"hakasten" poisto

hui kamala

Miten otetaan leikkaushaavasta hakaset pois?

16

25650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois

      Terveyskeskuksessa hoitaja poistaa ne pienien pinsettien tai vastaavien avulla, niin että ottaa hakasesta kiinni ja nykäisee pois. Toimenpide ei ole kivulias, tosin jos hakaset on tiukassa painuneena ihon sisään, silloin hieman sattuu.Itselläni poistettiin nelisen viikkoa sitten polvesta n. 30 hakasta, osa poistui niin etten juuri tuntenut mitään muutama oli uponnut ihon sisälle hieman, niissä tuntui jonkin verran kipua tai paremminkin nipistystä :)

      • Hakasetselässä

        Miten joku voi pelätä todella paljon jotain hakasten poistoa jos polvikin operoitu. Tällä logiikalla olisit jo kuollut shokkiin jonka polvioperaation pelko saisi aikaan, vai onko leikkaukset jonkun kierossa mielessä pienempi juttu kun haavan sulkemiseen käytetyn materiaalin poisto?


    • takana päin

      Itseltäni poistettiin myös kolme viikkoa sitten polvesta 25 hakasta. Pelkäsin etukäteen todella paljon, mutta jännitys oli aivan turhaa. Ei se todellakaan koske, vaan todellakin nipistää vain. Eli, ei kannata jännittää, se on todella pientä sen rinnalla, mitä esim. olen joutunut kokemaan polven puolitekonivelen leikkauksen takia. Tsemppiä!

    • korkeintaan nipistys

      niin, korkeintaan nipistys tai pari. ei sen enempää.
      Itsekin jännitin, mitä turhuutta se olikaan!
      hui hai ; D

    • *milla

      polvesta 22 hakasta pois. Ei sais pelotella mut se sattui aika pirusti :S ja haava aukesi välittömästi. kivaa oli. Toimenpide ei ollut paha. mut kipu oli

    • Romas

      Minulta poistettiin n.15 hakasta korvanyläpuolelta aivoleikkauksen jälkeen. Toimenpide oli täysin kivuton, verta tosin vuoti vähän.

      • plokij

        poistettiin juuri kymmenen hakasta kaulasta. Hoitaja pihdeillä ooti. Ei kyllä tuntunut miltään. Haava jäi umpeen eikä hakaset olleet menneet ihoon "kiinnni". En edes osannut jännittää asiaa sillä olin kuullut sen kivuttomuudesta kaikilta.


      • nykästi irti
        plokij kirjoitti:

        poistettiin juuri kymmenen hakasta kaulasta. Hoitaja pihdeillä ooti. Ei kyllä tuntunut miltään. Haava jäi umpeen eikä hakaset olleet menneet ihoon "kiinnni". En edes osannut jännittää asiaa sillä olin kuullut sen kivuttomuudesta kaikilta.

        Vaan siis hakaspinsetit/sakset laitetaan hakasen alle ja pidetään haavaa vasten ja sit painetaan pinsetit/sakset yhteen ja yks osa painaa hakasta päältäpäin ja kaks sivuilta alta ja hakanen menee keskeltä kasaan ja näin reunat nousee helposti ihosta pois.

        Pikkusen se nippasee.

        Mulla oli sektion jälkeen 27 hakasta. 26 lähti ihan iisisti pois mut yks oli uponnu ihoon tooooosi ikävästi. Neuvolassa th irrotti sitä about 15min ja sattu kun ei lähte, toinen rauna vaan nous. Sit mentiin terveyskeskukseen missä kaks sairaanhoitajaa nyhti sitä toiset 15min. Oli pakko pyytää puudute kun rupes sattumaan sen verta ja kun sen sain, meni ehkä 5min kun hakanen vihdoin lähti irti.

        Empä ois arvannu että yks hakanen vie puolisen tuntia aikaa.. haava tietty repes siitä kohtaa kun kiskottiin niin paljon.


    • aprikoi

      Meillä olisi tässä samanlainen operaatio, kun polvileikkauksen jälkeen poistetaan ne metallihakaset.
      Olen miettinyt sitä asiaa, että eikö sitä metallihakasta voitaisi vaikka jollain pienellä sivuleikkurilla katkaista ensin siitä päältä ja sen jälkeen nypättäis vaain kummankin puolen palaset erikseen pois?
      Näin ei tarvitsisi venytellä sitä leikkausarpea joka on vaarassa aueta muilla konsteilla.
      Olen menossa viemään potilastani tänään hakasten poistoon ja aion selvittää asiaa. Jos näyttää kovin epävarmalta, ehdotan, että teen sen mieluummin itse, kun annan revittää haavan auki, joka on muuten jo hyvin parantunut.

      • ufguygjygyufg

        Tuo hakastenpoistoon tarkoitetut pihdit "taittaa" hakasen selän jolloin ihon sisällä olevat piikit liukuu ulos menosuunnassaan eikä revi kudosta, jää vain pieni hakasen piikin tekemä reikä. Ongelmat tulee siitä että syvään painuneen hakasen selän alle ei saada pihtien leukaa ujutettua helposti. Normaalihaavaa ei tarvitse venytellä yhtään, ohut pihtien leuka liukuu hakasen alle helposti.


    • Kirurgiset hakaset poistetaan siihen tarkoitetulla instrumentilla eli hakastenpoistajalla. Tärkeää siinä on irrottaa hakaten samaan suuntaan mihin se on laitettu. Hakasten poistaja mielestäni myydään myös apteekissa.

      • Anonyymi

        Hei! Mitä tarkoitat lauseella ”irrottaa hakaten samaan suuntaan mihin se on laitettu”? Pitäisi poistaa äidin klipsit tänään ja nyt alan pelätä että teen väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Mitä tarkoitat lauseella ”irrottaa hakaten samaan suuntaan mihin se on laitettu”? Pitäisi poistaa äidin klipsit tänään ja nyt alan pelätä että teen väärin.

        Jos olet poistamassa hakasia äidiltäsi niin sinulla on varmaan oikea laite siihen. Silloin on turha pelätä että tekisi väärin jotain. Laite on tehty hakasten poistoa varten niin se toimii ihan hyvin. Sama tekniikka siinä on suurinpiirtein kuin niittien poistossa paperista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Mitä tarkoitat lauseella ”irrottaa hakaten samaan suuntaan mihin se on laitettu”? Pitäisi poistaa äidin klipsit tänään ja nyt alan pelätä että teen väärin.

        Oletko ihan tosissasi ja onko sairaalasta todellakin ohjeistettu että hakaset voi poistaa itse! Jos näin on, olet ilmeisesti saanut asiamukaisen työvälineen sairaalasta tai terveyskeskuksesta. Väline on pihdit jotka tavallaan vääntää hakasen "niskat nurin" jolloin hakasen haarat liukuu ulos samaan suuntaan kuin ne on asetettaessa menneetkin.

        On todella outoa jos potilaalle tai hänen läheiselleen on annettu lupa poistaa itse hakaset. En edes harkinnut itse irroittamista vaan ne poistettiin terveyskeskuksessa. Tikkejäkään ei ole yrittänyt poistaa itse kun olen huomannut kuinka työlästä se on ammattilaisellakin (kerran olen silti saanut tulehduksen tuosta toimenpiteestä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi ja onko sairaalasta todellakin ohjeistettu että hakaset voi poistaa itse! Jos näin on, olet ilmeisesti saanut asiamukaisen työvälineen sairaalasta tai terveyskeskuksesta. Väline on pihdit jotka tavallaan vääntää hakasen "niskat nurin" jolloin hakasen haarat liukuu ulos samaan suuntaan kuin ne on asetettaessa menneetkin.

        On todella outoa jos potilaalle tai hänen läheiselleen on annettu lupa poistaa itse hakaset. En edes harkinnut itse irroittamista vaan ne poistettiin terveyskeskuksessa. Tikkejäkään ei ole yrittänyt poistaa itse kun olen huomannut kuinka työlästä se on ammattilaisellakin (kerran olen silti saanut tulehduksen tuosta toimenpiteestä).

        Johan ne nykyään pyytää hammashoitolassakin että potilas itse paikkaa hampaansa!
        Tuommoistakin olen JO kuullut,kohta kai onnistuu sydänoperaatiotkin ihan ite kotona heh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan ne nykyään pyytää hammashoitolassakin että potilas itse paikkaa hampaansa!
        Tuommoistakin olen JO kuullut,kohta kai onnistuu sydänoperaatiotkin ihan ite kotona heh!

        Nykyisin olisikin paljon parempi kun osaisi tehdä kaiken itse kotona, ei tarvitsisi mennä minnekkään lääkäreihin, missä ei tehdä mitään.
        Ihmiset olisivat luultavasti paljon paremmassa kunnossa ja terveempiä, jos osaisivat itse tehdä itselleen jotain, vaikka operaatioitakin.

        Itse onnistuisi omahoitokin paremmin, kun ensin selvitettäisiin mikä on vialla, niin tietäisi itsekin mitä hoitaa, ja miten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe