Mulla tosiaan on verkkokalvon irtauma, ollut jo kuukausia, eikä sille tehä mitään...Käskettiin vaan seurata näköä itse...On elinikäinen vaiva...Onko kellään kokemusta asiasta? Paheneeko se yleensä iän myötä vai mitä on odotettavissa`?
verkkokalvon irtauma?
4
975
Vastaukset
- plussalla
Niin millaset oireet siitä on? Minulla on silmänpohjan turvotusta vasemmassa silmässä. On ollut jo kolme kertaa aiemmin, mutta palannut aina parissa kuukaudessa ennalleen, mutta käynyt mielessä , että josko tästäkin olisi jotain vastaavaa seurauksena, kun aina vaan uusii. Nyt on taas ollut päällä jo kolme viikkoa.
- karin
...silmässä semmosia valonvähähysiä oireena mulla!
- Skuootee
karin kirjoitti:
...silmässä semmosia valonvähähysiä oireena mulla!
Siis onko ne välähdykset värillisiä?
Minulla on kirkkaita ja sinisiä välähdyksiä. Myös semmoinen pysyvä hopeinen pieni täplä tai viiru näkyy lähes koko ajan. Yölläkin jos herään...
Lääkärit eivät ole löytäneet syytä näihin juttuihin.
- Xyz_
Jos sulla on todella havaittu verkkokalvon irtauma, on suoranainen ihme, ettei sille tehdä mitään. Jos verkkokalvoon tulee pienikin reikä (riski erityisesti kaihileikkauksen jälkeen tai yleensä voimakkaan likinäköisillä) ja jos irtauma on kauempana tarkan näön alueesta (makula) niin yleensä henkilö passitetaan pikaisesti korjaavaan hoitoon. Jos verkkokalvo 'romahtaa' eli irtoaa laajemmalti, sen korjaus on hankalaa, ja näkökyky heikkenee lähes vuorenvarmasti, pahimmassa tapauksessa silmä voi jopa sokeutua.
Jos yleensä on jotain häikkää verkkokalvossa, on syytä välttää ekstreemejä juttuja, kuten benjihyppyä jne, myös joissakin urheilulajeissa on riski että alkava vekkokalvon irtauma pahenee.
Oireena on yleensä ns nokisade, eli mustia pilkkuja näkyy näkökentässä, ja myöhemmin näkökenttään ilmaantuva tummennus, joka suurenee verkkokalvon irtoamisen myötä. Salamaniskut jotka näkyvät varsinkin pimeässä voivat aiheutua lasiaisen kiinnikkeiden aiheuttamista jännityksistä verkkokalvolla esim. pään nopean liikkeen yhteydessä. Ne eivät välttämättä ole vaarallisia, mutta jos esiintyminen on jatkuvaa, voi niistä aiheutua myöhemmällä iällä ongelmia.
Suosittelen silmälääkärissä käyntiä jos tällaisia oireita ilmaantuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329