millä voi

vaikuttaa.....

lapsen puheenkehitykseen?
Toivoisin nuorten äitien kommentteja asiaan.
Miten autatte lastanne oppimaan sanoja ?

11

1421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaali..

      elämää.

      Keskustelette kotona, vierailette tuttujen luona, luette, kommentoitte näkemäänne kuulemaanne, kaikkea mahdollista, käytte tapahtumissa ja olette kotona löhöilemässä telkkarin ääressä.

      Mitään erityistä ei tarvita.

      Älä ainakaan rupea lässyttämään tyylillä: Äiti sitä, äiti tätä, poppaa, pipi tuli.... Puhu kuten puhuisit täysjärkiselle ihmiselle.

      • apua ???

        Miten tuo voi auttaa lapsen puheen kehitykseen ? No, ei mitenkään tietty.
        MUTTA, jos puhutte lapselle paljon, annatte virikkeitä esim. taulut, esineet, lelut, kaikenlaiset lasta kiinnostavat asiat. Lapsi katselee mielellään erilaisia asioita, kukkia, autoja, ihmisiä, eläimiä jne. ja jos vanhemmat vaivautuvat sanomaan lapselle, kukka, kissa, auto jne. niin sitä kautta lapsi oppii.
        Eli nimenomaan siitä mitä tuo aikaisempi vastaaja kielsi tekemästä.
        Äiti syö, äiti istuu, isi ajaa autolla, vauva nukkuu, koira leikkii jne. niitten toistameinen auttaa lapsen puheen kehitystä.


      • puhunut
        apua ??? kirjoitti:

        Miten tuo voi auttaa lapsen puheen kehitykseen ? No, ei mitenkään tietty.
        MUTTA, jos puhutte lapselle paljon, annatte virikkeitä esim. taulut, esineet, lelut, kaikenlaiset lasta kiinnostavat asiat. Lapsi katselee mielellään erilaisia asioita, kukkia, autoja, ihmisiä, eläimiä jne. ja jos vanhemmat vaivautuvat sanomaan lapselle, kukka, kissa, auto jne. niin sitä kautta lapsi oppii.
        Eli nimenomaan siitä mitä tuo aikaisempi vastaaja kielsi tekemästä.
        Äiti syö, äiti istuu, isi ajaa autolla, vauva nukkuu, koira leikkii jne. niitten toistameinen auttaa lapsen puheen kehitystä.

        lapsilleni kuin idiooteille. Näkeehän se nyt itsekin esim. että vauva nukkuu. Tulevathan tuollaiset käsitteet haltuun ihan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa.

        Ei lapsen kielen oppiminen tuollaisista kehity yhtään miksikään. Päin vastoin hidastaa tuollainen vauvamainen lässytys.

        Olen aina ihmetellyt myös tapaa olla käyttämättä persoonapronomineja oikein. Sen sijaan, että sanoo "minä" ja "sinä" sössöttää äidistä ja Emma-Aliisasta.

        Samaten tämä infantiili tädittely ja sedättely ärsyttää, kuten myös kun aikuinen käyttää "pipi tuli" -tyyppisiä latteuksia.

        Kyllä pienikin lapsi yhdistelee varsin älykkäästi asioita mielessään kielellisesti ilman että kaikki pitää yksinkertaistaa sille tasolle, mikä on hänen oma ilmaisun tasonsa kussakin ikävaiheessa.

        Olen esim. aina käyttänyt samoja sivistyssanoja lasten kanssa kuin muussakin puheessa. Jos joku kerta menee ohi, niin seuraavalla kerralla saattakin jo hiffata asiayhteydestä mitä tarkoitetaan.

        Tällä tyylillä ainakin minun lapseni olivat viisivuotisneuvolan arvion mukaan pari vuotta kielellisesti keskimääräisiä ikäisiään edellä. Nelivuotiaina mm. lukivat jo sujuvasti. Nyt ovat jo lukiolaisia ja kielet ovat aina olleet kymppejä. Erityisenä vahvuutena heillä on juuri äidinkieli.


      • sinäpä olet
        puhunut kirjoitti:

        lapsilleni kuin idiooteille. Näkeehän se nyt itsekin esim. että vauva nukkuu. Tulevathan tuollaiset käsitteet haltuun ihan normaalissa kanssakäymisessä ihmisten kanssa.

        Ei lapsen kielen oppiminen tuollaisista kehity yhtään miksikään. Päin vastoin hidastaa tuollainen vauvamainen lässytys.

        Olen aina ihmetellyt myös tapaa olla käyttämättä persoonapronomineja oikein. Sen sijaan, että sanoo "minä" ja "sinä" sössöttää äidistä ja Emma-Aliisasta.

        Samaten tämä infantiili tädittely ja sedättely ärsyttää, kuten myös kun aikuinen käyttää "pipi tuli" -tyyppisiä latteuksia.

        Kyllä pienikin lapsi yhdistelee varsin älykkäästi asioita mielessään kielellisesti ilman että kaikki pitää yksinkertaistaa sille tasolle, mikä on hänen oma ilmaisun tasonsa kussakin ikävaiheessa.

        Olen esim. aina käyttänyt samoja sivistyssanoja lasten kanssa kuin muussakin puheessa. Jos joku kerta menee ohi, niin seuraavalla kerralla saattakin jo hiffata asiayhteydestä mitä tarkoitetaan.

        Tällä tyylillä ainakin minun lapseni olivat viisivuotisneuvolan arvion mukaan pari vuotta kielellisesti keskimääräisiä ikäisiään edellä. Nelivuotiaina mm. lukivat jo sujuvasti. Nyt ovat jo lukiolaisia ja kielet ovat aina olleet kymppejä. Erityisenä vahvuutena heillä on juuri äidinkieli.

        täydellinen !!
        Omassa elämässäni ja lasteni kasvatuksessa minä olen noudattanut sitä linjaa, että lapsille pitää puhua jo vauvasta saakka ja on aivan sama lässyttääkö vaiko ei.
        Enkä kyllä ymärrä mitä lässytystä on jos sanoo, vauva nukkuu ;()
        no, mutta minä en olekkaan täydellinen...


      • luonnollisesti...
        sinäpä olet kirjoitti:

        täydellinen !!
        Omassa elämässäni ja lasteni kasvatuksessa minä olen noudattanut sitä linjaa, että lapsille pitää puhua jo vauvasta saakka ja on aivan sama lässyttääkö vaiko ei.
        Enkä kyllä ymärrä mitä lässytystä on jos sanoo, vauva nukkuu ;()
        no, mutta minä en olekkaan täydellinen...

        ettei pidä hokea moisia itsestäänselvyyksiä vauvan sängyn äärellä itsetarkoituksellisesti.

        Totta kai jokainen sanoo, että "vauva nukkuu", jos tilanne sitä vaatii. Isähän voi tulla esim. kotiin ja kysyä, missä pikkukirppu on. Äiti vastaa, että vauva nukkuu parvekkeella.

        Luonnollisista tilanteista siis tulee kielen oppiminen. Se oli nyt viestini idea.

        Sen sijaan tarpeeton hokeminen tyyliin : kukka, lamppu... isi ajaa.. on aivan turhaa ja jopa jokseenkin deprivoivaa kielen kehityksen kannalta.

        Totta kai terve lapsi siitäkin huolimatta oppii puhumaan, mutta tosiaankin SIITÄ HUOLIMATTA, ei sen ansiosta.

        Ja EN ole täydellinen kasvattaja ja EN totisesti luule niin. Turhaa vittuilua tuollainen.

        Mutta kielellisesti erinomaiset lapset olen näillä metodeilla saanut aikaan ja siitähän pelkästään olikin nyt puhe.

        Mutta mistä minä loppujen lopuksi tiedän? Ehkä he olisivat vielä parempia, kun olisin alusta asti jankuttanut yksittäisiä sanoja kuvakirjasta.


      • aivan asiaa
        luonnollisesti... kirjoitti:

        ettei pidä hokea moisia itsestäänselvyyksiä vauvan sängyn äärellä itsetarkoituksellisesti.

        Totta kai jokainen sanoo, että "vauva nukkuu", jos tilanne sitä vaatii. Isähän voi tulla esim. kotiin ja kysyä, missä pikkukirppu on. Äiti vastaa, että vauva nukkuu parvekkeella.

        Luonnollisista tilanteista siis tulee kielen oppiminen. Se oli nyt viestini idea.

        Sen sijaan tarpeeton hokeminen tyyliin : kukka, lamppu... isi ajaa.. on aivan turhaa ja jopa jokseenkin deprivoivaa kielen kehityksen kannalta.

        Totta kai terve lapsi siitäkin huolimatta oppii puhumaan, mutta tosiaankin SIITÄ HUOLIMATTA, ei sen ansiosta.

        Ja EN ole täydellinen kasvattaja ja EN totisesti luule niin. Turhaa vittuilua tuollainen.

        Mutta kielellisesti erinomaiset lapset olen näillä metodeilla saanut aikaan ja siitähän pelkästään olikin nyt puhe.

        Mutta mistä minä loppujen lopuksi tiedän? Ehkä he olisivat vielä parempia, kun olisin alusta asti jankuttanut yksittäisiä sanoja kuvakirjasta.

        Turha lässyttely (siis poppa, mamma, lällälläälällällää...) on vain hallaa lapselle. Ja myös jos koko ajan höpöttää. Eihän kukaan puhu aikuisellekkaan tyylliin: Nyt mennään keittiöön ja pannaan mammaa lämpenenmään niin äitin pikku lässynlässyn hellantelttu päätee titte työmään...
        Mutta se että kuvakirjasta näyttää kuvia ja sanoo mikä kuvassa on, on ihan ok esim vuoden ikäiselle. Parin kuukauden ikäisellekin tuollainen on turhaa. Lapsen puhetta tukee se että kotona kommunikoidaan normaalisti.


    • äiti sanoo

      ohjeeksi sen, että puhu lapsen kanssa ja lapselle, kerro tarinoita, lue kirjoja, näytä esineitä ja kerro mitä ne ovat.
      Puhu lapselle jo hyvin pienestä saakka.
      On sama puhutko ns. lässyttämällä vaiko kirjakielellä, sillä ei ole väliä, pääasia että puhut.

    • tyhmyri

      jos lasta ikäänkuin opetetaan sanoja hokemalla ja kuvia näyttämällä puhumaan? Lapsesta tulee hyvä puhuja?

      Itse kannatan täällä niitä mielipiteitä, ettei lasta tarvitse 'opettaa' puhumaan, vaan parhaiten oppii luonnonmenetelmällä eli olemalla normaalissa vuorovaikutussuhteessa oman perheen ja muiden ihmisten kanssa.

      Lapselle on elämässä paljon merkityksellisempää oppia käytöstä ja muiden huomioimista kuin se, että kuinka suuri sanavarasto lapsella on ja kuinka varhain. Siinä ruokitaan vain vanhempien kilpailuviettiä.

      • ja itse asiassa

        se sanavarastokin on taatusti parempi lapsella, jolle ollaan puhuttu kuin muillekin ihmisille.

        Esim. "Anna tätille" (vaihtoehdot: tädillä on mahdolliseseti nimi tai ainakin status eli anna se myyjälle, tarjoilijalle, tuolle punatukkaiselle naiselle).....Enpä ole muuta tästä tyylistä seurauksia huomannut kuin että lapsi voi käyttää vielä kolmevuotiaanakin itsestään kolmatta persoonaa.

        Tädittely yököttää, en ole kenenkään täti.

        Jos ei siitä mitään varsinaista haittaa ole, niin ei taatusti etuakaan.


      • olen kyllä
        ja itse asiassa kirjoitti:

        se sanavarastokin on taatusti parempi lapsella, jolle ollaan puhuttu kuin muillekin ihmisille.

        Esim. "Anna tätille" (vaihtoehdot: tädillä on mahdolliseseti nimi tai ainakin status eli anna se myyjälle, tarjoilijalle, tuolle punatukkaiselle naiselle).....Enpä ole muuta tästä tyylistä seurauksia huomannut kuin että lapsi voi käyttää vielä kolmevuotiaanakin itsestään kolmatta persoonaa.

        Tädittely yököttää, en ole kenenkään täti.

        Jos ei siitä mitään varsinaista haittaa ole, niin ei taatusti etuakaan.

        täti, mutta vain sisarusteni lapsille,,heh!


      • suosittelen!
        olen kyllä kirjoitti:

        täti, mutta vain sisarusteni lapsille,,heh!

        Hanki kirja Joko se puhuu, siinä on hyviä neuvoja puheen kehityksen tukemiseen mm. leikin avulla, sillä leikin ja puheen kehitys kulkevat synkronisesti, toinen toisiinsa liittyen. Erinomainen kirja ja hyvät käytännön vinkit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe