Groe vai tervu?

Belggariko

Hei!

Olen erittäin kiinnostunut belgianpaimenkoirista,varsinkin tuosta groenendaelista.Minua on aina mietityttänyt onko groen ja tervun välillä suuria luonne-eroja?Liittyykö väri mitenkään luonteeseen? Kiitos jos viitsitte vastailla :)

9

1592

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan..

kuin turkin väri. (ei 100 % varma..no ainakii 90 %..:P

• On.

Niin tummia jotta ne jo voisi kuvitella olevan siitä muunnosten välistä ?

Tämä on vain minun mielipiteeni.

• On. kirjoitti:

Niin tummia jotta ne jo voisi kuvitella olevan siitä muunnosten välistä ?

Tämä on vain minun mielipiteeni.

Kahdelle groenendaelille saattaa syntyä tervueren-värinen pentu, koska musta peittää ruskean värin. Värin tummuuden kanssa sillä ei pitäisi olla tekemistä, onko tervueren syntynyt tervueren vai groenendaelvanhemmille.

Muunnoksia ei saa risteyttää. Tervuereneille ei voi syntyä mustaa jälkeläistä. Tosin on olemassa myös peittyvä mustan geeni. Tai ruskea koira voi tosiaan olla niin tumma, että näyttää mustalta. Groenendael-pentueeseen syntyneet ruskeat rekataan tervuereneiksi.

• m-li

en tosiaankaan ole mikään belgien asiantuntija ja tämä on ihan puhdasta mutua, mutta minulla on sellainen syvässä istuva käsitys siitä, että grotsku on kovempi ja enempi käyttöön soveltuva kuin tervu.

• Mä olen kuullut tasan päinvastaista. Vaikka ei taida grontun ja tervun välillä paljoa eroa olla. Riippunee enempi kasvattajasta.

• käyttötervu

Tervuissa on käyttölinjaisiakin koiria. Ne voivat olla todella hyviä. Mutta Groskuista ei käyttölinjaisia ole edes olemassa. Groenendael on on jo aikaa sitten jalostettu pilalle ja vain näyttelytarkoituksia varten. Groenendaelit ovat hermoheikkoja ja heikkoviettisiä. Esim. suojelussa tai agilityssä niillä ei voi saavuttaa hyviä tuloksia. Hyvällä käyttötervulla voi yltää ihan mille tasolle tahansa, koska se on geneettisesti täysin sama kuin käyttömali. Eli katsoppa MM-kisojen tulokset, niin faktat selviävät sinullekin. Grotskuja ei listoilla näy. Ei ole näkynyt vuosikymmeniin.

• Uskoisin kyllä grontullakin voivan pärjätä agilityssa. Muistaisin myös kuulleeni, että jossain ulkomailla olisi groenendaeleistakin vielä käyttölinjaa...

• on olemassa
        Neeta kirjoitti:

Uskoisin kyllä grontullakin voivan pärjätä agilityssa. Muistaisin myös kuulleeni, että jossain ulkomailla olisi groenendaeleistakin vielä käyttölinjaa...

käyttölinjaa joitten takaa käsittääkseni kuitenkin tulevat käyttö tervut / malit. Ja muutama vuosi sitten kyllä kuului huhupuheita että tällainen olisi Suomeenkin tuotu.

• noita mustia

ainakin tottelevaisuuskisoissa ja agilityssä ylimmissä luokissa kisanneita. Liekö sitten nekin pialle jalostettuja ja heikkohermoisia ja -viettisiä. Kyllä niissä käyttölinjankin koirissa vatipäitä löytyy, mutta jos tosissaan haluaa esim. suojelua harrastaa kannattaa mieluumin käyttö- kuin näyttölinjan koira hankkia. Kannattaa tutkia sukuja ja vanhempien luonteita. Yleisesti ottaen belgit ovat varmasti hyviä harrastuskoiria, miellyttämisenhaluisia ja energisiä muunnokseen ja linjaan katsomatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      86
      3837
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      411
      1410
    3. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1097
    4. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      72
      923
    5. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      227
      923
    6. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      292
      825
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      789
    8. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      25
      717
    9. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      33
      701
    10. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      37
      666
    Aihe