Voiko itsemurha olla kohtalo?

neitivainen

Viime yönä valvoessani mielessäni kävi tuollainen ajatus... mitäs mieltä olette?
Voiko ajatella, että jos meillä kaikilla on kohtalo, niin joidenkin kohtaloksi on määrätty kuolema oman käden kautta? Onko se samanarvoinen ns.luonnollisen kuoleman kanssa? Eikö loppupeleissä, jos ajatellaan nimenomaan KOHTALOA, ole melkoisen sama, miten kuolee... toisille toisin ja toisille kuolema jotenkin muuten.

31

2269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni...

      Itsemurha ja ns.normaali kuolema ovat samanarvoisia Jumalan edessä. Hänhän se on joka päättää kuka, milloin ja millä tavalla täältä lähtee. Toiset sanovat sitä kohtaloksi, eli ei sinun ajatuksesi ihan "tuulesta temmattukaan" ole. Toisten kohtalo on kuolla itsemurhan kautta, toisten jäädä auton alle, toisten hukkumalla jne jne. Olet oivaltanut asian oikein.
      Näillä lähtötavoilla on vain meille tänne jääville oma merkityksensä, opetuksensa, sanomansa...ne selviävät sitten ajan myötä.

      • Jokuvain1

        Tätä asiaa olen itsekkin pohdikellut paljon ja itse olen oman kohtaloni hyväksynyt. Olen ollut pitkään sitä mieltä että oma kohtaloni on kuolla oman käden kautta, mutta milloin ja milloin ja mistä saada rohkeutta. No aika näyttää sillä siitä olen lähes varma että oman käden kautta ellei mitään yllätyksiä ilmene. Pitkään olen ollut sitä mieltä että oma kohtalo on kuolla oman käden kautta mutta saa nähä mikä se lopullinen kohtalo sitten on ja miksi itsemurhaa paheksutaan jos se on ihmisen kohtalo ja jo ennalta määritelty asia.


    • Qadesha

      Uskon reinkarnaatioon ja karmaan, ja oletan että ihminen makaa niinkuin petaa. Jos on tehnyt sellaisia tekoja että niiden vuoksi joutuu nyt itse kärsimään tässä elämässä, on oma päätös että ei jaksakaan sitä kaikkea ja päättää ottaa itseltänsä hengen, eli lähteä pelistä kesken kaiken pois. Tämä taas tuottaa uutta karmaa.

      Pidän mahdollisena että tein itse edellisimmässä elämässäni itsemurhan koska olin murheenmurtama. Nykyisessäkin elämässäni olen kärsinyt masennuksesta, joten minun on jokatapauksessa käytävä tämä kaikki kakka läpi, eli ei se itsemurha minua mistään vapauttanut.

      Jos se olisi joku "kohtalo", minkä tahon hyvänsä määräämä, niin mitäs väliä millään olisi. Sen kuin vain otettaisiin kaikki toisiltamme nirri pois ja the end...

      Voi tietysti olla että sielu haluaa ainakin kerran sellaisenkin kokemuksen että mitä siitä seuraa kun tappaa itsensä. Suruahan siitä yleensä seuraa, ja uskon että sielu voi katua ja tuntea syyllisyyttä siitä että jätti peräänsä kauhean sotkun poistumalla kesken kaiken.

      Toki itsarin voi tehdä jaloistakin syistä. Esim. pelastaa jonkun tulipalosta vaikka tietää että siinä tod.näk. kuolee itse.

    • samanarvoinen

      koska ihminen joutuu kokemaan sen aina uudelleen ja uudelleen niinkauan, kunnes hän päättää alistua ja kohdata ne hetket, joita pelkää tai ei halua kohdata.
      Se on sitä normaalia karman polttamista ja ei ole mitään hätää sen suhteen kunhan muistaa pysyä poissa pahuudesta ja pahoista ajatuksista.
      Vain näin me pystymme edistymään kohti korkeampaa, kohti meidän omaa kotia, vaikka se uskomattomalta tuntuukin.
      Olisi aina hyvä muistaa kaiken tohinan keskellä, että tämä on vaan tämä elämä ja ensi kerralla taas on ihka uusi myöhemmin.
      Mitä vähemmän teemme nyt pahaa, sitä parempi on tulevaisuus.

    • Kohtaloa ei ole

      Elämän laki on se että saa päättää itse asioista.

      Tee mitä haluat miten milloin tahansa. Jokaisella teollasi on seuraukset.

      Siirrät vaikkapa maitolasin lattialle missä on maitoa, no siinä kun joku juoksee sen lattian poikki ja ei huomaa lasia niin se lasi kaatuu sitten.

      Ei ole kohtaloa, kaiken saa päättää itse. Minäkin voisin hypätä järveen huvikseni tästä tämän viestin jälkeen, mutta minulla ei ole syytä hypätä niin en hyppää. Katsokaa, minä päätän että en hyppää, jos minä haluaisin hypätä sinne niin minä hyppäisin. Ei minun ole pakko käydä ulkonakaan eikä syödä jos en halua, mutta kun haluan käydä työntämässä naaman ulos ja haluan syödä niin sen teenkin sitten. Eli kaikesta päätetään itse, mutta kannattaa ottaa huomioon mitkä seuraukset milläkin asialla on.

      • sinä...

        Et sinä päätä kuolemastasi. Se tulee silloin kun se tulee ja ihan sillä tavalla kuin se tulee. Vaikka itsemurhana. Sinä et päätä kuolemaa. Jumala on elämän ja kuoleman herra.


      • minulle....

        kerroppa minulle vastaus tähän: ruumiinavauspöytäkirjoissa todetaan asiantuntijoiden lausuntona, että ihminen on ollut niin perin juurin humalassa, että ei ole tajunnut mitään tekemisistään. Ja tällainen ihminen on tappanut itsensä tässä tilassa hirttämällä. Sano minulle, onko tämä ollut oma valinta? Vai kohtalo? Vai Jumalan sallima teko? Kiitos.


    • Starman

      En lähde arvuuttelemaan itsemurhan sijoitusta kuolintapojen arvoasteikossa, mutta itsemurha on jokaisen oma päätös ja valinta ja siinä suhteessa täysin eri asia kuin luonnollinen tai tapaturmainen kuolema, jota asianomainen ei voi valita.

      • TheOneAndOnly

        Kun synnyt tänne, sinut pudotetaan tiettyihin "raameihin", eli sinä synnyt tiettyyn ruumiiseen, tiettyyn perheeseen jne. Eli tuolle et mahda enää synnyttyäsi mitään. Mutta sen jälkeen sinulla on vapaa valinta kaiken muun suhteen.

        Itsari on yksi tällainen valinta.

        Kukaan ei pakota sinua siihen, ei edes kohtalo. Joku voi tietysti yrittää vierittää itsarin syitä kohtalon niskoille sanomalla että olosuhteet olivat niin hankalat että ei ollut muuta vaihtoehtoa. Tuo on minusta kuitenkin vain tekosyy sille, kun ei uskalleta tarttua niihin ongelmiin mitkä häiritsevät, vaan halutaan paeta niitä. Ja pakoonhan niitä ei pääse, ne vain siirtyvät hiukan eteenpäin uudelleenkäsiteltäviksi.

        Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa.

        -Pete


      • päätökset kertoo
        TheOneAndOnly kirjoitti:

        Kun synnyt tänne, sinut pudotetaan tiettyihin "raameihin", eli sinä synnyt tiettyyn ruumiiseen, tiettyyn perheeseen jne. Eli tuolle et mahda enää synnyttyäsi mitään. Mutta sen jälkeen sinulla on vapaa valinta kaiken muun suhteen.

        Itsari on yksi tällainen valinta.

        Kukaan ei pakota sinua siihen, ei edes kohtalo. Joku voi tietysti yrittää vierittää itsarin syitä kohtalon niskoille sanomalla että olosuhteet olivat niin hankalat että ei ollut muuta vaihtoehtoa. Tuo on minusta kuitenkin vain tekosyy sille, kun ei uskalleta tarttua niihin ongelmiin mitkä häiritsevät, vaan halutaan paeta niitä. Ja pakoonhan niitä ei pääse, ne vain siirtyvät hiukan eteenpäin uudelleenkäsiteltäviksi.

        Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa.

        -Pete

        "Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa. "

        Saathan sinäkin päättää ajatko koskaan autolla. Saathan myös päättää mistä päin ajat ja mihin aikaan. Saat myös päättää miten ajat. Ajatko kenties 3 kilometriä tunnissa. Että kaikesta saa päättää, jopa siitäkin että minne kehoon syntyy. Kaikesta saa päättää itse, että ei ole kohtaloa. Jokaisen päätöksen kun teet niin siitä voi olla hyviä seurauksia tai huonoja seurauksia.

        Esimerkiksi päätät että lähdetkin ajamaan sitä metsätietä missä hirvikolareita sattuu paljon. No päätät myös että minähän en varmasti sitten katso tuleeko hirviä metsästä, no hirvi tulee metsästä ja sinä olet päättänyt että et katso metsään joten et näe kun hirvi tulee. Hirvi nyt tulee sieltä metsästä ja osuu autoosi, päätät että minäpä pirautan puhelimella tuonne hätäkeskukseen. No akku on loppunut puhelimesta kun muistit että tämä on huono puhelin josta aina on akku loppunut. No päätät virittää auton akkuun sinun puhelimesi kun siinä akku törröttää esille siinä vieressäsi.

        No päätät virittää siihen sinun puhelimesi ja samalla kun virität sen siihen niin puhelimesi poksahtaa. No päätät lähteä ryömimällä kolari alueelta pois kun et pääse kävelemään. Kädet toimii niin voit ryömiä käsien avulla. No päätät että otat pienet torkut siinä matkalla tuolla puun alla että jaksat jatkaa matkaa. No otat tirsat siellä. Sitten päätät jatkaa matkaa ja kun on talvi siihen aikaan milloin tuo tapahtui niin ei toimikkaan mikään kun olet jäässä. No päätät yrittää lämmitellä itseäsi jollakin.

        No et löydä mitään millä lämmittää kun katselet ympärillesi, no sitten seuraavaksi päätät jäädä odottelemaan apua ja päätät toivovasi että joku sattuu eksymään tälle tielle jossa harvoin kukaan ajaa.

        Siinä esimerkkiä. Ei elämä ole kiinni kohtalosta, vaan päätöksistä.


      • TheOneAndOnly
        päätökset kertoo kirjoitti:

        "Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa. "

        Saathan sinäkin päättää ajatko koskaan autolla. Saathan myös päättää mistä päin ajat ja mihin aikaan. Saat myös päättää miten ajat. Ajatko kenties 3 kilometriä tunnissa. Että kaikesta saa päättää, jopa siitäkin että minne kehoon syntyy. Kaikesta saa päättää itse, että ei ole kohtaloa. Jokaisen päätöksen kun teet niin siitä voi olla hyviä seurauksia tai huonoja seurauksia.

        Esimerkiksi päätät että lähdetkin ajamaan sitä metsätietä missä hirvikolareita sattuu paljon. No päätät myös että minähän en varmasti sitten katso tuleeko hirviä metsästä, no hirvi tulee metsästä ja sinä olet päättänyt että et katso metsään joten et näe kun hirvi tulee. Hirvi nyt tulee sieltä metsästä ja osuu autoosi, päätät että minäpä pirautan puhelimella tuonne hätäkeskukseen. No akku on loppunut puhelimesta kun muistit että tämä on huono puhelin josta aina on akku loppunut. No päätät virittää auton akkuun sinun puhelimesi kun siinä akku törröttää esille siinä vieressäsi.

        No päätät virittää siihen sinun puhelimesi ja samalla kun virität sen siihen niin puhelimesi poksahtaa. No päätät lähteä ryömimällä kolari alueelta pois kun et pääse kävelemään. Kädet toimii niin voit ryömiä käsien avulla. No päätät että otat pienet torkut siinä matkalla tuolla puun alla että jaksat jatkaa matkaa. No otat tirsat siellä. Sitten päätät jatkaa matkaa ja kun on talvi siihen aikaan milloin tuo tapahtui niin ei toimikkaan mikään kun olet jäässä. No päätät yrittää lämmitellä itseäsi jollakin.

        No et löydä mitään millä lämmittää kun katselet ympärillesi, no sitten seuraavaksi päätät jäädä odottelemaan apua ja päätät toivovasi että joku sattuu eksymään tälle tielle jossa harvoin kukaan ajaa.

        Siinä esimerkkiä. Ei elämä ole kiinni kohtalosta, vaan päätöksistä.

        Laitoin tuon hirvikolarin kohtalon piikkiin ihan vaan kontrastiksi tuon itsarin rinnalle. Itsari kun on ihan selkeästi oma päätös, hirvikolari ei.

        Hirvikolari osuu kohdalle jos osuu. Jos et ikinä enää astu autoon, niin todennäköisesti et joudu hirvikolariin..varmaahan se ei koskaan ole, voit saada esim. joskus sydänkohtauksen ja joudut ambulanssiin, joka sitten ajaa hirven kanssa yhteen..

        Mutta olen siis sitä mieltä että omat päätökset vaikuttavat kuitenkin hyvin suureksi osaksi siihen, miten elämä etenee. Joitakin asioita ei vaan voi ennakoida, sanooko niitä sitten kohtaloksi vai sattumaksi on ihan oma valinta.

        -Pete


      • pakkoli
        päätökset kertoo kirjoitti:

        "Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa. "

        Saathan sinäkin päättää ajatko koskaan autolla. Saathan myös päättää mistä päin ajat ja mihin aikaan. Saat myös päättää miten ajat. Ajatko kenties 3 kilometriä tunnissa. Että kaikesta saa päättää, jopa siitäkin että minne kehoon syntyy. Kaikesta saa päättää itse, että ei ole kohtaloa. Jokaisen päätöksen kun teet niin siitä voi olla hyviä seurauksia tai huonoja seurauksia.

        Esimerkiksi päätät että lähdetkin ajamaan sitä metsätietä missä hirvikolareita sattuu paljon. No päätät myös että minähän en varmasti sitten katso tuleeko hirviä metsästä, no hirvi tulee metsästä ja sinä olet päättänyt että et katso metsään joten et näe kun hirvi tulee. Hirvi nyt tulee sieltä metsästä ja osuu autoosi, päätät että minäpä pirautan puhelimella tuonne hätäkeskukseen. No akku on loppunut puhelimesta kun muistit että tämä on huono puhelin josta aina on akku loppunut. No päätät virittää auton akkuun sinun puhelimesi kun siinä akku törröttää esille siinä vieressäsi.

        No päätät virittää siihen sinun puhelimesi ja samalla kun virität sen siihen niin puhelimesi poksahtaa. No päätät lähteä ryömimällä kolari alueelta pois kun et pääse kävelemään. Kädet toimii niin voit ryömiä käsien avulla. No päätät että otat pienet torkut siinä matkalla tuolla puun alla että jaksat jatkaa matkaa. No otat tirsat siellä. Sitten päätät jatkaa matkaa ja kun on talvi siihen aikaan milloin tuo tapahtui niin ei toimikkaan mikään kun olet jäässä. No päätät yrittää lämmitellä itseäsi jollakin.

        No et löydä mitään millä lämmittää kun katselet ympärillesi, no sitten seuraavaksi päätät jäädä odottelemaan apua ja päätät toivovasi että joku sattuu eksymään tälle tielle jossa harvoin kukaan ajaa.

        Siinä esimerkkiä. Ei elämä ole kiinni kohtalosta, vaan päätöksistä.

        "Saathan sinäkin päättää ajatko koskaan autolla. Saathan myös päättää mistä päin ajat ja mihin aikaan. Saat myös päättää miten ajat."

        Entäs jos sinun on pakko ajaa autolla kuskataksesi liikuntaesteistä perheenjäsentä. Entäs jos jonkun toisen aikataulujen takia joudut ajamaan jossain johonkin aikaan ja joku ajaa kanssasi nokkakolarin?


      • jos...
        TheOneAndOnly kirjoitti:

        Kun synnyt tänne, sinut pudotetaan tiettyihin "raameihin", eli sinä synnyt tiettyyn ruumiiseen, tiettyyn perheeseen jne. Eli tuolle et mahda enää synnyttyäsi mitään. Mutta sen jälkeen sinulla on vapaa valinta kaiken muun suhteen.

        Itsari on yksi tällainen valinta.

        Kukaan ei pakota sinua siihen, ei edes kohtalo. Joku voi tietysti yrittää vierittää itsarin syitä kohtalon niskoille sanomalla että olosuhteet olivat niin hankalat että ei ollut muuta vaihtoehtoa. Tuo on minusta kuitenkin vain tekosyy sille, kun ei uskalleta tarttua niihin ongelmiin mitkä häiritsevät, vaan halutaan paeta niitä. Ja pakoonhan niitä ei pääse, ne vain siirtyvät hiukan eteenpäin uudelleenkäsiteltäviksi.

        Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa.

        -Pete

        Miten selität sitten sen, että jos ihminen on ihan tutkitusti ruumiinavauksellisesti todettu olleen niin täysin tunnelissa, siis niin humalassa, ettei ole voinut tajuta mitä tekee, ja on hirttäytynyt, niin mitä tämä on? Onko se OMA VALINTA, VALITTU itsari, kohtalo..mikä?


      • TheOneAndOnly
        jos... kirjoitti:

        Miten selität sitten sen, että jos ihminen on ihan tutkitusti ruumiinavauksellisesti todettu olleen niin täysin tunnelissa, siis niin humalassa, ettei ole voinut tajuta mitä tekee, ja on hirttäytynyt, niin mitä tämä on? Onko se OMA VALINTA, VALITTU itsari, kohtalo..mikä?

        Jaa..kyllä minä senkin laittaisin oman valinnan piikkiin.

        Ei kukaan tee itsaria, oli sitten vaikka kuinka tunnelissa, ellei se ole ollut mielessä jollain tavalla jo aikaisemmin.

        Vahingot on sitten asia erikseen, mutta nyt puhutaan siis tarkoituksellisesta teosta, eli hirteen, ampumalla, pakokaasuilla jne..eli silloin pitää olla vielä sen verran järkeä, että pystyy suorittamaan tarvittavat toimenpiteet joilla saa itseltään hengen pois.

        Ja jos nuo hommat pystyy suorittamaan, niin silloin se on selkeästi oma valinta. Huono valinta tietysti, mutta ihmiset monesti tekevät selvänä paljon järkevämpiä valintoja kuin humalassa.

        -Pete


      • päätökset kertoo
        pakkoli kirjoitti:

        "Saathan sinäkin päättää ajatko koskaan autolla. Saathan myös päättää mistä päin ajat ja mihin aikaan. Saat myös päättää miten ajat."

        Entäs jos sinun on pakko ajaa autolla kuskataksesi liikuntaesteistä perheenjäsentä. Entäs jos jonkun toisen aikataulujen takia joudut ajamaan jossain johonkin aikaan ja joku ajaa kanssasi nokkakolarin?

        Entäs jos en aja autoa kuskatakseni perheenjäsentä vaikka olisi pakko. Entäs jos en aja joidenkin aikataulujen mukaan. Entäs jos istun kotona ja olen koneella sen päivän tekemättä mitään muuta. Ei ole pakko jos ei halua. Poltatko tupakkaa jos on pakko polttaa, juotko viinaa jos on pakko juoda. Ei ole koskaan pakko, kaikella on päätökset jonka mukaan eletään.

        Tee mitä haluat, tee mitä haluat milloin vain. Ei edelleenkään kukaan ohjaa toimiasi, vaan kaikkea johdat sinä. Sinä teet omat päätökset mistä on omat seuraukset.


      • mieltä...
        TheOneAndOnly kirjoitti:

        Jaa..kyllä minä senkin laittaisin oman valinnan piikkiin.

        Ei kukaan tee itsaria, oli sitten vaikka kuinka tunnelissa, ellei se ole ollut mielessä jollain tavalla jo aikaisemmin.

        Vahingot on sitten asia erikseen, mutta nyt puhutaan siis tarkoituksellisesta teosta, eli hirteen, ampumalla, pakokaasuilla jne..eli silloin pitää olla vielä sen verran järkeä, että pystyy suorittamaan tarvittavat toimenpiteet joilla saa itseltään hengen pois.

        Ja jos nuo hommat pystyy suorittamaan, niin silloin se on selkeästi oma valinta. Huono valinta tietysti, mutta ihmiset monesti tekevät selvänä paljon järkevämpiä valintoja kuin humalassa.

        -Pete

        olet siitä, jos väitetään, että kyseinen hirttäytyminen on tapahtunut Jumalan tahdosta? Sanotaanhan, että Jumala on elämän ja kuoleman herra.
        Että Jumalalla on tietty merkitys meille jälkeenjääville tällä, että juuri tämä ihminen lähtee näin,ja se merkitys täytyy meillä itsellämme tajuta...


      • TheOneAndOnly
        mieltä... kirjoitti:

        olet siitä, jos väitetään, että kyseinen hirttäytyminen on tapahtunut Jumalan tahdosta? Sanotaanhan, että Jumala on elämän ja kuoleman herra.
        Että Jumalalla on tietty merkitys meille jälkeenjääville tällä, että juuri tämä ihminen lähtee näin,ja se merkitys täytyy meillä itsellämme tajuta...

        Olen ehdottomasti sitä mieltä että Jumala ja muut valon olennot eivät puutu meidän asioihimme ellemme pyydä apua.

        Ja vielä vähemmän Jumala laittaa meitä hirteen. Hirveä ajatuskin tuollainen, että itsellä ei olisi mitään sanomista, vaan hirteen on mentävä kun Jumala niin käskee.

        Joidenkin mielestä kaikki tapahtuu Jumalan tahdosta, ja tietyllä tasolla se varmasti pitääkin paikkansa.

        Itse näen asian näin: Jumala antoi meille vapaan tahdon. Siis VAPAAN tahdon. Se tarkoittaa että me saamme tehdä aivan mitä huvittaa, hän ei meitä pakota yhtään mihinkään.

        Mikä vapaa tahto se olisi, jos sanottaisiin että "Tee mitä vain..mutta älä tuota ja tätä ja.."

        Raamatussahän on 10 käskyä, mutta ne ovat vain ohjeita siitä miten kannattaa elää. Me voimme rikkoa jokaista käskyä vastaan niin paljon kuin huvittaa, ja juuri siksi, koska meilla on vapaa tahto.

        Tämä ei sitten tarkoita etteikö teoillamme olisi seurauksia. Eli jos teemme vain pahoja juttuja, tulee se sama energia meille takaisin.Universumi on nyt vain rakennettu siten, että "mitä kylvää, sitä niittää". Eli niitä 10 käskyä kannattaa noudattaa ja elää muutenkin positiivisesti..jos haluaa että elämä on helppoa.

        Mutta tuo on luonnonlaki(kuten painovoima), ei Jumalan rangaistus..sillä Jumala ei rankaise ketään.

        Jumala rakastaa.

        Miksi sitten joku tekee itsarin ja voiko sillä olla jotain suurempaa merkitystä..kuka tietää. Mutta luulen että yleensä sillä ei ole. Henkilö ei vain jostain syystä jaksa enää elää ja päättää lopettaa elämänsä. Tämä elämä voi olla niin raskasta, ja tuo raskaus voi johtua tämän tai edellisten elämien teoista.

        Hän on nyt henkitasolla ja hänellä on hyvä olla.

        -Pete


      • paljon...
        TheOneAndOnly kirjoitti:

        Olen ehdottomasti sitä mieltä että Jumala ja muut valon olennot eivät puutu meidän asioihimme ellemme pyydä apua.

        Ja vielä vähemmän Jumala laittaa meitä hirteen. Hirveä ajatuskin tuollainen, että itsellä ei olisi mitään sanomista, vaan hirteen on mentävä kun Jumala niin käskee.

        Joidenkin mielestä kaikki tapahtuu Jumalan tahdosta, ja tietyllä tasolla se varmasti pitääkin paikkansa.

        Itse näen asian näin: Jumala antoi meille vapaan tahdon. Siis VAPAAN tahdon. Se tarkoittaa että me saamme tehdä aivan mitä huvittaa, hän ei meitä pakota yhtään mihinkään.

        Mikä vapaa tahto se olisi, jos sanottaisiin että "Tee mitä vain..mutta älä tuota ja tätä ja.."

        Raamatussahän on 10 käskyä, mutta ne ovat vain ohjeita siitä miten kannattaa elää. Me voimme rikkoa jokaista käskyä vastaan niin paljon kuin huvittaa, ja juuri siksi, koska meilla on vapaa tahto.

        Tämä ei sitten tarkoita etteikö teoillamme olisi seurauksia. Eli jos teemme vain pahoja juttuja, tulee se sama energia meille takaisin.Universumi on nyt vain rakennettu siten, että "mitä kylvää, sitä niittää". Eli niitä 10 käskyä kannattaa noudattaa ja elää muutenkin positiivisesti..jos haluaa että elämä on helppoa.

        Mutta tuo on luonnonlaki(kuten painovoima), ei Jumalan rangaistus..sillä Jumala ei rankaise ketään.

        Jumala rakastaa.

        Miksi sitten joku tekee itsarin ja voiko sillä olla jotain suurempaa merkitystä..kuka tietää. Mutta luulen että yleensä sillä ei ole. Henkilö ei vain jostain syystä jaksa enää elää ja päättää lopettaa elämänsä. Tämä elämä voi olla niin raskasta, ja tuo raskaus voi johtua tämän tai edellisten elämien teoista.

        Hän on nyt henkitasolla ja hänellä on hyvä olla.

        -Pete

        On vain niin kova ikävä....


      • .i.
        TheOneAndOnly kirjoitti:

        Kun synnyt tänne, sinut pudotetaan tiettyihin "raameihin", eli sinä synnyt tiettyyn ruumiiseen, tiettyyn perheeseen jne. Eli tuolle et mahda enää synnyttyäsi mitään. Mutta sen jälkeen sinulla on vapaa valinta kaiken muun suhteen.

        Itsari on yksi tällainen valinta.

        Kukaan ei pakota sinua siihen, ei edes kohtalo. Joku voi tietysti yrittää vierittää itsarin syitä kohtalon niskoille sanomalla että olosuhteet olivat niin hankalat että ei ollut muuta vaihtoehtoa. Tuo on minusta kuitenkin vain tekosyy sille, kun ei uskalleta tarttua niihin ongelmiin mitkä häiritsevät, vaan halutaan paeta niitä. Ja pakoonhan niitä ei pääse, ne vain siirtyvät hiukan eteenpäin uudelleenkäsiteltäviksi.

        Kohtalon piikkiin voi sitten laittaa vaikka hirvikolarin, siihen kun joutuu yleensä täysin ilman omaa valintaa.

        -Pete

        Sinä nöyrä jätkä, hannu, et varmaan ole elänyt niitä HELVETIN TUSKIA, joita useimmat itsemuran tehneet ovat eläneet.

        Kun TOIVOA EI OLE, kun sukulaiset ja tuttavat soittavat suuta ja naljailevat eivätkä tajua toisen ahdinkoa. Eikä mikään auta, EI MIKÄÄN.

        Ne ovat JUMALAUTA itsekkäitä paskiaisia ne omaiset, jotka vaativat toista jatkamaan tuskien täyttämää elämää, jotta voisivat itse rasvaa tirisevissä kahvikutsuissaan kehua sukulaistaan muille.

        Se itsemurha ei siis
        mitenkään poikkea siitä
        että toiset murhaavat sinut.


      • .i. kirjoitti:

        Sinä nöyrä jätkä, hannu, et varmaan ole elänyt niitä HELVETIN TUSKIA, joita useimmat itsemuran tehneet ovat eläneet.

        Kun TOIVOA EI OLE, kun sukulaiset ja tuttavat soittavat suuta ja naljailevat eivätkä tajua toisen ahdinkoa. Eikä mikään auta, EI MIKÄÄN.

        Ne ovat JUMALAUTA itsekkäitä paskiaisia ne omaiset, jotka vaativat toista jatkamaan tuskien täyttämää elämää, jotta voisivat itse rasvaa tirisevissä kahvikutsuissaan kehua sukulaistaan muille.

        Se itsemurha ei siis
        mitenkään poikkea siitä
        että toiset murhaavat sinut.

        Varmaan samat asiat löytyy ketjun muistakin viesteistä, mutta......

        Ei sitä henkeä kukaan muu päätä kuitenkaa riistää kuin ko. henkilö itse. Ei kenelläkään ole niin suurta taakkaa etteikö sitä kestäisi, jos on, niin luonto hoitaa homman siinä vaiheessa. Kun tänne päättää syntyä tai syntyy päättämättään, on pelin henki se, että kaikki mitä eteen tulee on kestettävissä. Elämä runtelee kehittämisen ilosta.

        Ei se epätoivo, masennus ja ahdistus ole mikään muu kuin mielentila, johon on itsensä päästänyt. Henkiseen jaksamiseen vaikuttaa monet asiat kuten fyysinen kunto jne, mutta ensisijaisesti oma asenne, kaikki muut vain muovaavat hieman, itse tekee kuitenkin lopullisen päätöksen. Jos asennoituu niin ettei tästä mitään tule ja en jaksa enää jne., sitä vain vajoaa syvemmälle, kun taas jos ajattelee että kyllä minä kestän kun muutkin, tämähän on kivaa. Silloin suuntaa ylöspäin. Jos siinä ahdistuneessa mielentilassa päättää, että on oikein syyttää muita omasta mielentilasta, minkä on itselleen luonut, tekee aina hallaa vain itselleen.

        Tietysti muiden käytös saattaa harmittaa, mutta aina on tie ylöspäin.


      • Burt
        einari3 kirjoitti:

        Varmaan samat asiat löytyy ketjun muistakin viesteistä, mutta......

