Pekka Antero Rapo?

Kyselijä

Netistä löytyi ko. taiteilijasta niukasti tietoa, Urjalan kunnan sivuilta, vuodelta 2005, löytyi tämä alla oleva Rapo-näyttelyyn liityvä pätkä joka sekin kertoo jo ihan kiitettävän paljon. :)

Haluaisin kuitenkin tietää lisää ko. henkilöstä, millainen mies oli P.A. Rapo ja ja kuinka arvostettu ja millainen ihminen hän oli tai hänen työnsä ovat taiteen tekijöiden keskuudessa?

Minulla on pari Rapon työtä ja kun kerrotaan että Rapolla on ollut joku oma erityinen tekniikka, niin kiinnostaisi tietää että mitähän sillä tarkoitetaan? Vai veikö mies tietonsa mennessään.
Ne minun taulut ovat sellaisia akvarellin näköisiä luonto aiheisia töitä joissa kuvataan sellaista soutajaa ja rantamaisemaa.



"Koskelan torpassa on esillä Urjalassa vaikuttaneiden kuvataiteilijoiden töitä. Pauli Särkisen puuveistosten ja Markku Uskelinin tiffanytyön lisäksi on esillä karjalalaissyntyisen taidemaalari P. Antero Rapon (1929-1996) teoksia. Rapo omisti elämänsä taiteen tekemiselle ja kehitti mm. omaleimaisen vesiväri- ja massatekniikan. Erityisesti massatöissä kiinnostusta herättivät pitkät, venytetyt naishahmot. Vesiväritöissä Rapo kuvasi usein koskematonta luontoa, jonka hän on sanonut olleen paras opettajansa. Koskelan torpassa toimii avajaispäivänä myös kahvila."

41

16354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä 1

      Rapo ei ole taidepiireissä kovin arvostettu. Teki mm. paljon styroxisia tauluja. Tekniikka oli jotenkin sellainen, että hän sulatti siitä materiaalista kuumuudella niitä kuvioita ja sitten laittoi väriä päälle. 70-luvulla niitä näki runsaasti erilaisissa myyntinäyttelyissä.
      Asusteli jossakin Hämeenlinnan seudulla.

      • useita

        Itselläni on ja on ollut useita Rapon töitä.
        Halvimmillaan pienet muutaman kympin ilman
        kehyksia ja parhaimmista on tonnia ja muutamista
        harvoista pariakin maksettu.

        Useita töitä kuitenkin monien kaupunkien ja
        suuryrityksen kokoelmissa. Mm. Veikkaus Oy:llä


      • taulun omistaja

        minulla ollut vuosia myös kysseisen herran luomus.ns,massatyö,ei mikään styroksi vaan kipsi.äiti ja tytär.erittäin kiinnostava työ.onhan kyseinen taiteilija sentään matrikkelissa.


      • Anonyymi
        taulun omistaja kirjoitti:

        minulla ollut vuosia myös kysseisen herran luomus.ns,massatyö,ei mikään styroksi vaan kipsi.äiti ja tytär.erittäin kiinnostava työ.onhan kyseinen taiteilija sentään matrikkelissa.

        Minulla on myös Rapon kipsityö 'Äiti ja tytär', tehty palettiveitsellä v. -72.


    • yökyöpelin62

      Tosissani en tiedä varmaa tietoa taiteilijasta! Entinen naapuri Kylmäkoskelta, työkaverini, kertoin skitsofrenisesta taustasta, joka kyllä näkyy hänen "mustien kausien" töistä.
      Itse omistan kaksi Rapoa, mutta heräsi viestisi luettuani epäilys... olenko ostanut ne väärästä paikasta... omani ovat myös utuisia ranta aiheisia... Valo joka töissä kajastaa, on kuitenkin uskomaton! Olivat mitä tahansa, tekijä on olut loistava!
      Myyjä puhui silloin myös tuosta Ravon omasta tekniikasta, jota hän ei ennen kuolemaansa ollut paljastanut kellekkään.... Hänen sanojensa mukaan taito meni hautaan mukana, kuolihan hän kuitenkin suhteellisen nuorena! Olisi kiva, jos saat tietoa hänestä, että jakaisit tietoa täälä... olen myös kiinnostunut hänen vaiheistaan.
      Urjalan/Kylmäkosken seudulla on ilmeisesti melko paljon hänen töitän, koska hän antoi hyville kavereille ja naapureille ns."pienimmästäkin" jutusta korvaukseksi oman työnsä! (Totta vai kertomaa.. en tiedä, mutta näin kuulin. Työ kaverini sanoi saaneensa häneltä parikin taulua korvukseksi joistakin ihan pikku jutuista kuten muutkin kylän asukkaat...!) MUTTA TÄMÄ ON VAIN "juoru", jonka perusteella ei voi oin erkittävän henkilön historia kirjoittaa!

      • Bodog

        Olet oikeassa noiden kajastavien valojen suhteen, minulla olevissa töissä on niitä paljon.


    • pallerstrumppa

      Olen jo pitkään ihmetellyt kotiseinälläni roikkunutta taideteosta, kunnes kiinnostukseni heräsi ja löysin taiteilijan nimellä tämän keskustelun hakukoneesta.

      Kyseinen taulu joka meiltä löytyy on kuvauksessa mainittu massatyö jossa on oletettavasti äiti ja tyttölapsi metsässä. Hahmot ja puut ovat massatyönä juuri kyseisesti "venytetyn" omaisia. Todella hienoa työtä kaiken kaikkiaan.

    • ansuk

      kuukkelilla löysin minäkin tämän..
      Raposta, asusteli Tampereella joskus 90-luvun aivan alussa. Juomia tuntui kuluvan, yksi tuttu asui samassa talossa.. Joskus oltiin nuorina tyttöinä mukana, ja silloin ainakaan mies ei ollut pa, taksilla hurautti sujuvasti hakemaan lisää väkeviä jos sattuivat loppumaan!
      Uskon ihan helposti tuon "antoi taulujaan palveluksista"-osion. Silloinkin olisi en nyt muista montako taulua lahjoittanut kaverilleni jos olisi jäänyt muusaksi, eli suomeksi kaverin kämpille majailemaan.

    • Bodog

      Terve

      Itelläni on myös pekka-antero rapon töitä 4 kappalta, ne todellakin on tehty erikoisella vesiväritekniikalla ja itekkin haluaisin hänestä enemmän tietää.

      Joskus kuulin että taiteilialle olisi maistunut aikanaan väkijuomat kovasti ja rahottanut juomistansa / elämistä tauluja maalaamalla. Sekä sen kuulin että hän olisi aikanansa riistänyt itseltään hengen loppujen lopuksi. (nämä ovat siis kuulo puheita)

      Lähettäkää ihmeessä tietoa jos jotain hänestä tiedätte...

      • tietoja

        Oma yksilöllinen taiteen teon tekniikka jonka salat piti omana tietonaan, skitsofreniaa, runsasta alkoholin käyttöä, jopa alkoholismia, värikäs elämäntyyli, traaginen loppu. Hepussahan on aineksia taiteen klassikoksi.


    • shezadun

      olisi joo kiva saada enemmän tietoa Raposta ja hänen töistään
      täällä olleilla keskustelijoilla on jo teoksia, minullakin 4 ja etsin lisää. pidän Rapon tavasta luoda tunnelma, se on se valo, kajastus ja hieman unenomainen kuvaustapa. en ole keräilijä enkä taide-expertti mutta haluisin syventyä tähän taiteilijaan sen verran kuin se on mahdollista. onneksi hänen teoksiaan saa vielä ostettua ihan järkevään hintaankin kun vain niitä löytäisi jostain. onko jollain tietoa mistä voisi kysyä/löytää??

      • massatyö

        meillä olisi seinällä 4kpl Antero Rapoa, -70 luvun alusta.
        Olisi kiva saada niistä vielä hinta arviota, vois myydä pois.


      • shezagan
        massatyö kirjoitti:

        meillä olisi seinällä 4kpl Antero Rapoa, -70 luvun alusta.
        Olisi kiva saada niistä vielä hinta arviota, vois myydä pois.

        hei sinä jolla rapoja seinällä, olen omat raponi ostanut 80-170e kehyksistä riippuen. jos olet myymässä taulujasi olisin kiinnostunut. pidän taiteilijasta, en muuten ostele taidetta. yhteyden saat [email protected]


      • Noonuli

        Hei, asun Ylöjärvellä. Äitini kuoli keväällä 2008 ja Rapo oli antanut äidilleni muistokirjoituksella maisema taulun (n. 15 x 20 cm): "23.6.1988, Tämä teos Pirjolle muistoksi. T. Antero Rapo, taidemaalari." Taulu on maalattu 1986. Se on utuinen, harmaan eri sävyjä järvimaisemasta, jossa on kallio, mutta taivaalta tulee valoa. Äitini oli tutustunut 'jossain' Antero Rapoon ja puhui hänestä lämpimästi. Muistaisin, että Rapo oli jossain vaiheessa Nokialla hoidossa. Äitini sanoi aina, että tämä on taulu on sitten sinun.


      • eijisop
        massatyö kirjoitti:

        meillä olisi seinällä 4kpl Antero Rapoa, -70 luvun alusta.
        Olisi kiva saada niistä vielä hinta arviota, vois myydä pois.

        Hei! joko olet Raposi myynyt?


      • P.A.R
        Noonuli kirjoitti:

        Hei, asun Ylöjärvellä. Äitini kuoli keväällä 2008 ja Rapo oli antanut äidilleni muistokirjoituksella maisema taulun (n. 15 x 20 cm): "23.6.1988, Tämä teos Pirjolle muistoksi. T. Antero Rapo, taidemaalari." Taulu on maalattu 1986. Se on utuinen, harmaan eri sävyjä järvimaisemasta, jossa on kallio, mutta taivaalta tulee valoa. Äitini oli tutustunut 'jossain' Antero Rapoon ja puhui hänestä lämpimästi. Muistaisin, että Rapo oli jossain vaiheessa Nokialla hoidossa. Äitini sanoi aina, että tämä on taulu on sitten sinun.

        Kaverini sai perinnöksi Rapon teoksen. Ns. massatyö -70 on vuosiluku merkintä taulussa. Minkähän arvoinen tälläinen taulu voisi olla..?


      • shezadun
        P.A.R kirjoitti:

        Kaverini sai perinnöksi Rapon teoksen. Ns. massatyö -70 on vuosiluku merkintä taulussa. Minkähän arvoinen tälläinen taulu voisi olla..?

        mulla on yx massatyö ja toista ostelen.
        iso työ kehyksillä maksoi 100e
        kovin isoja hintoja noist massatöistä ei ole ollu. toiset tykkää niistä toiset ei.
        minusta ne on jännittäviä.
        olen muutenki8n ihastunut rapoon.
        etsin koko ajan (pikku hiljaa sitä mukaa kun on rahaa) rapon töitä. pieniä akvarelleja, massatöitä ja kaikista mieluimmin soisin löytäväni joitakin öljyvärimaisemia.
        toivon että joskus unelmani tältä osin toteutuu.
        terkkuja vaan kaikille rapo-faneille.


      • Zac73
        shezadun kirjoitti:

        mulla on yx massatyö ja toista ostelen.
        iso työ kehyksillä maksoi 100e
        kovin isoja hintoja noist massatöistä ei ole ollu. toiset tykkää niistä toiset ei.
        minusta ne on jännittäviä.
        olen muutenki8n ihastunut rapoon.
        etsin koko ajan (pikku hiljaa sitä mukaa kun on rahaa) rapon töitä. pieniä akvarelleja, massatöitä ja kaikista mieluimmin soisin löytäväni joitakin öljyvärimaisemia.
        toivon että joskus unelmani tältä osin toteutuu.
        terkkuja vaan kaikille rapo-faneille.

        Hei Rapo-fanit, nyt yksi Rapon taulu myynnissä:
        http://www.huuto.net/kohteet/pekka-rapo-olyjvarityo-maalaus-lappimaisema-halti/137409172

        Myös meillä yhä seinällä Rapon pitkät naisfiguurit, noista ei tee mieli luopua...


      • shezagan kirjoitti:

        hei sinä jolla rapoja seinällä, olen omat raponi ostanut 80-170e kehyksistä riippuen. jos olet myymässä taulujasi olisin kiinnostunut. pidän taiteilijasta, en muuten ostele taidetta. yhteyden saat [email protected]

        Minulla olisi muutama Rapon työ. Ostin ne kauan sitten kun miellyttivät silmää. Nyt tuli autoremontin takia
        karmea rahapula, ja voisin myydä ne jos ketä kiinnostaa. Taulut Riihimäellä.


      • Anonyymi

        Minulla on yksi Rapon työ, äiti ja tytär
        , sinivihreä sävy, voisin ehkä luopua siitä jos hinnasta sovitaan.


    • jiihooo

      oon ehkä vuoden myöhässä mutta jos kiinnostaa yksi rapo;n työ olis myynnissä

    • Hei,Jiihoo!
      Onko Raposi sellainen massa-naisfiguuri vai öljyvärityö, mitä maksaa vai oletko jo myynyt??

      • parapo

        Terve eebenpuu1!

        Forssassa olisi yksi Rapo myynnissä. "Sylilapsi" vuodelta 1970. Massa-naisfiguuri lapsi sylissään. Hieno työ hyvissä raameissa. Olisiko tässä sinulle sopiv työ?


      • parapo kirjoitti:

        Terve eebenpuu1!

        Forssassa olisi yksi Rapo myynnissä. "Sylilapsi" vuodelta 1970. Massa-naisfiguuri lapsi sylissään. Hieno työ hyvissä raameissa. Olisiko tässä sinulle sopiv työ?

        Voisipa olla!! Mihin hintaan sen saisi ja voisinko saada siit kuvan?


      • parapo
        eebenpuu1 kirjoitti:

        Voisipa olla!! Mihin hintaan sen saisi ja voisinko saada siit kuvan?

        Kerropa mihin osoitteeseen voisin lähettää kuvan ja lisätietoja taulusta.


      • Löytyisikö kiinnostusta Rapon taulun ostamiseen massatyö -78 äiti ja kaksi tytärtä
        koko 52x80 harvinaisempi ruskeasävyinen.Voin lähettää kuvia


      • mariikka10
        sijo kirjoitti:

        Löytyisikö kiinnostusta Rapon taulun ostamiseen massatyö -78 äiti ja kaksi tytärtä
        koko 52x80 harvinaisempi ruskeasävyinen.Voin lähettää kuvia

        Nostan vielä vanhan ketjun..olisin kiinnostunut ostamaan Rapon tauluja, erityisesti massatekniikalla tehdyt naisaiheiset kiinnostavat. Muutakin voi tarjota. [email protected]


      • gulde
        mariikka10 kirjoitti:

        Nostan vielä vanhan ketjun..olisin kiinnostunut ostamaan Rapon tauluja, erityisesti massatekniikalla tehdyt naisaiheiset kiinnostavat. Muutakin voi tarjota. [email protected]

        moi minulla oisi pari rapo akvarelli työtä myynnissä molemmissa hieno räme/suomaisema hyväkuntoiset leveät puukehykset koot n.400x600


      • Kainmir

        Nostan ikivanhaa ketjua, koska koitan löytää meille sopimattomille taululle uutta kotia. Rapo, vuodelta 91. Luulin, että puuta, mutta ilmeisesti onkin jotain massaa... Kuvassa nainen on menossa ovesta puiden ympäröimänä. Jos kiinnostuit niin lähetän mielelläni kuvan. Osoite on [email protected]


      • Kainmir
        mariikka10 kirjoitti:

        Nostan vielä vanhan ketjun..olisin kiinnostunut ostamaan Rapon tauluja, erityisesti massatekniikalla tehdyt naisaiheiset kiinnostavat. Muutakin voi tarjota. [email protected]

        Nostan ikivanhaa ketjua, koska koitan löytää meille sopimattomille taululle uutta kotia. Rapo, vuodelta 91. Luulin, että puuta, mutta ilmeisesti onkin jotain massaa... Kuvassa nainen on menossa ovesta puiden ympäröimänä. Jos kiinnostuit niin lähetän mielelläni kuvan. Osoite on [email protected]


      • MakeA80

        Onko kenelläkään tietoa taiteilijasta A.Repo Ekakirjaimesta ei tietoa mutta Repo olis sukunimi.


    • salmiska68

      Ostin juuri Rapon keramiikka ballerinan Haminasta, hinta 50€. Hurmaava. Kehystettävä. Takana lyijykynällä kirjoitettu teksti "ketä rakastan työ sille ihmiselle". T Antero Rapo taiteilija. Jos haluat myydä Raposi joka sopii kaveriksi, pistä viestiä salmiska68 @gmail.com

    • SinHi

      Joskus 1990-luvun loppupuolella ajelin parin ystäväni kanssa kesän lopulla Nuutajärven lasimyymälään. Juuri ennen myymälää tien varressa oli kuivunut kukka-asetelma ja viitta "Taidenäyttely". Kiinnostuneina ajoimme pienen talon pihaan. Ei vieraita, ei liikettä. Koputtelin kuitenkin oveen ja tulihan sieltä, päiväunilta ilmeisesti herätetty, taiteilija kysellen "Mitähän asiaa?". Sanoin, että poikkesimme taidenäyttelyyn, kun huomasimme viitan. Antero Rapo hämmästyi kovasti: "Vai on se viitta vielä siinä, näyttely loppui jo kuukausi sitten. No, tulkaa nyt sitten sisään, kahvia ei ole tarjota."
      Meillä oli mukava parituntinen. Lähtiessämme jokaisella erikoista valoa heijastava taulu kainalossa; yksi pienikokoinen vene rannalla, yksi metsämaisema ja minulla taulu, jota Rapo ei ensin ollut halukas myymään. Myi kuitenkin. Esittää koivumetsää, joka on jollain tavalla osittain "etsattu" . Hän ei
      yrityksistä huolimatta suostunut kertomaan, miten pintaa oli käsitelty, kuten ei myöskään käyttämäänsä massamenetelmäänsä.

      Massatyön venytetystä naisesta ostin myöhemmin ja sen jälkeen vielä pienehkön, paksulle paperille maalatun akvarellin venytetystä naisesta. Tämänkin pinta näyttää 3-ulotteiselta ja erikoiselta, mutta akvarelli se lienee.
      Antero Rapo käytti mielenkiintoisia tekniikoita, hän vaikutti mukavalta kansanmieheltä ja tapaamisesta jäi lämmin muisto.

      • Minulla olisi P.Antero Rapo -74 taulu äiti ja lapsi massatekniikalla tehty, vihreä sävyinen. Muutettua pienempään asuntoon, on joistan tauluista päästävä eroon. Jos joku Revon tauluista kiinnostunut on halukas ostamaan tämän itselleen, olisin kiitollinen. Taulun koko on kehyksineen 52cmx80cm.


      • Anonyymi
        Terassintekijä kirjoitti:

        Minulla olisi P.Antero Rapo -74 taulu äiti ja lapsi massatekniikalla tehty, vihreä sävyinen. Muutettua pienempään asuntoon, on joistan tauluista päästävä eroon. Jos joku Revon tauluista kiinnostunut on halukas ostamaan tämän itselleen, olisin kiitollinen. Taulun koko on kehyksineen 52cmx80cm.

        ...


      • Terassintekijä kirjoitti:

        Minulla olisi P.Antero Rapo -74 taulu äiti ja lapsi massatekniikalla tehty, vihreä sävyinen. Muutettua pienempään asuntoon, on joistan tauluista päästävä eroon. Jos joku Revon tauluista kiinnostunut on halukas ostamaan tämän itselleen, olisin kiitollinen. Taulun koko on kehyksineen 52cmx80cm.

        Hei terassinikkari, vieläkö kaupittelet vihreää Rapoasi? Kiinnostaisi kuulla tarkempaa kuvausta ja nähdä jopa kuvaa.


    • Anonyymi

      Älkää myykö rapojanne mihinkään?

      • Anonyymi

        Miksi ei kannata myydä? Minulla olisi yksi akvarelli myynnissä jos joku olisi kiinnostunut.


    • Anonyymi

      Isäni oli taidemaalari ja tunsi henkilökohtaisesti herran. Rapo eli värikästä elämää Tampereella. Muistan poikana kun käytiin isän kanssa välillä moikkaamassa. Luovana kautena saattoi nähdä mm. Leijonia kämpässään, muistan kun soitteli isälle ettei ole hänellä ole varaa ruokkia näitä naarasleijonia. Alkoholilla ja nukkumattomuudella oli hintansa. Alkoi ammuskelemaan leijonia "itsepuolutukseks. Poliisit tuli luotiliivien kanssa. Rapo pääsi psykiatriselle jaksolle sairaalaan. On paljonkin tarinoita hänestä mitä isä kertoi ennen kuolemaansa.

    • Anonyymi

      Mitä te tarkoitatte

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1373
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1269
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1116
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      116
      1060
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      26
      861
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      755
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      48
      612
    8. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      604
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      180
      588
    10. Näetkö häntä

      Missä, mite, milloin, mitä ajattelet aina kun näet
      Ikävä
      45
      573
    Aihe