Kysyttävää tanskandogeista

Paysant

Asun yksin ja olen 25 vuotias nainen.
Olen ajatellut ottaa joko tanskandogin taikka saksanpaimenkoiran. Noin viiden vuoden päästä tulee perheeseen minun lisäkseni ehkä lapsi (adoptio) ja ajattelin hankkia koiran sitä ennen.
Olisi siis kysyttävää niile jotka tietää tanskandogeista (ja saksanpaimenkoirista)

1. Onko tanskandoggi lapsiystävällinen?

2.Hermostuuko helposti?

3.Kumpi on luotettavampi lapsen kanssa uros vai narttu? (narttua olin ajatellut oli rotu mikä tahansa sillä uroskoirista ei ole kokemusta mutta lapsuudessa oli kotona kaksi narttu koiraa ei tosin kumpaakaan noista alussa mainituista roduista)

4. Millaisen koulutuksen vaatii?

5. Kuinka pitkä lenkki päivässä?

6. Kuinka vanhaksi teillä on tanskandogit eläny?

8

1393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Suosittelen osoitetta www.tanskandoggi.takaisin.fi sieltä löydät paljon vastauksia esittämiisi kysymyksiin ja saat paljon enemmän "asiantuntevia" vastauksia. esim lapset doggi aiheesta on siellä keskustelua.

      Ihan lyhyesti vastaan nyt tässä ja kaikki tietysti on koira kohtaista eli ihan karusti yleistäen
      -Doggit ovat lapsiystävällisiä, tosin iso koko tuo tietysti vaaratilateita pientä koiraa enemmän..
      -eivät hermostu, doggeilla on korkea ärsytyskynnys, oma doggi hermostuu aiheesta mutta esim. lapsille ei hermostu vaikka roikkuvat korvissa tms. (tietenkään lapsia ei anneta näin tehdä) Ja tietenkin on hyvä opettaa koira olemaan eri ikäisten lasten kanssa ihan pennusta alkaen
      -tähän en sinällään osaa vastata itsellä vain uroksia. luulisin ettei suuria eroja ole sukupuolella mutta yksilöerot!
      -Todella hyvän peruskoulutuksen, ja tämä eri aina ole helppoa! Dpggi ei ole järin miellyttämishaluinen rotu ja monenlaista jippoa joutuu koulutuksessa käyttämään mutta TÄSSÄ ASIASSA EI MISSÄÄN NIMESSÄ SAA LAIMINLYÖDÄ!!!
      -Doggi tarvitsee paljon liikuntaa, milellään päivittäin vapaana oloa. Noin kaksi tuntia päivässä on varmaan melko keskiverto määrä mitä doggeja liikutetaan!
      -doggit elävät keskimäärin 6-8vuotta mutta ilahduttavan paljon on jo 10vee veteraaneijakin

      • vain pikaisesti

        Tarkoitatko että doggeille kaksi tuntia päivässä vapaana liikkumista riittää?

        Kyllä siihen päälle vielä pitää olla vähintään 5 kilometriä kunnon reipasta lenkkiä ja kerran viikossa lepopäivä niin avot! :)


      • ---
        vain pikaisesti kirjoitti:

        Tarkoitatko että doggeille kaksi tuntia päivässä vapaana liikkumista riittää?

        Kyllä siihen päälle vielä pitää olla vähintään 5 kilometriä kunnon reipasta lenkkiä ja kerran viikossa lepopäivä niin avot! :)

        Todellakin riittää riippuen tietysti minkälaista vapaanaolo on. Tietysti jos seisotan paikoillaan ja koira vaan jolkottelee ja haistelee tämä ei riitä, eikä doggi jaksa kahta tuntia tällaista ja onhan sekin vapaa oloa että koira päästetään omalle pihalle vapaana mutta tätä en tarkoita! meillä ei ikinä olla paikoillaan vaa kävelemme koko ajan ja kyllä siinä kahdessa tunnissa kerkeää aika pitkän lenkin metsissä ja pelloilla heittää (ja tlvella järvellä/merellä). Ja yleensä mukana on vielä leikki kavereita koiralle eli koira saa parasta mahdollista liikuntaa.

        Lepopäiviä meillä ei oikeastaan tunneta, meillä lepopäivä taitaa olla se jos esim koira saa kaksi hihnalenkkiä päivässä (aamupäivällä noin 45min ja illalla 45min-1,5h).


      • kyllä
        --- kirjoitti:

        Todellakin riittää riippuen tietysti minkälaista vapaanaolo on. Tietysti jos seisotan paikoillaan ja koira vaan jolkottelee ja haistelee tämä ei riitä, eikä doggi jaksa kahta tuntia tällaista ja onhan sekin vapaa oloa että koira päästetään omalle pihalle vapaana mutta tätä en tarkoita! meillä ei ikinä olla paikoillaan vaa kävelemme koko ajan ja kyllä siinä kahdessa tunnissa kerkeää aika pitkän lenkin metsissä ja pelloilla heittää (ja tlvella järvellä/merellä). Ja yleensä mukana on vielä leikki kavereita koiralle eli koira saa parasta mahdollista liikuntaa.

        Lepopäiviä meillä ei oikeastaan tunneta, meillä lepopäivä taitaa olla se jos esim koira saa kaksi hihnalenkkiä päivässä (aamupäivällä noin 45min ja illalla 45min-1,5h).

        kaksi tuntia LIIKUNTAA päivässä riittää. Eli avainasia on se että koira tosiaan liikkuu ja vieläpä vapaana. Meidän sähköjänis on muun osan päivästä suht poikki ja makoilee vaan, kun aamulla käydään metsässä tunti leikkimässä ja juoksemassa, ja toinen mokoma iltapäivällä. Joskus kaksin ja joskus koirakaverin kanssa. Pisuttelut ja kakkailut vielä päälle. Vapaapäiviä ei meilläkään ole, koiru kyllä kertoo, jos laiskottaa.


    • lisää tietoa

      Käyttäytyminen/luonne: Ystävällinen, lempeä ja omistajiinsa, erityisesti lapsiin kiintyvä; pidättyväinen vieraita kohtaan. Vaatimuksena on itsevarma, peloton, helposti käsiteltävä ja
      oppivainen seura- ja perhekoira, jolla on korkea ärsytyskynnys; ei käytökseltään hyökkäävä.

    • kahen dogin omistaja

      heippa

      tämä hän oo vain minun mielipiteeni.
      Omistan kaksi dogia ja käyttölinjaisen sakemannin.
      Perheesini kuuluu kohta kolme vuotinen lapsi.
      Oma mieli piteeni on että dogi sopii lapsi perheeseen paremmin.
      Meillä dogit ottivat uuden perheen jäsenen paljon paremmin vastaan kun sakemanni.

      meillä dogit ei ole hermostuneet missään vaiheessa lapselle vaikka kuinka se olisi niiden kanssa leikkinut.
      huulista vääntänyt ja kokeillut olla niiden selässä ja vaikka mitä niin en ole koskaan kuullut että olisi edes murahtanut.

      itellä noi dogit ovan uros sekä narttu. ( vaikea sanoa että kunmpi tykkää enemmin lapsista kun kummatkin on niin kiintyneitä lapsiin että lenkilläkin jos näkee että taaperita tulee vastaa niin jää odottammaan että joku tulisi edes pikkuisen rapsuttammaan.)
      Sakemanni narttu.

      Koulutettavuudeltaa jotuu tekemään töitä enemmin dogin kanssa kun sakemannin. Dogillla ei ole miellyttämisen halua ollenkaan sakemanniin verrattuna. Mutta dogikin on koulutettavissa.

      Tässä on minun kokemuksiani näistä roduista.

      • saksanpaimenkoira

        Itselläni näyttelylinjainen saksanpaimenkoira ja tanskandoggi. Olen sitä mieltä, että näyttelylinjainen saku ei ole niin "vöyhkä" kuin käyttölinjainen... eli ei niin vietikäs. Ja kyllä meillä saku poika erittäin hyvin hyväksyy 4v ja 2v lapset.

        Loppupelissä taitaa kyse olla, kuinka osaat kouluttaa koiran? Saku lieneen helpompi kouluttaa.


    • unigeggo

      itselläni on tanskandoggi ja ennen sitä kaksi sakemannia..
      Tanskandoggi on mielestäni enemmän lapsiystävällinen, eikä hermostu niin helposti kun sakemanni. Meidän doggi on ehkä rauhallisin tapaus jonka tiedän, lenkeillä ei vedä, riuhdo, hauku muille koirille (vähän vaan vilkaisee), kotona makoilee sohvalla ja välillä tulee vaatimaan ruokaa ja rapsutuksia :) kovin tasapainoisia ovat, ja kaikkien kavereita.
      Narttu taitaa olla helpompi kuin uros (ei niin vaativa).
      Doggi vaatii ihan peruskoulutuksen, eikä sen kanssa saa itse hermostua, muuten se menee hämilleen ja koulutus on vaikeaa.. mitään järjen jättiläisiä doggit eivät ole, joten kaikki pitää opastaa tassusta pitäen :D
      itse käyn 3-4 kertaa päivässä lenkillä - yhden pitkän lenkin (n.1½h), mutta älä pelästy, olen itse melkoinen lenkkihirmu ja välillä joutuu väkisin ottamaan koiran mukaan ulos :D jäisi paljon mielummin sohvalle köllöttelemään ;)
      Doggin keski-ikä on semmosen 6-7 vuotta. vanhemmat ovat harvinaisempia. vatsalaukunkiertymä ja sydän viat ovat tavallisin kuolinsyy, joten mahasta kannattaa pitää mahdollisimman hyvää huolta ja jatkuvasti seurata sen käyttäytymistä :) tässä nyt jotain pientä, toivottavasti oli apua :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe