Hei,
olen tässä jo iät ja ajat haaveillut vaihto-oppilaaksi lähdöstä, ja nyt olisi hakuajat melkein käsillä. Mutta nyt sitten pahin ongelmani olisi tuo rahoitus. Itse en kyllä pankkiakaan ryöstämällä saisi kasaan noita huikeita vuosimaksu summia, suht köyhän perheen köyhä lapsi kun olen.
Jotenka, olisin kiinnostunut tietämään mistä tuollaisia stipendejä/rahoitusta voisi ja kannattaisi lähteä hakemaan? Vaikuttaako stipendin saamiseen koulumenestys, vanhempien tulot, perhesuhteet (toinen vanhemmistani on kuollut), kohdemaa yms.?
Kiitos kovasti, kaikki tiedon rippeet ovat erittäin tervetulleita. :)
Vaihto-oppilas stipendejä?
4
9257
Vastaukset
- pari asiaa
Voin paljonkin jakaa tietoa, mutta voisitko selventää paria asiaa. Oletko lukiolainen, joka on lähdössä vaihto-oppilaaksi, yliopisto-opiskelija joka on lähdössä vaihtoon vai ammattikorkeakouluopiskelija vai jokin muu? Entä oletko kuinka vanha ja mistä kotoisin (lääni)...sitten voin kertoa enenmmän tiedon rippeitä. Tällä hetkellä kysymykseen on liian laaja vastaus.
- Habilis
Juu, eli olen menossa lukioon ensi vuonna, ja ajattelin lähdön olevan ensimmäisen vuoden jälkeen. Ajattelemallani lähtöhetkellä olisin 17-vuotias ja Lapin läänistähän sitä ollaan.
- edith_85
Habilis kirjoitti:
Juu, eli olen menossa lukioon ensi vuonna, ja ajattelin lähdön olevan ensimmäisen vuoden jälkeen. Ajattelemallani lähtöhetkellä olisin 17-vuotias ja Lapin läänistähän sitä ollaan.
Olin USA:ssa vaihdossa lukio-aikanani vuonna 2002-2003. Ajattelin kertoa edes jotain... :)
Ne kirjoittamasi lukukausimaksut ovat collegeihin (= yliopisto), ei high schooleihin! Eli itse koulunkäynti julkisessa (public) high schoolissa ei maksa mitään, mitä nyt jotain kirjoja voi joutua maksamaan. Ja julkiseen kouluun varmaan melki kaikki vaihtarit menee, ellet sitten ole jostain superrikkaasta perheestä :) Ja munkin koulukirjojen käyttömaksut (jotain sellasia ne muistaakseni oli) maksoi isäntäperhe. Eli no hätä tosta asiasta.
Ohjelmamaksuja on toki jokaisella taholla, joka vaihtaritoimintaa pyörittää. Itse olin EF:n kautta. Tästä näen EF:n hinnat: http://www.ef.com/master/hsy/destinations/usa/prices.asp
Elikä ohjelmamaksu ja matkavakuutus ovat pakollisia, valmennusleiri tai urheiluvakuutus eivät ole (ellet sitten tosiaan harrasta jotain oudompaa urheilulajia jota aiot harrastaa USA:ssakin). Päälle muuistaakseni jotain pieniä viisumimaksuja, mutta ei paljon.
En osaa sanoa muiden toiminnasta kuin EF:n, valitettavasti, enkä stipendeistä. Suomi-Amerikka-seurasta kannattais ehkä kysyä, sanoin Fulbright-centeristä (molemmat löytyy netistä). Toinen vastaaja ehkä tietää näistä... :)
Rotaryn vuosivaihto on yksi vaihtoehto, joka ei EHKÄ maksaisi niin paljon, mutta siinä on sitten monta isäntäperhettä vuoden aikana, 3-4. En suosittele, itselläni parasta aikaa oli, kun oppi tuntemaan perheen oikein kunnolla ja tunsi itsensä todella perheenjäseneksi! (Ja perhettähän VOI myös EF:llä vaihtaa, jos tulee ongelmia...)
-Elina - Habilis
edith_85 kirjoitti:
Olin USA:ssa vaihdossa lukio-aikanani vuonna 2002-2003. Ajattelin kertoa edes jotain... :)
Ne kirjoittamasi lukukausimaksut ovat collegeihin (= yliopisto), ei high schooleihin! Eli itse koulunkäynti julkisessa (public) high schoolissa ei maksa mitään, mitä nyt jotain kirjoja voi joutua maksamaan. Ja julkiseen kouluun varmaan melki kaikki vaihtarit menee, ellet sitten ole jostain superrikkaasta perheestä :) Ja munkin koulukirjojen käyttömaksut (jotain sellasia ne muistaakseni oli) maksoi isäntäperhe. Eli no hätä tosta asiasta.
Ohjelmamaksuja on toki jokaisella taholla, joka vaihtaritoimintaa pyörittää. Itse olin EF:n kautta. Tästä näen EF:n hinnat: http://www.ef.com/master/hsy/destinations/usa/prices.asp
Elikä ohjelmamaksu ja matkavakuutus ovat pakollisia, valmennusleiri tai urheiluvakuutus eivät ole (ellet sitten tosiaan harrasta jotain oudompaa urheilulajia jota aiot harrastaa USA:ssakin). Päälle muuistaakseni jotain pieniä viisumimaksuja, mutta ei paljon.
En osaa sanoa muiden toiminnasta kuin EF:n, valitettavasti, enkä stipendeistä. Suomi-Amerikka-seurasta kannattais ehkä kysyä, sanoin Fulbright-centeristä (molemmat löytyy netistä). Toinen vastaaja ehkä tietää näistä... :)
Rotaryn vuosivaihto on yksi vaihtoehto, joka ei EHKÄ maksaisi niin paljon, mutta siinä on sitten monta isäntäperhettä vuoden aikana, 3-4. En suosittele, itselläni parasta aikaa oli, kun oppi tuntemaan perheen oikein kunnolla ja tunsi itsensä todella perheenjäseneksi! (Ja perhettähän VOI myös EF:llä vaihtaa, jos tulee ongelmia...)
-ElinaJoo, siis tarkoitin tuota vaihto-oppilas ohjelmamaksua, enkä lukukausimaksua.. en vain taas vaihteeksi löytänyt oikeita sanoja tuohon hätään.. :D
Mutta kiitos neuvoista!
Itseasiassa tuo perheen vaihtaminen ei minua niinkään haittaisi, saisi nähdä erinlaisia perheitä yms, mutta tokihan siinä yhden ainoan perheen luona asumisessa olisi omat puolensa.. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847