Poliisi pitää Sumiaisten monttua turvepalona
19.11.2006 Iltalehti 15:53
"Äänekosken poliisin mukaan Sumiaisista Keski-Suomesta löytynyt palava monttu vaikuttaa turvepalolta.
Savuavasta montusta ei ole löydetty poikkeuksellista säteilyä, metallia eikä taivaalta pudonnutta avaruusromua.
Rikosylikonstaapeli Jukka Junikka Äänekoskelta kertoi sunnuntaina, että turpeen syttymissyytä ei tiedetä, mutta turve ja puiden juuret saattavat sytyttyään kyteä viikkokausia. Palopaikalle on ruopattu joskus turvetta pienen Pyhäjoen uomasta.
Hirviporukka löysi oudon savuavan maastokohdan Sumiaisten ja Konneveden rajalta lauantaina. Lähistöllä ei ole asutusta. Palo oli kovertanut maahan parinkymmenen neliömetrin laajuisen painanteen."
Melkoisen hämäriä tapahtua tulee jopa lehtiinkin silloin tällöin ja lyödäänkö vetoa että tästään ei taas kuulu enää mitään lehdissä tai uutisissa.
Savua metsässä, vaan ei tulta.
3
895
Vastaukset
- sjll
Miksi turvepalosta pitäisi jatkaa uutisointia????
- Savuturvetta
Itse töissä käsittelen turvetta, ja tuve palaa kytemällä. Kompostoituminen on jonkinlainen paloreaktio myös, vaikkei siinä tulta olekaan mukana.
Nytkin tuolla pihalla ikkunasta katsottuna turvekasa savuaa, kuin märät lehdet palaisivat. Myös turvekasaan kun työntää käden syvälle, huomaa, että parhaimmillaan se on jopa polttavan kuumaa. Turve on erittäin tiivistä joten synnyttää itse lämpöä. Kostea turve ei kuitenkaan syty itsestään palamaan, vaan itse kuumuva turve alkaa savuta.
Ei siinä mitään yliluonnollista ole.
- Dorien
hmm..itse muistan kanssa tapahtumat kun huomasimme pihamme lähellä savua, joka tuli sitten viereisestä metsästä polun vieressä olevasta murkkukeosta..ja tulta ei näkynyt. savu tuli ihan maan alta..soitimme sitten palokunnan paikalle jotka ruiskuttivat sitten maan alle vettä. mutta paljon mahdollista oli että pihan lapset olivat olleet sytyttelemässä nuotiota lähellä ja sammuttaneet sen mutta joku oli sitten jäänyt kytemään ja ruvennut sitten muurahaispesän kohalta savuamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.2926526Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652039- 1801780
- 1191251
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151247Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181681153Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71126RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j521025Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411011Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288962