Moi! 3-viikkoinen vauvani nukkuu hienosti pitkiä pätkiä.
Vauvani kuitenkin nukkuu levottomasti. Hän liikehtii ja ääntelee paljon. Pikku kädet ja jalat vaan viuhuvat, kun tyttö uneksii. Erityisen huolestunut olen ääntelystä, sillä laitoksella kerrottiin, että jos vauva "juttelee" paljon unissaan, se voi kertoa kohonneista tulehdusarvoista. Ääntely on tullut vasta kuluneen viikon aikana.
Toinen ongelma meillä on vauvan rauhoittaminen unille. Asunnon lattiapinta-ala on tullut varsin tutuksi, sillä tyttö nukahtaa lopullisesti vain liikkeeseen. Monet tutut ovat kertoneet, että heidän vauvansa nukahtaa esim. tissille, mutta ei puhettakaan, että meillä onnistuisi moinen. Vauva siis nukahtaa (ja herää) hitaasti.
Vauvathan ovat erilaisia, ja tämä typsy on vaikuttanut aika vilkkaalta jo sikiöaikana. Onko teillä vinkkejä, miten rauhoitella vauvaa? (Ja vielä täsmennykseksi: tyttömme ei itke juuri koskaan vatsaansa. Hän vain on motorisesti vilkas / levoton ja seurailee nyt jo paljon.)
levoton nukkuja
7
1032
Vastaukset
- voi johtua
esim siitä että vauvasi näkee jotain unta..tuli tosta "juttelusta" mieleen,että jos sanoivat lasitoksella että voi olla jokin tulehdus,niin kannattaa varmaan ainakin soittaa neuvolaan,tai terveysneuvontaan,siellä osaavat auttaa melkeenpä ihan missä asiassa tahansa,numerossa:10023.
Hei!
Minulla on kuukauden ikäinen tyttö; ja aivan samanlainen tilanne kuin teillä.
Eli neiti nukkuu suht pitkiä pätkiä, mutta uni on hyvin levotonta; neiti ikäänkuin "möyryää" sängyssä. Näin on ollut hänellä syntymästään asti, myös mahassa ollessa, neiti oli "yöeläjä". Laitoksella ei kohonneista tulehdusarvoista kukaan puhunut minulle mitään, eikä neuvolastakaan kyllä asiasta mainittu, kun kerroin levottomista öistä. Kapaloinnin opettelin heti laitoksella ollessa, se on auttanut paljon. Oletko kokeillut sitä?
Nyt tilanne alkaa olemaan sellainen, että Neidin äänehdinnältä ei isukki pysty nukkumaan, kyllä minäkin siihen heräilen useasti. Koska neiti itkee sitten kun on hätä, mietitään tässä, että laittaisimmeko neidin nukkumaan omaan huoneeseen. Meidän neiti on myös hitaasti heräävä tyyppi, tosin hyvin nukahtaa rinnalle tai sitten syliin.Myöskään mahavaivoja ei juurikaan ole ollut. Syntyikö Annette vauvasi millä raskausviikolla? Täällä neiti syntyi rv 40 6.- annette*
Moi! Mun tytär syntyi viikolla 41 2. Vatsa on tosiaan ollut tähän asti hyvässä kunnossa, eikä tyttöä tarvitse edes röyhtäyttää.
Tämäkin vauva oli masussa jo yöeläjä. Viime yönä nukuttiin 21.30-03.00 ja edelleen 04.00-07.00. Tämä oli harvinaista, sillä tyttö nukkuu yleensä yöllä yhden pitkän pätkän, valvoo aamuyöllä muutaman tunnin ja jatkaa sitten taas pitkälle aamupäivään. Kapalointi voisi varmasti olla hyvä keino tuon sätkyttelijän kanssa.
Olen huomannut tytössäni myös sen, että hän on kaivannut alusta asti jutustelua ja muuta tosi paljon. Hän on kohdistanut alusta lähtien katseensa tosi skarpisti. Yksin hän ei viihdy. Eilen laitoin lastenlauluja soimaan, ja hän jaksoi köllöttää valveilla omalla viltillään viiden biisin ajan.
Mä luulen, että meilläkin toi omassa huoneessa nukuttaminen tulee jossakin vaiheessa ajankohtaiseksi, nimittäin minunkin mieheni ei pysty nukkumaan kun hän kuuntelee jokaista öhinää. Kämppämme on sen verran pieni, että itkun kyllä kuulee viereisestä huoneesta heti miten. Ajateltiin silti vielä odotella tovi. - Jihuuu
annette* kirjoitti:
Moi! Mun tytär syntyi viikolla 41 2. Vatsa on tosiaan ollut tähän asti hyvässä kunnossa, eikä tyttöä tarvitse edes röyhtäyttää.
Tämäkin vauva oli masussa jo yöeläjä. Viime yönä nukuttiin 21.30-03.00 ja edelleen 04.00-07.00. Tämä oli harvinaista, sillä tyttö nukkuu yleensä yöllä yhden pitkän pätkän, valvoo aamuyöllä muutaman tunnin ja jatkaa sitten taas pitkälle aamupäivään. Kapalointi voisi varmasti olla hyvä keino tuon sätkyttelijän kanssa.
Olen huomannut tytössäni myös sen, että hän on kaivannut alusta asti jutustelua ja muuta tosi paljon. Hän on kohdistanut alusta lähtien katseensa tosi skarpisti. Yksin hän ei viihdy. Eilen laitoin lastenlauluja soimaan, ja hän jaksoi köllöttää valveilla omalla viltillään viiden biisin ajan.
Mä luulen, että meilläkin toi omassa huoneessa nukuttaminen tulee jossakin vaiheessa ajankohtaiseksi, nimittäin minunkin mieheni ei pysty nukkumaan kun hän kuuntelee jokaista öhinää. Kämppämme on sen verran pieni, että itkun kyllä kuulee viereisestä huoneesta heti miten. Ajateltiin silti vielä odotella tovi.Sen kapaloinnin tuossa joku jo mainitsikin ja me ei sitä heti alussa edes hoksattu, meidän typykin on sellainen öhisijä/ähisijä (monet ovat sitä ihmetelleet puhelimeen kuultuaankin että "nukkuuko se??") unissaan, joskus aamusin herään siihen öhinään ja tyttö vaan öhisee unissaan (monesti kyllä sitten sen paukun päästää öhinöittensä keskellä..) Ja niinpä nyt 3kk iässä on öhinätkin vähentyneet, kun mahavaivat helpottaneet. Teillähän niitä ei ole vielä kerennyt välttämättä ilmetäkään, jos on tullakseen.. mutta jos niitä tulee, niin onneksi eivät yleensä kauaa kestä!
Tyttömme myös monesti huitoo ja heiluu unissaan, joten tuo kapalointi (tai tällanen kotitekoinen tee-se-itse-improvisoiden-kapalo) on rauhoittanut hänet hyvin nukkumaan. En itsekään ole kuullut mistään tulehdus-jutuista.. - annette*
Jihuuu kirjoitti:
Sen kapaloinnin tuossa joku jo mainitsikin ja me ei sitä heti alussa edes hoksattu, meidän typykin on sellainen öhisijä/ähisijä (monet ovat sitä ihmetelleet puhelimeen kuultuaankin että "nukkuuko se??") unissaan, joskus aamusin herään siihen öhinään ja tyttö vaan öhisee unissaan (monesti kyllä sitten sen paukun päästää öhinöittensä keskellä..) Ja niinpä nyt 3kk iässä on öhinätkin vähentyneet, kun mahavaivat helpottaneet. Teillähän niitä ei ole vielä kerennyt välttämättä ilmetäkään, jos on tullakseen.. mutta jos niitä tulee, niin onneksi eivät yleensä kauaa kestä!
Tyttömme myös monesti huitoo ja heiluu unissaan, joten tuo kapalointi (tai tällanen kotitekoinen tee-se-itse-improvisoiden-kapalo) on rauhoittanut hänet hyvin nukkumaan. En itsekään ole kuullut mistään tulehdus-jutuista..Moi! Ei se öhinä käsittääkseni ole mitään outoa, mutta jos lapsi inisee ja ääntelee (juttelu) yht'äkkiä paljon unissaan, niin se voi johtua tulehdusarvoista.
Meidän vauvalla oli tuota uni-ininää laitoksella, jolloin CRP nousi hänellä hivenen. Kokenut kätilö kertoi minulle ininän ja tulehdusarvojen yhteydestä vastasyntyneillä. Vähän aikaa sitten se on alkanut uudelleen, ja kai tulehdusten mahdollisuuskin täytyy sulkea pois, jos ininä jatkuu.
Mietin vaan tosiaan, että voiko jo vauvat jutella unissaan, kun tämä elämöi muutenkin paljon. Onhan tuo saattanut tulla äitiinsä :).
- ...
mulla on 4kk tyttö ja voin sanoo et oli samanlainen noin pienenä..liikku unissaan, äänteli, ähisi.. ei myöskää nukahtanu ku et laitto vaunuihin ja maton rullalle et oli "möykkyjä" rauhottu kolme kk omaan sänkyyn..nyt jo kääntyy, ja on ryöminykin vähän matkaa..eli teille ehkä tulossa vaan nopeasti liikkumaan oppiva lapsi =)
- zimba
mulla on tyttö vajaa 9kk, ja kun hän oli ihan pieni, niin kyllä hänkin äänteli unissaan, ja liikkuikin aika paljon. mitä enemmän kasvoi, sen enmmän hän sängyssä pyöriskeli. en oikeen osaa neuvoa rauhoitus juttuja, mutta tykkääkö vauva musiikista? koita ottaa syliin, ja kävellä ympäri kotia. meillä se liike on aina rauhoittanut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275