Lepoajat

nuorena nukkunut

Nämä lepoajat ja lainsäädäntö mietityttää yhä. Miten saisi lainsäätäjille menemään kaaliin, että normaali ihminen väsyy ja vittuuntuu vaan noista liian pitkistä lepoaika vaatimuksista tuolla autoissa.

Jos vähänkin olisi halua ja ymmärrystä, niin se 6 tuntia riittäisi vallanmainiosti nukkumista tuolla tienpäällä. Kotioloissa voisi sitten vaatia pitempiä lepoja, joissa sitten voisi toipua niistä tiellä vietetyistä ns. levoista. Kun se autolepo ei ole mitenkään vertailukelpoinen kotonavietettyyn lepoon verrattuna.

Tämä ei tietenkään rassaa niitä yrityksiä, ja kuljetuksia joissa on mahdollisuus kuljettajan vaihtamiseen omalla paikkakunnalla. Mutta jos on vähänkään pidenpää ajoa, niin se väkisinkin tällä lainsäädännöllä vaatii levon välillä. Ja sitten sitä nykyisin on pakko alkaa epärehellisin keinoin saada näyttämään ne lepoajat lainmukaisilta. Mutta jos olisi se 6 tuntia laissa, niin sitä voisi jo turvallisuuden tähden pyrkiä noudattamaan. Tuota 9-11 tuntia ei naudata kukaan järki-ihminen, vaan sitä kierretään härskisti kaikin keinoin.

Mielestäni tämä juuri aiheuttaa kilpailun vääristymistä Suomen ja Eu:n välillä, kun niillä on lyhyet matkat joilla ei tarvitse lepoa, mutta Suomessa on pitkät matkat jolloin lepo vaaditaan. Silloinhan auto suurimmanosan ajastaan seisoo paikallaan, eikä tuota mitään. Auto ei saisi käydä kotipaikaltaan 300-400km:ä kauempana, jos ottaa huomioon purut ja lastaukset tulo-ja menokuormineen. Muuten rankaistaan pitkillä seisonta-ajoilla.

27

4018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä kotonakin

      nukun 6h kun ei uni maita niin ei sitä pakosti voi nukkua.
      siinä vaan vittuuntuu kun pitää sit kykkiä ja pakosta kuluttaa aikaa, laki kun määrää.
      olis tuo laki sit kaikille sama, eikä kukaan eikä missään saisi tehdä pitkiä päiviä, eduskuntakin voisi mennä kotiinsa aina kun 8h istunto on täysi. nehän kehuu kuinka istunnot venyy ja sit väsyneenä menevät rattiin ajaekseen kotiin.
      lakeja kun säädetään pöydän ei ratin takaa.

      • keskipalkka taitaa olla päälle 5000 euroa. Perkeleen mulkut nauttivat vielä ilmaisista matkoista ja jostain matkakorvauksista ynnä muusta.
        On se niin väärin :)


    • löpökuski

      eräs tuttava ajelee yhdistelmää töikseen, töiden jälkeen hyppää taksin puikkoihin ja lopun ajan käyttää opiskeluun. Pakko myöntää ettei minusta olisi siihen. Helppoa se on ku eihän sitä valvota kuin työssä-olo aikaa. ihan sama missä lepoajan vietät kunhan on kiekot kunnossa.

    • aisantuntija

      Siksiköhän noita yhdistelmiä on tuolla tienpuolessa kylyksillään levossa päivä päivältä yhä enemmän?

    • hommassa

      30 vuotta myskätty.70-80 luvulla kotimaan ajoa ja viikossa riittävästi työtunteja.autossa piti nukkua niinä öinä kun kerkesi eli 2-5 tuntia joskus jopa joka yö kerkes nukkua,joskus ei joka toinenkaan yö.
      nykysin etupäässä ulkomaan ajoa ja olen sitä mieltä että se 9 tuntia minimi!!!kun auton saa parkkiin ni mukava pesulla käydä ja syödä sitten hyvin ehkä iltakaljat ym.puuhastelua.
      sitten lakanoitten väliin nukkumaan ilman päällysvaatteita ihan kuin oikeat ihmisetkin kotona tekevät.ymmärrän hyvin jos ei karhealla punkalla leppävirtaset tai farkut päällä nukuta ku muutaman tunnin.

      • "evp"

        Tiedän kyllä, että niitä autoasukkejakin löytyy. Mutta täytyisi antaa mahdollisuus joustaa lepoajoissa, jos jostakin syystä ei sattuisi olemaan naimisissa sen auton kanssa.

        Eihän ne niin kovin pitkiä etäisyyksiä täällä välttämättä ole, mutta ne ovat juuri pahimmoilleen pitkiä. Ei oikein ennätä yhdessä työvuorossa heittää koko keikkaa, mutta jos levon pitää välillä lainlaatijan mukaan, niin lepoaikaa tulee keikalleen melkein yhtäpaljon kuin työtäkin. Ja sehän on ihan hullua mennä makailemaan tienpäälle, kun sen voisi hoitaa vähän lyhyemmällä lepoajalla paljon viisaamminkin. Makailisi sitten kotosalla pitempään.

        Ymmärrän kyllä jos Suomen päästä päähän ajelee, niin kyllähän se täyspitkä lepo varmaan välillä maistuisi. Mutta jos keikka kestää kokonaisuudessaan 15-16 tuntia, niin ei siinä välillä tarvitsisi maata autossa 9-11 tuntia. Ei siis anneta yhtään jousto mahdollisuutta. On joko pelattava vilunkia, tai luotettava hyvään tuuriin, ettei satuisi jepukoita tielle juuri silloin. Ja tuurillakin on rajansa.

        Se on sinulla kokonaan eri juttu, kun sinä ajat yhdellä autolla kokoajan. Mutta jos vielä on joka toinenpäivä ns. vapaa. Elikkä joka toinen ilta olisi lähtö, niin siinähän ennättää kotonakin nukkua ihan riittävästi. Mutta ei vaan riitä, pitäisi vielä siellä työvuorossakin makailla autossa ne täydet levot, kun ei saa joustaa.


      • paras vaihtoehto
        "evp" kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että niitä autoasukkejakin löytyy. Mutta täytyisi antaa mahdollisuus joustaa lepoajoissa, jos jostakin syystä ei sattuisi olemaan naimisissa sen auton kanssa.

        Eihän ne niin kovin pitkiä etäisyyksiä täällä välttämättä ole, mutta ne ovat juuri pahimmoilleen pitkiä. Ei oikein ennätä yhdessä työvuorossa heittää koko keikkaa, mutta jos levon pitää välillä lainlaatijan mukaan, niin lepoaikaa tulee keikalleen melkein yhtäpaljon kuin työtäkin. Ja sehän on ihan hullua mennä makailemaan tienpäälle, kun sen voisi hoitaa vähän lyhyemmällä lepoajalla paljon viisaamminkin. Makailisi sitten kotosalla pitempään.

        Ymmärrän kyllä jos Suomen päästä päähän ajelee, niin kyllähän se täyspitkä lepo varmaan välillä maistuisi. Mutta jos keikka kestää kokonaisuudessaan 15-16 tuntia, niin ei siinä välillä tarvitsisi maata autossa 9-11 tuntia. Ei siis anneta yhtään jousto mahdollisuutta. On joko pelattava vilunkia, tai luotettava hyvään tuuriin, ettei satuisi jepukoita tielle juuri silloin. Ja tuurillakin on rajansa.

        Se on sinulla kokonaan eri juttu, kun sinä ajat yhdellä autolla kokoajan. Mutta jos vielä on joka toinenpäivä ns. vapaa. Elikkä joka toinen ilta olisi lähtö, niin siinähän ennättää kotonakin nukkua ihan riittävästi. Mutta ei vaan riitä, pitäisi vielä siellä työvuorossakin makailla autossa ne täydet levot, kun ei saa joustaa.

        ruveta ajamaan lyhempää linjaa tai jako-autoa,jos kotia maitoperunoille joka ilta päästävä!
        kyllä suomessakin valvonta kiristyy ja digipiirturin
        yleistyessä lainrikkominen varmasti vähenee.sitte on varmaan vähempi halukkaita ajamaan vähän pitemmälle,millon joutus autossa yöpymään.toivottavasti se rupeais sillon näkymään palkassakin.ei se autossa nukkuminen niin hirmu mukavaa ole,mutta se kuluu tämänpäivän rahtarin toimenkuvaan.


      • onpi
        "evp" kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että niitä autoasukkejakin löytyy. Mutta täytyisi antaa mahdollisuus joustaa lepoajoissa, jos jostakin syystä ei sattuisi olemaan naimisissa sen auton kanssa.

        Eihän ne niin kovin pitkiä etäisyyksiä täällä välttämättä ole, mutta ne ovat juuri pahimmoilleen pitkiä. Ei oikein ennätä yhdessä työvuorossa heittää koko keikkaa, mutta jos levon pitää välillä lainlaatijan mukaan, niin lepoaikaa tulee keikalleen melkein yhtäpaljon kuin työtäkin. Ja sehän on ihan hullua mennä makailemaan tienpäälle, kun sen voisi hoitaa vähän lyhyemmällä lepoajalla paljon viisaamminkin. Makailisi sitten kotosalla pitempään.

        Ymmärrän kyllä jos Suomen päästä päähän ajelee, niin kyllähän se täyspitkä lepo varmaan välillä maistuisi. Mutta jos keikka kestää kokonaisuudessaan 15-16 tuntia, niin ei siinä välillä tarvitsisi maata autossa 9-11 tuntia. Ei siis anneta yhtään jousto mahdollisuutta. On joko pelattava vilunkia, tai luotettava hyvään tuuriin, ettei satuisi jepukoita tielle juuri silloin. Ja tuurillakin on rajansa.

        Se on sinulla kokonaan eri juttu, kun sinä ajat yhdellä autolla kokoajan. Mutta jos vielä on joka toinenpäivä ns. vapaa. Elikkä joka toinen ilta olisi lähtö, niin siinähän ennättää kotonakin nukkua ihan riittävästi. Mutta ei vaan riitä, pitäisi vielä siellä työvuorossakin makailla autossa ne täydet levot, kun ei saa joustaa.

        meitä on sellasiikin kun ajellaan se 15 h ja rastille huilaan. ajoaikaa voi olla takana 6-9 h. sitä toivois vähän pitempääkin lakisääteistä varsinkin kun vetäsee tän 15-tuntisen 5 x viikko. sit suihkut ja safkat ja kirja handuun ni uniaika on yks2 enää 5 h. mee sillä unosella sit taas 15 timmaa. kaikki ei vaan sovi kaikille. siit on ihan turha jupista koska sellasta lakia ei ole, että kaikki olis hiljaa.


      • onpi
        onpi kirjoitti:

        meitä on sellasiikin kun ajellaan se 15 h ja rastille huilaan. ajoaikaa voi olla takana 6-9 h. sitä toivois vähän pitempääkin lakisääteistä varsinkin kun vetäsee tän 15-tuntisen 5 x viikko. sit suihkut ja safkat ja kirja handuun ni uniaika on yks2 enää 5 h. mee sillä unosella sit taas 15 timmaa. kaikki ei vaan sovi kaikille. siit on ihan turha jupista koska sellasta lakia ei ole, että kaikki olis hiljaa.

        alkulauseessa piti olla että työskennellään 15h. ei ajetaan. sori


      • on muutaki
        onpi kirjoitti:

        meitä on sellasiikin kun ajellaan se 15 h ja rastille huilaan. ajoaikaa voi olla takana 6-9 h. sitä toivois vähän pitempääkin lakisääteistä varsinkin kun vetäsee tän 15-tuntisen 5 x viikko. sit suihkut ja safkat ja kirja handuun ni uniaika on yks2 enää 5 h. mee sillä unosella sit taas 15 timmaa. kaikki ei vaan sovi kaikille. siit on ihan turha jupista koska sellasta lakia ei ole, että kaikki olis hiljaa.

        kun työn tekoa jos 5kertaa viikossa pitää tehä 15.sta. tuntisia päiviä niin huhh.huhh. heitä pois.etsinä ainakaan rahallisesti rikastu.


    • sanot muualla olevan.

      tutki ny vähän kartaa,ja katso espanjan ja vaikka ranskan kokoa puhumattakaan länsinaapurista.malmösta
      haaparantaankin jokunen kilometri.pätkälinjoja suomessa on!
      hollannin ja belgian kuskitkin joutuvat kyllä autoissa nukkumaan ja siellä on työaikalaki sama. ja hyvin ovat sen sisäistäneet.eukko voi kyl heidät jostai rastin pihasta kotiinkin hakea,ja auto seisoo taukoajan.on se niin ihmeellistä,että näinkin halpojen työkalujen kun rahtiautotkin on pitäs suomalaisten mielestä pyöriä 25 h/vrk.kun monta kertaa kalliimmat sorvit ym.muut laitteet pysäytetään 8 tunnin työpäivän jälkeen.

      • Sivusta seurannut.

        Aivan ja juuri niin!

        Tuo asia on yksi esimerkki siitä, kuinka Suomessa vouhotetaan "kyllä meillä sitten ollaan niin kovia, toista se on nuo patonginpurijat ja makaroonimiehet kun ovat vellihousuja...", vaikka totuus on aivan muuta.

        Välimatkat ovat välillä pitkiä, mutta etelä-Suomessa ajetaan suurimpien keskusten välillä ja matkat ovat suhteellisen lyhyitä. Harva auto ajaa lopultakaan pitkää linjaa, puhumattakaan mistään säännöllisistä Helsinki-Utsjoki-ajoista.

        Sen sijaan tosiaan voi katsoa karttaa ja todeta, että kyllä ne välimatkat ovat keski-Euroopassa todella pitkiä. Lisäksi talouselämän aktiviteetti eri maiden välillä on huomattavan suurta ja matkat ovat yhtämittaisia maamatkoja, toisin sanoen kuormia ajetaan autoilla suoraan ovelta ovelle, kun taas Suomessa kuormia ajetaan paljon satamiin ja satamista pois. Laivat pääasiassa hoitavat pitkät kuljetukset ulkomaille ja ulkomailta.

        Ja tuotantovälineiden arvoista...on totta, että kokonaisuutta katsoen 200 tuhannen euron yhdistelmä ei ole mitenkään mielettömän suuri investointi moneen muuhun verrattuna. Puhumattakaan 900 tuhatta ajetusta puoliperävaunun vetäjästä (20 tuhatta euroa pääomaa?) ja 15 vuotta vanhasta perävaunusta!
        Ja noitakin näkee säännöllisesti tien päällä.


      • Rattimies
        Sivusta seurannut. kirjoitti:

        Aivan ja juuri niin!

        Tuo asia on yksi esimerkki siitä, kuinka Suomessa vouhotetaan "kyllä meillä sitten ollaan niin kovia, toista se on nuo patonginpurijat ja makaroonimiehet kun ovat vellihousuja...", vaikka totuus on aivan muuta.

        Välimatkat ovat välillä pitkiä, mutta etelä-Suomessa ajetaan suurimpien keskusten välillä ja matkat ovat suhteellisen lyhyitä. Harva auto ajaa lopultakaan pitkää linjaa, puhumattakaan mistään säännöllisistä Helsinki-Utsjoki-ajoista.

        Sen sijaan tosiaan voi katsoa karttaa ja todeta, että kyllä ne välimatkat ovat keski-Euroopassa todella pitkiä. Lisäksi talouselämän aktiviteetti eri maiden välillä on huomattavan suurta ja matkat ovat yhtämittaisia maamatkoja, toisin sanoen kuormia ajetaan autoilla suoraan ovelta ovelle, kun taas Suomessa kuormia ajetaan paljon satamiin ja satamista pois. Laivat pääasiassa hoitavat pitkät kuljetukset ulkomaille ja ulkomailta.

        Ja tuotantovälineiden arvoista...on totta, että kokonaisuutta katsoen 200 tuhannen euron yhdistelmä ei ole mitenkään mielettömän suuri investointi moneen muuhun verrattuna. Puhumattakaan 900 tuhatta ajetusta puoliperävaunun vetäjästä (20 tuhatta euroa pääomaa?) ja 15 vuotta vanhasta perävaunusta!
        Ja noitakin näkee säännöllisesti tien päällä.

        Ihmetellyt kanssa aina, kun täällä selitetään pitkistä välimatkoista. Ajelevat siellä lyhyiden välimatkojen Keski-Euroopassa vihanneksiakin Espanjasta Pohjois-Saksan satamiin, josta niitä laivaillaan Suomeen ja silti jopa thermokuljetuksissa ehtivät pidellä noi levot.

        Niin ja ajoaikalakihan antaisi kyllä myöten vaikka kuinka ja paljon. Nää meidän mainiot kuljetusyrittäjät kun vaan ei osaa laittaa kuljetuksen hintaa sille tasolle, että autoon voitaisiin laittaa se kaksi kuljettajaa. Silloinhan lepoaikojen tarkastelujakso nousee 30 tuntiin, yhtenäinen lepoaika lyhenee 8 tuntiin ja ihan pelkkää ajoakin voi vuorokaudessa tai oikeastaan 22 tunnissa olla periaatteessa jopa 19 tuntia ja 45 minuuttia. 19 tunnin ajoaikaan päästään jo 20,5 tunnissa.

        Eli autolla voidaan oikeasti ajaa, ei mitään työaikaa vaan konkreettisesti ajaa yhdeksäntoista tuntia 1,5 tunnin tauoilla! Yksi kolmenvartin tauko lisää, niin ajoaikaa saadaan vielä jatkettua tunti kolmevarttia.

        Siis jos molemmat kuljettajat ajavat sen 9 tuntia lakisääteisine kolmevarttisineen siellä välissä. Sitten ensimmäinen kuljettaja ajaa vielä tunnin, kun ajoajanhan voi välillä pidentää 10 tuntiin. Pidetään vielä yksi kolmevarttinen tauko, kun jälkimmäisellä kuljettajalla oli yhtenäinen ajoaika täynnä. Jää vielä 45 min aikaa ajella ennen kuin tuo 22 tuntia tulee täyteen, jonka jälkeen auton - tai ainakin kuljettajien täytyy pysähtyä, että molemmat kuljettajat voivat pitää kahdeksan tunnin yhtäjaksoisen levon 30 tunnin tarkastelujakson ylittymättä. Sen jälkeen voivat taas lähteä baanalle.

        Oikeastihan ovat siis tietenkin toki lepäilleet jo auton sängylläkin, mutta ajon aikana vietetty lepo kun on odotusta, ei ihan ympäripyöreätä kuitenkaan voi tehdä.

        Niin että kertokaa mulle nyt, että missä se ongelma oikein on? Mielestäni ongelma ei ole ajoaikalaki vaan rahtihinnat. Kaksoismiehityksellä autot kyllä saadaan ajoaikalainkin puitteissa liikkumaan vaikka kuinka pitkiä päivämatkoja. Sitten kun vielä Rahtarien Kimmo Puntti jaksaa jatkuvasti ja joka välissä kitistä, että ajoaikalaki ei muka jousta. Paskapuhetta sanon minä!


      • ei mitään lisättävää
        Rattimies kirjoitti:

        Ihmetellyt kanssa aina, kun täällä selitetään pitkistä välimatkoista. Ajelevat siellä lyhyiden välimatkojen Keski-Euroopassa vihanneksiakin Espanjasta Pohjois-Saksan satamiin, josta niitä laivaillaan Suomeen ja silti jopa thermokuljetuksissa ehtivät pidellä noi levot.

        Niin ja ajoaikalakihan antaisi kyllä myöten vaikka kuinka ja paljon. Nää meidän mainiot kuljetusyrittäjät kun vaan ei osaa laittaa kuljetuksen hintaa sille tasolle, että autoon voitaisiin laittaa se kaksi kuljettajaa. Silloinhan lepoaikojen tarkastelujakso nousee 30 tuntiin, yhtenäinen lepoaika lyhenee 8 tuntiin ja ihan pelkkää ajoakin voi vuorokaudessa tai oikeastaan 22 tunnissa olla periaatteessa jopa 19 tuntia ja 45 minuuttia. 19 tunnin ajoaikaan päästään jo 20,5 tunnissa.

        Eli autolla voidaan oikeasti ajaa, ei mitään työaikaa vaan konkreettisesti ajaa yhdeksäntoista tuntia 1,5 tunnin tauoilla! Yksi kolmenvartin tauko lisää, niin ajoaikaa saadaan vielä jatkettua tunti kolmevarttia.

        Siis jos molemmat kuljettajat ajavat sen 9 tuntia lakisääteisine kolmevarttisineen siellä välissä. Sitten ensimmäinen kuljettaja ajaa vielä tunnin, kun ajoajanhan voi välillä pidentää 10 tuntiin. Pidetään vielä yksi kolmevarttinen tauko, kun jälkimmäisellä kuljettajalla oli yhtenäinen ajoaika täynnä. Jää vielä 45 min aikaa ajella ennen kuin tuo 22 tuntia tulee täyteen, jonka jälkeen auton - tai ainakin kuljettajien täytyy pysähtyä, että molemmat kuljettajat voivat pitää kahdeksan tunnin yhtäjaksoisen levon 30 tunnin tarkastelujakson ylittymättä. Sen jälkeen voivat taas lähteä baanalle.

        Oikeastihan ovat siis tietenkin toki lepäilleet jo auton sängylläkin, mutta ajon aikana vietetty lepo kun on odotusta, ei ihan ympäripyöreätä kuitenkaan voi tehdä.

        Niin että kertokaa mulle nyt, että missä se ongelma oikein on? Mielestäni ongelma ei ole ajoaikalaki vaan rahtihinnat. Kaksoismiehityksellä autot kyllä saadaan ajoaikalainkin puitteissa liikkumaan vaikka kuinka pitkiä päivämatkoja. Sitten kun vielä Rahtarien Kimmo Puntti jaksaa jatkuvasti ja joka välissä kitistä, että ajoaikalaki ei muka jousta. Paskapuhetta sanon minä!

        juuri näin asia on.


      • Ajanut
        Rattimies kirjoitti:

        Ihmetellyt kanssa aina, kun täällä selitetään pitkistä välimatkoista. Ajelevat siellä lyhyiden välimatkojen Keski-Euroopassa vihanneksiakin Espanjasta Pohjois-Saksan satamiin, josta niitä laivaillaan Suomeen ja silti jopa thermokuljetuksissa ehtivät pidellä noi levot.

        Niin ja ajoaikalakihan antaisi kyllä myöten vaikka kuinka ja paljon. Nää meidän mainiot kuljetusyrittäjät kun vaan ei osaa laittaa kuljetuksen hintaa sille tasolle, että autoon voitaisiin laittaa se kaksi kuljettajaa. Silloinhan lepoaikojen tarkastelujakso nousee 30 tuntiin, yhtenäinen lepoaika lyhenee 8 tuntiin ja ihan pelkkää ajoakin voi vuorokaudessa tai oikeastaan 22 tunnissa olla periaatteessa jopa 19 tuntia ja 45 minuuttia. 19 tunnin ajoaikaan päästään jo 20,5 tunnissa.

        Eli autolla voidaan oikeasti ajaa, ei mitään työaikaa vaan konkreettisesti ajaa yhdeksäntoista tuntia 1,5 tunnin tauoilla! Yksi kolmenvartin tauko lisää, niin ajoaikaa saadaan vielä jatkettua tunti kolmevarttia.

        Siis jos molemmat kuljettajat ajavat sen 9 tuntia lakisääteisine kolmevarttisineen siellä välissä. Sitten ensimmäinen kuljettaja ajaa vielä tunnin, kun ajoajanhan voi välillä pidentää 10 tuntiin. Pidetään vielä yksi kolmevarttinen tauko, kun jälkimmäisellä kuljettajalla oli yhtenäinen ajoaika täynnä. Jää vielä 45 min aikaa ajella ennen kuin tuo 22 tuntia tulee täyteen, jonka jälkeen auton - tai ainakin kuljettajien täytyy pysähtyä, että molemmat kuljettajat voivat pitää kahdeksan tunnin yhtäjaksoisen levon 30 tunnin tarkastelujakson ylittymättä. Sen jälkeen voivat taas lähteä baanalle.

        Oikeastihan ovat siis tietenkin toki lepäilleet jo auton sängylläkin, mutta ajon aikana vietetty lepo kun on odotusta, ei ihan ympäripyöreätä kuitenkaan voi tehdä.

        Niin että kertokaa mulle nyt, että missä se ongelma oikein on? Mielestäni ongelma ei ole ajoaikalaki vaan rahtihinnat. Kaksoismiehityksellä autot kyllä saadaan ajoaikalainkin puitteissa liikkumaan vaikka kuinka pitkiä päivämatkoja. Sitten kun vielä Rahtarien Kimmo Puntti jaksaa jatkuvasti ja joka välissä kitistä, että ajoaikalaki ei muka jousta. Paskapuhetta sanon minä!

        Mä olen sitä mieltä että ajo- ja lepoaikojen noudattaminen Suomessa on just siksi vaikeaa että välimatkat on niin lyhyet. Euroopassa pääsee menemään pari päivää niin että ei tarvii olla purkamassa ja lastaamassa, Suomessa tavaran käsittelyä tulee paljon enemmän ja se syö sitten päivää niin, että ajoaikaa ei ehdi hyötykäyttää 15h puitteissa ja jos sit ajaa täydet tunnit, niin lepoaika lyhenee. Ja yksi tekijä on myös se, että ainakin oman kokemuksen mukaan euroopassa firmoista saa paremmin ja nopeammin tavarat kyytiin kuin Suomessa. Täällä lähettämön vätykset keräilee tavaroita ja leimailee lappuja ihan liian kauan ja sen takia meidän rahtimiesten päivät venyvät. Kuljetus pitäisi tilata silloin kun tavarat ovat valmiit lähteväksi, eikä silloin kun keräystä vasta suunnitellaan.


      • ollakko vai eikö
        Ajanut kirjoitti:

        Mä olen sitä mieltä että ajo- ja lepoaikojen noudattaminen Suomessa on just siksi vaikeaa että välimatkat on niin lyhyet. Euroopassa pääsee menemään pari päivää niin että ei tarvii olla purkamassa ja lastaamassa, Suomessa tavaran käsittelyä tulee paljon enemmän ja se syö sitten päivää niin, että ajoaikaa ei ehdi hyötykäyttää 15h puitteissa ja jos sit ajaa täydet tunnit, niin lepoaika lyhenee. Ja yksi tekijä on myös se, että ainakin oman kokemuksen mukaan euroopassa firmoista saa paremmin ja nopeammin tavarat kyytiin kuin Suomessa. Täällä lähettämön vätykset keräilee tavaroita ja leimailee lappuja ihan liian kauan ja sen takia meidän rahtimiesten päivät venyvät. Kuljetus pitäisi tilata silloin kun tavarat ovat valmiit lähteväksi, eikä silloin kun keräystä vasta suunnitellaan.

        Suomessa on myös paljon tuota ei oo myyntiä. Tehtaan myyjät tuputtavat myydä vaikka tavarasta ei olis tietoakaan. Vaikea niitä sitten on lastailla, kun joka tavaraa puutuu. Mutta kyllä kuljetukset pitäis niiden mielestä pelata ajallaan.


      • Rattimies
        Rattimies kirjoitti:

        Ihmetellyt kanssa aina, kun täällä selitetään pitkistä välimatkoista. Ajelevat siellä lyhyiden välimatkojen Keski-Euroopassa vihanneksiakin Espanjasta Pohjois-Saksan satamiin, josta niitä laivaillaan Suomeen ja silti jopa thermokuljetuksissa ehtivät pidellä noi levot.

        Niin ja ajoaikalakihan antaisi kyllä myöten vaikka kuinka ja paljon. Nää meidän mainiot kuljetusyrittäjät kun vaan ei osaa laittaa kuljetuksen hintaa sille tasolle, että autoon voitaisiin laittaa se kaksi kuljettajaa. Silloinhan lepoaikojen tarkastelujakso nousee 30 tuntiin, yhtenäinen lepoaika lyhenee 8 tuntiin ja ihan pelkkää ajoakin voi vuorokaudessa tai oikeastaan 22 tunnissa olla periaatteessa jopa 19 tuntia ja 45 minuuttia. 19 tunnin ajoaikaan päästään jo 20,5 tunnissa.

        Eli autolla voidaan oikeasti ajaa, ei mitään työaikaa vaan konkreettisesti ajaa yhdeksäntoista tuntia 1,5 tunnin tauoilla! Yksi kolmenvartin tauko lisää, niin ajoaikaa saadaan vielä jatkettua tunti kolmevarttia.

        Siis jos molemmat kuljettajat ajavat sen 9 tuntia lakisääteisine kolmevarttisineen siellä välissä. Sitten ensimmäinen kuljettaja ajaa vielä tunnin, kun ajoajanhan voi välillä pidentää 10 tuntiin. Pidetään vielä yksi kolmevarttinen tauko, kun jälkimmäisellä kuljettajalla oli yhtenäinen ajoaika täynnä. Jää vielä 45 min aikaa ajella ennen kuin tuo 22 tuntia tulee täyteen, jonka jälkeen auton - tai ainakin kuljettajien täytyy pysähtyä, että molemmat kuljettajat voivat pitää kahdeksan tunnin yhtäjaksoisen levon 30 tunnin tarkastelujakson ylittymättä. Sen jälkeen voivat taas lähteä baanalle.

        Oikeastihan ovat siis tietenkin toki lepäilleet jo auton sängylläkin, mutta ajon aikana vietetty lepo kun on odotusta, ei ihan ympäripyöreätä kuitenkaan voi tehdä.

        Niin että kertokaa mulle nyt, että missä se ongelma oikein on? Mielestäni ongelma ei ole ajoaikalaki vaan rahtihinnat. Kaksoismiehityksellä autot kyllä saadaan ajoaikalainkin puitteissa liikkumaan vaikka kuinka pitkiä päivämatkoja. Sitten kun vielä Rahtarien Kimmo Puntti jaksaa jatkuvasti ja joka välissä kitistä, että ajoaikalaki ei muka jousta. Paskapuhetta sanon minä!

        "Yksi kolmenvartin tauko lisää, niin ajoaikaa saadaan vielä jatkettua tunti kolmevarttia."

        Oho, piti olla kolmevarttia eikä tunti kolmevarttia. Yöllä kun kirjoittaa, niin ei aina ajatus kulje.


    • nuorena nukkunut

      Tosihan tietenkin on, että niitä autojen kanssa naimisissa olevia löytyy paljonkin. Mutta riittääkö ne tyydyttämään työntekijä tarpeen yrityksissä? luulenpa ettei. Joten olisi saatava sellaiset joustot lepoaikoihin, että kuljettajana voisi myös toimia ne "poikamies autonkuljettajat".

      Turvallisuudestahan se ei ole kysymys, jos vaaditaan liian pitkiä lepoaikoja autoissa. Sillä esim. 6:n tunnin levolla voi varmasti yhtäturvallisesti hoitaa sen keikan, kuin sillä pidemmälläkin levolla. Kunhan vaan ne muut levot siellä kotona ovat riittävän pitkät. Ne kai ne on ihan vaarallisimpia kuljettajia, jotka yhdellä autolla toimii viikonkin putkeen, ja levot pidennetään purku-ja lastausajoilla. Tai sitten siellä levossa ollessa käydään ns. viihteellä. Onko se sitten turvallista liikenteen kannalta?

      Tämä asia on lähes samanlainen, kuin se tuntemattoman sotilaan nälkä. Kun herrat ovat laskeneet sinun kalorimäärän saannin, niin ei sinulla voi olla nälkä. Tässä on laskettu niin, että kun ei piirturinkiekossa näy 9-11 tunnin seisonta-aikaa, niin sinua täytyy nukuttaa.

      Pitäisi vaan olla mahdollisuus, joko joustaa lepoajoissa. Tai sitten kuljettajalle tulisi järjestää kotioloja vastaava ilmainen majoitus, ilman vartiointi velvollisuutta autoon nähden. Sillä se on aika riskialtista jättää lastattuja autoja vartioimattomille paikoille.

      • Rattimies

        Eikös noi kaksoismiehityshommat olis just niitä poikamieshommia. Odotusaikaa kun ei lasketa kuuluvaksi työaikaan, mutta siitä kuitenkin maksetaan yksinkertainen tuntipalkka. Tulee meinaan aika huolella noita odotustunteja 2-viikkojaksolle, jos koko ajan mennään kaksoismiehityksellä minkä keritään. Silti ei ylityökertymät huuda hoosiannaa, kun odotustunnit eivät ole ylityötä. Saisi ihan laillisesti tehdä pitkää päivää. Jos 30 tunnin jaksolla on vain 10 tuntia 15 min, jolta ei saa mitään palkkaa, niin tilinauhakin näyttää ihan kivalta.


      • nuorena....
        Rattimies kirjoitti:

        Eikös noi kaksoismiehityshommat olis just niitä poikamieshommia. Odotusaikaa kun ei lasketa kuuluvaksi työaikaan, mutta siitä kuitenkin maksetaan yksinkertainen tuntipalkka. Tulee meinaan aika huolella noita odotustunteja 2-viikkojaksolle, jos koko ajan mennään kaksoismiehityksellä minkä keritään. Silti ei ylityökertymät huuda hoosiannaa, kun odotustunnit eivät ole ylityötä. Saisi ihan laillisesti tehdä pitkää päivää. Jos 30 tunnin jaksolla on vain 10 tuntia 15 min, jolta ei saa mitään palkkaa, niin tilinauhakin näyttää ihan kivalta.

        Tietyssä tapauksessa varmaan toimiikin, ja jopa kannattaiskin. Mutta tilanne on sellainen, että auto palaa kuitenkin joka keikalta kotipaikalleen. Keikat ovat juuri sen verran pitkäkestoisia, että niitä ei nykylainsäädännöllä voi tehdä ilman lepoaikaa(9-11h), joten jää siinä sitten nukuksimaan lakipykäliä välillä. Eikös tuo kaksoismiehitys ole turhan kallista, ja onko se mitään muuta kuin naimisissa oloa autonkanssa.


      • Rattimies
        nuorena.... kirjoitti:

        Tietyssä tapauksessa varmaan toimiikin, ja jopa kannattaiskin. Mutta tilanne on sellainen, että auto palaa kuitenkin joka keikalta kotipaikalleen. Keikat ovat juuri sen verran pitkäkestoisia, että niitä ei nykylainsäädännöllä voi tehdä ilman lepoaikaa(9-11h), joten jää siinä sitten nukuksimaan lakipykäliä välillä. Eikös tuo kaksoismiehitys ole turhan kallista, ja onko se mitään muuta kuin naimisissa oloa autonkanssa.

        Kaksoismiehitys ei todellakaan ole liian kallista muuta kuin näillä nykyisillä rahtihinnoilla, mutta näillä nyt on jo liian kallista maksaa sille yhdellekään kuljettajalle palkkaa. Niin tyhmää isäntää ei kuljetushommista tunnu löytyvän, ettei joku vielä idiootimpi ajaisi vielä halvemmalla.

        Ihme juttu kun esimerkiksi rakentamisessa hinta nousee näin noususuhdanteen aikana, mutta autohommissa mennään aina vaan samalla hinnalla. Tai mielellään vielä vähän nipistetään jostain.

        Rahtimaksut eivät ole kovin korkea tekijä missään kuluttajahinnoissa. Nostamisen varaa kyllä olisi oikeasti vaikka kuinka. Käy itse kaupassa katsomassa pakasteallasta ja juustohyllyä. Sama tuote thermokuljetuksena rekalla tuotuna jostain tanskasta tai hollannista on järjestään kotimaista halvempi, vaikka on kuljetettu moninkertainen matka.

        Niin ja kallista se on isännällekin ottaa niitä sakkoja työaikarikkomuksista ja liiallisista ylityökertymistä. Nämä kun sen kuljettajan sakon lisäksi lankeavat liikenteestä vastaavalle työsuojelupiiriltä. Eikä se kuljetuksen tilaajakaan välttämättä kovin hyvällä kato, jos auto on vähän väliä poliisin toimesta laitettu huilaamaan ja kuorma yhdeksän tuntia myöhässä. Menee ajot jollekin joka ajaa ehkä kalliimmalla, mutta tulee ajoissa.

        Täytyisi olla munaa sanoa tilaajille että aikataulu on tämä, jos ajetaan yhdellä miehellä. Jos käytämme kaksoismiehitystä, saamme näin ja näin paljon tiukemman aikataulun, mutta hinta on silloin tämä. No jos tilaajavastuu oikeasti alkaa toimia, alkaa tämä ehkä kuljetusten tilaajillekin selvitä.


      • minä ainakin
        Rattimies kirjoitti:

        Kaksoismiehitys ei todellakaan ole liian kallista muuta kuin näillä nykyisillä rahtihinnoilla, mutta näillä nyt on jo liian kallista maksaa sille yhdellekään kuljettajalle palkkaa. Niin tyhmää isäntää ei kuljetushommista tunnu löytyvän, ettei joku vielä idiootimpi ajaisi vielä halvemmalla.

        Ihme juttu kun esimerkiksi rakentamisessa hinta nousee näin noususuhdanteen aikana, mutta autohommissa mennään aina vaan samalla hinnalla. Tai mielellään vielä vähän nipistetään jostain.

        Rahtimaksut eivät ole kovin korkea tekijä missään kuluttajahinnoissa. Nostamisen varaa kyllä olisi oikeasti vaikka kuinka. Käy itse kaupassa katsomassa pakasteallasta ja juustohyllyä. Sama tuote thermokuljetuksena rekalla tuotuna jostain tanskasta tai hollannista on järjestään kotimaista halvempi, vaikka on kuljetettu moninkertainen matka.

        Niin ja kallista se on isännällekin ottaa niitä sakkoja työaikarikkomuksista ja liiallisista ylityökertymistä. Nämä kun sen kuljettajan sakon lisäksi lankeavat liikenteestä vastaavalle työsuojelupiiriltä. Eikä se kuljetuksen tilaajakaan välttämättä kovin hyvällä kato, jos auto on vähän väliä poliisin toimesta laitettu huilaamaan ja kuorma yhdeksän tuntia myöhässä. Menee ajot jollekin joka ajaa ehkä kalliimmalla, mutta tulee ajoissa.

        Täytyisi olla munaa sanoa tilaajille että aikataulu on tämä, jos ajetaan yhdellä miehellä. Jos käytämme kaksoismiehitystä, saamme näin ja näin paljon tiukemman aikataulun, mutta hinta on silloin tämä. No jos tilaajavastuu oikeasti alkaa toimia, alkaa tämä ehkä kuljetusten tilaajillekin selvitä.

        valmis 9-11 h. taukoa pitämään kun takana pari tuntia last./purk.ja ajoa 9 tuntia.vähempikin riittäis jos siitä ton saman rahan sais kun 10-11 tuntisesta päivästä.


      • minä ainakin
        Rattimies kirjoitti:

        Kaksoismiehitys ei todellakaan ole liian kallista muuta kuin näillä nykyisillä rahtihinnoilla, mutta näillä nyt on jo liian kallista maksaa sille yhdellekään kuljettajalle palkkaa. Niin tyhmää isäntää ei kuljetushommista tunnu löytyvän, ettei joku vielä idiootimpi ajaisi vielä halvemmalla.

        Ihme juttu kun esimerkiksi rakentamisessa hinta nousee näin noususuhdanteen aikana, mutta autohommissa mennään aina vaan samalla hinnalla. Tai mielellään vielä vähän nipistetään jostain.

        Rahtimaksut eivät ole kovin korkea tekijä missään kuluttajahinnoissa. Nostamisen varaa kyllä olisi oikeasti vaikka kuinka. Käy itse kaupassa katsomassa pakasteallasta ja juustohyllyä. Sama tuote thermokuljetuksena rekalla tuotuna jostain tanskasta tai hollannista on järjestään kotimaista halvempi, vaikka on kuljetettu moninkertainen matka.

        Niin ja kallista se on isännällekin ottaa niitä sakkoja työaikarikkomuksista ja liiallisista ylityökertymistä. Nämä kun sen kuljettajan sakon lisäksi lankeavat liikenteestä vastaavalle työsuojelupiiriltä. Eikä se kuljetuksen tilaajakaan välttämättä kovin hyvällä kato, jos auto on vähän väliä poliisin toimesta laitettu huilaamaan ja kuorma yhdeksän tuntia myöhässä. Menee ajot jollekin joka ajaa ehkä kalliimmalla, mutta tulee ajoissa.

        Täytyisi olla munaa sanoa tilaajille että aikataulu on tämä, jos ajetaan yhdellä miehellä. Jos käytämme kaksoismiehitystä, saamme näin ja näin paljon tiukemman aikataulun, mutta hinta on silloin tämä. No jos tilaajavastuu oikeasti alkaa toimia, alkaa tämä ehkä kuljetusten tilaajillekin selvitä.

        valmis 9-11 h. tauolle kun takana pari tuntia last./purk. ja ajoa 9 h.lyhyempikin työpäivä kävis,jos siitä saman rahan sais kun tosta 10-11 h. päivästä.


      • ja jos lakia
        Rattimies kirjoitti:

        Eikös noi kaksoismiehityshommat olis just niitä poikamieshommia. Odotusaikaa kun ei lasketa kuuluvaksi työaikaan, mutta siitä kuitenkin maksetaan yksinkertainen tuntipalkka. Tulee meinaan aika huolella noita odotustunteja 2-viikkojaksolle, jos koko ajan mennään kaksoismiehityksellä minkä keritään. Silti ei ylityökertymät huuda hoosiannaa, kun odotustunnit eivät ole ylityötä. Saisi ihan laillisesti tehdä pitkää päivää. Jos 30 tunnin jaksolla on vain 10 tuntia 15 min, jolta ei saa mitään palkkaa, niin tilinauhakin näyttää ihan kivalta.

        oikeen tarkkaan tihrustellaan ni kaksoismiehityksestä ei ole skeidankaan vertaa hyötyä. auton ajotunnit on kaa rajatut.


      • Rattimies
        ja jos lakia kirjoitti:

        oikeen tarkkaan tihrustellaan ni kaksoismiehityksestä ei ole skeidankaan vertaa hyötyä. auton ajotunnit on kaa rajatut.

        On auton ajotunnit rajattu? Kyllähän monissa firmoissa ajetaan samalla autolla yö- ja päivävuoroja. Meinaatko että se yövuorokuski ei enää voi ajaakaan 10 tuntia, jos päivävuoromies on jo ajanut 10 tuntia? Täältä sen sijaan löytyy ihan voimassa olevat säädökset:

        http://www.tyosuojelu.fi/fi/ajo-lepoajat

        Voin vielä sen verran lainata tänne, niille jotka eivät jaksa linkissä käydä:

        "Jos ajoneuvossa on samanaikaisesti kaksi kuljettajaa, jakso on 30 tuntia. Tällöin kummallakin kuljettajalla on oltava vähintään 8 tunnin yhtäjaksoinen lepoaika. (Työhönsidonnaisuusaika enintään 22 tuntia.)"


      • 2 x
        minä ainakin kirjoitti:

        valmis 9-11 h. tauolle kun takana pari tuntia last./purk. ja ajoa 9 h.lyhyempikin työpäivä kävis,jos siitä saman rahan sais kun tosta 10-11 h. päivästä.

        sama asia.kun tuli näytölle teksti,että "palvelin suljettu toistaiseksi,yritä myöhemmin uudelleen"


      • niiseon

        maitoperunamiehet ja reissumiehet,
        ovat ihan eri rotua !


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

      Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe