vinkkejä aloittelijalle

Hurja-Heikki

Hyvää iltaa, aamua tai päiväätä.

Olisikohan jossain lukijakunnassa joku armas ihminen, joka kertoisi miten lähteä etenemään pilkkimisessä. En oleta, että kukaan kirjoittaa raamattua aiheesta pilkinta, vaan jos vinkkaisi vain hieman mistä päästä alkuun.

Olen jo ostanut pari vuotta sitten pilkkilaitteen ja jonkun tasapainopilkin, kairan ja ymmärtääkeni muutkin tavarat, joilla pitäisi kalan nostamisen onnistua. Vaan mitään en ole sillä saanut. Toisaalta, toki kärsivällisyyten itse väärinoppineena pilkkijänä on kovin rajallinen.

Onko tapana vaihdella kuinka useasti pilkkiä? Pitäisikö olla monta pilkkilaitetta? Laitetaanko kaikkiin pilkkeihin syötti? Kuinka tiheään sankari-pilkkijät kairaavat? Kauankos reiällä tupataan viihtyä ilman, että nenä alkaa punastua ja silmissä vilistää tuliliemen jäljiltä. Sehän ei ole tarkoitus kuitenkaan. Mitä kaloja tupataan pyytämään pystypilkillä? Tietämättömyyteni on melkoinen.

En siis todellakaan omaa kovin kaksista know-how:ta pilkinnästä, mutta haluaisin kovasti tietää.

Kiitos

7

3281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

      Kannattaa tutustua mahdollisimman paljon aiheesta kertovaan kirjallisuuteen ja lehtiin: Kirjastoista löytää mm. erälehtiä, joissa on artikkeleja pilkkionginnasta. Kalastustarvikeliikket neuvovat myös, eikun kyselemään. Markettien kalastusvälineet kannattaa jättää hyllyyn.
      Hyvä on jos löytyy joku lajia harrastanut, jonka kanssa voi mennä kalaan. Noita "kavereita" löytyy ainakin avantojen reunoilta. Rohkeasti vaan juttusille ja kyselemään välineistä ja onkipaikoista. Useimmat ovat valmiita neuvomaan, joukossa on tietysti joku tuppisuu, mutta siitä ei kannata mieltään pahoittaa. Pilkkionkijat ovat yleensä varsin lunkia sakkia. Minä ainakin neuvon sen kun osaan, ei ne kalat järvessä ole vain minua varten.
      Kalat täytyy ensin etsiä ja löytää ja sen jälkeen saada ne syömään. Helpommin sanottu kuin tehty. Muista jäällä liikkuvista pilkkijöistä on syytä tehdä havaintoja. Kokeneet pilkkijät kokoontuvat useinmiten samoille paikoille josta aiemminkin kalaa saaneet.Levottomasti jäällä liikkuva porukka, joka kairailee paljon reikiä ei saa kalaa vaan etsii. Pitkään paikoillaan istuva saa kalaa tai on ainakin saanut ko. paikasta kalaa?
      Tavallisin pilkkikala on tietysti ahven. Sitä saa pystypilkillä ja tasapainolla ym. Muita kaloja tulee satunnaisesti. Voi myös hakea haukea aivan rantamatalasta, mutta silloin on syytä olla peruke ja muutoinkin vahvemmat välineet. Syöttiä en käytä tasapainolla, pystypilkissä on minulla yleensä värikoukku ja kärpäsen toukka. Myö surviaisen käyttäjiä on.
      Kun menen pilkille, valitsen ensin tietysti vieheen. Useinmiten aloitan pystypilkillä, jossa on syöttinä kärpäsen toukka. Lasken pilkin pohjaan ja samalla rekisteröin syvyyden noin suurinpiirtein. Jos kaloja löytyy on syvyys syytä muistaa, sillä kalat ovat usein samassa syvyydessä. Jos otteja ei pohjan tuntumasta ala tulla nostan viehettä vähitellen ylöspäin, sillä joskus kalat ovat ns. välivedessä.

      Tässä nyt jotain, paljonhan asiasta voisi kirjoitella. Reippaasti jäälle kokeilemaan ja oppimaan.

      ps. "tuliliemet" kannattaa nauttia kotona. Kuumaa kahvia termariin ja jos ei kala muuten syö niin ainakin silloin, kun itse yrittää juoda kahvia.

      Kireitä siimoja!

      • tunari4

        mä en ole kovinkaan kokenut pilkkimies mut pilkillä
        olen ollut isän mukana alle koulu ikäisenä mutta asiassta kolmanteen.jos siikaa haluaa pilkkiä on tietysti paras viehe pikkunen mormuska sellainen pikkunen koukku jossa on möykky siinä koukun päässä
        näitä on eri värisiä nii siikaa näyttävät pilkkivän
        näin,---- reikä on tietenki kairattu ja sit lasket
        sen mormyskan silleen et se koskee pohjaan ja tommuutat sitä pohjaa vasten et pölinä käy pohjassa vedessä. sit alat siimaa täryyttämään ja sievästi
        nostat vavasta mormyskaa vähitellen ylös päin samalla täryyttäen siimaa .ja toistat yhä uudelleen tätä operaatiota.tällä koetetaan matkia
        jotakin veden elävää jota siiat syö en vain muista sen elukan nimeä kireitä siimoja toivottavasti sait selvän tästä minun kirjottelusta....


    • haluat

      pysyä järkevien ihmisten kirjoissa niin valitset harrastukseksesi jonkun muun kun kalastamisen, sillä se jos mikä on täyskahelien touhua tai täyskahelit sitä ainakin harrastaa.

      • mutta olisiko

        golf riittävän hieno harrastus?


    • Epeli..

      Googlesta löydät aiheesta tietoa hakusanalla pilkintä.

    • Sankaripilkkijä

      Pilkkimisessä on vain kaksi perussääntöä.

      1. Mene pilkille sinne missä kala liikkuu.

      2. Laita koukkuun syötti.

      Ensimmäisen kohdan tarkennus: Mene pilkille syvän veden matalikon reunalle.

    • Maajuntti

      Missä muut pilkkivät. Useampi reikä, verta ja tupakantumppeja tarkoittaa, siinä olevan jonkinlainen paikka. Kevätjäillä varikset ja lokit viihtyvät jäälle heitettyjen kiiskien
      ja sinttien liepeillä. Niistäkin voi saada osviittaa. Pystypilkillä ja toukkasyötillä kannattaa aloittaa.
      Keskitalvella ahven syö keskipäivällä. Valoisan pidetessä syönti keskipäivällä alkaa olla tauko ja aamu- ja iltapäivällä oma aktiiviaikansa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe