Perusparannus apua

uusavutonko?

Omistamme 30-luvulla rakennetun, hirsirukoisen, 1,5 kerroksisen talon. Olemme asuneet siinä nyt 4,5 vuotta ja nyt alkaa olla selvillä mitä perusparannuksia taloon pitäisi tehdä. Salaojitukset ja ulkomaalaus on tehty, mutta sisäpuoli on varsinainen Rubikin-kuutio.
Kaikki tuttavat, sukulaiset ja kylänmiehet kehottavat ottamaan avuksi asiantuntijan, joka tekee piirustukset ja suunitelmat. Mutta siinäpä se pulma onkin! Kuka on tälläinen asiantuntuja? Mistä niitä löytää? Kenenpuoleen kääntyä tälläisissä asioissa?

Suurin ongelma perusparannuksen suunnitelun suhteen on talomme perin mielenkiintoinen huonejako, joka huoneessa olevat tulisijat (parhaassa kaksi), ahtaisiin tiloihin tungetut raput (kulut yläkertaan ja kellariin), kokonaan puuttuva eteinen, sisääntulo suoraan keittiöön, joka toimii keittiönä ja lisäksi kodinhoitohuoneena pesukoneineen... jne, jne. Lääh...Happi loppuu.
Apua!

20

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paperiarkki

      Arkkitehtejä tuntuu olevan mukava haukkua (tälläkin palstalla) mutta juuri esittämääsi ongelmavyyhteä arkkitehtiopiskelijat vatvovat viitisen vuotta ja sama jatkuu töissä.

      Johtuisiko tuosta arvostelijoiden ahkeruudesta vai mistä että yleensä esitit kysymyksesi? Ilman muuta ainoa vaihtoehto tuollaisen problematiikan ratkomiseen on arkkitehti.

      Vai pelkäätkö että suunnittelu on kallista? Neuvottelu ei maksa mitään. Aina voi soittaa arkkitehdille ja kysellä arviota. Arkkitehdit ovat sivistyneitä ja miellyttäviä ja ystävällisiä ihmisiä, ainakin pääosin.

      • uusavutonko?

        Näin minäkin ajattelin ensin.

        Olen laittanut kymmenkunta meiliä arkkitehdeille ja arkkitehtiopiskelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille (Tampereelle, missä on meitä lähin koulutus) enkä saanut ainuttakaan vastausta. Tarjosin taloamme opiskelijakohteeksi ja myös kyselin kenen puoleen voisin kääntyä, jos kohde ei opiskelijatyönä kiinnosta. Meilit laitoin virka-aikaan viime kevättalvella, joten en usko, että ne kaikki olisivat mennet vääriin paikkoihin. Varsinkaan kun yksikään meileistä ei palautunut takaisin.
        No, yksikään näistä tahoista ei vaivautunut edes vastaamaan. Mitä tuosta pitäisi päätellä?

        Minä vedin tuosta vaikenemisesta kuitenkin omat johtopäätökseni.


      • uusavutonko?
        uusavutonko? kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelin ensin.

        Olen laittanut kymmenkunta meiliä arkkitehdeille ja arkkitehtiopiskelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille (Tampereelle, missä on meitä lähin koulutus) enkä saanut ainuttakaan vastausta. Tarjosin taloamme opiskelijakohteeksi ja myös kyselin kenen puoleen voisin kääntyä, jos kohde ei opiskelijatyönä kiinnosta. Meilit laitoin virka-aikaan viime kevättalvella, joten en usko, että ne kaikki olisivat mennet vääriin paikkoihin. Varsinkaan kun yksikään meileistä ei palautunut takaisin.
        No, yksikään näistä tahoista ei vaivautunut edes vastaamaan. Mitä tuosta pitäisi päätellä?

        Minä vedin tuosta vaikenemisesta kuitenkin omat johtopäätökseni.

        Piti vielä sanomani, että sain tuolla hirsitalokeskustelussa jo hyviä vinkkejä ja neuvoja kenen puoleen kääntyä.
        Joten keskustelu täällä puolella voi minun puolestani kuivua tähän.

        Lämmintä syksyä :)


      • tuntuu,
        uusavutonko? kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelin ensin.

        Olen laittanut kymmenkunta meiliä arkkitehdeille ja arkkitehtiopiskelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille (Tampereelle, missä on meitä lähin koulutus) enkä saanut ainuttakaan vastausta. Tarjosin taloamme opiskelijakohteeksi ja myös kyselin kenen puoleen voisin kääntyä, jos kohde ei opiskelijatyönä kiinnosta. Meilit laitoin virka-aikaan viime kevättalvella, joten en usko, että ne kaikki olisivat mennet vääriin paikkoihin. Varsinkaan kun yksikään meileistä ei palautunut takaisin.
        No, yksikään näistä tahoista ei vaivautunut edes vastaamaan. Mitä tuosta pitäisi päätellä?

        Minä vedin tuosta vaikenemisesta kuitenkin omat johtopäätökseni.

        että melkein mikä muu tapa tahansa saada vastakaikua asialleen on parempi, kuin persoonaton, etten sanoisi mitätön sähköposti. Eihän sitä voi kutsua edes yhteydenotoksi, vaan mykän kiven heittämiseksi.
        Älä korjaa, jos olen väärässä.


      • uusavutonko?
        tuntuu, kirjoitti:

        että melkein mikä muu tapa tahansa saada vastakaikua asialleen on parempi, kuin persoonaton, etten sanoisi mitätön sähköposti. Eihän sitä voi kutsua edes yhteydenotoksi, vaan mykän kiven heittämiseksi.
        Älä korjaa, jos olen väärässä.

        se arkkitehti (wannabe) älähtää johon kalikka kalahtaa ;D


      • -Erkki
        uusavutonko? kirjoitti:

        se arkkitehti (wannabe) älähtää johon kalikka kalahtaa ;D

        Asia 1:
        Olet oikeassa siinä, että arkkitehdit harvemmin tuntuvat osaavan bisnespuolta. Asioita hoidetaan edelleen entiseen mainostamattomaan tyyliin, joka antaa aika mielenkiintoisen kuvan alasta näin nykyaikana.

        Asia 2:
        Olen itse opettajana nähnyt lukuisia vastaavia työtarjousilmoituksia opiskelijoille. Suurin osa näistä kuuluu luokkaan "piirrä talo, saat keksin"-osastoon. En usko että sinun ehdotuksesi kuului tähän luokkaan, mutta edellisten ehdotusten määrä aiheuttaa sen, että opiskelijat eivät mielellään tartu näihin hankkeisiin. Useasti on tilaaja hävinnut luonnosten kanssa maksamatta opiskelijalle mitään.

        Asia 3:
        Jos olisit tosissasi hakenut suunnittelijaa, olisit varmaan uskaltanut tarttua puhelimeenkin? Tarjouspyyntöihin vastaamattomuus on typerää, mutta et ilmeisesti hakenutkaan viestilläsi apua jos kerran vastaukset olivat jo valmiina?

        Kunhan jäin ihmettelemään - kaikkea hyvää remonttihankkeesi parissa!


      • arkki&epponen
        -Erkki kirjoitti:

        Asia 1:
        Olet oikeassa siinä, että arkkitehdit harvemmin tuntuvat osaavan bisnespuolta. Asioita hoidetaan edelleen entiseen mainostamattomaan tyyliin, joka antaa aika mielenkiintoisen kuvan alasta näin nykyaikana.

        Asia 2:
        Olen itse opettajana nähnyt lukuisia vastaavia työtarjousilmoituksia opiskelijoille. Suurin osa näistä kuuluu luokkaan "piirrä talo, saat keksin"-osastoon. En usko että sinun ehdotuksesi kuului tähän luokkaan, mutta edellisten ehdotusten määrä aiheuttaa sen, että opiskelijat eivät mielellään tartu näihin hankkeisiin. Useasti on tilaaja hävinnut luonnosten kanssa maksamatta opiskelijalle mitään.

        Asia 3:
        Jos olisit tosissasi hakenut suunnittelijaa, olisit varmaan uskaltanut tarttua puhelimeenkin? Tarjouspyyntöihin vastaamattomuus on typerää, mutta et ilmeisesti hakenutkaan viestilläsi apua jos kerran vastaukset olivat jo valmiina?

        Kunhan jäin ihmettelemään - kaikkea hyvää remonttihankkeesi parissa!

        "Olen itse opettajana..." Herää kysymys että mikähän opettaja sinä mahdat olla kun noita kielioppivirheitä on siunaantunut noin lyhyeen tekstiin useita.

        Mitä alkuperäiseen asiaan tulee niin kyllä se kuilu kertarakentajan ja suunnittelijan välissä tuttu asia on. Työllistetty a-toimisto ei mielellään ota sekalaista silppua suurempien projektien oheen (paitsi vanhoilta asiakkailta).

        En muuten usko että a-opiskelijat olisivat nykyään vähemmän innostuneita keikoista kuin omana aikanani. Paljoahan niistä ei taloudellisesti kostu, mutta kokemusta tulee sitäkin enemmän. Ja huom! Riski on tilaajalla.


      • %&/()
        arkki&epponen kirjoitti:

        "Olen itse opettajana..." Herää kysymys että mikähän opettaja sinä mahdat olla kun noita kielioppivirheitä on siunaantunut noin lyhyeen tekstiin useita.

        Mitä alkuperäiseen asiaan tulee niin kyllä se kuilu kertarakentajan ja suunnittelijan välissä tuttu asia on. Työllistetty a-toimisto ei mielellään ota sekalaista silppua suurempien projektien oheen (paitsi vanhoilta asiakkailta).

        En muuten usko että a-opiskelijat olisivat nykyään vähemmän innostuneita keikoista kuin omana aikanani. Paljoahan niistä ei taloudellisesti kostu, mutta kokemusta tulee sitäkin enemmän. Ja huom! Riski on tilaajalla.

        -Erkin kirjoituksessa ei ole muuta kielioppivirhettä kuin yksi puuttuva pilkku jos-sanan edellä. Ei vaikuta arkki@epposen suomenkieli sen paremmalta.

        Kirjoituksesta kävi selvästi ilmi, että -Erkki on ollut arkkitehtiosastolla opettajana, ei peruskoulussa. Mitä osaa hänen kirjoituksestaan et ymmärtänyt?

        Onko paha olo, kun pitää ivata pelkän ivan takia? Voi resukkaa!


      • T.Iilimato
        %&/() kirjoitti:

        -Erkin kirjoituksessa ei ole muuta kielioppivirhettä kuin yksi puuttuva pilkku jos-sanan edellä. Ei vaikuta arkki@epposen suomenkieli sen paremmalta.

        Kirjoituksesta kävi selvästi ilmi, että -Erkki on ollut arkkitehtiosastolla opettajana, ei peruskoulussa. Mitä osaa hänen kirjoituksestaan et ymmärtänyt?

        Onko paha olo, kun pitää ivata pelkän ivan takia? Voi resukkaa!

        "Erkin", siis sinun kirjoitelmasi oli selkeä todistus alhaisesta sivistystasosta. Viittaa tosiaan, niinkuin sanot (ja tiedätkin) vain peruskoulun päästötodistukseen.

        Mutta en ole ilkeä ihminen ja haluan auttaa sinua. Koulutuksen ja kirjoitustaidon puute on korvattavissa kovalla työllä. Lue ahkerasti monenlaista kirjallisuutta (ei roskaa) noin 2 tuntia joka päivä niin ehkä jo 10 vuoden kuluttua voit esiintyä tällä saitilla arkkitehtinä. Siis uskottavasti. Tai ainakin melkein. Ehkä.


      • ***
        uusavutonko? kirjoitti:

        Piti vielä sanomani, että sain tuolla hirsitalokeskustelussa jo hyviä vinkkejä ja neuvoja kenen puoleen kääntyä.
        Joten keskustelu täällä puolella voi minun puolestani kuivua tähän.

        Lämmintä syksyä :)

        arkkitehtien ammattikuntaa kohtaan, jos avstauskia ei ole herunut. Silti en ole ihan vakuuttunut toisaalla saamiesi neuvojen erinomaisuudesta. Insinööri suosittelee sinulle hirsi(uudis)rakentamiseen perehtynyttä insinööriä. Toki jokainen näkee oman tehtävänkuvansa hyvin tärkeänä, enkä kiistä, etteikö kohteessasi tarvittaisi hirsirakentamisen ja rakenteiden tuntemusta. Ongelmakenttäsi painopiste on vanhan hirsirakennuksen tilaratkaisuissa, ja tämä ei ole lähtökohtaisesti insinöörien vahvinta osaamisalaa.

        Lykkyä projektisi kanssa, ja toivottavasti löydät sopivat tekijät sille, tekijän koulutuksesta riippumatta.


      • %&/()
        T.Iilimato kirjoitti:

        "Erkin", siis sinun kirjoitelmasi oli selkeä todistus alhaisesta sivistystasosta. Viittaa tosiaan, niinkuin sanot (ja tiedätkin) vain peruskoulun päästötodistukseen.

        Mutta en ole ilkeä ihminen ja haluan auttaa sinua. Koulutuksen ja kirjoitustaidon puute on korvattavissa kovalla työllä. Lue ahkerasti monenlaista kirjallisuutta (ei roskaa) noin 2 tuntia joka päivä niin ehkä jo 10 vuoden kuluttua voit esiintyä tällä saitilla arkkitehtinä. Siis uskottavasti. Tai ainakin melkein. Ehkä.

        Minä nimimerkki %&/() en ole -Erkki.

        Olen eri mieltä siitä luonteestasi. Vaikutat nimenomaan ilkeältä ihmiseltä. Oletpa valinnut sopivan nimimerkinkin (T) IILIMATO. Se kuvaa sinua erinomaisesti.

        Perusteeton herjan heittosi osoittaa sivistystasossasi olevan suuria puutteita. Olet sitten kuinka paljon tahansa käynyt kouluja, niin sivistyneeksi et ole tullut.

        -Erkin kirjoitus osoitti hyvää suomenkielen hallintaa. Arkkitehdin työssä kirjoitusten pilkulla ei ole mitään merkitystä - vain numeroiden pilkun paikka on tärkeä.


      • B. Etoni
        %&/() kirjoitti:

        Minä nimimerkki %&/() en ole -Erkki.

        Olen eri mieltä siitä luonteestasi. Vaikutat nimenomaan ilkeältä ihmiseltä. Oletpa valinnut sopivan nimimerkinkin (T) IILIMATO. Se kuvaa sinua erinomaisesti.

        Perusteeton herjan heittosi osoittaa sivistystasossasi olevan suuria puutteita. Olet sitten kuinka paljon tahansa käynyt kouluja, niin sivistyneeksi et ole tullut.

        -Erkin kirjoitus osoitti hyvää suomenkielen hallintaa. Arkkitehdin työssä kirjoitusten pilkulla ei ole mitään merkitystä - vain numeroiden pilkun paikka on tärkeä.

        Teräviä havaintoja, kokemuksen rintaääntä, vankkaa tietoa ihmisestä!

        Satuinpa olemaan minä joka nm. "pareriarkkina" vastasi aloitukseen. Siis täysin asiallisesti. Mutta sitten keskusteluun ilmestyi keskenkasvuinen poika joka yritti esiintyä ei vain arkkitehtinä vaan peräti a-osaston opettajana (tiedän tiedän siellä on myös suht kokematonta sakkia assareina).

        Tästä provosoiduin ja vastasin mitä vastasin.

        Lopuksi korjaan väittämäsi, että "kirjoitusten pilkulla ei ole mitään merkitystä". Olempa kuin olenkin joskus 80-luvulla väitellyt työmaakokouksessa pilkun merkityksestä ensin vastaavan mestarin kanssa, sitten urakoitsijan toimistopäällikön kanssa, ja sitten vielä itse urakointiliikkeen toimitusjohtajan kanssa. Yksi pilkku muutti lauseen merkityksen. Urakoitsija voitti väittelyn. Sen jälkeen kirjoitin rakennusselityksiä suurennuslasin kanssa.


      • yxarkkari
        uusavutonko? kirjoitti:

        Näin minäkin ajattelin ensin.

        Olen laittanut kymmenkunta meiliä arkkitehdeille ja arkkitehtiopiskelijoiden koulutuksesta vastaaville tahoille (Tampereelle, missä on meitä lähin koulutus) enkä saanut ainuttakaan vastausta. Tarjosin taloamme opiskelijakohteeksi ja myös kyselin kenen puoleen voisin kääntyä, jos kohde ei opiskelijatyönä kiinnosta. Meilit laitoin virka-aikaan viime kevättalvella, joten en usko, että ne kaikki olisivat mennet vääriin paikkoihin. Varsinkaan kun yksikään meileistä ei palautunut takaisin.
        No, yksikään näistä tahoista ei vaivautunut edes vastaamaan. Mitä tuosta pitäisi päätellä?

        Minä vedin tuosta vaikenemisesta kuitenkin omat johtopäätökseni.

        millaisen viestin laittaa vaikka kohde olisi a-opiskelijakin tms. Tiedän Treen A-osastolla käydyn keskustelua siitä kuinka jotkut yksityiset ovat pyytäneet ilmaisia ehdotuksia ja naamioineet ne muka kilpailuiksi ja joku ehdotus sitten saa Ruotsinristeilyn (siis sellaisen joita Vikingline jakaa huvikseen ilmaiseksi ...) Tällaisten 'kilpailujen' tavoite jää aivan hämärän peittoon. Halutaan siis ehdotuksia mniten jokin homma ratkotaan mutta ei haluta tästä työstä maksaa. Miten kukaan voi perehtyä perheen asumisen ongelmiin tällä metodilla. Eihän sellainen tuota kuin pahaa mieltä. Opiskelijankin työ on työtä. Ei sitäkään ole tarjolla ilmaiseksi ja jos tavoite jää epäselväksi niin kukaan ei varmasti kiinnostu paneutumaan työhön.

        www.safa.fi ja sieltä pientalosuunnittelijat niin löytyy apu näihin ongelmiin.


      • %&/()
        B. Etoni kirjoitti:

        Teräviä havaintoja, kokemuksen rintaääntä, vankkaa tietoa ihmisestä!

        Satuinpa olemaan minä joka nm. "pareriarkkina" vastasi aloitukseen. Siis täysin asiallisesti. Mutta sitten keskusteluun ilmestyi keskenkasvuinen poika joka yritti esiintyä ei vain arkkitehtinä vaan peräti a-osaston opettajana (tiedän tiedän siellä on myös suht kokematonta sakkia assareina).

        Tästä provosoiduin ja vastasin mitä vastasin.

        Lopuksi korjaan väittämäsi, että "kirjoitusten pilkulla ei ole mitään merkitystä". Olempa kuin olenkin joskus 80-luvulla väitellyt työmaakokouksessa pilkun merkityksestä ensin vastaavan mestarin kanssa, sitten urakoitsijan toimistopäällikön kanssa, ja sitten vielä itse urakointiliikkeen toimitusjohtajan kanssa. Yksi pilkku muutti lauseen merkityksen. Urakoitsija voitti väittelyn. Sen jälkeen kirjoitin rakennusselityksiä suurennuslasin kanssa.

        Usko jo, että nimimerkkien -Erkki ja %&/() takana on eri ihminen! Minä en käytä kuin yhtä nimimerkkiä yhdessä keskustelussa. Miksi sinä käytät useaa?!

        Ei näytä pilkkusäännöt sinulla olevan hallussa, vaikka toisin annat ymmärtää, sillä vimeisestä kirjoituksestasi puuttuu kolme pilkkua ja yksi on liikaa. Paperiarkkina kirjoittamasi keskustelun ensimmäinen puheenvuoro sisälsi niin ikään kolme pilkkuvirhettä, yksi joka virkkeessä.

        Luepa nimimerkin -Erkki kirjoitus uudelleen ja huolella. Haluaisin tiedustella, mikä asia sinua siinä ärsytti? Minusta kirjoitus oli erittäin asiallinen ja totta. Miksi kuvittelet, että sen kirjoittaja ei olisi tai olisi ollut opetustehtävissä arkkitehtiosastolla? Aivan uskottavasti on ollut, vaikka en tiedäkään, kuka nimimerkin takana on.

        Jäitä hattuun.


      • -Erkki
        %&/() kirjoitti:

        Usko jo, että nimimerkkien -Erkki ja %&/() takana on eri ihminen! Minä en käytä kuin yhtä nimimerkkiä yhdessä keskustelussa. Miksi sinä käytät useaa?!

        Ei näytä pilkkusäännöt sinulla olevan hallussa, vaikka toisin annat ymmärtää, sillä vimeisestä kirjoituksestasi puuttuu kolme pilkkua ja yksi on liikaa. Paperiarkkina kirjoittamasi keskustelun ensimmäinen puheenvuoro sisälsi niin ikään kolme pilkkuvirhettä, yksi joka virkkeessä.

        Luepa nimimerkin -Erkki kirjoitus uudelleen ja huolella. Haluaisin tiedustella, mikä asia sinua siinä ärsytti? Minusta kirjoitus oli erittäin asiallinen ja totta. Miksi kuvittelet, että sen kirjoittaja ei olisi tai olisi ollut opetustehtävissä arkkitehtiosastolla? Aivan uskottavasti on ollut, vaikka en tiedäkään, kuka nimimerkin takana on.

        Jäitä hattuun.

        Alkuperäisen viestin kirjoittaja ei ikinä vastannut kysymykseeni hänen tarkoitusperistään; yhden päivän aikana kysyit vinkkejä, kerroit jo saaneesi vastaukset ja kommentoit myös ettei arkkitehdeistä ollut mitään apua tarjouspyynnöistä huolimatta.

        Halusin vain tiedustella rehellisiä syitäsi moiseen hankkeeseen - ne lienevät nyt selvillä. Olen silti kiinnostunut alkuperäistä aiheesta, miten ratkaisit tilaongelmasi?

        Sen sijaan tartuttiin kielioppiin, sivistys- ja koulutustasooni sekä nykyisiin työtehtäviini. Hauskaa sinänsä. Toivon, että sait purettua ahdistuksesi ja voisimme palata asiaan.

        Arkki&epposelle: tehtävistä saa kokemusta, mutta koska opiskelu pitää voida jättää taakse nykyään viidessä vuodessa uusien ohjeiden mukaisesti, jää aikaa kokemuksen hankinnalle liian vähän. En muutenkaan suosittele kenellekään opiskelijalle hanketta, jossa jaetaan korvauksien sijasta kokemuksia. Elämyspuistot ovat erikseen, työt tehdään töinä. Suunnittelija suunnittelee työkseen, korvaus on suhteessa kokemukseen. Vertaus ontuu, mutta ei hammaslääkärillekään makseta "kivana elämyksenä" tehdä juurihoito.

        Betonille: pilkutkin ovat tärkeitä, mutta liika viilaus tekee tehtävänsä. Lienee sopimus kaivannut muutenkin juristin viilausta, jos hommat olivat pilkusta kiinni?

        Edelleen rakentavin mielin, mukavaa lauantaita kaikille.


      • minulle kuulu,
        B. Etoni kirjoitti:

        Teräviä havaintoja, kokemuksen rintaääntä, vankkaa tietoa ihmisestä!

        Satuinpa olemaan minä joka nm. "pareriarkkina" vastasi aloitukseen. Siis täysin asiallisesti. Mutta sitten keskusteluun ilmestyi keskenkasvuinen poika joka yritti esiintyä ei vain arkkitehtinä vaan peräti a-osaston opettajana (tiedän tiedän siellä on myös suht kokematonta sakkia assareina).

        Tästä provosoiduin ja vastasin mitä vastasin.

        Lopuksi korjaan väittämäsi, että "kirjoitusten pilkulla ei ole mitään merkitystä". Olempa kuin olenkin joskus 80-luvulla väitellyt työmaakokouksessa pilkun merkityksestä ensin vastaavan mestarin kanssa, sitten urakoitsijan toimistopäällikön kanssa, ja sitten vielä itse urakointiliikkeen toimitusjohtajan kanssa. Yksi pilkku muutti lauseen merkityksen. Urakoitsija voitti väittelyn. Sen jälkeen kirjoitin rakennusselityksiä suurennuslasin kanssa.

        mutta oleNpa nyt olevinani. Kyllä kieliopista on kiva vituila.


      • ..mutta..
        minulle kuulu, kirjoitti:

        mutta oleNpa nyt olevinani. Kyllä kieliopista on kiva vituila.

        ..onpa täällä nyt monta pilkunnussijaa liikkellä!


      • hampaistani
        ..mutta.. kirjoitti:

        ..onpa täällä nyt monta pilkunnussijaa liikkellä!

        Sinähän sen sanoit, me täällä vaan pilkkuja nussimme, lässytämme rakennusten muodoista ja toimivuudesta, ynnä muista elämän kannalta vähemmän olennaisista asioista, sen sijaan, että keskittäisimme kaiken energiamme ja vitaalisuutemme viimekäden haluumme nussia toisiamme oikein kunnolla, takaa ja edestä, kunnes liekkimme viimein hiipuu, jättäen vain nopeasti haihtuvan savukiehkuran jälkeemme.


      • verran vielä
        ..mutta.. kirjoitti:

        ..onpa täällä nyt monta pilkunnussijaa liikkellä!

        lisään tähän "Perusparannus, apua!"-aiheeseen, että ilmaisuksi olisi sopinut paremminkin onpaS jne.; se olisi tuonut sopivaa puheenomaisuutta ja kevytkenkäisyyttä tähän kuumaan njussimapähkäilyyn.


    • Rullatehti

      Tilajärjestelyjä ainakaan kukaan muu ei pätevästi kykene hoitamaan.

      "Kun sinulla on vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta." Paraskin rakennusmestari tms. on vain yksi näistä vasaratyypeistä. Vain arkkitehti kykenee käsittelemään kokonaisuutta ja - kanssanne - punnitsemaan eri vaihtoehtoja ja, jos tarve vaatii, keksimään jotain ennennäkemätöntä.

      Arkkitehdin tärkein ammatillinen vahvuus on ongelman määrittely. Monet muutkin osaavat ratkaista ongelmia, mutta eivät tiedä, mitä ne ovat. Ongelmanratkaisijoita mahtuu 13 tusinaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe