Mitä muuta teitte Amigalla kuin pelasitte?

satunnainen kävijä

Itse pelasin ennen Amigaa kuusnelosella niin paljon että innostus pelaamiseen kerkesi jo laimentua. Autopelien ystävänä pelailin Out Runia, Hard Drivin'iä jne. mutta digijoysticilla se ohjaus oli aika epärealistista minun makuuni. Niinpä Amigalla tuli enimmäkseen piirreltyä Deluxepaintilla ja musisoitua omaksi iloksi mm. ProTrackerilla.
Brittiläisiä Amigalehtiä tuli myös osteltua jokunen numero joiden cover-levykkeillä olleita ohjelmia tuli myös kokeiltua, sikäli kun ne pyörivät Amiga 500 512kt WB 1.3 kokoonpanossa.

Myöhemmin pelaaminen maistui paljon paremmin Playstationilla ja esim. Gran Turismo autopelit on jo melkein sitä mitä autopelien ystävänä haluan :)
Odottelenkin PS3:sta kärsimättömästi mutta se on jo toinen juttu se...

10

1129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amiga...

      200e?

      tai kuusnepa tarjous?
      entäpä super nintendo?
      kannattaako laittaa huutonettiin.

    • miten,

      renderöin Real 3D:llä ja vakio A1200:lla kuvia.
      Jestas että se kesti kauan. ;-) Tosin siihen aikaan ajalla ei ollut suurtakaan merkitystä. Sillä aikaa, kun A1200 työsti kuvaa, käytössä oli A2000. DeluxePaint4 oli myös hyvin usein käytössä samoin Fantavision. MusiikiTrackereita kannsa opiskelin, joskin omat saavutukseni musiikin saralla olivat melko vaatimattomia.

      Nyt kun asiaa ajattelen, tein koneella siihen aikaan paljon enemmän, kuin nykyään... Oikeastaan hävettää, että kaiken tämän nykypäivänä saatavila olevan laskentatehon tulee käytettyä netissä roikkumiseen.. Jos aikoinaan olisi nykynopeuksisia koneita ollut, mitähän kaikkea olisinkaan tehnyt..

    • JPQ

      Käytän vieläkin Midi sequna todella laajennettua Amigaani
      (näyttökortti,verkkokortti ja vielä nyt äänikorttikin tosin se kait
      menee myyntiin...)

      • JPQ

        Toki muutakin läheskaikkea olen Amigalla tehnyt hommat nykyisin pää
        osin Pegasos2 (G3/600mhz) tietokoneella.


    • Deluxepainttia tuli käytettyä. Mukana tuli levyllä joku ohjelma minkä avulla olisi päässyt internetin esiversiontapaiseen. Äiti ja minä pelästyttiin aikoinaan, että menin varmaan tilaamaan jotain. Tietysti kyseessä oli joku perus esimerkkisivu ja kumpikaan meistä ei tiennyt, että tuon toimimiseen olisi vaadittu modeemia mitä ei omistettu..
      --
      Playstation 3 tulee harmittavan myöhään. Esimerkiksi sen näytönohjainteknologia on auttamatta vanhentunut: Se vastannee tehoiltaan Radeon X1800XT:tä (vaikka Nvidian vehje onkin) ja perustuu G70 ytimeen. Eli ei mitään DirectX 10 temppuja kykene tekemään. Jotkut pelintekijät ovat valitelleet jo nyt, etteivät voi tehdä tuolla konsolilla kaikkea mitä haluavat ja voivat PC-puolella tehdä.

      Itse todennäköisesti ostan Nintendon Wii-konsolin. Kyllä, se ei kykene samoihin grafiikoihin, mutta itseä lämmittää tuossa sellaiset ominaisuudet kuten: Passiivijäähdytys, erittäin pieni koko, erinomainen ohjausmekanismi ja erityisesti se, että tulee erittäin hyviä pelejä, mitkä hyödyntää tuota mekanismia.

    • Linuzzitutkija

      Mä ostan PS3:n sen takia että pääsee pelaamaan gran turismo HD:tä.

      Näin se on Gran turismoa parempaa autopeliä ei ole tehty.

      Takana perässä hiihtää tosin hyvänä kakkosena Need for speed Porsche challenge EA:lta PC:lle, jossa virittely mahdollisuudet lähenteli GT:tä.
      Sen jälkeen EA saanut julkaistua vain jotain sheisse pelejä kerta toisensa jälkeen.

      Meni vähän offtopic =)

    • KimmoK---the *nisti

      NykyPCsohloilla touhutessa on kuin ois koko ajan kädet selän taakse sidottuna.

      Amiga = no limits.

    • musiikkia

      se oli tosi kivaa.kun se oli kans eka "pc"
      enemmän kun pelasin.joskus istuin yö kaudet naputtelmassa säveliä amigaan tuolla OCTAMED 4.0 .yhtä pelia kyllä pelaan vielä aina joskus tuo chaos engine ja mun poika kun on kylässä nii se tykkää just siitä pelistä..

    • miksuh.

      No mä olen aina käyttänyt Amigaa enemmän muuhun kuin pelaamiseen. Jo sillon kun sain ekan Amigani 1989, aloin heti opetteleen ohjelmoimaan sille. Mua Amigassa kiehto alunalkaen sen antamat mahdollisuudet ohjelmoijalle.

      Vuosien mittaan A500 vaihtu A1200:n ja sitä sitten on laajennettu rankasti tornikotelolla, turbokorteilla olevilla nopeammilla prossuilla, PCI-väyläkortilla, 3d-kiihdytetyllä näytönohjaimella, verkkokortilla, telkkukortilla, äänikortilla, USB-ohjaimella. polttavalla romputtimella jne jne.

      Käytännössä olen käyttänyt Amigaa lähes kaikkeen siihen mihin nykystä PC:tä Debian linuxin kanssakin.

      Tässä nyt hiukan listaa:

      - Ohjelmointi. Sekä Amigalle ohjelmointi, että yleinen ohjelmoinnin ja ohjelmointikielten opettelu. Amigalla ne monet tietotekniikan inssin opiskelun ohjelmointiharkat on tehty.

      - Yleinen netissä surffailu, irkkaus, sähköpostit jne.

      - Musiikin kuuntelu. cd-levyt, mp3-fileet, nettiradiot, Amigan mod-musiikki jne.

      - Olen ajanut Amigalla Apache webbipalvelinta, MySQL-tietokantaa ja webbipalvelimella on ollut käytössä PHP

      - Olen käyttänyt Amigaa noiden palvelinten opetteluun ja oman webbipaortaalin koodailuun.

      - Amiga on se kone, jolla tutustuin NetBSD:hen ja Linuxiin. Aikanaan asensin NetBSD:n Amigalle kakkoskäyttikseksi ja pari vuotta sen jälkeen Debian linuxin. Ilman Amigaa en ehkä olisi tutustunut linuxiin ja kiinnostunut yleisesti unix-tyylisistä käyttiksistä. Olisin varmaankin jäänyt Windowsin loukkuun kuten niin moni muukin. Valitettavasti nykyinen Amigassa oleva PCI-väyläkortti ei ole tuettuna linuxissa. Noh Linuxia varten on PC.

      - Olen ajanut Amigalla myöskin MacOS:n m68k versiota. Ironista kyllä hyvin laajennettu Amiga ajaa MacOS:a emulaation alasuudessa nopeammin kuin m68k mäkki itse.

      - Amigalla kirjottelin suuren kasan erilaisia dokuja tekstinkäsittelyohjelmilla ja taulukkolaskentaohjelmilla. Eihän ne Amigan toimisto-ohjelmat pärjää esim. openOfficelle, mutta moni labraselkkari ja työhakemus jne. on Amigalla tullut kirjotettua.

      - Olen myös rendaillut 3d kuvatuksia Amigan raytracing softilla, hidasta toki mutta ihan hienoja kuvia niilläkin sa aikaan.

      - Kuvankäsittelyäkin on tullut tehtyä. Amigalle on paljon mainioita ohjelmia tuohon. Esimerkiki PohotoGenics.

      - Titenkin olen myös pelannut Amigalla, mutta se ei ole ikinä ollut se Amigan pääkäyttötapa.

      Listaa voisi vielä jatkaa, mutta tossa nyt tärkeimmät.

      • miksuh.

        Valitettavsti mun Amiga 1200 ei ole oikeen kunnossa enää. Juuri valmiiiksi saatu AmigaOS4.0 kiinnostaisi, kunhan rautapuoli saadaan kuntoon. Mulla ei ollut mahdollisuutta ostaa AmigaOne tai MircoA1 koneita kun ne oli saatavilla, mutta hommaan kyllä uuden AmigaOS 4:a ajamaan pystyvän koneen kunhan se myyntiin tulee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe