KAKSOISTUTKINTO

päivänsana

kysyn siis teidän yleistä mielipidettänne ammattikoulun kaksoistutkinnosta!

onko hyödyllinen? millä linjoilla, tulevaisuuden suunitelmilla kannattava? meneekö vuosi hukkaan? (jos venyy 4 v.) mitä kannattaisi lukiossa lukea? ... kertokaa vain kaikki mitä tulee mieleen :)

itseäni mietityttää varsinkin tuo lisä vuosi, voisi vain mennä lukioon niin pääsisi siitä sitten jatkamaan johonkin. kun eihän tuosta kaksoistutkinnosta enää työelämässä ole hyötyä, vai?

8

2478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tieto on toisaalla

Ensiksi sanoisin, että kannattaa uhtautua varauksella vastauksiin - tähänkin.

Olen itse käynyt lukion, jonka jälkeen hankkinut ammatillisen koulutuksen (2. aste tai vastaava) ja tehnyt yhteiskuntatieteellisen yliopistotutkinnon. Korkeakoulutettuna työnsaanti on osoittautunut erittäin vaikeaksi, mutta ammatillinen tutkinto on antanut minulle enemmän työmahdollisuuksia ja hienoisen etulyöntiaseman niihin, joilla on vain korkeakoulututkinto. Alakohtaisesti eroja kuitenkin varmasti löytyy. Työkokemusta minulla on vajaa neljä vuotta, josta ensimmäiset 2-3 ns. hanttihommia ja vasta viimeisin vuosi korkeakoulutusta vastaavaa työkokemusta.

Kaksoistutkinnolla saat ammatin ja olet hakukelpoinen mihin vain jatko-opintoihin. Teknisillä aloilla ammatillisesta koulutuksesta (ja etenkin työkokemuksesta, jos sellaista onnistuu esim. kesätöinä hankkimaan) on hyötyä. Uskoakseni myös myöhemmän opiskelun aikainen kesätöiden tms. saanti on helpompaa, jos on ammatillinen koulutustausta. Ammattitutkinto mahdollistaa työnhaun sellaisiin tehtäviin, joihin ei ilman ammattikoulutusta voi hakeutua. Työmarkkinoilla on niin paljon korkeakoulutettua väkeä, että työelämään on mentävä "tyvestä latvaan", eli ensin sisään matalamman tason tehtäviin ja sitten organisaatiossa ylöspäin. Ammatillinen koulutus voi avata työelämään oven, joka ei lukion ja korkeakoulutuksen kautta välttämättä aukea.

Kaksoistutkinnossa tullaan ylioppilaiksi ns. iltalinjan (en tiedä, mikä virallinen nimitys on) vaatimusten mukaisesti, jolloin kurssimäärät ovat normaalia lukiota pienemmät. Kaksoistutkinnon ylioppilastutkinto on siis vähemmän yleissivistävä. Jos haaveilet humanistisesta tai yhteiskuntatieteellisestä alasta, voi normaalista lukiosta olla enemmän hyötyä, sillä opiskelu ja pääsykokeet testaavat laajempia yleisiä tietoja.

Jos olet suuntaamassa teknisille aloille, on kaksoistutkinto erittäin harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Mielestäni ylimääräinen vuosi ei mene hukkaan. Vuosi tuntuu ehkä pitkältä ajalta sinulle vielä tässä vaiheessa, mutta 5-10 vuoden kuluttua sillä ei ole mitään merkitystä. Hakiessasi töitä tai opiskelupaikkaa, yhdellä vuodella ei ole mitään merkitystä. Tai jos merkitystä on, se on vain plussaa.

Teknisille aloille pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia ovat tärkeitä. Kieletaito on aina tärkeää. Samoin äidinkielen osaaminen ja kirjallisen ilmaisun taidot.

Jos sinun kiinnostuksesi ei ole tekniikan saralla, kannattaa ehkä valita lukio. Tietenkin jos löydät unelmiesi koulutusalalta kaksoistutkintomahdollisuuden, se voi olla järkevä vaihtoehto.

Jos itse olisin nyt lopettelemassa yläastetta (tällä tietämyksellä), valitsisin kaksoistutkinnon.

Muista kuitenkin, että sinä teet valintasi itse. Toinen muistamisen arvoinen asia on se, että valitsetpa kaksoistutkinnon tahi lukion, ovat valmistumisen jälkeen kaikki ovet edelleen avoinna.

• opiskeleva

Omakohtaisten kokemusteni perusteella voisin sanoa, että ammattikoulusta saa helpommin paremmat paperit kuin lukiosta, joten on myös paremmat mahikset päästä korkeakouluun. Monilla menee lukion jälkeen vuosi, pari -ehkä enemmänkin- ennenkuin pääsee mihinkään ammattiin valmistavaan kouluun. Kaksoistutkinnon käyneenä et olisi ns. väliinputoaja , jos et heti valmistumisen jälkeen saa töitä (lukiolaisilla 5kk odotusaika työttömyyskorvaukseen). Jos kaksoistutkinnon suorittamisen jälkeen pyrit esim. yliopistoon ja pääset sinne voit samalla hyödyntää amiksessa opiskellutta ammattiasi työskennellessäsi kesällä ja mahdollisesti myös osa-aikaisena koulun ohella.

Jos valitset kaksoistutkinnon ja käyt koulusi neljään vuoteen suosittelen seuraavaa: käytä neljäs vuosi pelkästään lukio-opintoihin. Voit kirjoittaa itsellesi helpommat aineet jo syksyllä (tämä tosin vaatii selkärankaa kesällä lukemiseen) ja opiskella pari jaksoa täysillä ennen penkkareita ja ansaittua lukulomaa :) Suosittelen myös iltalukion kursseja -täten saat laajemmat yleissivistävät tiedot kuin pelkästään kaksoistutkintoon kuuluvista opinnoista.

• päivänsana
        opiskeleva kirjoitti:

Omakohtaisten kokemusteni perusteella voisin sanoa, että ammattikoulusta saa helpommin paremmat paperit kuin lukiosta, joten on myös paremmat mahikset päästä korkeakouluun. Monilla menee lukion jälkeen vuosi, pari -ehkä enemmänkin- ennenkuin pääsee mihinkään ammattiin valmistavaan kouluun. Kaksoistutkinnon käyneenä et olisi ns. väliinputoaja , jos et heti valmistumisen jälkeen saa töitä (lukiolaisilla 5kk odotusaika työttömyyskorvaukseen). Jos kaksoistutkinnon suorittamisen jälkeen pyrit esim. yliopistoon ja pääset sinne voit samalla hyödyntää amiksessa opiskellutta ammattiasi työskennellessäsi kesällä ja mahdollisesti myös osa-aikaisena koulun ohella.

Jos valitset kaksoistutkinnon ja käyt koulusi neljään vuoteen suosittelen seuraavaa: käytä neljäs vuosi pelkästään lukio-opintoihin. Voit kirjoittaa itsellesi helpommat aineet jo syksyllä (tämä tosin vaatii selkärankaa kesällä lukemiseen) ja opiskella pari jaksoa täysillä ennen penkkareita ja ansaittua lukulomaa :) Suosittelen myös iltalukion kursseja -täten saat laajemmat yleissivistävät tiedot kuin pelkästään kaksoistutkintoon kuuluvista opinnoista.

Kuinka kaksoistutkinnon pystyisi suorittamaan 3:n vuoden aikana?
        kun englanti on ainakin niin helppoa minulle, että voisin opiskella sen vaikkapa itsenäisesti kotona(?)ja osittain varmaan myös ruotsin (tai ranskan jos aloitan lisäksi sen) ja esim. iltalukiossa jotakin.. jos pitkänmatikan kirjoittaa niin niillä tunneilla pitäisi kyllä olla kaikilla, eikö myös äidinkielen? :S

• eihän
        päivänsana kirjoitti:

Kuinka kaksoistutkinnon pystyisi suorittamaan 3:n vuoden aikana?
        kun englanti on ainakin niin helppoa minulle, että voisin opiskella sen vaikkapa itsenäisesti kotona(?)ja osittain varmaan myös ruotsin (tai ranskan jos aloitan lisäksi sen) ja esim. iltalukiossa jotakin.. jos pitkänmatikan kirjoittaa niin niillä tunneilla pitäisi kyllä olla kaikilla, eikö myös äidinkielen? :S

.. sitä ei oo pakko suorittaa koko lukion oppimäärää, jos haluut pelkän yo-lakin niin voit ottaa ne aineet, jotka kirjotat. yhteisten aineiden jaksolla vaihat lukiolle ja that's it. suosittelen lämpimästi..

• päivänsana

olen siis tuota kauppaopistoa suunitellut, mutta ongelmani on ollut pääsääntöisesti se, ettei aloista saa tarpeeksi kattavaa tietoa, että uskaltaisin hakea niihin.

kaksoistutkinto olisikin hyvä vaihtoehto, juuri siksi että se jätää enemmän valinnanvaraa ja olen kyllä kuullut että nuo kauppaopistojen teoria opinnot ovat melko yksinkertaisia. iste kun haluan haasteita :)

• jaavananou!
        päivänsana kirjoitti:

olen siis tuota kauppaopistoa suunitellut, mutta ongelmani on ollut pääsääntöisesti se, ettei aloista saa tarpeeksi kattavaa tietoa, että uskaltaisin hakea niihin.

kaksoistutkinto olisikin hyvä vaihtoehto, juuri siksi että se jätää enemmän valinnanvaraa ja olen kyllä kuullut että nuo kauppaopistojen teoria opinnot ovat melko yksinkertaisia. iste kun haluan haasteita :)

moips!Itselin olen ajatellut aivan samaa!kauppis kuulostaa houkuttelevalta,haluaisin markkinapäälliköksi tai sitten aluksi vaatemyyjäksi tai jotain sellaista..mikä on keskiarvosi?meilläpäin järjestään lukio kurssit samassa talossa,joten ramppauksesta ei ainakaan tarvi stressata.
        mutta onko yo-merkonomista hyötyä muka enemmän kuin pelkästä merkonomin tutkinnosta?

