Vaikeaa matematikkaa!

-tietämätön-

Moi! Kertoisiko joku matematiikkanero, kuinka seuraava lasku lasketaan.

tehtävä.

Lentokone laskeutuu kiitoradalle 120kt (222.24 km/h) nopeudella kiitoradalle. Koneen paino on 54 000kgs. Nostovoimakerroin (CL) = 0.382. Polaari (CD) = 0,223 0,0234CLtoiseen. Kitkakertoimen arvo on 0,35. Laske laskukiitomatka.

7

1654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonne

      1500 m

    • Sohvatiikeri

      ja minkähän takia Flightforumille tuli samaan aikaan sama kysymys.

      Joo, aika harva varmaan osaa vastata. Sittenkin vastauksen pitäisi noudattaa jotain tiettyä teoriaa. Sen verran minäkin ymmärrän, että tuossa vaikuttaa useampia, aika hankalasti arvioitavia suureita:
      1. Aerodynaaminen vastus jarruttaa melko paljon varsinkin alussa. Se tuskin on mallinnettavissa noin yksinkertaisilla muuttujilla. Paljon riippuu koneen asennosta, tärvimien asennosta, lämpötilasta, kentän korkeudesta ja muusta.
      2. Ilmoitettu nopeus ilmeisesti on sekä maanopeus että tosi-ilmanopeus, muuten laskelma menee hankalaksi. Kysyjä siis olettanee, että ollaan standardiolosuhteissa, tuuli on tyyni ja kenttä merenpinnan tasolla.
      3. Koneen siivet kantavat jonkin verran, mutta hyvin hankala on sanoa, minä verran, vaikka tuossa onkin esitetty yksinkertaista nostovoimakerrointa. Nostovoima puolestaan pienentää kitkakerrointa... tai no eihän se pienenn, mutta kun ottaa huomioon, että kitkakerroin yleensä määritellään hidastuvuuden kautta, eikä sen mukaan, mikä on "todellinen" kahden kappaleen välinen kitka, niin sikäli vähentää.

      Sen enempää miettimättä väittäisin, että eiköhän tuo jossain kilometrin paikkeilla kosketuskohdasta pysähdy. Vähän riippuu siitä, millainen kosketus on.

    • -tietämätön-

      Ei kysymyksellä olekkaan muuta tarkoitusta, kuin että kiinnostaisi vain tietää kuinka lasku lasketaan. Eräällä sivustolla oli vastaava kysymys ja jäi vaivaamaan mieltä tuo lasku. Ei että kysymys olisi mitenkään helppo.

      • hidastelija

        tiedoilla ei yksinkertaisesti pysty mitään laskemaan,
        joten ei siihen täälläkään palstalla vastausta taatusti tule.


      • Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2

        Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2

        Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD

        m = koneen massa ja u = kitkakerroin.

        Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.

        liikeyhtälö näyttää vähän tältä:

        Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.


      • ei ole
        aqnostikko kirjoitti:

        Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2

        Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2

        Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD

        m = koneen massa ja u = kitkakerroin.

        Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.

        liikeyhtälö näyttää vähän tältä:

        Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.

        Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...


      • ???
        ei ole kirjoitti:

        Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...

        Voi kai sen tuulikomponentin lisätä tarvittaessa, eihän se laskentaperiaatetta muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      244
      7459
    2. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      44
      1507
    3. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1415
    4. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      52
      1066
    5. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      106
      1027
    6. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      931
    7. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      927
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      871
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      841
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      44
      821
    Aihe