Moi! Kertoisiko joku matematiikkanero, kuinka seuraava lasku lasketaan.
tehtävä.
Lentokone laskeutuu kiitoradalle 120kt (222.24 km/h) nopeudella kiitoradalle. Koneen paino on 54 000kgs. Nostovoimakerroin (CL) = 0.382. Polaari (CD) = 0,223 0,0234CLtoiseen. Kitkakertoimen arvo on 0,35. Laske laskukiitomatka.
Vaikeaa matematikkaa!
7
1674
Vastaukset
- tuonne
1500 m
- Sohvatiikeri
ja minkähän takia Flightforumille tuli samaan aikaan sama kysymys.
Joo, aika harva varmaan osaa vastata. Sittenkin vastauksen pitäisi noudattaa jotain tiettyä teoriaa. Sen verran minäkin ymmärrän, että tuossa vaikuttaa useampia, aika hankalasti arvioitavia suureita:
1. Aerodynaaminen vastus jarruttaa melko paljon varsinkin alussa. Se tuskin on mallinnettavissa noin yksinkertaisilla muuttujilla. Paljon riippuu koneen asennosta, tärvimien asennosta, lämpötilasta, kentän korkeudesta ja muusta.
2. Ilmoitettu nopeus ilmeisesti on sekä maanopeus että tosi-ilmanopeus, muuten laskelma menee hankalaksi. Kysyjä siis olettanee, että ollaan standardiolosuhteissa, tuuli on tyyni ja kenttä merenpinnan tasolla.
3. Koneen siivet kantavat jonkin verran, mutta hyvin hankala on sanoa, minä verran, vaikka tuossa onkin esitetty yksinkertaista nostovoimakerrointa. Nostovoima puolestaan pienentää kitkakerrointa... tai no eihän se pienenn, mutta kun ottaa huomioon, että kitkakerroin yleensä määritellään hidastuvuuden kautta, eikä sen mukaan, mikä on "todellinen" kahden kappaleen välinen kitka, niin sikäli vähentää.
Sen enempää miettimättä väittäisin, että eiköhän tuo jossain kilometrin paikkeilla kosketuskohdasta pysähdy. Vähän riippuu siitä, millainen kosketus on. - -tietämätön-
Ei kysymyksellä olekkaan muuta tarkoitusta, kuin että kiinnostaisi vain tietää kuinka lasku lasketaan. Eräällä sivustolla oli vastaava kysymys ja jäi vaivaamaan mieltä tuo lasku. Ei että kysymys olisi mitenkään helppo.
- hidastelija
tiedoilla ei yksinkertaisesti pysty mitään laskemaan,
joten ei siihen täälläkään palstalla vastausta taatusti tule. Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2
Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2
Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD
m = koneen massa ja u = kitkakerroin.
Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.
liikeyhtälö näyttää vähän tältä:
Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.- ei ole
aqnostikko kirjoitti:
Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2
Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2
Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD
m = koneen massa ja u = kitkakerroin.
Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.
liikeyhtälö näyttää vähän tältä:
Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...
- ???
ei ole kirjoitti:
Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...
Voi kai sen tuulikomponentin lisätä tarvittaessa, eihän se laskentaperiaatetta muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683031
- 922845
- 492067
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201535- 151329
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51308Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131291Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131243Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241212- 181210