ortodoksinen uskonnonopetus

pakanaäiti

Lapsemme ovat ortodokseja,käyvät tällä hetkellä kuitenkin tavallisessa uskonnonopetuksessa muun luokan kanssa.Joku vuosi sitten vanhimmat muksut olivat ortodoksiopetuksessa,ja kokemukset negatiiviset:rukoilua paljon,kynttilöitä poltettiin,kyseltiin perheen ja suvun sairaat ja kuolleet ja niiden puolesta rukoiltiin.Vanhin lapsista koki tunnit hyvin ahdistavina.Muistutti enemmän kirkossakäyntiä kuin koulun oppituntia..
Tuon yhden vuoden jälkeen ei lapseni ole menneet enää ko.opetukseen.Tällä hetkellä sitä saatavana vain kouluajan ulkopuolella. Muksuilla iltaisin harrastuksia,ei enää ehdi ja jaksa erikseen uskontotunneille mennä.

Koulun uskonnonopetuksen pitää kuulemma olla tunnustuksetonta.Päteekö se myös ortodoksiopetukseen? Mistä voin etukäteen tarkistaa,perehtyä sen opetussuunnitelmaan?Mielestäni tavallinen usk.opetus koulussa ihan hyvää,asiallista ja monipuolista.Ei tyrkytä mitään,vaan antaa perustiedot.

Itse kuulun ev.lut srk:aan,isä ja lapset ortodokseja.Meillä kotona ei ongelmaa uskonasioista,mutta jotkut muut tyrkyttää ja hössöttää hirveesti.Taitaa olla joillakin ns.oma lehmä ojassa.
Millaisia kokemuksia muilla on?Kertokaa!

17

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MLL

      ortodoksisuudesta mitään, kun et itse ole ortodoksi. Ortodoksisuudessa on esim rukoustapojen opettaminen hyvin tärkeää.

      Ortodoksinen uskonnonopetus ei tietenkään ole tunnustuksetonta, vaan ortodoksista, ja vastaavasti luterilainen opetus on edelleen luterilaista. Nykyinen kouluhallintokielen termi on oman uskonnon opetus.

      Miehesi pitäisi hankkia lapsille oman uskonnon opetusta kouluun. Sinun pitää pysyä tästä asiasta erossa -ja olla sabotoimatta lastesi uskontokasvatusta. Tottakai oma negatiivinen asenteesi tarttuu lapsiin.

      Jos kerran lapset on laitettu isänsä uskoon, hänen velvollisuutensa on huolehtia tästä asiasta. Lasten uskontokasvatus ei kuulu sinulle millään tavalla, vaan se on puolisosi asia. Ennen seka-avioliitossa oleville tämä oli itsestään selvä asia.

      PS Miten voit olla pakana, jos kerran kuulut evlut kirkkoon?

      • sanoit!

        Lapset on LAITETTU isän uskoon, eivät siis ehkä itse usko mihinkään, eivätkä ole itse valinneet mihin uskovat!
        Kyllä te uskovaiset teette itsenne jälleen naurettaviksi noilla kommenteillanne!


      • MLL
        sanoit! kirjoitti:

        Lapset on LAITETTU isän uskoon, eivät siis ehkä itse usko mihinkään, eivätkä ole itse valinneet mihin uskovat!
        Kyllä te uskovaiset teette itsenne jälleen naurettaviksi noilla kommenteillanne!

        jomman kumman uskoon. Valintatilanne on siis siinä vaiheessa. Äiti olisi aivan hyvin voinut panna lapset omaan kirkkoonsa, koska Suomen lain mukaan lapset seuraavat uskonnon suhteen ensisijassa äitiään. Nyt kuitenkin lapset ovat ortodokseja, joten on isän asia hoitaa heidän uskonnollinen kasvatuksensa. Ap on ilmeisesti henkilö joka ei itse tiedä, mitä ajattelisi uskonasioista. Hän on milloin pakana, milloin luterilainen.


      • tulisi
        MLL kirjoitti:

        jomman kumman uskoon. Valintatilanne on siis siinä vaiheessa. Äiti olisi aivan hyvin voinut panna lapset omaan kirkkoonsa, koska Suomen lain mukaan lapset seuraavat uskonnon suhteen ensisijassa äitiään. Nyt kuitenkin lapset ovat ortodokseja, joten on isän asia hoitaa heidän uskonnollinen kasvatuksensa. Ap on ilmeisesti henkilö joka ei itse tiedä, mitä ajattelisi uskonasioista. Hän on milloin pakana, milloin luterilainen.

        erottaa kaikista uskonasioista, jos sillä ei kerran ole niin väliä, mihin "laitetaan" uskomaan.
        Ko. uskoon liittäminen in viime vuosituhannen "juttuja".


    • Ateisti...

      On se uskonto sitten mikä tahansa, niin ei sitä ainakaan koulussa tulisi opettaa!

      USKONTO vs. ELÄMÄNKATSOMUSTIETO

      Elämme jo kolmatta vuosituhatta, mutta yhä uidaan kuin täi tervassa... ja tuhlataan verorahoja aivan päättömästi!

      Pöyristyttävintä verovarojen tuhlausta on uskonnon opetus perusopetuksessa.

      Kirkon ja valtion tulisi päättää "liittonsa" tässä kohtaa ja kirkon tulisi järjestää uskonnonopetusta sitä haluaville ihan oman kirkollisveronsa puitteissa. Jokaisellahan on oikeus osallistua sunnuntaisin jumalanpalveluksiin ihan ilmaiseksi ja käydä seurakunnan kerhoissa ja muissa tapahtumissa.

      Olen sitä mieltä, että elämänkatsomustieto on yksi perusopetuksen tärkeimmistä opetettavista aineista.
      Et:ssä jos jossain opetetaan suvaitsevaisuutta, toisten kunnoitusta, hyviä tapoja, pohditaan ihmisyyttä, onnellisen elämän aineksia, kansainvälistä vastuuta, rauhantahtoisuutta, kestävää kehitystä, kulttuuriperinteitä, ihmisoikeuksia jne.

      Tämän kaiken opetus tapahtuu asioita pohtimalla, ei lukemalla valmista tekstiä, jossa kierrellään ja kaarrellaan ja yritetään sanoa jotakin raamtun vanhoillisin keinoin, mikä et:n tunnilla kerrotaan suoraan. Et:ssä myös käydään läpi maailman valtauskonnot, niistä yhtäkään jalustalle nostamatta.

      Minusta on pöyristyttävää, että ev.lut. uskontoa opiskelevat lapset jäävät paitsi tästä kaikesta tärkeästä asiasta ja kuuntelevat vaan "satuja", joista eivät vähääkään ymmärrä.

      Ja mikä osaltaan luo epäjärjestystä opetuksessa on se, että toisella tunnilla kerrotaan maailman synnystä jumalan luomana ja seuraavalla oppitunnilla aiheena onkin alkuräjähdys ja kuinka maailma sai alkunsa. Valehtelevatko opettajat tässä kohtaa vai mihin on uskominen. Luulisi näiden ristiriitaisten ajatusten aiheuttavan lapsissa epäuskoa opettajiin.

      Jos uskonnon tunneista luovuttaisiin peruskoulussa, jäisi yksi viikkotunti esim. päihteistä valistamiseen, terveisiin elämäntapoihin, ensiaputaitoihin, hätätilanteessa toimimiseen, liikennesääntöihin, eläinten oikeuksiin, erilaisiin harrastuksiin tutustumiseen, hyviin käytöstapoihin, taiteelle, musiikille, liikunnalle, jne...

      Lisäksi monessa koulussa koulutyötä hankaloittavat muutamat esim. islam-, ortodoksi-, jehova- tai katoliset oppilaat saisivat opetuksensa omissa seurakunnissaan ja yhteisöissään.

      Kouluissa kaikki lapset olisivat samanarvoisia uskontoon katsomatta.

      Mielestäni valtion tulisi olla uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton ja kaikkien uskontojen opetus tulisi lakkauttaa valtion toimesta!

      • MLL

        Jotta siitä tulisi kaikille soveltuva oppiaine, sen sisältöä tulisi ratkaisevasti muuttaa. ET on nykymuodossaan turha täyteaine, jossa ei ainakaan ala-asteella opeteta yhtään mitään. ET:n tilalle vaikka kansalaistaito takaisin!

        ET on samalla tavalla pienelle ryhmälle tarkoitettu oppiaine kuin vähemmistöuskontojen uskonnonopetuskin. Esim minun lasteni kouluissa on ET:läisiä on huomattavasti vähemmän kuin ortodoksisessa opetuksessa käyviä oppilaita, sillä suuri osa uskontokuntiin kuulumattomistakin on valinnut lapsilleen mieluummin uskonnonopetuksen kuin ET:n.

        Uskonnonopetuksessakin käydään läpi kaikki maailman uskonnot ylä-asteella niin kuin ET:ssäkin. Tämä on kaikkille yhteistä ohjelmaa.

        Mieluummin näkisin, että kaikki katsomusopetus lopetettaisiin koulusta, kuin että ET:stä tehtäisiin kaikille pakollinen aine.


      • tosiaankaan
        MLL kirjoitti:

        Jotta siitä tulisi kaikille soveltuva oppiaine, sen sisältöä tulisi ratkaisevasti muuttaa. ET on nykymuodossaan turha täyteaine, jossa ei ainakaan ala-asteella opeteta yhtään mitään. ET:n tilalle vaikka kansalaistaito takaisin!

        ET on samalla tavalla pienelle ryhmälle tarkoitettu oppiaine kuin vähemmistöuskontojen uskonnonopetuskin. Esim minun lasteni kouluissa on ET:läisiä on huomattavasti vähemmän kuin ortodoksisessa opetuksessa käyviä oppilaita, sillä suuri osa uskontokuntiin kuulumattomistakin on valinnut lapsilleen mieluummin uskonnonopetuksen kuin ET:n.

        Uskonnonopetuksessakin käydään läpi kaikki maailman uskonnot ylä-asteella niin kuin ET:ssäkin. Tämä on kaikkille yhteistä ohjelmaa.

        Mieluummin näkisin, että kaikki katsomusopetus lopetettaisiin koulusta, kuin että ET:stä tehtäisiin kaikille pakollinen aine.

        taida edes arvata mitä et:ssä opetetaan!
        Mikäli pidät niitä asioita turhanpäiväisinä, kannattaisi sinun ehkä muuttaa vaikka etelänavalle, vaikkakin silloin kävisi sääliksi jopa pingviinejä!


      • MLL
        tosiaankaan kirjoitti:

        taida edes arvata mitä et:ssä opetetaan!
        Mikäli pidät niitä asioita turhanpäiväisinä, kannattaisi sinun ehkä muuttaa vaikka etelänavalle, vaikkakin silloin kävisi sääliksi jopa pingviinejä!

        ET:stä. Kaikki sanoivat, että ET on tylsää, ja että siellä ei opeteta mitään. Esim täällä aiemmin mainitut liikennesäännöt ja ensiaputaidot yms opetetaan ympäristöopissa. Ne eivät ole maailmankatsomuksellisia asioita. Et:ssä tyydytään puhumaan vain epämääräisesti hyvistä tavoista yms.

        Uskonnoista taas ei ET-tunneilla saa ala-asteella puhua mitään, vaikka lapsia asia kiinnostaisikin. Yläasteella on uskontojen ja muiden elämänkatsomusten esittelyä, mutta se on kovin teoreettista.

        Lisäksi täysin uskonnolta varjeltujen lasten on vaikea ymmärtää uskonnollista elämännäkemystä. Opetus jää näin täysin pintapuoliseksi. Uskontojen hyvä tuntemus on tärkeätä, koska kulttuurit perustuvat paljolti uskontoihin.


      • siis...
        MLL kirjoitti:

        ET:stä. Kaikki sanoivat, että ET on tylsää, ja että siellä ei opeteta mitään. Esim täällä aiemmin mainitut liikennesäännöt ja ensiaputaidot yms opetetaan ympäristöopissa. Ne eivät ole maailmankatsomuksellisia asioita. Et:ssä tyydytään puhumaan vain epämääräisesti hyvistä tavoista yms.

        Uskonnoista taas ei ET-tunneilla saa ala-asteella puhua mitään, vaikka lapsia asia kiinnostaisikin. Yläasteella on uskontojen ja muiden elämänkatsomusten esittelyä, mutta se on kovin teoreettista.

        Lisäksi täysin uskonnolta varjeltujen lasten on vaikea ymmärtää uskonnollista elämännäkemystä. Opetus jää näin täysin pintapuoliseksi. Uskontojen hyvä tuntemus on tärkeätä, koska kulttuurit perustuvat paljolti uskontoihin.

        oikeasti lukea?
        Ensiaputaidot ja liikennesäänöt olivat aiheita, joita koulussa tulisi enemmän opettaa.
        Kyse ei nyt ollut et:ssä opetettavista asioista!
        Onko joku lapsesi kaveri joskus kehunut uskontotunteja? Tuskinpa.
        Aika hataralta pohjalta lähdit heittelemään tietämystäsi, jos se on lastesi kavereiden mielipiteiden varassa. Haloo!


      • MLL
        siis... kirjoitti:

        oikeasti lukea?
        Ensiaputaidot ja liikennesäänöt olivat aiheita, joita koulussa tulisi enemmän opettaa.
        Kyse ei nyt ollut et:ssä opetettavista asioista!
        Onko joku lapsesi kaveri joskus kehunut uskontotunteja? Tuskinpa.
        Aika hataralta pohjalta lähdit heittelemään tietämystäsi, jos se on lastesi kavereiden mielipiteiden varassa. Haloo!

        varsinkin ortodoksisia uskontotunteja. Yleensä oppilaat tai heidän vanhempansa eivät nimittäin jaa ap:n käsitystä asiasta.

        Olen joskus myös tutustunut ET:n opetussuunnitelmiin, mutta hyväkään opetussuunnitelma ei takaa hyvää toteutusta.

        Yksi ala-asteen rehtori sanoi minulle kerran ruvenneensa opettamaan ET:tä, koska hän usein joutui peruttamaan tunnit, ja koska ET-tuntien peruttamisesta oli kaikkein vähiten vahinkoa eli suomeksi sanottuna ET oli hänen mielestään koulun turhin aine.


      • pakanaäiti
        MLL kirjoitti:

        varsinkin ortodoksisia uskontotunteja. Yleensä oppilaat tai heidän vanhempansa eivät nimittäin jaa ap:n käsitystä asiasta.

        Olen joskus myös tutustunut ET:n opetussuunnitelmiin, mutta hyväkään opetussuunnitelma ei takaa hyvää toteutusta.

        Yksi ala-asteen rehtori sanoi minulle kerran ruvenneensa opettamaan ET:tä, koska hän usein joutui peruttamaan tunnit, ja koska ET-tuntien peruttamisesta oli kaikkein vähiten vahinkoa eli suomeksi sanottuna ET oli hänen mielestään koulun turhin aine.

        Mihin perustuu väite "yleensä oppilaat tai heidän vanhempansa eivät nimittäin jaa ap:n käsitystä asiasta"?Onko asiasta tehty virallista kyselyä,tutkimusta, gallupia, väitöskirjaa tms.?

        Et todellakaan voi väittää minua tuntematta ettenkö tietäisi MITÄÄN ortodoksisuudesta! Olen nähnyt sitä elämässäni paljon enemmän kuin sinä ja moni muu tällä palstalla kävijä.

        Et voi myöskään luonnehtia minua pakanaksi tai ev.luterilaiseksi tuntematta minua.Voi hitsi mitä argumentteja!! Nimimerkki on nimimerkki,eikä aina merkitse mitään.

        Lasteni isä antaa lapsille luvan mennä tavalliseen usk.opetukseen.Toiseksi asumme erossa,ja mulla ollut pitkään yks.huoltajuus.Jos olisin tosi häijy,voisin vaihtaa lasteni uskonnon,mutten halua sitä tehdä.Saavat itse isompana valita mihin kuuluvat.
        Ortodoksikirkkoon olen yrittänyt lapsia saada,mutta huonoin tuloksin.Käyvät ev.lut srkunnan kerhoissa,koska heidän oma srk ei voi lapsille,nuorille järjestää toimintaa.

        Toivoisin jatkossa kiihkottomia,asiallisia mielipiteitä ja perusteltuja.


      • olen
        MLL kirjoitti:

        varsinkin ortodoksisia uskontotunteja. Yleensä oppilaat tai heidän vanhempansa eivät nimittäin jaa ap:n käsitystä asiasta.

        Olen joskus myös tutustunut ET:n opetussuunnitelmiin, mutta hyväkään opetussuunnitelma ei takaa hyvää toteutusta.

        Yksi ala-asteen rehtori sanoi minulle kerran ruvenneensa opettamaan ET:tä, koska hän usein joutui peruttamaan tunnit, ja koska ET-tuntien peruttamisesta oli kaikkein vähiten vahinkoa eli suomeksi sanottuna ET oli hänen mielestään koulun turhin aine.

        itse kuullut ja kokenut.

        Et:n tunnit ja prometheus-leirit ovat olleet sitä nuoruuden ja peruskoulun parasta antia!


      • kyllä
        MLL kirjoitti:

        varsinkin ortodoksisia uskontotunteja. Yleensä oppilaat tai heidän vanhempansa eivät nimittäin jaa ap:n käsitystä asiasta.

        Olen joskus myös tutustunut ET:n opetussuunnitelmiin, mutta hyväkään opetussuunnitelma ei takaa hyvää toteutusta.

        Yksi ala-asteen rehtori sanoi minulle kerran ruvenneensa opettamaan ET:tä, koska hän usein joutui peruttamaan tunnit, ja koska ET-tuntien peruttamisesta oli kaikkein vähiten vahinkoa eli suomeksi sanottuna ET oli hänen mielestään koulun turhin aine.

        paskaa tai rehtori on ollut täysin epäpätevä!
        Ei ala-asteella voi tunteja peruuttaa! Ei 1. ja 2. luokkalaisia eikä vanhempiakaan voi noin vain päästää aiemmin kotiin.
        Meidän koulussa jokaikisellä tunnilla on sijainen, on opettajan poissaolon syy sitten ihan mikä tahansa.
        Tuollaisesta rehtorista olisi pitänyt tehdä ilmoitus !


    • Tiedän jotain minäkin

      ET-opena en alennu edes kommentoimaan moista skeidaa, mitä tämä MLL täällä mistään mitään tietämättömänä suoltaa. Toivon vain, ettei kukaan myöskään sorru uskomaan hänen hengentuotteitaan.

    • oppitunnin

      sisältö saattaa aiheuttaa lapsissa ahdistusta.

      Kaikissa perheissä ei ehkä ole käsitelty kuolemaa noin jyrkästi ja mielestäni koulussa, missä ei ole kuitenkaan aikaa kuunnella ja avata haavoja jokaisen oppilaan kohdalla, on edesvastuutonta edes käsitellä ko. aihetta.

      Saat koulun OPS:in luultavasti pyytämällä koulusta, ellei sitä ole esim. koulunne nettisivuilla. Jokainen saa siihen tutustua. Opetus järjestetään verovaroilla ja koulu on julkinen laitos. Kuka tahansa saa mennä seuraamaan oppitunteja.

      • pakanaäiti

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!!

        Olen samaa mieltä että on vaikeaa,edesvastuutonta käsitellä näin herkkää asiaa kuin kuolema,sairastuminenkin (esim. syöpä tms)koulussa tavallisella oppitunnilla.Meidän tapauksessa taustalla silloin tuore avioero,muutto, ja vähän kauempaa pikkusiskon ja papan kuolema..Ei kait ihme jos lasta ahdisti!Soitin asiasta ko.aineen opettajalle,ja luokanvalvojallekin. Pyyntööni luopua rukoushetkistä aineenopettaja suhtautui hyvin loukkaantuneesti,kuulemma oli vastoin ortodoksiopetuksen perusteita,mutta tällä kertaa myöntyi eka kerran pitkän opettajauransa
        aikana..
        Olimme hämmästyneitä opetuksen tyylistä.Entisessä asuinmaassamme ortodoksiuskonnonopetus oli aivan tavallisia lukuaineoppitunteja.Ei tosiaan mitään suitsukkeita,rukouksia yms.!!

        Kiitos tiedoista,alan hankkia OPS:n ja tutustua siihen.


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta onpa nimimerkillä Pakanaäiti taas suuret huolet. Ortodoksiuskonnossa opetellaan esimerkin kautta miten esirukoukset toimivat ja miten kynttilöitä sytytetään, hui kauhistus... itse näkisin että tässä opetellaan pragmaattisin keinoin niitä asioita, jotka ko. uskonnossa ovat olennaisia. Jäisi kemian tunnilla teoriat aika torsoiksi ellei tehtäisi kokeita ja lapset eivät itse pääsisi näkemään mitä tapahtuu kun opettaja sekoittaa natriumhydroksidia veteen (toivottavasti vain pieniä määriä kuitenkin).

      Kuulostaa nyt siltä, että Pakanaäiti ei itse tiedä tarpeeksi ortodoksisuudesta, tai on päättänyt ettei halua ymmärtää. Kyllä minuakin ahdistaavat luterilaisten perisyntiopit, muslimiperinteet joissa pikkutyttöjä tahtomattaan seksualisoidaan pukemalla jihabit etteivät miehet kiihottuisi jne vastaavat. Mutta ne asiat ei minulle kuulu enkä niistä sen enempää väitä edes tietäväni kun en kyseisiä uskontokuntia edusta. Kaikessa on myös hyvät puolensa, ja tärkeintä että pyrittäisiin kunnioittamaan toisiamme ja elämään sovussa.

      Sellainen loppulisäys vielä Pakanaäidille (joka tuskin tätä ketjua enää lukee) että ortodoksisella uskonnon opetuksella on tärkeä kulttuurillinen aspekti. Luovutetusta Karjalasta muuttaneet ortodoksit kokivat runsaasti syrjintää ja haukkumista uskontonsa tähden, mikä johti siihen että osa kääntyi luterilaisiksi ja monet kastoivat lapsensa valtauskontoon vaikka itse olivat ortodokseja. Pikkuhiljaa näistä ortodoksievakkojen traumoista on alettu puhumaan avoimesti, ja tämän luterilaisten harjoittaman syrjinnän vuoksi ort. uskonnon opetus - joka on tunnustuksetonta ja keskittyy oman kulttuuriperinnön tukemiseen ja siihen tutustuttamiseen - on erittäin tärkeässä asemassa varsinkin meille rajakarjalaisten jälkeläisille. Hengelliset asiat ovat sitten oma lukunsa ja kuuluvat kotien vastuulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1509
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1133
    3. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1018
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      880
    Aihe