leikkiä tissillä

Elfarran

Vauvamme 3kk on ilmeisesti alkanut leikkiä imetystilanteessa. Muka hapuilee rinnan päätä, mutta vain käyttää suuta siinä ja kääntää päänsä ja katselee minua (usein hymyillen). Imetysasentoni on sellainen, missä itse istun iso tyyny sylissäni ja vauva makaa kyljellään siinä tyynyn päällä. Tiedän, parempiakin asentoja olisi...

Jokatapauksessa vauva tekee liikettä toistuvasti eli kääntelee kokoajan päätään eesuntakas ja käyttää suuta aina muka tissillä, muttei ehdi edes imaisemaan kun taas pää kääntyy minun kasvojani kohden.

Ihmetyttää vain kun usein vauvalla pitäisi kaiken järjen mukaan olla hyvinkin nälkä, mutta sitten kuitenkin aloittaa tuon leikin.

Mitä mieltä olette, pitäisikö vauva ottaa heti rinnalta pois kun leikki alkaa? Meinaan että oppisi että tissillä ollaan syömässä eikä leikkimässä?

Minkälaisia "kujeita" teillä liittyy/on liittynyt syömistilanteisiin?

8

2200

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä myöskin

ELFARRAN:

Heh, kirjoitat kuin minun suustani.Ainoa, että me olemme korvikkeella..

Meillä nyt 3kk poju ja alkanut syöttötilanteessa juuri kääntämään päätään joka suuntaan ja muutenkin säheltää käsillään niin että tuttipullo tippuilee pois suusta. Sitten kuitenkin haluaa äkkiä pullon takaisin, kun on nälkä:)

Meillä auttoi hieman, että vaihdettiin asentoa niin että vauvan pää on ns. loukussa käsivarren ja vartalon välillä.. ei tietenkään auta sinua yhtään kun imetät, mutta mietin että voisiko siinäkin asennonvaihto auttaa..

Luulen, että nyt kun vauvat ovat paljon seurallisempia ja on niin paljon katseltavaa niin eivät malta oikeen rauhoittua edes syömään!Kyllä noi vauvat on muutenkin aika epeleitä, keksivät kyllä äidin ja isän pään menoksi mitä vain, vaikka eivät sitä varmaan niin ymmärräkkään:D Täytyy aina välillä oikeen itseä muistuttaa, että vauvat ei tee mitään "kiusatakseen" vanhempia, vaikka välillä kyllä meidän pojun kohdalla vähän siltä kovasti tuntuukin;D

Me ei ainakaan olla kuitenkaan lopetettu syöttämistä, vaan kyllä vauva on sitten kuitenkin pullon tyhjentänyt..Mutta edelleen varmaan eriasia, kun on rinnalla?

Heh, en nyt auttanut sua asiassa yhtään, mutta ainakin on "kohtalotovereita":D

Niin muuten, olen seurannut kirjoituksiasi ja meillä tuntuu olevan täysin samanikäiset vauvat?! Koska teidän vauva on syntynyt jos saa udella? Meillä on 13.8 syntynyt poikavauva. Olen seurannut, että teilläkin ollut mahavaivaa(vai muistanko väärin)? onko vieläkin vai onko 3kk "raja" pitänyt paikkansa? Kun meilläkin niitä on ollut ja on vähän edelleenkin niin olisi kiva vaihtaa kokemuksia..

Tää meni nyt ihan ohi aiheen,pahoittelen:)

T:Mipa84&Kasper

• Elfarran

15.8. oli meillä sektio ja tyttö olikin jo ihan hyvän kokoinen, 4 kiloa tasan.

Oli meillä vatsavaivoja ja uskoisin että vaikka ilmoja piisaa edelleen tosi runsaasti niin kivut ei ole samanlaisia eikä ilmeisesti yhtä rajuja, koska itkua ei niinkään tule. Kitinää kyllä riittää, mutta se lienee normaalia :)

Minä uskon että siinä 2 kk:n jälkeen tytön suolen toiminta muuttui, koska kakka alkoi tulla harvemmin ja sen koostumus muuttui. Kakkaa kyllä ährätään (vääntelehdintää) kiitettävästi, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan kauhean kipeää käy, koska ei itke, paitsi joskus jos tulee oikein kireä paukku. Ollaan jatkettu Cuplatonia, vaikka luulen ettei se kauheasti auta. Voi se silti noiden paukkujen tulemista helpottaa (ehkä).

Noh kun sitä kokeiltiin kaikkea mahdollista niin tunnustan, että sitä kiinteääkin alettiin kokeilemaan jo pari viikkoa ennen kuin se 3 kk tuli täyteen. Ollaan annettu peruna-porkkanaa yhdesti päivässä ½ - 1 tl. En tiedä onko auttanut niihin vatsaongelmiin, muttei huonontanutkaan tilannetta. Neuvolan täti kun aikoi puhua ja neuvoa meille ne kiinteät nyt 3 kk tarkastuksessa, mutta pahus vie sekin tarkastus venyi vasta ens perjantaihin. Eli ei ole mulla antaa tämänhetkisiä strategisia mittojakaan noin vertailun vuoksi :)

Miten kummassa tuosta vatsantoiminnasta on näin lapsen tulon myötä tullut semmonen suosikki keskustelunaihe :)

Kiva kun on kohtalotovereita ja samanikäisten kuulumisia on aina kiva kuulla! Ei tosiaankaan mun kyssäreihin tartte olla aina mitään tietopohjaista vastausta vaan toisten kokemuksia ja aiheeseen liittyviä juttuja mieluusti lukee.

Toivottavasti teidän pojan vatsavaivat helpottaa! Meillä neuvolassa oltiin kyllä sillä kannalla, että jos on kovat vatsavaivat tai runsasta pulauttelua/oksentelua niin siinä 3 kk:n jälkeen voisi aloittaa kiinteiden kokeilun, vaikka suositushan on ihan muuta. Joillakin kiinteät on auttaneet.

No tässä vaiheessa mulla ois tavoitteena, että tytön nukuttaminen onnistuisi edes sanotaan parissa tunnissa ja että hän myös nukkuisi yöllä. Tämän suhteen meillä ei tällä hetkellä ole mikään epätoivoinen tilanne vaan viimeaikoina itse asiassa mennyt suht hyvin. Että rutiineihin ja rytmiin nyt yritetään keskittyä. Mutta jos on niitä vattavaivoja niin rytmit kyllä sekoaa herkästi!

• Mipa+Kassu
        Elfarran kirjoitti:

15.8. oli meillä sektio ja tyttö olikin jo ihan hyvän kokoinen, 4 kiloa tasan.

Oli meillä vatsavaivoja ja uskoisin että vaikka ilmoja piisaa edelleen tosi runsaasti niin kivut ei ole samanlaisia eikä ilmeisesti yhtä rajuja, koska itkua ei niinkään tule. Kitinää kyllä riittää, mutta se lienee normaalia :)

Minä uskon että siinä 2 kk:n jälkeen tytön suolen toiminta muuttui, koska kakka alkoi tulla harvemmin ja sen koostumus muuttui. Kakkaa kyllä ährätään (vääntelehdintää) kiitettävästi, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan kauhean kipeää käy, koska ei itke, paitsi joskus jos tulee oikein kireä paukku. Ollaan jatkettu Cuplatonia, vaikka luulen ettei se kauheasti auta. Voi se silti noiden paukkujen tulemista helpottaa (ehkä).

Noh kun sitä kokeiltiin kaikkea mahdollista niin tunnustan, että sitä kiinteääkin alettiin kokeilemaan jo pari viikkoa ennen kuin se 3 kk tuli täyteen. Ollaan annettu peruna-porkkanaa yhdesti päivässä ½ - 1 tl. En tiedä onko auttanut niihin vatsaongelmiin, muttei huonontanutkaan tilannetta. Neuvolan täti kun aikoi puhua ja neuvoa meille ne kiinteät nyt 3 kk tarkastuksessa, mutta pahus vie sekin tarkastus venyi vasta ens perjantaihin. Eli ei ole mulla antaa tämänhetkisiä strategisia mittojakaan noin vertailun vuoksi :)

Miten kummassa tuosta vatsantoiminnasta on näin lapsen tulon myötä tullut semmonen suosikki keskustelunaihe :)

Kiva kun on kohtalotovereita ja samanikäisten kuulumisia on aina kiva kuulla! Ei tosiaankaan mun kyssäreihin tartte olla aina mitään tietopohjaista vastausta vaan toisten kokemuksia ja aiheeseen liittyviä juttuja mieluusti lukee.

Toivottavasti teidän pojan vatsavaivat helpottaa! Meillä neuvolassa oltiin kyllä sillä kannalla, että jos on kovat vatsavaivat tai runsasta pulauttelua/oksentelua niin siinä 3 kk:n jälkeen voisi aloittaa kiinteiden kokeilun, vaikka suositushan on ihan muuta. Joillakin kiinteät on auttaneet.

No tässä vaiheessa mulla ois tavoitteena, että tytön nukuttaminen onnistuisi edes sanotaan parissa tunnissa ja että hän myös nukkuisi yöllä. Tämän suhteen meillä ei tällä hetkellä ole mikään epätoivoinen tilanne vaan viimeaikoina itse asiassa mennyt suht hyvin. Että rutiineihin ja rytmiin nyt yritetään keskittyä. Mutta jos on niitä vattavaivoja niin rytmit kyllä sekoaa herkästi!

Moi Elfarran!
        Meidän poju oli syntyessään 3745g ja 50,5 cm ja nyt reilu viikkoa ennen 3kk tarkastusta 62,5cm ja 6870g :D -Syö ja kasvaa siis ihan mukavasti;)

Olemme siis korvikkeella, yritin aluksi imettää, mutta vauvan paino laski sairaalassa jo radikaalisesti (yli sallitun 10%) ja siellä lääkäri määräsi jo korviketta. Maito ei ikinä ns. noussut rintoihin..Kotona yritin aika kauan nostattaa maidon määrää, tuloksetta. Vauvan paino vain laski koko ajan, joten siirryimme imetys korvike linjalle. Heh, vauva sitten jossain vaiheessa päätti että hittojako hän mitään rintaa imee kun pullostakin saa:)

Noo, mahavaivat alkoivat siis jo sairaalasta..sellaista ähinää ja puhinaa, itkemistä, vääntelemistä UMMETUSTA!Luulimme aluksi ilmavaivojen johtuvan ummesta, mutta olimme väärässä, ummetukseen/ilmavaivoihin kokeilimme kaiken maailman korvikkeet, lääkkeet ja lääkkeettömät keinot. Nyt tuntuu, että ummetus on voitettu, kakkaa kyllä ähistään, mutta ei ehkä siinä määrin enää kuin aikasemmin, eikä tosiaan enää niin itketä sitä. Ilmavaivoja on nyt jatkunut ihan tähän päivään asti, mutta olisiko nyt jo hieman lievempänä-riippuu päivästä: että meidän 3kk "raja" ei kyllä ihan pitänyt paikkansa. Meillä on varmaankin ongelmana se että poju ei oikeen saa niitä ilmoja ulos vaan me joudutaan usein pumppaamaan niitä ulos..Olemme myös kokeilleet mahalla nukkumistakin, mutta ei kyllä yhtään kulje ilma paremmin..

Kasperilla ei ole kuitenkaan ollut kovia mahavaivoja hereillä ollessaan, vaan painottuvat enimmäkseen nukkumisen yhteyteen. Esim. päikkäreitä nukkuessaan, voi monta kertaa itkeskellä,vääntelehtiä, mutta yleensä sit kuitenkin saa rauhoiteltua tutin avulla.Yöunia siis voi nukkua 10h, mutta ähisee, puhisee, hieman itkeskeleekin siinä lomassa vaivojansa.1-2 kertaa syö yöllä. Pojulla voi olla silmät kiinni ja olla unessakin, mutta silti kauhee ähinä ja pyöriminen! Ja pääkin pyörii niinkuin syödessäkin kuin väkkärä sivulta sivulle..Joskus voi oikein kouristaa ja saa jonkun itkukohtauksen, mutta näitä yöllä ei niin monta kuin päikkäreillä. Huh, ei tässä menossa ainakaan äiti nuku kun koko ajan yrittää laittaa pojulle tuttia suuhun. Oli jo muutama yökin tässä viikon alussa todella hyviä, mutta sitten torstaina maistatutimme pottua 1-2 tlx2 aamupäivällä/illalla. (Meillä terkka sano että saa alottaa vasta kun ei maito riitä, mutta aattelimme kokeilla juuri mahavaivoihin:/) niin yöt muuttu ihan kauheeks vääntämiseksi, mutta ei kai ne vaivat näin kauan voi kestää..NO pottu meni vähäks pannaan.
        Miten teillä nukutaan päikkäreitä/yöunia? Onko tälläistä vääntelehtimistä?

Sitten esim. viimeyönä aivan hirveä ähinä ja puhina, pyöriminen ja hyöriminen omassa sängyssä(poika melkeinpä aina nukkunut omassa pedissä, paremminkin kuin ihan vieressä). Otimme sitten alkuyöstä väliimme nukkumaan, niin ei mitään, ihan nukkui rauhassa, yhden kerran söi välissä..Mies oli sitten laittanut aamuyöllä syömisen jlk vauvan taas omaan sänkyyn niin taas ihan hirveä puhina ja pyöriminen, itkeskely ja kun mies nosti väliimme niin kaikki loppui ja nukkui 4h siitä eteenpäin. Että nyt sitten kovasti täällä mietitään, että onko nämä pyörimiset mahavaivoja vai muuta levottomuutta, läheisyyden kaipuuta? Vauva siis pyörii sängyssä ympäriinsä, välillä kyljeltä selälle, välillä selältä mahalle..Jotenkin niinkin pääsee vaikka päivisin ei kyllä pääse kääntyilemään noin..Sanonko että nyt on kyllä ihan puulla päähän lyöty taas, että mitäs tää nyt sitten on..Tälläistä ei ole ennemmin kyllä ollut..
        Nukutaanko teillä perhepedissä vai kuinka?

Ohhoh, tulipas taas tekstiä..En paljon tänne kirjoittele, mutta nyt näköjään tuli oikein avauduttua:D:D toiv. jaksoit lukea:) Niin ja on se muuten hassua, että miehenkään kanssa ei muuta puhutakkaan kuin kakan koostumuksista ja ilmavaivojen määrästä, Ihanaa;D

Oletteko muuten käyneet lääkärissä näistä vaivoista? Olen jokapäivä viemässä tota, mutta sitten kun tosiaan on niin pirteä ja hymyileväinen hereillä ollessaan, niin jotenkin sitä sitten siirtää ja siirtää.Ajattelee aina että ehkä tää nyt alkaa suttaantumaan. Mutta sanonko, että kun näiden vaivojen kanssa on taisteltu jo 3kk, niin kyllä alkaa olemaan jo aika kypsä mahavaivojen suhteen.No, ehkäpä se viimeistään teini-iässä loppuu:O Onhan sekin totta, että varmasti löytyy vielä mahavaivasempia ja koliikkisiakin vauvoja, että meillä vielä asiat siinä mielessä hyvin, mutta aina kuitenkin tekee pahaa katsoa oman lapsen itkua ja kipua. Ja se huolikin, kun ensimmäinen lapsi..

No joo, ehkä olis nyt JO? aika lopettaa:D
        Mipa Kasper

• Elfarran
        Mipa+Kassu kirjoitti:

Moi Elfarran!
        Meidän poju oli syntyessään 3745g ja 50,5 cm ja nyt reilu viikkoa ennen 3kk tarkastusta 62,5cm ja 6870g :D -Syö ja kasvaa siis ihan mukavasti;)

Olemme siis korvikkeella, yritin aluksi imettää, mutta vauvan paino laski sairaalassa jo radikaalisesti (yli sallitun 10%) ja siellä lääkäri määräsi jo korviketta. Maito ei ikinä ns. noussut rintoihin..Kotona yritin aika kauan nostattaa maidon määrää, tuloksetta. Vauvan paino vain laski koko ajan, joten siirryimme imetys korvike linjalle. Heh, vauva sitten jossain vaiheessa päätti että hittojako hän mitään rintaa imee kun pullostakin saa:)

Noo, mahavaivat alkoivat siis jo sairaalasta..sellaista ähinää ja puhinaa, itkemistä, vääntelemistä UMMETUSTA!Luulimme aluksi ilmavaivojen johtuvan ummesta, mutta olimme väärässä, ummetukseen/ilmavaivoihin kokeilimme kaiken maailman korvikkeet, lääkkeet ja lääkkeettömät keinot. Nyt tuntuu, että ummetus on voitettu, kakkaa kyllä ähistään, mutta ei ehkä siinä määrin enää kuin aikasemmin, eikä tosiaan enää niin itketä sitä. Ilmavaivoja on nyt jatkunut ihan tähän päivään asti, mutta olisiko nyt jo hieman lievempänä-riippuu päivästä: että meidän 3kk "raja" ei kyllä ihan pitänyt paikkansa. Meillä on varmaankin ongelmana se että poju ei oikeen saa niitä ilmoja ulos vaan me joudutaan usein pumppaamaan niitä ulos..Olemme myös kokeilleet mahalla nukkumistakin, mutta ei kyllä yhtään kulje ilma paremmin..

Kasperilla ei ole kuitenkaan ollut kovia mahavaivoja hereillä ollessaan, vaan painottuvat enimmäkseen nukkumisen yhteyteen. Esim. päikkäreitä nukkuessaan, voi monta kertaa itkeskellä,vääntelehtiä, mutta yleensä sit kuitenkin saa rauhoiteltua tutin avulla.Yöunia siis voi nukkua 10h, mutta ähisee, puhisee, hieman itkeskeleekin siinä lomassa vaivojansa.1-2 kertaa syö yöllä. Pojulla voi olla silmät kiinni ja olla unessakin, mutta silti kauhee ähinä ja pyöriminen! Ja pääkin pyörii niinkuin syödessäkin kuin väkkärä sivulta sivulle..Joskus voi oikein kouristaa ja saa jonkun itkukohtauksen, mutta näitä yöllä ei niin monta kuin päikkäreillä. Huh, ei tässä menossa ainakaan äiti nuku kun koko ajan yrittää laittaa pojulle tuttia suuhun. Oli jo muutama yökin tässä viikon alussa todella hyviä, mutta sitten torstaina maistatutimme pottua 1-2 tlx2 aamupäivällä/illalla. (Meillä terkka sano että saa alottaa vasta kun ei maito riitä, mutta aattelimme kokeilla juuri mahavaivoihin:/) niin yöt muuttu ihan kauheeks vääntämiseksi, mutta ei kai ne vaivat näin kauan voi kestää..NO pottu meni vähäks pannaan.
        Miten teillä nukutaan päikkäreitä/yöunia? Onko tälläistä vääntelehtimistä?

Sitten esim. viimeyönä aivan hirveä ähinä ja puhina, pyöriminen ja hyöriminen omassa sängyssä(poika melkeinpä aina nukkunut omassa pedissä, paremminkin kuin ihan vieressä). Otimme sitten alkuyöstä väliimme nukkumaan, niin ei mitään, ihan nukkui rauhassa, yhden kerran söi välissä..Mies oli sitten laittanut aamuyöllä syömisen jlk vauvan taas omaan sänkyyn niin taas ihan hirveä puhina ja pyöriminen, itkeskely ja kun mies nosti väliimme niin kaikki loppui ja nukkui 4h siitä eteenpäin. Että nyt sitten kovasti täällä mietitään, että onko nämä pyörimiset mahavaivoja vai muuta levottomuutta, läheisyyden kaipuuta? Vauva siis pyörii sängyssä ympäriinsä, välillä kyljeltä selälle, välillä selältä mahalle..Jotenkin niinkin pääsee vaikka päivisin ei kyllä pääse kääntyilemään noin..Sanonko että nyt on kyllä ihan puulla päähän lyöty taas, että mitäs tää nyt sitten on..Tälläistä ei ole ennemmin kyllä ollut..
        Nukutaanko teillä perhepedissä vai kuinka?

Ohhoh, tulipas taas tekstiä..En paljon tänne kirjoittele, mutta nyt näköjään tuli oikein avauduttua:D:D toiv. jaksoit lukea:) Niin ja on se muuten hassua, että miehenkään kanssa ei muuta puhutakkaan kuin kakan koostumuksista ja ilmavaivojen määrästä, Ihanaa;D

Oletteko muuten käyneet lääkärissä näistä vaivoista? Olen jokapäivä viemässä tota, mutta sitten kun tosiaan on niin pirteä ja hymyileväinen hereillä ollessaan, niin jotenkin sitä sitten siirtää ja siirtää.Ajattelee aina että ehkä tää nyt alkaa suttaantumaan. Mutta sanonko, että kun näiden vaivojen kanssa on taisteltu jo 3kk, niin kyllä alkaa olemaan jo aika kypsä mahavaivojen suhteen.No, ehkäpä se viimeistään teini-iässä loppuu:O Onhan sekin totta, että varmasti löytyy vielä mahavaivasempia ja koliikkisiakin vauvoja, että meillä vielä asiat siinä mielessä hyvin, mutta aina kuitenkin tekee pahaa katsoa oman lapsen itkua ja kipua. Ja se huolikin, kun ensimmäinen lapsi..

No joo, ehkä olis nyt JO? aika lopettaa:D
        Mipa Kasper

Voi, hoksaatkohan edes enää että vastaan tuohon sun juttuus, mutta vastaanpa nyt kuitenkin :)

Joo, just naureskelin, että tässä vaiheessa kauheesti kehutaan kun tulee pieruja. Että toivottavasti teini-ikäisenä ei tyttö enää piereskele julkisesti.

Meidän tyttö oli tosiaan 4kg ja 51cm syntyessään ja tuossa melkein 3 viikkoa sitten kun käytiin lääkärillä (lähinnä niitten vatsavaivojen takia) niin mitat olivat 5960 ja 60. Teillä on poika kasvanut joutuisaan. Yleensähän vissiin, oon kuullut, että korvikkeella olevat vauvat ois pienempiä kuin rintaruokitut. Saattaahan se tilastoissa tieten ollakin.

On se kumma kun joillakin ei maitoa tule ja joillakin tulee liiaksikin! Minulla tulee kai ihan suht riittävästi. Illalla ollaan kyllä alusta asti annettu myös korviketta kun tuntuu illalla tankkaavan. Mulla oli myös 2kk rinnan päät niin kipeät, ettei kertakaikkiaan voinut syöttää pitkään tai todella usein. Nyt ei onneksi ole sitä ongelmaa. Kyllä terkka silloin sanoi, että jos menee ihan mahottomaksi se syöttäminen niin ei todellakaan ole "rikos" alkaa korvikkeelle, vaikka maitoa periaatteessa tulisikin. Että se homma ei sais olla stressaavaa.

No meillä ei kyllä ne alkuvatsavaivat olleet ummetusta. Kakkaa oli joka vaipassa. Meillä ei mahallaan suostu olemaan vauva ollenkaan, mutta ei hän kyllä vielä ympäri osaakaan pyörähtää. Teillä sitten vissiin onnistuu. Sängyssä vääntelehtiminen on semmosta kiehnausta. Peitto on missä sattuu ja välillä menee kitinäksi. Saattaa tehdä sitä tosiaan unissaankin. Niin, meillä kyllä kokeiltiin epätoivoisena silloin aikaisemmin viereenkin nukahtamista, mutta ainakaan silloin samaa itkua oli siinäkin. Eli vaavi nukkuu omassa sängyssä. Mutta kyllähän se yksi teoria on sekin, että koliikki ois sitä semmosta eroahdistusta kun on joutunut pois kohdusta. Eli kun monesti vauva hiljenee sylissä (meillä myös) kun kävellään eesuntakas (niinkuin kohdussa) ja jotkut rauhoittuu kohinaan (äidin verisuonet...). Että tietenkin se vääntelehtiminen voi sitäkin olla ja täytyy sanoa, että jos se äitin vieressä nukkuminen ois auttanut, niin kyllä meilläkin varmaan perhepeti ois (vaikka en kovin ihastunut ajatuksesta ole)! Monesti ajattelen, että tyttö vääntelehtii, koska ährää pierua. Mutta voihan niitä pieruja tieten just siksi tulla, että kitistessään haukkoo ilmaa. Ja tieten ne pierut tulee silloin kun oikein voimistelee. Jos teillä toimii se vieressäolo niin kannattaa ehdottomasti harkita perhepetiä!

Niin ja sitten tunnustan myös sen, että pidän korvatulppia yöllä! Joten en kuule ähräyksestä koituvaa tuhinaa, kahinaa ja rohinaa. Mutta kitinän, älähdykset ja itkun kuulee kyllä heti. Jotenkin olen yliherkistynyt vauvan ääniin. Ne tuhinat valvottivat. En saanut millään unta ja heräsin ihan pieniin rohinoihinkin.

Mutta tosiaan, ollaan me käyty lääkärillä (ihan vaan neuvolalääkärillä) sillon alussa ja nyt tosiaan 3 vkoa sitten. Mutta eipä vauvassa mitään vikaa ollut, terve lapsi. Niinhän se koliikinkin "kriteeri" on, että lapsi on terve ja paino nousee. Mutta ei meilläkään kyllä ihan koliikista ole kyse, eikä varmaan ollut missään vaiheessa, vaikka välillä ihan semmoisia kirkumisiakin oli. Mutta kyllähän se lääkäri tietenkin tarkistaa, ettei oo mitään korvatulehduksia tai muita ja ehdottelee varmaan Cuplatoneja sun muita. En sitten tiedä oletteko kokeilleet yhtään mitään lääkevalmistetta. Täälläkin keskusteluista löytyy kaiken maailman valmisteita, mitä vois kokeilla. Sen kummemmissa tutkimuksissa ei olla käyty (kuvauksia tms.).

Perunasta sanovat, että joillekin saattaa aiheuttaa vattavaivoja. Me alotettiin eka viikko pelkkää porkkanaa ja sittemmin porkkanaperunaa. Ja me tosiaan annettiin/annetaan vaan kerran päivässä. Mutta en ainakaan ole osannut yhdistää mitään erityistä ongelmaa noihin kiinteisiin. Kakka on kyllä erilaista, mutta mielestäni se muuttui koostumukseltaa jo vähän ennen kiinteiden aloitusta.

No nyt käy näköjään kutsu... pikkunen taitaa heräillä päikkäreiltä (kerrankin nukku).

• Jihuuu

Juuh, tuttua täälläkin ja jostain on muistissa että on tullut luettuakin että tässä iässä vauvat alkaa kiinnostua enemmän ympäristöstään ja sen myötä ei aina kerkiä keskittyä siihen syömiseen. Tyttö monesti heittää virnistyksiä kesken syöntinsä ja totean hänelle vain, että eipä nyt virnistellä vaan nyt syödään :) Kyllähän se vauva jossain vaiheessa puhettaa alkaa ymmärtää. En tiedä kuvittelenko, mutta minusta todellakin tuntuu siltä että vauva tajuaa kun sanon hänelle että odotapa hetki.. jos on vaikka sitterissä ja kipaisen toisessa huoneessa tms.

• Marianni

Tuossa iässä juuri meillä alkoi sama juttu. Musta se oli aivan ihanaa!!! kun vauva oli aika itkuinen tapaus ja ekat kuukaudet oli vaan syöttämistä ja hyssyttämistä, niin sitten kun se alkoi ottamaan kontaktia ja väläyttelemään noita ihania hymyjä tissillä, niin siinä ihan sydän suli. Kuin olisi rakastunut uudelleen samaan ihmiseen! (Ymmärrättekö? Joskus on tullut sellainen tunne omaa miestään kohtaan. siis että koko ajanhan sitä on rakastanut, mutta joskus rakastuu silti uudestaan.)
      Syöttöihin siis kului huomattavasti enemmän aikaa, mutta en yrittänyt sitä juuri hillitä. Ajattelin, että se on vauvalle (ja mulle!) tärkeä kontaktihetki, ja kyllä se masu täyteen lopulta saatiin. Vaikka jokapaikka oliki ihan maidossa kun imi juuri sen verran että maitoa alkoi herumaan vauhdilla, ja sitten pästi irti, ja maidot suihkusi pitkin äidin vaatteita...

Paljon hankalampi vaihe oli se, kun alkoi rintaraivarit joskus 4kk ikäisenä. Silloin ei hymytelty, vaan huudettiin selkä kaarella. Taas pari imua ja huutoa... No, eipä sitäkään ikuisesti kestänyt.

Muita temppuja rinnalla oli myös. Yksi suosikki oli maailman tarkastelu ylösalaisin. Saatuaan syödyksi, hän aina taivutti selkänsä äkisti kaarelle, niin että pää retkotti ylösalaisin käsivarteni yli, ja ihmetteli siinä sitten maailmaa joskus pitkäänkin ja nauruakin riitti :) Sitten vähän isompana alkoi näpräämään nänniä sormillaan. Nipisteli ja venytteli. Sen leikin lopetin kyllä muutaman kerran jälkeen lyhyeen. Puremista ei meillä ollut paljoakaan. Muutaman kerran puri ikenillään ennen hampaiden tuloa. Kun napakasti kielsin, niin lopetti sen onneksi ennen kuin hampaat ilmestyi.

• violent-violet

esikoinen harrasti ihan samaa :) ja se vaan pahenee vaan ajan kanssa :) ite ainaki lueskelin samalla ku syötin, varsinki sillon ku syötin makuuasennosta. ja samalla ku kääntää sivuu ni jätkällä kääntyy pää äänen suuntaan ja sit jo yritetään lukemiset ryöstää ja käännytään selälleen ja unohetaan syöminen täysin :)

muistelen et otin pois rinnalta ja tarjoilin hetkisen aikaa tuttia ja kokeiltiin syömistä uudelleen mutta silti vaan meni leikkimiseks ku pahimman nälän oli ensin saanu tyynnytettyy...

• Anonyymi

Minä haluaisin päästä leikkimään jonkun tytön tisseillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe