa ruokaa mitä itse syöpi... Eiköhän siis kuitenkin se keitetty peruna tule tutuksi jo hyvissä ajoin ennen koulun aloittamista.

Minäkin luotan suurimmaksi osaksi purkkiruokiin. Niissä kun on kaikki mitä kasvava lapseni missäkin iässä tarvitsee.

juu, tarkoitinkin lähinnä tätä kasvavaa joukkoa jo mainitsemiani mäkkäri-mikrosapuska -ihmisiä, aika paljon on aikuisiakin, jotka syövät (lähes) pelkästään noita.. ja lapset tietysti mukana.

minä taas luotan mitä suurimmassa määrin itsetehdyn ruoan ravitsemukselliseen riittävyyteen. :) mutta niin kuin mainitsinkin, niin tähän ruoan itse tekemiseen on alun perin ollut muu syy (allergiaepäilyt, tarkka ruokavalio) kuin esim. fanaattinen purkkiruokavastaisuus tms.. siitä kokkailusta on vain ajan mittaan tullut tapa, mitä kyllä nyt arvostan jo muistakin syistä.

• suuhun
        Miksuliini kirjoitti:

Minä annan lähes kaikki ruoat purkista. Joitain kasvissoseita teen itse ja puurot tietty on ihan tavallista puuroa(siis ei mitään valmis puuroa). Liharuokien tekemisen suhteen ole melko varovainen, koska pienten lasten proteeiniannoksen tulisi olla niin tarkka,siis riittävä, muttei missään nimessä liian suuri ettei pienet munuaiset ylikuormitu.
        Mutta, herranen aika, jokainen tekee kuten haluaa. Se, tekeekö itse ruokia vai ei, ei tee kenestäkään parempaa/hunompaa vanhempaa!!!

• äiti3x

meillä olen antanut purkkiruokia kahdelle vanhimmalle lapselle ja tulen antamaan myös nuorimmaiselle vähän ajan päästä(nyt 2,5 kk). eivät tykänneet itse tehdystä ja pääsin paljon helpommalla. Itse tehtyyn ruokaan siirryttiin joskus 10kk iän jälkeen. Ihan terveitä ovat ja kasvaneet hyvin.

Niin täällä olisi myös yksi "purkkiruoka-äiti" :) 2lasta olen saanut ihan elävinä kasvamaan purkkiruoilla ja terveitäkin ovat ;) noin 10-11kuisena siirryttiin omatekoisiin ruokiin eikä mitään ongelmia ollut. Että älä suotta tunne huonoa omaatuntoa,minä en ainakaan :)

• valmisruokia

Nykyäidit eivät nimittäin monetkaan viitsi valmistaa lapselle kunnollista ruokaa joten helpointa on ostaa se valmiina, lämmittää mikrossa ja nakella suuhun lapselle siinä lomassa kun itse lukee vauvalehtiä ja hörppii kahvia.
      Kyllä ne sillä pärjää ja jos ei niin eihän se äidin vika ole.
      Miksi nähdä vaivaa mokomasta kun helpollakin pääsee. Ja kasvaahan se lapsi syöttipä sille mitä tahansa, toinen asia on kehittyykö kaikkiniinkuin kuuluisi mutta se on sen ajan murhe.
      Äidin on päästävä helpolla, se opetetaan jo neuvolassa.

• joooos

sinullekin syötetty purkkiruokaa, niin pelaisi tuo järki vähän paremmin. Siitä kun olisit saanut monipuolisempaa ruokaa, joka tekee aivoillekin hyvää ;P Mutta eihän se sinun vikasi ole. Syytä äitiäsi.

• Naurattaa

Siehän hauskaksi heittäydyit, hyvät naurut sain =D Hölmöksihän sie ihtes teet kun jaksat tuollaista edes kirjotella.

• kierrätätte

purkit sillä tulee lasi&metallijätettä melkoinen määrä kun noin moni syöttää purkkiruokaa lapsilleen... :) Meillä ainakin kierrätetään kaikki äidinmaidonkorviketölkeistä lähtien.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57