Kotisivujen päivitys

vaikeaa?

Koska itse olen ihan onneton koodaamisen kanssa, niin tilasin kotisivut. Mutta mutta, niitä pitäisi päivittää, haluaisin ehkä viikon välein kirjoittaa kuulumiset ym. Voisin ostaa päivitykset tältä samalta tekijältä, eli kerran kuussa hän maksusta päivittää sivut.

Mutta onko se niin vaikeaa että en osaisi kirjata kuulumisia ylös itse ? Mitä pitää osata? Kannattaako alkaa säätää vai antaa suosiolla tämän tekijän tehdä päivitykset sivuille?

12

7364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotisivut...

      joltain muulta, joka osaa laittaa sinulle päivitystyökalun sivuille. Eli sellaisen systeemin, että syötät vain salasanan internet-sivuillasi ja voit internet-selaimella aivan yksinkertaisesti muokata sivujasi.

      Jos tuota päivitystyökalua ei ole, saattaa päivittäminen olla hankalaa henkilöltä, joka ei asiasta mitään tiedä.

    • helppoa...

      Jos sinulla on valmiit sivut ja vain haluat pivittää tai lisätä niihin kappaleen, se ei vaadi suurta "koodaustaitoa".

      1) hanki (ilmainen) ftp-siirto-ohjelma (WS_FTP95 LE on hyvä valinta).

      2) kaiva esille Welho-sopimus, siellä on tarvittavat tiedot (serverin nimi, käyttäjätunnus, salasana). Käynnistä siirtoohjelma ja syötä sinne em tiedot. Nyt sinulla on toimiva yhteys koneesi ja serverin välillä (voit siirtää tiedostoja koneestasi serverille ja päinvastoin).

      3) ellei sinulla ole kotisivut omalla koneellasi, voit aloittaa siirtämällä ne serveriltä konelleesi ftp-siirto-ohjelmalla (niitä ei siirretä, ainoastaan kopioidaan). Varaa niille etukäteen oma kansio koneellasi (ns working directory).

      4) sivujen muokkaus: Avaa esim. Muistiolla se sivu mitä haluat muokata. Tiedoston nimi on se viimeinen osa siitä pitkästä jutusta mitä näet selaimen "Osoite" kohdasta.

      5) html-merkkauskieli on hyvin yksinkertainen. Kaikki perustuu siihen että selväkielisen tekstin välillä on ns. tageja jotka kertovat mitä ko. teksti edustaa. Esim:

      Otsikko (Header)
      Tämä teksti tulee lihavoituna otsikkona

      Leipäteksi, kappale (Paragraph)
      Tänne voit kirjoittaa miten paljon tekstiä tahansa, rivinvaihdoilla ei ole merkitystä (selain huolehtii niistä)

      Huom. Tagit esiintyvät tavallisesti pareina, (alkutagi="tästä leipäteksti alkaa") varsinainen teksti (lopputagi = "tähän leipäteksti loppuu".

      6) nyt etsit sen kohdan tekstistä mitä haluat muuttaa. Kaikki mitä ehkä haluat muuttaa on ja tagien välillä. Sitten vaan muutat sen. Kyseessä on ihan simppeli tekstitiedosto, ei mitään Woodoota.

      7) Kun tallennat tiedoston (jos käytät Muistiota) varmista että tiedostopääte on .htm (tai .html, kuitenkin sama kun näit selaimesi osoiterivillä).
      Olisi pitänyt sanoa aikaisemmin: Olet luultavasti tottunut siihen että suurilla ja pienillä kirjaimilla, ääkkösillä, erikoismerkeillä ym on vailla merkitystä. Se aika on ohi, nyt niillä on.

      8) Voit tarkastaa sivujasi: Selaimella valikko Tiedosto/avaa... ja etsi päivitetty sivu. Voilaa!

      9) Sitten vaan käytät ftp-ohjelmaa ja sirrät sivun koneestasi serverille.

      10) Miksiköhän tällaiset ohjeet (ja pyhäät käskyt) aina ovat jaettu kymmenen osaan? Sormien lukumäärästäkö? "Sinun tulee kunnioittaa isäsi ja äitisi varastelematta ja huoraamatta (kuitenkin kiroilematta)..." tällä tavalla kymmenen käskyä olisi saatu tiivistetty yhteen lauseeseen, säästetty paperia ja hidastettu kasvihuoneilmiötä?

      • vaikeaa?

        Sivut ovat jo viimeistelyä vaille valmiit ja puolet maksettu, joten en voi toisaaltakaan enää tilata. Ja olen kyllä oikein tyytyväinen sivuihin muuten, mutta nämä päivitykset...Näistä edellisen kirjoittajan ohjeistakin jäi hyvin paljon epäselväksi, olen siis todella hyvin huono näiden koneiden kanssa... :/

        Voisinko vain kysyä tältä tekijältä jos hän voisi "asentaa" sivuilleni tällaisen päivitystyökalun? Voi pitääkö sellainen ns. ostaa jostain erikseen vai miten se homma oikein toimii?


      • kyllä...
        vaikeaa? kirjoitti:

        Sivut ovat jo viimeistelyä vaille valmiit ja puolet maksettu, joten en voi toisaaltakaan enää tilata. Ja olen kyllä oikein tyytyväinen sivuihin muuten, mutta nämä päivitykset...Näistä edellisen kirjoittajan ohjeistakin jäi hyvin paljon epäselväksi, olen siis todella hyvin huono näiden koneiden kanssa... :/

        Voisinko vain kysyä tältä tekijältä jos hän voisi "asentaa" sivuilleni tällaisen päivitystyökalun? Voi pitääkö sellainen ns. ostaa jostain erikseen vai miten se homma oikein toimii?

        voit pyytää nettisivujen tekijää laittamaan sellaisen, mutta epäilenpä ettei tekijäsi osaa tehdä sellaista, koska ei sitä sinulle heti alusta lähtien tarjonnut. Mutta kysy ihmeessä.

        Saako udella, että kuinka paljon hän pyytää päivittämisestä?


      • työkalu...
        vaikeaa? kirjoitti:

        Sivut ovat jo viimeistelyä vaille valmiit ja puolet maksettu, joten en voi toisaaltakaan enää tilata. Ja olen kyllä oikein tyytyväinen sivuihin muuten, mutta nämä päivitykset...Näistä edellisen kirjoittajan ohjeistakin jäi hyvin paljon epäselväksi, olen siis todella hyvin huono näiden koneiden kanssa... :/

        Voisinko vain kysyä tältä tekijältä jos hän voisi "asentaa" sivuilleni tällaisen päivitystyökalun? Voi pitääkö sellainen ns. ostaa jostain erikseen vai miten se homma oikein toimii?

        Nyt sinulle annetaan utopistisia neuvoja.

        Ellei sinulla ole oma domaini tai vuokraat tilaa webhotellista "päivitystyökalun" tekeminen on lähes mahdotonta tehdä (voidaan tehdä mutta vaikeusaste on sama kuin poistaisit viisaudenhampaat perseen kautta).

        Parempi (ja helpompaa) on miettiä millaisia päivityksiä haluat tehdä ja pyytää yksityiskohtaisia ohjeita miten ne tehdään (tyyppiä ne kymmenen käskyä mitä sinulle aikaisemmin annoin).

        Muuten olet lapsellisen rahastuksen uhri.

        html-dokumenttiin voidaan lisätä kommentteja:

        (monta riviä koodia mistä et ymmärrä mitään)
        //(kenoviivat tarkoittavat kommenttia) Teppo!
        // seuraavien rivien tekstiä voit vapaasti
        muokata
        Lauantaina kävin kalassa ja sain kuuden kilon hauen blaa, blaa, blaa...Saunapuut olivat kosteita, ei meinannut tulla saunomisesta yhtään mitään blaa, blaa, blaa...Ei minulla ole mitään sanomista, sanon sen kuitenkin blaa, blaa, blaa...
        //Tähän sinun omat juttusi on päätyttävä.

        (monta riviä koodia mistä et ymmärrä mitään)

        //Teppo!
        // Seuraaville riveille voit kirjoittaa niitä sun
        // kalastusjuttuja, kunhan hauven paino ei ylitä
        // kolme kg.
        Aamulla kuudelta menin syys-aamuun, Krokotiiliviehe täysin mustutettu noella. Tunsin selkärangassani että jossain tuon mustan pinnan alla liikkui vanha leidi, ottelupaino...
        //Teppo!
        // Sovittiin että suurinpiirtein pysytään totuudessa! Seuraaviin riveihin et koske!

        jne.

        Ideana on että tiedät mihin osuuksiin haluat tehdä muutoksia. Jos haluat vaikuttaa koko sivun layoutiin, sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin oppia html. (toisalta, sisarentyttäreni on 9 v. MIA, hän teki mahtavat kotisivut kahden tunnin ponnistelun jälkeen. Hänen setäänsä osallistui kittaamalla kaljaa vieressä...)

        Ajatteleminen ei ole kielettyä. Vähän sinun itsekin on ponnisteltavaa. Työkalua ei ole olemassa, joko teet jotain itse, maksat helvetisti, tai luovut ajatuksesta omista sivuista!


    • NasuM

      Kokeileppa tätä: www.suntuubi.com meikä ainakin onnistui tuolla tekemään omat kotisivut todella helposti vaikka en osaa riviäkään koodata. Palvelu on ilmainen ja siihen saa kuvagallerian, blogin, kävijätilastoinnin ja jotain muutakin en muista kaikkea. Päivittäminen onnistuu pelkällä selaimella. Työkalu on suomenkielinen en tiedä saako muilla kielillä.

    • huuhaanimi

      Onko kokemuksia työkalusta ruubikcms?

      Pitäisi olla ilmainen ohjelma joka asennetaan palvelimelle ja joka mahdollistaa sivujen muokkaamisen yksinkertaisella käyttöliittymällä.

      Kertokaa kokemuksianne kyseisestä ohjelmasta.

    • ksoortenpoks

      wordpress on ihan ilmainen ja sillä voit lisäillä/päivittää sivuillesi ihan mitä vaan. ja yhtään mitään ei tarvi osata eikä tietää nettisivuista tai mistään muustakaan. auttaa tietysti jos osaa kirjoittaa ja aakkoset

    • itsevemputanusein

      Vihoviimeinen tapa nykyään on maksaa jollekkin materiaalin lisäämisestä nettisivuille, jos tuo materiaali on jo tuotettu valmiiksi tai ei puhuta jostain h*lvetin isosta lafkasta.

      Asiaan on miljoona ja yksi - hyvinkin helppoa ratkaisua, jotka toimivat lähes idioottivarmasti.

      Valmis CMS; eli julkaisujärjestelmä, Wordpress ja joku kotikutoisen oloinen Ruubikcms (no offense tekijälle) täällä mainittiinkin. Julkaisujärjestelmiä on pilvin pimein.

    • Itse tumputan usein

      Henkilökohtaiset kotisivut ovat lähinnä narsisteja varten.

      • necromancer slayer

        Samoin kuin kuolleiden keskustelujen henkiinherättäminenkin.


    • Molsa

      www.combinet.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe