kokemusta masennuslääkkeistä

alkaviin vv-oireisiin????

Hei

Onko täällä kenelläkään kokemusta masennuslääkkeistä alkavien vaihdevuosioireiden, lähinnä ärtyisyyden ja masennuksen hoidossa? Itse olen 43- vuotias ja tullut siihen tulokseen, että nämä kiukku- ja ärtyneisyysoireet ovat alkaviin vv-oireisiin liittyviä. Kierto on säännöllinen, joten hormonikorvaushoitoa ei tarvita. Mitkään luontaistuotteet, omegat tai b-viatmiinien lisäys eivät ole tuoneet apua.

Eli jos joku on "uskaltautunut" kokeilemaan ssri-lääkitystä, niin olisin kokemuksista kiitollinen. Olen nimittäin kuullut että jotkut lääkärit suosittelee masis-lääkkeitä näihin alkuvaivoihin.

18

5424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen jäävi

Vastaamaan tähän koska vaihtarit ovat tulossa muutaman vuoden sisällä. (olen 43v.)
      MUTTA SSRI-lääkkeistä kokemuksella voisin kertoa että kannattaa mennä lääkärin luo juttelemaan. Annostuksesi ei välttämättä tarvitse olla edes stydi. Joissain lääkkeissä on sivuvaikutuksensa jotka menevät nopeasti ohi ja jos ei voit kokeilla toista.

Jos menet vastaanotolle, koita vähän kartoittaa elämäntilannettasi valmiiksi. Nimittäin uskon lääkärin haluavan tietää siitä enemmän, liittyen ikääsi.

Kutakuinkin ssri-lääkkeisiin suhtaudutaan aika msutavalkoisesti. Henkilökohtaisesti jos voisin valita, en söisi lääkkeitä ollenkaan. Toisaalta jos olo on kiukkunen ja uni huonoa - esimerkiksi -, silloin voisin ajatella kakkosmahdollisuutta.

• kerpiili

Ikäsi puolesta ja siitä, että kierto on säännöllinen, uskaltaisin epäillä, että se johtuu jostain muusta.
      Ei kiukku ja masennus tule automaattisesti vv-ikäisille, joillekin niitä tulee, mutta ei kaikille.

• 47-vuotias

ne voi sekoittaa hormonitoimintaa entisestään. joissain on oikein maininta siitä.
      Sitten syöt niitä lopun elämääs kun jäät koukkuun

• venhe

Miten aivojen serotoniinitason muutos (joka on siis ssri-lääkkeiden vaikutuskanava) voi vaikuttaa naisen hormonitoimintaan?

SSri-lääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta. Sekoitat nyt ilmeisesti muihin lääkkeisiin.

• näistä masislääkkeistä

ennenkuin käytätte miettikää, sillä ne voi sotkea omaa hormoonituotantoa entisestään. Oikea lääkitys psyyke-juttuihin mitkä ovat tulleet vaihdevuosien myötä on hormoonihoito.

• vielä kerro mitään

kierto on säännöllinen sulje pois sitä mahdollisuutta ettei hormoonikorvaushoitoa tarvittaisi. Se on tuo keltarauhashormooni millä yleensä sinun ikäiselläsi aloitetaan, sen puute aiheuttaa myös nuo kiukku, ärtyneisyys yms. jutut. Estrogeeni ilmeisesti toimii vielä jotenkin, kun tuo kierto on säännöllinen. Premenopaussi vaihe kestää n. 5-vuotta ennenkuin kuukautiset loppuu ja varsinainen menopaussi alkaa. Lääkärit usein määrää oireiden mukaisen lääkityksen.

• alkuperäinen nimim.

Tuo olikin uutta, että jos kierto on säännöllinen, niin silti saattaa olla aiheellista hormonikorvaushoito! Näin tyhmä sitä on, kun ei ole aiemmin näitä asioita tarvinnut pohtia :( . Seuraava kysymys onkin miten todetaan tuon keltarauhashormonin mahdollinen puute. Vaatiiko gynellä käynnin vai hoituuko esim. terveyskeskuksessa???

• näin mulle alkoi
        alkuperäinen nimim. kirjoitti:

Tuo olikin uutta, että jos kierto on säännöllinen, niin silti saattaa olla aiheellista hormonikorvaushoito! Näin tyhmä sitä on, kun ei ole aiemmin näitä asioita tarvinnut pohtia :( . Seuraava kysymys onkin miten todetaan tuon keltarauhashormonin mahdollinen puute. Vaatiiko gynellä käynnin vai hoituuko esim. terveyskeskuksessa???

Runsaat vuodot jotka kestivät kuukauden ajan. Sitten menin lääkäriin kaavinta ja keltarauhashormonit.

Siis kohdun limakalvon liikakasvu on voimakkaat vuodot ja siitä tietää keltarauhashormonin puute.

Mulla se oli ainoa oire. Nyt ei mitään oireita enää kun primalut nor käytössä.

• puutteesta johtuva oire
        näin mulle alkoi kirjoitti:

Runsaat vuodot jotka kestivät kuukauden ajan. Sitten menin lääkäriin kaavinta ja keltarauhashormonit.

Siis kohdun limakalvon liikakasvu on voimakkaat vuodot ja siitä tietää keltarauhashormonin puute.

Mulla se oli ainoa oire. Nyt ei mitään oireita enää kun primalut nor käytössä.

ilmenee myös voimakkaina PMS oireina, ei tarvitse olla vielä voimakkaita vuotoja, pelkät psyykkiset oireetkin riittävät, tosin usein siihen ajan myötä tulee kuvioon myös nuo voimakkaat vuodot yms. kuukautisiin liittyvät ongelmat. Kannattaa käydä ihan gynegologilla nuo arvauskeskukset eivät usein hoida näitä juttuja, saattavat ottaa kokeita, joita kuitenkaan eivät osaa tulkita. Alan erikoislääkäri tietää missä vaiheessa noita hoitoja tarvitaan. Suosittelen satsaamaan itseen sen verran, että saa oikean hoidon, ja elämän laadun paranemaan.

• ja masennusta
        puutteesta johtuva oire kirjoitti:

ilmenee myös voimakkaina PMS oireina, ei tarvitse olla vielä voimakkaita vuotoja, pelkät psyykkiset oireetkin riittävät, tosin usein siihen ajan myötä tulee kuvioon myös nuo voimakkaat vuodot yms. kuukautisiin liittyvät ongelmat. Kannattaa käydä ihan gynegologilla nuo arvauskeskukset eivät usein hoida näitä juttuja, saattavat ottaa kokeita, joita kuitenkaan eivät osaa tulkita. Alan erikoislääkäri tietää missä vaiheessa noita hoitoja tarvitaan. Suosittelen satsaamaan itseen sen verran, että saa oikean hoidon, ja elämän laadun paranemaan.

niin kyse on mitä todennäköisemmin estrogeenin puutteesta. Itselläni keltarauhashormoonit lopettivan menkat kuukausiksi kolme kertaa, ennen kuin lääkäri uskoi estrogeenin jääneen keltarauhasjyrän alle. Nyt otan estrogeliä vain silloin kun se on kirerron eri vaiheissa matalimmillaan ja olen pärjännyt sillä.Menkat tulee 29:n päivän välein ja kestävät 4-5 pv ja ilman keltarauhaskuuria.Joskus voi olla näinkin päin!
        Kannattaa siis tutkituttaa arvot. Masislääkkeistä pysyisin erossa.

• kyseessä on
        ja masennusta kirjoitti:

niin kyse on mitä todennäköisemmin estrogeenin puutteesta. Itselläni keltarauhashormoonit lopettivan menkat kuukausiksi kolme kertaa, ennen kuin lääkäri uskoi estrogeenin jääneen keltarauhasjyrän alle. Nyt otan estrogeliä vain silloin kun se on kirerron eri vaiheissa matalimmillaan ja olen pärjännyt sillä.Menkat tulee 29:n päivän välein ja kestävät 4-5 pv ja ilman keltarauhaskuuria.Joskus voi olla näinkin päin!
        Kannattaa siis tutkituttaa arvot. Masislääkkeistä pysyisin erossa.

vasta 43-vuotias niin uskoisin kuitenkin että jonkun verran on estrogeenituotantoa vielä, mutta keltarauhashormooni eli progest. alkaa hiipumaan. Estrogeeniarvo vaihtelee kierron eri vaiheessa, eli voi olla hyviniin matalalla vaikka sinänsä tuotanto olisikin vielä aivan normaalitasossa.

• ei muita
        puutteesta johtuva oire kirjoitti:

No, minulla ei ollut mitään muuta oiretta ja terveyskeskuksessa on hoitunut kaikki muu paitsi kaavinta sairaalassa

• edellisen edellinen
        kyseessä on kirjoitti:

vasta 43-vuotias niin uskoisin kuitenkin että jonkun verran on estrogeenituotantoa vielä, mutta keltarauhashormooni eli progest. alkaa hiipumaan. Estrogeeniarvo vaihtelee kierron eri vaiheessa, eli voi olla hyviniin matalalla vaikka sinänsä tuotanto olisikin vielä aivan normaalitasossa.

mulla loppu menkat ekan kerran keltarauhashormoonilla 42-vuotiaana.En uskonut kerralla enkä toisella. Nyt olen 47 ja risat ja menkat tulee ku nakutettu kun en koske tikullakaan keltarauhashormooniin. Käytän estrogeliä yhden kymmenesosan siitä mikä on normaali annos.
        Lisäksi syön omega 3:sta ja magnesiumia.

• 49-v

E-epa ja bio-karnosiinitablettien yhdistelmää ennenkuin aloitat masennuslääkkeiden käytön. Masennuslääkkeistä voi tulla riippuvaiseksi ja niistä on vaikea päästä eroon. Minä olen syönyt e-epaa ja karnosiinia neljä kuukautta ja ne on todella auttaneet ärtyisyyteen, vihaisuuteen ja lievään masennukseen. Minulla ne alkoivat auttamaan jo parin, kolmen viikon käytön jälkeen. Otan molempia tabletteja yhden päivässä. Uskon, että jos mielialani pysyy näin hyvänä niin kestän myös tulevat mahdolliset hikoilut ja muut vaihtarivaivat ilman hormooneja.

• alkuperäinen..

Kiitosta jälleen näistä kannanotoista :)
      Taidanpa tutkituttaa ensin nuo arvot ja jos ei mitään ilmene niin kokeilen ensin luontaistuotteita, jos joku on avun saanut niin kannattaa ainakin yrittää.

tsemppiä meille kaikille "varhaiskeskiän" ongelmissa painiville ;-)

• venhe

Söin n. vuoden ssri-lääkkeitä tuossa pari vuotta sitten. Minulla todettiin vaihdevuodet alkaneiksi tänä vuonna, joten en tiedä oliko silloinen masennus alkavia vaihdevuosia vai muusta johtuvaa. SSRI-lääkityksessä ei ole mitään pelättävää, ja se on auttanut monia. Jotkut lääkärit tosiaan määräävät ssri-lääkkeitä vaihdevuosien mielialaheittelyihin. Jos et halua/voi syödä hormoneita niihin vaivoihin, niin miksei voisi kokeilla ssri-lääkkeitä - nehän voi aina lopettaa jos tuntuu että apua ei ole.

• sinun tapauksessasi

on ollut helppo lopettaa, mutta todella kaikille se ei niin ole. Nuo lääkkeet vaikuttavat nimenomaan mieleen ja aivotoimintaa ei luonnollisella tavalla. Niillä tehty hyvä mieli on teeskentelyä. Toki niitä on hyvä käyttää, jos todella ei muuten selviä elämässä. Mutta ainoa oikea hoito on hormoonihoito vaihdevuosiin, jos sitä todella tarvitsee. Eli masennusta on monenlaista ja vaihdevuosiin kuuluva on oma juttunsa...

• bru
        sinun tapauksessasi kirjoitti:

on ollut helppo lopettaa, mutta todella kaikille se ei niin ole. Nuo lääkkeet vaikuttavat nimenomaan mieleen ja aivotoimintaa ei luonnollisella tavalla. Niillä tehty hyvä mieli on teeskentelyä. Toki niitä on hyvä käyttää, jos todella ei muuten selviä elämässä. Mutta ainoa oikea hoito on hormoonihoito vaihdevuosiin, jos sitä todella tarvitsee. Eli masennusta on monenlaista ja vaihdevuosiin kuuluva on oma juttunsa...

masennuslääkkeet eivät ole mikään pikku juttu joten kyllä kannattaa harkita. Niitä kaupataan ihmepillereinä joista ei haittaa..itsellä 6kk kokemus, auttoi mieleen mutta oli sillä hintakin unettomuus mania hermostuneisuus päänsäryt oli pakko lopettaa ja nyt koitan pärjätä ilman...vaihdevuodet todettu mutta masennusta muutenkin. Olen myös aivan pää pyörällä kaikista hormooni ja masennuslääkejutuista..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe