Nojatuolin kunnostus

hmm.

Minulla on vanha nojatuoli (ehkä 50-luvulta), joka on lojunut kylmällä vintillä vuosikymmeniä. Nyt haluaisin alkaa kunnostaa sitä. Tuoli kaipaa uudelleenliimausta, joten aloitin homman purkamalla päällysteet pois. Tuolissa on täytteenä meriheinää ja jotain vanua, ja mietin nyt, onko järkevää käyttää tuolissa uusinakin täytteinä meriheinää, vai kannattaisiko vaihtaa täytteet nykyaikaisemmiksi. Kyseessä ei siis ole mikään design-antiikkituoli, vaan ihan perusnojatuoli.

Osaisiko joku entisöintiekspertti antaa hyviä vinkkejä?

7

1670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mape

tuoli kuin tuoli niin sinne kannattaa laitta avastaavat materiaalit takaisin tai jopa samat uudella täydennettynä. Haeppa vaikka kirjastosta joku opas niin homma alkaa sujua paljon helpommin.

• hmm.

Juu, kirjastoon aion mennäkin seuraavaksi :), mutta kiinnostaa kuulla myös oikeiden ihmisten mielipiteitä ja vinkkejä.

Osaisiko joku muuten kertoa, mistä esim. tuota meriheinää voisi ostaa pienemmissä erissä? Slöjd-detaljerin kuvastosta löysin meriheinää, mutta pakkaus oli 20 kg, ja sen luvattiin riittävän 10-12 tuoliin, joten ei ihan vastaa tarpeitani, kun noissa tuolin heinissä ainakaan minun silmilläni ei ole mitään vikaa, joten vain hiukan tarvitsisin täydennystä...

• verhoilija-opiskelija
        hmm. kirjoitti:

Juu, kirjastoon aion mennäkin seuraavaksi :), mutta kiinnostaa kuulla myös oikeiden ihmisten mielipiteitä ja vinkkejä.

Osaisiko joku muuten kertoa, mistä esim. tuota meriheinää voisi ostaa pienemmissä erissä? Slöjd-detaljerin kuvastosta löysin meriheinää, mutta pakkaus oli 20 kg, ja sen luvattiin riittävän 10-12 tuoliin, joten ei ihan vastaa tarpeitani, kun noissa tuolin heinissä ainakaan minun silmilläni ei ole mitään vikaa, joten vain hiukan tarvitsisin täydennystä...

Niin ja siitä meriheinästä, oletko katsonut Sinooperista tai vastaavasta? Muistelen jossain nähneeni melko pieniä pakkauksia...

• seikkuliini
        verhoilija-opiskelija kirjoitti:

Niin ja siitä meriheinästä, oletko katsonut Sinooperista tai vastaavasta? Muistelen jossain nähneeni melko pieniä pakkauksia...

..esim.verhoomoista,katso netistä osoitteita!On taatusti halvempaa kuin Sinooperin heinät.Tuoliin kannattaa aina laittaa samnakaltaiset materiaalit takaisin,kuin siellä on ollut aiemminkin,muoto tulee silloin paremmin esille.

• verhoilija-opiskelija

On makuasia, haluaako entisöidä entisin menetelmin, vai käyttää uutta tietoa hyväksi. Itse laittaisin vaahtomuovia sekä vanua pehmusteeksi. En osaa yhtään sanoa, mistä normaali kuluttaja saa vaahtomuoveja ostettua, mutta niiden laaduista kannattaa ottaa selvää ennen ostamista. Ei nimittäin ole ihan sama mitä vaahtomuovia käyttää mihinkin kohteeseen. Joudut esim ostamaan selkään ja istuimeen eri muovia. Lisäksi kannattaa laittaa vanu tai liinauskangas pehmusteen ja kankaan väliin.
      Sikäli meriheinä olisi helpompi, mutta senkin kanssa on oma vaikeutensa.

• verh

Kannattaa aina kunnostaa huonekalut vastaavilla materiaaleilla kun ne on aikaisemminkin tehty,voi tietenkin vaihtaa pehmusteet vaahtomuoviksi mutta luulen että harrastelijan on loppujen lopuksi helpompi tehdä perinteisin materiaalein eli meriheinää jne >vaahtomuovin leikkaaminen oikean malliseksi tieto siitä mitä vaahtomuovia missäkin tulee käyttää ym

• seikkuliini

..sen verran,että jos tuoli on ollut kylmällä vintillä iätajat,niin sitä ei suinpäin saa ottaa lämpimään sisätilaan oitis,koska siinä vaiheessa kaikki liimaukset ja jopa puu saattaa alkaa halkeamaan kuivuessaan.Eli malttia,tasainen lämmönnousu,välisäilytys ensin vaikka lämpimämmässä autotallissa tai vast.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe