Olisi ammattilaisena mukava kuulla ihmisten tuntoja leikkauspotilaana olosta, ts. miten koitte että leikkaussalissa teitä hoidettiin. Siis ruusuja/risuja-osastoa leikkaussalin väelle. Potilaita kun ei juuri tapaa enää leikkauksen jälkeen,nukkuvat yleensä, pirskatti:), niin ei palautetta juuri koskaan saa..
Kokemuksia leikkauksesta..
27
7629
Vastaukset
- Toinen rampa
Olin juuri polven tähystyksessä, joka tehtiin nukutuksessa. Ilmapiiri leikkaussaliin mennessä oli hyvin positiivinen. Ja kun pääsin lavetille pitkälleen, ja neula kämmenselkään oli laitettu, en tiennyt enää tästä maailmasta mitään. Heräsin hyvin pian jo heräämössä (1,5 h) ja tuntui kuin olisin herännyt yöunilta. Olo oli heti hyvä, ei yhtään tokkurainen ja jo tunnin päästä pääsin kävelemään kepeillä odotustilaan odottamaan kotiin pääsyä. Leikkaus oli minulle erittäin myönteinen kokemus, ja henkilökunta käyttäytyi erittäin hyvin ja muutenkin koko yksikössä oli hyvin rauhallinen ilmapiiri. =Ilta-aika, jonon purkuaika. Olipa ihana huomata, että kiirettä ei näytetty potilaille. Ja varmasti jokainen potilas tunsi itsensä tärkeäksi ja hyvin hoidetuksi. Tuhannet kiitos Keski-Suomen Keskussairaalan päiväkirurgian yksikköön leikkausosasto 3:lle. Hienoa ja arvokasta työtä teette!!!
- Greta, 60:nen
Minut on nukutettu elämäni aikana kahdeksan kertaa, kolmessa eri sairaalassa. Toivottavasti ei enää koskaan. Ei mitään huonoja kokemuksia, mutta tuntuu, että kyllä minun osaltani jo saisi riittää.
RUUSUJA voin kyllä antaa joka kerrasta. Ei ole ollut koskaan mitään moittimista. On ollut tunne, että kaikki ovat hyvin asiantuntevia ja asiansa osaavia. Koskaan ei ole kukaan "pahaa sanaa" sanonut. Päinvastoin. On ollut turvallinen olo, enkä koskaan ole mitään pelännyt.
Viimeksi minut on leikattu tänä syksynä. Leikkausaliin tuodessa tuntui, että vähän palelin. Kyllä tuli taivaallinen olo, kun päälleni laitettiin "kuuma peitto"! Hienoa, että joku on sellaisenkin keksinyt.
Voimia ja jaksamista teille sinne leikkaussaliin! Teette arvokasta työtä! Ja paljon kiitoksia! Harvoin potilas pääsee teitä kiittämään. - _tähystetty_
Polvi korjattiin 3viikkoa sitten tähystämällä. Puudutuksella tehtiin homma.
Leikkuriin mentiin kävelten ja kyllähän siinä rauhallinen olo oli, kun kerrottiin kokoajan mitä tehdään ja lääkäri näytti työkaluja minkä kokoisia ne todellisuudessa oli mitä käytti, koska TV:stähän ne näytti monta kertaa suuremmilta mitä todellisuudessa.
Hoitajat olivat mukavavia. Kokoajan vitsailivat jotain ja pitivät jutustelua yllä.
Ensimmäinen kerta leikkauksessa ja positiivinen kuva siitä jäi. - pinvis
Mut nukutettiin nielurisaleikkauksen ajaksi. Leikkaussalin porukka oli tosi rentoa ja mukavaa. Pari hoitajakokelasta jutteli niitä näitä, olin varmaan hermostuksissa. Muu porukka jutteli taustalla iloisesti ja vitsaili ja muuta. Oli ihan mukava fiilis. Miksipä sitä ei saisi nukutushenkilökunnalla haustaa olla:)
Eli postitiivista positiivista! - *milla
Ekan kerran minut on nukutettu kun täytin yksi, samana päivänä leikattiin kitarisat. Äiti aina muistelee miten mukava oli ollut hoitaja joka oli minut saliin hakenut sylissä oli vienyt, ja sanonut et heiluta äitille. hyvä mieli oli porukoille jäänyt...
toisen kerran minut nukutettiin kun olin 5 otettiin MRI selästä. En muista oikein mitään.
12 vuotiaana tehtiin rintarangan jäykistys. Salissa oli mukavat hoitsut, jutteli kivoja. tai niin muistelen.
19 vuotiaana tehtiin polven tähystys, siihen ehdotti narkkari spinaali puudutusta koska tulen todella kipeäksi nukutuksesta. Suostuin, vaikka pelkään kuollakseni piikkejä. Sanoin tuosta ennen saliin menoa ja oli kyllä todella mukavaa kun yks komia mies hoitsu tuli juttelemaan siihen jotain, ja koko operaation ajan hän jutteli mukavia ja kertoili mitä monitorissa näkyy, ok en ole varma oliko hän lääkäri vai hoitaja :D
Viimeisin operaatio oli tammikuussa vajaa vuosi edellisestä operaatiosta, samaa polvea leikattiin ihan kunnolla. Kieltämättä hiukan pelotti, ja pahoinvoinnin takia valitsin taas spinaalin. Sairaalasa muistettiin että pelkään piikkejä ja se otettiin taas huomioon. Mistä olen äärimmäisen iloinen. Naurettavaahan on et aikuinen ihminen pelkää piikkejä mut sille ei voi mitään.
mut itellä on leikkaussalin väestä vain pos kokemuksia ja minua ei pelota jättää terveyteni hoitamista heidän varaansa - fråga om
kun olet asiantuntija, niin haluisin kysymyksen esittää..Olin syksyllä rasvaimussa, joka tehtiinyleisanestesiassa. Nukutus ei sinällään pahalta tuntunut, sitähän vain nukahtaa. Mutta herätessäni, tai muistikuvani alkavat siitä, kun minua siirrettiin sänkyyni, ensimmäinen havainto oli kova pahoinvointi ja sitten kova, asteikolla 1-10, ainakin 7-8 luokkaa oleva kipu. En sellaista osannut odottaa. Kuvittlin että lääkkeillä estetään pahin vaihe. Olen jälkeenpäin miettinyt, että olisiko kipuun ollut syynä se, että minut herätettiin kiireellä, eikä odotettu että lääke alkaa vaikuttaa. Kello oli melkein 16, kun minut siirrettiin vuoteeseeni ja tiimiltä työaika loppumassa. Valitin kipua, ja hoitaja sanoi, että infuusiopussissa on lääkettä. Ajan kanssa se ohi sitten meni ja tilalle tuli kova pahoinvointi.Se lienee johtuneen nukutus-, ja kipulääkkeistä. Olin joskus harjoittelussa leikkurissa, ja tällaiseen tulokseen päädyin.Eipä tusta henkisiä traumoja jäänyt, mutta olisi kiva jos valaisisit..Kiitos etukäteen.
- anehoituri
Ikävä kuulla, että herääminen on sujunut noin ikävissä merkeissä. Se, että kuinka "nopeasti" herätetään, ei pitäisi kipuun/pahoinvointiin vaikuttaa.Kun nukutusaineiden antoa lopetellaan ja potilaan omaa hengitystä yritetään käynnistellä, niin aika mikä tähän kuluu on täysin yksilöllistä.
Infuusiopussiin lisätään usein esim. ketorinia tai muuta tulehduskipulääkettä. Leikkauskivun hyvään hallintaan tarvitaan myös vahvaa opiaattilääkitystä, yleisesti käytössä on oksikodoni. Jospa sitä ei ole sinulle annettu, tai se on laitettu juuri leikkauksen lopussa lihakseen jolloin sen vaikutus ei ole vielä alkanut. Oksikodonin vaikutus alkaa suonensisäisesti annettuna hyvinkin nopeasti, muutamassa minuutissa,mutta lihakseen injisoituna vasta n. puolen tunnin kuluttua.
Pahoinvointiin liittyen, niin se on vain ikävä tosiasia, että toiset leikkauspotilaat kärsivät siitä enemmän kuin toiset. Pahonvoinnin estämiseksi ainakin meillä annetaan leikkauksen yhteydessä lääkitystä, mutta jos tiedetään että potilas on kärsinyt aiemmin leikkaukseen liittyvästä pahoinvoinnista, niin lääkitystä fixataan vielä tarkemmin.Eri lääkeaineet aiheuttavat pahoinvointia, esim. aiemmin mainitsemani opiaatit saattavat joillekin aiheuttaa pahoinvoinnin. Kannattaa tulevaisuudessa mainita että olet voimakkaasta leikkauksen jälkeisestä pahoinvoinnista kärsinyt, jos jokus vielä leikkaussaliin tiesi vie.
En tiedä oliko tästä vastauksesta apua sinulle, kun en tapaustasi sen kummemmin tunne. Nämä pahoinvointi- ja kipuasiat ovat monesti niin yksilökohtaisia ja monien asioiden summa. Mukavaa sunnuntaipäivää! - kyselevä minä
anehoituri kirjoitti:
Ikävä kuulla, että herääminen on sujunut noin ikävissä merkeissä. Se, että kuinka "nopeasti" herätetään, ei pitäisi kipuun/pahoinvointiin vaikuttaa.Kun nukutusaineiden antoa lopetellaan ja potilaan omaa hengitystä yritetään käynnistellä, niin aika mikä tähän kuluu on täysin yksilöllistä.
Infuusiopussiin lisätään usein esim. ketorinia tai muuta tulehduskipulääkettä. Leikkauskivun hyvään hallintaan tarvitaan myös vahvaa opiaattilääkitystä, yleisesti käytössä on oksikodoni. Jospa sitä ei ole sinulle annettu, tai se on laitettu juuri leikkauksen lopussa lihakseen jolloin sen vaikutus ei ole vielä alkanut. Oksikodonin vaikutus alkaa suonensisäisesti annettuna hyvinkin nopeasti, muutamassa minuutissa,mutta lihakseen injisoituna vasta n. puolen tunnin kuluttua.
Pahoinvointiin liittyen, niin se on vain ikävä tosiasia, että toiset leikkauspotilaat kärsivät siitä enemmän kuin toiset. Pahonvoinnin estämiseksi ainakin meillä annetaan leikkauksen yhteydessä lääkitystä, mutta jos tiedetään että potilas on kärsinyt aiemmin leikkaukseen liittyvästä pahoinvoinnista, niin lääkitystä fixataan vielä tarkemmin.Eri lääkeaineet aiheuttavat pahoinvointia, esim. aiemmin mainitsemani opiaatit saattavat joillekin aiheuttaa pahoinvoinnin. Kannattaa tulevaisuudessa mainita että olet voimakkaasta leikkauksen jälkeisestä pahoinvoinnista kärsinyt, jos jokus vielä leikkaussaliin tiesi vie.
En tiedä oliko tästä vastauksesta apua sinulle, kun en tapaustasi sen kummemmin tunne. Nämä pahoinvointi- ja kipuasiat ovat monesti niin yksilökohtaisia ja monien asioiden summa. Mukavaa sunnuntaipäivää!Hei,
Leikkausalikokemukseni ovat olleet ihan ok. henkilökunta pitänyt hyvää huolta. Ongelmana on ollut vain todella pitkään kestävä pahoinvointi.
Viimeksi leikattiin olkapää.Kerroin taas ennen leikkausta tästä pahoinvoinnistani. Aina on sanottu, että asia hoidetaan, pahoinvoinnista ei tarvitse kärsiä. ei ole onnistunut. Nyt nukutuslääkäri kuunteli tarkkaan minua. herättyäni minulla ei ollut minkäänlaista pahoinvointia! Mahtava tunne. Jos ymmärsin oikein (en tiedä onko asia näin) minulle jätettiin antamatta hengityksen mukana joitain kaasuja (olisiko ilokaasu yksi). Sain vain happea. Minulle annettiin kaikki aineet suonensisäisesti. Onko mahdollista?
Yksi "ongelma" oli. Herättyäni nukutuksesta, minulla oli tunne etten hallitse lihaksiani. Ne jotenkin nykivät, ihan kuin minua olisi palellut. Olin sen verran vielä tokkurassa etten ihan kaikkea havainnoinut. Oletan kuitenkin, että minulle laitettiin joku lämpöpeite. Mistä tällainen johtuu? Onko yleistä? - anehoituri
kyselevä minä kirjoitti:
Hei,
Leikkausalikokemukseni ovat olleet ihan ok. henkilökunta pitänyt hyvää huolta. Ongelmana on ollut vain todella pitkään kestävä pahoinvointi.
Viimeksi leikattiin olkapää.Kerroin taas ennen leikkausta tästä pahoinvoinnistani. Aina on sanottu, että asia hoidetaan, pahoinvoinnista ei tarvitse kärsiä. ei ole onnistunut. Nyt nukutuslääkäri kuunteli tarkkaan minua. herättyäni minulla ei ollut minkäänlaista pahoinvointia! Mahtava tunne. Jos ymmärsin oikein (en tiedä onko asia näin) minulle jätettiin antamatta hengityksen mukana joitain kaasuja (olisiko ilokaasu yksi). Sain vain happea. Minulle annettiin kaikki aineet suonensisäisesti. Onko mahdollista?
Yksi "ongelma" oli. Herättyäni nukutuksesta, minulla oli tunne etten hallitse lihaksiani. Ne jotenkin nykivät, ihan kuin minua olisi palellut. Olin sen verran vielä tokkurassa etten ihan kaikkea havainnoinut. Oletan kuitenkin, että minulle laitettiin joku lämpöpeite. Mistä tällainen johtuu? Onko yleistä?Kyllä, on ihan mahdollista että sinulle on leikkauksen aikana annettu vain happi-ilmaseosta eikä muita kaasuja ollenkaan. Yleensä nukutus tapahtuu siten, että nukahtaminen tapahtuu suonensisäisellä lääkkeellä (esim. propofoli tai tiopentaali) ja sitten nukutusta ylläpidetään happi-ilmaseokseen tai happi-ilokaasuseokseen liitetyllä "nukutuskaasulla" eli hörystyvällä inhalaatioanesteetilla.
Sinun tapauksessasi olet varmaankin saanut tuota jo em. happi-ilmaseosta ja nukutuksen ylläpito on tapahtunut jatkuvalla propofoli-infuusiolla. Eli olet "normaalista" poiketen saanut koko leikkauksen ajan tasaisesti ko.lääkettä ruiskupumpun tai tippalaskurin avulla. Propofoli on antiemeetti eli sillä on pahoivointia ehkäisevä vaikutus.
Mitä tulee heräämisestä esittämääsi kysymykseen,kysymyksessä on ollut perioperatiivinen lihasvärinä eli ns. shivering-ilmiö. Se on yleinen ilmiö, eikä sen synnystä olla ihan tarkkoja faktoja vielä saatu. Lääkeaineet, yksilölliset tekijät jne.. Ilmiön syntyyn on monia selityksiä. Lääkkeellä voidaan oloa helpottaa, petidiiniä on paljon tähän tarkoitukseen käytetty. Ja tietysti lämpöpeite tuntuu helpottavan potilaan oloa. - kyselevä minä
anehoituri kirjoitti:
Kyllä, on ihan mahdollista että sinulle on leikkauksen aikana annettu vain happi-ilmaseosta eikä muita kaasuja ollenkaan. Yleensä nukutus tapahtuu siten, että nukahtaminen tapahtuu suonensisäisellä lääkkeellä (esim. propofoli tai tiopentaali) ja sitten nukutusta ylläpidetään happi-ilmaseokseen tai happi-ilokaasuseokseen liitetyllä "nukutuskaasulla" eli hörystyvällä inhalaatioanesteetilla.
Sinun tapauksessasi olet varmaankin saanut tuota jo em. happi-ilmaseosta ja nukutuksen ylläpito on tapahtunut jatkuvalla propofoli-infuusiolla. Eli olet "normaalista" poiketen saanut koko leikkauksen ajan tasaisesti ko.lääkettä ruiskupumpun tai tippalaskurin avulla. Propofoli on antiemeetti eli sillä on pahoivointia ehkäisevä vaikutus.
Mitä tulee heräämisestä esittämääsi kysymykseen,kysymyksessä on ollut perioperatiivinen lihasvärinä eli ns. shivering-ilmiö. Se on yleinen ilmiö, eikä sen synnystä olla ihan tarkkoja faktoja vielä saatu. Lääkeaineet, yksilölliset tekijät jne.. Ilmiön syntyyn on monia selityksiä. Lääkkeellä voidaan oloa helpottaa, petidiiniä on paljon tähän tarkoitukseen käytetty. Ja tietysti lämpöpeite tuntuu helpottavan potilaan oloa.Kiitos vastauksestasi! Olen miettinyt noita kahta asiaa ja nyt asia selvisi. Puhuin tuosta pahoinvoinnista kerran sairaalassa. Silloin eräs sairaanhoitaja sanoi, että jokainen nukutuslääkäri päättää itse mitä antaa ja miten. Minulle sanottiin myös, että "nukutuskaasu" on halvempaa kuin muu. Ymmärsin, että yleisissä sairaaloissa minun olisi tyydyttävä "nukutuskaasuun" ja pahoinvointiin.
Olkapääni leikattiin yksityisellä. Siksikö olen "normaalista" poiketen saanut koko leikkauksen ajan tasaisesti .lääkettä ruiskupumpun tai tippalaskurin avulla. Onko tälläinen nukutus kalliimpaa? Entä onko se vaativampaa? Vai miksi se ei ole yleinen?
Olisin kiitollinen jos vielä viitsisit vastata. - anehoituri
kyselevä minä kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Olen miettinyt noita kahta asiaa ja nyt asia selvisi. Puhuin tuosta pahoinvoinnista kerran sairaalassa. Silloin eräs sairaanhoitaja sanoi, että jokainen nukutuslääkäri päättää itse mitä antaa ja miten. Minulle sanottiin myös, että "nukutuskaasu" on halvempaa kuin muu. Ymmärsin, että yleisissä sairaaloissa minun olisi tyydyttävä "nukutuskaasuun" ja pahoinvointiin.
Olkapääni leikattiin yksityisellä. Siksikö olen "normaalista" poiketen saanut koko leikkauksen ajan tasaisesti .lääkettä ruiskupumpun tai tippalaskurin avulla. Onko tälläinen nukutus kalliimpaa? Entä onko se vaativampaa? Vai miksi se ei ole yleinen?
Olisin kiitollinen jos vielä viitsisit vastata.Itse työskentelen "yleisellä puolella" ja kyllä meillä toisinaan nukutetaan ilman kaasuja juuri näissä pahoinvointitapauksissa.
En ihan tarkkaan osaa sanoa, ovatko taloudelliset syyt juuri niitä, minkä vuoksi propofoli-infuusiota ei käytetä enemmänkin, näin voi toki ollakin.
Uskoisin, että varsinaiset syyt ovat siinä, että nukutuskaasujen käyttöön ollaan totuttu ja siitä on enemmän käytännön kokemusta, joten niiden käyttökin on siten helpompaa ja vaivatonta, ehkä turvallisemman tuntuistakin. Mutta propofolin yleiselle käytölle on ehkä esteenä se,että jotkin sairaudet aiheuttavat vasta-aiheen propofolin käytölle. Samoin muna- ja soija-allergikoille propofoli ei sovi. - kyselevä minä
anehoituri kirjoitti:
Itse työskentelen "yleisellä puolella" ja kyllä meillä toisinaan nukutetaan ilman kaasuja juuri näissä pahoinvointitapauksissa.
En ihan tarkkaan osaa sanoa, ovatko taloudelliset syyt juuri niitä, minkä vuoksi propofoli-infuusiota ei käytetä enemmänkin, näin voi toki ollakin.
Uskoisin, että varsinaiset syyt ovat siinä, että nukutuskaasujen käyttöön ollaan totuttu ja siitä on enemmän käytännön kokemusta, joten niiden käyttökin on siten helpompaa ja vaivatonta, ehkä turvallisemman tuntuistakin. Mutta propofolin yleiselle käytölle on ehkä esteenä se,että jotkin sairaudet aiheuttavat vasta-aiheen propofolin käytölle. Samoin muna- ja soija-allergikoille propofoli ei sovi.Ok. Kiitos vielä vastauksestasi. Toivottavasti et ymmärtänyt väärin kirjoittaessani "yleisestä puolesta" ! En halua moittia sitä. Olen ollut omalla paikkakunnallani leikattavana kolme kertaa ja kaikki mennyt hienosti (paitsi se pahoinvointi).
Olkapääni leikattiin kaksi vuotta sitten yksityisellä. Puhuin pahoinvoinnista ja minulle sanottiin, että se voidaan estää lääkityksellä. No, minut tuotiin leikkauksesta huoneeseeni kello 11.00 aamupäivällä. Kello 19 illalla edes vesitilkka ei pysynyt sisällä. Lähdin kuitenkin kotiin sillä en halunnut maksaa yötä yksityisellä (kauhea hinta). Sairaanhoitajat sanoivat etten saisi lähteä ennenkuin pahoinvointi lakkaa. Mutta lähdinhän minä.
Nyt puoli vuotta sitten olkapää leikattiin toisella yksityisellä ja...hienosti meni. Kuten kerroin ei pahoinvointia jne. Tulin lepohuoneeseen kello 11.30 ja pääsin kotiin kello 13. Sekin oli minusta erikoista, että nukutuslääkäri kysyi minulta haluanko ennen leikkausta rauhoittavia lääkkeitä. Ihmettelin vähän aikaa ja sanoin, että en kai niitä tarvitse. nukutuslääkäri sanoi, niinhän se on. Kävelin leikkaussaliin, sain piikin ja niin edespäin.
Oli todella kiva saada tuo kaikki tieto sinulta. Kiitos vielä. - opisk.
anehoituri kirjoitti:
Kyllä, on ihan mahdollista että sinulle on leikkauksen aikana annettu vain happi-ilmaseosta eikä muita kaasuja ollenkaan. Yleensä nukutus tapahtuu siten, että nukahtaminen tapahtuu suonensisäisellä lääkkeellä (esim. propofoli tai tiopentaali) ja sitten nukutusta ylläpidetään happi-ilmaseokseen tai happi-ilokaasuseokseen liitetyllä "nukutuskaasulla" eli hörystyvällä inhalaatioanesteetilla.
Mitä tulee heräämisestä esittämääsi kysymykseen,kysymyksessä on ollut perioperatiivinen lihasvärinä eli ns. shivering-ilmiö. Se on yleinen ilmiö, eikä sen synnystä olla ihan tarkkoja faktoja vielä saatu. Lääkeaineet, yksilölliset tekijät jne.. Ilmiön syntyyn on monia selityksiä. Lääkkeellä voidaan oloa helpottaa, petidiiniä on paljon tähän tarkoitukseen käytetty. Ja tietysti lämpöpeite tuntuu helpottavan potilaan oloa.Hei!
Minua ei ikinä ole leikattu, mutta olen opiskelujeni takia ollut saleissa mukana, ja teen tutkimusta potilaiden lämpötaloudesta leikkauksen aikana.
Lisäisin tuohon shivering-ilmiöön... Tämä leikkauksen jälkeinen vapina johtuu yksinkertaisesti siitä, että potilas on kylmissään. Normaalisti tunnemme kun meillä on kylmä, ja jokainen tietää että kylmyys aiheuttaa tahatonta lihasvärinää. Anestesia-aineista johtuu, että potilas ei välttämättä tunne kylmyyttä, mutta elimistö reagoi siihen kuitenkin lihasvärinällä. Tästä johtuu sekin että lämpöpeitto auttaa tilannetta kovasti :)
Kysyisin kuitenkin, että osaisiko joku vastata / kertoa mistä löytäisin vastauksen siihen, että miten erotetaan toisistaan aktiiviset ja passiiviset potilaan lämmittämiskeinot..?
- ei paljon muistikuvia
muutamia kertoja olen ollut vatsan alueen leikkauksissa. Viimeisin 1,5 vuotta sitten.
Kun annetaan se esilääkitys, minä ainakin olin leikkaussaliin viedessä sen verran pökkyrässä että kaikki tuntuu tapahtuvan siellä mahdottoman nopeasti.
Salin kylmyys jää mieleen, kirkkaat valot. On outoa olla makuulla ja nähdä useiden _vieraiden_ ihmisten kasvot siitä makuuasennosta. Näinhän ei koskaan normaalielämässä tapahdu. Kun siellä oli niin kovin kiireistä, vähän pelotti että malttavatko odottaa ettei se epiduraalipuudutusjuttu aleta antaa niin että se sattuisi. (Sitten aikanaan sen puudutusletukun poisotto sattuikin tosi sairaan kovaa.)
ystävällistä vaikka parin sekunnin oleilua siinä sängyn vierellä, vaikka rauhoittava iloinen hymy ja sellaista. ei se ainakaan mitään pahaa tee.
Toivoisin myös että vaikka potilas on nukutettu, niin tiedostaisitte että hänen aivonsa kuitenkin reksiteröivät kaiken mitä puhutaan. Voi olla että se sieltä nousee joskus tietoisuuteen, jos vaikka on puhuttu että asiat olisivat kovin huonosti. Kukapa tietää. Ja jos puhutaan kuinka hyvin leikkaus meneekään, niin sehän vois vaikuttaa myönteisesti.
Muillahan on tietysti sellaisesta
hereilläololeikkauksesta kokemusta, toivon että saat sellaisiakin viestejä. - japanen
Minulla leikattiin 23.11. nielurisat ja voin sanoa, että koko hoitohenkilökunta oli todella ammattitaitoista ja erittäin ystävällistä.
Heräsin ilman mitään kipuja, olo tosin hieman tokkurainen kokopäivän. Kokoajan kävi jotain hoitohenkilö kuntaa kyselemässä vointia ja jos yhtään kipua ilmeni niin heti sai kipulääkettä.
Lääkäri määräsi hyvät kipulääkkeet joiden ansiosta nyt olen selvitynyt.
Odottelen että pääsen syömään normaali ruokaa, mutta voi olla vielä vähän aikaa kunnes siihen pystyy.
Ja kyseessä oli korva ja nenäklinikka meilahdessa, eli kiitos vaan sinne :). - fråga om
niin unohdoin sanoa että sairastan astmaa eli se on voinut vaikuttaa noiden kipulääkkeiden käyttöön. Sanoin kyllä lääkärille että pystyn ibuprofeenia jne suun kautta ainakin ottamaan. Kiitos vastauksesta, vaikeatahan sitä on sanoa mikä syy tuohon ikävään heräämiskokemukseen todella oli..Liekö olivat opiaattikipulääkkeen sitten laittaneet infuusiopussiin.
- lomalainen vielä
itse kävelin leikkaussaliin enkä ehtinyt edes tajuta ku olin jo unessa, viimeisin muistikuva kun yksi mies höpötteli mitä touhuaa siinä. herääminen meni hyvin omalta osaltani, ei pökkyräinen olo. ainoastaan harmitti herätä kun näin jotain unta :) yritin alkaa puhumaan mutta hampaat kalisi niin että oli miltei mahdotonta, mutta pian sain lämpimän peiton päälle ja helpotti heti. jotain sykettä nopeuttavaa ainetta taidettiin myös antaa, mutta oli oli kumminki hyvä siinä. kokonaisuudessaan hyvä reissu, hartiapistos vaan vähän yllätti ja kaks ekaa päivää oli ihan hirveitä. seuraavana päivänä kyllä soiteltiinki aamulla päiväkirurgiasta että mikä on olo :)5 vrk oon nukkunu puoli-istuvassa asennossa, nyt meni eka yö että uskalsin kokeilla vaakatasoa ja se vielä vähän pisti.
hoidonseurantaan oli kyllä tarkotus osallistua mutta odottamaani sähköpostia ei oo koskaan tullut, joten se siitä. en oo viitsinyt perään huudella. - leikkauksesta
Mulla leikattiin sappi päiväkirurgisesti.Ekaa kertaa leikkauksessa nukutettuna. En enää jaksanut hermoilla sairaalassa ollessani, kun koki alusta alkaen olevansa hyvissä käsissä.
Itse leikkaussalissa jäi hieman turhaa aikaa ihmettelyyn ja hääräämisen seuraamiseen ympärillä. Siitä vaakatasosta kun ei enää voi paeta, vaikka alkaisi hirvittää...:) Siinä voisi tietty olla mukavaa, että joku selittäisi hieman enemmän mitä laitteita joka raajaan tungetaan, mutta asiallista ja ystävällistä toimintaa silti.
Heräämisessä oli hienointa se, että ihan ensimmäiseksi joku silitti päästä ja kertoi läheltä sen, että leikkaus on mennyt hyvin. Saa rauhassa tajuta missä on ja vaipua tokkuraan uudestaan turvallisin mielin. Kivunhoito oli tehokasta. (Kauas jäi mummon muinaiset sappileikkauskertomukset heräämöstä, jossa kuulemma inhottavasti oli herätetty läpsimällä lujaa poskille, tiedä sitten oliko siinä ollut jotain häikkää vai muuten vaan tyly meininki).
Jäi semmoinen mieli, että päiväkirurgia on intensiivisyydessään hyvä juttu. Kiitokset Marian Sairaalaan. Jos joskus uudestaan joudun leikattavaksi, niin lähden luottavaisesti matkaan. - henkilökunnalle
Kokemuksia on kolme ja kaikki melko erilaisia.
Yhden kerran melko lyhytkestoinen toimenpide yleisanestesiassa ja mitään muuta ongelmaa ei ollut kuin jälkeenpäin tajuttoman kipeä kurkku. Ihan nätisti mulle selitettiin, miksei juomaa heti saanut, mutta tuotiin kyllä muistaakseni jotain, jolla sain suutani ja huuliani vähän kostutettua.
Sitten oli pitkä alaraajaleikkaus (valtimonohitusleikkaus nilkan yläpuolelle) epiduraali-spinaali -puudutuksessa, jossa omasta toiveestani sain suoneen jotain niin, että nukuin koko pitkän (kuutisen tuntia) operaation ajan mitä nyt välillä hätkähdin anestesiahenkilökunnan ystävälliseen kysymykseen "millainen sulla on olo?". Leikkauksen jälkeen ei mieleen ole jäänyt muuta kuin se, että ihan lopuksi multa heräämössä kysyttiin haluaisinko olla mukana tutkimuksessa, jossa selvitettiin tuon epiduraali/spinaali-jutun käyttöä kipulääkityksenä ja siihen suostuin ilomielin.
Kolmas kokemus oli rannemurtuman yhteydessä laitettavan Hoffmanin laitteen asennus, joka tapahtui käden epiduraalipuudutuksella. Trauma-puolella sain odotella puudutettuna ennen saliin pääsyä (onko se nyt sama tila, siis heräämö/puuduttamo) jopa kolmisen tuntia ja hyvin minusta huolta pidettiin, käytiin kyselemässä vointia ja heti huomattiin, jos jotenkin vaikutin hermostuneelta (mä koin määrätynlaista nielemisvaikeutta siinä odotellessani). Taas olin pyytänyt jotain "nukuttavaa", joten salin puolelta ei pahemmin muistikuvia ole ja jälkeenpäin pääsin lähes heti takaisin osastolle ja syömään...
Siis ruusuja ojennan, ehdottomasti. - Ei luottamusta herättävä
Itse kauhistuin sairaalan päiväkirurgian liukuhihnatyyliä,ja piittaamattomuutta nukutuspelosta.
Laitoin toki palautetta sairaalalle, kerroin etten uskalla teille tulla,jotain tapahtuikin, kiinnitetään entistä enemmän huomiota etenkin leikkauksissa tapahtuneisiin hoitovirheisiin.
Menin yksityiselle joka huomioi nukutuspelkoni, eikä patistanut kotiin noin kahden tunnin kuluttua. - Emilia_Erikoinen
...Vaan aina hyvät muistot jääneet. Siis muistot oikeastaan siitä, että saa esilääkkeen (nestemäisenä tai tablettina) ja sitten nukuttaa jo hyvin omassa sängyssä. Kertaakaan en muista leikkaussaliin päässeeni. Seuraavat muistikuvat jokaiselta (ties kuinka monelta) leikkauskerralta ovatkin sitten heräämössä. Siellä on usein vieressä istunut hoitaja, joka heti on ollut kyselemässä vointia ja esim. päivämäärää tai syntymäaikaa, jotta tietää minun olevan oikeasti hereillä. Kipuja en muista ikinä olleen. Siis pelkästään ruusuja Mikkelin Keskussairaalalle ja KYS:lle, joissa olen ollut kirurgin veitsen alla.
- anehoituri
On ollut mukava lukea vastauksianne! Olen positiivisesti yllättynyt, että lähes kaikki vastaukset ovat olleet positiivista palautetta:) Se auttaa taas tsemppaamaan ja jaksamaan työssä, parhaamme aina yritämme!
- ekks
terveyshuollossa työskenteleville.
http://personal.inet.fi/tiede/kuorsaus.ja.olkapaaleikkaus/ - kysyy anehoiturilta
Hei, anehoituri! Mä oon varmaan tosi iisi nukutettava, kun vaivuin uneen aikas nopeesti! Leikkuri on kylmä, lämmitetty huopa ihana, jonka sain leikkuriin mennessä.
Mulle tehtiin 21. 2 umpparin poisto tähystyksellä ja sanottiin että 20 minuuttia, meni tunti. Ja herääminen oli vaikeaa tuntienkin kuluttua. Paineet romahti leikkauksessa 20 ala - paine ja osastollakin tuntien kuluttua oli 40 alapaine, annettiin nopeana tippana nesteitä ja mä olin tosi kesy tapaus. Hoitaja yritti herätellä usein... Sitten mulle tuli siitä leikkauksesta virtsaumpi, joka vaatii katetrointia 6 - 7 kertaa päivässä. Rakon toiminta on pysähtynyt kokonaan, ei siis hermo toimintaa. Ja ilmeisesti poistivat sisään mennessään vasemmalta munasarjan. Vatsa on turvoksissa, vajaat 10 kk leikkauksesta, 20 cm ja vasemmalla on kivikova kohta, josta koputus äänet vaikenee. Ja kaikki tää umpparin poiston jälkeen! Että tiedätkö, onks se yleistä? Leikkaus tehtiin siis yleisanestesiassa, leikannut lääkäri ei tutkinut mua ja syytti puudutusainetta. Käytetäänkö umpparin tähystyksessä puudutetta? Onko tää yleistä? Henkilökunta oli ystävällistä. Voitko sä vastata? - pakoon!!!
Elämäni ensimmäinen leikkaus ja nukutus, kumpaakin pelkäsin aivan sairaasti(olin lähdössä pakoon sairaalasta hiukan ennen kuin hakivat leikkaukseen...en kerinnyt lähteä onneksi). Leikkaus tehtiin TYKSissä pari kuukautta sitten. Puhuin onneksi pelostani hoitajille ja lekurille. Osastolla tosi kiire ja vuoteita 5 kpl käytävälläkin ,siitä huolimatta hoito hyvää ja ystävällistä. Leikkaussalin hoitajat (en muista titteleitä)olivat upeita!!!...saivat käytöksellään ja puheillaan mukin rauhoittumaan ja muistankin vain hymyileviä kasvoja. Koko ajan selitettiin mitä tehdään ja mitä tapahtuu seuraavaks. Nukkumattilekuri hoiti hommansa hyvin,ei pahoinvointia leikkauksen jälkeen. Mulle jäi positiivinen kuva ja enään en pelkää leikkausta enkä nukutustakaan seuraavalla kerralla. Upeeta toimintaa!!!Kiitos!
- Anonyymi
Olen ollut nenän leikkauksessa jossa niitä jotain nenän juttuja pienennettiin ja henkilökunta oli hyvin lempeä eikä näyttäneet kiirettä ja selitti kaiken mitä tulee tapahtumaan:)
- Anonyymi
Tarkempi lukeminen potilas asiakirjat.
Pitäsi unohtaa Kärsämäki puu-ukko meluaminen kun Ruotsin kielen Toininsa alkoivat rikos kuitit.
Perehtyminen ennen leikkausta potilaan astioihin, onko pakko kauneus ihanne ettei tarvitse S pankki lehteä lukea Kärsämäki kanssa pakara leikkaukset Terveystalo jälki pyykinä.
Silmien räpyttelyn seurata Laskut.
Hoitaja pieni ole kokoiseksi, älä lääkärin puheen päälle puhuva, hoitaja .
Kasvo sanelin LVI on taas seksin tarpeessa Karsikas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.1232628- 1361999
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1151321Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos631296- 971196
HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp
Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio291174En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k771151Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik351142Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.451109Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉841068