• päivänsana
        jaavananou! kirjoitti:

moips!Itselin olen ajatellut aivan samaa!kauppis kuulostaa houkuttelevalta,haluaisin markkinapäälliköksi tai sitten aluksi vaatemyyjäksi tai jotain sellaista..mikä on keskiarvosi?meilläpäin järjestään lukio kurssit samassa talossa,joten ramppauksesta ei ainakaan tarvi stressata.
        mutta onko yo-merkonomista hyötyä muka enemmän kuin pelkästä merkonomin tutkinnosta?

Siis onko yo-lakista mitään hyötyä? Tuskin työelämässä ainakaan, jos et ole jatko-opiskelua suunitellut. Lukio opinnoissa saa kuitenkin ne taidot joita sieltä hakee, vaikka mitään hyötyä itse lappusesta ei olisikaan.

Itse olen harkinnut kaksoistutkintoa enimmäkseen lukion tarjoaman kieli- ja laskutaidon vuoksi. Haluaisin tulevaisuudessa vielä ollessani nuori asua ulkomailla, jonka mahdollistaa hyvin kauppaopisto (oletettavasti SLK Helsingissä), sillä en haluaisi kuitenkaan lähteä lukion vaihtoon. Olen lahjakas koulussa keskiarvo yli 9, eli sen puolesta kaksoistutkinto olisi täysin mahdollinen.

Mitä ainakin tilastoihin tulee kauppaopistosta menee erittäin vähän kauppakorkeakouluun, jonne siis itse ehkä haluaisin. Johtuuko se sitten siitä, että lukiosta saa paremman pohjan? En tiedä.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että nuo harvat merkonomit, jotka koskaan pääsevät johtotasolle (esim. markkinointipäällikkö) pääsevät hekin sinne vasta vanhalla iällä ja vankan kokemuksen ja suhteiden kautta. Suurimmalla osalla kauppaopistoon menevistä ei kuitenkaan ole realistisiä odotuksia tulevaisuudeltaa [kuten tuskin minullakaan ;)]. Valtaosahan päätyy töihin kauppaan tai konttoriin, johon koulutuskin valmistaa. EI siis todellisiin mynnin ja markkinoinnin suunnittelu tehtäviin!

• jaavananou!
        päivänsana kirjoitti:

Siis onko yo-lakista mitään hyötyä? Tuskin työelämässä ainakaan, jos et ole jatko-opiskelua suunitellut. Lukio opinnoissa saa kuitenkin ne taidot joita sieltä hakee, vaikka mitään hyötyä itse lappusesta ei olisikaan.

Itse olen harkinnut kaksoistutkintoa enimmäkseen lukion tarjoaman kieli- ja laskutaidon vuoksi. Haluaisin tulevaisuudessa vielä ollessani nuori asua ulkomailla, jonka mahdollistaa hyvin kauppaopisto (oletettavasti SLK Helsingissä), sillä en haluaisi kuitenkaan lähteä lukion vaihtoon. Olen lahjakas koulussa keskiarvo yli 9, eli sen puolesta kaksoistutkinto olisi täysin mahdollinen.

Mitä ainakin tilastoihin tulee kauppaopistosta menee erittäin vähän kauppakorkeakouluun, jonne siis itse ehkä haluaisin. Johtuuko se sitten siitä, että lukiosta saa paremman pohjan? En tiedä.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että nuo harvat merkonomit, jotka koskaan pääsevät johtotasolle (esim. markkinointipäällikkö) pääsevät hekin sinne vasta vanhalla iällä ja vankan kokemuksen ja suhteiden kautta. Suurimmalla osalla kauppaopistoon menevistä ei kuitenkaan ole realistisiä odotuksia tulevaisuudeltaa [kuten tuskin minullakaan ;)]. Valtaosahan päätyy töihin kauppaan tai konttoriin, johon koulutuskin valmistaa. EI siis todellisiin mynnin ja markkinoinnin suunnittelu tehtäviin!

Keskiarvosi riittää mitä parhaiten ja olen varma,että se ei sinulla hirveän raskaalta tunnu.Toisin kuin minulla jolla on vähän päälle kahdeksan keskiarvo taitoaineiden kanssa.Ja jos lukio-opinnot tuntuvat liian raskailta/ei kiinnosta, voihan ne aina jättää kesken ja jatkaa näin normaalisti merkonomin koulutusta.Uskon,että kauppakoulu antaa muutenkin hyvät keskustelu,ja asiakaspalvelutaidot,vaikka haluiaisikin myöhemmin kouluttautua johonkin muuhun ammattiin.Suosittelin sinulle varsinkin yo-merkonomia,jos tiedät pyrkiväsi yliopistoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe