Millä WC-pönttö kannattaisi kiinnittää uuteen vessaan? Rauta-kaupassa suosittelivat liimakiinnitystä (Sikaflex). Saako sitä enää koskaan ehjänä irti jos liimalla kiinnittää? Lattia on kaakelia ja pönttö on trevi.
WC-pöntön kiinnitys
13
32153
Vastaukset
- Maallikko-Reiska
Minä kiinnittäisin nimenomaan massalla, esim sopiva Sikaflex-massa. Silkonillakin olen laittanut, hyvin on menestynyt. Helppo irrottaa esim pikällä "markan mattoveitsellä".
Sensijaan, jos laastilla kiinnität irrottaminen ehjänä on epävarmaa. Ruuvikiinnitykset taas sopii lähinnä muovimatto/puulattiayhdistelmiin.- on perusteena
että ruuveja ei voi laattalattiaan laittaa? Itse ainakin vessaremontissa proppasin uuden pytyn lattiaan. Ei tarvi sählätä silikoonien kanssa, jos sen joskus haluaa siitä irti.
- mtd
on perusteena kirjoitti:
että ruuveja ei voi laattalattiaan laittaa? Itse ainakin vessaremontissa proppasin uuden pytyn lattiaan. Ei tarvi sählätä silikoonien kanssa, jos sen joskus haluaa siitä irti.
Mitenkäs hoidit vesieristeen läpi porauksen rikkomatta sitä? Toki, vanhaan vessaan, missä ei ole lattialämmitystä eikä vesieristettä ruuvikiinnitys sopii, mutta uuteen tilaan laitettaessa ei missään nimessä.
Ja tuon silikonin irrotus on nopeampi kuin niiden vanhojen ruuvien, yleensä ruuvit katkeavat tai kanta on jo kiinnilaitettaessa tuhottu. - Maallikko-Reiska
on perusteena kirjoitti:
Tietysti voi, mutta yleensä siinä ei ole järkeä. Syitä tuli jo tuossa yläpuolella. Lisäksi reikien poraus klinkkeriin, oikeisiin paikkoihin/kulmaan ei aina oikein onnistu ja jos alustassa on epätasaisuuksia - vielä huonompi juttu.
Se silkonilla tai massalla kiinnitys on helppo, vaivaton juttu - pohjan epätasaisuudet ei haittaa. Kuivumisaika on tietysti joskus epämukava viive.
- mtd
Itse käytän silikonia, sauma helpompi siistiä kuin liimamassalla. Ja silikonit(saniteettilaadut) ovat UV-suojattuja, eli väri säilyy, liimamassa kellastuu melko nopeasti. Lisäksi silikoni kuivuu nopeammin.
Ja pysyy kiinni. - Nimetön
tarjoustalon erikeepperi
- santtu
(väritön) kiinnitys taitaa se kaikkein yleisin tapa olla tänäpäivänä. Tietysti miksiei sikflex:kin käy.
Eli laita pönttö paikoilleen, piirrä pienet merkit lattiaan, ota pönttö pois. Levitä silikonia kunnon vana näiden merkkien sisäpuolelle ja voit tehdä saman tempun myös pöntön jalustaan. Laita pönttö takaisin merkatulle paikalleen, mittaa vatupassilla että on vaakasuorassa (käytä pientä kiilaa oikaisemiseen, mutta katso että silikonia on tarpeeksi paksulti, että ottaa kiinni lattiaan myös kiilatulta puolelta). Ja jos löytyy vielä jotain painoa päälle, esim. lattapaketteja, niin laita niitä kuivumisen ajaksi pöntön päälle.
Anna kuivua.
Pystyy irroittamaan mattoveitsellä ja/tai rautalangalla.- jamppa.
Sikaflex, tai vastaava polyuretaaniliima on varmempi ratkaisu kuin silikoni. Se ei myöskään kellastu, ei ainakaan meillä..
Eli laita pönttö paikoilleen, piirrä lattiaan lyijykynällä pytyn ääriviiva, ota pytty pois, laita sikaflexiä lattiaan merkkiviivan mukaisesti, pistä pytty paikoileen ja kiilaa tarvittaessa. Sitte annat olla yön yli.
Seuraavana päivänä otat liimapuristimen uudestaan käteen ja viimeistelet sauman. Ihan vaan rauhallisesti ja käsivaralla, älä rähmi sormella, tai millään muullakaan niin saat siisteimmän sauman. Jos käsi vapisee, tai tuntuu muuten kankalalta, niin käytä maalarinteippiä apuna. Pikku harjoittelulla pitäis kyllä onnistua ilman teippejäkin..
- hki2
Eli kun pistät pöntön reunanalle pienet rautalanganpätkät niin saat nostettua reunan hieman irti lattiasta ja silikonisauman kiinnityspinnan moninkertaiseksi.
- cedrik
kiinnitys sikaflexillä, viimeistely silikonilla.
Eli tuota sikafleksiä kun on hieman paksumpi kerros, niin lähtee toivottavasti joko mattoveitsen tai ainakin rautasahan terällä myöhemmin irti.
Koska tuo kiinnitysaine on valkoista, niin silikonilla voi viimeistellä sauman käyttäen lattian saumojen väriä. Jos alusta on tasainen, eikä kiiloja tarvita niin pelkkä silikonikiinnityskin riittänee. Itse en kyllä luota pelkkään silikoniin.- ju.pe67
ei sikaflexiä. se menettää pitönsa parissa vuodessa kuten muutkin uretaanipohjaiset aineet. cascon superfix on paras. hyvä alkutartunta ja kestää vaikka mitä..
- Ka.aleppi
ju.pe67 kirjoitti:
ei sikaflexiä. se menettää pitönsa parissa vuodessa kuten muutkin uretaanipohjaiset aineet. cascon superfix on paras. hyvä alkutartunta ja kestää vaikka mitä..
menettää pitosi...helvetti mitä soopaa, mutta tulitikut pöntonalle, että saat leikattua sen myös tarpeenvaatiessa irti.
- Pera101
Ka.aleppi kirjoitti:
menettää pitosi...helvetti mitä soopaa, mutta tulitikut pöntonalle, että saat leikattua sen myös tarpeenvaatiessa irti.
Juu ja sitten iso pier...u ja tulitikut, johan lähti pönttö ja vähän muutakin... heh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911304Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221128- 48854
- 70850
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53780Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50725- 33692
- 60689
- 50665
- 52657