        Ei sitä henkeä kukaan muu päätä kuitenkaa riistää kuin ko. henkilö itse. Ei kenelläkään ole niin suurta taakkaa etteikö sitä kestäisi, jos on, niin luonto hoitaa homman siinä vaiheessa. Kun tänne päättää syntyä tai syntyy päättämättään, on pelin henki se, että kaikki mitä eteen tulee on kestettävissä. Elämä runtelee kehittämisen ilosta.

        Ei se epätoivo, masennus ja ahdistus ole mikään muu kuin mielentila, johon on itsensä päästänyt. Henkiseen jaksamiseen vaikuttaa monet asiat kuten fyysinen kunto jne, mutta ensisijaisesti oma asenne, kaikki muut vain muovaavat hieman, itse tekee kuitenkin lopullisen päätöksen. Jos asennoituu niin ettei tästä mitään tule ja en jaksa enää jne., sitä vain vajoaa syvemmälle, kun taas jos ajattelee että kyllä minä kestän kun muutkin, tämähän on kivaa. Silloin suuntaa ylöspäin. Jos siinä ahdistuneessa mielentilassa päättää, että on oikein syyttää muita omasta mielentilasta, minkä on itselleen luonut, tekee aina hallaa vain itselleen.

        Tietysti muiden käytös saattaa harmittaa, mutta aina on tie ylöspäin.

        "Ei kenelläkään ole niin suurta taakkaa etteikö sitä kestäisi, jos on, niin luonto hoitaa homman siinä vaiheessa."

        On. Mielestäni KAIKILLA itsemurhan tehneillä.

        Helppo on puhua niiden, joka eivät ole kokeneet mitään syvää epätoivoa.


      • Burt kirjoitti:

        "Ei kenelläkään ole niin suurta taakkaa etteikö sitä kestäisi, jos on, niin luonto hoitaa homman siinä vaiheessa."

        On. Mielestäni KAIKILLA itsemurhan tehneillä.

        Helppo on puhua niiden, joka eivät ole kokeneet mitään syvää epätoivoa.

        No mutta, ethän sinä voi tietää mitä muut ovat kokeneet ja ymmärtävät.

        Kaikki mitä eteemme tuodaan on kestettävissä. Se on jokaisen oma valinta että kestääkö vai onko kestämättä. Jos ei nyt tiettyjä poikkeuksia lasketa, niin itsemurhaa ei voi puolustaa mitenkään, se on aina oma valinta. Mikä tekee luovuttamisesta hyväksyttävää? Se että jättää jälkeensä surevia ihmisiä ja sotkun? Se että tappaa oman kehonsa johon on valinnut syntyä? Se että asiat ovat kestettävissä, mutta ei suostu näkemään sitä niin? Ei voi vetää rajaa, että: "nyt olen kyllä niin masentunut että nirri pois!"

        Vaikka miten tekee pahaa katsella jonkun kärsimystä vierestä tai omaansa, niin siinä on aina joku syvempi merkitys. Jos tuon opetuksen lopettaa kesken, niin se tulee vielä myöhemmin eteen jossain muodossa, kun on henkisesti vahvempi. Myös itsemurhasta seuraava karma tulee jossain vaiheessa eteen. Epätoivossa olisi viimeistään syytä tutkiskella itseään, omia asenteitaan ja ajatuksiaan; kasvaa henkisesti.

        Melkein jokainen meistä on joskus masentunut ja tietää mitä se on. Auttaako jos vetäytyy täysin kuoreensa, jää hautomaan ja muhimaan asioita? Oikein rypee itsesäälissä ja pyörittää vain samoja asioita päässään. Siinä ajautuu hyvin helposti noidankehään, mistä on aina vain vaikeampi päästä pois. Värähtelytaso laskee ja on entistä kurjempi olo. Sitten epätoivossaan saattaa uskotella itselleen että itsari on nyt ihan ok juttu. Ego estää näkemästä todellisuutta. Kieltää itseltään kokonaan ns. paremman maailman, sillä itsari on siinä kaikessa kurjuudessa paljon helpompi vaihtoehto.

        Ei kenenkään meistä tarvi antaa itsensä ajautua tuohon tilaan, mutta silloin kun ollaan hieman kypsymättömiä kohtaamaan joitain asioita, sitä helposti lannistuu täysin niiden edessä. Kyllä ne eväät on kuitenkin taskussa. Pitäisi hiljentyä ja kuunnella sisintään.

        Anteeksi jos teksi oli raakaa, mutta tie on kuoppainen. Jokainen kompastuu joskus, mutta ei pidä jäädä tuleen makaamaan. Kyllä se auttava käsi on siellä joka nostaa taas pystyyn, kun kääntää päätään ylöspäin. :)


    • tai todellakaan

      itsekin ajattelit, että "jos" meillä kaikilla on kohtalo.
      mitä jos ei olekaan, ja sitten päättää oman elämänsä oman käden kautta? kuinka paljon silloin menettää?

      mielestäni taas, "jos" meillä kaikilla ON kohtalo, se tuskin on niin mustavalkoinen, että voit ajatella että tänään aamulla syömäsi kananmuna oli kohtalosi määräämä aamupala.

