Thiess-Stewart Eleanor ja Irene

utelias vanhasta ajasta

Thiess-Stewart-perhe pakeni Pietarista vuonna 1915 mukanaan kaksi junavaunullista irtaimistoa. Kerrotaan, että vuonna 1987 Littoisissa asuessaa Eleanorin ja Irenen jäämistön huutokaupassa aika oli pysähtynyt vuoteen 1915.
Haluaisin lisätietoa sisarusten elämästä Turun liepeillä Littoisissa Villa Solgårdissa.
Voisikohan joku auttaa tietojen etsinnässä tai tunsi eo. henkilöt.

31

8181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuoretta

      on niin tuoretta iakaa ettei saa netissä julkaista.
      100v rajana.

    • siinä kuvauksia elämästä

      Etsi käsiisi Pirjo-Riitta Tähden kirjoittama: Rakkaudella sisaresi, se on romaani Thiessin perheen vaiheista.
      Julkaisija Kirja-Aurora v.2000
      ISBN 951-29-1665-7

      • vanhasta ajasta kiinnostunut

        Kiitos sinulle kirjavinkistä, josta en ollut kuullut. Kirja-Aurora ilmoitti, että sen toinekin painos oli jo loppuunmyyty ja kirjastossa vaikeasti saatavissa, mutta etsintä jatkuu.


    • Muistikuvia

      Thiess-Steward perhe rakennutti Littoisiin Villa Solgårdin vuonna 1915.Pietarissa perheen isä teki tuottoisaa tuonti- ja vientikauppaa Englantiin. He oli huomattavan varakas suku pietarissa. Lapsilla oli muistaakseni raskalainen kotiopettajatar. Myöhemmässä kirjeenvaihdossa sisarusten välillä käytettiin ranskaa, venäjää, ruotsia ja suomea.
      Perhe pakeni Pietarista vuonna 1917 mukanaan kaksi junavaunullista tavaraa.Toinen vaunu jouduttiin antamaan rajalla lahjuksena kommunisteille.
      Pakomatkalla Littoisiin oli mukana isoäiti, perheen vanhemmat sekä kolme sisarta ja yksi veli.
      Ennen vuotta 1939 olivat isä ja veli kuolleet oman käden kautta. Yksi siskoista muutti Englantiin, jossa toimi sairaanhoitajana ja venäjän kielen tulkkina koskien sotamateriaalin lend and lease kuljetuksia. Hän kirjoitti tällöin myös kirjan puna-armeijalle sotavammojen hoitamisesta.
      Villa Solgårdissa elämä oli palvelijoiden puutteen takia niin ja näin. Tiskaamattomia astioita kerättiin kellariin ja roskat heitettiin keskikerroksessa olleeseen huoneeseen. Kunta määräsi 1960-luvulla huoneen tyhjennettäväksi.
      Vuonna 1987 talossa aika tosiaankin oli pysähtynyt vuoteen 1917. Ainoina muutoksina oli kunnan teettämät remontit, joiden tarkoitus oli helpottaa sisarusten elämää talossa. Loppuvuosina sisarusten
      pikkuasioiden hoidossa oli suuri apu paikkakunnan lapsilla.
      Viimeisen sisaren kuoleman jälkeen perilliset Englannissa, sveitsissä ja Ruotsissa päättivät pesän laittamisesta huutokauppaan.Huutokauppa kesti 14 viikonloppua ja ensimmäisenä huutokauppa päivänä poliisi arvioi yleisöä olevan paikalla n.3 tuhatta. Joulukuussa talo jäi tyhjilleen, jolloin puliukot ottivat sen majapaikakseen. Myöhemmin talo purettiin ja sen paikalle rakennettiin rivitaloja.

      Osa perheen kirjeenvaihdosta ym. on Turun maakunta-arkistossa.

      • vanhasta ajasta kiinnostunut

        Kiitos, sain näin alkuun jo hyvää tietoa sinun vastauksestasi ja mielenkiinto herää edelleen ja tuo kirja "rakkaudella sisaresi" pitää saada jostain käsiin.


      • Mäkkihöperö
        vanhasta ajasta kiinnostunut kirjoitti:

        Kiitos, sain näin alkuun jo hyvää tietoa sinun vastauksestasi ja mielenkiinto herää edelleen ja tuo kirja "rakkaudella sisaresi" pitää saada jostain käsiin.

        Turun sanomissa ja sen viikonloppuliitteessä Extrassa on ollut kuvitettuja juttuja heidän elämästään.
        Siispä TSn arkistoja tonkimaan...


      • muutenvaa

        Asun siinä paikassa missä Villa Solgård oli. Mistä mahtaisi löytää kuvia talosta?


      • Jii
        muutenvaa kirjoitti:

        Asun siinä paikassa missä Villa Solgård oli. Mistä mahtaisi löytää kuvia talosta?

        Kannattaisi varmaan olla yhteyksissä Thiess-huutokauppaa tekeneen Nordia Art Oy:n kanssa.


      • sinikka naumanen

        Sain kunnian tuntea varsinkin Eleonora . asuimme isoäitimme luona Littoisissa kun olin lapsi ja nuori. ätini oli kieltenopettaja ja kun odottelimme bussia Littoisista Turkuun niin sieltä on ensimmäiset muitikuvani Eleonorasta kun oli niin harva joka 50 luvun lopulla ja 60 luvun alussa puhui muilla kielllä kuin suomi ja ruotsi.

        Näin alkoi ystävyytemme ja muutin sitten Ruotsiin 16 vuotiaana ja olimme kirjeenvaihdossa aivan vain vajaa vuosi ennen kuin Eleonora kuoli...

        Sain häneltä sisareni kautta Turusta erittäin tärkeän minulle viestin ja hän toivoi että olisin tullut kesällä käymään...
        Kävelimme hautausmaalla Turussa yhdessa myös sisareni ja Nora katsomassa heidän sukuhautaansa ja sitten juotiin kahvit--sisareni luona ja perunaleivos oli yksi favoriiteistä.

        Sisareni Turussa antoi tietoa heistä kun näytelmä heidän elämästään oltiin tekemässä /suunnitteluvaiheessa...muitan Arkun ja kahvikuppeja jotka olivat heillä Littoisissa Maria Stewart olivat sukua Skotlannissa syntyneelle kuningattarelle noin 1524...ja hänet teloitettiin sitten myöhemmin Ranskassa.
        sen muista hyvin kun kertoi Eleonora minulle tästä..heidän isänsä oli kirjurina Tzaari Nikolajn hovissa ..Littoisen Jugendi talo oli täynnä lattiasta kattoon ihania maalauksia ja olen istunut ja kuunnellut kun eleonora soitteli Flyygeliä...kirjeissä oli aina välillä ruotsia . suomea ja autoin häntä joskus hakemaan jonkun sukulaisen puhelinnumeron. ositteen täällä Tukholmassa.....Eleonora oli monta vuotta von Retting.tupakkatehtaan Turussa ulkomaan kirjeenvaihtajana...Viimeinen kirje häneltä oli koskettava....pidin erittäin paljon Eleonorasta . Irene tai Rina joksi myös häntä kutsuttiin en tuntenut niin hyvin koska jo silloin asustin ruotsissa kun hän palasi Englannista monen kymmenien vuosien päästä takaisin suomeen ja muistaakseni olivat kaksoisisarukset....ihanat muistot jäivät ....Eleonora oli kuin posliininukke niin taiteellinen niin musikaalinen ( hän maalasi muotokuvan sisarestani.... mm..)
        Sinikka Naumanen os. Lehtinen Kirjailija Ruotsi


    • littoislainen

      Minä asusin Thiess-Stewartin naapurissa ja vanhemmilla vieläkin asunto littoisissa.

      Tähden kirja löytyy ja Nordia-art oy:n huutokauppa kirja.

      Myös yksi Thiessiltä saama nukke kun kävi meillä soittamassa puhelun ulkomaan sukulaiselle,koska ei ollut omaa puhelinta.

      Jotain kuvia löytyy vanhasta talostakin. Itse kävin silloin siinä "museossa"...

      • mom

        mutta he olivat von Rettingin tupakka tehtaalla Turus kirjeen vaihtajina ja sihteereinäkin....he olivat hyvin kultivoituneita lintu naisia....!!!

        minne se aito REmbrandt menikään ja se FABERGe joka tuli Pietarista SUomeen junassa...!!!


      • Ajkx

        Asuin aika vieressä vanhassa Kangareen talossa,sisarukset tuli tutuiksi Tarmolan kaupassa käydessä ja useasti pyysivät jotain lampunvaihtoon tulemaan,en ymmärtäny mitä he keskenään puhuivat,mutta kyllä suomeksi minulle puhuivat. Se oli -70 luvun alkuvuosia.


    • kirjan lukenut

      niinkuin perheen äiti väitti. Kirjan mukaan hän oli lähettänyt useita kirjeitä Kuningatar Elisabetille. Hän odotti, että kuningashuone elättäisi heidät. Onkohan kukaan tutkinut heidän sukua? Oliko se vain luulotautia? Tiedämmehän ne monet Napoleonit.

      • kaxx

        kyllä he olivat sukua ENglannin Kuningashuoneelle ja he olivat englanninkielen taitajia koko porukka....mutta minne se REMBRANDT ja se FABERGE hävisivätkään Littioisista....kunta taisi myydä ne huutokaupassa...!!!


      • kixx
        kaxx kirjoitti:

        kyllä he olivat sukua ENglannin Kuningashuoneelle ja he olivat englanninkielen taitajia koko porukka....mutta minne se REMBRANDT ja se FABERGE hävisivätkään Littioisista....kunta taisi myydä ne huutokaupassa...!!!

        Heillähän oli Littoisissa ENglannin Kuningattaren ELISABETH II lähettämä syntymäpäivä onnittelu kirjekin jonka Littoisten kunta myi huutokaupalla !
        Littoisten kunta myi koko roskan huutokaupalla !!!


      • keskelt jokke
        kixx kirjoitti:

        Heillähän oli Littoisissa ENglannin Kuningattaren ELISABETH II lähettämä syntymäpäivä onnittelu kirjekin jonka Littoisten kunta myi huutokaupalla !
        Littoisten kunta myi koko roskan huutokaupalla !!!

        Häh, ei mitään Littoisten kuntaa ole koskaan ollutkaan. Littoinen on pääosin Kaarinan kaupungin alueella, mutta entisen tehtaan tienoo on Liedon puolella.


      • Littoislainen.
        keskelt jokke kirjoitti:

        Häh, ei mitään Littoisten kuntaa ole koskaan ollutkaan. Littoinen on pääosin Kaarinan kaupungin alueella, mutta entisen tehtaan tienoo on Liedon puolella.

        Ei tosiaan ole Littoisten kuntaa olemassakaan vaan se on kylä jossa on osia niin Kaarinan,Liedon kuin Piikkiönkin kunnista(silloin kun minä olin pieni poika,ennen sotia)ja myös rautatiaseman oven päällä luki Littoinen,verkatehdas oli Liedon puolella mutta sen nimi oli Littoisten verkatehdas.
        Thiessien huutokaupasta oli myös televisiolähetys ja samassa ohjelmassa toimittaja kertoi aika paljon suvun elämästä.
        Olen nauhoittanut TV:stä tuon ohjelman mutta se on VHS kasetilla enkä ole sitä vielä dikitoinut.Lähetys tuli TV:stä v.1988.
        -30 luvulla Littoisissa eläneenä tunsin ulkomuodoltaan myös molemmat viimeksi elossa olleet sisarukset ja olen silloin myös poikennut talossa sisällä jossa asui myös perhe joka oli osittain talonvahtina ja ainakin lapset toimittivat naisten asioita kylällä.
        Littoisissa syntynyt.


      • Aanatol Sergeivits
        Littoislainen. kirjoitti:

        Ei tosiaan ole Littoisten kuntaa olemassakaan vaan se on kylä jossa on osia niin Kaarinan,Liedon kuin Piikkiönkin kunnista(silloin kun minä olin pieni poika,ennen sotia)ja myös rautatiaseman oven päällä luki Littoinen,verkatehdas oli Liedon puolella mutta sen nimi oli Littoisten verkatehdas.
        Thiessien huutokaupasta oli myös televisiolähetys ja samassa ohjelmassa toimittaja kertoi aika paljon suvun elämästä.
        Olen nauhoittanut TV:stä tuon ohjelman mutta se on VHS kasetilla enkä ole sitä vielä dikitoinut.Lähetys tuli TV:stä v.1988.
        -30 luvulla Littoisissa eläneenä tunsin ulkomuodoltaan myös molemmat viimeksi elossa olleet sisarukset ja olen silloin myös poikennut talossa sisällä jossa asui myös perhe joka oli osittain talonvahtina ja ainakin lapset toimittivat naisten asioita kylällä.
        Littoisissa syntynyt.

        Teen ehdotuksen Ylelle että näyttäisivät uusintana ko. ohjelman, voi olla että
        se löytyy areenastakin - kuka tietää.


      • Viiru123
        Littoislainen. kirjoitti:

        Ei tosiaan ole Littoisten kuntaa olemassakaan vaan se on kylä jossa on osia niin Kaarinan,Liedon kuin Piikkiönkin kunnista(silloin kun minä olin pieni poika,ennen sotia)ja myös rautatiaseman oven päällä luki Littoinen,verkatehdas oli Liedon puolella mutta sen nimi oli Littoisten verkatehdas.
        Thiessien huutokaupasta oli myös televisiolähetys ja samassa ohjelmassa toimittaja kertoi aika paljon suvun elämästä.
        Olen nauhoittanut TV:stä tuon ohjelman mutta se on VHS kasetilla enkä ole sitä vielä dikitoinut.Lähetys tuli TV:stä v.1988.
        -30 luvulla Littoisissa eläneenä tunsin ulkomuodoltaan myös molemmat viimeksi elossa olleet sisarukset ja olen silloin myös poikennut talossa sisällä jossa asui myös perhe joka oli osittain talonvahtina ja ainakin lapset toimittivat naisten asioita kylällä.
        Littoisissa syntynyt.

        Voi onko sinulla minkäänlaisia mahdollisuuksia julkaista tallennuksiasi. Historia kiinnostaisi todella! Litsalainen


    • Tiina1001

      Sisarusten elämästä teki Einojuhani Rauravaara oopperan Auringon talo.

    • kia9

      Hei!
      Vasta nyt luin kysymyksesi.
      Tunsin Eleanoren ja Irenen todella hyvin; he olivat isoätini, Paraskewa Boströmin (o.s.zu Sayn-Wittgenstein-Berleburg) läheiset ystävät, varsinkin Eleanor (Nora). Sisarukset kävivät usein isovanhempien kodissa Hangossa ja myöskin meillä. Muistan Villa Solgárdin Littoisissa, vanhempieni kanssa kävimme silloin tällöin siellä. Minulla on vain hyviä muistoja Norasta ja Renasta.
      Vaikka heidän elämänsä oli traaginen, niin heillä oli valtavan hyvä huumorintaju ja uskon että he nauttivat elämästä.
      T. Kristina Grünig
      (P.S. Suomen kieleni on epävarma - äidinkieleni on ruotsi ja asun nykyään Saksassa.)

      • Pauli.S

        Moi ! Minäkin tunsin siskokset hyvin noin kuusi vuotta,kun olin heitä auttamassa.P.S Sinun suomenkielentaidossasi ei ole mitään moittimista ! T:Pauli Söderbacka


      • Lähteenmäki

        Moro Pave!
        Mä oon ollu sun kanssa hakemassa V.Ahdin kaupasta maitoa ja mitä milloinkin siskoksille. Saatiin palkaksi pienestä kukkarosta annettuja markan lantteja,tai niin ne saatiin ottaa itse muistaakseni kukkarosta.
        Tuli tänään jostain mieleen nämä naiset ja kerroin vaimolle, että olen pikkupoikana käynyt auttamassa heitä.
        Huutokaupassa en käynyt, harmittaa! Olisi ollut hienoa nähdä ne kaikki taulut ym. tavarat mitkä silloin oli pääosin peitetty lakanoilla.
        Terveisin Juha Kaunisto


      • Anonyymi

        Hei Kristina Grünig,
        Jos viestini tavoittaa sinut, ole hyvä ota yhteyttä: mmerivirta(at)gmail.com


    • marko1

      Heips,kævin 13-16 vuotiaana thiessien asioilla kaupassa ja pankissa sekæ kaivolta kantamassa vettæ,sain palkaksi muutaman markan.irene puhui huonoa suomea mutta eleanor puhui hyvææ suomea.eleanor soitteli mulle joskus pienoa ja yritti opettaa ns.pitsin nyplææmistæ mutta se oli joku sukkula millæ hæn niitæ neuloi.sain joskus siskoksilta postimerkkejæ ja postikortteja.kivoja ihmisiæ olivat.kauppa missæ kævin oli k-kauppa Ahti,oli siinæ aivan læhellæ. sorry kun ei ole ææ pisteitæ tæssæ masiinassa15

      • pikeriitta

        Olen nyt etsimässä tuota "Rakkaudella sisaresi "kirjaa, jos joku tietää ja löytää, niin ostaisin sen, kirjan henkilöt asuivat myös meidän naapurissamme, ilmoitelkaa jos vielä joku löytää kirjan blogiini sanosekukkasin.blogspot.com


    • Pauli.S

      Moi ! Kirjoitin sinulle,mutta jokin palveluvirhe kadotti aineiston !? NYT ! maate! Kirjoitan uudestaan ! T:Pauli.S

    • Kulmaleena

      Kirja löytyy Turun kaupunginkirjastosta. Omaksi sitä ei tietenkään saa, mutta hyvä että edes luettavaksi. Sain kirjan juuri luetuksi ja viikon päästä menen katsomaan Rakkaudella sisaresi näytelmää Kaarinan teatteriin.

    • Litsassa

      Missä tämä Solgårdin huvila sijaitsi? Asun littoisissa ja olisi kiva tietää.

      • Anonyymi

        Pirjenläntiellä Littoisissa, nykyään paikalla on rivitalo Asunto Oy Thiessinrivi.


    • Anonyymi

      Kuule, yksi kuva on myynnnissä Juvekim- minisessä antikvariaatissa. Käy nappaamassa se,
      "Thiess-Stewart, Benjamin Victor, keisarillisessa Pietarissa otettu valokuva, I Maailmansodan aikainen, Suomeen päätyneen emigranttisuvun edustaja, traaginen kohtalo"


      Tyydyttävä
      Myyjä
      Antikvariaatti Arwo Paperi - Juvekim Oy
      [email protected]
      0400 527 382

      Terveisin Mirjam Efron

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe