tietääkö kukaan keinoa esim. takan tiilien
puhdistamiseen savuhaitoista??
savunjäljet pois tiilestä
6
15729
Vastaukset
- Virpi
Minä olen hionut tiiliä (maalaamattomat) kevyesti melko karkealla hiekkapaperilla saadakseni savun tuomat tummumiset pois. On onnistunut. - Ei tietenkään ole kovin pitkään toistuvana mahdollista, ettei tiili kulu olemattomiin :)
Kun "hiomavara" on käytetty, täytynee ottaa pensseli kauniiseen käteen ja maalata. En ainakaan itse millään haluaisi koko takkaa maalata, mutta jos tekisi suuluukun ympärille "kehykset" vaikka mustalla maalilla (10 - 15 cm leveät), niin eipä taitaisi savun jäljet enää näkyä.
Tiili tuskin tykkää mistään liuottimista, eli pesua lienee turha yrittää. Maalattu pinta on toki eri juttu.- Muurarimestari
Ei sellaista myrkkyä olekkaa etteikö tiili sitä kestäisi. Ja sitä paitsi ei se mitään savua ole mitä te yritätte poistaa, nokea se on. Noki on sellaista tavaraa ettei sitä ihan helpolla pois saakkaan, pinnoitetussa uuneissa voi skrapata vanhan pinnoitteen pois ja laittaa uuden. Tiiltä voi yrittää puhdistaa teräsharjalla tai jopa hiekka puhaltamalla. Oiskohan noista kraffitien poisto aineista mitään apua?
- Sutari
Jos kyseessä on tiilen värinen uuni, niin yksi konsti peittää nokijäljet, on hieroa tummunutta kohtaa samanvärisellä tiilellä.
Kokeileppas sitä.. - putsari
Hanki jämäkkä harja (ei teräs) ja yleispuhdistusainetta. kastele ensin pinta vedellä, sitten puhdistusainetta (ohjeen mukaan laimennos) harjaa ja harjaa, huuhtele. Jos ei tuppaa lähtemään, kokeile vaikka ihan ammattikäyttöön tarkoitettua vahanpoistoainetta, siitä myös ohjeen mukainen laimennos ja kunnon huuhtelu.
- Kake
Laita veteen tuhkaa ja pyyhi siihen kostutetulla sienellä. Näin saa mm. lasiset uunin luukut kirkkaiksi.
- Virtanen
Aika moni on sitä mieltä, että uunin "patinoitumiseen" kuuluukin nokijäljet luukun yläpuolella, joten puhdistaminen ei ole välttämätöntä.
Jos noki kuitenkin haittaa, on joku kertonut niksinä että ranskanleivällä hierominen auttaa (?!). En ole tuota kokeillut, mutta sen sijaan olen kokeillut ihan tavallista pyyhekumia. Nokijäljet lähtevät helposti ja ei taatusti vaurioita tiilen pintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161