      • ja vaikka...

        Jos vaikka päätätkin syödä aamiaiseksi sen kananmunan, niin mistä johtuu sitten se, että kenties kananmuna ei suostu nielautumaankaan vatsaasi, ei vaikka mitä tekisit, vaan kananmuna kulkeutuukin henkitorveesi ja sitten tukehdut ja kuolet siihen. Olitko päättänyt itse tämänkin asian, että se nieleminen ei onnistukaan? Mistä on kysymys?


      • Starman
        ja vaikka... kirjoitti:

        Jos vaikka päätätkin syödä aamiaiseksi sen kananmunan, niin mistä johtuu sitten se, että kenties kananmuna ei suostu nielautumaankaan vatsaasi, ei vaikka mitä tekisit, vaan kananmuna kulkeutuukin henkitorveesi ja sitten tukehdut ja kuolet siihen. Olitko päättänyt itse tämänkin asian, että se nieleminen ei onnistukaan? Mistä on kysymys?

        "Jos vaikka päätätkin syödä aamiaiseksi sen kananmunan, niin mistä johtuu sitten se, että kenties kananmuna ei suostu nielautumaankaan vatsaasi, ei vaikka mitä tekisit, vaan kananmuna kulkeutuukin henkitorveesi ja sitten tukehdut ja kuolet siihen. Olitko päättänyt itse tämänkin asian, että se nieleminen ei onnistukaan? Mistä on kysymys?"

        Jos näin käy, on kyseessä tapaturmainen kuolema, jolla ei ole mitään tekemistä itsemurhan kanssa.


      • PLob PLob
        Starman kirjoitti:

        "Jos vaikka päätätkin syödä aamiaiseksi sen kananmunan, niin mistä johtuu sitten se, että kenties kananmuna ei suostu nielautumaankaan vatsaasi, ei vaikka mitä tekisit, vaan kananmuna kulkeutuukin henkitorveesi ja sitten tukehdut ja kuolet siihen. Olitko päättänyt itse tämänkin asian, että se nieleminen ei onnistukaan? Mistä on kysymys?"

        Jos näin käy, on kyseessä tapaturmainen kuolema, jolla ei ole mitään tekemistä itsemurhan kanssa.

        Syökö sen kananmunan ollenkaan.


      • Starman
        PLob PLob kirjoitti:

        Syökö sen kananmunan ollenkaan.

        "Syökö sen kananmunan ollenkaan."

        Joo, näinhän se on, että jos ei syö mitään, ei voi tukehtua ruokaan. Sitten uhkaa nälkäkuolema. Jos ottaa ravinnon tiputuksen kautta, voi saada neulasta pöpön ja kuolla siihen. Oliskohan jonkinlainen horros riskitön olotila. Kaikesta sitä ihmiset huumoria repii.


      • Ruokaaa syödäää
        Starman kirjoitti:

        "Syökö sen kananmunan ollenkaan."

        Joo, näinhän se on, että jos ei syö mitään, ei voi tukehtua ruokaan. Sitten uhkaa nälkäkuolema. Jos ottaa ravinnon tiputuksen kautta, voi saada neulasta pöpön ja kuolla siihen. Oliskohan jonkinlainen horros riskitön olotila. Kaikesta sitä ihmiset huumoria repii.

        Jos ei löydy mistään syötävää niin itse tekee sitten turvallisen ja helppokäyttöisen ruuan. Esimerkiksi sellainen pilleri jonka kun ottaa suuhun niin selviää viikon ja ei ole nälkä eikä jano. Näin se homma etenee.

        Keksintöä keksintöä.


      • Starman
        Ruokaaa syödäää kirjoitti:

        Jos ei löydy mistään syötävää niin itse tekee sitten turvallisen ja helppokäyttöisen ruuan. Esimerkiksi sellainen pilleri jonka kun ottaa suuhun niin selviää viikon ja ei ole nälkä eikä jano. Näin se homma etenee.

        Keksintöä keksintöä.

        "Esimerkiksi sellainen pilleri jonka kun ottaa suuhun niin selviää viikon ja ei ole nälkä eikä jano. Näin se homma etenee."

        Jospa tuo pilleri jää kurkkuun ja aiheuttaa tukehtumisen. Joo, huumoria piisaa.


    • Buty

      "... että jos meillä kaikilla on kohtalo, niin joidenkin kohtaloksi on määrätty kuolema oman käden kautta?"

      Asiahan voi olla miten hyvänsä. Sitä ei välttämättä saa edes koskaan tietää. Tällaisista asioista on esimerkkejä koko ajan jokapäiväisessä elämässä.

    • Temma

      Jokaiselle on Luojan kiitos annettu vapaa tahto tehdä mitä haluaa. Itsari on vai syy ja seuraus eletystä elämästä ja sen tuomista valinnoista. Kannattaa Kääntyä Jumalan puoleen ja pyytää apua.
      EIKÖ OLLUTKIN AIKA TYHMÄ NEUVO!!!!!!!!!!!
      Mutta tästä sain avun, tosin vasta sitten kun olin sydämestäni täysin vilpitön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe