Mikä ihme siivoojia vaivaa

Kohta entinen yrittäjä

Mikä vaivaa nykyaikana siivoojia? Ei tahdo saada hyviä työntekijöitä, ei niin sitten millään.

Tarjoamme kiinteän kuukausipalkan, miellyttävän työtahdin (emme siis tapa työntekijöitämme työllä), meillä on etuuksia, bonuksia ym. Ei vaan saa kunnon työntekijöitä, vaikka kuinka yrittäisi. Voin vakuuttaa että työnantajana olemme pidettyjä ja reiluja, mutta sekään ei näköjään riitä.

Mistä siis saa ahkeria, tunnollisia, hyvän omantunnon ja ammattiylpeyden omaavia kotisiivoojia, jotka haluavat puhaltaa yhteen hiileen muiden samassa veneessä olevien kanssa? Olemme liemessä, ja pelkästään työntekijöiden
puutteen vuoksi. Pitänee laittaa kohta lappu luukulle. Asiakkaita tulisi
ovista ja ikkunoista mutta työntekijöitä ei saa.

Onko kellään hyviä ideoita miten hyviä työntekijöitä saisi rekrytoitua? Tuntuu että työntekijät haluavat vain nostaa hyvää palkkaa, mutta ei tehdä sen eteen töitä.

92

10505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esimerkiksi

      en voi siivota enää,edes kotona muuten kuin hanskat tuplasti handuissa.Vuosikymmeniä pesuaineiden kanssa läträtty:nyt vaikea allergia hajusteille sekä käsissä vaikea ihottuma.En kestä enää mitään pesuaineita en edes LW tuotteita.Kädet ovat jatkuvasti rikki.

    • Tietäisitpäs

      Siivoojan tai siistijän saatika sitten kotisiivojan nimikkeellähän ei kukaan lähde töihin, pitää olla palveluosaajaa tai jokin muu hienonimike.. Olen tässä seurannut julkista keskustelua, siitä että kaupungit ja kunnat antavat palveluseteleitä käyttöön ja ne saa verotuksessakin vähennyksenä.. ja kotitalousvähennyksestä puhumattakaan..
      Jep, hieno homma..
      Miksi te keski-ikäiset ihmiset maksoitte kaiken lapsillenne??? muka parempaa kuin itselle.. hah haa..
      Kommentti on monen nuoren suusta en viitsi tehdä.. Ei tarvitse, kyllä vanhemmat minut elättää..
      pistäkää vanhemmat Raha hanat kiinni, niin muksut pääsevät töihin..
      Johan loppuu siivoojen pula Suomesta, voi olla että tulijoita on enemmän, kuin pystyt vastaanottamaan..
      SIIS MIKÄÄN TYÖ EI OLE TOISTA PAREMPAA..
      se riippuu, vain asenteesta.. kun teet työtä sydämelläsi saat siitä parhaan palkinnon..
      vanha sanonta, että työ tekijäänsä kiittää, on tässäkin paikallaan..
      Muuta ammattinimike kun haet työntekijöitä, niin niitä tekijöitä löytyy.. On muuten tosi..

    • mutta....

      omalta kohdalta voin sanoa kokemukset,lupaukset ei toteudu. kerroshoitajan kurssi6kk .hotelliemännän kurssi.laitossiivoojan tutkinto,siivoustyön ohjaajan koulu. työssä kotipalvelussa,hotellissa,kouluilla.osastolla,leikkaussalissa,ym ym.viimeksi sain 8.16e h. työajat 4h-16h päivässä ei ylityö korvauksia,tänään tiesit mitä huomena teet ja työaika loppu kun työtehty eli ei tietoa kellon ajasta. ei tätä souta pitkään jaksa jos muutakin elämässä on kuin työ.nyt katselen jos joku jonain päivänä tarttee oikeasti työpanostani,eikä vain välttämättömäksi pahaksi.

    • arvostus

      on täysin nollissa..
      Työttömällä ihmisellä on enemmän arvoa kuin rehellistä siivoustyötä tekevällä..
      Joka paikassa aikoja kiristetään ja palkka on surkea niin maine on sellainen, ettei kukaan lähde itseänsä tapattamaan...

      • puhut

        Kun en saanut oman alan työtä, otin jälleen siivoustyötä (laitoshuoltajan amt myöskin). Sitten sain kuulla kommentteja "etkö mitään viitti yrittää!" Olisi siis hienompaa ollut työttömänä.


      • Työttömänä 0%
        puhut kirjoitti:

        Kun en saanut oman alan työtä, otin jälleen siivoustyötä (laitoshuoltajan amt myöskin). Sitten sain kuulla kommentteja "etkö mitään viitti yrittää!" Olisi siis hienompaa ollut työttömänä.

        Mutta työttömänä sulla ei ole samat mahdollisuudet saada parempaa työtä. Ulos työelämään vaan, työkokemus on kullan arvoista!!!


    • töitä tekevä

      ainakin meillä ns. puhumalla työtä tekeviä. Omassa kohteessa tosiaankin painetaan työtä asiakkaan hyväksi, mutta toisessa taas mitoitus mahdollistaa ns. lonkalta vetäisemisen. Nämä siivoojat ovat sitten niitä, jotka valittavat kiireestä (jota ei ole), työn raskaudesta (mitähän se on?) ja huonosta palkasta (ei valittamista). Omalta kohdaltani voin sanoa omaavani työmoraalin (työt tehdään, kuten sovittu) ja rehellisyyden sekä arvostan tekemääni työtä. Joskus vain ottaa päähän kuunnella valituksia ja pomojen myötäilyä näitä raskautettuja siivoajia kohtaan. Jos teet työsi hyvin ja vähän ylikin, et siitä kiitosta saa. Kiitosta voi hyvinkin saada ne, jotka puhumalla ja liioittelemalla haalivat sääliä osakseen. Siinäpä yhteen hiileen puhaltamista.. ;-)

      • aattelin

        miksi pomot ovat niin suopeita kieroille.Pelkäävät?? Itsekin varmaan tietävät,miten asia oikeasti on. Aivan tuttu tilanne.Tunnolliset tekee työnsä palvellen asiakasta hyvin,eivät valita pienistä, eikä mielistele. Kyllä hyviä työntekijöitä on nämä helmet vain pitää löytää, he eivät pidä meteliä itsestään.


    • huoh

      mutta lappua en sentään luukulle laittanut - yksinkertaisesti kieltäydyin kasvattamasta firmaa yhtään enempää. Suurimman osan teen itse, koska kyllästyin jatkuviin marinoihin, sairastumisiin, muuten vaan poissaoloihin, työn huonoon jälkeen, välineiden huoltamattomuuteen..
      Palkaa maksoin ( ja maksan) huomattavasti yli normaalin - yritin porkkanana kaikenmaailman bonuksia ja lahjuksia, mutta mitä enemmän annoin sitä enemmän vaadittiin kunnes sitten mitta täyttyi.
      Jos ja kun täytyi lähteä paikkaamaan huonoa työntekijän jälkeä niin eipä työntekijälle tullut mieleenkään kuinka paljon siinä rahaa paloi turhasta...
      Joskus tuntuu, ettei siivoojilla oikeasti ole kaikki kohdallaan kun ei tajuntaan kolahda mikään..
      Ei yritys ole mikään pohjaton kukkaro, josta ammentaa turhasta vaan kyllä se raha täytyy sinne kukkaroon tehdä ensiksi.

      • mutta....

        koulutus ja työhalu ,osaaminen, joustaminen-muttei loputtomiin.eli ne ei työnantajalle riitä .tiedän tusinan heti kättelyssä hyviä työntekijöitä vaan enpä yhtään työnantajaa joiden palkkalistoilla sais (vois) kohtuudella tehdä työn ns.normaalissa mitoissa.37,5h viikkopalkalla olis normaali elämis mahdollisuu.4h,pv, kuka sillä elää?


      • mitä haluan
        mutta.... kirjoitti:

        koulutus ja työhalu ,osaaminen, joustaminen-muttei loputtomiin.eli ne ei työnantajalle riitä .tiedän tusinan heti kättelyssä hyviä työntekijöitä vaan enpä yhtään työnantajaa joiden palkkalistoilla sais (vois) kohtuudella tehdä työn ns.normaalissa mitoissa.37,5h viikkopalkalla olis normaali elämis mahdollisuu.4h,pv, kuka sillä elää?

        työntekijältä!
        Työntekijä myy minulle aikansa ja yhdessä sovitun työpanoksensa. Minä maksan sovitun hinnan.
        Minä haluan vastineen rahalleni.
        Jos me sovimme, että esim vessanpöntön jalkaosa pyyhitään joka kerran niin työntekijä on minulle sen työn myynyt ( karkea esimerkki). Jos se työntekijä ei pyyhi sitä jalkaa sovitusti, niin minulta varastetaan rahaa. Vessanpöntön pyyhkimisen tilannut ja siitä maksava asiakas vaatii minulta, että työ tehdään ja minä vaadin sen työntekijältä -koska työntekijä on se työn minulle myynyt. Työn tilannut asiakas ei maksa tekemättömästä työstä.
        Minun täytyy kuitenkin maksaa työntekijälle.
        Ja jos minä maksan siitä tekemättömästä vessanpöntön jalasta ja työn tilaaja ei tietenkään sitä maksa niin kuinka kauan kestää kunnes tulee tyhjä pohja kukkarossa vastaan.
        Eli - kun minä maksan työntekijän myymän ajan niin se aika on minun aikaani.
        Ei siinä ole joustoista kysymys.
        Tämä on ostamista ja myymistä ja rahalle täytyy saada vastinetta tai se raha loppuu.
        Ja siksipä sitä ollaan tuntipalkalla.


      • Anneli vm.58
        mitä haluan kirjoitti:

        työntekijältä!
        Työntekijä myy minulle aikansa ja yhdessä sovitun työpanoksensa. Minä maksan sovitun hinnan.
        Minä haluan vastineen rahalleni.
        Jos me sovimme, että esim vessanpöntön jalkaosa pyyhitään joka kerran niin työntekijä on minulle sen työn myynyt ( karkea esimerkki). Jos se työntekijä ei pyyhi sitä jalkaa sovitusti, niin minulta varastetaan rahaa. Vessanpöntön pyyhkimisen tilannut ja siitä maksava asiakas vaatii minulta, että työ tehdään ja minä vaadin sen työntekijältä -koska työntekijä on se työn minulle myynyt. Työn tilannut asiakas ei maksa tekemättömästä työstä.
        Minun täytyy kuitenkin maksaa työntekijälle.
        Ja jos minä maksan siitä tekemättömästä vessanpöntön jalasta ja työn tilaaja ei tietenkään sitä maksa niin kuinka kauan kestää kunnes tulee tyhjä pohja kukkarossa vastaan.
        Eli - kun minä maksan työntekijän myymän ajan niin se aika on minun aikaani.
        Ei siinä ole joustoista kysymys.
        Tämä on ostamista ja myymistä ja rahalle täytyy saada vastinetta tai se raha loppuu.
        Ja siksipä sitä ollaan tuntipalkalla.

        Kyllä työ tulee huolellisesti suorittaa, mutta eihän tästä ollut kyse. Kyse oli työtuntien tarjoamisesta, eikä tehdyn työn laadusta.

        Työnantajan tulee kyetä tarjoamaan niitä TÖITÄ sille työntekijälle. Ei kukaan viitsi tulla nakkikoneeksi, jolle tarjotaan töitä kun niitä sattuu ehkä löytymään. Työntekijä on tässä tapauksessa ihminen, jonka täytyy maksaa laskuja, saada leipä pöytään lapsille ja lyhentää lainaa. Karuja faktoja, eikö totta. Olisihan se helppoa kun olisi robotti jota käyttäisi vain silloin kun tarvisi ja käyttämättömänä ottaisi siitä vain virrat pois.

        Suomessa työntekijöitä perinteisesti pidetään suht.koht. hyvänä. Poikkeuksia on juuri siivous-, ravintola- ja rakennusala. Siellä ihminen on välttämätön paha, jolle ei anneta arvoa.

        Muista että se on työntekijä joka sen rahan tekee. Työntekijät tekevät sinun yrityksesi tuloksen ja ne luvut viivan alle. Raha toki tulee asiakkailta, mutta vain työntekijöidesi kautta. Yksin jäisit aika pienille tienesteille.

        Muista se ensi kerran kun rekrytoit ihmisiä palvelukseesi. Vaadi paljon, mutta anna samalla mitalla. Anna heille mahdollisuus elää hyvää elämää myös työpaikan ulkopuolella, niin kyllä he varmasti haluavat auttaa myös yritystäsi menestymään ja sitä kautta sinulle lisää rahaa.


      • siivoamme/palvelemme
        mitä haluan kirjoitti:

        työntekijältä!
        Työntekijä myy minulle aikansa ja yhdessä sovitun työpanoksensa. Minä maksan sovitun hinnan.
        Minä haluan vastineen rahalleni.
        Jos me sovimme, että esim vessanpöntön jalkaosa pyyhitään joka kerran niin työntekijä on minulle sen työn myynyt ( karkea esimerkki). Jos se työntekijä ei pyyhi sitä jalkaa sovitusti, niin minulta varastetaan rahaa. Vessanpöntön pyyhkimisen tilannut ja siitä maksava asiakas vaatii minulta, että työ tehdään ja minä vaadin sen työntekijältä -koska työntekijä on se työn minulle myynyt. Työn tilannut asiakas ei maksa tekemättömästä työstä.
        Minun täytyy kuitenkin maksaa työntekijälle.
        Ja jos minä maksan siitä tekemättömästä vessanpöntön jalasta ja työn tilaaja ei tietenkään sitä maksa niin kuinka kauan kestää kunnes tulee tyhjä pohja kukkarossa vastaan.
        Eli - kun minä maksan työntekijän myymän ajan niin se aika on minun aikaani.
        Ei siinä ole joustoista kysymys.
        Tämä on ostamista ja myymistä ja rahalle täytyy saada vastinetta tai se raha loppuu.
        Ja siksipä sitä ollaan tuntipalkalla.

        Olen toiminut siivousalalla jo pitkään,ja kyllä olen nähnyt kaikenlaista vempulaa tulevan ja menevän.
        Kyllä kaikki on henkilön persoonasta kiinni,silloin ei todellakaan kannata tehdä siivoustyötä jos se tuntuu pahalta.
        Minun arvostukseni siivousalan osaajia kohtaan on vaan noussut vuosi vuodelta,en voi kun ihmetellen ihailla ammattilaisten valtavaa tieto määrää ja osaamista.
        Usein ihmisillä on aivan väärä mielikuva siivoustyöstä,sitä pidetään hieman "kun en muutakaan keksinyt" tapaisena välivaiheena.
        Kaikessa työssä on olemassa ammattiylpeys,on ihan sama mitä työtä teet sinun täytyy kunnioittaa omaa osaamistasi niin sinuakin kunnioitetaan.
        Usein myös valitetaan siivousalan huonosta palkkauksesta,mutta olen hieman erimieltä siitäkin asiasta,alalla kuin alalla aloittaessa on tuntipalkka alhaisempi,ja sellaiset jotka lukevat lääkärin palkoista eivät voi verrata sitä palvelualojen palkkaukseen.
        Olen elämäni aikana tehnyt monenlaista työtä,eikä palkkaus siivouksista ole sen huonompaa.
        Asennetta täytyisi muuttaa hakiessa uutta työpaikkaa,kokenut siivooja kyllä saa ihan hyvää palkkaa monessa yrityksessä,ja pienemmät yritykset maksavat jopa reilusti yli taulukoiden.
        Huonoa siivoojaa ei olekkaan,on vaan ihmisiä jotka eivät sovellu työhön ja niitä jotka osaavat ja joita nimitän siivoojiksi.
        Ja mitä tulee kotisiivouksiin,mielestäni se on mitä mukavinta siivoustyötä jos on ammattitaitoa sitä suorittaa.
        Kaikki siivousalan puurtajat,OLKAA YLPEITÄ ITSESTÄNNE,te teette hienoa työtä jota arvostetaan paljon enemmän kun voitte kuvitellakkaan.
        Jokaisen täytyy myös muistaa se että ei ammatti määrää millainen olet ihmisenä,vaan sinä itse luot läheisillesi kuvan käytökselläsi.
        Kenties jokusen teistä saatan tavatakkin työhaastattelun merkeissä,kuka ties...
        Ajatelkaa positiivisesti vaikka se joskus kornilta tuntuisikin,ei tehdä itse tästä alasta mitään luusereiden suota,vaan näytetään ammattitaidollamme tarpeellisuuttamme.
        Ja muistakaa hyvät yrittäjä veljet,ei rahalla voi ketään lahjoa koska se tie on loputun kaivo jos sille lähtee.


      • taas kertoa
        siivoamme/palvelemme kirjoitti:

        Olen toiminut siivousalalla jo pitkään,ja kyllä olen nähnyt kaikenlaista vempulaa tulevan ja menevän.
        Kyllä kaikki on henkilön persoonasta kiinni,silloin ei todellakaan kannata tehdä siivoustyötä jos se tuntuu pahalta.
        Minun arvostukseni siivousalan osaajia kohtaan on vaan noussut vuosi vuodelta,en voi kun ihmetellen ihailla ammattilaisten valtavaa tieto määrää ja osaamista.
        Usein ihmisillä on aivan väärä mielikuva siivoustyöstä,sitä pidetään hieman "kun en muutakaan keksinyt" tapaisena välivaiheena.
        Kaikessa työssä on olemassa ammattiylpeys,on ihan sama mitä työtä teet sinun täytyy kunnioittaa omaa osaamistasi niin sinuakin kunnioitetaan.
        Usein myös valitetaan siivousalan huonosta palkkauksesta,mutta olen hieman erimieltä siitäkin asiasta,alalla kuin alalla aloittaessa on tuntipalkka alhaisempi,ja sellaiset jotka lukevat lääkärin palkoista eivät voi verrata sitä palvelualojen palkkaukseen.
        Olen elämäni aikana tehnyt monenlaista työtä,eikä palkkaus siivouksista ole sen huonompaa.
        Asennetta täytyisi muuttaa hakiessa uutta työpaikkaa,kokenut siivooja kyllä saa ihan hyvää palkkaa monessa yrityksessä,ja pienemmät yritykset maksavat jopa reilusti yli taulukoiden.
        Huonoa siivoojaa ei olekkaan,on vaan ihmisiä jotka eivät sovellu työhön ja niitä jotka osaavat ja joita nimitän siivoojiksi.
        Ja mitä tulee kotisiivouksiin,mielestäni se on mitä mukavinta siivoustyötä jos on ammattitaitoa sitä suorittaa.
        Kaikki siivousalan puurtajat,OLKAA YLPEITÄ ITSESTÄNNE,te teette hienoa työtä jota arvostetaan paljon enemmän kun voitte kuvitellakkaan.
        Jokaisen täytyy myös muistaa se että ei ammatti määrää millainen olet ihmisenä,vaan sinä itse luot läheisillesi kuvan käytökselläsi.
        Kenties jokusen teistä saatan tavatakkin työhaastattelun merkeissä,kuka ties...
        Ajatelkaa positiivisesti vaikka se joskus kornilta tuntuisikin,ei tehdä itse tästä alasta mitään luusereiden suota,vaan näytetään ammattitaidollamme tarpeellisuuttamme.
        Ja muistakaa hyvät yrittäjä veljet,ei rahalla voi ketään lahjoa koska se tie on loputun kaivo jos sille lähtee.

        että siivoustyö on helvetin tylsää ja puuduttavaa.HUOH!


      • tyhmä.
        taas kertoa kirjoitti:

        että siivoustyö on helvetin tylsää ja puuduttavaa.HUOH!

        Siis mä en ymmärrä sun viestisi. Toi "pitääkö" on otsikko. Ja sun viesti on siis "että siivoustyö on helvetin tylsää ja puuduttavaa.HUOH!.Onko se joku kysymys tai mitä se tarkoittaa?


      • sitä oman
        Anneli vm.58 kirjoitti:

        Kyllä työ tulee huolellisesti suorittaa, mutta eihän tästä ollut kyse. Kyse oli työtuntien tarjoamisesta, eikä tehdyn työn laadusta.

        Työnantajan tulee kyetä tarjoamaan niitä TÖITÄ sille työntekijälle. Ei kukaan viitsi tulla nakkikoneeksi, jolle tarjotaan töitä kun niitä sattuu ehkä löytymään. Työntekijä on tässä tapauksessa ihminen, jonka täytyy maksaa laskuja, saada leipä pöytään lapsille ja lyhentää lainaa. Karuja faktoja, eikö totta. Olisihan se helppoa kun olisi robotti jota käyttäisi vain silloin kun tarvisi ja käyttämättömänä ottaisi siitä vain virrat pois.

        Suomessa työntekijöitä perinteisesti pidetään suht.koht. hyvänä. Poikkeuksia on juuri siivous-, ravintola- ja rakennusala. Siellä ihminen on välttämätön paha, jolle ei anneta arvoa.

        Muista että se on työntekijä joka sen rahan tekee. Työntekijät tekevät sinun yrityksesi tuloksen ja ne luvut viivan alle. Raha toki tulee asiakkailta, mutta vain työntekijöidesi kautta. Yksin jäisit aika pienille tienesteille.

        Muista se ensi kerran kun rekrytoit ihmisiä palvelukseesi. Vaadi paljon, mutta anna samalla mitalla. Anna heille mahdollisuus elää hyvää elämää myös työpaikan ulkopuolella, niin kyllä he varmasti haluavat auttaa myös yritystäsi menestymään ja sitä kautta sinulle lisää rahaa.

        hännän nostoa!!
        Siivooja yrityksen tärkein työntekijä!
        Pomot ja johtajat ei mitään - kunhan vetävät lonkkaa ja kiskovat siitä vielä hirmuisia palkkoja!
        Siivooja on osa yritystä - se suorittava.
        Ne muut osat sitten hankkivat tälle suorittavalle jotain suoritettavaa. Ja joutuvat valvomaan, että suoritettava tehdään ohjeiden mukaisesti.
        Suoritettavasta maksetaan palvon rahaa ja suorittavan tulisi sekin ymmärtää.
        Vaan aina ei vaan mene jakeluun.


      • Maria...
        sitä oman kirjoitti:

        hännän nostoa!!
        Siivooja yrityksen tärkein työntekijä!
        Pomot ja johtajat ei mitään - kunhan vetävät lonkkaa ja kiskovat siitä vielä hirmuisia palkkoja!
        Siivooja on osa yritystä - se suorittava.
        Ne muut osat sitten hankkivat tälle suorittavalle jotain suoritettavaa. Ja joutuvat valvomaan, että suoritettava tehdään ohjeiden mukaisesti.
        Suoritettavasta maksetaan palvon rahaa ja suorittavan tulisi sekin ymmärtää.
        Vaan aina ei vaan mene jakeluun.

        Paljon rahaa?! Onko sinun firmassasi niin loistavat tuntiliksat, että jo neljän tunnin päivätyöllä voi sanoa saavansa paljon rahaa?

        Miten musta tuntuu että kunhan vedätät vanhaa... Tai jos näin on, niin kerrohan hyvä ihminen mitä keskiverto siivooja saa teillä tunnissa. Muutoin olisin aika hissukseen.


      • Maria...
        siivoamme/palvelemme kirjoitti:

        Olen toiminut siivousalalla jo pitkään,ja kyllä olen nähnyt kaikenlaista vempulaa tulevan ja menevän.
        Kyllä kaikki on henkilön persoonasta kiinni,silloin ei todellakaan kannata tehdä siivoustyötä jos se tuntuu pahalta.
        Minun arvostukseni siivousalan osaajia kohtaan on vaan noussut vuosi vuodelta,en voi kun ihmetellen ihailla ammattilaisten valtavaa tieto määrää ja osaamista.
        Usein ihmisillä on aivan väärä mielikuva siivoustyöstä,sitä pidetään hieman "kun en muutakaan keksinyt" tapaisena välivaiheena.
        Kaikessa työssä on olemassa ammattiylpeys,on ihan sama mitä työtä teet sinun täytyy kunnioittaa omaa osaamistasi niin sinuakin kunnioitetaan.
        Usein myös valitetaan siivousalan huonosta palkkauksesta,mutta olen hieman erimieltä siitäkin asiasta,alalla kuin alalla aloittaessa on tuntipalkka alhaisempi,ja sellaiset jotka lukevat lääkärin palkoista eivät voi verrata sitä palvelualojen palkkaukseen.
        Olen elämäni aikana tehnyt monenlaista työtä,eikä palkkaus siivouksista ole sen huonompaa.
        Asennetta täytyisi muuttaa hakiessa uutta työpaikkaa,kokenut siivooja kyllä saa ihan hyvää palkkaa monessa yrityksessä,ja pienemmät yritykset maksavat jopa reilusti yli taulukoiden.
        Huonoa siivoojaa ei olekkaan,on vaan ihmisiä jotka eivät sovellu työhön ja niitä jotka osaavat ja joita nimitän siivoojiksi.
        Ja mitä tulee kotisiivouksiin,mielestäni se on mitä mukavinta siivoustyötä jos on ammattitaitoa sitä suorittaa.
        Kaikki siivousalan puurtajat,OLKAA YLPEITÄ ITSESTÄNNE,te teette hienoa työtä jota arvostetaan paljon enemmän kun voitte kuvitellakkaan.
        Jokaisen täytyy myös muistaa se että ei ammatti määrää millainen olet ihmisenä,vaan sinä itse luot läheisillesi kuvan käytökselläsi.
        Kenties jokusen teistä saatan tavatakkin työhaastattelun merkeissä,kuka ties...
        Ajatelkaa positiivisesti vaikka se joskus kornilta tuntuisikin,ei tehdä itse tästä alasta mitään luusereiden suota,vaan näytetään ammattitaidollamme tarpeellisuuttamme.
        Ja muistakaa hyvät yrittäjä veljet,ei rahalla voi ketään lahjoa koska se tie on loputun kaivo jos sille lähtee.

        Oli kyllä taas niin paksua ruskeeta toi sun tekstisi. Vai että yrittäjä oikein itse sanoo että "ei rahalla voi ketään lahjoa koska se tie on loputun kaivo jos sille lähtee." Sanonpa sinulle heti näin kättelyssä, että älä jauha paskaa!!! Kyllä voi!

        Ihminen on tyytyväinen kun saa edes kohtuullisen mukavan elintason. En minä miljonääriksi pääsystä toiveita elättele, enkä edes kesämökkiä haluaisi. Mutta kyllä minäkin haluan oman asunnon ja kaksio ei riitä kun on päitä ruokittavana. Kyllä minäkin haluan auton, jolla pääsisi pakkas aamuina töihin ilman että tarvitsee pelätä käynnistyykö se. Ja kyllä minä haluan puhtaat siistit vaatteet itselleni ja lapsilleni, sekä saada hyvää ja terveellistä ruokaa pöytään. Eikä näitä asioita saa pyhällä hengellä, tai fiiliksen nostattelu-puheilla!!

        Siivousalan palkkaus on ala-arvoista. Poikani 22v saa osa-aikaisena kaupassa opiskelujensa ohessa parempaa tuntipalkkaa mitä minä siivoojana. Ei oikein naurata!! Joten eiköhän lopeteta samantien tämä höpöhöpö jaarittelu...


      • mennyt jakeluun..
        Maria... kirjoitti:

        Paljon rahaa?! Onko sinun firmassasi niin loistavat tuntiliksat, että jo neljän tunnin päivätyöllä voi sanoa saavansa paljon rahaa?

        Miten musta tuntuu että kunhan vedätät vanhaa... Tai jos näin on, niin kerrohan hyvä ihminen mitä keskiverto siivooja saa teillä tunnissa. Muutoin olisin aika hissukseen.

        vai onko silmissä vikaavikaavikaa.. ymmäryksessä ainakin. Siis sitä siivoojaan..
        Siivooja = suorittaja
        Siivoustyö = suoritettavaa
        Sen suoritettavan työn hankkii se pomo ja maksaa siitä kasan rahaa ... se ei ole ilmaista vaikka se pikkuruinen itseään tärkeimmäksi mainostava siivooja niin luulee.
        Sitten suorittaja tekee suoritettavaa niin paljon ja niin hyvin, että sen suoritettavan työn hankkimiskustannukset peittyvät.

        No joo - ei tietenkään voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
        Jos voisi aina sen siivoojan palkasta ottaa pois sen huonosti suoritetun työn hinnan pois niin voisi tahti muuttua.
        Sillä jos menet ja ostat litran maitopurkin, jossa välillä on sisältöä puoli litraa tai vaikkapa vain desi hinnan ollessa sama aina niin aikamoinen älämölö siitä nousisi.


      • Maria...
        mennyt jakeluun.. kirjoitti:

        vai onko silmissä vikaavikaavikaa.. ymmäryksessä ainakin. Siis sitä siivoojaan..
        Siivooja = suorittaja
        Siivoustyö = suoritettavaa
        Sen suoritettavan työn hankkii se pomo ja maksaa siitä kasan rahaa ... se ei ole ilmaista vaikka se pikkuruinen itseään tärkeimmäksi mainostava siivooja niin luulee.
        Sitten suorittaja tekee suoritettavaa niin paljon ja niin hyvin, että sen suoritettavan työn hankkimiskustannukset peittyvät.

        No joo - ei tietenkään voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu.
        Jos voisi aina sen siivoojan palkasta ottaa pois sen huonosti suoritetun työn hinnan pois niin voisi tahti muuttua.
        Sillä jos menet ja ostat litran maitopurkin, jossa välillä on sisältöä puoli litraa tai vaikkapa vain desi hinnan ollessa sama aina niin aikamoinen älämölö siitä nousisi.

        Joo mutta työntekijä ei ole mikään maitopurkki. Työnantajalla on yhteiskuntavastuu ympäröivästä yhteiskunnasta. Täällä ei päde viidakon lait. Sinä varmaan maksaisit euron tunnilta ilman kesälomia jos vain voisit.

        Sun firmas on pieni paska tässä yhteiskunnassa. Pitää ajatella asioita omaa nenäänsä pidemmälle. Et elä tässä maassa yksin firmasi kanssa!!

        Äläkä ainakaan viitsi kysyä miksi työntekijöitä ei ole tarpeeksi, tai miksi heidän motivaationsa työhön on huono. Lue vaikka alkajaisiksi yksi kirja henkilöstöjohtamisesta ja jatketaan sitten keskustelua kun olet vähän älykkäämmällä tasolla.


      • monta yrittäjää..
        Maria... kirjoitti:

        Joo mutta työntekijä ei ole mikään maitopurkki. Työnantajalla on yhteiskuntavastuu ympäröivästä yhteiskunnasta. Täällä ei päde viidakon lait. Sinä varmaan maksaisit euron tunnilta ilman kesälomia jos vain voisit.

        Sun firmas on pieni paska tässä yhteiskunnassa. Pitää ajatella asioita omaa nenäänsä pidemmälle. Et elä tässä maassa yksin firmasi kanssa!!

        Äläkä ainakaan viitsi kysyä miksi työntekijöitä ei ole tarpeeksi, tai miksi heidän motivaationsa työhön on huono. Lue vaikka alkajaisiksi yksi kirja henkilöstöjohtamisesta ja jatketaan sitten keskustelua kun olet vähän älykkäämmällä tasolla.

        joilla kaikilla samanlaisia ongelmia työntekijöiden kanssa.
        Ja Maria ..taisi kolahtaa tuo edellinen.
        Meitä pikkupaskapienyrittäjiä, joka työllistämme itsemme ja muutaman muun on Suomi pullollaan.
        Ja varmasti maksaisin vain sen euron tunnilta jos voisin - vaan enpä voi. Tosin siihen ostamaani työnlaatuun pitäisi voida.
        Kun on aina niin ammattilaista, niin kokenutta, niin tunnollista, niin tervettä pyrkimässä töihin vaatien *hyvää palkkaa hyvälle*, mutta kuukauden kuluttua alkaa sairastelut ja koeajan jälkeen sitten se huono työ, laiminlyönnit, purnaus, valitus ja vaikerointi kun on niin tylsää eikä motivoi pestä vessanpyttyjä.
        Annetaan koulutusta, motivointipaketteja, uimalippuja, kuntosalikortteja, puhelimet, autot, työvaatteet ja tapahtuu, että koulutus on paskaa, koska se on vaan teoriaa..uimaliput ja kuntosalit pitäisi voida käyttää työaikana palkallisena, työpuhelimella soitellaan pitkiä yksityispuheluja, työvaatteetkin pitäisi pestä ja huoltaa firman puolesta..ilmaiset mukaanotettavat välipalapakkaukset ovat paskaa ja pitäisi olla vähintään filettä - ja miten niin sitten pitäisi maksaa kun se nyt on ilmaista - eihän saavutettuja etuja saa ottaa pois..
        Ja palkkaa pitää firman maksaa nyt ainakin 12:-/tunnilta koska muuten ei elä ja työntekijällehän se on ihan samantekevää mistä firma sen rahan ottaa - sillä ' mähän oon vaan täällä duunissa'.
        Ja sitten sopivalla hetkellä päätetään, että onkin yrityksen tärkein työntekijä, sillä firma kaatuu ilman siivoojaa.
        Itsellä alkoi mennä paljon paremmin kun lopetin siivoojien paapomisen.
        Muuten - minä kurssitan edelleenkin henkilöstöjohtamisesta..


      • Maria...
        monta yrittäjää.. kirjoitti:

        joilla kaikilla samanlaisia ongelmia työntekijöiden kanssa.
        Ja Maria ..taisi kolahtaa tuo edellinen.
        Meitä pikkupaskapienyrittäjiä, joka työllistämme itsemme ja muutaman muun on Suomi pullollaan.
        Ja varmasti maksaisin vain sen euron tunnilta jos voisin - vaan enpä voi. Tosin siihen ostamaani työnlaatuun pitäisi voida.
        Kun on aina niin ammattilaista, niin kokenutta, niin tunnollista, niin tervettä pyrkimässä töihin vaatien *hyvää palkkaa hyvälle*, mutta kuukauden kuluttua alkaa sairastelut ja koeajan jälkeen sitten se huono työ, laiminlyönnit, purnaus, valitus ja vaikerointi kun on niin tylsää eikä motivoi pestä vessanpyttyjä.
        Annetaan koulutusta, motivointipaketteja, uimalippuja, kuntosalikortteja, puhelimet, autot, työvaatteet ja tapahtuu, että koulutus on paskaa, koska se on vaan teoriaa..uimaliput ja kuntosalit pitäisi voida käyttää työaikana palkallisena, työpuhelimella soitellaan pitkiä yksityispuheluja, työvaatteetkin pitäisi pestä ja huoltaa firman puolesta..ilmaiset mukaanotettavat välipalapakkaukset ovat paskaa ja pitäisi olla vähintään filettä - ja miten niin sitten pitäisi maksaa kun se nyt on ilmaista - eihän saavutettuja etuja saa ottaa pois..
        Ja palkkaa pitää firman maksaa nyt ainakin 12:-/tunnilta koska muuten ei elä ja työntekijällehän se on ihan samantekevää mistä firma sen rahan ottaa - sillä ' mähän oon vaan täällä duunissa'.
        Ja sitten sopivalla hetkellä päätetään, että onkin yrityksen tärkein työntekijä, sillä firma kaatuu ilman siivoojaa.
        Itsellä alkoi mennä paljon paremmin kun lopetin siivoojien paapomisen.
        Muuten - minä kurssitan edelleenkin henkilöstöjohtamisesta..

        Anteeksi nyt vain, mutta puhut täyttä soopaa... tekstisi on ristiriidassa KAIKKIEN henkilöstöalojen teorioiden kanssa. Olen ollut luottamusmiehenä ja näitä asioita lukenut.

        Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Eritoten tämä korostuu puhuttaessa palveluyrityksestä. Et edelleenkään tajua, että tässä kaikki liittyy kaikkeen. Ihmisen motivaatio juontuu suoraan työhyvinvoinnista. Työhyvinvoinnin tukipilarit ovat juuri kannustava ilmapiiri ja asianmukainen palkkaus. Kannustava ilmapiirikin itse asiassa rapisee jos työn perustalta viedään pohja, eli palkitsemiselta.

        On varmasti totta että aina ihmiset haluavat enemmän. Niin sinäkin haluat, et ole erilainen. Tosiasia on kuitenkin se, että palkkaan ollaan tyytyväisiä kun se on hyvä. Kun se on vertailukelpoinen naapurin Matin ja pikkuserkku Maijan kanssa. Ei siivooja kuvittelekaan että saisi kunnanlääkärin kuukausipalkkaa tai talousjohtaja Virtasen leasing-mersua. Pääasia että palkalla tulee mukavasti toimeen.

        Siivousalalla palkat ovat heikot. Työ on fyysisesti raskasta, mutta siitä ei silti makseta asianmukaista korvausta. Helpommalla pääsee Siwan kassalla ja siitä saa saman rahan. Vielä jos jaksaa varastolle liukuhihnan ääreen lähteä, niin fyysisesti yhtä raskaasta hommasta saa jo hitosti paremman palkan.

        Ei alan huono palkkaus yksin sinun vikasi ole, mutta teksteilläsi et tilannetta ainakaan ole halukas parantamaan. Ajattelet että olet oikeutettu riistäjä, koska olet osana laumaa. Mutta se on vain silmänlumeta!

        Jos ihan oikeasti lukisit sitä henkilöstöjohtamista, löytäisit sieltä monta hyvää lähtökohtaa yrityksellesi. Siitä miten työpaikallesi rakennettaisiin hyvä me-henki ja työntekijät olisivat rehellisesti tulostavoitteisia ja itsensä peliin laittavia. Löytäisit uuden suunnan johtamiseen, joka ei saa lähtökohtaansa autoritäärisestä käskemisestä, vaan olisi ihmisläheistä "leadership" johtamista. Siinä ihmistä pidetään tärkeimpänä voimavarana ja tuloksentekijänä. Ihmistä johdetaan asioiden kautta, eikä toisinpäin.

        Suosittelen lämpimästi tutustumaan yritykseen Pekkaniska Oy. Sieltä löytyy monia useisiin yrityksiin sovellettavia henkilöstöjohdon käytänteitä ja yritys edustaa tänä päivänä henkilöstöjohtamisen parhaimpia yrityksiä Suomessa.


      • tuo
        Maria... kirjoitti:

        Oli kyllä taas niin paksua ruskeeta toi sun tekstisi. Vai että yrittäjä oikein itse sanoo että "ei rahalla voi ketään lahjoa koska se tie on loputun kaivo jos sille lähtee." Sanonpa sinulle heti näin kättelyssä, että älä jauha paskaa!!! Kyllä voi!

        Ihminen on tyytyväinen kun saa edes kohtuullisen mukavan elintason. En minä miljonääriksi pääsystä toiveita elättele, enkä edes kesämökkiä haluaisi. Mutta kyllä minäkin haluan oman asunnon ja kaksio ei riitä kun on päitä ruokittavana. Kyllä minäkin haluan auton, jolla pääsisi pakkas aamuina töihin ilman että tarvitsee pelätä käynnistyykö se. Ja kyllä minä haluan puhtaat siistit vaatteet itselleni ja lapsilleni, sekä saada hyvää ja terveellistä ruokaa pöytään. Eikä näitä asioita saa pyhällä hengellä, tai fiiliksen nostattelu-puheilla!!

        Siivousalan palkkaus on ala-arvoista. Poikani 22v saa osa-aikaisena kaupassa opiskelujensa ohessa parempaa tuntipalkkaa mitä minä siivoojana. Ei oikein naurata!! Joten eiköhän lopeteta samantien tämä höpöhöpö jaarittelu...

        sinun purnauksesi, muista se, että ei siihen ole syyllinen sun työnantajasi!Se maksaa palkkasi TES:n mukaan, on vain sinun ongelmasi, jos odotit hirveitä tuntitaksoja siivousalalta.OTA SELVÄÄ PALKKATASOSTA,ennenkuin hakeudut siivoojaksi.Ei sille yrittäjälle tule rahaa ovista ja ikkunoista ilmatteeksi.


      • HUOH
        tyhmä. kirjoitti:

        Siis mä en ymmärrä sun viestisi. Toi "pitääkö" on otsikko. Ja sun viesti on siis "että siivoustyö on helvetin tylsää ja puuduttavaa.HUOH!.Onko se joku kysymys tai mitä se tarkoittaa?

        Onko sulla lukihäiriö?


      • tyhmä.
        HUOH kirjoitti:

        Onko sulla lukihäiriö?

        En ymmärrä. Onko se kysymys, johon pitää vastata?


      • pekkaniska-meininki
        Maria... kirjoitti:

        Anteeksi nyt vain, mutta puhut täyttä soopaa... tekstisi on ristiriidassa KAIKKIEN henkilöstöalojen teorioiden kanssa. Olen ollut luottamusmiehenä ja näitä asioita lukenut.

        Henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara. Eritoten tämä korostuu puhuttaessa palveluyrityksestä. Et edelleenkään tajua, että tässä kaikki liittyy kaikkeen. Ihmisen motivaatio juontuu suoraan työhyvinvoinnista. Työhyvinvoinnin tukipilarit ovat juuri kannustava ilmapiiri ja asianmukainen palkkaus. Kannustava ilmapiirikin itse asiassa rapisee jos työn perustalta viedään pohja, eli palkitsemiselta.

        On varmasti totta että aina ihmiset haluavat enemmän. Niin sinäkin haluat, et ole erilainen. Tosiasia on kuitenkin se, että palkkaan ollaan tyytyväisiä kun se on hyvä. Kun se on vertailukelpoinen naapurin Matin ja pikkuserkku Maijan kanssa. Ei siivooja kuvittelekaan että saisi kunnanlääkärin kuukausipalkkaa tai talousjohtaja Virtasen leasing-mersua. Pääasia että palkalla tulee mukavasti toimeen.

        Siivousalalla palkat ovat heikot. Työ on fyysisesti raskasta, mutta siitä ei silti makseta asianmukaista korvausta. Helpommalla pääsee Siwan kassalla ja siitä saa saman rahan. Vielä jos jaksaa varastolle liukuhihnan ääreen lähteä, niin fyysisesti yhtä raskaasta hommasta saa jo hitosti paremman palkan.

        Ei alan huono palkkaus yksin sinun vikasi ole, mutta teksteilläsi et tilannetta ainakaan ole halukas parantamaan. Ajattelet että olet oikeutettu riistäjä, koska olet osana laumaa. Mutta se on vain silmänlumeta!

        Jos ihan oikeasti lukisit sitä henkilöstöjohtamista, löytäisit sieltä monta hyvää lähtökohtaa yrityksellesi. Siitä miten työpaikallesi rakennettaisiin hyvä me-henki ja työntekijät olisivat rehellisesti tulostavoitteisia ja itsensä peliin laittavia. Löytäisit uuden suunnan johtamiseen, joka ei saa lähtökohtaansa autoritäärisestä käskemisestä, vaan olisi ihmisläheistä "leadership" johtamista. Siinä ihmistä pidetään tärkeimpänä voimavarana ja tuloksentekijänä. Ihmistä johdetaan asioiden kautta, eikä toisinpäin.

        Suosittelen lämpimästi tutustumaan yritykseen Pekkaniska Oy. Sieltä löytyy monia useisiin yrityksiin sovellettavia henkilöstöjohdon käytänteitä ja yritys edustaa tänä päivänä henkilöstöjohtamisen parhaimpia yrityksiä Suomessa.

        Mistä kuvittelit, etteikö Niska olisi tuttua?
        Terve ruumis - hyvä työpanos- ei sairastamisia..?
        Palkanlisiä tupakoimattomuudesta, sairastamattomuudesta, maratoneista, ilman alkoholia elämisestä..
        Eli jos haluat lisää liksaa et polta, et juo, et sairasta, juokset maratonin kerran vuodessa - elät ja olet niin, että olet terveenä ja kunnoltasi huippua työnantajasi käytössä vuoden jokaisena päivänä - sillä tokihan vapaa-aikasi menee sen lisäliksan tavoittelemiseen.
        Kyllä - minäkin haluaisin, että siivoojani eläisivät vain niin, että olisivat pirteinä ja hyvinvoivina aina käytettävissäni.
        Ei sairastamisia- herranpieksut - siinähän voivi jäädä todella pitkä penni säästöön kun siivoojat raahaútuisivat keuhkokuumeessa töihin siksi, että palkanlisä kiiluu silmissä.
        Mutta oma periaatteeni on se, että työ otetaan työnä ja oma elämä sen työajan ulkopuolella on todella sitä omaa aikaa, jolloin työasiat pitäisi heittää syrjään. Työ auttaa elämään vaan elämä ei ole pelkkää työtä.
        Nythän voisi sitten vielä lisätä tuon lapsettomuuden ehdon - ei äitiyslomia, ei lapsen sairastamisia ja poissaoloja.
        Niska johtaa omalla tavallaan ja mielestäni aikamoisen diktatoorisesti.
        Jos sinä todella luottamusmiehenä pidät tuota Niskan tyyliä oikeana niin suosittelen alan vaihtoa.


      • palkkataulukot
        tuo kirjoitti:

        sinun purnauksesi, muista se, että ei siihen ole syyllinen sun työnantajasi!Se maksaa palkkasi TES:n mukaan, on vain sinun ongelmasi, jos odotit hirveitä tuntitaksoja siivousalalta.OTA SELVÄÄ PALKKATASOSTA,ennenkuin hakeudut siivoojaksi.Ei sille yrittäjälle tule rahaa ovista ja ikkunoista ilmatteeksi.

        ovat vain alaraja elikkäs minimi, mitä saa maksaa...
        Ei sellainen siivousfirma saa kunnon siivoojia, joka maksaa pelkän minimin.


      • Maria...
        pekkaniska-meininki kirjoitti:

        Mistä kuvittelit, etteikö Niska olisi tuttua?
        Terve ruumis - hyvä työpanos- ei sairastamisia..?
        Palkanlisiä tupakoimattomuudesta, sairastamattomuudesta, maratoneista, ilman alkoholia elämisestä..
        Eli jos haluat lisää liksaa et polta, et juo, et sairasta, juokset maratonin kerran vuodessa - elät ja olet niin, että olet terveenä ja kunnoltasi huippua työnantajasi käytössä vuoden jokaisena päivänä - sillä tokihan vapaa-aikasi menee sen lisäliksan tavoittelemiseen.
        Kyllä - minäkin haluaisin, että siivoojani eläisivät vain niin, että olisivat pirteinä ja hyvinvoivina aina käytettävissäni.
        Ei sairastamisia- herranpieksut - siinähän voivi jäädä todella pitkä penni säästöön kun siivoojat raahaútuisivat keuhkokuumeessa töihin siksi, että palkanlisä kiiluu silmissä.
        Mutta oma periaatteeni on se, että työ otetaan työnä ja oma elämä sen työajan ulkopuolella on todella sitä omaa aikaa, jolloin työasiat pitäisi heittää syrjään. Työ auttaa elämään vaan elämä ei ole pelkkää työtä.
        Nythän voisi sitten vielä lisätä tuon lapsettomuuden ehdon - ei äitiyslomia, ei lapsen sairastamisia ja poissaoloja.
        Niska johtaa omalla tavallaan ja mielestäni aikamoisen diktatoorisesti.
        Jos sinä todella luottamusmiehenä pidät tuota Niskan tyyliä oikeana niin suosittelen alan vaihtoa.

        No tuo on Pekkaniskan tunnetuinta osa-aluetta, mutta henkilöstöjohtamisen käytännöt menevät syvemmälle. Paljastat vain entistä enemmän ettet ole oikeasti lukenut henkilöstöjohtamista, mikä on hirvittävä sääli, jos nyt kuitenkin olet työnantajan asemassa.

        Täytyy muistaa mitä varten yritys on olemassa! Yrityksen tarkoituksena on tehdä tulosta, niitä lukuja sinne viivan alle, kuten tavataan sanoa. Ja tällöin tulee keskittyä siihen miten tulosta tehdään. Kuka tekee ja mitä tekee. Miten tuloksentekijöitä saadaan tekemään parempia tuloksia? Miten motivoidaan ihminen oikeasti tekemään tulosta? Kaikki tietävät mikä ero on tekemisellä ja tekemisellä... Vanha sanonta "Ole sinä maksavinasi palkkaa, niin minä olen tekevinäni töitä" kertoo paljon.

        90-luvun lopun ja etenkin 2000-luvun johtaminen on perustunut ihmisten johtamiseen. Management-tyylinen johtaminen ei ole yhtä tehokasta ja sen on moni yritys, etenkin suuret sellaiset huomanneet. Organisaatioita on lähdetty kehittämään ihmisten kautta. Ajatuksena että ihminen luo organisaation, ei organisaatio ihmistä. Nykypäivän tehokas johtaja ei ole enää se 70-80 -luvun paranoidinen johtajatyyppi, joka pitää muita viekkaina. Tyyppi joka ei siedä eriäviä mielipiteitä eikä erilaisuutta. Tyyppi jonka johtamisessa korostuu autoritaarisuus ja vahva hierarkia. "Te teette, minä käsken, minä olen pomo, minä teille palkan maksan".

        Nykypäivän johtaja on kaikkea päinvastaista. Hän haluaa että henkilöstö voi hyvin ja he viihtyvät työssään. Työtä ei tehdä silmänlumeeksi, vaan töissä on kiva olla ja yrityskulttuuri on avoin. Ihminen tuntee oikeasti ylpeyttä kuuluessaan tähän porukkaan ja ylpeä logostaan jota työvaatteessaan kantaa. Nykypäivän johtaja näkee myös palkitsemisen laajana kenttänä. Hän tukee työntekijöitään psyykkisesti, osaa kiittää ja antaa myös materiaalisen korvauksen hyvästä työstä. Nykypäivän johtaja ei mielellään puhu alaisista, vaan työtovereista, kuten henkilöstöalan guru ja oppi-isä Pentti Sydänmaanlakka tapaa sanoa.

        Kuten itse sanoit: työ on työtä ja vapaa-aika vapaa-aikaa. Hienosti sanottu ja näin pitää ollakin. Ihmisen tulee pystyä elämään hyvää ja tasapainoista elämää myös kello kuudentoista jälkeen kun työ on päättynyt. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, jossa kaikki on sidoksissa kaikkeen. Kuten Maslow on kuuluisan tarvehierarkiansa esittänyt: perustarpeet mahdollistavat pohjan hyvinvoinnille. Kun ihminen joutuu kamppailemaan arkisten perustarpeidensa kanssa, ei häntä enää edes kiinnosta miten töissä yksi vessanpöntön kansi jäi pesemättä.

        Mutta jos asiasta yhtikäs innostuit, niin suosittelen kevyeksi lukemiseksi alkuun kustannusyhtiö Tammen PRO-sarjaa. Sieltä löytyvät teokset "Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään", sekä "Käytännön henkilöstötyö" antavat hyvän pohjan uuden henkilöstöstrategian luomiselle. Lämpimästi voin suositella myös Pentti Sydänmaanlakan teoksia "Älykäs johtajuus" ja "Tiedon, osaamisen ja suorituksen johtaminen".


      • lapanen
        mutta.... kirjoitti:

        koulutus ja työhalu ,osaaminen, joustaminen-muttei loputtomiin.eli ne ei työnantajalle riitä .tiedän tusinan heti kättelyssä hyviä työntekijöitä vaan enpä yhtään työnantajaa joiden palkkalistoilla sais (vois) kohtuudella tehdä työn ns.normaalissa mitoissa.37,5h viikkopalkalla olis normaali elämis mahdollisuu.4h,pv, kuka sillä elää?

        töihin. Saat (joudut) tekemään 35 tuntia viikossa töitä ja saat kiinteän 1300 EUR kuukausipalkan.

        Kiinnostaako?


      • laskujeni mukaan
        lapanen kirjoitti:

        töihin. Saat (joudut) tekemään 35 tuntia viikossa töitä ja saat kiinteän 1300 EUR kuukausipalkan.

        Kiinnostaako?

        Olis jotain 8.8e jos laskee työpäiviä olevan 21 kuukaudessa. Se vähän vaihtelee kk riippuen mutta lienee keskimääräinen kuitenkin.


      • kenties laskenut
        mitä haluan kirjoitti:

        työntekijältä!
        Työntekijä myy minulle aikansa ja yhdessä sovitun työpanoksensa. Minä maksan sovitun hinnan.
        Minä haluan vastineen rahalleni.
        Jos me sovimme, että esim vessanpöntön jalkaosa pyyhitään joka kerran niin työntekijä on minulle sen työn myynyt ( karkea esimerkki). Jos se työntekijä ei pyyhi sitä jalkaa sovitusti, niin minulta varastetaan rahaa. Vessanpöntön pyyhkimisen tilannut ja siitä maksava asiakas vaatii minulta, että työ tehdään ja minä vaadin sen työntekijältä -koska työntekijä on se työn minulle myynyt. Työn tilannut asiakas ei maksa tekemättömästä työstä.
        Minun täytyy kuitenkin maksaa työntekijälle.
        Ja jos minä maksan siitä tekemättömästä vessanpöntön jalasta ja työn tilaaja ei tietenkään sitä maksa niin kuinka kauan kestää kunnes tulee tyhjä pohja kukkarossa vastaan.
        Eli - kun minä maksan työntekijän myymän ajan niin se aika on minun aikaani.
        Ei siinä ole joustoista kysymys.
        Tämä on ostamista ja myymistä ja rahalle täytyy saada vastinetta tai se raha loppuu.
        Ja siksipä sitä ollaan tuntipalkalla.

        sille siivoojallesi riittävästi aikaa tehdä se työ kunnolla?
        Jostakinhan se työ jää tekemättä, jos työaika ei riitä tekemiseen.
        Kuka ryhtyy tekemään esim. 6 tuntia työtä 5 tunnin palkalla?
        Vai oletatko, että työntekijät lihottavat ilmaispanoksella sinun tilipussiasi?
        Tätä se on tänään siivousaloilla. Vika ei ole välttämättä siinä työntekijässä, vaan teettäjässä.
        Jos ihmisen pitää tehdä tuntipalkkalaisena urakkatyö alimitoitetulla aikataululla, niin kyllä saa ihmetellä miksi työntekijät ei alalla pysy.


    • ettei siivoojia alalle tule

      Ei kukaan nykyisin halua siivoojaksi, kun palkka on sieltä huonommasta päästä. Useimmiten asiakkaat ajattelevat, että siivooja on kouluttamaton ja tyhmä ihminen, jolla ei ole oikeuksia ja mielipiteitä ja työ on ala-arvoista, johon vain kouluttamaton ihminen rupeaa tai opiskelija tienaa vähän lisäliksaa! Vuosien kokemuksella olen tämän todennut itse monen erityyppisen kohteen siivoojana firmoissa. Palkka vaan ei muuttunut ammattitaidon ja opiskelun myötä yhtään paremmaksi! Viimeisin työpaikkani pomo oli tosi "p-a" luonteltaan, joka pilasi myös työyhteisön ilmapiiriä. Muutkin siivoojat kertoivat vain negatiivisia asioista pomostani, joten ei ihme, että siivoojat vaihtuivat tiuhaan omassa kohteessani vuoden aikana. Jopa asiakas valitti pomoni käytöksestä minulle parikin kertaa, johon totesin, että asia kuuluu pomoni esimiehelle, ei minulle. Joten poistun siivousalalta toisen alan arvostettuun töihin. Joten ei ikinä enää siivoojaksi!

      • Kiva pomo

        On myös kivoja pomoja. Älä nyt vielä anna periksi!


    • firmanne

      vaikka Turkuun.. Meillä olis täällä muutamakin hyvä ja motivoitunut työntekijä, jotka tällä hetkellä kärsii kusmuspissimyspäisestä despootista jonka ainut ilon aihe elämässä on se miten paljon saa poljettua meitä maanrakoon ja millä kaikella meitä pystyy alistaa ja kusettaa. Puhumattakaan seksuaalisesta häirinnästä.

      Saat meidät kaikki..

      • sdfa

        Turussa muuan siivousyrittäjä tosissaan taitaa luulla itsestään hiukan liikoja...johtuen varmaan siitä että on ikänsä toisten alaisuudessa nöyristellyt ja pistänyt nelikymppisenä oman pikkufirman pystyyn. Nyt kun on muita päässyt alistamaan niin johan on kusi kirahtanut neiti johtajalle hattuun!! Joka aamu pitää varmaan peilin edessä äänenavauksen että saa huudettua "orjiinsa" vauhtia. Ja on vielä niin helvetin utelias että kaivelee asiakkaidensa kaapit ja lueskelee Turun Sanomat parinsa puurtaessa niska limassa. Ja huuto raikaa jos ei ehdi nipsasemaan kohteen ajasta pois väh. 10 min. Ei riitä edes se että on ajoissa, täytyy vielä ehtiä varastamaan asiakkaan siivousaikaa.


      • metsä vastaa....
        sdfa kirjoitti:

        Turussa muuan siivousyrittäjä tosissaan taitaa luulla itsestään hiukan liikoja...johtuen varmaan siitä että on ikänsä toisten alaisuudessa nöyristellyt ja pistänyt nelikymppisenä oman pikkufirman pystyyn. Nyt kun on muita päässyt alistamaan niin johan on kusi kirahtanut neiti johtajalle hattuun!! Joka aamu pitää varmaan peilin edessä äänenavauksen että saa huudettua "orjiinsa" vauhtia. Ja on vielä niin helvetin utelias että kaivelee asiakkaidensa kaapit ja lueskelee Turun Sanomat parinsa puurtaessa niska limassa. Ja huuto raikaa jos ei ehdi nipsasemaan kohteen ajasta pois väh. 10 min. Ei riitä edes se että on ajoissa, täytyy vielä ehtiä varastamaan asiakkaan siivousaikaa.

        Haluan vastata Marialle seuraavaa.
        Olet luultavasti väärässä firmassa töissä,ei pidä yleistää.
        Olisi aivan sama jos minä yleistäisin huonon siivoojan perusteella että kaikki siivousalalla työskentelevät ovat sanan syöjiä ja huijareita.
        Firmoissa on eroja.
        Mitä tulee mainintaani pohjattomasta kaivosta tarkoitin tietenkin sitä että että ainakin meidän firma toimii näin.
        -Työnhakija hakee työtä,ilmoitamme palkan sekä siihen sisältyvät työt.
        -Työntekijän omassa harkinnassa on sen jälkeen ottaako hän työn niillä ehdoilla vastaan.
        Pohjattomalla kaivolla tarkoitin sitä että palkan korotuksilla yritetään saada sellainen henkilö tekemään sovitut työt.
        Kokemukseni mukaan jos henkilö ei pidä lupaustaan tehdä sovittuja töitä hänelle kyllä kelpaa porkkana muttei tahti siitä parane.
        OTTAKAA SIIS HAKIESSANNE TYÖTÄ VASTUU,JOS PALKKA JA TYÖ EI MIELLYTÄ ON TURHA SUOSTUA.


    • moppi2

      jospa palkkaisit seuraalla kerralla siivoojan joka on saanut koulutusta siivoustyöhön?alalla on paljon työnantajia jotka ottavat työvoimansa pystymetsästä, tyyliin kaikkihan osaa siivota.eräs suomen suurimpia, siivouspalveluja myyvä, toiminimi hakee siivoojia vaatimustasona,ainoana mikä ilmoituksessa on,suomenkielen taito.koulutetut työntekijät ovat motivoituneet työhönsä ja tuntevat siitä ammattiylpeyttä,sen lisäksi he tietävät paljon siivoukseen littyvää,aineet,materiaalit,asiakaspalvelun ym.ym.alan arvostus on heikko ja palkka kurjaakin kurjempi ja suuret siivousliikkeet eivät edistä mitenkään alan kehitystä,paikkoja otetaan alimiehityksellä ja halpaan hintaan,lopuksi kaikki kaatuu sille mikä homman todellisuudessa tekee,ei ole aikaa tehdä hommiaan kunnolla.sama siivooja voi käydä työpäivän aikana monessakin kohteessa ja aloittaa aina työn alusta.kotisiivoukset ovat vieläkin kinkkisempiä,suomalaiselle koti on pyhä paikka siellä jos missä tarvitaan ihmisiä jotka ovat tarpeen mukaan kuuroja,sokeita ja mykkiä ja tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa sekä ovat vielä käyntikorttina työnantajaltaan.mikä vaivaa nykyajan siivoojia?vaikea kysymys ammatti ei löydy sadan suositumman joukosta,palkka on peestä.et ei löytynyt reseptiä,toivottavasti löydät hyviä tyyppejä palkkalistoille,muista kiittää myös työntekijöitäsi se lämmittää mieltä

      • Odotan....

        Kirjoita kunnolla. Eihän kukaan jaksa sun juttuasi lukea. Ota se uudestaan!


      • alkaa sujua puljun vetäminen
        Odotan.... kirjoitti:

        Kirjoita kunnolla. Eihän kukaan jaksa sun juttuasi lukea. Ota se uudestaan!

        ehkä sinun ongelmasi ratkeaa sillä että otat eestiläisen tai muun ulkomaalaisen työntekiän? niillä motivaatiota koska palkka korkea heidän palkkoihin verrattun kannattais kokeilla jos suomalaiset liian laiskoja.


      • sovinnon enkeli
        alkaa sujua puljun vetäminen kirjoitti:

        ehkä sinun ongelmasi ratkeaa sillä että otat eestiläisen tai muun ulkomaalaisen työntekiän? niillä motivaatiota koska palkka korkea heidän palkkoihin verrattun kannattais kokeilla jos suomalaiset liian laiskoja.

        Katsot maailmaa hyvin itsekkäin silmin,tiedät tessit ja kaikki koukerot.
        Kysynpä sinulta,miksi noinkin fiksu ihminen ylipäätään on siivousalalla?
        Vai liityitkö luottariksi jotta pääset hieman paukuttelemaan henkseleitäsi kun ei siivous suju?

        Pelkistän vielä,jotta ymmärrät.
        1.Maria x päättää hakea työtä,hän fiksuna ihmisenä päättää hakea siivoustyötä.
        2.Maria x pääsee työhaastatteluun jossa työnantaja kertoo palkan sekä työnkuvan.
        3.Maria x päättää ottaa työn vastaan.
        4.Maria x manaa työnantajan alimpaan helvettiin huonon palkan vuoksi ja siivoustyön tylsyyden takia.

        Kysymys.
        Onko Työnantajan syy että Maria x kysyi työtä,hänelle tarjottiin tietyin ehdoin työtä jonka hän halusi ottaa vastaan.
        Syntyi siis sopimus,palkkaa saa ,tehtyä työtä vastaan.
        Miksi siis maria x purnaa,miksei hän etsi työtä vaikka Siwan kassalta,sieltähän kuulemma saa parempaa palkkaa??
        Vastaappa?


      • åva

        ei välttämättä ole ainoa työhön ottamisen syy, itse olen työnkautta ammattiini oppinut. Nykyään näkee monenmoista hiihtäjää näissä toimitila- tai laitoshuoltajissa. Omassa kohteessani olivat suorittamassa näyttöä ja valmistuminen muutaman viikon päässä. Ei minkäänlaista hajua, kuinka yksinkertaisimpia yhdistelmäkoneita käytetään tai minkä värinen siivousliina esim. wc:n pesussa. Siinäpä ammattitaitoisia ja koulutettuja työntekijöitä... Suurin osa siivoojista oppinut ammattinsa työn kautta ja varmasti laaja-alaisempana kuin nykyinen koulutustaso on.


      • raha ratkaisee
        alkaa sujua puljun vetäminen kirjoitti:

        ehkä sinun ongelmasi ratkeaa sillä että otat eestiläisen tai muun ulkomaalaisen työntekiän? niillä motivaatiota koska palkka korkea heidän palkkoihin verrattun kannattais kokeilla jos suomalaiset liian laiskoja.

        muu onkin pelkkää sanahelinää.


      • siivousta siiv siiv
        sovinnon enkeli kirjoitti:

        Katsot maailmaa hyvin itsekkäin silmin,tiedät tessit ja kaikki koukerot.
        Kysynpä sinulta,miksi noinkin fiksu ihminen ylipäätään on siivousalalla?
        Vai liityitkö luottariksi jotta pääset hieman paukuttelemaan henkseleitäsi kun ei siivous suju?

        Pelkistän vielä,jotta ymmärrät.
        1.Maria x päättää hakea työtä,hän fiksuna ihmisenä päättää hakea siivoustyötä.
        2.Maria x pääsee työhaastatteluun jossa työnantaja kertoo palkan sekä työnkuvan.
        3.Maria x päättää ottaa työn vastaan.
        4.Maria x manaa työnantajan alimpaan helvettiin huonon palkan vuoksi ja siivoustyön tylsyyden takia.

        Kysymys.
        Onko Työnantajan syy että Maria x kysyi työtä,hänelle tarjottiin tietyin ehdoin työtä jonka hän halusi ottaa vastaan.
        Syntyi siis sopimus,palkkaa saa ,tehtyä työtä vastaan.
        Miksi siis maria x purnaa,miksei hän etsi työtä vaikka Siwan kassalta,sieltähän kuulemma saa parempaa palkkaa??
        Vastaappa?

        Kysymyksesi ei ollut minulle tarkoitettu mutta yritän vastata kuitenkin.

        1. Marialla on koulutus toiselle alalle, ehkä peräti parillekin alalle mutta lukuisista hakemuksistaan huolimatta hän ei ole onnistunut saamaan kuin tilapäisiä pätkätöitä. Hän kuitenkin haluaa tehdä töitä ja elättää itsensä ja tutkittuaan MOL:in sivuja päättää hakea siivoojan töitä. Niitä tuntuu, ihme kyllä olevan tarjolla pilvin pimein.

        2. Maria menee työhaastatteluun jossa mukava haastattelija kertoo palkan ja työnkuvan. Hänelle kerrotaan että työvälineet ovat uusinta uutta ja työergonomiasta pidetään tarkkaa huolta. Työaika on joustava, työlle on varattu kunnolla aikaa ja kohde on todella mukava ja helppo siivottava.

        3. Maria saa työhaastattelijalta soiton jossa tämä kertoo että Maria on hyväksytty töihin. Maria ottaa työn iloisena vastaan. Vihdoinkin vakinainen työpaikka ja vakinaiset tulot!

        4. Maria aloittaa työnsä innokkaana ja opinhaluisena. Hän on päättänyt että hänestä tulee hyvä työntekijä, ahkera ja tunnollinen. Hän on päättänyt hoitaa työnsä hyvin ja saada siitä kiitosta. Hän on valmis tekemään kaikkensa jotta hänen työnsä jälkeä ei voisi kukaan moittia.

        5. Hän ei ole ennen siivonnut mutta esimies sanoo ettei se haittaa, asia kyllä hoituu. Maria laitetaan toisen siivoojan kaveriksi päiväksi oppimaan.

        6. Ja tarina alkaa. Esimies kaivaa pahvilaatikosta esiin kasan ryppyisiä, käytettyja työvaatteita joista Maria saa valita itselleen lähinnä sopivat. Sitten tuleekin työtoveri hakemaan Mariaa mukaansa.

        Hän esitteleee Marialle työvälineet jotka ovat kuin jostain 1800-luvulta. Kärryissä on kaksi vesiämpäriä, ne täytetään puolilleen ja toiseen ämpäriin heitetään reikäinen, pinttyneen likainen lattialiina. Toiseen yhtä kulunut ja resuinen pölypyyhe. Lastat ovat myös vanhoja ja kuluneita eikä niiden pituutta pysty säätämään mitenkään. Pesuaineet sattuvat olemaan loppu tällä kertaa mutta onneksi viime viikolla tilattiin lisää joten ehkäpä niitä tässä jonain päivänä tulee...

        Ja sitten mennään. Kärryjä työnnetään vauhdilla eteenpäin, siivooja selittää että on kova kiire, nämä huoneet on saatava määrättyyn kellonlyömään valmiiksi koska sitten on oltava toisella puolella taloa jo aloittamassa toisia huoneita. Maria ei ehdi sanoa juuta eikä jaata kun työtoveri vetää häntä vauhdilla mukaansa. Pari kertaa kärryistä irtoaa yksi pyörä ja ne melkein kaatuvat mutta onneksi työkaveri on tottunut ja osaa työntää pyörän paikoilleen.

        Ämpäreissä vesi vähenee ja muuttuu mustaksi muttei ole aikaa vaihdolle eikä lähellä olisi vesipistettäkään. Nurkat ovat täynnä villakoiria ja roskia muttei käytössä olevilla välineillä saa niitä puhtaiksi, eikä kyllä olisi aikaakaan. Hyvä kun työtoveri ehtii hieman huiskia pöytiä sillä samalla rätillä millä juuri pyyhki WC-istuimen.

        Mariaa oksettaa likainen vesi ämpäreissä ja vessaliina käyttö pöytiin joilla ihmiset työskentelevät. Hän muistuttaa itselleen että ostaa hansikkaat seuraavaa päivää varten, niitä kun työnantaja ei ole raskinut tilata. Hänen työtoverinsa nauraa ja kertoo että nämä huoneet on imuroitu viimeksi vuosi sitten koska imuri ei toimi eikä siihen ole pussejakaan...eikä kyllä aikakaan riittäisi.

        Klo 13.30 Maria varovasti kysäisee toiselta siivoojalta koska oikein on ruokatauko. Kova työtahti alkaa heikottaa ja hän on viimeksi syönyt aamulla. Työtoveri ei saa naurultaan henkeä pitkään aikaan:" Ruokatauko?? Ei tässä paikassa mitään taukoja ehditä pitää! Jos rupeamme syömään emme saa töitämme tehdyksi ja saamme haukut! Jos sinulla on eväitä mukanasi syö siinä samalla kun siivoat." Maria ei ilkeä syödä samalla kun harjaa vessanpyttyjä tai luutuaa likaisella mustalla rievulla toimiston lattiaa.

        Kello lähenee puolta neljää ja vielä on kolme huonetta jäljellä. Maria hoippuu nälästä, hiki tunkee silmiin, likaisen ja ryppyinen työasu kutittaa ihoa ja hänellä on karmea vessahätä mutta hidastaa ei voi. Hänen työtoverinsa hoputtaa ja kiirehtii häntä ja vihdoinkin he ovat valmiita klo 16.28. Työaika tosin loppui jo klo 15.30, samoin palkanmaksu.

        Kun Maria pääsee töistä hän on liian väsynyt ja näläinen tekemään mitään. Hänen jalkojaan särkee, jokaista lihasta kolottaa ja iho on punainen ja ärtynyt. Hän ottaa voileivän, istahtaa sohvalle ja nukahtaa siihen...

        Aamulla töissä hän ja hänen työtoverinsa saavat ensimmäiseksi haukut esimieheltä: Kaksi työntekijää tekemässä yhdessä eivätkä ole saaneet tehtyä yhtään ylimääräisiä töitä! Laiskurit! Saatanan tehottomat vetkuttelijat! Te olette täällä töissä ja teidän tärkein tehtävänne, teidän VELVOLLISUUTENNE on tuottaa voittoa työnantajallenne. Tämä sentään hyvää hyvyttään ANTAA teille töitä! Te ette ole täällä laiskottelemassa vaan tekemässä TEHOJA. Jos ei tule TEHOJA ei tule palkkaakaan!!!"

        Maria on kauhuissaan, nyt hän joutuu yksin tekemään saman kuin eilen työtoverin kanssa, tällä on joku toinen kohde tänään ja Marian oletetaan oppineen eilen kaikki vaikkei tämä muista muuta kuin kauhean kiireen ja likaisen veden! Eivätkä he eilenkään ehtineet annetun ajan puitteissa vaikka heitä oli kaksi, kuinka ihmeessä hän pystysi tekemään kaiken yksin!?

        Sinnikkäänä tyttönä hän kuitenkin päättää yrittää ja ottaa rikkinäiset kärrynsä, likaiset repaleiset liinansa, tyhjät pesuainepullonsa ja juoksee kohteeseen. Moniakin asioita jää tekemättä koska hän ei muista ihan kaikkea mutta hän ainakin yrittää.

        Ensimmäinen tili tulee aikanaan Mariallekin. Tili on laskettu päin mäntyä, veroprosentti on väärin, tunteja puuttuu, iltalisät on maksamtta, samoin pyhälisät. Jopa tuntipalkka on huomattavasti pienempi kuin sovittu. Maria vie tilinauhansa esimiehelleen ja tämä kertoo Marialle että hän saa oikean palkan vasta sitten kun pystyy samaan kuin vanhemmat työntekijätkin ( joista heistäkään siihen ei kykene kukaa), lisäksi esimies haukkuu Marian laiskaksi, tehottomaksi, huonoksi siivoojaksi, firman hyvän tahdon hyväksikäyttäjäksi, lintsaajaksi... Tilissä olevat virheet luvataan toki tarkistaa ja korjata mikäli on aihetta....

        Ja näin päivät seuraavat toisiaan. Maria ja muut tekevät joka päivä töitä omalla ajallaan ilman palkkaa koska työhön laskettua aikaa on liian vähän. Ruokatunteja ei pidetä, joskus pakon edessä voi olla hätäinen vessatauko. Työvälineihin ei saada parannusta, kaikki hajoaa käsiin. Ainoastaan esimiehen vaatimukset kasvavat. Viikottain heille lisätään töitä vaikka entisiinkään ei aika riitä ja palkaksi he saavat jatkuvat haukkumiset.

        Maria uskoo jo itsekin ettei osaa mitään, että on huono, hidas lintsari. Hän jatkaa silti yrityksiään ollen aina välillä sairaslomalla joista niistäkin saa kuulla todella kunniansa. Eihän kukaan ole sairas, laiska ja lintsari vain.

        Lopulta Maria on kypsä. Hän ottaa ilomielin kahdeksan viikon karenssin joka hänelle lykätään kun hän viimeinkin loppuun imettynä, kuiviinpuristettuna, ihottumaisena, itseluottamuksensa menettäneenä, rikkinäisenä kuin vanha likainen siivousliina sanoo itsensä irti verenimijäsiivousfirman palveluksesta.


      • siivous on nimeni
        siivousta siiv siiv kirjoitti:

        Kysymyksesi ei ollut minulle tarkoitettu mutta yritän vastata kuitenkin.

        1. Marialla on koulutus toiselle alalle, ehkä peräti parillekin alalle mutta lukuisista hakemuksistaan huolimatta hän ei ole onnistunut saamaan kuin tilapäisiä pätkätöitä. Hän kuitenkin haluaa tehdä töitä ja elättää itsensä ja tutkittuaan MOL:in sivuja päättää hakea siivoojan töitä. Niitä tuntuu, ihme kyllä olevan tarjolla pilvin pimein.

        2. Maria menee työhaastatteluun jossa mukava haastattelija kertoo palkan ja työnkuvan. Hänelle kerrotaan että työvälineet ovat uusinta uutta ja työergonomiasta pidetään tarkkaa huolta. Työaika on joustava, työlle on varattu kunnolla aikaa ja kohde on todella mukava ja helppo siivottava.

        3. Maria saa työhaastattelijalta soiton jossa tämä kertoo että Maria on hyväksytty töihin. Maria ottaa työn iloisena vastaan. Vihdoinkin vakinainen työpaikka ja vakinaiset tulot!

        4. Maria aloittaa työnsä innokkaana ja opinhaluisena. Hän on päättänyt että hänestä tulee hyvä työntekijä, ahkera ja tunnollinen. Hän on päättänyt hoitaa työnsä hyvin ja saada siitä kiitosta. Hän on valmis tekemään kaikkensa jotta hänen työnsä jälkeä ei voisi kukaan moittia.

        5. Hän ei ole ennen siivonnut mutta esimies sanoo ettei se haittaa, asia kyllä hoituu. Maria laitetaan toisen siivoojan kaveriksi päiväksi oppimaan.

        6. Ja tarina alkaa. Esimies kaivaa pahvilaatikosta esiin kasan ryppyisiä, käytettyja työvaatteita joista Maria saa valita itselleen lähinnä sopivat. Sitten tuleekin työtoveri hakemaan Mariaa mukaansa.

        Hän esitteleee Marialle työvälineet jotka ovat kuin jostain 1800-luvulta. Kärryissä on kaksi vesiämpäriä, ne täytetään puolilleen ja toiseen ämpäriin heitetään reikäinen, pinttyneen likainen lattialiina. Toiseen yhtä kulunut ja resuinen pölypyyhe. Lastat ovat myös vanhoja ja kuluneita eikä niiden pituutta pysty säätämään mitenkään. Pesuaineet sattuvat olemaan loppu tällä kertaa mutta onneksi viime viikolla tilattiin lisää joten ehkäpä niitä tässä jonain päivänä tulee...

        Ja sitten mennään. Kärryjä työnnetään vauhdilla eteenpäin, siivooja selittää että on kova kiire, nämä huoneet on saatava määrättyyn kellonlyömään valmiiksi koska sitten on oltava toisella puolella taloa jo aloittamassa toisia huoneita. Maria ei ehdi sanoa juuta eikä jaata kun työtoveri vetää häntä vauhdilla mukaansa. Pari kertaa kärryistä irtoaa yksi pyörä ja ne melkein kaatuvat mutta onneksi työkaveri on tottunut ja osaa työntää pyörän paikoilleen.

        Ämpäreissä vesi vähenee ja muuttuu mustaksi muttei ole aikaa vaihdolle eikä lähellä olisi vesipistettäkään. Nurkat ovat täynnä villakoiria ja roskia muttei käytössä olevilla välineillä saa niitä puhtaiksi, eikä kyllä olisi aikaakaan. Hyvä kun työtoveri ehtii hieman huiskia pöytiä sillä samalla rätillä millä juuri pyyhki WC-istuimen.

        Mariaa oksettaa likainen vesi ämpäreissä ja vessaliina käyttö pöytiin joilla ihmiset työskentelevät. Hän muistuttaa itselleen että ostaa hansikkaat seuraavaa päivää varten, niitä kun työnantaja ei ole raskinut tilata. Hänen työtoverinsa nauraa ja kertoo että nämä huoneet on imuroitu viimeksi vuosi sitten koska imuri ei toimi eikä siihen ole pussejakaan...eikä kyllä aikakaan riittäisi.

        Klo 13.30 Maria varovasti kysäisee toiselta siivoojalta koska oikein on ruokatauko. Kova työtahti alkaa heikottaa ja hän on viimeksi syönyt aamulla. Työtoveri ei saa naurultaan henkeä pitkään aikaan:" Ruokatauko?? Ei tässä paikassa mitään taukoja ehditä pitää! Jos rupeamme syömään emme saa töitämme tehdyksi ja saamme haukut! Jos sinulla on eväitä mukanasi syö siinä samalla kun siivoat." Maria ei ilkeä syödä samalla kun harjaa vessanpyttyjä tai luutuaa likaisella mustalla rievulla toimiston lattiaa.

        Kello lähenee puolta neljää ja vielä on kolme huonetta jäljellä. Maria hoippuu nälästä, hiki tunkee silmiin, likaisen ja ryppyinen työasu kutittaa ihoa ja hänellä on karmea vessahätä mutta hidastaa ei voi. Hänen työtoverinsa hoputtaa ja kiirehtii häntä ja vihdoinkin he ovat valmiita klo 16.28. Työaika tosin loppui jo klo 15.30, samoin palkanmaksu.

        Kun Maria pääsee töistä hän on liian väsynyt ja näläinen tekemään mitään. Hänen jalkojaan särkee, jokaista lihasta kolottaa ja iho on punainen ja ärtynyt. Hän ottaa voileivän, istahtaa sohvalle ja nukahtaa siihen...

        Aamulla töissä hän ja hänen työtoverinsa saavat ensimmäiseksi haukut esimieheltä: Kaksi työntekijää tekemässä yhdessä eivätkä ole saaneet tehtyä yhtään ylimääräisiä töitä! Laiskurit! Saatanan tehottomat vetkuttelijat! Te olette täällä töissä ja teidän tärkein tehtävänne, teidän VELVOLLISUUTENNE on tuottaa voittoa työnantajallenne. Tämä sentään hyvää hyvyttään ANTAA teille töitä! Te ette ole täällä laiskottelemassa vaan tekemässä TEHOJA. Jos ei tule TEHOJA ei tule palkkaakaan!!!"

        Maria on kauhuissaan, nyt hän joutuu yksin tekemään saman kuin eilen työtoverin kanssa, tällä on joku toinen kohde tänään ja Marian oletetaan oppineen eilen kaikki vaikkei tämä muista muuta kuin kauhean kiireen ja likaisen veden! Eivätkä he eilenkään ehtineet annetun ajan puitteissa vaikka heitä oli kaksi, kuinka ihmeessä hän pystysi tekemään kaiken yksin!?

        Sinnikkäänä tyttönä hän kuitenkin päättää yrittää ja ottaa rikkinäiset kärrynsä, likaiset repaleiset liinansa, tyhjät pesuainepullonsa ja juoksee kohteeseen. Moniakin asioita jää tekemättä koska hän ei muista ihan kaikkea mutta hän ainakin yrittää.

        Ensimmäinen tili tulee aikanaan Mariallekin. Tili on laskettu päin mäntyä, veroprosentti on väärin, tunteja puuttuu, iltalisät on maksamtta, samoin pyhälisät. Jopa tuntipalkka on huomattavasti pienempi kuin sovittu. Maria vie tilinauhansa esimiehelleen ja tämä kertoo Marialle että hän saa oikean palkan vasta sitten kun pystyy samaan kuin vanhemmat työntekijätkin ( joista heistäkään siihen ei kykene kukaa), lisäksi esimies haukkuu Marian laiskaksi, tehottomaksi, huonoksi siivoojaksi, firman hyvän tahdon hyväksikäyttäjäksi, lintsaajaksi... Tilissä olevat virheet luvataan toki tarkistaa ja korjata mikäli on aihetta....

        Ja näin päivät seuraavat toisiaan. Maria ja muut tekevät joka päivä töitä omalla ajallaan ilman palkkaa koska työhön laskettua aikaa on liian vähän. Ruokatunteja ei pidetä, joskus pakon edessä voi olla hätäinen vessatauko. Työvälineihin ei saada parannusta, kaikki hajoaa käsiin. Ainoastaan esimiehen vaatimukset kasvavat. Viikottain heille lisätään töitä vaikka entisiinkään ei aika riitä ja palkaksi he saavat jatkuvat haukkumiset.

        Maria uskoo jo itsekin ettei osaa mitään, että on huono, hidas lintsari. Hän jatkaa silti yrityksiään ollen aina välillä sairaslomalla joista niistäkin saa kuulla todella kunniansa. Eihän kukaan ole sairas, laiska ja lintsari vain.

        Lopulta Maria on kypsä. Hän ottaa ilomielin kahdeksan viikon karenssin joka hänelle lykätään kun hän viimeinkin loppuun imettynä, kuiviinpuristettuna, ihottumaisena, itseluottamuksensa menettäneenä, rikkinäisenä kuin vanha likainen siivousliina sanoo itsensä irti verenimijäsiivousfirman palveluksesta.

        erittäin eloisa kuvaus siivoojan elämästä ja kaiken lisäksi totta toinen puoli!


      • Maria...
        sovinnon enkeli kirjoitti:

        Katsot maailmaa hyvin itsekkäin silmin,tiedät tessit ja kaikki koukerot.
        Kysynpä sinulta,miksi noinkin fiksu ihminen ylipäätään on siivousalalla?
        Vai liityitkö luottariksi jotta pääset hieman paukuttelemaan henkseleitäsi kun ei siivous suju?

        Pelkistän vielä,jotta ymmärrät.
        1.Maria x päättää hakea työtä,hän fiksuna ihmisenä päättää hakea siivoustyötä.
        2.Maria x pääsee työhaastatteluun jossa työnantaja kertoo palkan sekä työnkuvan.
        3.Maria x päättää ottaa työn vastaan.
        4.Maria x manaa työnantajan alimpaan helvettiin huonon palkan vuoksi ja siivoustyön tylsyyden takia.

        Kysymys.
        Onko Työnantajan syy että Maria x kysyi työtä,hänelle tarjottiin tietyin ehdoin työtä jonka hän halusi ottaa vastaan.
        Syntyi siis sopimus,palkkaa saa ,tehtyä työtä vastaan.
        Miksi siis maria x purnaa,miksei hän etsi työtä vaikka Siwan kassalta,sieltähän kuulemma saa parempaa palkkaa??
        Vastaappa?

        Ei ole tippaakaan itsekästä vaatia hyvää kohtelua ja asianmukaista palkkaa. Mitä varten ammattiliitot ovat olemassa? Onko se mielestäsi itsekkäiden ihmisten toimintaa? Ja mielestäni toisten ihmisten asioiden hoitaminen luottamusmiehenä on vielä epäitsekkäämpää, eikö?

        En ole siivooja enää. Olin joskus ja ystäväpiirissäni on edelleen useita siivoojia. Itselläni ystävyyssuhteet säilyvät yleensä hyvinkin pitkään. Joten toki olen heidän puolellaan! Lopetin siivoustyön nimenomaan huonon palkan vuoksi ja menin kaupan kassalle. Toimittuani siinä 1,5v pääsin kassavastaavaksi. Siinä toimenkuvassa työskentelin vajaa viisi vuotta, kunnes koulutuksen kautta sain paikan samassa yrityksessä aluepäällikkönä, jossa työskentelen edelleen. Siivoojakin voi siis nousta urallaan ja sieltä löytyy paljon fiksuja ihmisiä! On aika kapeakatseista lohkaista noinkin typerä kommentti kuin "miksi noinkin fiksu ihminen ylipäätään on siivousalalla?".

        Kysymykseesi vastaus:
        Ei ole työnantajan SYY, että siivousalalla vallitsee heikko palkkaustilanne. Syy on koko alan, ei sitä voi yhden yrityksen kontolle kaataa. Mutta vastaan kysymykseen kysymyksellä: Onko työntekijän syy, ettei hän koe viihtyvänsä työssään, koska palkkaus on huono? Viihtyisitkö muuten sinä itse? Kaikki on toki muutettavissa. Yksikin yritys voi parantaa omaa tulostaan asianmukaisella ja osaavalla henkilöstöjohtamisella. Eikö olisi hienoa olla se yritys, jonka palkkalistoille olisi jonoa ja saisi valita parhaat päältä?

        Eikä näissä kysymyksissä kannata miettiä mikä on kenenkin syy, vaan etsiä ratkaisu josta kaikki hyötyvät. Win-win -tilanne on oikeasti olemassa, jos se halutaan vain löytää. Hyvä työilmapiiri, motivoituneet työntekijät ja sitä kautta korkea työn laatu on kaikkien etu, ei vain yksin työntekijän. Työn korkea laatu on vieläpä erityisen tärkeää kun puhutaan PK-sektorista. Siellä kilpailuvalttina on useimmiten joustava organisaatio, sekä korkea laatu. Näihin tuloksiin ei päästä pelkällä työnantajan tahtotilalla, siihen vaaditaan ihan konkreettisia toimenpiteitä.

        Ja vielä lopuksi viittaus kohtaan neljä, jonka mainitsit: En ole väittänyt että työ olisi tylsää. Kaikesta työstä saa tylsää jos haluaa, mutta sitä vastaan on olemassa omat toimenpiteensä. Toimenpiteet ovat yrityskohtaisia, mutta yleisellä tasolla voitaneen puhua vaikkapa työnkierrosta, toimenkuvan monipuolistamisesta ja omaan työhön vaikuttamisen mahdollisuuksista. Ne ovat tutkitusti tekijöitä, joilla tietyn toimenkuvan työviihtyvyyttä voidaan parantaa.

        Eikä kyse ole purnaamisesta. Mutta myönnän että tässä keskustelussa käydyt työnantajan mielipiteet suututtavat. Miten kukaan voi enää tänä päivänä ajatella noin yksinkertaisesti? Ihmettelen että koko firmaa on enää edes olemassa...


      • siiv siiv jne
        siivous on nimeni kirjoitti:

        erittäin eloisa kuvaus siivoojan elämästä ja kaiken lisäksi totta toinen puoli!

        No ei nyt ihan totta toinen puoli vaan ihan totta molemmat puolet. Sattuu olemaan kuvaus omasta työhistoriastani siivousfirmojen palkkalistoilla. Kiroilutkin ovat sanasta sanaan niinkuin pomo ne meille huusi. Että sellaista työntekijän motivointia näissä Suomessa voittoja tekevissä firmoissa.

        Hyi hitto sentään, tehoja tehoja vaan ja voittoja firmalle ajetaan takaa, työntekijän oikeudet ja ihmisarvo poljetaan surutta mutaan.


      • yrittäjä.
        åva kirjoitti:

        ei välttämättä ole ainoa työhön ottamisen syy, itse olen työnkautta ammattiini oppinut. Nykyään näkee monenmoista hiihtäjää näissä toimitila- tai laitoshuoltajissa. Omassa kohteessani olivat suorittamassa näyttöä ja valmistuminen muutaman viikon päässä. Ei minkäänlaista hajua, kuinka yksinkertaisimpia yhdistelmäkoneita käytetään tai minkä värinen siivousliina esim. wc:n pesussa. Siinäpä ammattitaitoisia ja koulutettuja työntekijöitä... Suurin osa siivoojista oppinut ammattinsa työn kautta ja varmasti laaja-alaisempana kuin nykyinen koulutustaso on.

        Olen sama mieltä. Otan melkein mielummin koulumaton siivooja työhön kuin koulutettu(siivoustyössä siis).
        Ne luulee tietävänsä kaiken ja vaatimukset siivousvälineistä ym ovat tosi korkeat.


      • se koulutustaso
        åva kirjoitti:

        ei välttämättä ole ainoa työhön ottamisen syy, itse olen työnkautta ammattiini oppinut. Nykyään näkee monenmoista hiihtäjää näissä toimitila- tai laitoshuoltajissa. Omassa kohteessani olivat suorittamassa näyttöä ja valmistuminen muutaman viikon päässä. Ei minkäänlaista hajua, kuinka yksinkertaisimpia yhdistelmäkoneita käytetään tai minkä värinen siivousliina esim. wc:n pesussa. Siinäpä ammattitaitoisia ja koulutettuja työntekijöitä... Suurin osa siivoojista oppinut ammattinsa työn kautta ja varmasti laaja-alaisempana kuin nykyinen koulutustaso on.

        on vaikuttimena siihen jos ihminen ei ole motivoitunut työhön (siivous). Aina koulutuksiin hakeutuu myös niitä joilla ei ole aikomustakaan jäädä alalle, ovatpahan vain "kuluttamassa" aikaansa siellä tai työvoimatoim. on passittanut sinne.Eivät taatusti opiskele täysillä, siksi he eivät myöskään osaa mitään. Älä hauku nykyistä siivousalan koulutusta, koska se on korkea-arvoista ja siellä koulutetaan alalle päteviä tekijöitä.


      • Yrittäjä.
        se koulutustaso kirjoitti:

        on vaikuttimena siihen jos ihminen ei ole motivoitunut työhön (siivous). Aina koulutuksiin hakeutuu myös niitä joilla ei ole aikomustakaan jäädä alalle, ovatpahan vain "kuluttamassa" aikaansa siellä tai työvoimatoim. on passittanut sinne.Eivät taatusti opiskele täysillä, siksi he eivät myöskään osaa mitään. Älä hauku nykyistä siivousalan koulutusta, koska se on korkea-arvoista ja siellä koulutetaan alalle päteviä tekijöitä.

        En mä itse koulutusta tarkoittanut haukkua.Jos sinne saa oiket henkilöt, niin silloin se on ihan ok.Ja mä luulen kans että ne ihmiset saa ne kaikein parhaat työpaikat, kuten esim. kunnissa.
        Mulla on vaan huono kokemus. Ja tällä alalla, ei jaksa joka kerta mennä siihen samaan ansaan - joko taas ....


      • åva
        Yrittäjä. kirjoitti:

        En mä itse koulutusta tarkoittanut haukkua.Jos sinne saa oiket henkilöt, niin silloin se on ihan ok.Ja mä luulen kans että ne ihmiset saa ne kaikein parhaat työpaikat, kuten esim. kunnissa.
        Mulla on vaan huono kokemus. Ja tällä alalla, ei jaksa joka kerta mennä siihen samaan ansaan - joko taas ....

        se on. Osaavampia näyttösuorittajia tai harjoittelijoita yleensä tulee oppisopimuksen kautta kuin kursseilta. Kyllähän nämäkin opiskelijat työkokemuksen kautta saavat ammattitaitoa, mutta ihmetyttää, mihin koulutusaikaa käytetään - ne perustiedotkin kun usein hukassa. Itse en ole kiinnostunut koulutuksesta virallisen tittelin saamiseksi (laitoshuoltaja tms.) - osallistun työpaikan koulutukseen sen mukaan, missä tiedoissa ja taidoissa on puutetta. Jos työhistoriasi käsittää kaikenlaista siivousta toimistoista teollisuuteen jne. saat kattavan ammattitaidon ilman koulutusta. Välineistä olen kyllä sitä mieltä, että pienet yksityiset siivousfirmat hyvin harvoin panostavat niihin. Laadukkaat välineet ja aineet ovat kaiken a ja o. Työtä on tullut tehtyä sellaisissakin firmoissa, joissa käytettiin vanhanaikaista kuivain sankko lattialiina ja se veden kantaminen kärryissä... huh-huh. Siivouskomerokin saattoi olla mm. kohteen henkilökunnan wc-tiloissa ja hygieenisyydestä ei tietoakaan. Joten yrittäjät, panostakaa välineisiin ja tätä kautta myös työntekijöiden ergonomiaan ja työviihtyvyyteen!


      • yrittäjä.
        åva kirjoitti:

        se on. Osaavampia näyttösuorittajia tai harjoittelijoita yleensä tulee oppisopimuksen kautta kuin kursseilta. Kyllähän nämäkin opiskelijat työkokemuksen kautta saavat ammattitaitoa, mutta ihmetyttää, mihin koulutusaikaa käytetään - ne perustiedotkin kun usein hukassa. Itse en ole kiinnostunut koulutuksesta virallisen tittelin saamiseksi (laitoshuoltaja tms.) - osallistun työpaikan koulutukseen sen mukaan, missä tiedoissa ja taidoissa on puutetta. Jos työhistoriasi käsittää kaikenlaista siivousta toimistoista teollisuuteen jne. saat kattavan ammattitaidon ilman koulutusta. Välineistä olen kyllä sitä mieltä, että pienet yksityiset siivousfirmat hyvin harvoin panostavat niihin. Laadukkaat välineet ja aineet ovat kaiken a ja o. Työtä on tullut tehtyä sellaisissakin firmoissa, joissa käytettiin vanhanaikaista kuivain sankko lattialiina ja se veden kantaminen kärryissä... huh-huh. Siivouskomerokin saattoi olla mm. kohteen henkilökunnan wc-tiloissa ja hygieenisyydestä ei tietoakaan. Joten yrittäjät, panostakaa välineisiin ja tätä kautta myös työntekijöiden ergonomiaan ja työviihtyvyyteen!

        Voi, voi. Jos mä voisin saada sinut töihin. Sä olet ihana. Ihan malli-siivoja!!! Olet pelastanut mun päivää!


      • siivoojana

        siivoojat ovat laiskan näköisiä, miksikähän? Onkohan ne niin tehokkaaksi koulutettu ettei huomaa niiden tekevän töitä ollenkaan?


      • mie vaan
        åva kirjoitti:

        ei välttämättä ole ainoa työhön ottamisen syy, itse olen työnkautta ammattiini oppinut. Nykyään näkee monenmoista hiihtäjää näissä toimitila- tai laitoshuoltajissa. Omassa kohteessani olivat suorittamassa näyttöä ja valmistuminen muutaman viikon päässä. Ei minkäänlaista hajua, kuinka yksinkertaisimpia yhdistelmäkoneita käytetään tai minkä värinen siivousliina esim. wc:n pesussa. Siinäpä ammattitaitoisia ja koulutettuja työntekijöitä... Suurin osa siivoojista oppinut ammattinsa työn kautta ja varmasti laaja-alaisempana kuin nykyinen koulutustaso on.

        joskus vaan on PAKKO ottaa työ vastaan! oli se sitten mitä ja nillä palkalla!katsoppas kun ei tämä suomen valtio avusta kun maahanmuuttajia ja jo parempi osaisia ihmisiä! voidaan lykätä vaikka puolen vuoden karenssi ja sossu sanoo ei.. joo joo pakko se on perkele ihmisesn yrittää!mutta silti siivousfirmat tekee väärin ja käyttää ihmisiä hyväkseen!


    • Elli Mannavelli

      Aioin kotisiivojaksi.
      Palkka sovittiin 7,78 e/tunti.
      Firmalla ei omaa autoa. Työpisteiden välit kaupunginosasta toiseen linja-autolla. Pysäkillä seisomisesta ei palkkaa.
      Siivous asiakkaan välineillä.
      Välipäiviä ilman työtä, jolloin ei mistään korvausta.

      Jos firmalla olisi ollut henk.auto, jolla kulkea työpisteestä toiseen, niin olisin ottanut pestin.
      Jos työt olisi organisoitu niin, että olisi suurinpiirtein YHTENÄINEN 7-8 t työpäivä olisin ottanut pestin.
      Olisin myös tykännyt tehdä työt parityöskentelynä.
      Siivojan työ on YKSINÄISTÄ työtä!
      Silloin korostuvat yrityksen henkilösuhteet ja esimiehen taito tsempata ryhmähenkeä.

      Oikein helpotti, kun sain muuta kevyempää työtä.
      Siivoustyöntekijän henkisen puolen huomioon ottaminen on lapsen kengissä.
      Samaten PALKKA työn raskauteen nähden.

      Siinä syyt.

    • Kodin Apujoukot

      Harmittavaa lukea, että lähes kaikki täällä yleistää siivousyrittäjiä orjapiiskureiksi.

      Meitä siivoojia arvossa pitäviä yksityisyrittäjiä on paljon, me mukaan lukien. Me tiedämme, että siivooja kullanarvoinen ihminen ja hän tekee uskomatonta työtä, jolle maksammekin hyvää palkkaa. Hän on juuri se ihminen, joka tuo leivän pöytäämme.

      Jos työntekijä on tyytyväinen, on silloin myös asiakas tyytyväinen ja jos asiakas on tyytyväinen, olemme me tyytyväisiä ja jos me olemme tyytyväisiä, on myös siivooja tyytyväinen. Ympäri mennään ja yhteen tullaan.

      Sanoisin että asiakkaamme on täysin samaa mieltä siivoojan arvostuksen kanssa, ainakin kiitoksien määrässä mitattuna. Siivoojamme saavat suoraa kiitosta asiakkailta päivittäin, ja onpa tullut kiitosta ihan halien kera. Kyse on siis kotisiivouksesta. Me emme pidä mitään ajopartiota vaan siivoojalla on määrätyt kodit (2 paikkaa pv (3h 4h) jossa hän käy säännöllisesti, yleensä 2 viikon välein).

      Eli.... Ennen kuin vedätte lokaan kaikki siivousyrittäjät, ajatelkaa asiaa näin, että et ole löytänyt vielä sitä oikeaa työpaikkaa ja työnantajaa. Työnantajakin kannattaa tarkistaa ja miettiä tarkkaan onko tuleva työyhteisö se oikea hakijalle. Se on aivan yhtä tärkeä
      asia kuin se, että työnantaja tarkistaa työntekijän taustat.

      Ei siis kannata rynniä ihan joka paikkaan jossa on avoin työpaikka.
      Molemminpuolista tarkkuutta vaaditaan sekä työntekijän että työnantajan taholta.

      • ohohoijaa

        Tarina siivoojan arjesta oli kuin painajaisesta.
        Kyllä varmaan joillakin firmalla onkin kuvatun kaltaista.
        MUTTA EI PIDÄ YLEISTÄÄ.
        Ei kaikki firmat ole samanlaisia,täytyy vaan valita sellainen joka sopii itsellesi ja kaikki perusasiat on kunnossa.
        Kyllä siivoojan työpanos on arvokas,ja se täytyy jokaisen yrityksen tietää ja siihen panostaa.

        Mitä tulee jonkun vertauksiin bussipysäkillä odottamisista voin vastata että eiköhän kaikki tuollaiset puhuta jo ennen kun aloitat työn,tuskin ne yllättäen eteen tulee.
        Painotan sitä tärkeyttä työhän hakiessa että ottakaa selvää kaikki asiat jotta osaatte päättää soveltuuko tuo työ minulle,aivan turhaa ottaa sellaista työtä vastaan johon ei pysty tai ole haluja ,siitä tulee hankaluuksia työnantajalle ja myös tekijälle.
        Sellaista työtä kun kuvailit on varmasti olemassa,ja sellaiseen työhön haetaan sellaista henkilöä jolle kyseinen käytäntö sopii.
        YHTEISPELIÄ JA REHELLISYYTTÄ.


      • törmää aina
        ohohoijaa kirjoitti:

        Tarina siivoojan arjesta oli kuin painajaisesta.
        Kyllä varmaan joillakin firmalla onkin kuvatun kaltaista.
        MUTTA EI PIDÄ YLEISTÄÄ.
        Ei kaikki firmat ole samanlaisia,täytyy vaan valita sellainen joka sopii itsellesi ja kaikki perusasiat on kunnossa.
        Kyllä siivoojan työpanos on arvokas,ja se täytyy jokaisen yrityksen tietää ja siihen panostaa.

        Mitä tulee jonkun vertauksiin bussipysäkillä odottamisista voin vastata että eiköhän kaikki tuollaiset puhuta jo ennen kun aloitat työn,tuskin ne yllättäen eteen tulee.
        Painotan sitä tärkeyttä työhän hakiessa että ottakaa selvää kaikki asiat jotta osaatte päättää soveltuuko tuo työ minulle,aivan turhaa ottaa sellaista työtä vastaan johon ei pysty tai ole haluja ,siitä tulee hankaluuksia työnantajalle ja myös tekijälle.
        Sellaista työtä kun kuvailit on varmasti olemassa,ja sellaiseen työhön haetaan sellaista henkilöä jolle kyseinen käytäntö sopii.
        YHTEISPELIÄ JA REHELLISYYTTÄ.

        samaan asiaan; työnkuvauksen peittelyyn, epämääräisyyteen tai virheellisyyteen. Ikinä en ole saanut selvää työnkuvausta. Työn vastaanottaessa ei siis voi ikinä tietää mihin joutuu. Siksi en niitä vastaan ota, enää. Ellei minulle selvästi kerro mitä on luvassa, en ota työtä vastaan.


      • siisto
        törmää aina kirjoitti:

        samaan asiaan; työnkuvauksen peittelyyn, epämääräisyyteen tai virheellisyyteen. Ikinä en ole saanut selvää työnkuvausta. Työn vastaanottaessa ei siis voi ikinä tietää mihin joutuu. Siksi en niitä vastaan ota, enää. Ellei minulle selvästi kerro mitä on luvassa, en ota työtä vastaan.

        moni kakku päältä kaunis,silkkoa sisällä.työhaastattelussa kyllä maalataan kaunis kuva yrityksestä, toimintatavoista ym.jos tommosia lintukotoja kun keskustelun aloittajalla on miksei siellä työvoima pysy?ei nyt kaikki maailman luuserit voi yhteen firmaan voi kasautua,kannattais lotota,sul on onnea näköjään.


      • siis moni
        ohohoijaa kirjoitti:

        Tarina siivoojan arjesta oli kuin painajaisesta.
        Kyllä varmaan joillakin firmalla onkin kuvatun kaltaista.
        MUTTA EI PIDÄ YLEISTÄÄ.
        Ei kaikki firmat ole samanlaisia,täytyy vaan valita sellainen joka sopii itsellesi ja kaikki perusasiat on kunnossa.
        Kyllä siivoojan työpanos on arvokas,ja se täytyy jokaisen yrityksen tietää ja siihen panostaa.

        Mitä tulee jonkun vertauksiin bussipysäkillä odottamisista voin vastata että eiköhän kaikki tuollaiset puhuta jo ennen kun aloitat työn,tuskin ne yllättäen eteen tulee.
        Painotan sitä tärkeyttä työhän hakiessa että ottakaa selvää kaikki asiat jotta osaatte päättää soveltuuko tuo työ minulle,aivan turhaa ottaa sellaista työtä vastaan johon ei pysty tai ole haluja ,siitä tulee hankaluuksia työnantajalle ja myös tekijälle.
        Sellaista työtä kun kuvailit on varmasti olemassa,ja sellaiseen työhön haetaan sellaista henkilöä jolle kyseinen käytäntö sopii.
        YHTEISPELIÄ JA REHELLISYYTTÄ.

        tekeekin ja jättää menemättä koko siivousalalle.
        Työnantajatkaan kun eivät kerro niitä heikkoja asioita firmastaan.


    • ALKÄÄ OLKO YHTÄ TYHMIÄ

      JA PROVOSOIDU JONKUN IDIOOTIN "KIHON" KIRJOITTELUSTA, VAAN JATKAKAA MALLIKASTA KESKUSTELUA PALKKOJEN EPÄOIKEUDENMUKAISUUDESTA SEKÄ MAHD. LAKOSTA!! YRITTÄJÄSIIVOOJAT MYÖS TERVETULLEITA, TEITÄ ON ALETTU SORTAA OIKEIN URAKALLA.

      • siivoojat hyvät

        miten niitä palkkoja nostetaan?
        Miten sen arvostuksen siellä siivoojankin päässä saisi kohenemaan?


      • nyt turhia
        siivoojat hyvät kirjoitti:

        miten niitä palkkoja nostetaan?
        Miten sen arvostuksen siellä siivoojankin päässä saisi kohenemaan?

        tossunkuluttajia ulos eli kun raskaasta organisaatiosta luovutaan, niin luulisi siitä potista irtoavan siivoojankin tilipussiin vähän enemmän.
        Arvostus nousee elintason myötä.
        Sitten kun siivoojakin tulee palkallaan edes välttävästi toimeen eikä tarvitse hakea sossuluukulta lisää niin nostaahan se ihmisarvoa.


    • ihmisiä

      Taitaa siivoojat olla aika yksinkertaista väkee kun ei pysy alkuperäisessä aiheessa ja asiayhteydet on kadonnu melkee jokaisessa viestissä ja viestiketjussa. Maria on pahimmasta päästä. Aluepäällikkö my ass!. Kattokaa ny hyvät ihmiset ainakin että vastaatte oikeaan viestiketjuun jos tekee mieli heittää läppää asioista josta ei tiiä mitää.

      Yksinkertaisuus ei ole aina hyvä juttu ;-)

      • åva

        siivoojat sen tyhmempiä on kuin muutkaan alat. Tutkimustenkin mukaan siivousalalla on rutkasti muilta aloilta tulleita, kuten minäkin. Sairaanhoitajan ammatista päätynyt aikoinaan siivoojaksi ja lukiokin käytynä, en allekirjoita tyhmyyttä kyllä lainkaan. Palstailun ideanakin on se, että voit vastata mitä haluat, vaikkakin asian vierestä. Anna vain meidän tyhmien siivoojien kirjoitella mistä halutaan, elävässäkin elämässä usein toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä - pääasia, että mielipidettä löytyy!


      • siivoojat oisi tyhmii....
        åva kirjoitti:

        siivoojat sen tyhmempiä on kuin muutkaan alat. Tutkimustenkin mukaan siivousalalla on rutkasti muilta aloilta tulleita, kuten minäkin. Sairaanhoitajan ammatista päätynyt aikoinaan siivoojaksi ja lukiokin käytynä, en allekirjoita tyhmyyttä kyllä lainkaan. Palstailun ideanakin on se, että voit vastata mitä haluat, vaikkakin asian vierestä. Anna vain meidän tyhmien siivoojien kirjoitella mistä halutaan, elävässäkin elämässä usein toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäästä - pääasia, että mielipidettä löytyy!

        Minäkin aikoinani siivoojana ollessani törmäsin jopa maisteriin, joka siivosi iltatöinä! Ja itsekin päätyön ohella iltatöinä olin siivoamassa. Silti pomoni piti minua tyhmänä. Ilmeisesti olin häntä viisaampi joten piti sitten haukkua ja muuta negatiivista palautetta antaa huvikseen. Silti asiakkaat taas kehuivat siivoustyötäni! Joten kannattaa miettiä, että siivooja voi olla fiksumpi kuin pomo tai asiakas itse! Sen näytin kerran asiakkaalle, kun ratkaisin asiakkaan atk-ongelman. Toisessa siivousfirmassa pomoni ei osannut käyttää tiettyä tietokoneohjelmaa, joten piti häntä neuvoa, pyysi opettamaan. hih.... pomot taitaa olla välillä niitä tyhmempiä kuin siivoojat! Se on käytännössä koettu, kun olin siivoojana!
        Joten kyllä niitä fiksuja siivoojia löytyy, jotka suostuvat vähän aikaa kurjaa siivoustyötä tekemään huonolla palkalla. "ei ole koiraa karvoihin katsomista"!


    • 159826

      Mielenkiintoinen ketju näin yrittäjän silmissä.
      Hyvää pysyvää henkilökuntaa on todella vaikea saada, vaikka palkat yksityisillä alkavat olla toimistotyöntekijän luokkaa - eli samanarvoista kuin ravintolatyö, kaupankassat. Olkoonkin, että niilläkin aloilla olisi palkoissa toivomista.
      Itse katsoisin sen siivoustyön arvostuksen olevan tärkeintä sen siivoojan omassa päässä. Edelleenkin sitä kovasti hävetään jos ammatikseen sanoo siivooja.
      Palkkojen huonous on taasen täysin verrannollista siihen mitä tästä siivoustyöstä ne asiakkaat suostuvat maksamaan.
      Kun siitä maksetaan niin paljon muutakin kuin ne palkat.
      Ja ainakin Helsingissä ne siivousalan todelliset kertoimet lähestyvät kahta niin palkkakulut nielevät aivan liian suuren osan tuloista.
      Eli vaikka niitä bonuksia taskunpohjalta kaivaakin, niin yrityksen täytyy tuottaa jotain sinne viivan alle taatakseen sitä jatkuvuutta.
      Pysyvät, hyvät siivoojat ovatkin kullanarvoisia jos heitä nyt sitten jostain löytyisi.

      • Heini-K

        Tarvisimme enemmän Marian kaltaisia ihmisiä ajamaan asioitamme! Siivoustyö on liian alipalkattua. Se jos työn tilaaja ei maksa muka tarpeeksi on byrokratiaa ja hallintoa. Se ei enää kuulu meille perus työtä tekeville.

        Siivoustyölle kuuluu arvo siinä missä muillekin!!


      • 1567822
        Heini-K kirjoitti:

        Tarvisimme enemmän Marian kaltaisia ihmisiä ajamaan asioitamme! Siivoustyö on liian alipalkattua. Se jos työn tilaaja ei maksa muka tarpeeksi on byrokratiaa ja hallintoa. Se ei enää kuulu meille perus työtä tekeville.

        Siivoustyölle kuuluu arvo siinä missä muillekin!!

        Miten niin byrokratiaa?
        Täällä on selvästi epätietoisuutta siitä, miten se raha oikein jaetaan.
        Siivoojien palkkakulut nielevät suurimman osan ( jopa lähes 70 -90%) myydyistä siivouksista.
        Lopulla kustannetaan sitten muut ja niitä muita rahanreikiä on sitten todella paljon.
        Eli tehojen pitäää olla isoja ennenkuin voidaan edes haaveilla voitoista ja muutkin kulut on täytynyt vetää minimiin.


      • Yrittäjä toiselta alalta
        1567822 kirjoitti:

        Miten niin byrokratiaa?
        Täällä on selvästi epätietoisuutta siitä, miten se raha oikein jaetaan.
        Siivoojien palkkakulut nielevät suurimman osan ( jopa lähes 70 -90%) myydyistä siivouksista.
        Lopulla kustannetaan sitten muut ja niitä muita rahanreikiä on sitten todella paljon.
        Eli tehojen pitäää olla isoja ennenkuin voidaan edes haaveilla voitoista ja muutkin kulut on täytynyt vetää minimiin.

        Jos rahaa ei ole niin nostakaa hintoja. Erikoistukaa ja muutakaa konseptia. Näin toimitaan muillakin aloilla.

        Panostakaa vaikka korkeaan laatuun ja integroikaa vaikkapa kiinteistönhuolto samaan palvelupakettiin. Vielä kun laitette ikkunanpesun vuosipakettiin mukaan niin voi alkaa jo keskustelemaan palvelun hinnasta.

        Kirjoittaja oli ihan oikeassa, hallintotyö ei kuulu siivoojille. Nämä hommat on sen yrittäjän tai TJ:n heiniä.


      • siltä
        Yrittäjä toiselta alalta kirjoitti:

        Jos rahaa ei ole niin nostakaa hintoja. Erikoistukaa ja muutakaa konseptia. Näin toimitaan muillakin aloilla.

        Panostakaa vaikka korkeaan laatuun ja integroikaa vaikkapa kiinteistönhuolto samaan palvelupakettiin. Vielä kun laitette ikkunanpesun vuosipakettiin mukaan niin voi alkaa jo keskustelemaan palvelun hinnasta.

        Kirjoittaja oli ihan oikeassa, hallintotyö ei kuulu siivoojille. Nämä hommat on sen yrittäjän tai TJ:n heiniä.

        että siivooja ei ymmärrä, miksi hänelle maksetaan niin vähän kun yritys veloittaa asiakkaaltaan niin ' paljon'.
        Joku tuolla peräsi 1800:- kuukausipalkkaa siivouksesta 35:- tuntia kuussa.
        Työnantaja maksaa tuosta palkasta noin 3500:- kulut ja vielä ilman niitä ylimääräisiä sosiaalikuluja - sairaslomia, työvaatteita, koulutusta,mahdollista työterveyshuoltoa, työtapaturmien kustannuksia jne.
        Nyt kun sitten myydyistä siivouksista pitäisi vielä työntekijäkustannusten lisäksi maksaa välineet, aineet, vakuutukset, hallinton ja työnjohdon kulut ja palkat niin kyllähän se aikamoista vääntöä
        on.
        Ja jos kyse on kotisiivouksista niin tuskinpa yksikään tettäjä suostuu maksamaan verovähennyksistä huolimatta 50-90:-/tunti - sillä ammattimaisia kilpailijoita kyllä on.
        Eli kun sitä avoimuutta perätään niin tämä jakautuma on sitä. 85% keskimäärin menee palkkakuluihin. Ja jos nyt joku sitten sanoo, että jäähän se 15% niin ilman sitä ei niitä työpaikkojaan olisi - sillä jokuhan ne aina hommaa ja maksaa ne palkat, ostaa välineet jne.


      • marttapuoli
        siltä kirjoitti:

        että siivooja ei ymmärrä, miksi hänelle maksetaan niin vähän kun yritys veloittaa asiakkaaltaan niin ' paljon'.
        Joku tuolla peräsi 1800:- kuukausipalkkaa siivouksesta 35:- tuntia kuussa.
        Työnantaja maksaa tuosta palkasta noin 3500:- kulut ja vielä ilman niitä ylimääräisiä sosiaalikuluja - sairaslomia, työvaatteita, koulutusta,mahdollista työterveyshuoltoa, työtapaturmien kustannuksia jne.
        Nyt kun sitten myydyistä siivouksista pitäisi vielä työntekijäkustannusten lisäksi maksaa välineet, aineet, vakuutukset, hallinton ja työnjohdon kulut ja palkat niin kyllähän se aikamoista vääntöä
        on.
        Ja jos kyse on kotisiivouksista niin tuskinpa yksikään tettäjä suostuu maksamaan verovähennyksistä huolimatta 50-90:-/tunti - sillä ammattimaisia kilpailijoita kyllä on.
        Eli kun sitä avoimuutta perätään niin tämä jakautuma on sitä. 85% keskimäärin menee palkkakuluihin. Ja jos nyt joku sitten sanoo, että jäähän se 15% niin ilman sitä ei niitä työpaikkojaan olisi - sillä jokuhan ne aina hommaa ja maksaa ne palkat, ostaa välineet jne.

        Mitäs yrittäjätkään yrittää näin toivotonta duunia, menis kortistoon tai ison firman nälkäpalkkalaiseksi vähä hutaisemaan, arvoisat asiakkaat saisivat ansionsa mukaan. Useimmilla olis varaa maksaa siivouksesta enemmän.


      • just2
        marttapuoli kirjoitti:

        Mitäs yrittäjätkään yrittää näin toivotonta duunia, menis kortistoon tai ison firman nälkäpalkkalaiseksi vähä hutaisemaan, arvoisat asiakkaat saisivat ansionsa mukaan. Useimmilla olis varaa maksaa siivouksesta enemmän.

        Juuri tuollaisten kommenttien vuoksi siivoojia pidetään tyhminä..


    • Nimetön

      Varmaan se pieni kuukauisipalkka ei houkuttele työntekijöitä. Mitä ne bonukset on? Ei kai niitä hymypoikamerkkejä mitä solilla jaetaan. Niitähän sai kansakoulussa 60-luvulla siististä käsialasta.

      • Kohta entinen yrittäjä

        Mikä on asiallinen ja sopiva kuukausipalkka jos tekee viikossa 35h työtä 8-16 välillä (arkisin)? Bonus = rahallinen bonus hyvin tehdystä työstä.


      • åva
        Kohta entinen yrittäjä kirjoitti:

        Mikä on asiallinen ja sopiva kuukausipalkka jos tekee viikossa 35h työtä 8-16 välillä (arkisin)? Bonus = rahallinen bonus hyvin tehdystä työstä.

        itse olen julkisella puolella siivoamassa ja tyytyväinen palkkaani. Aiemmin yksityisellä palkkahaitari liikkui 7-8e ja rapiat ja minusta huono palkka. Nyt julkisella on kokemuslisät (näitä en yksityisellä saanut, kuulemma pitäisi saada), parempi työterveyshuolto ja tietysti lomat - en valita.


      • siivousalan yrittäjät
        Kohta entinen yrittäjä kirjoitti:

        Mikä on asiallinen ja sopiva kuukausipalkka jos tekee viikossa 35h työtä 8-16 välillä (arkisin)? Bonus = rahallinen bonus hyvin tehdystä työstä.

        Olen ollut useassa siivousfirmassa töissä ja yhtä useasta olen lähtenyt pois. Ne yrittäjät ei osaa ollenkaan arvostaa työntekijää. On ollut tapauksia että on minua pidetty niin tyhmänä että ylitöistä ei ole maksettu muuten kuin olen ilmoittanut että annan asian liiton hoidetavaksi. Kyllä silloin seuraavassa tilissä rahat löytyi. Toinen jätti eläke ja vero asiat hoitamatta, mutta onneksi oli palkkanauhat tallella. Seuraava lupasi kokoaikaista työtä... mutta kolmantena päivänä selvisi että olin vain tarvittaessa töihin kutsuttava. Oikea palkka on vähintään 10€ tunille raskaasta työstä ja huonosta arvostuksest. Itse en enää siivoojaksi lähde vaikka haulikonpiippu niskakuopaan laitettais.


    • 10 euroa tunti

      niin löytyy alalle työntekijöitä.
      Ei kenenkään kannata lähteä raskaisiin töihin alle sen.
      Itse olen vaihtamassa toiselle alalle juuri tämän surkean palkkauksen takia.

      • se on niin helppoa.

        Yritys hakee työntekijää.

        Työnhakija kiinnostuu.

        Yritys kertoo työnlaadun palkan

        Työntekijä joko hyväksyy tai sitten ei.

        Ei ole vaikeaa.


      • uusiksi nyt
        se on niin helppoa. kirjoitti:

        Yritys hakee työntekijää.

        Työnhakija kiinnostuu.

        Yritys kertoo työnlaadun palkan

        Työntekijä joko hyväksyy tai sitten ei.

        Ei ole vaikeaa.

        yritys hakee työtekijää

        työnhakija kiinnostuu

        yritys kertoo työnlaadun ja palkan ruusunpunaisin silmälasein eli kaunistelee

        työtekijä uskoo kuulemaansa ja hyväksyy

        vasta arki tuo asioiden todellisen laidan esiin. Helppo toimistosiivoukseen verrattava työ onkin rasvaisen autokorjaamon sosiaalitila tai työvälineet ovat täyttäneet juuri 10 vuotta tai palkasta nypitään ja huijataan pois niin paljon kuin työnantajan sielu sietää.

        On vaikeaa


      • juuri sanoitkin!
        se on niin helppoa. kirjoitti:

        Yritys hakee työntekijää.

        Työnhakija kiinnostuu.

        Yritys kertoo työnlaadun palkan

        Työntekijä joko hyväksyy tai sitten ei.

        Ei ole vaikeaa.

        Työntekijä joko hyväksyy sen tai ei.

        No, eipä sitten tarvii ihmetellä, kun alalla on työvoimapula!
        Olisiko syytä miettiä palkkauksen uusimista jo vihdoinkin?
        Eli palkka työ kovuuden mukaan???


    • Foreman

      Eihän kukaan nykynuorista halua siivoojaksi tai muuhun fyysiseen työhön, koska rahat pitäisi saada kotona tietokoneeseen tuijottamalla tai muuten lorttaamalla!

      • niin hellpoa se silti olisi

        Vaihtoehtosi.
        Jos työnantaja kertoo ruusuisten silmälasien läpi kaunistellen ym.

        Työntekijällä on koeaika joka mahdollistaa työsuhteen lopettamisen heti.
        Siis jos työnantajan lupaus työpisteestä tai palkasta ei pidä paikkaansa.

        Työntekijä saa itse harkita kannattaako kyseistä työtä jatkaa.

        Ja sellainen työnantaja menettää hyvän työntekijän,epäilen ettei kovinkaan monella yrityksellä ole sellaiseen varaa.

        Järkeilisin asian niin että työnhaku tilanteessa työntekijä kuuntelee huolimattomasti,ei kysele aisoista kaikkea ja saa hieman väärän kuvan tulevasta työpaikastaan tai sitten on tyytyväinen ehtoihin mutta kuukausien päästä tyytyväisyys katoaa sovittuihin ehtoihin ja katkeruus iskee päälle.

        On olemassa paljon tyytyväisiäkin työntekijöitä,ettei se nyt kai kaikkialla ole niin huonoa.
        Ja onko sellaista ammattia jossa olisivat kaikki tyytyväisiä palkkaansa?


      • siiv siiv jne
        niin hellpoa se silti olisi kirjoitti:

        Vaihtoehtosi.
        Jos työnantaja kertoo ruusuisten silmälasien läpi kaunistellen ym.

        Työntekijällä on koeaika joka mahdollistaa työsuhteen lopettamisen heti.
        Siis jos työnantajan lupaus työpisteestä tai palkasta ei pidä paikkaansa.

        Työntekijä saa itse harkita kannattaako kyseistä työtä jatkaa.

        Ja sellainen työnantaja menettää hyvän työntekijän,epäilen ettei kovinkaan monella yrityksellä ole sellaiseen varaa.

        Järkeilisin asian niin että työnhaku tilanteessa työntekijä kuuntelee huolimattomasti,ei kysele aisoista kaikkea ja saa hieman väärän kuvan tulevasta työpaikastaan tai sitten on tyytyväinen ehtoihin mutta kuukausien päästä tyytyväisyys katoaa sovittuihin ehtoihin ja katkeruus iskee päälle.

        On olemassa paljon tyytyväisiäkin työntekijöitä,ettei se nyt kai kaikkialla ole niin huonoa.
        Ja onko sellaista ammattia jossa olisivat kaikki tyytyväisiä palkkaansa?

        Kirjoitit: Ja sellainen työnantaja menettää hyvän työntekijän,epäilen ettei kovinkaan monella yrityksellä ole sellaiseen varaa.

        No ainakim siinä yrityksessä missä itse olen töissä tapahtuu juuri näin. Parhaat työntekijät on potkittu pois kommentein 'hyvä työntekijä mutta asenne alalle on väärä' ja tilalle on palkattu lusmuilevia teinityttöjä. Ammattitaito ei kuulu kriteereihin vaan nopeasti saatu mahdollisimman suuri voitto firmalle. Lyhytnäköistä mutta totta. Ainahan voi firman pistää konkursssiin ja hetken päästä pistää pystyyn uudestaan uudella nimellä.

        Lisää lainausta: Järkeilisin asian niin että työnhaku tilanteessa työntekijä kuuntelee huolimattomasti,ei kysele aisoista kaikkea ja saa hieman väärän kuvan tulevasta työpaikastaan tai sitten on tyytyväinen ehtoihin mutta kuukausien päästä tyytyväisyys katoaa sovittuihin ehtoihin ja katkeruus iskee päälle.

        Ei oikein järkeilysi onnistu, liekö kiinni kokemuksen puutteesta. Itse olen tilanteessa ollut useinkin ja voin sanoa että siinä kyllä kuunnellaan ja painetaan asiat tarkkaan mieleen. Kaikkea ei toki aina huomaa kysyä, eikä voikaan. Monia kysymyksiä herää vasta työtä tehdessä koska mikään työpaikka ei ole samanlainen vaan joka paikassa on omia erikoispiirteitään. Tämänkin tietäisit jos sinulla olisi oikeaa kokemukseen pohjautuvaa tietoa.

        Oman kokemukseni perusteella sanon myös ettei työntekijän tyytyväisyys sovittuihin ehtoihin katoa. Tyytyväisyys katoaa koska sovittuja ehtoja ei useinkaan työnantaja noudata. Omasta työpaikastani jälleen kokemukseen pohjautuva tieto. Työnantaja ei noudata työehtosopimuksia vaan tekee niinkuin haluaa ja me kärsimme kun meidän oikeuksiamme poljetaan päivittäin.

        Ja lisää: On olemassa paljon tyytyväisiäkin työntekijöitä,ettei se nyt kai kaikkialla ole niin huonoa.

        Totta puhut. Työnantajalla on suuri valta päättää kummanlaisia hänen työntekijämsä ovat, tyytyväisiä vai tyytymättömiä. Huonolla, työntekijän oikeuksia polkevalla ja sopimuksista piittaamattomilla työnantajilla on tyytymättömät työntekijät.


    • mie vaan

      jos palkka on siivoojilla 7-8 euroa tunti.. no siihen rahaan ei paljoa kannata rehkiä! ja tunnit on muutamaa hassua päiväss, eli siis kotonahan tienaa enemmän!

      • Anonyymi

        Paska firmat kitisee aina, sellaiseen duunareista kitisevään yritykseen ei kannata sitoutua.

        Eräällä toisella alalla pomot haukkui avoimesti ex-duunareita joten nostin kytkintä ennenkuin itse jouduin hampaisiin.

        Tyhmiähän ne firmat nilkkeineen ovat kun suuri vaihtuvuus kertoo firmasta ihan kaiken.


    • Anonyymi

      haiset vähä paskalle

    • Anonyymi

      Laita lappu luukulle.

    • Anonyymi

      Kyllä hyviäkin löytyy. Valitettavasti suurin osa on opiskelijoita/välivuosien ptäjiä yms kouluttamattomia.

      • Anonyymi

        Enemmänkin hyvistä firmoista pulaa ainakin nyt näin nykypäivänä, joten koulutettu siivooja ei sellaiseen suostu ja tietää paremmin.


    • Anonyymi

      Kiitos nauruista, vaikka vanha postaus. Varsinkin tuo "voin vakuuttaa" ja kotisiivous. Ei kiitos. Firmat kyllä repii työntekijöistään sen minkä vaan irti saa ja tunnollinen työntekijä usein on se, joka eniten kärsii, koska haluaa tehdä parhaansa ja enemmän.

    • Anonyymi

      Mikä ihme Siivousalan yrityksiä vaivaa?

      Jätetään lisiä ja palkkoja maksamatta, alueet on aivan käsittämättömän isoja, missä huidotaan vaan sieltä täältä jotain. Polttanut itseni loppuun jo 3 eri yrityksessä.

      • Anonyymi

        Tämä, niin monta kertaa pitää palkkaa korjata. Aina liain vähän tai liikaa ja mikään ei toimi firman sisällä. Työturvallisuuttakaan ei ole olemassa eikä siitä saa sanoa mitään.
        Ja monet yhä tarjoaa nollatyösopimuksia, etenkin ulkomaalaisille, vaikka niisen pitäisi olla nykyään laittomia alalls ja yrittäjän kuuluu tietää pohjatyömäärä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe