Te jotka olette opiskelleet USA:ssa , voisitteko hieman valaista minua.
Eli pääseekö keskiverto yliopistoon suht. huonoilla YO papereilla ? Miten tuo käytännössä hoituu ?
Tuntuu vain, että melkein jokainen joka valmistaa lukiosta amerikassa ja on tarpeeksi rahaa pääsee yliopistoon, jos vain haluaa ( en puhu huippu yliopistoisa).
Luulisi huonoilla YO papereilla pääsevän sinne helposti (kun vertaa esim. suomen ja amerikan lukiota keskimääräiseltä tasoltaan).
Kiitos jo etukäteen
USA + college
18
7490
Vastaukset
- vertaillut
lukioita Suomessa ja USA:ssa? Vai onko taas mutu- tietoa ja huhupuhetta?
Yliopistoon voi kylla paasta taalla helpommin, eri asia sitten on pysyyko siella. Taalla on opiskelu sellaista etta jos et pysy mukana, potkitaan pois.
Miten on englanninkielesi laita jos paperit ovat huonot? Muista etta taalla joutuu kirjoittamaan paljon esseita opiskeli mita tahansa, luokan edessa taytyy myos esiintya.- enya777
Kyse on myös siitä, että huonoilla papereilla voi päästä johonkin ruppakouluun tai community collegeen, mutta tällaisella koulutuksella ei kultaa vuolla jenkeissä, koska niistä hyvistä yliopistoista tulleita on pilvin pimein työmarkkinoilla. Omaan jenkkiyliopistooni (eräs keskilännen osavaltioyliopisto) pääsi sisään sen osavaltion high school-abiluokan 10%n parhaimmisto. Useilla oli lisäksi lisämeriittejä, esim. volunteer-työtä vanhusten parissa ym - tällaisesta vapaaehtoistyöstä saa lisäpinnoja yliopistoon pyrkiessä. Hyviin yliopistoihin ei pääse rahalla, jos high schoolin arvosanat ovat huonot eikä mitään lisämeriittejä koulutodistuksen lisäksi ole esittää.
Ja olen samaa mieltä siitä, että opiskelutahti on sen verran rivakampi ja kotitöitä enemmän kuin Suomen yliopistoissa, ettei kovin laiska oppilas mukana pysy. Ja tosiaan, suullinen ilmaisu on oltava handussa, samoin esseitä kirjoitetaan paljon enemmän kuin Suomen yliopistoissa ja AMKssa. - qwrqr
enya777 kirjoitti:
Kyse on myös siitä, että huonoilla papereilla voi päästä johonkin ruppakouluun tai community collegeen, mutta tällaisella koulutuksella ei kultaa vuolla jenkeissä, koska niistä hyvistä yliopistoista tulleita on pilvin pimein työmarkkinoilla. Omaan jenkkiyliopistooni (eräs keskilännen osavaltioyliopisto) pääsi sisään sen osavaltion high school-abiluokan 10%n parhaimmisto. Useilla oli lisäksi lisämeriittejä, esim. volunteer-työtä vanhusten parissa ym - tällaisesta vapaaehtoistyöstä saa lisäpinnoja yliopistoon pyrkiessä. Hyviin yliopistoihin ei pääse rahalla, jos high schoolin arvosanat ovat huonot eikä mitään lisämeriittejä koulutodistuksen lisäksi ole esittää.
Ja olen samaa mieltä siitä, että opiskelutahti on sen verran rivakampi ja kotitöitä enemmän kuin Suomen yliopistoissa, ettei kovin laiska oppilas mukana pysy. Ja tosiaan, suullinen ilmaisu on oltava handussa, samoin esseitä kirjoitetaan paljon enemmän kuin Suomen yliopistoissa ja AMKssa.jos nyt suoraan sanotaan, niin ei nuo footballin pelaajat mitää älyn jättiläisiä ole... hauis isompi kuin pää ja steroidia vedetty...
riittää kun pelaat viimesenä high skool vuotena jalkapalla ja pääset lukiosta läpi --> state universityn tai muun hyvä jalkapallotiimi kutsuu ja viellä full collarship :) - Pominville
enya777 kirjoitti:
Ja olen samaa mieltä siitä, että opiskelutahti on sen verran rivakampi ja kotitöitä enemmän kuin Suomen yliopistoissa, ettei kovin laiska oppilas mukana pysy. Ja tosiaan, suullinen ilmaisu on oltava handussa, samoin esseitä kirjoitetaan paljon enemmän kuin Suomen yliopistoissa ja AMKssa.Miksi tunnen kaverin joka ei pärjännyt suomen high schoolissa, mutta nytten pelaa arvostetussa yliopistossa jääkiekkoa :)
on saanut vielä kokonaisen stipendin, siis hänelle maksetaan kaikki.
Voin sanoa sen että eise papereilla sinne päässy, vaan kiekkotaidoilla ;) - enya777
Pominville kirjoitti:
Miksi tunnen kaverin joka ei pärjännyt suomen high schoolissa, mutta nytten pelaa arvostetussa yliopistossa jääkiekkoa :)
on saanut vielä kokonaisen stipendin, siis hänelle maksetaan kaikki.
Voin sanoa sen että eise papereilla sinne päässy, vaan kiekkotaidoilla ;)No jos ap. on joku nuorten Suomen mestari, niin eikun hakemaan sinne - tai itse asiassa ei tarvitse edes hakea, kyllä ne jenkkien coachit on jo tsekanneet sinut, ja tekevät tarjouksen.
- wefewf
enya777 kirjoitti:
No jos ap. on joku nuorten Suomen mestari, niin eikun hakemaan sinne - tai itse asiassa ei tarvitse edes hakea, kyllä ne jenkkien coachit on jo tsekanneet sinut, ja tekevät tarjouksen.
se on vähän epäreilua jos pääsee urheilulla sinne.
itse olen pelannu jääkiekko ja voin sano, että noin puolet joukkueesta ei edes pääse lukioon tai edes pärjäisi siellä.
Miua vaan ihmetyttää miten nuo urheilujuntit (eine kaikki juntteja oo) selvittävät opinnot... tuntuu vain, että amerikassa edes tähti jalkapallon pelaajan ei tartte edes penkillä istu, opinnot suorittuu itsestään ?
Ja miksi jopa huippu yliopistot käyttävät huoria väräystilaisuudessa? se on aika hyvä merkki yliopiston tasosta ;)
no mutta itse en tunnu systeemiä niin hyvin,että voisin kokonaan tuomita sen.
tuskin ne kuitenkaan tähtipelaajia jättää ottamatta hyviin yliopistoihin vaikka olisavatki aivan paskoja koulussa. - enya777
wefewf kirjoitti:
itse olen pelannu jääkiekko ja voin sano, että noin puolet joukkueesta ei edes pääse lukioon tai edes pärjäisi siellä.
Miua vaan ihmetyttää miten nuo urheilujuntit (eine kaikki juntteja oo) selvittävät opinnot... tuntuu vain, että amerikassa edes tähti jalkapallon pelaajan ei tartte edes penkillä istu, opinnot suorittuu itsestään ?
Ja miksi jopa huippu yliopistot käyttävät huoria väräystilaisuudessa? se on aika hyvä merkki yliopiston tasosta ;)
tuskin ne kuitenkaan tähtipelaajia jättää ottamatta hyviin yliopistoihin vaikka olisavatki aivan paskoja koulussa.Ne pelaajat otetaan sisään vähän huonommalla lukion todistuksella siksi, että USAssa yliopistot eivät saa valtion tukea siinä missä Suomessa. Yliopiston on elätettävä itsensä. Yksi tapa hankkia yliopistolle rahaa ovat kovatasoiset urheilujoukkueet, joiden ottelut keräävät aika mukavan potin yliopiston kassaan. Ne oikeilla ansioilla yliopistoon sisään päässeet sietävät näiden urheilijapoikien olemassaolon, koska jos heitä ei olisi, kaikkien lukukausimaksut olisivat korkeammat. Ja kyllä niiden urheilijapoikienkin on istuttava kursseilla ja läpäistävä ne ainakin välttävästi eli ainakin alimmalla arvosanalla. Olen itse ollut opetusassari, ja tottahan me assarit vähän huokailtiin näiden futispoikien esseitä korjaillessa, ja heiltä kotitehtäviä patistellessa, vaan kyllä ne yritetään pitää ruodussa. Yksi urheilijapoika kertoi, että heidän valmentajansa huutaa heille aina kurkku suorana, että opiskeltavakin on.
Urheilustipendillä sisään päässeet tytöt taas ovat järjestään myös ahkeria opiskelijoita.
En ole kuullut koskaan näiden urheilijastipendiläisten värväyksessä käytettävän huoria. Eikö se ole laitontakin, yliopistoonhan haetaan lukion viimeisen vuoden syksyllä, ja kun jenkit menevät kouluun 6-vuotiaina, nämä värvättävät ovat 16-17-vuotiaita eli alaikäisiä. Kai heidän vanhemmillaan olisi jotain sanottavaa, jos yliopiston coach tulisi kylään huoraremmi mukana? - enya777
wefewf kirjoitti:
tuskin ne kuitenkaan tähtipelaajia jättää ottamatta hyviin yliopistoihin vaikka olisavatki aivan paskoja koulussa.Mietin tuota huoravärväysväitettäsi, ja se tuntuu siksikin uskomattomalta, että jenkiyliopistoissa on itse asiassa todella tiukat säännöt kaikesta, että asiat tehdään eettisesti. Muistan, että oman yliopistoni yksi coach sai kenkää, koska oli ottanut ja antanut joukkueensa urheilijapoikien ottaa jonkun sponsorin ilmaisia lenkkareita ja vastaavia. Tämä oli yliopiston sääntöjen vastaista, ja siksi siitä nousi meteli.
- Pominville
enya777 kirjoitti:
Mietin tuota huoravärväysväitettäsi, ja se tuntuu siksikin uskomattomalta, että jenkiyliopistoissa on itse asiassa todella tiukat säännöt kaikesta, että asiat tehdään eettisesti. Muistan, että oman yliopistoni yksi coach sai kenkää, koska oli ottanut ja antanut joukkueensa urheilijapoikien ottaa jonkun sponsorin ilmaisia lenkkareita ja vastaavia. Tämä oli yliopiston sääntöjen vastaista, ja siksi siitä nousi meteli.
Tosta huorajutusta oli iso juttu kerran lehdessä.
No eihän sitä paljon tapahdu, mutta joskus on tapahtunut.
Kertoo kyllä paljon yliopistojen tasosta.
Suomessa kun kaikki eivät pääse edes lukioon.
Amerikassa kaikki joutuvat mennä sinne.
Voisin ottaa esimerkiksi tunteman tyypin, joka ei suomessa päässyt urheilulukioon vaikka pelasi jääkiekkoa maajoukkue tasolla. Nyt pelaa sm-liigassa. (amerikassa toi olisi hoidettu kyllä)
Nuo amerikan colleget siinä mielen ihmetyttää kun aina nuo starat pääsee pelaamaan. Ei ne voi olla kaikki hyviä koulussa.
Minulla on vain vahva tunne että noissa yliopistoissa jonkilaista vilunkipeliä on. Jos esim football tiimistä kaikki pääsee kursseista läpi ja puolet pelaajista on täysin dillejä.
Tuosta lajista sen verran tiedän että monet pelaajat tarvitsevat enemmän voimaa (steroidien avulla) kuin älyä.
Vaikea usko että hekin suorittavat kurssit ihan tosta vaan. Ja kun vielä highskoolitkin eroavat niin suuresti.. esim jossain puolella highskoolin huippu oppilas ei edes pärjää stat universityssä ( tuli televisiosta).
Kaverini oli amerikassa vaihtarina... meidänlukiossa sai semmosta 7-8 arvosanaa ja amerikassa A-B... (vaikka kieltä ei osannut ihmeennin).
Eli voi sano, että mahdoton yhtälö:
huonotasoisen high skoolin huonoimpia oppilaita ja football timinsä paras -----> college stipendi state collegeen/univesrityyn ---> kurseista läpi :)
Kun taas samaisen high skooling huippuoppilaalla vaikeeta pärjätä edes koko yliopistossa. - Pominville
Pominville kirjoitti:
Voisin ottaa esimerkiksi tunteman tyypin, joka ei suomessa päässyt urheilulukioon vaikka pelasi jääkiekkoa maajoukkue tasolla. Nyt pelaa sm-liigassa. (amerikassa toi olisi hoidettu kyllä)
Nuo amerikan colleget siinä mielen ihmetyttää kun aina nuo starat pääsee pelaamaan. Ei ne voi olla kaikki hyviä koulussa.
Minulla on vain vahva tunne että noissa yliopistoissa jonkilaista vilunkipeliä on. Jos esim football tiimistä kaikki pääsee kursseista läpi ja puolet pelaajista on täysin dillejä.
Tuosta lajista sen verran tiedän että monet pelaajat tarvitsevat enemmän voimaa (steroidien avulla) kuin älyä.
Vaikea usko että hekin suorittavat kurssit ihan tosta vaan. Ja kun vielä highskoolitkin eroavat niin suuresti.. esim jossain puolella highskoolin huippu oppilas ei edes pärjää stat universityssä ( tuli televisiosta).
Kaverini oli amerikassa vaihtarina... meidänlukiossa sai semmosta 7-8 arvosanaa ja amerikassa A-B... (vaikka kieltä ei osannut ihmeennin).
huonotasoisen high skoolin huonoimpia oppilaita ja football timinsä paras -----> college stipendi state collegeen/univesrityyn ---> kurseista läpi :)
Kun taas samaisen high skooling huippuoppilaalla vaikeeta pärjätä edes koko yliopistossa.tekstissä olevista (monista) virheistä. tuo teksti tuli tunteella :D
ei sitä jaksanu enää korjailla. - enya777
Pominville kirjoitti:
Kun taas samaisen high skooling huippuoppilaalla vaikeeta pärjätä edes koko yliopistossa.En tieda kuin omista opettamistani (olin siis proffan opetusassari), etta kaikkien oli tehtava kaikki kotitehtavat (todella paljon), lapaistava tentit, pidettava esitelmat luokan edessa. Huonokin oppilas oppii jotain, kun on pakko tehda.Minulla ei ole harmainta aavistusta siita, mita tasoa esim. meidan yliopiston rugbyjoukkueen pojat oli lukiossaan. Toisaalta, kannattaako tata edes pohtia, koska jos et ole huippu-urheilija, sinun on mentava sisaan papereilla, SAT-pisteilla, esseella, suosituskirjeilla ja muilla vastaavilla proopuskoilla.
Kannattaa myos muistaa, etta USassa yliopistojen taso vaihtelee todella paljon ihan ruppa-kouluista maailman huipputasoisimpiin saakka. Omani on siella top-40ssa joka aineessa, joissakin top-10ssa, ja olen opiskellut myos Suomen yliopistossa. Opetus ja tutkimus oli USA-yliopistossani vaativampaa ja korkeatasoisempaa, ja meilla teetettiin paljon enemman toita siella. Olen opettanut suomalaisessa yliopistossa yhden kurssin, ja kun seurasin siella sita touhua, niin todella hepposilla, esim. pelkan luentopaivakirjan kirjoittamisella, saa opintopisteet messiin Suomessa. - Pominville
enya777 kirjoitti:
En tieda kuin omista opettamistani (olin siis proffan opetusassari), etta kaikkien oli tehtava kaikki kotitehtavat (todella paljon), lapaistava tentit, pidettava esitelmat luokan edessa. Huonokin oppilas oppii jotain, kun on pakko tehda.Minulla ei ole harmainta aavistusta siita, mita tasoa esim. meidan yliopiston rugbyjoukkueen pojat oli lukiossaan. Toisaalta, kannattaako tata edes pohtia, koska jos et ole huippu-urheilija, sinun on mentava sisaan papereilla, SAT-pisteilla, esseella, suosituskirjeilla ja muilla vastaavilla proopuskoilla.
Kannattaa myos muistaa, etta USassa yliopistojen taso vaihtelee todella paljon ihan ruppa-kouluista maailman huipputasoisimpiin saakka. Omani on siella top-40ssa joka aineessa, joissakin top-10ssa, ja olen opiskellut myos Suomen yliopistossa. Opetus ja tutkimus oli USA-yliopistossani vaativampaa ja korkeatasoisempaa, ja meilla teetettiin paljon enemman toita siella. Olen opettanut suomalaisessa yliopistossa yhden kurssin, ja kun seurasin siella sita touhua, niin todella hepposilla, esim. pelkan luentopaivakirjan kirjoittamisella, saa opintopisteet messiin Suomessa.Oisiko mitään sivua missä näkisi ton yliopistoiden rankinging.
Esim. onko tuolla NCAA sarjoissa myös ei niin arvostettuja yliopistoita.
Vai ovatko kaikki arvostetut yliopistot NCAA sarjoissa. (urheilussa)
Ihmetyttää tuo Princetown. Yksi usan parhaista, ellei jopa paras yliopisto ja sinne ei pääse muuten ku rahalla. Stipendejä ei tunneta siellä.
kitoos - loytyy
Pominville kirjoitti:
Oisiko mitään sivua missä näkisi ton yliopistoiden rankinging.
Esim. onko tuolla NCAA sarjoissa myös ei niin arvostettuja yliopistoita.
Vai ovatko kaikki arvostetut yliopistot NCAA sarjoissa. (urheilussa)
Ihmetyttää tuo Princetown. Yksi usan parhaista, ellei jopa paras yliopisto ja sinne ei pääse muuten ku rahalla. Stipendejä ei tunneta siellä.
kitoosU.S.News&World Report lehdesta. Tekevat sen joka vuosi.
USA:lainen
- enya777
Lisäksi kannattaa muistaa, että jenkkiyliopistot eivät ole kuulleet mitään PIsa-testeistä. He eivät siis tiedä mitään suomalaislukioiden tasosta verrattuna jenkkilukioiden tasoon. Ainoa mitä he katsovat pyrkiessäsi, ovat sinun SAT-testituloksesi sekä TOEFL-testitulos, essee, lisätodistukset (esim. volunteer-työ) ja suosituskirjeet.
- ihmettelee kovasti
myos sita etta haaveillaan yliopisto-urasta USA:ssa huonon suomalaisen koulumenestyksen jalkeen.
Lahdettaisiin toiselle puolelle maailmaa opiskelemaan vieraalla kielella vieraaseen kulttuuriymparistoon ilman minkaanlaisia taustajoukkoja. Ja varmastikin ensimmaista kertaa kotoa poissa. Matka kotiin on pitka ja kallis kun aitia tulee ikava. - enya777
ihmettelee kovasti kirjoitti:
myos sita etta haaveillaan yliopisto-urasta USA:ssa huonon suomalaisen koulumenestyksen jalkeen.
Lahdettaisiin toiselle puolelle maailmaa opiskelemaan vieraalla kielella vieraaseen kulttuuriymparistoon ilman minkaanlaisia taustajoukkoja. Ja varmastikin ensimmaista kertaa kotoa poissa. Matka kotiin on pitka ja kallis kun aitia tulee ikava.Jos ei ole jaksanut suomalaisessa lukiossa opiskella, kun on saanut kotona ruuat, laskujenmaksut, kaikki valmiina vanhempien puolesta, niin tuskin jaksaa opiskella vieraalla kielellä toisella puolella maapalloa, jossa on paljon täysin Suomen systeemeistä eroavia juttuja esim. byrokratiassa, laskujen maksussa jne, rahapula saattaa iskeä, koti-ikävä siihen päälle, opiskelijadorm-huoneen joutuu jakamaan toisen ihmisen kanssa, jne.
- ulkomailla opiskeleva
Kun kerran olet jauhanut tässä ketjussa, miten kamalan huonotasoista jenkkiopiskelu muka on, ja miten siellä ihan opiskelemattakin purkkaa jäytävät punaniskajalkapallonpotkijat saavat tutkintoja Harvardista, niin ihmettelenpä, miksi ylipäätään olet hakemassa moiseen surkimuspaikkaan? Ja vielä valmis maksamaan siitä? Jos ne USAn opinahjot olisivat todella noin huonoja, en itse edes viitsisi vilkaista sinne päinkään.
- USAsta
Laitoin tämän saman tekstin vastaukseksi johonkin vähän saman tyyppiseen kysymykseen aiemmin.
Urheilijoista:
Jos yliopistossa on esim 50,000 opiskelijaa (tai 80,000 kuten omassani) ja näistä noin 100 on stipendiurheilijoita, ei siitä tule kovinkaan suurta ryhmää opiskelijoita. Se että 0.12 % opiskelijoista on päässyt sisään muilla kuin älyllisillä lahjoilla, tuskin vaikuttaa yliopiston laatuun suurestikaan.
Yliopistourheilu (koripallo ja jenkkifutis) on oikeasti tietenkin ammattilaisurheilua, joka tuottaa yliopistoille älyttömästi rahaa. Katsojia on koris- ja futismatseissa enemmän kuin ammattilaisliigoissa, eikä urheilijoille tarvitsee maksaa muuta kuin asuminen, ruokailu ja paikka luokassa.
Suurin osa urheilijoista ei tietenkään jatka mihinkään ammattilaissarjaan, joten suurimman osan täyty oikeasti opiskella. Monet ovat toki alle yliopistotason, joten opiskelevat jotain humpuukiaineita. Jenkkiyliopistoissa on se hyvä tai huono puoli että voi opiskella mitä tahansa. Ei ole erikseen ammattikorkeata ja yliopistoa, vaan kaikki on sekaisin samassa paikassa.
Yliopiston urheilua voi pitää hyvänä tai huonona asiana. Yliopistolle ne ovat kannattava bisnes, koska tuovat erittäin paljon julkisuutta (=rahaa alumnilta helpompi houkutella hyviä opiskelijoita). Lisäksi urheilijat, joilla ei muutoin ehkä olisi varaa yliopistoon, saavat ilmaisen koulutuksen.
Huonoin puoli taitaa olla se, että USAn ulkopuolella ihmiset saavat herkästi sellaisen käsityksen että USAssa yliopistot ovat täynnä tyhmiä urheilijoita, eivätkä arvosta niitä yhtä paljoa.
Amerikkalaisessa jalkapallossa ei tietenkään ole lajina mitään järkeä ;)
Sitten siitä sisäänpääsystä huonoilla papereilla... Kaikki on mahdollista. Kuten muut ovat sanoneet, niitä yliopistoja on laidasta laitaan, surkeita ja huippuja. Johonkin siihen väliin pääsee varmaan huonoillakin papereilla. USAlainen ei pääse surkeilla papereilla, mutta ulkomaalaisia halutaan aina, joten vähän huonompikin pääsee (vaikkei ehkä pärjää).
Perhetuttujamme on käynyt USAssa (high school-lukio) vaihtarina ja ovat pärjänneet siellä paremmin kuin Suomessa. Itsekin sain USAssa alkuun parempia arvosanoja kuin Suomessa. Syy tähän oli tosin se, että kun alkuun ei ollut kavereita, oli aikaa opiskella. Tein paljon enemmän töitä kuin Suomessa. Lisäksi kursseja on useamman tasoisia. Honors kurssit ovat haastavampia ja oikeastaan pakollisia jos haluaa hyvään yliopistoon. Itselläni ja tutuillamme oli normaalitasoisia kursseja (itse vaihdoin ensimmäisen vuoden jälkeen honorsiin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753607
- 622694
- 812647
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922363Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2622205- 451943
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151501EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418