fortuna-pelistä

Jee

niin voiskos joku kertoa miten ne fortunan pisteet menee kun oon ite sellasta peliä tekemässä mut kukaan mun tuttu ei oikein tiiä niitä oikeita vai pitääkö keksiä itse?

9

6030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultsi

      Vasemmalla reunalla alhaalta ylös:90,75,50 ja 25 oikea reuna alhaalta ylös:100,100,50 ja 25 keskeltä alhaalta ylös 125,150 ,75&25,125,75&50&25,20,25,20 j 10.Keskellä on ne nauloista tehdyt puoliympyrät muistaakseni.Rakentamisen iloa sinulle.

    • Päiviivi

      En vielä ole katsonut kuinka omassa laudassani pisteet on, mutta löysin Maailman pelit ja leikit -kirjasta kuvan ja siinä eri numerot, mitkä Ultsilla. Se kai on ihan sama mitkä lautaasi laitat, koska tuskin mitatkaan on peleissä ihan standardit. Kirjassakin on kuvaus laudasta ja kirjoituksessa maininta, että pisteet ovat tavallisesti 5-150. Tietenkin niin sijoiteltuina, että helppoihin paikkoihin pienet pisteet ja vaikeisiin isot. Voit koetestata lautaasi ensin ilman numeroita ja merkitä vaikka lapulle ylös, mihin koloon useimmin saat kuulan ja mikä on miltei mahdoton ja laittaa numerot sen mukaan. (Fortunaa voi myös pelata ns. misäärinä, eli yrittää saada mahdollisimman vähän pisteitä, eli voit tehdä misäärifortunan missä onkin numerot päinvastoin...)

      Oletko tietoinen Fortunan säännöistä ja että lautaan tulee myös yksi tai kaksi pisteetöntä naulataskua (tai häkkiä)? Niilläkin on oma merkityksensä.

      No niin, täytyi kaivaa oma lauta esiin; erilainenhan se on mikä kirjassa ja Ultsilla, niinkuin oletin. Eli ei mitään standardia. Jokainen pelintekijä saa itse pisteyttää lautansa oman vaikeustasonsa mukaan. Sitäpaitsi meidän fortunan matto (luultavasti Jukka-lelutehtaan 50-60-luvulta) on kooltaan 66 x 31 cm plus kuulansäilytys- ja lyöntikouru. Eli kokonaismitat ovat 71,5 x 35,5 cm ja pistepaikkoja (kuoppia ja häkkejä) 25 kpl, että sekin on vaikuttava seikka ansojen asettelussa.
      Minulla on myös yksi lasten Fortuna, mitoiltaan 39x20cm, 19 pistepaikkaa ja yksi tyhjä, merkitty x:llä. Siinä on jonkinlainen pellenkuva keskellä ja kuulanlyöntiautomaatti; metallilaatikko, jossa jousimekanismi, joten työntökeppiä ei tarvita. Kuulakourukin on pelkkä paksu metallitanko joka ohjaa kuulan menoa. Näin joskus Huuto.netissä myytävänä samanlaisen, en tiedä vaikka olisi vieläkin mynnissä... Pisteitä pelissä onkin sitten lapsiystävällisesti kymmenestä kolmeensataan! Jaa niin, isossa "aikuisten" Fortunassakin on kourun pohjalla jousimekanismi kuulan vauhdittamiseksi, mutta siitä on vetonuppi mennyt aikojen saatossa poikki, joten ollaan lyöty kepillä. Lasten pelissä siihen ei ole tilaa, koska laatikko on niin keskeisesti sijoitettu ja rautatanko on liian lyhyt seinämä kepittelyyn. Täytyy vaan toivoa, että jousi pysyy ehjänä...


      Voin kirjoitella sääntöjä myöhemmin, jos haluat.

      • Jee

        kiitos


      • luotaaja

        Hei, Olisin kiinnostunut Fortunan säännöistä, mistä voisi saada tietoa tai lukea niitä?


    • Tomi Immonen

      kato google kuvahausta tai jostai.mut oisko kukaan kiinnostunu ostaa vastatehtyä fortunapeliä???

    • Mikwik69

      Te taidatte olla aika nuoria jotka täällä keskustelevat Fortuna pelistä.

      Siinähän on vaikiona 10 kuulaa, joko lasikuulia tai marmori tai kuten minun pelissä sekoite lasi/marmori kuulia ja niin oli kun avattiin pakettia silloin 40 vuotta sitten jouluna.

      Kirjoittamalla googlessa Fortuna peli niin löytyy paljon kuvia joissa alkuperäinen oikea naulamudostelma pisteillä.

      En olle kotona jossa peli tällä hetkellä mutta esim eka reikä ylhäällä on pienin pistemäärä 10 ja vasemmalla alakulman yläpuolella n. 5 cm on naulamuodostelma ilma pisteitä, jos ei pisteille menevä kuula hipaisee siihen sen saa lyödä uudestaan ja jos saa kuula jäämään siihen niin saa myös lyödä kaikki muut ohi mennyt kuula uudestaan.

      Oikealla puolella on saman tapainen naulamuodostelma johon jääneet kuulat ovat 125 pisteein arvoiset eli niitä siirretään sinne.

      Peliä voi pelata normaalisti niin että eniten pisteitä saaja voittaa mutta siinä voi myös pelata vaikka vähän toisinpäin josta aloitetaan vaikka 1000 sta ja sitten yritetään päästä alas tasa 0 aan ja kaikki siitä ylös menevä on nousu takaisin. Tällä pelillä sen mini luvun saanti on myös idea.

      En muista enää oliko tämä peli sääntö mukana säänöissä vai oliko se oma tai jonkun kaverin tai mummon keksintä jolloin vähän mallia tikanheitosta.

      Muistan että tämä oli kiva tapa pelata mutta laskeminen ilman laskukonetta varsin haasteellinen.

      Tämä pelimuoto on se joka mielestäni on eniten järki pelata näin aikuisena jos haluu joskus pelata.

      • luotaaja

        Hei Mikwik69

        Olet kirjoittanut säännöistä kauan sitten eli v. 2013, mutta kiinnostuin asiasta nyt, en ole nuori, vaan mummi ja pelaan fortunaa lapsenlapseni kanssa. Viimeksi olen itse pelannut lapsena, joten kaikki ei enää ole muistissa. Kirjoitit että kun pelin oikeassa laidassa alhaalta katsoen on muutamia nauloja, niin niistä saa 125 pistettä, jos kuulat jäävät niihin kiinni. Miten toimitaan vasemmalla olevien naulojen suhteen, ovatko yhtä arvokkaita? Haluaisin selvittää asian, koska annoin ilmeisesti lapsenlapselleni vääriä tietoja ja haluaisin korjata pikimmiten erehdykseni.

        Miten on, pitääkö kertoamsi paikkansa vai onko myös muita käytäntöjä tai peräti sääntöjä ja mistä niitä voisi saada tai lukea? Odotan kiinnostuksella vastaustasi sekä kaikkien muidenkin kommentteja asiasta.


      • Anonyymi
        luotaaja kirjoitti:

        Hei Mikwik69

        Olet kirjoittanut säännöistä kauan sitten eli v. 2013, mutta kiinnostuin asiasta nyt, en ole nuori, vaan mummi ja pelaan fortunaa lapsenlapseni kanssa. Viimeksi olen itse pelannut lapsena, joten kaikki ei enää ole muistissa. Kirjoitit että kun pelin oikeassa laidassa alhaalta katsoen on muutamia nauloja, niin niistä saa 125 pistettä, jos kuulat jäävät niihin kiinni. Miten toimitaan vasemmalla olevien naulojen suhteen, ovatko yhtä arvokkaita? Haluaisin selvittää asian, koska annoin ilmeisesti lapsenlapselleni vääriä tietoja ja haluaisin korjata pikimmiten erehdykseni.

        Miten on, pitääkö kertoamsi paikkansa vai onko myös muita käytäntöjä tai peräti sääntöjä ja mistä niitä voisi saada tai lukea? Odotan kiinnostuksella vastaustasi sekä kaikkien muidenkin kommentteja asiasta.

        Minä muistelen, että jos kuula koskettaa, mutta ei jää oikealla olevaan neliöön, siitä saa 5 pistettä, jos kuula jää neliöön, se siirretään 50 pisteen karsinaan.
        Jos kuula koskettaa vasemmalla olevaa kolmiota, kuulan saa lähettää uudelleen. Jos se jää kolmioon, niin kaikki pisteitä tuottamattoman kuulat saa lähettää uudelleen.


    • Nettehapponen

      Siinä 75,50,25,20,90,10,125,150,100,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2439
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2174
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2113
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1242
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe