lukiosta?!mihin tarvii?

oppilas

eli mul on aika suuri ongelma.keskiarvo jotain 8,5 reippaasti ja jaksan opiskella(pystyn pakottaa itteni päntttäämään)vaikka usein tuntuu evvk!!!nii ja koht yhteishaku,enkä tiiä mihi haen nyt peruskoulusta!!millasta lukios on?ihan hulluuko?mitä eri lukioit on esim hesas?kertokaa omista lukioistanne.ja vielä,että mitkä ammatit on sellasii jotka vaatis lukion?onks se niin tärkee,mitä kaikki hösöttää....oon miettiny kyl vähä ittelleni myös ammatillista puolta kans.........

7

5525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xex

Lukio antaa paremman pohjan jatkoopintoihin(ammattikorkeakoulu ja yliopisto),esim. paremman osaamisen matikassa, kielissä etc.
      Ammatteja joihin vaaditaan lukiota ovat mm. lääkäri, opettaja, asianaja, lentäjä, poliisi yms.
      Tai no ei suorastaan vaadita, mutta ilman melkeimpä mahdotonta valmistua ko. ammatteihin.

• Susan

"Lukio antaa paremman pohjan jatkoopintoihin(ammattikorkeakoulu ja yliopisto),esim. paremman osaamisen matikassa, kielissä etc.
        Ammatteja joihin vaaditaan lukiota ovat mm. lääkäri, opettaja, asianaja, lentäjä, poliisi yms.
        Tai no ei suorastaan vaadita, mutta ilman melkeimpä mahdotonta valmistua ko. ammatteihin."

Halusin vain korjata sen, eli edellä mainittuihin ammatteihin voi hyvinkin valmistua ilman lukiopohjaista koulutusta. Se on täysin varmaa! Lääkäristä en tiedä, tai kyllähän nykyään sairaanhoitajat lukevat lääkäriksi. Asianajaksi, poliisiksi ja opettajaksi ainakin voi. Eli näihin ammatteihin pääsee ilman lukio koulutusta, jos vain tahtoa riittää.

• mää
        Susan kirjoitti:

"Lukio antaa paremman pohjan jatkoopintoihin(ammattikorkeakoulu ja yliopisto),esim. paremman osaamisen matikassa, kielissä etc.
        Tai no ei suorastaan vaadita, mutta ilman melkeimpä mahdotonta valmistua ko. ammatteihin."

Halusin vain korjata sen, eli edellä mainittuihin ammatteihin voi hyvinkin valmistua ilman lukiopohjaista koulutusta. Se on täysin varmaa! Lääkäristä en tiedä, tai kyllähän nykyään sairaanhoitajat lukevat lääkäriksi. Asianajaksi, poliisiksi ja opettajaksi ainakin voi. Eli näihin ammatteihin pääsee ilman lukio koulutusta, jos vain tahtoa riittää.

Kommenttia edelliselle mielipiteelle..Mutta on helpompi päästä suoraan lukiosta esim.lääkikseen,kun eka opiskella 3 v lähihoitajaksi,sieltä yli kome vuotta sairaanhoitajaksi ja sitten vasta yliopistoon.

Kiinnostaako sua mikään?siis ammattikoulussa ompelijaksi,kampaajaksi,ravintolapuolella,atk-asenmtajaksi tms??Tai kiinnostaako kaupallinen ala tai opiskelu lähihoitajaksi?
        Jos joku vähän kiinnostaa,mutta kiinnostaa myös lukio:KÄY IHMEESSÄ MOLEMMAT YHTÄ AIKAA!Ei ole rankempaa ja suoriudut kahedsta koulusta neljässä vuodessa.
        Jos nuista ei taas oikeen mikään kiinnosta,ni lukio on tietty hyvä vaihtoehto!Sieltä on hyvä jatkaa eteenpäin,varsinkin jos on edes kohtalaiset paperit.Tietty ei sitä hirveen helposi pääse yliopistoon esim.8 keskiarvolla (vaikkei ne keskiarvoa katokaan,mutta antaa se suuntaa),mutta pääsee sitä jatkaan muuallekin.
        Lukiossa on silleen rentoo,että saa ite tehä lukujärjestyksensä yms!Se on vähän niinku jatkoa yläasteelle,mutta vapaami ilmapiiri...

Mitäs aiot tehdä?

• xex
        Susan kirjoitti:

ei suorastaan vaadita, mutta ilman on tehtävä moninverroin enemmän työtä.

• Jussi

Heippa,
      itte pähkäilin saman ongelman kanssa 7 vuotta
      sitten. K.a. oli 8,44 millä varmaan ois irronnu
      paikka melkein mistä tahansa lukiosta. Mutta
      kun ei sitten kiinnostanut pätkääkään istua
      päivät pitkät pänttäämässä jotain asioita
      teoriassa. Mieliaine yläasteella oli tekniset
      työt, mistä sain vieläpä peruskoulun päätteeksi
      stipendin.

Hain 1. vaihtoehtona amislukioon automatiikka-
      linjalle. 2. Pelkkä amis (sama linja). 3.
      Kuvataidelukio.

Äite oli vähän harmissaan kun tokana olin
      pistäny amiksen kun varmaan sinne pääsis
      helpommalla kun kuvislukioon. Mut parin
      päivän päästä sanoi että teet mitä itse haluat,
      en halua liikaa ohjailla.

Pääsin sitten amis-lukioon, mistä valmistuin
      aika heikoilla arvosanoilla (olisi pitänyt
      lukea enemmän). Olin armeijan jälkeen alan töissä
      vuoden ja nyt opiskelen AMK:ssa ekaa vuotta.

No siis vaihtoehtoja on. Ja aina voi ruveta
      kaduttamaan, niin on itellekkin välillä käyny.
      Mutta tällä hetkellä oon suht tyytyväinen
      tilanteeseeni.

Muista että tulevaisuus on ammattimiesten ja
      -naisten. 15 vuoden sisällä työvoimaa siirtyy
      eläkkeelle sellasta vauhtia että on ihme jos
      ei töitä löydy osaaville ihmisille.

• Juha

Heippa,
      itte pähkäilin saman ongelman kanssa 7 vuotta
      sitten. K.a. oli 8,44 millä varmaan ois irronnu
      paikka melkein mistä tahansa lukiosta. Mutta
      kun ei sitten kiinnostanut pätkääkään istua
      päivät pitkät pänttäämässä jotain asioita
      teoriassa. Mieliaine yläasteella oli tekniset
      työt, mistä sain vieläpä peruskoulun päätteeksi
      stipendin.

Hain 1. vaihtoehtona amislukioon automatiikka-
      linjalle. 2. Pelkkä amis (sama linja). 3.
      Kuvataidelukio.

Äite oli vähän harmissaan kun tokana olin
      pistäny amiksen kun varmaan sinne pääsis
      helpommalla kun kuvislukioon. Mut parin
      päivän päästä sanoi että teet mitä itse haluat,
      en halua liikaa ohjailla.

Pääsin sitten amis-lukioon, mistä valmistuin
      aika heikoilla arvosanoilla (olisi pitänyt
      lukea enemmän). Olin armeijan jälkeen alan töissä
      vuoden ja nyt opiskelen AMK:ssa ekaa vuotta.

No siis vaihtoehtoja on. Ja aina voi ruveta
      kaduttamaan, niin on itellekkin välillä käyny.
      Mutta tällä hetkellä oon suht tyytyväinen
      tilanteeseeni.

Muista että tulevaisuus on ammattimiesten ja
      -naisten. 15 vuoden sisällä työvoimaa siirtyy
      eläkkeelle sellasta vauhtia että on ihme jos
      ei töitä löydy osaaville ihmisille..

• Anonyymi

Hei millaista oli kirjoittaa tämä alustus noin 20 vuotta sitten käytitkö tietokonetta muistatkl wtc iskut miltä tuntuu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      315
      2888
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      56
      2655
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      120
      1712
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1440
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1390
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1283
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      149
      1238
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1090
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1079
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70