Hallelujaa.Haulikko on Baikal Ij 271 12/76 ja mukana tuli 5 kpl supistajia joissa on merkinnät :
C(0,0)
IC(0,25)
M(0,5)
IM(0.75)
F(1,0) Miten näitä supistajia käytetään, milloin ruuvataan mikäkin kiinni ja kumpaan piippuun ?
Voiko ampua ilman näitä supistajia, meneekö kierteet rikki ?
Tämmöisiä kyseelee aloittelija.
Baikalin supistukset?
8
10665
Vastaukset
- Supistuksia
Pienin numero on pienin supistus ja suurin on suppein.Oliko supistajien avain mukana. Kierteisiin vähä aseöljyä ja kierrä siististi kiinni. Kyllä kierteet kestää, vaikka ovatkin kuin hiuksista tehdyt, kunhan kiristät sopivasti.
Yleensä pienimmällä supistuksella ammutaan lähempänä olevaan maaliin ja tiukimmalla,eli ykkösellä kauemmas.
Ja sitten alkaa se paukkujen valinta. Melkein täytyy ampua joka supistuksella kymmenkunta erilaista paukkua, että löytyy paras kuvio.
Ja kuvioon vaikuttaa panoksien teho ja haulikoko.
Itselläni on baikalin päällekkäispiippuinen ja siihen käy Rotweilerin ja Wincesterin paukut.
Jopa 3,5 mm hauleilla menee hyvin.
Mutta jostain syystä vihtavuoren metsopaukut ei passaa ollenkaan. En tiedä, minne ne haulit katoaa.- Baikalin testaaja
Olen testannut noita Baikalin IJ27:n supistuksia aika paljon. Puolisuppealla (kolme koloa) ja kolmevarttisella (kaksi koloa) käyvät hyvin Rottweilin Waidmannsheilit koossa 3.00, 3.25 ja 3.50 mm. Kokemukseni mukaan täyssuppea holkki (yksi kolo)on varsin ronkeli patruunalaadun suhteen, eli sille ei helpolla löydy ainakaan useampia hyvin sopivia latauksia. Siksi käytän metsästyksessä yläpiippuna kolmeneljäsosasuppeaa ja alapiipuna puolisuppeaa, koska molemmat toimivat hyvin usealla haulikoolla, ja tähän yhdistelmään olen ollut tyytyväinen. Kuluneena syksynä tein myös hyvin käyvän löydön yli 3.5 mm haulikokoihin: Gyttorp Semi Magnum nro 1, eli 4 mm. Tuosta täyssuppean herkkyydestä haulikokojen suhteen arvelen, että se on liian suppea tai paremminkin liian jyrkkä, onhan Baikalin holkki vain n. 4 cm pitkä, ja niin lyhyellä matkalla täyssupistus menee jo aika jyrkäksi. Patruunoiden testaaminen on tietysti työlästä ja hidasta, mutta omien kokemusteni mukaan se varmasti kannattaa. Vaikka nykyinen metallin työstötekniikka onkin tarkkaa, aseet ovat myös yksilöitä, joten se mikä yhdessä saman merkkisessä aseessa käy, ei välttämättä käy toisessa. Toivottavasti nämä vinkit auttavat muita Baikalin omistajia paremmin löytämään itselle opivat patruunat.
- aloittelijaja
Baikalin testaaja kirjoitti:
Olen testannut noita Baikalin IJ27:n supistuksia aika paljon. Puolisuppealla (kolme koloa) ja kolmevarttisella (kaksi koloa) käyvät hyvin Rottweilin Waidmannsheilit koossa 3.00, 3.25 ja 3.50 mm. Kokemukseni mukaan täyssuppea holkki (yksi kolo)on varsin ronkeli patruunalaadun suhteen, eli sille ei helpolla löydy ainakaan useampia hyvin sopivia latauksia. Siksi käytän metsästyksessä yläpiippuna kolmeneljäsosasuppeaa ja alapiipuna puolisuppeaa, koska molemmat toimivat hyvin usealla haulikoolla, ja tähän yhdistelmään olen ollut tyytyväinen. Kuluneena syksynä tein myös hyvin käyvän löydön yli 3.5 mm haulikokoihin: Gyttorp Semi Magnum nro 1, eli 4 mm. Tuosta täyssuppean herkkyydestä haulikokojen suhteen arvelen, että se on liian suppea tai paremminkin liian jyrkkä, onhan Baikalin holkki vain n. 4 cm pitkä, ja niin lyhyellä matkalla täyssupistus menee jo aika jyrkäksi. Patruunoiden testaaminen on tietysti työlästä ja hidasta, mutta omien kokemusteni mukaan se varmasti kannattaa. Vaikka nykyinen metallin työstötekniikka onkin tarkkaa, aseet ovat myös yksilöitä, joten se mikä yhdessä saman merkkisessä aseessa käy, ei välttämättä käy toisessa. Toivottavasti nämä vinkit auttavat muita Baikalin omistajia paremmin löytämään itselle opivat patruunat.
Onko noi Rottweilit 12/70?
Onko jotain muita hyviä hinta/laatu paukkuja tullut vastaan, siis IJ27:aan?
Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa? - Baikalin testaaja
aloittelijaja kirjoitti:
Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa?Noilla omassa IJ27:ssa hyväkäyntisillä tarkoitin tavallisia 12/70 Rottweilin Waidmannsheileja,joissa on 36 gramman lataus. Näistä siis 3.0 mm, 3.2 mm ja 3,5 mm haulein ladatut pelaavat minulla hyvin sekä puolisuppeassa että kolmeneljäsosasuppeassa. Metsästyksessä panoksia kuluu sen verran vähän, ettei tule kalliiksi vaikka käyttää vain laatupaukkuja. Rottweilin lisäksi toinen hyvä merkki on ollut Gyttorp. Uusi ase kannattaa aina puhdistaa ensin olipa sitten valmistettu ja rasvattu varastorasvoilla missä tahansa. Itse käytän kahta lajia aseöljyä: Anticorrolista on minulla jo yli 30 vuoden hyvät koekmukset, ja toinen laatu omassa varustuksessani aina on CRC-aseöljyspray, jolla on paremmin karstaa irrottava vaikutus. Anticorrol on paksumpaa ja sopii hyvin pidempiaikaiseen "varastorasvaukseen" ja siten se käy hyvin myös supistusholkkien kierteille, joita ei sitten tarvitse kovin usein aukoa uudelleen rasvattaviksi.
- aloittelijaja
Baikalin testaaja kirjoitti:
Noilla omassa IJ27:ssa hyväkäyntisillä tarkoitin tavallisia 12/70 Rottweilin Waidmannsheileja,joissa on 36 gramman lataus. Näistä siis 3.0 mm, 3.2 mm ja 3,5 mm haulein ladatut pelaavat minulla hyvin sekä puolisuppeassa että kolmeneljäsosasuppeassa. Metsästyksessä panoksia kuluu sen verran vähän, ettei tule kalliiksi vaikka käyttää vain laatupaukkuja. Rottweilin lisäksi toinen hyvä merkki on ollut Gyttorp. Uusi ase kannattaa aina puhdistaa ensin olipa sitten valmistettu ja rasvattu varastorasvoilla missä tahansa. Itse käytän kahta lajia aseöljyä: Anticorrolista on minulla jo yli 30 vuoden hyvät koekmukset, ja toinen laatu omassa varustuksessani aina on CRC-aseöljyspray, jolla on paremmin karstaa irrottava vaikutus. Anticorrol on paksumpaa ja sopii hyvin pidempiaikaiseen "varastorasvaukseen" ja siten se käy hyvin myös supistusholkkien kierteille, joita ei sitten tarvitse kovin usein aukoa uudelleen rasvattaviksi.
Vielä yksi (tyhmä?) kysymys. Eli putsataanko varastorasvat aseöljyllä, vai käytetäänkö jotain liuotinta/puhdistusainetta?
- Baikalin testaaja
aloittelijaja kirjoitti:
Vielä yksi (tyhmä?) kysymys. Eli putsataanko varastorasvat aseöljyllä, vai käytetäänkö jotain liuotinta/puhdistusainetta?
Kyllä se pitäisi lähteä ilman liuotintakin, mutta jos on kovin kuivunutta ja pikeentynyttä rasvaa, niin CRC-aseöljyspray on oikea liuotin siihen. Kun pari-kolme vuotta sitten Remington alkoi myydä Baikalin tuotteita Remington Spartanin nimellä, lienee tavaran kierto varastoissa vilkastunut niin, etteivät rasvat kuivumaan ehdi ja tehtailla on ollut täysi työ vastata länsimaissa kasvaneseen kysyntään. Tietääkseni Suomessakin on Baikalin tuotteita ajoittain jopa jouduttu jonottamaan.
- Anonyymi
aloittelijaja kirjoitti:
Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa?koettappas Mirage 40g nickel T 4 3,50mm minimangnum patia Lataaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
koettappas Mirage 40g nickel T 4 3,50mm minimangnum patia Lataaja
...vuodelta 2006, joten luuletko olevan vielä ajankohtaista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303621Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91678Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131493Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241310Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.143981Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34913Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243905- 60889
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ67872Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98839