Lapselle nimi ilman "Jeesusteluja"

Rockbabyrock

Kyselisin sellaista asiaa kun esikoista vasta odottelen ja jossain vaiheessa tietenkin tulee ajankohtaiseksi lapselle nimen antaminen. Kuulun itse kylläkin kirkkoon, en ns omasta tahdosta tietenkään..., vaikken Jumalaan ole koskaan uskonutkaan. Omassa perheessä ei muutenkaan ole näkynyt mitenkään uskonnollinen elämäntyyli tai mikään kirkollinen traditio... Olenkin jo jonkin aikaa miettinyt eroavani kirkosta. Kysymys liittyykin siihen että onko olemassa ns "vaihtoehtoisia" kastetoimituksia eli ilman mitään pappeja sun muita raamatullisia toimenpiteitä?? Voiko "nimenantajaiset" suorittaa hieman arkisemmalla ja "ateismisella"/neutraalimmalla tavalla??
En itse siis usko ns Jumalaan tai muuhunkaan raamatulliseen diipadaapaan ja ei täten tunnu hyvältä tavallaan "väkisin" sitä sanomaa siirtää eteenpäin....
Onko teillä muilla kokemuksia tai ajatuksia tämän aiheen tiimoilta???

10

1946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ristiäisiä tarvita

      ihme että vielä tänäkin päivänä joku kuvittelee että nimi saatais kasteessa.

      Eikä lasta ole pakko kastaa jos ei halua vaikka molemmat vanhemmat kuuluisi kirkkoon: jotkut haluaa silti jättää lapselle OMAN valinnan mahdollisuuden.

      Ja mikä ihme on kastetoimitus ilman pappia???? Kaste = kirkkoon/seurakuntaanliittäminen, ja vain pappi voi sen suorittaa!!!

      Nimen taas antaa vanhemmat ja rekisteröi väestörek.keskus, pappi vain liittää seurakuntaan ja lähettää ne tiedot sinne maistraattiin.

      Miten vielä tänä päivänä jotkut ei tajua.

      • vuokko-äiti

        Me ilmoitettiin nimet lomakkeella väestörekisteriin eikä siinä sen kummempaa. Molemmilla pojilla nimet oli jo käytössä ihan parin päivän ikäisestä lähtien. Myöhemmin järjestettiin perheiden kesken pieni kahvittelu juhla ihan vaan juhlistaaksemme lastemme syntymää ja oli muutenkin mukava kokoontua iloisen tapahtuman merkeissä. ProSeremoniat yhdistykseltä tilattiin kummitodistukset pojille itselleen sekä kummeille. Kummitodistus oli mielestäni mukava muisto ja siinä oli kaunis tekstikin. Vakavasti ei meillä tuota kummiasiaa oteta, mitään erityis velvoitteita ei kummeilla ole. Tasapuolisesti molempien poikien kummit huomioivat poikia.


    • on kamalaa

      kun uskonto on niin kauhea asia että lasta yritetään siitä mahdollisimman kauas jo juuri syntyneenä! Ei jaksais uskoa kun tässä maailmassa on niin paljon pahempaakin kuin Jumala tai usko!!

      Eikö ole myös aika epäkunnioittavaa puhua "Jeesustelusta"?
      "En itse siis usko ns Jumalaan tai muuhunkaan raamatulliseen diipadaapaan"...

      Älä opeta lastasi jo pienestä vihaamaan uskonnollisia asioita vaan anna hänen itse tehdä omat päätöksensä niin kuin sinäkin olet jo tehnyt!

      Jos odotat kunnioitusta itseäsi ja "uskonnottomuuttasi" kohtaan niin osoita sitä myös niitä kohtaa jotka eivät uskontoa pidä "diipaapana" !!! Tämän asian mitä kysyit olisi voinut esittää paljon paljon asiallisemmalla ja kaikkia kunnioittavammalla tavalla!

      • Rockbabyrock

        Kuka väitii että "vihaan" uskontoa. Sanoin että en usko mihinkään, enkä sillä ajatellut loukkaavani ketään joka itse uskossa on. Joten olen pahoillani jos loukkaannut. Vaikutat itse siltä kun SUT olisi väkisin kasvatettu uskomaan Jeesukseen sun muihin.
        Ja olen siitä aivan varma että lapseni ei tule menettämään mitään kuulumatta kirkkoon ja olematta kastettu papin kädestä. Valitkoon itse sitten aikuisena enenmmän mutta minä teen valinnat siihen asti. Sitäkin voisi kunnioittaa.


      • kyllä väärässä.....
        Rockbabyrock kirjoitti:

        Kuka väitii että "vihaan" uskontoa. Sanoin että en usko mihinkään, enkä sillä ajatellut loukkaavani ketään joka itse uskossa on. Joten olen pahoillani jos loukkaannut. Vaikutat itse siltä kun SUT olisi väkisin kasvatettu uskomaan Jeesukseen sun muihin.
        Ja olen siitä aivan varma että lapseni ei tule menettämään mitään kuulumatta kirkkoon ja olematta kastettu papin kädestä. Valitkoon itse sitten aikuisena enenmmän mutta minä teen valinnat siihen asti. Sitäkin voisi kunnioittaa.

        Minua EI ole kasvatettu väkisin uskomaan mihinkään eikä ole edes kastettu lapsena. Olen aina saanut tehdä omat päätöset niin uskonasiossa kuin muissakin asioissa!

        Minut on sen sijaan opetettu kunnioittamaan kaikkia ja myös kaikkien uskonnollisia näkemyksiä ovat ne sitten samat kuin itselläni tai ei!

        Itse sanoit "Valitkoon itse sitten aikuisena enenmmän mutta minä teen valinnat siihen asti. Sitäkin voisi kunnioittaa."
        Millä perusteella sinulla on oikeutta vaatia kunnioitusta itseäsi kohtaan koska et osaa itse kunnioittaa muita kuten aikaisemmasta tekstistäsi kävi ilmi? Vai onko "Jeesustelu" ja "uskonnollinen diipadaapa" mielestäsi kunnioittavia ilmaisuja??

        Tiedoksi se että minä osaan kunnioittaa valintaasi, se ei minua liikuta ja se on oma asiasi, mutta ennen kuin vaatii sitä muilta on syytä olla sitä myös itse!!!


      • Aivotoimintaa!
        kyllä väärässä..... kirjoitti:

        Minua EI ole kasvatettu väkisin uskomaan mihinkään eikä ole edes kastettu lapsena. Olen aina saanut tehdä omat päätöset niin uskonasiossa kuin muissakin asioissa!

        Minut on sen sijaan opetettu kunnioittamaan kaikkia ja myös kaikkien uskonnollisia näkemyksiä ovat ne sitten samat kuin itselläni tai ei!

        Itse sanoit "Valitkoon itse sitten aikuisena enenmmän mutta minä teen valinnat siihen asti. Sitäkin voisi kunnioittaa."
        Millä perusteella sinulla on oikeutta vaatia kunnioitusta itseäsi kohtaan koska et osaa itse kunnioittaa muita kuten aikaisemmasta tekstistäsi kävi ilmi? Vai onko "Jeesustelu" ja "uskonnollinen diipadaapa" mielestäsi kunnioittavia ilmaisuja??

        Tiedoksi se että minä osaan kunnioittaa valintaasi, se ei minua liikuta ja se on oma asiasi, mutta ennen kuin vaatii sitä muilta on syytä olla sitä myös itse!!!

        >Millä perusteella sinulla on oikeutta vaatia kunnioitusta itseäsi kohtaan koska et osaa itse kunnioittaa muita kuten aikaisemmasta tekstistäsi kävi ilmi? Vai onko "Jeesustelu" ja "uskonnollinen diipadaapa" mielestäsi kunnioittavia ilmaisuja?? <

        Jos joku sanoo, että hän ei välitä jeesustelusta tai uskonnollisesta diipadaapasta, niin miksi se on kenenkään kunnioituksesta pois???

        Se olisi epäkunnioittavaa, jos menisi ilkkumaan vastaavilla sanonnoilla päin jonkun uskovan naamaa, mutta jos pitää joitain asioita tyhminä, niin senhän saa sanoa!

        Jos olet noin herkkähipiäinen, niin pakkoko sinun on täällä roikkua? Kannattaa pysyä poissa tälläisilta keskustelupalstoilta, joissa joku saattaa ajatella eri tavalla kuin sinä.
        Nämähän onkin tarkoitettu vain aikuisille.


      • osaa
        kyllä väärässä..... kirjoitti:

        Minua EI ole kasvatettu väkisin uskomaan mihinkään eikä ole edes kastettu lapsena. Olen aina saanut tehdä omat päätöset niin uskonasiossa kuin muissakin asioissa!

        Minut on sen sijaan opetettu kunnioittamaan kaikkia ja myös kaikkien uskonnollisia näkemyksiä ovat ne sitten samat kuin itselläni tai ei!

        Itse sanoit "Valitkoon itse sitten aikuisena enenmmän mutta minä teen valinnat siihen asti. Sitäkin voisi kunnioittaa."
        Millä perusteella sinulla on oikeutta vaatia kunnioitusta itseäsi kohtaan koska et osaa itse kunnioittaa muita kuten aikaisemmasta tekstistäsi kävi ilmi? Vai onko "Jeesustelu" ja "uskonnollinen diipadaapa" mielestäsi kunnioittavia ilmaisuja??

        Tiedoksi se että minä osaan kunnioittaa valintaasi, se ei minua liikuta ja se on oma asiasi, mutta ennen kuin vaatii sitä muilta on syytä olla sitä myös itse!!!

        kunniottaa ihmisä, joita uskonasiat eivät voisi vähempää kiinnostaa. Mutta sellaisia suvaitsemattomia uskovia olen tavannut ennenkin.

        Vinkkinä: Näihin viesteihin ei ole pakko vastata, jos ne eivät sinua koske. Ymmärtääkseni uskovaisilta ei alkuperäinen kysynyt yhtään mitään.


    • MarikaT

      Itse tein lapseni kanssa niin, että kirjoitin vain nimen maistraatista saatuihin papereihin ja toimitin maistraattin. Juhlat oli tarkoitus pitää kotona mutta se jäi kun tuli muutto eteen eikä aikaa löytynyt.. Kohta juhlitaan sitten synttäreitä senkin edestä! Lapseni ei siis kuuluu kirkkoon kuten en minäkään. Itse erosin kun täytin 18v

    • näin...

      Suku, ystävät, kummit on kutsuttu paikalle, kuohuvaa tarjottu ja kunnon herkkupöytä kahveineen.

      Kirjailin lapsen nimen vain nimenantojuhlaa varten hankittuun vaatteeseen ja se nimi paljastettiin riisumalla yksi kerros "juhla-asua" pois.

      Sylikummit ovat kertoneet tarinoita nimistä, mikä on niiden alkuperä ja miksi juuri ne nimet valittiin. Puheita ovat pitäneet useat vieraat ja vauvakin "kiersi" sylistä syliin ja hänelle luvattiin asioita kuin prinsessa Ruususelle.

      Mielestäni juhlat olivat onnistuneet ja juuri meidän näköiset, lämminhenkiset kutsut (ilman sitä diipadaapaa).

      • teillä sitten

        oli kuitenkin kummit vaikka sehän vasta siihen "diipadaapaan" liittyykin??


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      68
      1354
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      54
      1042
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      52
      889
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      97
      828
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      84
      784
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      780
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      690
    8. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      32
      690
    9. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      56
      673
    10. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      645
    Aihe