Baikalin supistukset?

Apuva !

Hallelujaa.Haulikko on Baikal Ij 271 12/76 ja mukana tuli 5 kpl supistajia joissa on merkinnät :
C(0,0)
IC(0,25)
M(0,5)
IM(0.75)
F(1,0) Miten näitä supistajia käytetään, milloin ruuvataan mikäkin kiinni ja kumpaan piippuun ?
Voiko ampua ilman näitä supistajia, meneekö kierteet rikki ?
Tämmöisiä kyseelee aloittelija.

8

8498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Supistuksia

      Pienin numero on pienin supistus ja suurin on suppein.Oliko supistajien avain mukana. Kierteisiin vähä aseöljyä ja kierrä siististi kiinni. Kyllä kierteet kestää, vaikka ovatkin kuin hiuksista tehdyt, kunhan kiristät sopivasti.

      Yleensä pienimmällä supistuksella ammutaan lähempänä olevaan maaliin ja tiukimmalla,eli ykkösellä kauemmas.

      Ja sitten alkaa se paukkujen valinta. Melkein täytyy ampua joka supistuksella kymmenkunta erilaista paukkua, että löytyy paras kuvio.

      Ja kuvioon vaikuttaa panoksien teho ja haulikoko.
      Itselläni on baikalin päällekkäispiippuinen ja siihen käy Rotweilerin ja Wincesterin paukut.
      Jopa 3,5 mm hauleilla menee hyvin.

      Mutta jostain syystä vihtavuoren metsopaukut ei passaa ollenkaan. En tiedä, minne ne haulit katoaa.

      • Baikalin testaaja

        Olen testannut noita Baikalin IJ27:n supistuksia aika paljon. Puolisuppealla (kolme koloa) ja kolmevarttisella (kaksi koloa) käyvät hyvin Rottweilin Waidmannsheilit koossa 3.00, 3.25 ja 3.50 mm. Kokemukseni mukaan täyssuppea holkki (yksi kolo)on varsin ronkeli patruunalaadun suhteen, eli sille ei helpolla löydy ainakaan useampia hyvin sopivia latauksia. Siksi käytän metsästyksessä yläpiippuna kolmeneljäsosasuppeaa ja alapiipuna puolisuppeaa, koska molemmat toimivat hyvin usealla haulikoolla, ja tähän yhdistelmään olen ollut tyytyväinen. Kuluneena syksynä tein myös hyvin käyvän löydön yli 3.5 mm haulikokoihin: Gyttorp Semi Magnum nro 1, eli 4 mm. Tuosta täyssuppean herkkyydestä haulikokojen suhteen arvelen, että se on liian suppea tai paremminkin liian jyrkkä, onhan Baikalin holkki vain n. 4 cm pitkä, ja niin lyhyellä matkalla täyssupistus menee jo aika jyrkäksi. Patruunoiden testaaminen on tietysti työlästä ja hidasta, mutta omien kokemusteni mukaan se varmasti kannattaa. Vaikka nykyinen metallin työstötekniikka onkin tarkkaa, aseet ovat myös yksilöitä, joten se mikä yhdessä saman merkkisessä aseessa käy, ei välttämättä käy toisessa. Toivottavasti nämä vinkit auttavat muita Baikalin omistajia paremmin löytämään itselle opivat patruunat.


      • aloittelijaja
        Baikalin testaaja kirjoitti:

        Olen testannut noita Baikalin IJ27:n supistuksia aika paljon. Puolisuppealla (kolme koloa) ja kolmevarttisella (kaksi koloa) käyvät hyvin Rottweilin Waidmannsheilit koossa 3.00, 3.25 ja 3.50 mm. Kokemukseni mukaan täyssuppea holkki (yksi kolo)on varsin ronkeli patruunalaadun suhteen, eli sille ei helpolla löydy ainakaan useampia hyvin sopivia latauksia. Siksi käytän metsästyksessä yläpiippuna kolmeneljäsosasuppeaa ja alapiipuna puolisuppeaa, koska molemmat toimivat hyvin usealla haulikoolla, ja tähän yhdistelmään olen ollut tyytyväinen. Kuluneena syksynä tein myös hyvin käyvän löydön yli 3.5 mm haulikokoihin: Gyttorp Semi Magnum nro 1, eli 4 mm. Tuosta täyssuppean herkkyydestä haulikokojen suhteen arvelen, että se on liian suppea tai paremminkin liian jyrkkä, onhan Baikalin holkki vain n. 4 cm pitkä, ja niin lyhyellä matkalla täyssupistus menee jo aika jyrkäksi. Patruunoiden testaaminen on tietysti työlästä ja hidasta, mutta omien kokemusteni mukaan se varmasti kannattaa. Vaikka nykyinen metallin työstötekniikka onkin tarkkaa, aseet ovat myös yksilöitä, joten se mikä yhdessä saman merkkisessä aseessa käy, ei välttämättä käy toisessa. Toivottavasti nämä vinkit auttavat muita Baikalin omistajia paremmin löytämään itselle opivat patruunat.

        Onko noi Rottweilit 12/70?
        Onko jotain muita hyviä hinta/laatu paukkuja tullut vastaan, siis IJ27:aan?

        Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa?


      • Baikalin testaaja
        aloittelijaja kirjoitti:

        Onko noi Rottweilit 12/70?
        Onko jotain muita hyviä hinta/laatu paukkuja tullut vastaan, siis IJ27:aan?

        Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa?

        Noilla omassa IJ27:ssa hyväkäyntisillä tarkoitin tavallisia 12/70 Rottweilin Waidmannsheileja,joissa on 36 gramman lataus. Näistä siis 3.0 mm, 3.2 mm ja 3,5 mm haulein ladatut pelaavat minulla hyvin sekä puolisuppeassa että kolmeneljäsosasuppeassa. Metsästyksessä panoksia kuluu sen verran vähän, ettei tule kalliiksi vaikka käyttää vain laatupaukkuja. Rottweilin lisäksi toinen hyvä merkki on ollut Gyttorp. Uusi ase kannattaa aina puhdistaa ensin olipa sitten valmistettu ja rasvattu varastorasvoilla missä tahansa. Itse käytän kahta lajia aseöljyä: Anticorrolista on minulla jo yli 30 vuoden hyvät koekmukset, ja toinen laatu omassa varustuksessani aina on CRC-aseöljyspray, jolla on paremmin karstaa irrottava vaikutus. Anticorrol on paksumpaa ja sopii hyvin pidempiaikaiseen "varastorasvaukseen" ja siten se käy hyvin myös supistusholkkien kierteille, joita ei sitten tarvitse kovin usein aukoa uudelleen rasvattaviksi.


      • aloittelijaja
        Baikalin testaaja kirjoitti:

        Noilla omassa IJ27:ssa hyväkäyntisillä tarkoitin tavallisia 12/70 Rottweilin Waidmannsheileja,joissa on 36 gramman lataus. Näistä siis 3.0 mm, 3.2 mm ja 3,5 mm haulein ladatut pelaavat minulla hyvin sekä puolisuppeassa että kolmeneljäsosasuppeassa. Metsästyksessä panoksia kuluu sen verran vähän, ettei tule kalliiksi vaikka käyttää vain laatupaukkuja. Rottweilin lisäksi toinen hyvä merkki on ollut Gyttorp. Uusi ase kannattaa aina puhdistaa ensin olipa sitten valmistettu ja rasvattu varastorasvoilla missä tahansa. Itse käytän kahta lajia aseöljyä: Anticorrolista on minulla jo yli 30 vuoden hyvät koekmukset, ja toinen laatu omassa varustuksessani aina on CRC-aseöljyspray, jolla on paremmin karstaa irrottava vaikutus. Anticorrol on paksumpaa ja sopii hyvin pidempiaikaiseen "varastorasvaukseen" ja siten se käy hyvin myös supistusholkkien kierteille, joita ei sitten tarvitse kovin usein aukoa uudelleen rasvattaviksi.

        Vielä yksi (tyhmä?) kysymys. Eli putsataanko varastorasvat aseöljyllä, vai käytetäänkö jotain liuotinta/puhdistusainetta?


      • Baikalin testaaja
        aloittelijaja kirjoitti:

        Vielä yksi (tyhmä?) kysymys. Eli putsataanko varastorasvat aseöljyllä, vai käytetäänkö jotain liuotinta/puhdistusainetta?

        Kyllä se pitäisi lähteä ilman liuotintakin, mutta jos on kovin kuivunutta ja pikeentynyttä rasvaa, niin CRC-aseöljyspray on oikea liuotin siihen. Kun pari-kolme vuotta sitten Remington alkoi myydä Baikalin tuotteita Remington Spartanin nimellä, lienee tavaran kierto varastoissa vilkastunut niin, etteivät rasvat kuivumaan ehdi ja tehtailla on ollut täysi työ vastata länsimaissa kasvaneseen kysyntään. Tietääkseni Suomessakin on Baikalin tuotteita ajoittain jopa jouduttu jonottamaan.


      • Anonyymi
        aloittelijaja kirjoitti:

        Onko noi Rottweilit 12/70?
        Onko jotain muita hyviä hinta/laatu paukkuja tullut vastaan, siis IJ27:aan?

        Toinen kysymys: Mulle on tulossa IJ27 ens viikolla. Kannattaako heti alussa putsata Venäjän mönjärasvat ja öljytä sitten ja millä se puhdistus kannattais suorittaa?

        koettappas Mirage 40g nickel T 4 3,50mm minimangnum patia Lataaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        koettappas Mirage 40g nickel T 4 3,50mm minimangnum patia Lataaja

        ...vuodelta 2006, joten luuletko olevan vielä ajankohtaista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe