Hirsipinnan käsittely

Saunan rakentaja

Tänä kesänä paksusta hirrestä rakennettu rantasauna alkaa tummua/mustua/homehtua/harmaantua läikittäin järven puolelta alahirsistä. Kuuluuko asiaan? Tarvitseeko käsittelyä? Tarkoitus on antaa harmaantua, mutta onko tämä juuri sitä ja kauanko kestää ennen kuin se on kauniin tasaisen harmaa. Vuoden/kaksi vai kymmenen/kaksikymmentä? Onko kenelläkään kokemusta/tietoa?

7

4374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsittely kannattaisi

tehdä esim jollaikin pohjusteella jossa edes hieman homesuojaa. Kauniin harmaansävyn saa myös sävytetyllä puunsuojalla, mutta jos haluatte "luonnollisen" harmaantumisen, ei auta muuta kuin odottaa. Puu kyllä saattaa homehtua ja mustua jos sitä ei käsittele millään... Nopea harmaantuminen tapahtuu esimerkiksi rautavitriili-vesi sekoituksella, eli n. 2kg rautavitriiliä ja 10l vettä - sivellään puun pintaan ja odotellaan pari vuotta... Tässä toimenpiteessä puu "kuolee" ja harmaantuu, ei pitäisi enään home iskeä kiinni. Mutta kannattaa miettiä tarkkaan mitä haluaa uudelle saunarakennukselle tehdä... :)

• irsityöntekijä

1 osa tervaa 1 osa vernissaa 0.5 osaa havupuu tärpättiä tulee komian varinen ja on luonnon tuote

• Juttu mulla

Minäkin tein rantasaunan vahvasta käsittelemättömästä hirresta ja ajattelin jättää sen harmaantumaan. Myös minun saunani seinässä home kasvaa ja puu alkaa harmaantumaan.

Ennen päätöstä juttelin asiasta saunapaketin toimittajan kanssa. Hän suositteli käsittelemättä jattämistä. Hän sanoi, että monasti ihmiset alkavat turhaan hätäilemään ja soittelemaan perään tyyliin "Onko saunani nyt pilalla?", kun hometta alkaa ilmaantumaan. Tästä ei kuitenkaan ole kyse - jos puu jätetään käsittelemättä, kestää 10-20 vuotta ennen kun se on saavuttanut tasaisen harmaan pinnan.

Rakentajan tietysti pitää olla uskossaan vahva ja luottaa siihen, että näin käy (ja miksi muka ei kävisi, kun on käynyt jo tuhansien vuosien ajan ennenkin). Itse olen ajatellut jatkaa valitsemallani tiellä.

Tästä on lisäksi se hyöty, että minun ei laiskana tarvitse tarttua maalisutiin - voin vain nauttia saunomisesta ja katsella kun naapurit raatavat "työleireillään" (tarkoitus on muuten pitää pihapiirikin luonnontilassa)... :)

• Saunan rakentaja

Kiitos vastauksesta ja uskoni vahvistuksesta. Minäkin jatkan samalla linjalla (jota olin ajatellut rakennusvaiheessa), että antaa harmaantua luonnostaan.

• hirsi
        Saunan rakentaja kirjoitti:

Kiitos vastauksesta ja uskoni vahvistuksesta. Minäkin jatkan samalla linjalla (jota olin ajatellut rakennusvaiheessa), että antaa harmaantua luonnostaan.

Kummasta on kyse seinissäsi; sinistäjästä vai homeesta? Monesti menevät nämä sekaisin ja puhutaan että seinä homehtuu. Juuri tuo sinistäjäsieni aiheuttaa punn luonnollisen harmaantumisen, alkuun näyttää tummilta pisteiltä.
        Nämä kaksi voi erottaa toisistaan tekemällä vuolemistestin: Vuole pieni pala tummuneesta kohdasta pois, jos alla terve puu, on kyse homeesta, jos taas puu on tummahkoa, niin sinistäjästä. Sinistäjällä "juuret" menevät syvemmälle kun taas home on pinnassa.

• Hirsimies
        hirsi kirjoitti:

Kummasta on kyse seinissäsi; sinistäjästä vai homeesta? Monesti menevät nämä sekaisin ja puhutaan että seinä homehtuu. Juuri tuo sinistäjäsieni aiheuttaa punn luonnollisen harmaantumisen, alkuun näyttää tummilta pisteiltä.
        Nämä kaksi voi erottaa toisistaan tekemällä vuolemistestin: Vuole pieni pala tummuneesta kohdasta pois, jos alla terve puu, on kyse homeesta, jos taas puu on tummahkoa, niin sinistäjästä. Sinistäjällä "juuret" menevät syvemmälle kun taas home on pinnassa.

Käykääpä kirjastosta lainaamassa Panu Kailan: Talotohtori kirja. Siellä on monta hyvää neuvoa hirsitalon omistajalle.

• kesällä päivittäin

niin saat yhdessä kesässä kauniin tasaisen värin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      33
      3194
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      44
      1599
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      19
      991
    4. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      32
      979
    5. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      59
      943
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      22
      938
    7. Tuli vain mieleen

että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -
      Ikävä
      37
      850
    8. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      36
      813
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      803
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      48
      719
    Aihe