Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Groe vai tervu?

Belggariko

Hei!

Olen erittäin kiinnostunut belgianpaimenkoirista,varsinkin tuosta groenendaelista.Minua on aina mietityttänyt onko groen ja tervun välillä suuria luonne-eroja?Liittyykö väri mitenkään luonteeseen? Kiitos jos viitsitte vastailla :)

9

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan..

      kuin turkin väri. (ei 100 % varma..no ainakii 90 %..:P

      • On.

        Niin tummia jotta ne jo voisi kuvitella olevan siitä muunnosten välistä ?

        Tämä on vain minun mielipiteeni.


      • On. kirjoitti:

        Niin tummia jotta ne jo voisi kuvitella olevan siitä muunnosten välistä ?

        Tämä on vain minun mielipiteeni.

        Kahdelle groenendaelille saattaa syntyä tervueren-värinen pentu, koska musta peittää ruskean värin. Värin tummuuden kanssa sillä ei pitäisi olla tekemistä, onko tervueren syntynyt tervueren vai groenendaelvanhemmille.

        Muunnoksia ei saa risteyttää. Tervuereneille ei voi syntyä mustaa jälkeläistä. Tosin on olemassa myös peittyvä mustan geeni. Tai ruskea koira voi tosiaan olla niin tumma, että näyttää mustalta. Groenendael-pentueeseen syntyneet ruskeat rekataan tervuereneiksi.


    • m-li

      en tosiaankaan ole mikään belgien asiantuntija ja tämä on ihan puhdasta mutua, mutta minulla on sellainen syvässä istuva käsitys siitä, että grotsku on kovempi ja enempi käyttöön soveltuva kuin tervu.

      • Mä olen kuullut tasan päinvastaista. Vaikka ei taida grontun ja tervun välillä paljoa eroa olla. Riippunee enempi kasvattajasta.


    • käyttötervu

      Tervuissa on käyttölinjaisiakin koiria. Ne voivat olla todella hyviä. Mutta Groskuista ei käyttölinjaisia ole edes olemassa. Groenendael on on jo aikaa sitten jalostettu pilalle ja vain näyttelytarkoituksia varten. Groenendaelit ovat hermoheikkoja ja heikkoviettisiä. Esim. suojelussa tai agilityssä niillä ei voi saavuttaa hyviä tuloksia. Hyvällä käyttötervulla voi yltää ihan mille tasolle tahansa, koska se on geneettisesti täysin sama kuin käyttömali. Eli katsoppa MM-kisojen tulokset, niin faktat selviävät sinullekin. Grotskuja ei listoilla näy. Ei ole näkynyt vuosikymmeniin.

      • Uskoisin kyllä grontullakin voivan pärjätä agilityssa. Muistaisin myös kuulleeni, että jossain ulkomailla olisi groenendaeleistakin vielä käyttölinjaa...


      • on olemassa
        Neeta kirjoitti:

        Uskoisin kyllä grontullakin voivan pärjätä agilityssa. Muistaisin myös kuulleeni, että jossain ulkomailla olisi groenendaeleistakin vielä käyttölinjaa...

        käyttölinjaa joitten takaa käsittääkseni kuitenkin tulevat käyttö tervut / malit. Ja muutama vuosi sitten kyllä kuului huhupuheita että tällainen olisi Suomeenkin tuotu.


      • noita mustia

        ainakin tottelevaisuuskisoissa ja agilityssä ylimmissä luokissa kisanneita. Liekö sitten nekin pialle jalostettuja ja heikkohermoisia ja -viettisiä. Kyllä niissä käyttölinjankin koirissa vatipäitä löytyy, mutta jos tosissaan haluaa esim. suojelua harrastaa kannattaa mieluumin käyttö- kuin näyttölinjan koira hankkia. Kannattaa tutkia sukuja ja vanhempien luonteita. Yleisesti ottaen belgit ovat varmasti hyviä harrastuskoiria, miellyttämisenhaluisia ja energisiä muunnokseen ja linjaan katsomatta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe