No niin. Minua askarruttaa muutama juttu, mitkä liittyvät vakuutuksiin ja kelakorttiin, joka eikö ole yhtä kuin sairasvakuutuskortti?
Eli otin lapsilleni lapsiturvavakuutuksen. Siellä on kohta kulukorvaussairaalahoidosta, joka tarkoittaa sitä, että vakuutus kattaa kohtuulliset hoitokulut jos tapaturman- tai sairauden takia lapsi joutuu olemaan kauemmin kuin yhden vuorokauden vuodeosastolla hoidettavana. Eli vakuutus kattaa sairaalakulut.
Jos lapselle tulee umpisuolentulehdus, niin paljonko se tulee maksamaan minulle, kun se vaatii leikkauksen? Eli jos on kelakortti, onko sillä mitään merkitystä jos lapsi tarvitsee sairaalahoitoa ja esim. sairauden takia leikkauksen? Vai pitäiskö mulla olla vakuutus, joka kattaa leikkauksen ja sairaalahoidon?
No entäs se, jos lapsi teloo itsensä ja pitää laitattaa tikkejä. Onko kelakortilla mitään merkitystä kulujen osalta silloinkaan kun mennään lääkäriin? Kyse on pienistä lapsista ja mietinkin nyt, että onko vakuutuksessa jotain outoa, kun se kattaa sairaalakulut; eli onko ne yhtä kuin hoitokulut? Vai pitääkö hoitokuluja varten olla erillinen vakuutus, esim. just sen takia jos ei tarvitsekaan vuodeosastolla olla hoidettavana.
Mulla on joku käsitys jäänyt itämään, että Suomessa kelakortilla on maksuton käydä pikkulapsen kanssa päivystyksessä kunnallisella tms. mutta ajattelinpa kysyä et miten se menee, kun monet sanoo että on hyvä olla vakuutus joka kattaa hoitokulut esim. jos joutuu käymään yksityisellä? Meillä päivystys on sairaalassa ja henkilökuntaa onneksi tarpeeksi että ei yksityiselle tarvii lähteä, mut jos joku saa selvää mun tekstistä ja osaa valaista hieman, niin kiitos paljon!! Ja pahoittelen sekavaa ilmaisua kirjoituksen suhteen...
Lapsivakuutukset ja
8
1766
Vastaukset
- yhtätyhjän kanssa
Kela kortilla on se tarkoitus, että sillä saa
sv-korvaukset suoraan apteekissa tai yksityisellä
lääkäriasemalla. Jos korttia ei näytä, maksaa täyden hinnan ja hakee Kelakorvauksen itse.
Kunnallisella puolella kelakortti toimii lähinnä henkkarina. Siitä saa näppärästi luettua henkilötunnuksen viivakoodista paikalliseen atk-sovellukseen.
Yksityisten vakuutusten kannalta kelakortilla ei ole mitäään merkitystä.
Yksityinen saiaruskuluvakuutus kannattaa aina ottaa, koska Kelakorvaukset kattaa vain murto-osan kustannuksista. - leikkaukseen:
ilman muuta maksat sen normaalin vuorokausimaksun kuin kaikki muutkin, eri asia on jos leikkautat lapsesi yksityisellä puolella.
KELA-kortilla ei tosiaankaan ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa, kuten sinulle jo tuossa aiemmin kerrottiinkin.
On toki jokaisen asia miksi ottaa vakuutuksen, mutta miksi maksaa kalliita (meillä ainakin vakuutusmaksut ovat n. 300 euroa per lapsi/vuodessa) vakuutusmaksuja jos ei sitten käytä yksityistä sektoria???
Kyllä minä ainakin käytän lapsiani yksityisellä sektorilla, miksi julkisella jos kerran maksan korkeita vakuutusmaksuja.
KELA-korttia ei tarvita kuin apteekissa (ei sielläkään pakosti), jos haluaa suoraan KELA-korvauksen lääkkeistä, yksityisillä lääkäriasemilla, jotta he voivat suoraan veloittaa asiakkaalta VAIN omavastuuosuuden ja hakea omansa pois sitten KELA:sta.
Lue se vakuutuskirja tarkasti.
Minulle jäi vähän epäselväksi se, että miksi vakuutus jos on aikomus jatkaa käyntejä julkisella sektorilla? Siellä kun ei tarvita minkäänlaista vakuutusta....
Lapsiturvavakuutus? Siis tällä nimelläkö se siellä papereissa virallisesti seisoo?- kulutkin
Saahan ne julkisen puolen kulutkin laittaa vakuutukseen. Eikö ole parempikin, että jollakin on vähän pienemmät sairauskulut vakuutukseen, siitähän se vakuutusmaksun suuruuskin rippuu. JOS KAIKKI KOKO AJAN, käyvät yksityislääkäreillä sunnuntaisin ja kaikki nenäsuihkeet ja supot ja perusvoiteet ostetaan vain vakuutuksella, niin kohta kaikkien vakuutusmaksut olisivat tonneissa per vuosi.
- itsellä vak.yli 25 v
kulutkin kirjoitti:
Saahan ne julkisen puolen kulutkin laittaa vakuutukseen. Eikö ole parempikin, että jollakin on vähän pienemmät sairauskulut vakuutukseen, siitähän se vakuutusmaksun suuruuskin rippuu. JOS KAIKKI KOKO AJAN, käyvät yksityislääkäreillä sunnuntaisin ja kaikki nenäsuihkeet ja supot ja perusvoiteet ostetaan vain vakuutuksella, niin kohta kaikkien vakuutusmaksut olisivat tonneissa per vuosi.
puolen kulut voi laittaa vakuutukseen. Mutta..olen samoilla linjoilla tuon kirjoittajan kanssa. Itselläni on sairaanhoitokuluvakuutus, ollut n. 25 v ja pidän sen suurimpana antina sitä, että voin mennä suoraan esim. erikoislääkärille, on se sitten silmälääkäri, gynekologi jne.
Tosin alkuperäisellä näytttää olevan aika sekava käsitys vakuutuksesta, koskien mm. ihan tavallista operaatiota, umpparin poistoa, kukaan nyt tuskin menee vakuutuksensa kanssa sitä ykistyiselle sektorille leikkuuttamaan (toki näin voi tehdä).
Itse olen aikuisiällä leikkuuttanut nielurisani yksityisellä sektorilla, julkisella olisi ollut liki vuoden jono ja angiinani oli kroonistunut.
Onneksi oli vakuutus, omani on vieläpä niin vanha ettei siinä ole laisinkaan omavastuuosuutta, onneksi tuli aikoinaan se hankittua.
Ja lapsille tietysti, jo ennen syntymää - aloittaja
Kyllä. Lapsiturvavakuutus. Tuolla nimellä se virallisesti seisoo papereissa.
Nimenomaan se oliskin pointti, että se itse leikkaushan on maksuton julkisellapuolella, mutta esim. vuodeosastolla vietetystä ajasta kela korvaa vain murto-osan. Vakuutus joka kattaa sairaalassaolopäivät, on juuri siksi, että sillä pystytään maksamaan laskun loppu, jos tulee kuukaudenkin mittainen olo vuodeosastolla. Päivä normisti maksaa n.25e ja se kertaa 30 tekee 750. Eli aika iso lasku jos sattuu että on työtön silloin kun lapsi sairastuu, eikä pysty omasta lompsastaan repimään sairaalalaskuun rahoja.
Eli julkisellakin sektorilla maksaa se vuodeosastolla oleminen, joten meille tuo hoitopäivien korvaaminen on aika iso asia, sillä ne on kallein osa julkisella puolella.
Esim. yksityisellä puolella maksaa synnytyskin maltaita, sen sijaan julkisella puolella synnyttäminen on asiakkaalle ilmaista. Mutta vaikka julkisella puolella itse tapahtuma, eli leikkaus-synnytys-tms. on maksuton, niin vuodeosastolla oleminen maksaa. Siksi meillä on tämä vakuutus, sairaalakuluja varten lähinnä.
Kyllä, jos ottaa ne monensadan euron suuriset vakuutukset lapsille, niin totta hitossa kannattaa käyttää yksityisellä. Meillä se taas ei ole kannattavaa, koska julkisella puolella on saatu tosi hyvää palvelua ja henkilöstöä on tarpeeksi ettei jonotuskaan veny kohtuuttomaksi.
Kiitos vastauksista, suurinpiirtein nyt selvisi se mitä hainkin. :) - aloittaja
itsellä vak.yli 25 v kirjoitti:
puolen kulut voi laittaa vakuutukseen. Mutta..olen samoilla linjoilla tuon kirjoittajan kanssa. Itselläni on sairaanhoitokuluvakuutus, ollut n. 25 v ja pidän sen suurimpana antina sitä, että voin mennä suoraan esim. erikoislääkärille, on se sitten silmälääkäri, gynekologi jne.
Tosin alkuperäisellä näytttää olevan aika sekava käsitys vakuutuksesta, koskien mm. ihan tavallista operaatiota, umpparin poistoa, kukaan nyt tuskin menee vakuutuksensa kanssa sitä ykistyiselle sektorille leikkuuttamaan (toki näin voi tehdä).
Itse olen aikuisiällä leikkuuttanut nielurisani yksityisellä sektorilla, julkisella olisi ollut liki vuoden jono ja angiinani oli kroonistunut.
Onneksi oli vakuutus, omani on vieläpä niin vanha ettei siinä ole laisinkaan omavastuuosuutta, onneksi tuli aikoinaan se hankittua.
Ja lapsille tietysti, jo ennen syntymääAivan. Tätä tarkoitin, että ilman näitä kalliita vakuutuksia yksityisellä on hiton kallis käydä. Kyllähän kaiken voi melkein tänä päivänä laittaa yksityisellä vakuutuksen piikkiin. Siellä voi teettää kaikki samat jutut kuin julkisellakin puolella.
Kyselin täällä siksi, että olen kuullut niin paljon kauhutarinoita taloudellisista konkursseista jotka on tulleet kun lapsen sairaus on vaatinut kuukausien hoitoa vuodeosastolla, tehohoidossa jne... Ja kun ei ole ollut vakuutusta...
Olet aivan oikeassa, olen todella sekaisin näiden lippujen ja lappujen kanssa ollut, kun olen hakenut tarjouksia vakuutusyhtiöiltä, lukenut lukemattomia sivuja paperia, käynyt ehtoja läpi ja sitä että mikä meillä olis hyvä ja sopivin. Mutta niinkuin sanoin, nyt kai tämä suurinpiirtein alkaa olla selvä. Toivottavasti. :) - Isä vm 2001
aloittaja kirjoitti:
Kyllä. Lapsiturvavakuutus. Tuolla nimellä se virallisesti seisoo papereissa.
Nimenomaan se oliskin pointti, että se itse leikkaushan on maksuton julkisellapuolella, mutta esim. vuodeosastolla vietetystä ajasta kela korvaa vain murto-osan. Vakuutus joka kattaa sairaalassaolopäivät, on juuri siksi, että sillä pystytään maksamaan laskun loppu, jos tulee kuukaudenkin mittainen olo vuodeosastolla. Päivä normisti maksaa n.25e ja se kertaa 30 tekee 750. Eli aika iso lasku jos sattuu että on työtön silloin kun lapsi sairastuu, eikä pysty omasta lompsastaan repimään sairaalalaskuun rahoja.
Eli julkisellakin sektorilla maksaa se vuodeosastolla oleminen, joten meille tuo hoitopäivien korvaaminen on aika iso asia, sillä ne on kallein osa julkisella puolella.
Esim. yksityisellä puolella maksaa synnytyskin maltaita, sen sijaan julkisella puolella synnyttäminen on asiakkaalle ilmaista. Mutta vaikka julkisella puolella itse tapahtuma, eli leikkaus-synnytys-tms. on maksuton, niin vuodeosastolla oleminen maksaa. Siksi meillä on tämä vakuutus, sairaalakuluja varten lähinnä.
Kyllä, jos ottaa ne monensadan euron suuriset vakuutukset lapsille, niin totta hitossa kannattaa käyttää yksityisellä. Meillä se taas ei ole kannattavaa, koska julkisella puolella on saatu tosi hyvää palvelua ja henkilöstöä on tarpeeksi ettei jonotuskaan veny kohtuuttomaksi.
Kiitos vastauksista, suurinpiirtein nyt selvisi se mitä hainkin. :)Julkisen puolen maksuissa on muuten olemassa vuotuinen maksukatto, noin 600 euroa muistaakseni. Kun tämä summa tulee täyteen, sen jälkeiset terveyskeskus-, poliklinikka- yms. käynnit ovat maksuttomia. Vuodeosastolla vuorokausimaksu putoaa 12 euroon aiemmasta 26 eurosta per vuorokausi.
On totta, että kuukauden sairaalareissusta tulee melko iso lasku maksettavaksi. Pienen lapsen kyseessäollessa sanoisin kuitenkin, että isompi ongelma voi tulla siitä, jos haluaa viettää aikaa lapsen kanssa sairaalassa. Jos asuu muualla kuin sairaalapaikkakunnalla, joutuu järjestämään majoituksen myös isälle/äidille ja järjestämään poissaolon työstä.
Jos tulot ovat työttömyyden tai muun syyn vuoksi niin pieniä, ettei sairaalamaksuja kykene maksamaan, sosiaalivirasto voi maksaa niitä. Ja Suomessahan ei ketään jätetä hoitamatta sen vuoksi, ettei hoitopäivämaksuun löydy rahoja.
Sitä paitsi: yksityisissä sairaaloissa nuo hoitopäivämaksut vasta kalliita ovatkin. Yhden hengen huoneessa voi joutua maksamaan useampia satoja euroja per päivä (tietysti itse hoitotoimenpiteet veloitetaan vielä erikseen), ja vakuutuksissa on yleensä rajoitus hoitopäivämaksun enimmäismäärälle. Jos yksityissairaalaa haluaa käyttää, vakuutuksesta huolimatta pääsee maksamaan melko paljon rahaa tuon hoitopäivämaksun maksimin takia.
Hoidon taso julkisella puolella erikoissairaanhoidossa on hyvä. Vakuutuksen isoin hyöty mielestäni on se, että esimerkiksi päivystyskäynnit hoituvat pienemmällä jonotuksella yksityisellä puolella, ja tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoitoon saa nopeammin. Yksityinen puoli hoitaa yleislääkäritasoisen hoidon erinomaisesti, sekä osan monimutkaisemmistakin toimenpiteistä. Kaikkia erityisosaamista tai laitteistoa vaativia hoitoja ei yksityiseltä puolelta saa, joten vakuutuksen omistajankin on varauduttava hoitoon myös julkisella puolella.
- Siellä tietoa
Vauvavakuutusinfoa, vertailuja
http://www.lapsivakuutukset.info/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot953761Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe453103- 793017
- 192825
- 282724
- 522432
- 192177
- 602108
- 581896
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121858