Merivoimat ja Merenkulkulaitos

Onhan se kumma, ettei edes Merenkulkulaitoksella ole tietoa missä voi paskavesiä pumpata mereen. Prisma makaa Suomenlinnan rannassa ja sääntöjen vastaisesti pumppaa kaikki vetensä mereen rannassa. Se, että ne vedet puhdistetaan laitteiston läpi ei anna oikeutta pumpata niitä mereen rannassa.
Tietämättä mikä laitteisto Prismalla on veikkaan kuitenkin, ettei siellä ole edes Hamworthyn vehkeitä vaan vanhanaikaisempi seostukseen perustuva järjestelmä. Oli niin tai näin, tietääkseni Suomen valtio ei ole tehnyt kansainvälisistä säännöistä poikkeavaa lupaa kenenkään kanssa, että saisivat pumpata lähempänä kuin 3 NM lähimmästä rannasta. Ja kun on kyse Black waterista niin raja on 12 mailia itseasiassa....

16

2282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ldldldld

      niimpä.. ja haluaisin kyllä nähdä kun tämä komkapt joka uutisissa sanoi että "vesi on lähes juomakelpoista" itse sitä joisi pahimpaan janoonsa..

    • sen äijän jutustelu.

      Jokainen joka tietää jotain ymmärsi laitteet
      nähdessään mistä oli kyse.

      Vai lähes juomakelpoista.

      No, mahtuu sitä paskaa sinne.

      Tallink pumppaa pikkasen enemmän joka päivä.

      • enemmän

        Tallink mitään pumppaa. Henkilökunta juo sen. Toisinajattelijat saavat monoa. Jos et usko, niin kysy Pantilta, Huntilta tai Möttöseltä.


    • minulle kuulu

      mutta totean kuitenkin
      - aluksen käyttö Suomenlinnan rannassa on aluksen vuokraajan, Merivoimien vastuulla
      - Prismalla on kaikki määräykset täyttävä biologinen puhdistuslaitos, samalla tavoin vedet ovat mereen menneet vuosikaudet lakia tiukasti noudattaen eikä missään tapauksessa mitään porsaanreikiä etsien.

      Kirjoittajan väitteet ovat täysin perusteettomia, tunnustaa itsekin ettei tiedä mikä laitteisto laivalla on, ja kaivelee esille pumppaussääntöjä, jotka eivät liity tähän asiaan lainkaan.

      • ovat perusteltuja

        sekä pumppaus säännöt liittyvät olennaisesti asiaan.

        Sellaista laitteistoa ole olemassakaan
        jolla saa pumpata paskat mereen rannassa.

        Mistään mitään tietämättömät olkoot hiljaa.


      • laitteisto

        Laivalla on? Antaako Marpol poikkeusluvan Prismalle.


      • "Kirjoittajan väitteet ovat täysin perusteettomia, tunnustaa itsekin ettei tiedä mikä laitteisto laivalla on, ja kaivelee esille pumppaussääntöjä, jotka eivät liity tähän asiaan lainkaan."

        Kyllä kaikki Prisman vedet ovat mustia vesiä silloinkin vaikka ne olisi kuinka puhdistettu. Kyllä MARPOL sanoo, ettei mustaa vettä saa pumpata mereen kuin 12Nm rannasta ja aluksella täytyy vielä olla vauhtia vähintään 6 solmua.

        Jollei Suomen valtio ole antanut Merenkulkulaitokselle poikkeuslupaa pumpata näitä vesiä mereen, on Merenkulukulaitos rikkonut kansainvälisiä lakeja jo vuosia.
        Hamnworthyn MBR- laitteiston puhdistama vesi on kirkasta ja puhdasta, mutta se silti luokitellaan mustaksi vedeksi, ei edes harmaaksi koska se on peräisin myös käymälöistä eikä pelkästään suihkuista tai pesualtaista.


      • puhuu sitä ihtiään
        Yahoo kirjoitti:

        "Kirjoittajan väitteet ovat täysin perusteettomia, tunnustaa itsekin ettei tiedä mikä laitteisto laivalla on, ja kaivelee esille pumppaussääntöjä, jotka eivät liity tähän asiaan lainkaan."

        Kyllä kaikki Prisman vedet ovat mustia vesiä silloinkin vaikka ne olisi kuinka puhdistettu. Kyllä MARPOL sanoo, ettei mustaa vettä saa pumpata mereen kuin 12Nm rannasta ja aluksella täytyy vielä olla vauhtia vähintään 6 solmua.

        Jollei Suomen valtio ole antanut Merenkulkulaitokselle poikkeuslupaa pumpata näitä vesiä mereen, on Merenkulukulaitos rikkonut kansainvälisiä lakeja jo vuosia.
        Hamnworthyn MBR- laitteiston puhdistama vesi on kirkasta ja puhdasta, mutta se silti luokitellaan mustaksi vedeksi, ei edes harmaaksi koska se on peräisin myös käymälöistä eikä pelkästään suihkuista tai pesualtaista.

        Ja moni muukin tässä ketjussa samaan suuntaan. Asian voi tarkistaa MKL:n tiedotuslehdestä http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/julkaisut/tiedotuslehti/avaa.php?id=131. (9/2000)

        Kyllä nuo mereen pumppaamissäänöt sallivat aidon luonnontuotteen mereen pukkaamisen ihan raakana 12 NM rajan ulkopuolella ja mekaanisesti hienonnetun lietteen pumppaamisen lähempänäkin. Mutta Prismalla on biologinen puhdistuslaitos ja se on ihan eri juttu ja säännösten mukainen.

        Jos tuo kirjoittaja haluaa ryvettää itsensä puhumalla palturia viranomaisten toiminnasta niin siitä vaan. Siitä puhe mistä puute.


      • pumpata...
        puhuu sitä ihtiään kirjoitti:

        Ja moni muukin tässä ketjussa samaan suuntaan. Asian voi tarkistaa MKL:n tiedotuslehdestä http://www.fma.fi/palvelut/tietopalvelut/julkaisut/tiedotuslehti/avaa.php?id=131. (9/2000)

        Kyllä nuo mereen pumppaamissäänöt sallivat aidon luonnontuotteen mereen pukkaamisen ihan raakana 12 NM rajan ulkopuolella ja mekaanisesti hienonnetun lietteen pumppaamisen lähempänäkin. Mutta Prismalla on biologinen puhdistuslaitos ja se on ihan eri juttu ja säännösten mukainen.

        Jos tuo kirjoittaja haluaa ryvettää itsensä puhumalla palturia viranomaisten toiminnasta niin siitä vaan. Siitä puhe mistä puute.

        ymmärrätkö...
        ei mitään.


    • telkussa..

      Vanhanaikainen systeemi.

      Eikä saa pumpata vaikka olisi mikä
      systeemi tahansa.

      Eli turha selitellä mitään.

    • en oo

      pumpannu.

    • täytyy typerää

      tätäkin keskustelua.
      Keskustelun aloittaja väittää, ettei mitään saa pumpata mereen ja moittii räikeästi valtion viranomaistahoja . Väitteensä tueksi hän esittää englanninkielisen tekstin, joka asiayhteydestäänkin irroitettuna kertoo, että on nimenomaan sallittua tehdä niin kuin keskustelun aloittaja haluaa nimenomaan kieltää. Pystyykö arvoisa henkilö, joka on ehkä suokkilainen edes itse kertomaan varman tiedon mitä reittiä hänen ulosteensa päätyvät mereen. Sinnehän ne päätyvät joka tapauksessa.

    • uusimaa

      Valtio ja armeja tekee mitä tykkää.Viime syksynä mainittu laiva pumppasi harmaatvedet laiturissa ja paskat Skinnarvikinlahteen!

      • ymmärrä...

        Marpol Solas yhtään mitään.

        Suojatyöpaikkoja.

        Eivät merenkulkijoita.

        Täälläkin yksi inttää vastaan.

        Eikä ymmärrä ettei rannassa pumpata
        mitään mereen.

        Täys taukkeja.


      • Bio laitos
        ymmärrä... kirjoitti:

        Marpol Solas yhtään mitään.

        Suojatyöpaikkoja.

        Eivät merenkulkijoita.

        Täälläkin yksi inttää vastaan.

        Eikä ymmärrä ettei rannassa pumpata
        mitään mereen.

        Täys taukkeja.

        Puhtaampaa vettä sieltä prismalta tulee kuin viikistä.Ja kysymyshän oli tuolla edellä KÄSITTELEMÄTTÖMÄSTÄ jätteestä jota ei saa laskea itä-mereen ollenkaan.


      • bio laitos
        Bio laitos kirjoitti:

        Puhtaampaa vettä sieltä prismalta tulee kuin viikistä.Ja kysymyshän oli tuolla edellä KÄSITTELEMÄTTÖMÄSTÄ jätteestä jota ei saa laskea itä-mereen ollenkaan.

        Niin kuin itse sanoin ,itämeren suojelu sopimus kieltää kaiken jätteen laskemisen itämereen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe