poikakani vai tyttö?

J^^

niin kumpi olisi parempi, tyttökani, vaiko poikakani? millä perustein? ovatko poikakanit rohkeampia kuin tytöt?

12

2034

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandström

en nyt menisi niinkään sanomaan, että pojat olisivat tyttöjä rohkeampia, mutta meillä on tyttö ja poika, ja meidän herra on todellakin rohkea ja huomionkipeä, mutta tyttö puollustaa väliin liiankin ärhäkästi pesäänsä (esim. muilla kuin siskollni käsillä ei ole häkkiin asiaa, 4:n vuoden totuttelun jälkeen se ei minua aivan heti pure) se vain on ollut jo meille tullessaan tosi arka, ja varsinkin omasta kopistansa se on erittäin agressiivinen.
      Johtuisiko se sitten siitä, että kun sillä on vain niin luontaiset vaistot puollustaa pesäänsä, en tiedä.
      se riippuu ihan sinusta kumman haluat, voihan toki poikakin olla tuollainen ärhäkkä tapaus, mutta itse en ole sellaisia nähnyt...
      tai sitten tyttö puolestaan voi olla hyvinkin kiltti, mutta tuo meidän neidin tapaus tosiaan juontaa juurensa jo siihen, että se on aina ollu ujo ja syrjäänvetäytyvä.

onnea valinnallesi!!!!

• Hattivatti

No, no.. kun tuollaiseen kysymykseen on hieman vaikea vastata ihan lyhyeltä kädeltä... *mietmiet*

Poikakani saattaa joissain tapauksissa olla ns. "mukavampi" koska joskus rohkeampi ja uteliaampi uusille asioille. Joskus pojatkin voivat olla ujoja, yksinään viihtyviä erakoita, kuten kaverini kani, joskus taas iloisia, meneviä kanivaareinakin, kuten oma, 9½ vuotias maatiaiskani herra Mökö. Joskus poikakanilla kuitenkin saattaa pariutumis- ja ns. "tappeluvietti" olla liian voimakas, jolloin kani on aika-ajoin kaikkea muuta kuin mukava ja herttainen.

Tyttökani saattaa olla todella huomionkipeä ja ihana ja herttainen, mutta joskus sen pesänpuolustus menee vähän "överiksi" ja sitten saakin kania ruokkia paksut työhanskat kädessä... Jos ostaa tyttökanin, sillä kannattaa teettää ainakin yksi poikue, sillä muuten saattaa tulla kasvaimia tms. Poikuettaminen vähentää riskiä. Joskus tyttökani myös puolustaa pesäänsä liiankin ahkeraan ja tiedänpä tapauksen jossa äitikani oli tappanut kissanpennun.

Onnea kaninhankintaan!

ps. Poikasena kanista on ilman ammattilaisen apua (joskus siitäkin huolimatta) miltei mahdotonta sanoa, onko poikanen naaras vai uros.

• Tiistai

Itse ottaisin poikakanin. Itselläni on poikakani ja se on aivan rauhallinen ja sellainen... Tytöillä on kuukautiset... Tytölle on kyllä helponpi ostaa kaveria, koska sille voi ostaa tytön tai pojan kaveriksi. Poikakanille se kaverin hankkiminen on vaikeanpaa...

• sandström

kanit eivät voi saada kuukautisia.... että iha tiedoksi vaan (en sitten tiedä, oliko kyseinen lausahdus kirjoittajalta vitsi vai ei, mutta ajattelin korjata väärinkäsityksen)

• J^^

Kiitos teille, mutta vielä olisi sellainen kysymys, että onko erillaisilla kaniroduilla erillaiset luonteet. Vai onko se ihan kanista itsestään kiinni, (eli yksilöllistä), millainen luonne kanilla on.

• Pupu

Itselläni on poika kani ja tyttö kani. Poika kanini on hyvin utelias ei pure, mutta syliin ei tule eikä kamalasti tykkää silittelystä, mutta kyllä se onnistuu... Tyttö kanini on myös hyvin utelias ja sitä saa silittää niin kauan kuin jaksaa ja enemmänkin!
        Sitten kanin luonteesta. Maatiaskanit ovat kesympiä ja rauhallisempia (ainakin yleensä). On se tietysti yksilöllistäkin mutta rotu kanit ovat yleensä paljon ylväämpiä, arempia ja vihaisempia... Tai no mitä itse nyt olen kuullut...

• Hattivatti

Maatiaiskanit ovat rauhallisempia, kääpiö- ja hermeliinikanit ovat pienempiä ja pippurisempia, mutta tietysti jossakin suhteessa paljon kivempia. Jos poikueita ajatellaan, niin maatiaiskani saa yleensä enemmän poikasia kerrallaan, ja harva eläinliike ottaa maatiaisia. (kasvattajana tosin en ole koskaan eläinliikkeeseen vienyt, kysymään olen joutunut, mutta sanoivat, että eivät ota maatiaisia. Itselläni nyt 3 maatiaisen poikasta, 2 vaaleammanharmaata ja 1 tumma, melkein musta. Haluaisitko? :) ) Kääpiö tekee vähänvähemmän, mutta... nojoo, itse olen ehdottomasti tykästynyt maatiaisiin! Pelkkiä hyviä kokemuksia, toisin kuin muutamasta ruutitynnyri kääpiöstä...

• Just_me
        Hattivatti kirjoitti:

Maatiaiskanit ovat rauhallisempia, kääpiö- ja hermeliinikanit ovat pienempiä ja pippurisempia, mutta tietysti jossakin suhteessa paljon kivempia. Jos poikueita ajatellaan, niin maatiaiskani saa yleensä enemmän poikasia kerrallaan, ja harva eläinliike ottaa maatiaisia. (kasvattajana tosin en ole koskaan eläinliikkeeseen vienyt, kysymään olen joutunut, mutta sanoivat, että eivät ota maatiaisia. Itselläni nyt 3 maatiaisen poikasta, 2 vaaleammanharmaata ja 1 tumma, melkein musta. Haluaisitko? :) ) Kääpiö tekee vähänvähemmän, mutta... nojoo, itse olen ehdottomasti tykästynyt maatiaisiin! Pelkkiä hyviä kokemuksia, toisin kuin muutamasta ruutitynnyri kääpiöstä...

kertoisitko lisää niistä sun kaneista, olisin kiinnostunut! =)

• J^^
        Hattivatti kirjoitti:

Tämä on vielä tälläistä galluppimaista kyselyä, sillä olen harkitsemassa kanin hankintaa. Mutta pistää silti arveluttamaan, sillä meillä on ennestään kolme kissaa enkä oikein ole varma tulisivatko ne hyvin toimeen keskenään (kani ja kissat siis) vai tulisiko haavereita puolin ja toisin.
        Mutta ehkä sitten myöhemmin voisin katsoa uudelleen kun olen saanut asioista enemmän selvyyttä.

• jonde

Omistin vielä syksyyn asti ihanan luonteen omaavan kani herran. Rodusta en tiiä mut sellanen isohko ja harmaa se oli, ISOT korvat.(kuoli pois reilun seitsemän vuoden ikäisenä) Se ei pahemmin aristellut ihmisiä, antoi silitellä ja ottaa syliin, ei purrut, osas muutamia temppuja ja oli aika sisäsiisti. Ja oli ihan ihastunut jostain syystä kissoihin, koiriin se tottui vasta myöhemmin kun meille tuli oma koira. Mutta en ole ajatellut hankkia enään kani koska en vois saada parempi luonteista kania omasta mielestäni!! (tiiän monta kania tutuilta yms ja kaikki puree tai pelkää) No mut tää oli mun oma kanta asiasta.

• Minttu

Meillä on jo toinen tyttökani menossa.Molemmat hermeliinejä.Tosi hellyttäviä ja pieniä.Tämä nykyinen 3,4v on aika tarkka ruoka-ajoistaan ja itsepäinen.Reviristään aika tarkka.Tytöt ovat kuulema puuhakkaampia.Tekevät pesää ja tulevat itse syliin.Pojat ikävä kyllä merkkaavat reviirinsä virtsallaan,jos niitä ei leikata.Onnea valinnallesi,oli se kumpi tahansa.Molempi parempi,makuasia

• Anonyymi

Mitä täytyy tehdä jos tyttö kani puree poika kania herkun takia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      306
      2700
    2. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      51
      2565
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      121
      1700
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      118
      1390
    5. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1380
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1245
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      144
      1211
    8. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      69
      1070
    9. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1069
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70