Talvi lepo

ZoneR

Olenkohan tehnyt skootterin talvilevossa jotakin väärin kun se ei nyt käynistykkään?

Yksi kaveri kertoi, että sitä kannattaisi käynnistää aina kerran kuussa ja pitää sitä päällä muutaman minuutin jotta öljyt ja sun muut aineet voitelee sen.

Ja se sitten lähtisi paremmin käyntiin keväällä onko siinä mitään ideaa?

Yritin käynnistää sen tässä viime viikonloppuna kun lumet on tiestä sulannut meinasin ruveta ajelemaan sillä kun ei ole enää tiet liukkaita.

Mutta se ei nyt käynnistynytkään. Mitä sille on käynyt? Bensaa sillä on ja valot palaa ja pitää ön ön öön ääntä moottori yritää käynnistyä mut se ei jaksa? Se on autotalissa mikä on melkein pakkasen puolella

Talvilepo vinkkejä?

5

730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Ensimmäinen ajatus on, että akku on liian heikko. Silloin se vielä voi pyörittää konetta, mutta ei silti käynisty.
      Jos akku on hyvä, pitää tarkistaa tulppa. Kärkiväli voi olla liian suuri tai tulppa on märkä.
      Pitkän seisokin jälkeen voi olla vettä kaasuttajassa. Pensahana pitää sulkea ja avata tyhjennysruuvi kaasuttajan pohjassa. Sitten ruuvi kiinni ja hana auki ja käynnistys.
      Kiinan skoottereissa on joku pensaletkun litystymisjuttu istuimen alla, jota minä en osaa.

      • ZoneR

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        Tuskinpa on muuta vikaa kuin että akussa ei enää riitä potkua.Lähtis varmasti käymään apukaapeleilla,tosin voi joutua sahaamaan tavallista pitempään.
        Akulla on tapana purkautua pikkuhiljaa kun sitä ei käytetä.Virta voi riittää pyörittämään konetta mutta ei tarpeeksi nopeasti ja sytykseen ei sitten jääkkään enää sähköä.
        Jos latailet akkua niin tee se moottoripyörään tarkoitetulla laturilla.
        Latausvirta auton latureissa on liian iso ja voit onnistua tuhoamaan akun.
        Auton laturin ja akun väliin voi tosin kytkeä parin amppeeri polttimon pienentämään jännitettä.


      • Zoner
        PappaSkootteri kirjoitti:

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?

        Taidanpa testailla noita juttuja jospa pääsisin ajelemaan taas ennen lumen tuloa. Mutta pitäisikö jos mä saan sen käyntiin. Olisiko se hyvä aina kerran kuussa käynnistää skootteri niin se voitelee sitä ja starttaa kesällä hyvin käyntiin? Mun mielestä akku ei kuitenkaan lataudu niin hyvin kun ajaessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      69
      2727
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2308
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2158
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2055
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1434
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1419
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1132
    8. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1010
    9. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      65
      1001
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      114
      975
    Aihe