Talvi lepo

ZoneR

Olenkohan tehnyt skootterin talvilevossa jotakin väärin kun se ei nyt käynistykkään?

Yksi kaveri kertoi, että sitä kannattaisi käynnistää aina kerran kuussa ja pitää sitä päällä muutaman minuutin jotta öljyt ja sun muut aineet voitelee sen.

Ja se sitten lähtisi paremmin käyntiin keväällä onko siinä mitään ideaa?

Yritin käynnistää sen tässä viime viikonloppuna kun lumet on tiestä sulannut meinasin ruveta ajelemaan sillä kun ei ole enää tiet liukkaita.

Mutta se ei nyt käynnistynytkään. Mitä sille on käynyt? Bensaa sillä on ja valot palaa ja pitää ön ön öön ääntä moottori yritää käynnistyä mut se ei jaksa? Se on autotalissa mikä on melkein pakkasen puolella

Talvilepo vinkkejä?

5

753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • os..

      Ensimmäinen ajatus on, että akku on liian heikko. Silloin se vielä voi pyörittää konetta, mutta ei silti käynisty.
      Jos akku on hyvä, pitää tarkistaa tulppa. Kärkiväli voi olla liian suuri tai tulppa on märkä.
      Pitkän seisokin jälkeen voi olla vettä kaasuttajassa. Pensahana pitää sulkea ja avata tyhjennysruuvi kaasuttajan pohjassa. Sitten ruuvi kiinni ja hana auki ja käynnistys.
      Kiinan skoottereissa on joku pensaletkun litystymisjuttu istuimen alla, jota minä en osaa.

      • ZoneR

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?


      • ZoneR kirjoitti:

        Tuota en tiennytkään, että siellä on bensa hana luulin, että ne ovat vain vanhoissa mopoissa ym...? Tulppa on vaihdettu ennen lumen tuloa. Sen jälkeen se onkin ollut tallissa muutaman kuukauden. Akkukin jäi sinne jodot kiinni olisiko ne johdot pitänyt ottaa pois? Auttaisiko jos sitä akkua lataisi täällä sisällä kotona seuraavan vuorokauden yli? Mitä Pappaskootteri tuumailee?

        Tuskinpa on muuta vikaa kuin että akussa ei enää riitä potkua.Lähtis varmasti käymään apukaapeleilla,tosin voi joutua sahaamaan tavallista pitempään.
        Akulla on tapana purkautua pikkuhiljaa kun sitä ei käytetä.Virta voi riittää pyörittämään konetta mutta ei tarpeeksi nopeasti ja sytykseen ei sitten jääkkään enää sähköä.
        Jos latailet akkua niin tee se moottoripyörään tarkoitetulla laturilla.
        Latausvirta auton latureissa on liian iso ja voit onnistua tuhoamaan akun.
        Auton laturin ja akun väliin voi tosin kytkeä parin amppeeri polttimon pienentämään jännitettä.


      • Zoner
        PappaSkootteri kirjoitti:

        syitähän voi olla paljonkin mutta se polttoainehana toimii alipaineella ja aukeaa kun starttaat/poljet käyntiin jolloin alipaine syntyy kaasuttajassa imupuolelle... josta menee letku hanalla aukaisten hanan... joissakin tapauksissa se letku menee "lyttyyn" ja alipainetta ei hanalle synny jolloin kaasuttaja ei saa polttoainetta...
        jos lataat akkua normaalilla laturilla niin älä lataa kuin n.½tuntia tai mieluummin mopon/moottoripyörien akkujen lataukseen tarkoitetulla laturilla jonka teho on muistaakseni 0,5 amppeeria, tarkista nesteen määräkin jos mahdollista
        hanan toiminnan saat tarkistettua kun otat penkin ja sen ala kaukalon pois jonka jälkeen näet imukaulan ja sen oikealta puolelta lähtevän letkun n. 8-10mm halkaisijalta, irroita se kurkusta ja imaiset siitä hieman jolloin syntyy alipaine jonka jälkeen pitäisi kaasuttajalle menevästä letkusta valua polttoainetta (tässä vaiheessahan olet jo irroittanut hanalta tulevan letkun kaasuttajasta) jos ei valu niin tarkista letkujen kunto sekä niiden kulku että ei jää puristuksiin missään vaiheessa...
        nämä tietty arvauksia mutta tutkippa ne kuiteskin josko vaikka auttaisi?

        Taidanpa testailla noita juttuja jospa pääsisin ajelemaan taas ennen lumen tuloa. Mutta pitäisikö jos mä saan sen käyntiin. Olisiko se hyvä aina kerran kuussa käynnistää skootteri niin se voitelee sitä ja starttaa kesällä hyvin käyntiin? Mun mielestä akku ei kuitenkaan lataudu niin hyvin kun ajaessa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1185
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      85
      741
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      91
      675
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      29
      555
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      497
    Aihe