Leikkuulauta

ittetehtynä?

Kelpaako omatekoiseen leikkuulautaan materiaaliksi mänty tai kuusi? Ovatko liian pehmeitä puulajeja? Ajattelin tehdä liimapuusta? Kelpaako yleis-puuliima? Mikä olisi sopiva pinnoite?

7

8434

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puu(se)

Mäntysiä leikkuulautoja on nähty ja kyllä yleis-puuliima käy hyvin. Toki voi myös valita paremmin kosteutta kestävän liiman.
      Pintäkäsittelyksi sopii esim. pellavaöljy.

• ....

Käsittääkseni sen voi pintakäsitellä myös ruokaöljyllä. Se on halpaa eikä ainakaan haittaa, jos joutuu elintarvikkeisiin.

• kokeillut

Leikkulautojen materiaaliksi mänty ja kuusi on ihan hyvä, kannattaa valita mahdollisimman tiheäsyistä puuta.
      Laudan voi tehdä myös päittäispuusta ja tällöin se on jo erittäin kestävä kulutusta vastaan.
      Pintakäsittelyksi käy mikä tahansa ruokaöljy mitä kotoa löytyy (soija, auringonkukka, rypsi, ym.) Joskus on väitetty niiden alkavan muka haista hapettumisen johdosta, mutta itse en ole havainnut koskaan tällaista ja lautoja on tullut tehtyä kymmeniä.

• uuu

itse olen kuullut että ruokaöljyllä käsitellyt leikkuulaudat härskiintyy ja niin olen jopa nähnyt käyvän...

pellavaöljyllä olen itse ainakin käsitellyt ja kannattaa käsitellä niin moneen kertaan kun puu imee ja antaa tietysti välillä kuivua kunnolla. sillon puun pinta on 'pinnoitettu' ja se hylkii paremmin likaa sun muuta

• puu artesaaniksi valmistuva

moiro!

ite oon tehny koivusta leikkuulautoja ja männystäkin oon nähnyt että joku on tehny mutta kandee vakita tiheä syistä... je liimalevyyn jonka pitää kestää vettä niin itse olen käyttänyt kiilto B3 oiskohan ollu...

• on paras liima

ei mitää suomalaista paskaa kuten erikeeper.. sehän on kun kumilla yritäis yhdistää kaks kappaletta.

• artosill

Viestistäsi päätellen et ole paljon ollut puun kanssa tekemisissä. Onneksi markinoilla on osaaville tarjolla hyviä ja huokeita liimoja vaihtoehtoosi verrattuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3595
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1331
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1293
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1152
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1060
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      921
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      902
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe