Olen maatilan poika, peltoa n. 20 ha ja metsää n. 150 ha.
Olen töissä muualla, ei karjaa.
Teen peltotyöt kynnöt ja kylvöt keväisin ja puinnit syksyisin.
Haen naista kaveriksi. Perunan istutukseen, ruohonleikkuuseen, kukkien kasteluun, kasvisten leikkuuseen, kynttiläillasiin, ym. Hyvin menestyvä tila on. Ja hyvällä paikalla. Lähellä kaupunkia. Joki vieressä.
Olen 185 cm. 95 kg, huumorintajuinen, akatiiminen, ruskeasilmäinen sivistynyt mies.
Maatilan poika
28
2380
Vastaukset
- mainitset hehtaarit
Haetko työvoimaa vai mitä...Tuolla tavalla saat tiukkapipoisen kamreerin ja kovan jätkän, oletko kuullut puhuttavan ihmissuhteista...
- veli
Älä hae orjaa, hae elämänkumppania. Naisetkaan eivät tyydy enää navettapiioiksi.Hae rakastettavaa petkaveria, elämäsi sulostuttajaa, iltojesi iloa...
- tässä OLLI
maistuisko poika kouvolasta saman tien ennen kuin muijaa löytyy ps olen kova veistämäään jos kiinostaa heheheheh paljon rahaaa voitko lainata tuntuu olevan ns hillooo jos kiinostaa soita 0700 123123 ps ODOTAN SINUA KULTA
- tuossa mitään
navettapiikaa haeta. Tuommoiselle tilalle on tulijoita. Niin maalta kuin kaupungista. Saa laiskotella kotosalla ja ukko käy vielä muualla töissä. Ei ole eläimiä vastuksina.
Kerran kuukaudessa kun paistelee pullaa, niin voi kehua olevansa maatilanemäntä. Muulloin hakee pullat sitten kaupasta. Kyllä maalla on mukavaa.- aloittaja
Kyllä töitä on. Puulämmitys. Iso talo. Metsätyöt. Tuulenkaadot. Viljelykset. Ruohonleikkuut.
Myös rakkautta ja illallispaistia oikeassa uunissa, kalastusta. Töitä, mutta myös romantiikkaa. - karvankasvattaja
aloittaja kirjoitti:
Kyllä töitä on. Puulämmitys. Iso talo. Metsätyöt. Tuulenkaadot. Viljelykset. Ruohonleikkuut.
Myös rakkautta ja illallispaistia oikeassa uunissa, kalastusta. Töitä, mutta myös romantiikkaa.lypsykarjanpitoon verrattuna tuo kuulostaa lomapaikalle!
- karvankasvattaja
aloittaja kirjoitti:
Myös rakkautta ja illallispaistia oikeassa uunissa, kalastusta. Töitä, mutta myös romantiikkaa.vielä, minkä ikäinen olet?
En minä itse ole tyrkyllä, minulla on jo kiinnitys, vaan jos sattuisi tuttavapiirissä olemaan neitosta, jolle voisi vihjata helpoista päivistä. - emännyys
karvankasvattaja kirjoitti:
lypsykarjanpitoon verrattuna tuo kuulostaa lomapaikalle!
lypsykarjanpitäjät aina valittaa työn raskaudesta! Ja sitten kituutetaan parilla kymmenellä lehmällä...kannattaako tuollainen? Ei parinkymmenen lypsävän karjat ole enää kilpailukykyisiä. Ja jos työ vielä niiiiin raskasta..?? Mitäs lie jää tuntipalkkaa käteen?
- sinut
vielä, minkä ikäinen olet?
En minä itse ole tyrkyllä, minulla on jo kiinnitys, vaan jos sattuisi tuttavapiirissä olemaan neitosta, jolle voisi vihjata helpoista päivistä.joku siihen? Tiedät varsin hyvin niinkuin jokainen muukin että ite täällä on hommat valittu, mitä vittua se pitää ylensäkään kenenkään hommia tms. kadehtia?!
Kantturat lahtiin ja se on siinä. ei ole rankkaa enää sinullakaan. Mikä ihmeen peruste se edes on toisen/toisten hommista valittaa verraten omiin, epäilen vahvasti että sinua siihen pakotettu?
Haittaako sinua jos toisen hommat ehkä helpompia/niitä vähemmän?
Onko se sinulta pois jollain tavalla?
Ihme jurputtajia ja katkeroituneita valopäitä täälläkin suurin osa.
t:itsekkin pienen karjan pitäjä - karvankasvattaja
sinut kirjoitti:
joku siihen? Tiedät varsin hyvin niinkuin jokainen muukin että ite täällä on hommat valittu, mitä vittua se pitää ylensäkään kenenkään hommia tms. kadehtia?!
Kantturat lahtiin ja se on siinä. ei ole rankkaa enää sinullakaan. Mikä ihmeen peruste se edes on toisen/toisten hommista valittaa verraten omiin, epäilen vahvasti että sinua siihen pakotettu?
Haittaako sinua jos toisen hommat ehkä helpompia/niitä vähemmän?
Onko se sinulta pois jollain tavalla?
Ihme jurputtajia ja katkeroituneita valopäitä täälläkin suurin osa.
t:itsekkin pienen karjan pitäjäsuurin piirtein saa hommansa valita, mutta sitä en hyväksy, että joku esim. avioliiton kautta elättää toisen tuloilla itsensä. Alussa ollaan niin työintoisia että, mutta kun muutama vuosi yhdessä ollaan, kas kummaa, ollaankin jollekin allergisia navetassa tai muuta vastaavaa. Emäntä kieltäytyy joko navetalla käymästä tai sitten pannaan lehmät autoon. Ja isäntä lähtee etsimään töitä tilan ulkopuolelta. Ja emäntä istuu tyhjän panttina tuvassa.
En ole katkera, suututtaa vain tuollaiset hyväksikäyttäjät.
Itse olen ylpeä siitä, että työlläni ansainnut sen, mitä olen aikaan saanut. Ja paljon aion vielä aikaan saada, jos vain terveys kestää. - karvankasvattaja
emännyys kirjoitti:
lypsykarjanpitäjät aina valittaa työn raskaudesta! Ja sitten kituutetaan parilla kymmenellä lehmällä...kannattaako tuollainen? Ei parinkymmenen lypsävän karjat ole enää kilpailukykyisiä. Ja jos työ vielä niiiiin raskasta..?? Mitäs lie jää tuntipalkkaa käteen?
20 lehmän navetoista niin vain äkkiä eroon pääse. Ja sikäli, vaikka laajentaakin esim. robottinavetaksi, työnmäärä ei muutu, vain luonne.
Lopettaahan nuita pieniä maitotiloja nykyään 4 tilaa päivässä, miksiköhän? Kyllä lypsyllä kyykkiminen on raskaammasta päästä, siihen vielä kaikki muu.
Tuntipalkka ison laajennuksen jälkeen ei ole kummoinen.
Ja ajattelepa miten paljon esim. siemennykset&poikiminen työllistää? Sonnitiloilla sitä ei ole ollenkaan ja emolehmätiloilla vain keväällä poikimishuippu, sonni hoitaa siemennykset. Eikä kummallakaan tilalla sitä lypsyä.
Liekö sinulla kokemusta, emännyys, lypsykarjasta? Minulla on, kuten muistakin tilamuodoista, ja myös ns. palkkatyössä olemisesta, ei ne muut sido niin paljoa työpaikkaan.
Mutta silti en vaihda tätä suuntaa, jos ei esim. terveys sitä estä. Raskasta tämä on, mutta välillä palkitsevaa. Saa mieluisen sonnin tyttären, lehmät pysyvät terveenä, saa lehmän kantavaksi, hyvä keskituotos jne, tuollaiset onnistumiset työssä auttaa jaksamaan. Välillä tietysti tulee epäonnistumisia, mutta kun ollaan luontokappaleiden kanssa tekemisissä, niiltä ei voi välttyä. No, hajoavathan koneetkin. - karvankasvattaja
aloittaja kirjoitti:
Myös rakkautta ja illallispaistia oikeassa uunissa, kalastusta. Töitä, mutta myös romantiikkaa.noille äkämystyneille vastaajille, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa... ;))
- Tisko
emännyys kirjoitti:
Työ on toki raskasta, mutta eipä nyt mistään erikoisemmin voi valittaa. Ainakin jos vertaa ansiotyöhön. Sitä pitäisi jokaisen aloittavan viljelijän kokeilla muutama vuosi ennen tilanpidon aloittamista. Selviäisi elämän realiteetit.
Itsellä tällähetkellä 14 lehmää lypsyssä ja ihan hyvin kannattaa. Eli kilpailukykyistä hommaa on.
Karjamäärää ei ole tarkoitus lisätä, toistaiseksi. Lähinnä keskitymme tulevaisuudessa parantamaan työoloja, esim. ensi kesänä heti laidunkauden alettua on tarkoitus asentaa navattaan putkilypsäjä ja luopua kannukoneesta.
Ja kyllä tästä tuntipalkan saa jäämään, ihan hyvän. Eikä tarvitse olla kenenkään töissä. - voisi sitä
vielä, minkä ikäinen olet?
En minä itse ole tyrkyllä, minulla on jo kiinnitys, vaan jos sattuisi tuttavapiirissä olemaan neitosta, jolle voisi vihjata helpoista päivistä.ajatella .Joudun olemaan työmatkoilla n 2 pv/viikko.
On talon lämmitys tehtävä.
On myös sähkölämmitys, mutta en halua sitä käyttää, kun on puitakin.
Olisi ihana tulla pullantuoksuiseen lämpimään kotiin.
Helppoja ei päivät ole. Jatkuvasti hoitaa isoa tilaa. - emännyys
20 lehmän navetoista niin vain äkkiä eroon pääse. Ja sikäli, vaikka laajentaakin esim. robottinavetaksi, työnmäärä ei muutu, vain luonne.
Lopettaahan nuita pieniä maitotiloja nykyään 4 tilaa päivässä, miksiköhän? Kyllä lypsyllä kyykkiminen on raskaammasta päästä, siihen vielä kaikki muu.
Tuntipalkka ison laajennuksen jälkeen ei ole kummoinen.
Ja ajattelepa miten paljon esim. siemennykset&poikiminen työllistää? Sonnitiloilla sitä ei ole ollenkaan ja emolehmätiloilla vain keväällä poikimishuippu, sonni hoitaa siemennykset. Eikä kummallakaan tilalla sitä lypsyä.
Liekö sinulla kokemusta, emännyys, lypsykarjasta? Minulla on, kuten muistakin tilamuodoista, ja myös ns. palkkatyössä olemisesta, ei ne muut sido niin paljoa työpaikkaan.
Mutta silti en vaihda tätä suuntaa, jos ei esim. terveys sitä estä. Raskasta tämä on, mutta välillä palkitsevaa. Saa mieluisen sonnin tyttären, lehmät pysyvät terveenä, saa lehmän kantavaksi, hyvä keskituotos jne, tuollaiset onnistumiset työssä auttaa jaksamaan. Välillä tietysti tulee epäonnistumisia, mutta kun ollaan luontokappaleiden kanssa tekemisissä, niiltä ei voi välttyä. No, hajoavathan koneetkin.ei ole kokemusta lypsypuolesta eikä myöskään mitään haluja niitä hankkia. Haluan tehdä elämässä muutakin kuin asua navetassa. Kevään, kesän ja syksyn kiirehuiput sopii hyvin, silloin on aktviisin aika muutenkin, talvella on pakko saada tehdä muutakin työtä. Mutta meitähän on moneksi. Mikä sopii kenellekin parhaiten.
- emännyys
Tisko kirjoitti:
Työ on toki raskasta, mutta eipä nyt mistään erikoisemmin voi valittaa. Ainakin jos vertaa ansiotyöhön. Sitä pitäisi jokaisen aloittavan viljelijän kokeilla muutama vuosi ennen tilanpidon aloittamista. Selviäisi elämän realiteetit.
Itsellä tällähetkellä 14 lehmää lypsyssä ja ihan hyvin kannattaa. Eli kilpailukykyistä hommaa on.
Karjamäärää ei ole tarkoitus lisätä, toistaiseksi. Lähinnä keskitymme tulevaisuudessa parantamaan työoloja, esim. ensi kesänä heti laidunkauden alettua on tarkoitus asentaa navattaan putkilypsäjä ja luopua kannukoneesta.
Ja kyllä tästä tuntipalkan saa jäämään, ihan hyvän. Eikä tarvitse olla kenenkään töissä.14 lypsävää riittää?
- karvankasvattaja
Tisko kirjoitti:
Ja kyllä tästä tuntipalkan saa jäämään, ihan hyvän. Eikä tarvitse olla kenenkään töissä.just kummaa, tuommoisella tilalla pystyy pötkimään eteenpäin. Ruuassa ja vaatteissa pysyy. Isompiin remppoihin kun ei lähde.
Mutta kun menet tekemään sukupolvenvaihdosta, tee-keskus katsoo tilan elinkelvottomaksi. Lisämaaksi vain toiselle.
Suuruuden ihannointi on huipussaan. Mutta kukas niillä suurilla tiloilla joutuu työt tekemään ja laskut maksamaan? Tiukoille vedetään jatkajat.
Meilläkin laajentaminen edessä. Kustannukset ovat pöyristyttävät, ja tuottajahinnoissa ei ole parannusta. Välillä tuntuu, että helpommalla pääsisi kun vuokraisi naapurille ja lähtisi varmemman leivän perään. Mutta tämä paha, maausko. Tai mitä kylähulluutta lienee? - emännyys
just kummaa, tuommoisella tilalla pystyy pötkimään eteenpäin. Ruuassa ja vaatteissa pysyy. Isompiin remppoihin kun ei lähde.
Mutta kun menet tekemään sukupolvenvaihdosta, tee-keskus katsoo tilan elinkelvottomaksi. Lisämaaksi vain toiselle.
Suuruuden ihannointi on huipussaan. Mutta kukas niillä suurilla tiloilla joutuu työt tekemään ja laskut maksamaan? Tiukoille vedetään jatkajat.
Meilläkin laajentaminen edessä. Kustannukset ovat pöyristyttävät, ja tuottajahinnoissa ei ole parannusta. Välillä tuntuu, että helpommalla pääsisi kun vuokraisi naapurille ja lähtisi varmemman leivän perään. Mutta tämä paha, maausko. Tai mitä kylähulluutta lienee?Meillä laajennetaan koko ajan. Kerropas mikä on mielestäsi "suuri tila"?
- Paalinpyörittäjä
emännyys kirjoitti:
Meillä laajennetaan koko ajan. Kerropas mikä on mielestäsi "suuri tila"?
Tilan koko ei ratkaise kannattavuutta, vaan pikemminkin se, kuinka tilaa hoidetaan ja esimerkiksi karjamäärän ja pinta-alan suhde. Lisäksi tuloihin vaikuttaa paljon se, onko tila kasvamassa ja kehittymässä, vaiko jäähdyttelemässä.Tietysti karjatilojen suhteen tilan sijainti vaikuttaa eniten! C-alueella pärjää paljon pienemmällä osaamisella mitä etelässä!
Minusta "suuri tila" on yli 300 hehtaaria ja yli 300 nautaa tai emakkoa tai yli 2000 lihasikaa noin esimerkiksi. - karvankasvattaja
emännyys kirjoitti:
Meillä laajennetaan koko ajan. Kerropas mikä on mielestäsi "suuri tila"?
lypsylehmä puolella suureksi tilaksi (=paljon työtä) sanoisin lypsyrobotti/yrittäjä. Yksi robo suurinpiirtein 60-70 lehmää. Jos molemmat tilalla töissä, silloin siis 2 roboa. Jne.
- Tisko
emännyys kirjoitti:
14 lypsävää riittää?
Kyllä 14 lehmää leivän taloon tuo. On tuonut ennenkin, tuo nyt ja tulevaisuudessa. Töihin ei ole aietta lähteä.
Nuo 14 ovat suht. hyvälypsyisiä, ~9500 kg.
Ja on tuota peltoalaa sitten reilummin, lähes 28 hehtaaria ja kaikki omaa.
Ei vuosiansio toki ihan sitä ole mitä työläisenä hankkisi, mutta on tässä sitten niitä "benefitsejäkin", ei työmatkakuluja, ruokakulut olemattomat ym. - Tisko
just kummaa, tuommoisella tilalla pystyy pötkimään eteenpäin. Ruuassa ja vaatteissa pysyy. Isompiin remppoihin kun ei lähde.
Meilläkin laajentaminen edessä. Kustannukset ovat pöyristyttävät, ja tuottajahinnoissa ei ole parannusta. Välillä tuntuu, että helpommalla pääsisi kun vuokraisi naapurille ja lähtisi varmemman leivän perään. Mutta tämä paha, maausko. Tai mitä kylähulluutta lienee?Mitäpä kummaa siinä on? Kaikki lähtee managementistä ja järkevästä taloudenpidosta.
Ruuassa, vaatteissa ja perustarpeissa pysyy hyvin, konekantaa on nuorennettu kokoajan ja kaikki tarvittavat koneet itseltä löytyvät. Emme ole urakkamiehen armoilla kuin kaivinkonetöissä.
Remonttiakin tuotantolaitokselle on jatkuvasti tehty. Kuten sanottu, ensi keväänä on tarkoitus asentaa putkilypsäjä. Tässäkin tapauksessa ns. kolmannen aallon investoija tekee järkevän investoinnin. Kaksi Lavalin putkilypsäjää (lopettaneilta tiloilta), maksoivat itse irroitettuina yhteensä 530 euroa. Laitteet ovat käytetyiksi loistokuntoisia, toinen tuli hankittua varaosiksi. Koetahan näistä lähtötiedoista laatia vaikkapa takaisinmaksuajan menetelmällä investointilaskelma, niin saatat löytää talouspolitiikan punaisen langan.
Samoin hyväkuntoista käytettyä rehuntekokalustoa on tällähetkellä reilusti tarjolla. Käytettyä, asiallista traktorikantaa on niinikään tarjolla. Talon ykköskoneena oleva V865 vm. -97 hankittiin käytettynä kaksi vuotta sitten, ja hinta oli 52 prosenttia vastaavan uuden hinnasta.
Eipä meidän tilaa elinkelvottomaksi katsottu, kun 2002 spv:n teimme. Näistä lähtökohdista on tarkoitus jatkossa elanto ottaa. Eikä tämän talon maita tulla vuokraamaan tai myymään naapureille, ei missään tapauksessa. Maan omistaminen on pyhä, tarvittaessa aseella puolustettava asia.
Palkkatöihin tai lisäansioihin ei ole aikomus lähteä. Kuten jo ennemmin totesin, muutama vuosi duunarina laittaa elämänarvot järjestykseen.
- samaan ammeeseen
Mistä löydän??
- maatilan tytär
Olen akateeminen nätti nainen, jolle on myös lankeamassa kotitilan hoito. Rahoistasi en ole kiinnostunut mutta kerrohan mitä tarkoitat sivistyksellä ja miten sitä elämässäsi toteutat?
- valoisalta tilalta
Pehmeys tukee toista pehmeyttä. Tiede ja taide luo uutta hyvinvointia. Halusin jo olla pienenä luova. Oppia uutta. siksi koulutin itseni. Halusin sivistystä-siis tietoa, kehitystä, koulutusta, taitoa tehdä asiat paremmin.
Ja olenhan siinä onnistunutkin. Töissä urakehitys, maatilalla tasaiset salaojitetut pellot kasvuvauhtineen on silmän ilo, metsä marjoineen humisee, ym. Ja uutta sijoitusta luvassa. - annatko sp osoitteeen
avataan.
Ja vastaan.
Yst. terv. Hyvää joulua!
DI
- Maamieskö?
Ja ei laita mitään mailiossaa viestiin?? Taitaa olla yhtä akateeminen kun eräällä maatilalla kävin eteläamerikassa. Miehellä piti olla kotimaasta ja amerikkalaisesta yliopistoista molemmista tutkinto. Ei toki tiennyt mikä on WTO eikä puhunut englantia..että näin
- koulutus
Viljen maata-se on sivutoimista. Ja ulkopuolella töissä.
Kyllä maatila työllistää keväällä kylvötyöt ja puintiajan syksyllä.
Annan arvoa teille, jotka jatkuvasti teette lypsytöitäa ammulla ja illalla. Jouluna juhannuksena, nuoremapana tuttua, nyt ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760