savunjäljet pois tiilestä

tuplaPee

tietääkö kukaan keinoa esim. takan tiilien
puhdistamiseen savuhaitoista??

6

15729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Virpi

Minä olen hionut tiiliä (maalaamattomat) kevyesti melko karkealla hiekkapaperilla saadakseni savun tuomat tummumiset pois. On onnistunut. - Ei tietenkään ole kovin pitkään toistuvana mahdollista, ettei tiili kulu olemattomiin :)

Kun "hiomavara" on käytetty, täytynee ottaa pensseli kauniiseen käteen ja maalata. En ainakaan itse millään haluaisi koko takkaa maalata, mutta jos tekisi suuluukun ympärille "kehykset" vaikka mustalla maalilla (10 - 15 cm leveät), niin eipä taitaisi savun jäljet enää näkyä.

Tiili tuskin tykkää mistään liuottimista, eli pesua lienee turha yrittää. Maalattu pinta on toki eri juttu.

• Muurarimestari

Ei sellaista myrkkyä olekkaa etteikö tiili sitä kestäisi. Ja sitä paitsi ei se mitään savua ole mitä te yritätte poistaa, nokea se on. Noki on sellaista tavaraa ettei sitä ihan helpolla pois saakkaan, pinnoitetussa uuneissa voi skrapata vanhan pinnoitteen pois ja laittaa uuden. Tiiltä voi yrittää puhdistaa teräsharjalla tai jopa hiekka puhaltamalla. Oiskohan noista kraffitien poisto aineista mitään apua?

• Sutari

Jos kyseessä on tiilen värinen uuni, niin yksi konsti peittää nokijäljet, on hieroa tummunutta kohtaa samanvärisellä tiilellä.

Kokeileppas sitä..

• putsari

Hanki jämäkkä harja (ei teräs) ja yleispuhdistusainetta. kastele ensin pinta vedellä, sitten puhdistusainetta (ohjeen mukaan laimennos) harjaa ja harjaa, huuhtele. Jos ei tuppaa lähtemään, kokeile vaikka ihan ammattikäyttöön tarkoitettua vahanpoistoainetta, siitä myös ohjeen mukainen laimennos ja kunnon huuhtelu.

• Kake

Laita veteen tuhkaa ja pyyhi siihen kostutetulla sienellä. Näin saa mm. lasiset uunin luukut kirkkaiksi.

• Virtanen

Aika moni on sitä mieltä, että uunin "patinoitumiseen" kuuluukin nokijäljet luukun yläpuolella, joten puhdistaminen ei ole välttämätöntä.

Jos noki kuitenkin haittaa, on joku kertonut niksinä että ranskanleivällä hierominen auttaa (?!). En ole tuota kokeillut, mutta sen sijaan olen kokeillut ihan tavallista pyyhekumia. Nokijäljet lähtevät helposti ja ei taatusti vaurioita tiilen pintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5822
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4374
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2961
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1559
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      66
      1301
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe